gl"OtG muil, grote broek PEUGEOT 207 /aar zijn ze nu, die grote Amerikaanse vleugels? 23 Vraag antwoord ANALYSE vrijdag 20 januari 2006 Wat is nou precies het verschil tussen Euro 95 en 98? jaatschappij verandert. Andere gezins- tturen, meer auto's per gezin. Peugeot sig- ert dat en claimt daar de ideale auto voor ibben. De 207. Fat doe je als autofabri kant, wan neer je op het punt je succesnummer te ver in? Welaan, dan nodig je ninus duizend journalis- it, vliegt die op comforta- irijze naar Parijs, laat ze vlakbij in het Pare des Expositions in Villepinte lekker eten en drinken en presenteert daar in. een gepaste ambiance de opvol ger, gelardeerd met exquise hapjes en glaasjes bubbelwijn. Aldus pakte Automobiles Peu geot, zeer gespannen of haar nieuwe 207 in de smaak zal val len, de zaak aan. Christian Peugeot zelf, één van de 12 Peugeot-telgen die mo menteel nog het bedrijf bestie ren, voerde het woord. De we reld verandert, stelde hij vast. De maatschappij wordt anders, de structuur van de gezinnen ook. Er Jsomen meer alleen staanden, meer vrijgezellen die bij hun ouders blijven wonen, de pensioenleeftijd verandert, er zijn ongemeen veel scheidin gen en jawel, in die nieuwe ge-. zinnen komen steeds meer au to's. En dus vaart de autofabri kant wel bij die veranderende maatschappij, zo luidt de mo raal. De 207 trekt de grote broek aan als 'gezinsauto van de nieuwe tijd'. Miljard euro Dat het om een belangrijk mo del gaat behoeft nauwelijks be toog. Peugeot heeft een miljard euro gestoken in de opvolger van de 206. En dat wordt de 207. Het begon ooit met de 205 KENNISMAKING en dat werd het sterkste num mer van Peugeot. Vanaf 1983 groeide het model uit tot een fe nomeen, een schoolvoorbeeld van hoe een compacte auto ge maakt moest worden. In 1998 volgde de 206, en die zal de ko mende vijf jaar gewoon in pro ductie blijven. Er zijn er intus sen 5,3 miljoen van gemaakt. Maar het grote succes moet voortaan komen van de nieuwe 207, een stuk groter en onge twijfeld een stukje duurder. Hij is er weer in drie carrosserie-va rianten (3- en 5-deurs, de 207 SW en open CC komen met een extra nulletje, in 2007) en hij wordt geproduceerd in het Fran se Poissy, het Slowaakse Trnava en het Spaanse Madrid. Dit jaar bouwt Peugeot er in totaal 500.000 van. De 207 arriveert in juni met drie en vijf portieren. De motor kap van de 207 zit met het oog op voetgangerbescherming vrij hoog, dezelfde reden waarom de auto een flinke overhang over de voorwielen heeft. Een zwaar verchroomde 'u' dient als omlijsting voor het em bleem van de leeuw. Hij heeft die enorme breedbek waardoor men ook de 407 haat of bemint. Verder zijn de grote, driehoeki ge koplampen met veel glas, flinke wielkasten en een bolvor mige achterkant kenmerkend. De auto is 19 centimeter langer dan de 206, zijn wielbasis groei de met tien centimeter, het ba gageruim met 30 liter. Een 206 kost momenteel 12.590 euro. Zijn ruimer bemeten opvolger zal wel rond 13.500 euro eindi gen. In Nederland worden jaar lijks 10.000 206'jes verkocht. Peugeot hoopt dat dat ook voor de 207 gaat gelden. Een echte gezinsauto voor moderne gezin nen dan. Q) Van levensbelang De Peugeot 206/207 hengelt in een vijver waar bijna alle fabrikanten zich laten gelden. Sinds 1998 is dit zogeheten B-segment met 80 procent gegroeid. Voor Peugeot zijn de troeven de 206/207, maar ook de mini 107 en de schuifdeur-1007. Ze zijn van levensbelang, want middenklasser 407 doet het heel goed, maar de grote 607 kan geen potten breken. Q> 1007 In de zeven jaar dat de Peugeot 206 nu in productie is zijn er bijna 5.350.000 exemplaren van de band gerold. Dat zijn er meer dan van voorganger 205, die 5.278.000 stuks opleverde tussen 1983 en 1998. Zondag sluit de autoshow in Detroit. Bij GM en Ford maakt de bordkartonnen glamour dan weer plaats voor het doemscenario van een betonhard bankroet. Hoe heeft het zo ver kunnen komen met Amerika's trots? ^gevleugelde Cadillac stond ooit symbool voor de onstuitbare Amerikaanse droom. Gsrt te Lintelo ral Motors kwam afgelo st in het nieuws vanwege weer bij onderdelenfa- (Delphi, die in 1999 was koppeld van het moeder- |t Öm de oppermachtige tod United Auto Workers )mee te krijgen bij de er- Niging. stelde GM zich 'lvoor de pensioenen. Bij ede hetzelfde met toeleveringsbedrijf - en °ok hier waren de houders er fel op tegen. kostenpost N de zoveelste kwestie sjGM en Ford probeerden Wen met de UAW te ver- en' ook al wist men dat de gedane concessies op termijn onbetaalbaar zouden worden. Andere voorbeelden zijn een riante ziektekostenvergoeding en de afspraak om oproepkrach ten ook door te betalen als er geen werk voor ze is. Alleen al GM heeft vijfduizend van deze los-vaste medewerkers in dienst, een onkostenpost van 500 mil joen dollar per jaar. Om de kos ten enigszins te verbloemen worden deze mensen meer in gezet dan strikt noodzakelijk is. Het resultaat: overproductie. Die overtollige auto's zijn al leen te slijten met fikse kortin gen. GM geeft op de thuismarkt per verkochte auto een gemid delde korting van 5.000 dollar. De Japanse mRerlcen, ook al ge plaagd door overproductie, we ten dat te beperken tot 2.800 dollar. De Aziaten hebben aan zienlijk minder moeite kopers voor hun auto's te vinden, on der meer vanwege de betere kwaliteit. De vaak wel op de Amerikaanse smaak afgestem de Japanse auto's worden veelal in de VS in elkaar gezet door ge motiveerde werknemers met een groot kwaliteitsbewustzijn. Dat in tegenstelling tot in De troit, waar men tot voor kort niet op een schroefje meer of minder keek. Dat schroef] e was dan ook nog van belabberde kwaliteit, want als er met de vakbond niet te praten valt, rest alleen nog het uitknijpen van de toeleveranciers. Het re sultaat: torenhoge garantiekos- ten. Oldsmobile Bij GM werkt de trotse geschie denis niet altijd in het voor deel. In de eerste vier decennia van haar 98-jarige bestaan heeft de multinational allerlei merken opgeslokt, inclusief de bijbehorende dealers. Bij de dealers van het inmiddels ver dwenen Oldsmobile zijn de rechten afgekocht, een onkos tenpost van een miljard dollar. Niettemin zijn er nog steeds zo'n 7.500 GM-dealers over, die samen 26 procent van de jaar lijkse verkopen van 17 miljoen auto's voor him rekening ne men. Toyota bereikt 13 procent met 1.400 dealers, die zodoen de een veel hoger rendement behalen. Om het tij te keren zal GM duizenden contracten moe ten openbreken. En dat kost op nieuw geld, veel geld. Het uitbrengen van spannende nieuwe modellen is dringend noodzakelijk om beide merken er weer bovenop te helpen. Dat kost tijd en tijd is een schaars goed in deze situatie. Een ander dringend punt is het verbete ren van de kwaliteit. Crash Al de problemen zijn peanuts in vergelijking met de onvermijde lijke reorganisatie die vele tien duizenden mensen werkloos zal maken en de relatie met de UAW zwaar onder druk zal zet ten. Detroit, toch al de armste stad van de VS, gaat een perio de van grote arbeidsonrust tege moet. Maar komt het tot een complete crash, dan kan de Amerikaanse economie in een crisis raken die de hele wester se wereld meesleurt. GM en Ford zijn dringend toe aan nieu we vleugels. Al zullen die dit maal, in tegenstelling tot een halve eeuw geleden, niet op de auto's zitten. Chrysler doet het als enige Ame rikaanse fabrikant goed, dankzij imponerende types als deze 300C. Stoffige, niet-aansprekende mo dellen zoals deze Chevrolet Mali- bu zijn het laatste dat GM en Ford nu kunnen gebruiken. De nu al jaren durende re- tro-trend is de noodlijdende fa brikanten genadig: het herrezen icoon Ford Mustang boekt mooie verkoopcijfers. Wybe Zijlstra van de BOVAG: „De nummers 95 en 98 geven het octaangetal van de benzine aan. Hoe hoger het octaangetal, hoe kleiner de kans op zelfontbranding van de benzine. Dit is de reden dat, wanneer je een lager octaangetal benzine gebruikt dan de autofabrikant voor schrijft, de motor hoorbaar gaat pingelen. Dat is een tik kend, metalig geluid. In de meeste moderne auto's re gelt het motormanagement door middel van pingelsen- soren het verbrandingsproces, en daardoor kunnen ze zowel Euro 95 als het duurdere 98 tanken. Bezitters van oudere auto's en sportieve uitvoeringen, zoals GTI's, tan ken vaak nog 98. Doen ze dat niet, dan kan de motor on herstelbare schade oplopen. Euro 98 kan dus bij bepaal de motoren betere resultaten leveren. Overigens nemen zogenoemde designer juels, zoals V-Power van Shell, BP Ulti mate en Total Exceïlium steeds meer de rol van Euro 98 over". Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Alle antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto Stuur in Copen verhuist De auto laat nog een paar maan den op zich wach ten, maar de nieuwe Daihatsu Copén gaat vanaf april 22.995 euro kosten. Dat is 300 euro meer dan de eerste Copen in 2004 kost te. De goed sturende en uiterst compacte roadster heeft nu het stuurwiel aan de linkerkant zitten. Makkelijk wanneer je een kaartje in de gleuf moet steken om de parkeergarage te verlaten. De 1.3 liter 16v motor is wat krachtiger geworden. De 344 cm lange Copen. Citroentje met diesel De Cl, de instapper van Citroën, wordt in februari le verbaar met een 1.4/55 pk HDi diesel. De 3- en 5-deurs, die samen met de Peugeot 107 en de Toyota Ay- go in Tsjechië gebouwd wordt, was er tot dusver alleen met 1.0 benzinemotor. De 1.0 kost 9.340 euro, cle 1.4 HDi kost als vijfdeurs 14.790 euro. Sinds enkele weken levert Citroën de C3 met start-stopautomaat: een combi natie van een halfautomatische versnellingsbak en een elektronisch gestuurde gecombineerde dynamo/starter. De motor stopt als de auto tot stilstand komt en start weer als de voet van het rempedaal gaat. De C3 Stop Start kost 18.450 euro. 'Tamagochi' Garmin wijst de weg De fabrikant van mobiele navigatiesystemen Gar min heeft een piepklein apparaatje gebouwd, de i3. Het systeempje kost 289 euro. Door zijn luciferdoos jes-beeldscherm doet hij sterk aan een Tamagochi-speel tje denken. Kaartinformatie komt nogal priegelig in beeld. Het schermpje is gewoon te ldein voor bediening door aanraken met de vingertoppen - je moet alles met een draai- en klikknopje doen. De i3 is weliswaar niet echt snel, maar werkt verrassend goed. De voeding ge schiedt via de aansteker van de auto of twee batterijtjes. Moto Morini keert terug Cayenne kan nog zouter Porsche komt binnenkort met het op de Carrera GT na krachtigste model: de Cayenne Turbo S. Hij kost 167.950 euro, heeft doorontwikkelde tussenkoelers, een iets hogere turbodruk en een aangepast motormanage ment. Daarmee brengt de achtcilinder biturbomotor van 4,5 liter het tot een vermogen van 521 pk. De suv van Porsche accelereert ermee in 5,2 seconden van 0 naar 100 km per uur /u en bereikt een topsnelheid van 270 km/u. De permanente vierwielaandrijving wordt ge regeld en kent onder normale omstandigheden 62 pro cent van de aandrijfkracht toe aan de achterwielen. Volop oud spul in Leiden De 207 is veel groter dan de 206 en erg bol van achteren. Standaard: o.a. elektrische stuurbekrachtiging; hoogte- en diepteverstelling stuurwiel, elektrische zijramen voor, zes airbags, gedeeld neerklapbare achterbank. Lx b x h: 4,03 x 1,72 x 1,47 m Wielbasis: 2,54 m Motoren: 1.4/75 pk, 1.4/90 pk en 1.6/110 pk, diesels Hdi 1.4/70 pk, 1.6/90 en 1.6/110 pk voorzien van roetfilter. Bagageruimte: 270/925 liter Prijs: vanaf. ca. 13.500 euro Het Italiaanse mo tormerk Moto Mo rini zet voet op Neder landse bodem. Moto Morini werd in 1937 op gericht door Alfonso Morini en vierde veel racesuccessen. Het ver anderde na de dood van Alfonso een aantal malen van eigenaar, maar kwam in 1999 te- Moto Morini Corsaro 1200. rug in handen van de familie Morini. Moto Tricolore bv, dat ook al Moto Guzzi importeert, is de nieuwe importeur. Het maakt deel uit van de Louwmangroep (o.a. Toyota en Suzuki). Info: www.motomorini.com In de Leidse Groen- oordhallen heeft 21 en 22 januari de winter editie van het Super Ol dtimer Festival plaats. De beurs is met 20.000 vierkante meter vloer oppervlak een van de grootste in zijn soort. Behalve klassieke au to's treft de bezoeker er onderdelen aan, fol ders, schaalmodellen en gereedschap. Super Oldtimer Festival, Groenoordhallen Leiden, za 21 en zo 22 januari, 10.00 tot 18.00 uur. Toegangsprijs: 10 euro, t/m 12 jaar 5 euro, peuters en kleuters gratis. Info: www.superoldtimerfestival.com Deze Bugatti uit het crisisjaar 1929 is een van de pronkstuk ken op het oldtimerfestival in Leiden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 43