gl"OtG muil, grote broek
PEUGEOT 207
/aar zijn ze nu, die grote Amerikaanse vleugels?
23
Vraag antwoord
ANALYSE
vrijdag 20 januari 2006
Wat is nou precies het verschil tussen Euro 95 en 98?
jaatschappij verandert. Andere gezins-
tturen, meer auto's per gezin. Peugeot sig-
ert dat en claimt daar de ideale auto voor
ibben. De 207.
Fat doe je als
autofabri
kant, wan
neer je op
het punt
je succesnummer te ver
in? Welaan, dan nodig je
ninus duizend journalis-
it, vliegt die op comforta-
irijze naar Parijs, laat ze
vlakbij in het Pare des Expositions
in Villepinte lekker eten en
drinken en presenteert daar in.
een gepaste ambiance de opvol
ger, gelardeerd met exquise
hapjes en glaasjes bubbelwijn.
Aldus pakte Automobiles Peu
geot, zeer gespannen of haar
nieuwe 207 in de smaak zal val
len, de zaak aan.
Christian Peugeot zelf, één van
de 12 Peugeot-telgen die mo
menteel nog het bedrijf bestie
ren, voerde het woord. De we
reld verandert, stelde hij vast.
De maatschappij wordt anders,
de structuur van de gezinnen
ook. Er Jsomen meer alleen
staanden, meer vrijgezellen die
bij hun ouders blijven wonen,
de pensioenleeftijd verandert,
er zijn ongemeen veel scheidin
gen en jawel, in die nieuwe ge-.
zinnen komen steeds meer au
to's. En dus vaart de autofabri
kant wel bij die veranderende
maatschappij, zo luidt de mo
raal. De 207 trekt de grote
broek aan als 'gezinsauto van de
nieuwe tijd'.
Miljard euro
Dat het om een belangrijk mo
del gaat behoeft nauwelijks be
toog. Peugeot heeft een miljard
euro gestoken in de opvolger
van de 206. En dat wordt de
207. Het begon ooit met de 205
KENNISMAKING
en dat werd het sterkste num
mer van Peugeot. Vanaf 1983
groeide het model uit tot een fe
nomeen, een schoolvoorbeeld
van hoe een compacte auto ge
maakt moest worden. In 1998
volgde de 206, en die zal de ko
mende vijf jaar gewoon in pro
ductie blijven. Er zijn er intus
sen 5,3 miljoen van gemaakt.
Maar het grote succes moet
voortaan komen van de nieuwe
207, een stuk groter en onge
twijfeld een stukje duurder. Hij
is er weer in drie carrosserie-va
rianten (3- en 5-deurs, de 207
SW en open CC komen met een
extra nulletje, in 2007) en hij
wordt geproduceerd in het Fran
se Poissy, het Slowaakse Trnava
en het Spaanse Madrid. Dit jaar
bouwt Peugeot er in totaal
500.000 van.
De 207 arriveert in juni met
drie en vijf portieren. De motor
kap van de 207 zit met het oog
op voetgangerbescherming vrij
hoog, dezelfde reden waarom
de auto een flinke overhang
over de voorwielen heeft. Een
zwaar verchroomde 'u' dient
als omlijsting voor het em
bleem van de leeuw. Hij heeft
die enorme breedbek waardoor
men ook de 407 haat of bemint.
Verder zijn de grote, driehoeki
ge koplampen met veel glas,
flinke wielkasten en een bolvor
mige achterkant kenmerkend.
De auto is 19 centimeter langer
dan de 206, zijn wielbasis groei
de met tien centimeter, het ba
gageruim met 30 liter. Een 206
kost momenteel 12.590 euro.
Zijn ruimer bemeten opvolger
zal wel rond 13.500 euro eindi
gen. In Nederland worden jaar
lijks 10.000 206'jes verkocht.
Peugeot hoopt dat dat ook voor
de 207 gaat gelden. Een echte
gezinsauto voor moderne gezin
nen dan.
Q) Van levensbelang
De Peugeot 206/207 hengelt in een vijver waar
bijna alle fabrikanten zich laten gelden. Sinds
1998 is dit zogeheten B-segment met 80
procent gegroeid. Voor Peugeot zijn de
troeven de 206/207, maar ook de mini 107 en
de schuifdeur-1007. Ze zijn van levensbelang,
want middenklasser 407 doet het heel goed,
maar de grote 607 kan geen potten breken.
Q> 1007
In de zeven jaar dat de Peugeot 206 nu in
productie is zijn er bijna 5.350.000
exemplaren van de band gerold. Dat zijn er
meer dan van voorganger 205, die 5.278.000
stuks opleverde tussen 1983 en 1998.
Zondag sluit de autoshow in Detroit. Bij GM
en Ford maakt de bordkartonnen glamour
dan weer plaats voor het doemscenario van
een betonhard bankroet. Hoe heeft het zo ver
kunnen komen met Amerika's trots?
^gevleugelde Cadillac stond ooit symbool voor de onstuitbare Amerikaanse droom.
Gsrt te Lintelo
ral Motors kwam afgelo
st in het nieuws vanwege
weer bij onderdelenfa-
(Delphi, die in 1999 was
koppeld van het moeder-
|t Öm de oppermachtige
tod United Auto Workers
)mee te krijgen bij de er-
Niging. stelde GM zich
'lvoor de pensioenen. Bij
ede hetzelfde met
toeleveringsbedrijf
- en °ok hier waren de
houders er fel op tegen.
kostenpost
N de zoveelste kwestie
sjGM en Ford probeerden
Wen met de UAW te ver-
en' ook al wist men dat de
gedane concessies op termijn
onbetaalbaar zouden worden.
Andere voorbeelden zijn een
riante ziektekostenvergoeding
en de afspraak om oproepkrach
ten ook door te betalen als er
geen werk voor ze is. Alleen al
GM heeft vijfduizend van deze
los-vaste medewerkers in dienst,
een onkostenpost van 500 mil
joen dollar per jaar. Om de kos
ten enigszins te verbloemen
worden deze mensen meer in
gezet dan strikt noodzakelijk
is. Het resultaat: overproductie.
Die overtollige auto's zijn al
leen te slijten met fikse kortin
gen. GM geeft op de thuismarkt
per verkochte auto een gemid
delde korting van 5.000 dollar.
De Japanse mRerlcen, ook al ge
plaagd door overproductie, we
ten dat te beperken tot 2.800
dollar. De Aziaten hebben aan
zienlijk minder moeite kopers
voor hun auto's te vinden, on
der meer vanwege de betere
kwaliteit. De vaak wel op de
Amerikaanse smaak afgestem
de Japanse auto's worden veelal
in de VS in elkaar gezet door ge
motiveerde werknemers met
een groot kwaliteitsbewustzijn.
Dat in tegenstelling tot in De
troit, waar men tot voor kort
niet op een schroefje meer of
minder keek. Dat schroef] e was
dan ook nog van belabberde
kwaliteit, want als er met de
vakbond niet te praten valt,
rest alleen nog het uitknijpen
van de toeleveranciers. Het re
sultaat: torenhoge garantiekos-
ten.
Oldsmobile
Bij GM werkt de trotse geschie
denis niet altijd in het voor
deel. In de eerste vier decennia
van haar 98-jarige bestaan
heeft de multinational allerlei
merken opgeslokt, inclusief de
bijbehorende dealers. Bij de
dealers van het inmiddels ver
dwenen Oldsmobile zijn de
rechten afgekocht, een onkos
tenpost van een miljard dollar.
Niettemin zijn er nog steeds
zo'n 7.500 GM-dealers over, die
samen 26 procent van de jaar
lijkse verkopen van 17 miljoen
auto's voor him rekening ne
men. Toyota bereikt 13 procent
met 1.400 dealers, die zodoen
de een veel hoger rendement
behalen. Om het tij te keren zal
GM duizenden contracten moe
ten openbreken. En dat kost op
nieuw geld, veel geld.
Het uitbrengen van spannende
nieuwe modellen is dringend
noodzakelijk om beide merken
er weer bovenop te helpen. Dat
kost tijd en tijd is een schaars
goed in deze situatie. Een ander
dringend punt is het verbete
ren van de kwaliteit.
Crash
Al de problemen zijn peanuts in
vergelijking met de onvermijde
lijke reorganisatie die vele tien
duizenden mensen werkloos
zal maken en de relatie met de
UAW zwaar onder druk zal zet
ten. Detroit, toch al de armste
stad van de VS, gaat een perio
de van grote arbeidsonrust tege
moet. Maar komt het tot een
complete crash, dan kan de
Amerikaanse economie in een
crisis raken die de hele wester
se wereld meesleurt. GM en
Ford zijn dringend toe aan nieu
we vleugels. Al zullen die dit
maal, in tegenstelling tot een
halve eeuw geleden, niet op de
auto's zitten.
Chrysler doet het als enige Ame
rikaanse fabrikant goed, dankzij
imponerende types als deze
300C.
Stoffige, niet-aansprekende mo
dellen zoals deze Chevrolet Mali-
bu zijn het laatste dat GM en
Ford nu kunnen gebruiken.
De nu al jaren durende re-
tro-trend is de noodlijdende fa
brikanten genadig: het herrezen
icoon Ford Mustang boekt
mooie verkoopcijfers.
Wybe Zijlstra van de BOVAG: „De nummers 95 en 98
geven het octaangetal van de benzine aan. Hoe hoger
het octaangetal, hoe kleiner de kans op zelfontbranding
van de benzine. Dit is de reden dat, wanneer je een lager
octaangetal benzine gebruikt dan de autofabrikant voor
schrijft, de motor hoorbaar gaat pingelen. Dat is een tik
kend, metalig geluid. In de meeste moderne auto's re
gelt het motormanagement door middel van pingelsen-
soren het verbrandingsproces, en daardoor kunnen ze
zowel Euro 95 als het duurdere 98 tanken. Bezitters van
oudere auto's en sportieve uitvoeringen, zoals GTI's, tan
ken vaak nog 98. Doen ze dat niet, dan kan de motor on
herstelbare schade oplopen. Euro 98 kan dus bij bepaal
de motoren betere resultaten leveren. Overigens nemen
zogenoemde designer juels, zoals V-Power van Shell, BP Ulti
mate en Total Exceïlium steeds meer de rol van Euro 98
over".
Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Alle antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto
Stuur in Copen verhuist
De auto laat nog
een paar maan
den op zich wach
ten, maar de nieuwe
Daihatsu Copén
gaat vanaf april
22.995 euro kosten.
Dat is 300 euro
meer dan de eerste
Copen in 2004 kost
te. De goed sturende en uiterst compacte roadster heeft
nu het stuurwiel aan de linkerkant zitten. Makkelijk
wanneer je een kaartje in de gleuf moet steken om de
parkeergarage te verlaten. De 1.3 liter 16v motor is wat
krachtiger geworden.
De 344 cm lange Copen.
Citroentje met diesel
De Cl, de instapper van Citroën, wordt in februari le
verbaar met een 1.4/55 pk HDi diesel. De 3- en
5-deurs, die samen met de Peugeot 107 en de Toyota Ay-
go in Tsjechië gebouwd wordt, was er tot dusver alleen
met 1.0 benzinemotor. De 1.0 kost 9.340 euro, cle 1.4
HDi kost als vijfdeurs 14.790 euro. Sinds enkele weken
levert Citroën de C3 met start-stopautomaat: een combi
natie van een halfautomatische versnellingsbak en een
elektronisch gestuurde gecombineerde dynamo/starter.
De motor stopt als de auto tot stilstand komt en start
weer als de voet van het rempedaal gaat. De C3 Stop
Start kost 18.450 euro.
'Tamagochi' Garmin wijst de weg
De fabrikant van mobiele navigatiesystemen Gar
min heeft een piepklein apparaatje gebouwd, de
i3. Het systeempje kost 289 euro. Door zijn luciferdoos
jes-beeldscherm doet hij sterk aan een Tamagochi-speel
tje denken. Kaartinformatie komt nogal priegelig in
beeld. Het schermpje is gewoon te ldein voor bediening
door aanraken met de vingertoppen - je moet alles met
een draai- en klikknopje doen. De i3 is weliswaar niet
echt snel, maar werkt verrassend goed. De voeding ge
schiedt via de aansteker van de auto of twee batterijtjes.
Moto Morini keert terug
Cayenne kan nog zouter
Porsche komt binnenkort met het op de Carrera GT
na krachtigste model: de Cayenne Turbo S. Hij kost
167.950 euro, heeft doorontwikkelde tussenkoelers, een
iets hogere turbodruk en een aangepast motormanage
ment. Daarmee brengt de achtcilinder biturbomotor
van 4,5 liter het tot een vermogen van 521 pk. De suv
van Porsche accelereert ermee in 5,2 seconden van 0
naar 100 km per uur /u en bereikt een topsnelheid van
270 km/u. De permanente vierwielaandrijving wordt ge
regeld en kent onder normale omstandigheden 62 pro
cent van de aandrijfkracht toe aan de achterwielen.
Volop oud spul in Leiden
De 207 is veel groter dan de 206
en erg bol van achteren.
Standaard: o.a. elektrische stuurbekrachtiging;
hoogte- en diepteverstelling stuurwiel,
elektrische zijramen voor, zes airbags,
gedeeld neerklapbare achterbank.
Lx b x h: 4,03 x 1,72 x 1,47 m
Wielbasis: 2,54 m
Motoren: 1.4/75 pk, 1.4/90 pk en 1.6/110 pk,
diesels Hdi 1.4/70 pk, 1.6/90 en
1.6/110 pk voorzien van roetfilter.
Bagageruimte: 270/925 liter
Prijs: vanaf. ca. 13.500 euro
Het Italiaanse mo
tormerk Moto Mo
rini zet voet op Neder
landse bodem. Moto
Morini werd in 1937 op
gericht door Alfonso
Morini en vierde veel
racesuccessen. Het ver
anderde na de dood
van Alfonso een aantal
malen van eigenaar,
maar kwam in 1999 te- Moto Morini Corsaro 1200.
rug in handen van de
familie Morini. Moto Tricolore bv, dat ook al Moto Guzzi
importeert, is de nieuwe importeur. Het maakt deel uit
van de Louwmangroep (o.a. Toyota en Suzuki).
Info: www.motomorini.com
In de Leidse Groen-
oordhallen heeft 21
en 22 januari de winter
editie van het Super Ol
dtimer Festival plaats.
De beurs is met 20.000
vierkante meter vloer
oppervlak een van de
grootste in zijn soort.
Behalve klassieke au
to's treft de bezoeker
er onderdelen aan, fol
ders, schaalmodellen
en gereedschap.
Super Oldtimer Festival,
Groenoordhallen Leiden, za 21 en zo 22 januari, 10.00 tot 18.00
uur. Toegangsprijs: 10 euro, t/m 12 jaar 5 euro, peuters en kleuters
gratis.
Info: www.superoldtimerfestival.com
Deze Bugatti uit het crisisjaar
1929 is een van de pronkstuk
ken op het oldtimerfestival in
Leiden.