Auto parkeert zelf Hoera*, de auto )e mooiste step van het heelal A Waarschuwing in samenwerking met AutoTrack.nl cenTFfUi 11,50 Euro I RAV4 moet verloren terrein terugpakken ■Controleer of alles rond u veilig is. j Matig snelheid en stop het voertuig met de voetrem. ■Wees voorzichtig met het draaiende stuurwiel. Akkoord ,e bijlagen: 0113-315680 pzc.nl/auto redactie@pzc.nl lus 31,4460 AA Goes entie-exploitatie: en Midden-Zeeland: 0113-315520 -Vlaanderen: 0114-372770 naai: 020-4562500 „ijdag 20 januari 2006 Iff nta.. De Peilstok Vandaag krijgt verkeersveiligheids- organisatie 3VO een nieuwe voorzitter: Bruno Bruins. Hij volgt Jaap van der Doef op, die zes jaar de functie vervulde. Waar moet Bruins zijn pijlen op richten: meer veiligheid voor kinderen, bestrijding van rijden onder invloed van alcohol, drugs en medicijnen? Meer fatsoen op de weg? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Echte Nederlanders Vorige week vroegen wij waarom u de binnenstad mijdt bij het parkeren van uw auto. Geen spoor van twijfel: het hoge parkeertarief stak met kop en schouders boven andere redenen uit. Toch zijn de volhouders ook sterk vertegenwoordigd, want 17 procent zegt in de binnenstad te blijven parkeren. Waarom parkeert u steeds minder in de binnenstad? 4476 I I Het hoge parkeertarief 28% Ik blijf in de binnenstad parkeren 17% Binnenstad lastig te bereiken 16% Q Centrum goed toegankelijk met openbaar vervoer 13% Q Nauwe parkeerplekken en garages 10% 's Avonds een onveilig gevoel 9% Q Genoeg gelegenheid aan rand van steden 7% OFriso Hylkema, Parkeer Management Nederland: „Het tarief is normaal gesproken niet doorslagge vend voor parkeerders. Volgens mij gaan mensen überhaupt minder vaak naar binnensteden omdat ze meer sparen dan ooit. Een tweede verklaring voor de dalende populariteit van parkeergarages in grote steden is dat mensen steeds meer in de eigen woonplaats naar de Hema kunnen." Foto's Toyota/Rob van Ginneken maal loslaat protesteert-ie. Dan gaat het te hard, zegt het scherm. Het is dus geen volauto matisch systeem - dat zou van de wet niet mogen. Voor de rest geldt: Zet 'm daar maar neer, en hij parkeert je keurig en heel precies tussen twee auto's in. Hulptroepen Zo'n elektronische parkeerhulp is nog uniek. Niet heel lang, want de nieuwe stalgenoot Lexus 460 krijgt eind dit jaar hetzelfde ipa-systeem als de Prius. Handig wel, want die 460 is meer dan vijf meter lang. In principe kan het in elke auto gemaakt worden, mits die een automaat heeft en elektrische stuurbekrachtiging. Want daar begint het allemaal mee. De hulptroepen bestaan uit een camera aan de achterkant van de auto, een batterij compu ters, sensoren en zelfs een hoog temeter, want de procedure ver loopt weer anders als de auto vol met volk zit. Toyota zegt dat de ontwikkeling van het Ipa-systeem nooit doel op zich geweest is, maar slechts de handzame optelsom van be schikbare technologieën. Een aantal componenten werken sa men via een centrale computer. De camera met beeldherken- ningstechnologie geeft als ad vies ook rij-lijnen aan. Dezelfde camera zit ook in een Lexus. Toyota Prius Tech Edition, 28.850 eu ro. Standaard o.a. hybride aandrijving, intelligente parkeer assistent (ipa), con tinue variabele transmissie, cruise con trol, automatische (elektrische) airco, stabiiiteits- en tractiecontrole en zes airbags, contactloze sleutel, cd/mp3/wma-speler, aansluiting voor externe mp3-speler, dvd-navigatie, Bluetooth. Op de Prius rust een bpm-vrijstelling van 9.418 euro. Vanaf 1 juli is de korting nog maar 6.000 eu ro. Zonder parkeerassistent kost de Prius 25.350 euro. heppen er met geen woord over bij Toyota, laar de Prius met intelligente parkeer assistent pa) is een uitkomst voor mensen die geen iee hebben hoe ze achteruit moeten parke ra. Hij doet het namelijk op eigen houtje. c: Rien van der Steen Het is een beetje eng: je parkeert je auto naast een andere en drukt op een paar virtu- le toetsen op het centrale herm op het dashboard. Daar- zet de automatische versnel- igsbak zichzelf automatisch - i-in de achteruit en begint ïauto zich te parkeren. Als hij "minste het juiste parlceerka- i gevonden heeft. Dat kader 8 de chauffeur bijstellen, sar dat is nog best een lastig klusje. Het automatische inpar- keersysteem werkt alleen ach teruit. Het systeem doet zijn in trede tegelijk met een subtiele facelift van de hybride Toyota Prius, die van 2003 dateert. De duurste uitvoering, de Tech Edition, krijgt als allereerste pro ductieauto een parkeerassis tent die het sturen overneemt van de bestuurder. Het heet ipa, wat staat voor intelligente parkeer assistentie. Indekken Zeker de eerste keer weet je niet wat je gebeurt. De auto Door Rien van der Steen stuurt daadwerkelijk zelf. Als bestuurder moet je je juridisch goed indekken, dus goed de om geving afspeuren op voetgan gers, fietsers of andere wegge bruikers die je pad kruisen. Ver volgens zet je je rechtervoet los jes op de rem en laatje de auto zachtjes gaan. Hij doet het echt! Alleen als je de rem hele- kgaU één van de mooiste momenten uit mijn gezegen de leven ontboezemen. Het H de ochtend van mijn zesde ^rdag. Om zes uur werd ik fer. Met kloppend hart en ®melende buik. Intens ho- Nop bergen fleurig ingepalc- epakketten met allemaal din- waarop ik in mijn stoutste F°men niet had durven ho- 8. Want dat hebberige zat er ^oegin. Maar eerst moest de Kkker nog anderhalf uur voor deken. Pas vanaf half acht Wk welkom in de ouder- ppkamer. En in die dagen wa- opvoeders nog onverbidde- )k Eindelijk was het zover. Na- !tze me van harte gefelici- Nhadden, namen ze me d hand mee naar de huis- ®er' En daar, vlak naast de ttafel, stond 'iets' onder een %ruite plaid. Het had bob- hen uitsteeksels. En het was Vergroot. Tergend lang- Ni liep ik er naartoe. Volop Ntend van 'nog net niet we- ®Wathet is'. Toen trok ik Richtig het plaid er vanaf. En ik onthulde het allermooi ste ooit: een step! Lichtblauw met donkerblauwe biesjes over het frame en de spatbordjes. Met een glimmend gelakte hou ten treeplank, een Mickey Mou se bel en een bagagedrager die tevens standaard was. Maar wat hem helemaal af maakte waren zwarte, superzachte, rubber handvatten met franje eraan. De allermooiste van Utrecht! Van Nederland!! Van de We reld!!! Van het Heelal!!!! Want geen opgefrist en van een nieuw verfje voorzien afdanker tje van mijn oudere broer maar een nagelnieuwe! Helemaal voor mij! Het zou maar zo kun nen dat ik gehuild heb van blijdschap. Want ik ben een heel prettig persoon om dingen aan te geven. Vlug ontroerd en ontzettend dankbaar! Vanaf die tijd was ik drie keer zo snel bij de Dompleinschool. Als een wervelwind jakkerde ik door Utrecht. Want pas bij extreem hoge snelheden ging de franje aan de handvatten ook werke lijk wapperen. Dat intens be leefde geluk kwam een paar jaar geleden weer in volle hef tigheid boven toen ik in de krant las dat de step helemaal terug was. Maar de foto bij het artikel deed me het ergste ver moeden. Was dat een step? Zo'n iel, metalig, schrielhaantje met bandjes van niks en zonder eni ge versiering? Niet veel later zag ik hem in het echt. Met een onverschillig kijkende, slungeli ge puber op het treeplankje. Toen wist ik het zeker. Die van mij, toen onder dat plaid, was écht de allermooiste ooit! Opgejaagd door het Koreaanse Kia- en Hyundaigeweld komt Toyota met de derde generatie van de RAV4. De compacte suv is compleet vernieuwd: wat gro ter, wat veiliger en wat comfor tabeler. Troef De 177 pk 2.2 D-4D D-CAT Clean Power diesel is de troef van het nieuwe model, dat veel meer ruimte biedt aan inzitten den en bagage. Dat kan vooral doordat de dempers nu diago naal onder de vloer zitten. De achterzitting gaat met een sim pele handbeweging plat en dan is er plek voor 1.469 liter baga ge. De auto heeft negen air bags, waaronder een knie-air bag voor de bestuurder, centra le vergrendeling met afstands bediening, elektrisch bediende zijruiten, elektrische stuurbe krachtiging en een stuurwiel dat in hoogte en diepte verstel baar is. De verkoop start in fe bruari De voordeligste uitvoe ring, de 2.0 16v WT-i kost De Rav4 van Toyota heeft vriendelijke vormen. 28.750 euro. De 2.2 D-4D D-CAT Clean Power komt op ruim tien mille meer. Het RAV-concept dateert van 1994. Sindsdien zijn er wereld wijd meer dan 1,8 miljoen van verkocht, waarvan ruim 655.000 in Europa. In Neder land moet de RAV4 zijn positie als marktleider heroveren, nu de Kia Sportage en Hyundai Tucson roet in het eten hebben gegooid. Honda wil er in ons land dit jaar 2.000 verkopen. O) IPA intelligente parkeerassistent Een display op het dashboard geeft de van de camera en onder de stoel zit een centrale computer. Zodra de auto stilstaat, laat de camera de omgeving achter de auto zien. Dat beeld verschijnt op het kleurenscherm in het dashboard, samen met een groen/rood kader dat de omtrek van de auto aangeeft. De bestuurder kan zonodig de positie instellen waar de auto moet komen te staan. Zodra hij/zij het rempedaal een stukje laat opkomen, begint de auto langzaam te rijden en stuurt zelf in. Hoe werkt het? De elektrische stuurbekrachti ging wordt aangestuurd door de software van de parkeeras sistent. rflteaw® Aud i M öal;?loi3i - M M :i Uiilibti» ^höV/TOO.;i Al/al POPPE B ijdehand Klaar terwijl u werkt. Dat motto zou Car Ca re niet misstaan, naar ei gen zeggen de eerste mo biele autowasserette van Nederland. Het bedrijf be staat sinds 1989 en heeft twee a drie Amsterdamse concurrenten. De klant belt en een Car Care-bus- je komt de auto wassen. Een generator levert stroom voor de hogedruk- spuit en stofzuiger, in op slagtanks zit 600 liter water. Vaak vindt de wasbeurt plaats onder werktijd van de klant. „Onze klantenkring bestaat voornamelijk uit ondernemers", aldus oprichter Winston Faerber. „Het is een echte yuppenservice: van af middenstanders omhoog." Een sopje kost 17,50 euro, oplopend tot 135 euro voor een troetelbeurt inclusief geurverwijdering. Info: www.car-care.nl Yuppenbeurtje Opel GT krijgt nieuw leven Opel blaast zijn le gendarische sportwagen de GT nieuw leven in. De tweezitter komt vol gend jaar op de markt en krijgt vol gens Opel een opwin dend design met scherpe lijnen, achter wielaandrijving en een krachtige vierci- lindermotor. De auto gaat in wereldpremière op de Autosalon van Genève be gin maart. De oorspronkelijke GT stamt uit 1965 en had de toen populaire colafles-vorm: een lage neus met op klapbare koplampen, geprononceerde spatborden vóór, een slanke taille, forse achterwielkasten en een abrupt afgesneden achterkant. Tussen 1968 en 1973 rolden er meer dan 100.000 van de band. De Opel GT (boven) is gewild bij verzamelaars. Onder de nieuwe. Altijd schone wielen Het wielenmerk AEZ in troduceert op 1 maart lichtmetalen wielen waarop de zogeheten na- no-technologie is toegepast. De afwerklaag van het mo del Raver heeft een zodani ge samenstelling dat water en vuil geen vat op het op pervlak krijgen. Het zuster merk Dezent komt ook De AEZ Raver is vuilafsto- met zulke Nanotec-wielen. tend. Ze zijn er van 14 tot en met 17 inch (Dezent) en 15 tot en met 17 inch (AEZ) en zijn te koop bij de bandenspecialist. Volgens importeur Alcar worden ze 'prijstechnisch agressief in de markt gezet. Info: www.alcar.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21