Auto
parkeert zelf
Hoera*, de auto
)e mooiste step van het heelal
A Waarschuwing
in samenwerking met AutoTrack.nl
cenTFfUi 11,50 Euro I
RAV4 moet verloren terrein terugpakken
■Controleer of alles rond u veilig is.
j Matig snelheid en stop het voertuig
met de voetrem.
■Wees voorzichtig met het draaiende stuurwiel.
Akkoord
,e bijlagen: 0113-315680
pzc.nl/auto
redactie@pzc.nl
lus 31,4460 AA Goes
entie-exploitatie:
en Midden-Zeeland: 0113-315520
-Vlaanderen: 0114-372770
naai: 020-4562500
„ijdag 20 januari 2006
Iff
nta..
De Peilstok
Vandaag krijgt verkeersveiligheids-
organisatie 3VO een nieuwe voorzitter:
Bruno Bruins. Hij volgt Jaap van der Doef
op, die zes jaar de functie vervulde. Waar
moet Bruins zijn pijlen op richten: meer
veiligheid voor kinderen, bestrijding van
rijden onder invloed van alcohol, drugs en
medicijnen? Meer fatsoen op de weg? Stem
mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Echte Nederlanders
Vorige week vroegen wij waarom u de
binnenstad mijdt bij het parkeren van
uw auto. Geen spoor van twijfel: het hoge
parkeertarief stak met kop en schouders
boven andere redenen uit. Toch zijn de
volhouders ook sterk vertegenwoordigd,
want 17 procent zegt in de binnenstad te
blijven parkeren.
Waarom parkeert u steeds
minder in de binnenstad?
4476 I I
Het hoge parkeertarief 28%
Ik blijf in de binnenstad parkeren 17%
Binnenstad lastig te bereiken 16%
Q Centrum goed toegankelijk met openbaar vervoer 13%
Q Nauwe parkeerplekken en garages 10%
's Avonds een onveilig gevoel 9%
Q Genoeg gelegenheid aan rand van steden 7%
OFriso Hylkema, Parkeer Management Nederland:
„Het tarief is normaal gesproken niet doorslagge
vend voor parkeerders. Volgens mij gaan mensen
überhaupt minder vaak naar binnensteden omdat ze
meer sparen dan ooit. Een tweede verklaring voor de
dalende populariteit van parkeergarages in grote steden
is dat mensen steeds meer in de eigen woonplaats naar
de Hema kunnen."
Foto's Toyota/Rob van Ginneken
maal loslaat protesteert-ie. Dan
gaat het te hard, zegt het
scherm. Het is dus geen volauto
matisch systeem - dat zou van
de wet niet mogen.
Voor de rest geldt: Zet 'm daar
maar neer, en hij parkeert je
keurig en heel precies tussen
twee auto's in.
Hulptroepen
Zo'n elektronische parkeerhulp
is nog uniek. Niet heel lang,
want de nieuwe stalgenoot
Lexus 460 krijgt eind dit jaar
hetzelfde ipa-systeem als de
Prius. Handig wel, want die 460
is meer dan vijf meter lang.
In principe kan het in elke auto
gemaakt worden, mits die een
automaat heeft en elektrische
stuurbekrachtiging. Want daar
begint het allemaal mee.
De hulptroepen bestaan uit een
camera aan de achterkant van
de auto, een batterij compu
ters, sensoren en zelfs een hoog
temeter, want de procedure ver
loopt weer anders als de auto
vol met volk zit. Toyota zegt
dat de ontwikkeling van het
Ipa-systeem nooit doel op zich
geweest is, maar slechts de
handzame optelsom van be
schikbare technologieën. Een
aantal componenten werken sa
men via een centrale computer.
De camera met beeldherken-
ningstechnologie geeft als ad
vies ook rij-lijnen aan. Dezelfde
camera zit ook in een Lexus.
Toyota Prius Tech Edition, 28.850 eu
ro. Standaard o.a. hybride aandrijving,
intelligente parkeer assistent (ipa), con
tinue variabele transmissie, cruise con
trol, automatische (elektrische) airco,
stabiiiteits- en tractiecontrole en zes
airbags, contactloze sleutel,
cd/mp3/wma-speler, aansluiting voor
externe mp3-speler, dvd-navigatie,
Bluetooth. Op de Prius rust een
bpm-vrijstelling van 9.418 euro. Vanaf
1 juli is de korting nog maar 6.000 eu
ro. Zonder parkeerassistent kost de
Prius 25.350 euro.
heppen er met geen woord over bij Toyota,
laar de Prius met intelligente parkeer assistent
pa) is een uitkomst voor mensen die geen
iee hebben hoe ze achteruit moeten parke
ra. Hij doet het namelijk op eigen houtje.
c: Rien van der Steen
Het is een beetje
eng: je parkeert
je auto naast een
andere en drukt
op een paar virtu-
le toetsen op het centrale
herm op het dashboard. Daar-
zet de automatische versnel-
igsbak zichzelf automatisch -
i-in de achteruit en begint
ïauto zich te parkeren. Als hij
"minste het juiste parlceerka-
i gevonden heeft. Dat kader
8 de chauffeur bijstellen,
sar dat is nog best een lastig
klusje. Het automatische inpar-
keersysteem werkt alleen ach
teruit. Het systeem doet zijn in
trede tegelijk met een subtiele
facelift van de hybride Toyota
Prius, die van 2003 dateert.
De duurste uitvoering, de Tech
Edition, krijgt als allereerste pro
ductieauto een parkeerassis
tent die het sturen overneemt
van de bestuurder. Het heet
ipa, wat staat voor intelligente
parkeer assistentie.
Indekken
Zeker de eerste keer weet je
niet wat je gebeurt. De auto
Door Rien van der Steen
stuurt daadwerkelijk zelf. Als
bestuurder moet je je juridisch
goed indekken, dus goed de om
geving afspeuren op voetgan
gers, fietsers of andere wegge
bruikers die je pad kruisen. Ver
volgens zet je je rechtervoet los
jes op de rem en laatje de auto
zachtjes gaan. Hij doet het
echt! Alleen als je de rem hele-
kgaU één van de mooiste
momenten uit mijn gezegen
de leven ontboezemen. Het
H de ochtend van mijn zesde
^rdag. Om zes uur werd ik
fer. Met kloppend hart en
®melende buik. Intens ho-
Nop bergen fleurig ingepalc-
epakketten met allemaal din-
waarop ik in mijn stoutste
F°men niet had durven ho-
8. Want dat hebberige zat er
^oegin. Maar eerst moest de
Kkker nog anderhalf uur voor
deken. Pas vanaf half acht
Wk welkom in de ouder-
ppkamer. En in die dagen wa-
opvoeders nog onverbidde-
)k Eindelijk was het zover. Na-
!tze me van harte gefelici-
Nhadden, namen ze me
d hand mee naar de huis-
®er' En daar, vlak naast de
ttafel, stond 'iets' onder een
%ruite plaid. Het had bob-
hen uitsteeksels. En het was
Vergroot. Tergend lang-
Ni liep ik er naartoe. Volop
Ntend van 'nog net niet we-
®Wathet is'. Toen trok ik
Richtig het plaid er vanaf.
En ik onthulde het allermooi
ste ooit: een step! Lichtblauw
met donkerblauwe biesjes over
het frame en de spatbordjes.
Met een glimmend gelakte hou
ten treeplank, een Mickey Mou
se bel en een bagagedrager die
tevens standaard was. Maar wat
hem helemaal af maakte waren
zwarte, superzachte, rubber
handvatten met franje eraan.
De allermooiste van Utrecht!
Van Nederland!! Van de We
reld!!! Van het Heelal!!!! Want
geen opgefrist en van een
nieuw verfje voorzien afdanker
tje van mijn oudere broer maar
een nagelnieuwe! Helemaal
voor mij! Het zou maar zo kun
nen dat ik gehuild heb van
blijdschap. Want ik ben een
heel prettig persoon om dingen
aan te geven. Vlug ontroerd en
ontzettend dankbaar! Vanaf die
tijd was ik drie keer zo snel bij
de Dompleinschool. Als een
wervelwind jakkerde ik door
Utrecht. Want pas bij extreem
hoge snelheden ging de franje
aan de handvatten ook werke
lijk wapperen. Dat intens be
leefde geluk kwam een paar
jaar geleden weer in volle hef
tigheid boven toen ik in de
krant las dat de step helemaal
terug was. Maar de foto bij het
artikel deed me het ergste ver
moeden. Was dat een step? Zo'n
iel, metalig, schrielhaantje met
bandjes van niks en zonder eni
ge versiering? Niet veel later
zag ik hem in het echt. Met een
onverschillig kijkende, slungeli
ge puber op het treeplankje.
Toen wist ik het zeker. Die van
mij, toen onder dat plaid, was
écht de allermooiste ooit!
Opgejaagd door het Koreaanse
Kia- en Hyundaigeweld komt
Toyota met de derde generatie
van de RAV4. De compacte suv
is compleet vernieuwd: wat gro
ter, wat veiliger en wat comfor
tabeler.
Troef
De 177 pk 2.2 D-4D D-CAT
Clean Power diesel is de troef
van het nieuwe model, dat veel
meer ruimte biedt aan inzitten
den en bagage. Dat kan vooral
doordat de dempers nu diago
naal onder de vloer zitten. De
achterzitting gaat met een sim
pele handbeweging plat en dan
is er plek voor 1.469 liter baga
ge. De auto heeft negen air
bags, waaronder een knie-air
bag voor de bestuurder, centra
le vergrendeling met afstands
bediening, elektrisch bediende
zijruiten, elektrische stuurbe
krachtiging en een stuurwiel
dat in hoogte en diepte verstel
baar is. De verkoop start in fe
bruari De voordeligste uitvoe
ring, de 2.0 16v WT-i kost
De Rav4 van Toyota heeft vriendelijke vormen.
28.750 euro. De 2.2 D-4D D-CAT
Clean Power komt op ruim tien
mille meer.
Het RAV-concept dateert van
1994. Sindsdien zijn er wereld
wijd meer dan 1,8 miljoen van
verkocht, waarvan ruim
655.000 in Europa. In Neder
land moet de RAV4 zijn positie
als marktleider heroveren, nu
de Kia Sportage en Hyundai
Tucson roet in het eten hebben
gegooid. Honda wil er in ons
land dit jaar 2.000 verkopen.
O) IPA intelligente parkeerassistent
Een display op
het dashboard
geeft de
van de camera
en onder de stoel zit
een centrale computer.
Zodra de auto stilstaat, laat de camera de omgeving achter de auto
zien. Dat beeld verschijnt op het kleurenscherm in het dashboard,
samen met een groen/rood kader dat de omtrek van de auto
aangeeft. De bestuurder kan zonodig de positie instellen waar de
auto moet komen te staan.
Zodra hij/zij het rempedaal een stukje laat opkomen, begint de auto
langzaam te rijden en stuurt zelf in.
Hoe werkt het?
De elektrische stuurbekrachti
ging wordt aangestuurd
door de software
van de parkeeras
sistent.
rflteaw® Aud i M öal;?loi3i -
M M :i Uiilibti» ^höV/TOO.;i
Al/al
POPPE
B ijdehand
Klaar terwijl u werkt.
Dat motto zou Car Ca
re niet misstaan, naar ei
gen zeggen de eerste mo
biele autowasserette van
Nederland. Het bedrijf be
staat sinds 1989 en heeft
twee a drie Amsterdamse
concurrenten. De klant
belt en een Car Care-bus-
je komt de auto wassen.
Een generator levert
stroom voor de hogedruk-
spuit en stofzuiger, in op
slagtanks zit 600 liter water. Vaak vindt de wasbeurt
plaats onder werktijd van de klant. „Onze klantenkring
bestaat voornamelijk uit ondernemers", aldus oprichter
Winston Faerber. „Het is een echte yuppenservice: van
af middenstanders omhoog." Een sopje kost 17,50 euro,
oplopend tot 135 euro voor een troetelbeurt inclusief
geurverwijdering.
Info: www.car-care.nl
Yuppenbeurtje
Opel GT krijgt nieuw leven
Opel blaast zijn le
gendarische
sportwagen de GT
nieuw leven in. De
tweezitter komt vol
gend jaar op de
markt en krijgt vol
gens Opel een opwin
dend design met
scherpe lijnen, achter
wielaandrijving en
een krachtige vierci-
lindermotor. De auto
gaat in wereldpremière op de Autosalon van Genève be
gin maart. De oorspronkelijke GT stamt uit 1965 en had
de toen populaire colafles-vorm: een lage neus met op
klapbare koplampen, geprononceerde spatborden vóór,
een slanke taille, forse achterwielkasten en een abrupt
afgesneden achterkant. Tussen 1968 en 1973 rolden er
meer dan 100.000 van de band.
De Opel GT (boven) is gewild bij
verzamelaars. Onder de nieuwe.
Altijd schone wielen
Het wielenmerk AEZ in
troduceert op 1
maart lichtmetalen wielen
waarop de zogeheten na-
no-technologie is toegepast.
De afwerklaag van het mo
del Raver heeft een zodani
ge samenstelling dat water
en vuil geen vat op het op
pervlak krijgen. Het zuster
merk Dezent komt ook De AEZ Raver is vuilafsto-
met zulke Nanotec-wielen. tend.
Ze zijn er van 14 tot en
met 17 inch (Dezent) en 15 tot en met 17 inch (AEZ) en
zijn te koop bij de bandenspecialist. Volgens importeur
Alcar worden ze 'prijstechnisch agressief in de markt gezet.
Info: www.alcar.nl