»zc
[ypotheek
goedkoper
lan ooit
Gastvrouw in de horeca
Rammelende spoorwegen
FMT-kranen tegen de vlakte
Werkzaamheden lastig
roor transportsector
Konomiewijzer
Capriole maakt geen
misbruik van het
merk Douwe Egberts
Rabobank opent aanval
Minder faillissementen in Zeeland
Akzo heeft nieuwe verf voor Airbus
KPN opent jongeren winkels
Arriva maakt mobiel treinstation
Luchtvrachtclub
vreest inperking
nachtvluchten
L^j, 0113-316649
mozc.nl
StnBdactie@pzc.nl
;5üS3i,«6°AAGoes
™nlie-«Ploltatie:
an Midden-Zeeland: 0113-315520;
'Vlaanderen: 0114-372770;
ill 020-4562500.
.„derdag 19 januari 2006
Statencommissie
bezoekt
uienverwerkers
jnrfjik Elfrink
IH0VEN - De Rabobank
een spectaculaire prijzen-
ontketend op de markt voor
jtheken. Geld lenen voor
lange periode was nog nooit
dkoop als nu. Voor een hy-
■kmet een rentevaste pe-
r van 30 jaar rekent de bank
ids gisteren een tarief van 4,5
went. Vorige week was dat
4,9 procent.
[uizenkopers en -bezitters zoe-
nop dit moment naar zeker-
i(f; stelt directeur particulie-
d Jos van Lange van Rabo-
5 akNederland. De extreem la-
rentes spelen hen daarbij in
kaart. „Ons nieuwe tarief
w 30 jaar vast is vanuit het
i ispectief van een huisbezitter
j pa een levenslange garantie"
SdnsVan Lange. „Veel hypothe-
t nworden immers over een pe
lde van dertig jaar terugbe-
üld.'' De coöperatieve bank
j gnaleert een enorme verschui
lt ng op de hypothekenmarkt. In
j cember 2004 werd 30 procent
in de hypotheken nog af geslo-
i ovoor één jaar vast. In decem-
I i2005 was dat nog maar vier
I «cent, Gedurende dezelfde pe-
j - de verdubbelde het aantal hy-
j i jtheken dat voor 10 jaar wordt
i jstgezet. „Het kleiner gewor-
n renteverschil tussen korte
en lange hypotheken speelt daar
bij zeker mee", zegt Van Lange.
Bij de Rabobank kost een hypo
theek met een rente voor één
jaar vast nu 3,7 procent. Dat is
maar 0,8 procent minder dan de
rente voor een 30 jaar vaste hy
potheek. „De korte rente gaat
momenteel omhoog door de
licht oplopende inflatie. De lan
ge rente blijft laag omdat de fi
nanciële wereld groot vertrou
wen in de toekomst heeft."
Zeven jaar
Andere grote banken voeren
geen hypotheken waarbij klan
ten de rente voor een periode
van 30 jaar kunnen vastzetten.
Bij ABN Amro kan dat voor
maximaal 20 jaar. „De gemiddel
de looptijd van een hypotheek is
bij ons ongeveer zeven jaar", al
dus een woordvoerder. „Daar
om kiezen wij ervoor om geen
hypotheek voor 30 jaar vast aan
te bieden." Ook de Postbank en
ING-bank hanteren een maxi
male looptijd van 20 jaar voor
een hypotheek. Volgens de Rabo
bank is het mogelijk om een 30
jaar vaste hypotheek mee te ne
men bij een verhuizing. „Klan
ten houden de volle 30 --jaar
recht op het afgesloten renteper
centage",stelt een woordvoer
der. „Voor die zekerheid betalen
ze op dit moment een buitenge
woon lage premie." GPD
VLISSINGEN-OOST - Medewerkers van handel- en reparatiebe
drijf Timmerman uit Middelburg zijn in Vlissingen-Oost begon
nen met de demontage van de twee kranen op het terrein van de
begin vorig jaar failliet verklaarde onderneming Flushing Mari
ne Terminals (FMT).
De Arbeidsinspectie heeft verboden dat de kranen in hun huidige
vorm nog worden gebruikt, nadat in 2003 de giek van een ervan
afbrak, waarbij de machinist om het leven kwam.
Volgens projectleider John Timmerman zullen de kranen in werk
plaatsen van zijn bedrijf in Middelburg en Werkendam worden
aangepast en vervolgens weer in elkaar gezet. Na een streng test
programma, waarbij moet worden aangetoond dat de kranen vol
komen veilig kunnen werken, zullen ze vervolgens worden ver
kocht.
Op het terrein van FMT zijn drie mobiele kranen geïnstalleerd
om de onderdelen naar beneden te tillen. Vier werknemers van
Timmerman en acht van het kraanverhuurbedrijf zijn er tot hal
verwege volgende week mee bezig.
Het is de bedoeling dat de verbouwde kranen eind dit jaar gereed
zijn. foto Ruben Oreel
GOES - Er zijn vorig jaar minder Zeeuwse bedrijven fail
liet gegaan dan in voorgaande jaren. In 2005 gingen 62 be
drijven onderuit, tegen 82 in het jaar ervoor.
Dat blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. Met
name de zakelijke en financiële dienstverlening werden
het zwaarst getroffen, gevolgd door de detailhandel en de
transportsector. Van de 62 bedrijven op Walcheren sloot
een kwart de deuren. De Bevelanden volgt met 16 sluitin
gen. De Kamer durft geen uitspraak te doen over de re
den van de daling. Woordvoerder M. Volleman: „Als je
weet dat het aantal startende bedrijven vorig jaar is geste
gen, kun je eruit aflezen dat de economie aantrekt."
SASSENHEIM - Akzo Nobel heeft een contract gesloten
met Airbus voor het verven van de A380 superjumbo's
van de vliegtuigfabrikant met een nieuw product. Dat
heeft het concern gisteren bekendgemaakt.
Volgens Robert van Kooperen, productleider van Aerospa
ce Coatings, de betrokken werkmaatschappij van Akzo,
verkort het nieuwe systeem de tijd waarin de toestellen
opnieuw worden gespoten met circa 40 procent. Vliegtui
gen staan elk vijf a zes jaar gemiddeld anderhalve week
in de hangar voor een nieuwe verflaag. Dat kost de lucht
vaartmaatschappijen zo'n 100.000 dollar per dag. ANP
DEN HAAG - KPN heeft gisteren in Den Haag zijn eerste
winkel geopend die zich speciaal richt op jongeren. Het te-
lecombedrijf wil dit jaar hetzelfde concept introduceren
in andere grote steden in Nederland.
De winkels komen bovenop het aanbod dat KPN al heeft
met de negentig Primafoon-winkels en de zestig winkels
die van de failliete fotoketen Kral werden overgenomen.
Het concern wil doelgroepen gerichter gaan aanspreken.
In de jongeren winkels, kpn576 genoemd, staan onder
meer bellen via internet, mp 3-spelers en spelcomputers
centraal. ANP
GRONINGEN - Vervoerbedrijf Arriva wil een proef ne
men met mobiele treinstations. Dat zijn overdekte en ver
lichte constructies van metaal en glas die in korte tijd ge
bouwd kunnen worden. Vermoedelijk kan het eerste mo
biele treinstation ter wereld in het jaar 2008 in Gronin
gen worden getest.
Arriva wil de mobiele treinstations inzetten bij bijzonde
re evenementen of om te testen of het interessant is om in
een bepaalde wijk of een bepaald gebied een treinstation
te realiseren. ANP
ioor Jeffrey Kutterink
GOES - De transportsector kan
Zeeland dit en volgend jaar
lal lijd en dus geld kwijt zijn
isgevolg van wegwerkzaamhe-
boodschap geeft de verla-
rganisatie Evo mee aan
aterstaat. Voor 2006 en
staan in het hele land 200
en weg op de rol om te wor-
aangepakt. Minister Peijs
acht zes procent extra files
het wegonderhoud. Dat be-
volgens EVO een extra
mische schade van 60 mil-
euro in twee jaar tijd.
Zeeland verwacht Evo
ndt het vrachtverkeer
van de werkzaamheden,
najaar wordt op een aantal
van de A58 in beide rich-
onderhoud gepleegd,
werkzaamheden aan de
ftormvloedkering en de N61 zor
gde komende jaren voor ver
anderde doorstroming, ver
sacht Evo.
onderschrijft de noodzaak
in het wegonderhoud en prijst
fe houding van Rijkswater-
aat, Die is volgens haar actief
sig om de overlast voor wegge-
huikers zoveel mogelijk te be
uken. Evo noemt de landelijke
^pagne een goed voorbeeld.
Maar Evo pleit voor een aantal
^vullende maatregelen, om te
®gen dat het vrachtverkeer
niet de dupe wordt. Ze vindt het
van belang dat er omleidingsrou
tes worden aangegeven die ook
geschikt zijn voor vrachtver
keer. Ook in geval van calamitei
ten. Alternatieve routes voor
vrachtwagens via provinciale
wegen zijn praktisch onmoge
lijk en onwenselijk. „De meeste
provinciale wegen zijn namelijk
niet geschikt voor vrachtver
keer door de vele rotondes,
drempels en hoogtebeperkingen
van tunnels en bruggen", stelt
Evo. Verder heeft ze onvoldoen
de inzicht in de planning van
werkzaamheden, laat ze Rijks
waterstaat weten. De organisa
tie dringt er daarom op aan dat
er niet ook nog eens werkzaam
heden aan de omleidingsroutes
zijn. Evo vraagt ook aandacht
voor interregionale afstemming.
Door een opeenstapeling over
langere afstanden worden chauf
feurs telkens geconfronteerd
met een belemmering in vlotte
doorstroming. Evo vindt het on
acceptabel als een vrachtwagen
uit Leiden richting Antwerpen
te maken krijgt met drie of vier
omleidingen. Het is, vindt Evo,
zaak dat bij werkzaamheden zo
veel mogelijk materiële schade
en verkeersonveilige situaties
door smalle wegafzettingen te
voorkomen. Ze verwijst naar de
werkzaamheden aan de Ring
van Antwerpen. Verder dringt
Evo aan op goede informatie
voorziening en bewegwijzering.
- op eigen benen -
door Jeffrey Kutterink
ZIERIKZEE - De horeca zit
in het bloed van Wies Huges.
Na elf jaar werken in de sec
tor, is ze voor zichzelf begon
nen. Wies horeca service wil
staan voor een gastvrije on
dersteuning van (be
drijfsfeesten en partijen.
Een deeltijdbaan in de hore
ca combineren met de zorg
voor een kind is lastig, vindt
Huges. „Het idèe om voor me
zelf te beginnen als gast
vrouw is één. Maar ik ben
geen kok en zal dit niet wor
den ook."
Een goede voorbereiding was
dan ook noodzakelijk. Eén
ding had ze al vast op zak:
kennis van (administratieve)
regeltjes. „Ik doe de admini
stratie voor het bedrijf van
mijn man."
Het eerste wat ze heeft ge
daan is het schrijven van een
ondernemingsplan. „Je kunt
wel een idee hebben, maar zit
de buitenwereld daar ook op
te wachten? Ik wilde weten
of het haalbaar is, of er soort
gelijke bedrijven zijn en of
het enige kans van slagen
heeft. Bij mij staat gastvrij-
Wies Huges is in te huren als gastvrouw bij mensen thuis,
maar ook bij (bedrijfsfeesten. foto Dirk Jan Gjeltema
Een eigen bedrijf beginnen is worstelend proberen boven
te komen. In Op eigen benen vertellen ondernemers hoe
zij die klus hebben geklaard. Vandaag Wies Huges-Voer-
man van Wies horeca service in Zierikzee.
heid voorop, iets wat niet
meer vanzelfsprekend is.
Daarmee wil ik me onder
scheiden van cateringbedrij
ven." Ze voerde gesprekken
met horeca-ondernemers. „Ik
ben alleen gastvrouw. Toch
verzorg ik ook de catering.
Dat betekent dat ik met ande
re ondernemers moet samen
werken. Datzelfde geldt voor
personeel. Bij grotere evene
menten wil ik graag mensen
van horeca-bedrijven kunnen
inhuren." Ook de financiën
heeft ze op een rij gezet. „In
de begroting voor het eerste
jaar heb ik een opzet ge
maakt van de te verwachten
kosten en inkomsten. Ik ben
ervan uitgegaan dat ik in de
eerste drie maanden geen
geld zou verdienen."
Vijf weken nam Huges om
antwoord te krijgen op alle
vragen. „Met het onderne
mingsplan ben ik naar de
bank gestapt. Ik zal toch te
genvallers moeten kunnen op
vangen." Ze heeft geen vaste
afspraken gemaakt met res
taurants over het inhuren
van koks en personeel. „Af
hankelijk van wat de klant
wil, weet ik bij welk bedrijf
ik het beste terecht kan.
Begin december stuurde ze
aan 150 Zeeuwse horeca-be
drijven een kennismakings-
brief. „Die heeft geen reactie
opgeleverd." Toch loopt het
bedrijf al buiten verwachting
goed. „In tegenstelling tot
wat ik had ingeschat, verdien
ik nu al geld. Terwijl ik pas
twee maanden bezig ben."
fgelopen zondag had ik een erva
ring met onze nationale trots, de
Merlandse Spoorwegen, die ik u niet
^agzou onthouden. Ik ging 's mid-
met mijn elfjarige dochter vanuit
tyn woonplaats Oisterwijk naar de
'Oscoop in Tilburg, naar de film 'Har-
botter en de Vuurbeker' om precies
!izijn. Naast een Railrunner kocht ik
Jföretour Oisterwijk-Tilburg met kor-
Msraison van 1,90 euro. Nadat de
■"'ornaat de gewaagde kaartjes uitge
duwd had - een loket bestaat in Oister-
"Iksinds jaar en dag niet meer - reali-
bb'k mij dat ik mijn kortingskaart
Sb'i miï had. Als keurige burger
wnt ik dus een nieuw kaartje, nu zon-
korting, ten bedrage van 3,20 euro.
liik'^Ë immers dat onze 'klantvriende-
I o NS bij een vergeten kortings-
v ponder pardon een forse boete op-
[er kon je van een conducteur
bij een aannemelijk verhaal nog op cou
lance rekenen, maar dat is er niet meer
bij. In de trein legde ik het probleem
uit aan een buitengewoon aardige con
ducteur. Deze beaamde dat ik juist ge
handeld had en dat ik bij het NS-loket
in Tilburg om een restitutieformulier
voor deze 1,90 euro moest vragen. Voor
heen kon men dit bedrag bij het loket
gerestitueerd krijgen, maar dat mocht
van de NS-leiding in Utrecht niet
meer. Men vertrouwt daar niet op het
oordeel van de eigen medewerkers. Nu
kan ik dit bedrag vergoed krijgen, als
ik nauwgezet dit formulier, met beide
originele vervoerbewijzen, een kopie
van mijn kortingskaart en een adequa
te beschrijving van dit voorval (met
postzegel!) naar de NS Klantenservice
in Utrecht opstuur. De conducteur leg
de mij tijdens de treinreis ook geduldig
uit hoe dit formulier precies zou wor
den verwerkt. Eerst komt het bij de
Klantenservice binnen en moet iemand
beslissen door welke afdeling dit voor
val moet worden afgehandeld. Vervol
gens moet een medewerker van de des
betreffende afdeling dit voorval onder
zoeken en nagaan of ik, volgens de alge
mene voorwaarden van de NS, recht
heb op restitutie van 1,90 euro. Daarna
dient dit voorstel door de medewerker
te worden voorgelegd aan zijn leiding
gevende voor goedkeuring. Indien het
voorstel wordt goedgekeurd, kan het
worden doorgesluisd naar de admini
stratieve afdeling die het dan verwerkt
en de klant schriftelijk van de restitu
tie op de hoogte stelt. Tenslotte gaat de
NS over tot daadwerkelijke restitutie.
De conducteur schatte de totale admini
stratiekosten (inclusief bankkosten)
van deze restitutieprocedure op onge
veer 80 euro, dus ruim veertig maal het
te restitueren bedrag. Daarbij zijn mijn
kosten voor een kopie van mijn kor
tingskaart, briefpapier, envelop en post
zegel vanzelfsprekend niet inbegrepen.
U zult begrijpen dat ik, na rijp beraad,
maar van mijn verzoek tot restitutie af
zie. Dat is wellicht de bedoeling ge
weest van de ijverige NS-bureaucraat,
die deze 'klantvriendelijke' procedure
heeft ontworpen.
Dit is maar één van de vele voorbeel
den die aangeven wat er gebeurt als
een semi-overheidsbedrijf als de NS,
door de overheid voor zijn tarieven en
de verhoging daarvan wordt afgere
kend op een beperkt aantal maatstaven
van klantgerichtheid en service.
Zo'n bedrijf zal altijd proberen om de
ze indicatoren zo te manipuleren dat
het toch zijn tariefsverhoging kan door
zetten bij een afnemende service (die
ook geld kost).
Onlangs nog lekte een interne NS-noti-
tie uit met het plan om de treinen bij de
stations, waarbij de punctualiteit geme
ten wordt, volgens de nieuwe dienstre
geling één minuut later te laten aanko
men. Zo zou men de 'punctualiteit' van
de treinen kunstmatig kunnen vergro
ten en een tariefsverhoging mogelijk
maken.
Dat krijg je met een semi-overheidsbe
drijf dat wel wordt geacht winst te ma
ken, maar niet in een echte markt met
concurrentie opereert. Wat is dan de op
lossing? De echte oplossing voor dit pro
bleem is: óf laat op ons spoorwegnet
echte concurrentie door meerdere aan
bieders toe, óf transformeer de NS
weer volledig terug naar het staatsbe
drijf dat het eens was. De huidige situa
tie is vlees, noch vis.
Sylvester Eijffinger
door Jeffrey Kutterink
MIDDELBURG - Koffiegroot-
handel Capriole uit Oostburg
mag het merk Douwe Egberts
gebruiken om de eigen website
te promoten. Het opnemen van
het merk in betaalde koppelin
gen verschilt niet wezenlijk van
andere manieren van reclame
maken. Capriole benut de moge
lijkheden die internet biedt.
Dat vonnis heeft rechter B. Meu-
lenbroek van de rechtbank in
Middelburg geveld. Hij stelt
daarmee Sara Lee, moedercon
cern van Douwe Egberts in het
ongelijk. Sara Lee spande vori
ge week een kort geding aan te
gen Capriole. Het concern maak
te bezwaar tegen de manier
waarop Capriole gebruik maakt
van het merk Douwe Egberts op
internet.
Wie in de zoekmachines zoe-
ken.nl, ilse.nl, vindex.nl, ly-
cos.nl, altavista.nl, excite.nl,
msn.nl, ioanadoo.nl of yahoo.nl
op zoek gaat naar Douwe Eg
berts, krijgt bovenaan de lijst
met zoekresultaten een link te
zien naar de pagina van Caprio
le. Het gaat om een betaalde ad
vertentie waarin Capriole de
merknaam DE heeft verwerkt.
Sara Lee vindt dat het Zeeuwse
bedrijf de merknaam op een on
eigenlijke wijze gebruikt.
Maar voorzieningenrechter Meu-
lenbroek oordeelt anders. Het
gebruik van het merk Douwe Eg
berts in gesponsorde koppelin
gen verschilt volgens de rechter
niet wezenlijk van de manier
waarop Capriole informatie ver
strekt over en reclame maakt
voor producten van DE.
Internetters die in de zoekmachi
nes op zoek gaan naar Douwe
Egberts komen waai'schijnlijk
eerder terecht op de websites
van Capriole, stelt de rechter
vast. „Daarmee is alles ook wel
gezegd", schrijft hij in zijn von
nis. Een internetter die Douwe
Egberts intikt in een zoekmachi
ne kan en mag er niet van uit
gaan dat de resultaten alleen de
sites van Douwe Egberts zijn.
„Door het handelen van Caprio
le worden de websites van DE
niet minder bereikbaar."
Capriole, zo stelt de rechter,
maakt gebruik van de mogelijk
heden die het internet biedt om
hoog op de resultatenpagina's te
komen. Ze vergroot ermee de
kans dat de eigen website wordt
bezocht. Capriole maakt op die
manier geen misbruik van het
merk. Maar Capriole gebruikt
het merk ook niet zonder geldi
ge reden. „Capriole voert onder
dat merk producten van Sara
Lee/DE. De informatie die een
internetbezoeker ontvangt is
dienovereenkomstig", aldus de
rechter.
Door Sara Lee is vooralsnog
niet aangetoond dat Capriole on
gerechtvaardigd voordeel trekt
of afbreuk doet aan het merk
Douwe Egberts. Van onrechtma
tig handelen door Capriole is
dan ook geen sprake, oordeelt
de rechter. Door Sara Lee/DE is
vooralsnog onvoldoende aanne
melijk gemaakt dat 'het ge
wraakte handelen van Capriole
dient te worden aangemerkt als
misleiding, afleiden, aanleunen
of profiteren van het bedrijfsre
sultaat van een ander'.
SCHIPHOL - De Nederlandse
luchtvrachtsector maakt zich
grote zorgen over het voorstel
van deskundigen om het aantal
nachtvluchten op de luchthaven
Schiphol te beperken.
Ook voelt de brancheorganisa
tie voor de luchtvracht ACN
niets voor een extra heffing
voor lawaaiige vliegtuigen.
ACN vreest dat het aantal
vrachtvluchten door zulke maat
regelen wordt beperkt, hoewel
de sector essentieel is voor de
'economische motorfunctie' van
Schiphol.
ACN waarschuwt voor het ver
lies van banen, als de lucht
vrachtsector zijn capaciteit
moet beperken of met hogere
kosten wordt geconfronteerd.
Luchtvrachtbedrijven vliegen
vooral 's nachts. Bovendien ge
bruiken ze minder stille vliegtui
gen dan bijvoorbeeld KLM en
Transavia. Onder meer de Raad
voor Verkeer en Waterstaat en
de Commissie Deskundigen
Vliegtuiggeluid hebben voorge
steld het aantal nachtvluchten
te beperken. ANP