»zc [ypotheek goedkoper lan ooit Gastvrouw in de horeca Rammelende spoorwegen FMT-kranen tegen de vlakte Werkzaamheden lastig roor transportsector Konomiewijzer Capriole maakt geen misbruik van het merk Douwe Egberts Rabobank opent aanval Minder faillissementen in Zeeland Akzo heeft nieuwe verf voor Airbus KPN opent jongeren winkels Arriva maakt mobiel treinstation Luchtvrachtclub vreest inperking nachtvluchten L^j, 0113-316649 mozc.nl StnBdactie@pzc.nl ;5üS3i,«6°AAGoes ™nlie-«Ploltatie: an Midden-Zeeland: 0113-315520; 'Vlaanderen: 0114-372770; ill 020-4562500. .„derdag 19 januari 2006 Statencommissie bezoekt uienverwerkers jnrfjik Elfrink IH0VEN - De Rabobank een spectaculaire prijzen- ontketend op de markt voor jtheken. Geld lenen voor lange periode was nog nooit dkoop als nu. Voor een hy- ■kmet een rentevaste pe- r van 30 jaar rekent de bank ids gisteren een tarief van 4,5 went. Vorige week was dat 4,9 procent. [uizenkopers en -bezitters zoe- nop dit moment naar zeker- i(f; stelt directeur particulie- d Jos van Lange van Rabo- 5 akNederland. De extreem la- rentes spelen hen daarbij in kaart. „Ons nieuwe tarief w 30 jaar vast is vanuit het i ispectief van een huisbezitter j pa een levenslange garantie" SdnsVan Lange. „Veel hypothe- t nworden immers over een pe lde van dertig jaar terugbe- üld.'' De coöperatieve bank j gnaleert een enorme verschui lt ng op de hypothekenmarkt. In j cember 2004 werd 30 procent in de hypotheken nog af geslo- i ovoor één jaar vast. In decem- I i2005 was dat nog maar vier I «cent, Gedurende dezelfde pe- j - de verdubbelde het aantal hy- j i jtheken dat voor 10 jaar wordt i jstgezet. „Het kleiner gewor- n renteverschil tussen korte en lange hypotheken speelt daar bij zeker mee", zegt Van Lange. Bij de Rabobank kost een hypo theek met een rente voor één jaar vast nu 3,7 procent. Dat is maar 0,8 procent minder dan de rente voor een 30 jaar vaste hy potheek. „De korte rente gaat momenteel omhoog door de licht oplopende inflatie. De lan ge rente blijft laag omdat de fi nanciële wereld groot vertrou wen in de toekomst heeft." Zeven jaar Andere grote banken voeren geen hypotheken waarbij klan ten de rente voor een periode van 30 jaar kunnen vastzetten. Bij ABN Amro kan dat voor maximaal 20 jaar. „De gemiddel de looptijd van een hypotheek is bij ons ongeveer zeven jaar", al dus een woordvoerder. „Daar om kiezen wij ervoor om geen hypotheek voor 30 jaar vast aan te bieden." Ook de Postbank en ING-bank hanteren een maxi male looptijd van 20 jaar voor een hypotheek. Volgens de Rabo bank is het mogelijk om een 30 jaar vaste hypotheek mee te ne men bij een verhuizing. „Klan ten houden de volle 30 --jaar recht op het afgesloten renteper centage",stelt een woordvoer der. „Voor die zekerheid betalen ze op dit moment een buitenge woon lage premie." GPD VLISSINGEN-OOST - Medewerkers van handel- en reparatiebe drijf Timmerman uit Middelburg zijn in Vlissingen-Oost begon nen met de demontage van de twee kranen op het terrein van de begin vorig jaar failliet verklaarde onderneming Flushing Mari ne Terminals (FMT). De Arbeidsinspectie heeft verboden dat de kranen in hun huidige vorm nog worden gebruikt, nadat in 2003 de giek van een ervan afbrak, waarbij de machinist om het leven kwam. Volgens projectleider John Timmerman zullen de kranen in werk plaatsen van zijn bedrijf in Middelburg en Werkendam worden aangepast en vervolgens weer in elkaar gezet. Na een streng test programma, waarbij moet worden aangetoond dat de kranen vol komen veilig kunnen werken, zullen ze vervolgens worden ver kocht. Op het terrein van FMT zijn drie mobiele kranen geïnstalleerd om de onderdelen naar beneden te tillen. Vier werknemers van Timmerman en acht van het kraanverhuurbedrijf zijn er tot hal verwege volgende week mee bezig. Het is de bedoeling dat de verbouwde kranen eind dit jaar gereed zijn. foto Ruben Oreel GOES - Er zijn vorig jaar minder Zeeuwse bedrijven fail liet gegaan dan in voorgaande jaren. In 2005 gingen 62 be drijven onderuit, tegen 82 in het jaar ervoor. Dat blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. Met name de zakelijke en financiële dienstverlening werden het zwaarst getroffen, gevolgd door de detailhandel en de transportsector. Van de 62 bedrijven op Walcheren sloot een kwart de deuren. De Bevelanden volgt met 16 sluitin gen. De Kamer durft geen uitspraak te doen over de re den van de daling. Woordvoerder M. Volleman: „Als je weet dat het aantal startende bedrijven vorig jaar is geste gen, kun je eruit aflezen dat de economie aantrekt." SASSENHEIM - Akzo Nobel heeft een contract gesloten met Airbus voor het verven van de A380 superjumbo's van de vliegtuigfabrikant met een nieuw product. Dat heeft het concern gisteren bekendgemaakt. Volgens Robert van Kooperen, productleider van Aerospa ce Coatings, de betrokken werkmaatschappij van Akzo, verkort het nieuwe systeem de tijd waarin de toestellen opnieuw worden gespoten met circa 40 procent. Vliegtui gen staan elk vijf a zes jaar gemiddeld anderhalve week in de hangar voor een nieuwe verflaag. Dat kost de lucht vaartmaatschappijen zo'n 100.000 dollar per dag. ANP DEN HAAG - KPN heeft gisteren in Den Haag zijn eerste winkel geopend die zich speciaal richt op jongeren. Het te- lecombedrijf wil dit jaar hetzelfde concept introduceren in andere grote steden in Nederland. De winkels komen bovenop het aanbod dat KPN al heeft met de negentig Primafoon-winkels en de zestig winkels die van de failliete fotoketen Kral werden overgenomen. Het concern wil doelgroepen gerichter gaan aanspreken. In de jongeren winkels, kpn576 genoemd, staan onder meer bellen via internet, mp 3-spelers en spelcomputers centraal. ANP GRONINGEN - Vervoerbedrijf Arriva wil een proef ne men met mobiele treinstations. Dat zijn overdekte en ver lichte constructies van metaal en glas die in korte tijd ge bouwd kunnen worden. Vermoedelijk kan het eerste mo biele treinstation ter wereld in het jaar 2008 in Gronin gen worden getest. Arriva wil de mobiele treinstations inzetten bij bijzonde re evenementen of om te testen of het interessant is om in een bepaalde wijk of een bepaald gebied een treinstation te realiseren. ANP ioor Jeffrey Kutterink GOES - De transportsector kan Zeeland dit en volgend jaar lal lijd en dus geld kwijt zijn isgevolg van wegwerkzaamhe- boodschap geeft de verla- rganisatie Evo mee aan aterstaat. Voor 2006 en staan in het hele land 200 en weg op de rol om te wor- aangepakt. Minister Peijs acht zes procent extra files het wegonderhoud. Dat be- volgens EVO een extra mische schade van 60 mil- euro in twee jaar tijd. Zeeland verwacht Evo ndt het vrachtverkeer van de werkzaamheden, najaar wordt op een aantal van de A58 in beide rich- onderhoud gepleegd, werkzaamheden aan de ftormvloedkering en de N61 zor gde komende jaren voor ver anderde doorstroming, ver sacht Evo. onderschrijft de noodzaak in het wegonderhoud en prijst fe houding van Rijkswater- aat, Die is volgens haar actief sig om de overlast voor wegge- huikers zoveel mogelijk te be uken. Evo noemt de landelijke ^pagne een goed voorbeeld. Maar Evo pleit voor een aantal ^vullende maatregelen, om te ®gen dat het vrachtverkeer niet de dupe wordt. Ze vindt het van belang dat er omleidingsrou tes worden aangegeven die ook geschikt zijn voor vrachtver keer. Ook in geval van calamitei ten. Alternatieve routes voor vrachtwagens via provinciale wegen zijn praktisch onmoge lijk en onwenselijk. „De meeste provinciale wegen zijn namelijk niet geschikt voor vrachtver keer door de vele rotondes, drempels en hoogtebeperkingen van tunnels en bruggen", stelt Evo. Verder heeft ze onvoldoen de inzicht in de planning van werkzaamheden, laat ze Rijks waterstaat weten. De organisa tie dringt er daarom op aan dat er niet ook nog eens werkzaam heden aan de omleidingsroutes zijn. Evo vraagt ook aandacht voor interregionale afstemming. Door een opeenstapeling over langere afstanden worden chauf feurs telkens geconfronteerd met een belemmering in vlotte doorstroming. Evo vindt het on acceptabel als een vrachtwagen uit Leiden richting Antwerpen te maken krijgt met drie of vier omleidingen. Het is, vindt Evo, zaak dat bij werkzaamheden zo veel mogelijk materiële schade en verkeersonveilige situaties door smalle wegafzettingen te voorkomen. Ze verwijst naar de werkzaamheden aan de Ring van Antwerpen. Verder dringt Evo aan op goede informatie voorziening en bewegwijzering. - op eigen benen - door Jeffrey Kutterink ZIERIKZEE - De horeca zit in het bloed van Wies Huges. Na elf jaar werken in de sec tor, is ze voor zichzelf begon nen. Wies horeca service wil staan voor een gastvrije on dersteuning van (be drijfsfeesten en partijen. Een deeltijdbaan in de hore ca combineren met de zorg voor een kind is lastig, vindt Huges. „Het idèe om voor me zelf te beginnen als gast vrouw is één. Maar ik ben geen kok en zal dit niet wor den ook." Een goede voorbereiding was dan ook noodzakelijk. Eén ding had ze al vast op zak: kennis van (administratieve) regeltjes. „Ik doe de admini stratie voor het bedrijf van mijn man." Het eerste wat ze heeft ge daan is het schrijven van een ondernemingsplan. „Je kunt wel een idee hebben, maar zit de buitenwereld daar ook op te wachten? Ik wilde weten of het haalbaar is, of er soort gelijke bedrijven zijn en of het enige kans van slagen heeft. Bij mij staat gastvrij- Wies Huges is in te huren als gastvrouw bij mensen thuis, maar ook bij (bedrijfsfeesten. foto Dirk Jan Gjeltema Een eigen bedrijf beginnen is worstelend proberen boven te komen. In Op eigen benen vertellen ondernemers hoe zij die klus hebben geklaard. Vandaag Wies Huges-Voer- man van Wies horeca service in Zierikzee. heid voorop, iets wat niet meer vanzelfsprekend is. Daarmee wil ik me onder scheiden van cateringbedrij ven." Ze voerde gesprekken met horeca-ondernemers. „Ik ben alleen gastvrouw. Toch verzorg ik ook de catering. Dat betekent dat ik met ande re ondernemers moet samen werken. Datzelfde geldt voor personeel. Bij grotere evene menten wil ik graag mensen van horeca-bedrijven kunnen inhuren." Ook de financiën heeft ze op een rij gezet. „In de begroting voor het eerste jaar heb ik een opzet ge maakt van de te verwachten kosten en inkomsten. Ik ben ervan uitgegaan dat ik in de eerste drie maanden geen geld zou verdienen." Vijf weken nam Huges om antwoord te krijgen op alle vragen. „Met het onderne mingsplan ben ik naar de bank gestapt. Ik zal toch te genvallers moeten kunnen op vangen." Ze heeft geen vaste afspraken gemaakt met res taurants over het inhuren van koks en personeel. „Af hankelijk van wat de klant wil, weet ik bij welk bedrijf ik het beste terecht kan. Begin december stuurde ze aan 150 Zeeuwse horeca-be drijven een kennismakings- brief. „Die heeft geen reactie opgeleverd." Toch loopt het bedrijf al buiten verwachting goed. „In tegenstelling tot wat ik had ingeschat, verdien ik nu al geld. Terwijl ik pas twee maanden bezig ben." fgelopen zondag had ik een erva ring met onze nationale trots, de Merlandse Spoorwegen, die ik u niet ^agzou onthouden. Ik ging 's mid- met mijn elfjarige dochter vanuit tyn woonplaats Oisterwijk naar de 'Oscoop in Tilburg, naar de film 'Har- botter en de Vuurbeker' om precies !izijn. Naast een Railrunner kocht ik Jföretour Oisterwijk-Tilburg met kor- Msraison van 1,90 euro. Nadat de ■"'ornaat de gewaagde kaartjes uitge duwd had - een loket bestaat in Oister- "Iksinds jaar en dag niet meer - reali- bb'k mij dat ik mijn kortingskaart Sb'i miï had. Als keurige burger wnt ik dus een nieuw kaartje, nu zon- korting, ten bedrage van 3,20 euro. liik'^Ë immers dat onze 'klantvriende- I o NS bij een vergeten kortings- v ponder pardon een forse boete op- [er kon je van een conducteur bij een aannemelijk verhaal nog op cou lance rekenen, maar dat is er niet meer bij. In de trein legde ik het probleem uit aan een buitengewoon aardige con ducteur. Deze beaamde dat ik juist ge handeld had en dat ik bij het NS-loket in Tilburg om een restitutieformulier voor deze 1,90 euro moest vragen. Voor heen kon men dit bedrag bij het loket gerestitueerd krijgen, maar dat mocht van de NS-leiding in Utrecht niet meer. Men vertrouwt daar niet op het oordeel van de eigen medewerkers. Nu kan ik dit bedrag vergoed krijgen, als ik nauwgezet dit formulier, met beide originele vervoerbewijzen, een kopie van mijn kortingskaart en een adequa te beschrijving van dit voorval (met postzegel!) naar de NS Klantenservice in Utrecht opstuur. De conducteur leg de mij tijdens de treinreis ook geduldig uit hoe dit formulier precies zou wor den verwerkt. Eerst komt het bij de Klantenservice binnen en moet iemand beslissen door welke afdeling dit voor val moet worden afgehandeld. Vervol gens moet een medewerker van de des betreffende afdeling dit voorval onder zoeken en nagaan of ik, volgens de alge mene voorwaarden van de NS, recht heb op restitutie van 1,90 euro. Daarna dient dit voorstel door de medewerker te worden voorgelegd aan zijn leiding gevende voor goedkeuring. Indien het voorstel wordt goedgekeurd, kan het worden doorgesluisd naar de admini stratieve afdeling die het dan verwerkt en de klant schriftelijk van de restitu tie op de hoogte stelt. Tenslotte gaat de NS over tot daadwerkelijke restitutie. De conducteur schatte de totale admini stratiekosten (inclusief bankkosten) van deze restitutieprocedure op onge veer 80 euro, dus ruim veertig maal het te restitueren bedrag. Daarbij zijn mijn kosten voor een kopie van mijn kor tingskaart, briefpapier, envelop en post zegel vanzelfsprekend niet inbegrepen. U zult begrijpen dat ik, na rijp beraad, maar van mijn verzoek tot restitutie af zie. Dat is wellicht de bedoeling ge weest van de ijverige NS-bureaucraat, die deze 'klantvriendelijke' procedure heeft ontworpen. Dit is maar één van de vele voorbeel den die aangeven wat er gebeurt als een semi-overheidsbedrijf als de NS, door de overheid voor zijn tarieven en de verhoging daarvan wordt afgere kend op een beperkt aantal maatstaven van klantgerichtheid en service. Zo'n bedrijf zal altijd proberen om de ze indicatoren zo te manipuleren dat het toch zijn tariefsverhoging kan door zetten bij een afnemende service (die ook geld kost). Onlangs nog lekte een interne NS-noti- tie uit met het plan om de treinen bij de stations, waarbij de punctualiteit geme ten wordt, volgens de nieuwe dienstre geling één minuut later te laten aanko men. Zo zou men de 'punctualiteit' van de treinen kunstmatig kunnen vergro ten en een tariefsverhoging mogelijk maken. Dat krijg je met een semi-overheidsbe drijf dat wel wordt geacht winst te ma ken, maar niet in een echte markt met concurrentie opereert. Wat is dan de op lossing? De echte oplossing voor dit pro bleem is: óf laat op ons spoorwegnet echte concurrentie door meerdere aan bieders toe, óf transformeer de NS weer volledig terug naar het staatsbe drijf dat het eens was. De huidige situa tie is vlees, noch vis. Sylvester Eijffinger door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - Koffiegroot- handel Capriole uit Oostburg mag het merk Douwe Egberts gebruiken om de eigen website te promoten. Het opnemen van het merk in betaalde koppelin gen verschilt niet wezenlijk van andere manieren van reclame maken. Capriole benut de moge lijkheden die internet biedt. Dat vonnis heeft rechter B. Meu- lenbroek van de rechtbank in Middelburg geveld. Hij stelt daarmee Sara Lee, moedercon cern van Douwe Egberts in het ongelijk. Sara Lee spande vori ge week een kort geding aan te gen Capriole. Het concern maak te bezwaar tegen de manier waarop Capriole gebruik maakt van het merk Douwe Egberts op internet. Wie in de zoekmachines zoe- ken.nl, ilse.nl, vindex.nl, ly- cos.nl, altavista.nl, excite.nl, msn.nl, ioanadoo.nl of yahoo.nl op zoek gaat naar Douwe Eg berts, krijgt bovenaan de lijst met zoekresultaten een link te zien naar de pagina van Caprio le. Het gaat om een betaalde ad vertentie waarin Capriole de merknaam DE heeft verwerkt. Sara Lee vindt dat het Zeeuwse bedrijf de merknaam op een on eigenlijke wijze gebruikt. Maar voorzieningenrechter Meu- lenbroek oordeelt anders. Het gebruik van het merk Douwe Eg berts in gesponsorde koppelin gen verschilt volgens de rechter niet wezenlijk van de manier waarop Capriole informatie ver strekt over en reclame maakt voor producten van DE. Internetters die in de zoekmachi nes op zoek gaan naar Douwe Egberts komen waai'schijnlijk eerder terecht op de websites van Capriole, stelt de rechter vast. „Daarmee is alles ook wel gezegd", schrijft hij in zijn von nis. Een internetter die Douwe Egberts intikt in een zoekmachi ne kan en mag er niet van uit gaan dat de resultaten alleen de sites van Douwe Egberts zijn. „Door het handelen van Caprio le worden de websites van DE niet minder bereikbaar." Capriole, zo stelt de rechter, maakt gebruik van de mogelijk heden die het internet biedt om hoog op de resultatenpagina's te komen. Ze vergroot ermee de kans dat de eigen website wordt bezocht. Capriole maakt op die manier geen misbruik van het merk. Maar Capriole gebruikt het merk ook niet zonder geldi ge reden. „Capriole voert onder dat merk producten van Sara Lee/DE. De informatie die een internetbezoeker ontvangt is dienovereenkomstig", aldus de rechter. Door Sara Lee is vooralsnog niet aangetoond dat Capriole on gerechtvaardigd voordeel trekt of afbreuk doet aan het merk Douwe Egberts. Van onrechtma tig handelen door Capriole is dan ook geen sprake, oordeelt de rechter. Door Sara Lee/DE is vooralsnog onvoldoende aanne melijk gemaakt dat 'het ge wraakte handelen van Capriole dient te worden aangemerkt als misleiding, afleiden, aanleunen of profiteren van het bedrijfsre sultaat van een ander'. SCHIPHOL - De Nederlandse luchtvrachtsector maakt zich grote zorgen over het voorstel van deskundigen om het aantal nachtvluchten op de luchthaven Schiphol te beperken. Ook voelt de brancheorganisa tie voor de luchtvracht ACN niets voor een extra heffing voor lawaaiige vliegtuigen. ACN vreest dat het aantal vrachtvluchten door zulke maat regelen wordt beperkt, hoewel de sector essentieel is voor de 'economische motorfunctie' van Schiphol. ACN waarschuwt voor het ver lies van banen, als de lucht vrachtsector zijn capaciteit moet beperken of met hogere kosten wordt geconfronteerd. Luchtvrachtbedrijven vliegen vooral 's nachts. Bovendien ge bruiken ze minder stille vliegtui gen dan bijvoorbeeld KLM en Transavia. Onder meer de Raad voor Verkeer en Waterstaat en de Commissie Deskundigen Vliegtuiggeluid hebben voorge steld het aantal nachtvluchten te beperken. ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21