jongensdroom houtvlot op een PZC JliJ ReisjDoeken Brabants Vennenpad Spiraalatlas Frankrijk Frankrijk zaterdag 14 januari 2006 De beschreven tocht is op de rivier de w /SS Klaralven in de provincie Varmland (in de ggü1 buurt van het plaatsje Gunnerud). Er is keus uit een 4-daagse en een 7-daagse tocht. Voor een vierdaagse trip beginnen de prijzen bij ongeveer 206 euro per persoon; kinderen (6-14 jaar) betalen de helft. Eigen kook- en kampeer- spullen meenemen kan maar deze spullen zijn -te gen meerprijs- ook te huur. Ook eten en drinken en slaapzakken kunnen vooraf gereserveerd worden. Een extra kano huren kost ongeveer 82 euro voor vier dagen. Onderweg slaap je in de vrije natuur. Maar er zijn ook een paar echte campings en dorpjes waar boodschappen gedaan kunnen worden. www.vildmark.se Voor algemene informatie over Zweden: Zweeds Bu-' reau voor Toerisme, Flevolaan 4,1382 JZ Weesp. Tel. 00 800 - 3080 3080 (info en brochure aanvragen) en www.visit-sweden.com Elk jongetje droomt ervan. Een groot houtvlot bouwen en daarmee het water op. In Zweden wordt die jongensdroom werkelijkheid. Een puur natuuravontuur voor de hele familie. Maar laatje niks wijsmaken door alle idyllische folders en foto's van dobberende drijfhuisjes. Vlot varen is vreselijk leuk maar soms ook gruwelijk afzien. Vakantie in een Pipowagen Vrij Uit biedt in Frankrijk een vakantie in heuse 'Pipo-woonwagen' aan. Volgensde^ organisator is er een groeiende behoefte aat bijzondere vakanties, 'waarbij het hele gej- geniet en de vakantie een ervaring is diezij niet snel zal vergeten'. De nieuwe vakantie^ blijven (in totaal 35 stuks) staan in de Frans; Dordogne, nabij het landelijke dorpje Char, ret. 'Les Roulottes de Monédières', zoals hei woonwagenpark in Frankrijk heet, heeft typische Pipo de Clown-uitstraling, inclusief trappetje. De woonwagens zijn van allege ken voorzien en comfortabel ingericht. Zo ij. een tweepersoonsbedstee, een badkamerm? douche en toilet, een kitchenette en eenwo- gedeelte met eethoek en twee eenpersoons- slaapbanken waarvan één met onderschuif bed. Ze bieden ruimte aan maximaal 4 vol\p senen en 1 kind tot 12 jaar. Een 8-daagseva lcantie in een woonwagen is er vanaf 394 en- Voor meer informatie zie de ANVR reisburp' of tel. 0900-874 5848. Vakantie in een heuse Pipo-woonwagen. foioi? Meer veiligheid voor wadlopers Voor wadlopers zijn er sinds eind vorigjaar nieuwe aanbevelingen om de veiligheid teve beteren. Dit veiligheidsdocument is bedoeld voor gidsen die met groepen het wad opgaz en moet ertoe leiden dat gidsen en hulp-en reddingsdiensten nog béter weten wat ze va elkaar mogen verwachten in geval van eenc- lamiteit. Het veiligheidsprotocol is een vant uitkomsten van een in september 2004 geois niseerde reddingsoefening. Zo schrijft hetpr: tocol voor om het aantal lopers in een groep vooraf te tellen, om deelnemers te informere over de rol en de herkenbaarheid van de gij sen en om te communiceren via een bepaald marifoonkanaal. Het protocol geeft ookaank zingen over aan wie melding gemaakt moet worden van eventuele problemen. Fietswebsite Wales Om het de fietsliefhebber nog makkelijkerte maken, heeft de Wales Tourist Board een wé site ontwikkeld speciaal voor fietsvakantiesc Wales. De nieuwe site, www.cycling. visite les.com, geeft onder meer 'een uitgebreid ove zicht van korte- en lange fietsroutes dooris.' Wales. Naast de routes biedt de site ooktijs voor accommodaties en bezienswaardigheid onderweg/Tevens zijn er gratis brochures te bestellen met fietsroute-informatie. Als fiesa bied is Wales het ruigere broertje van Ierland en Engeland; de heuvels zijn net wat steilere cle hellingen net wat pittiger. Het is een leuk;, manier om het land op een andere maniene leren kennen, aldus het Wales Verkeersbu reau. Duurzame reizen Travelsense.nl is een nieuw reisportaal. Uit ha totale aanbod van Nederlandse reisorganisa ties die meedoen, verzamelt Travelsense.nl re zen met een duurzaam karakter. Ze worden o: www.travelsense.nl geplaatst waar een bezoe ker makkelijk kan zoeken naar zijn of haam ale vakantie. Boeken gebeurt rechtstreeks bij de reisorganisatie zelf. Travelsense.nl richt zich op mensen die een leuke vakantie zoe ken, met oog voor milieu, natuur en cultuur. Volgens initiatiefnemer Ruud Klep is een groeiend aantal reizigers zich ervan bewust 'dat vakanties en reizen het milieu en onze leefomgeving beïnvloeden. Dit betekent niet dat men niet meer op vakantie gaat, maarwd dat mensen steeds vaker kiezen voor duur zaamheid.' www.travelsense.nl Vacansoleil in Italië Met de opening van een kantoor in Italië heeft Vacansoleil nu acht verkoopkantoren in acht landen. Er zijn kantoren in Nederland (hoofó kantoor en verkoopkantoor), België, Denema- ken, Duitsland, Frankrijk, Polen en in het Vere nigd Koninkrijk. De keuze van een nieuw ka toor in Italië is voor de reisorganisator een Ik sche stap: Italië is de op één na grootste reisbe- stemming van het bedrijf. www.vacansoleil.nl door HANS VAN ALEBEEK I Je tante op een houtvlot? Zou ze willen. Met het eigen gezinnetje is veel leuker. Heerlijk een paar dagen doelloos dobberen op een Zweeds riviertje. Beetje niksen, beetje vissen en veel beetjes relaxen op je zelfgebouwde vlot. Tot zo ver de theorie uit de fraaie fol der. Maar dan nu de praktijk. Het regent, nee het zeikt. Mijn God, waar zijn we aan begon nen. Vijf uur in de morgen en de buien roffelen al uren op ons koepel tentje. Alles is nat, alles is klam en ons grote vlotavontuur moet nog begin nen. Leuk hoor. Zaten we nu maar op die zonnige camping in Frankrijk. Maar er is geen weg terug: er moet en zal vandaag een houtvlot gebouwd worden, weer of gëen weer. We zijn niet de enige vlotvaarders die een zware nacht achter de rug heb ben. In de bus, op weg naar het start punt annex de bouwplaats, hangt een sfeertje alsof we zojuist iemand heb ben begraven. Maar wat wil je, het re gent nog steeds ouwe (Zweedse) wij ven en ons is verteld dat het een hele dag duurt om het vlot te bouwen. Hou er dan de moed maar eens in! Avontuur Maar Thor en zijn makkers zijn ons goedgezind. Bus en regen stoppen vrij wel tegelijkertijd, het avontuur kan beginnen. Acht families moeten aan de rand van de rivier elk hun eigen vlot in elkaar fröbelen. Hout is er zat want de dikke stammen van exact drie meter lang liggen met bosjes op ons te wachten. We zijn niet de eer sten die dit gaan doen, dat is duide lijk. Anika en Sebastian, twee enthousias te instructeurs, helpen gelukkig een handje met knopen en knutselen want het is natuurlijk niet de bedoe ling dat we met een drijvend mika do-hoopje op pad gaan. Dit wordt vier dagen ons huis en boot tegelijk, dus graag wel een beetje degelijk. Er wordt gebouwd, gesjouwd en gekletst en al snel worden de eerste contouren van de vlotten zichtbaar. Drie lagen balken moeten er op elkaar voordatje droge voeten houdt. We knopen als boeren (net zo lang als er touw is) want in totaal moeten er twee van die megatabletten van 3 bij 3 aan elkaar gefröbeld worden. Daarop komt dan een soort tentje van vrachtautozeil; net groot genoeg voor onze drie survi- valkisten en wijzelf, voor als het mocht gaan regenen. Dit is ons primi tieve drijfhuis voor de komende vier dagen. Tegen de avond kiest de ene na de an dere familie het ruime sop. Ook wij voegen ons, vrolijk groetend naar de rest, in de file op de traag voortkabbe lende rivier. Hondsmoe, de rug krom van het sjouwen en de handen kapot van het knopen, genieten we van de overdonderende schoonheid en rust om ons heen. Maar niet voor lang. Aanmeren Er moet immers overnacht worden en dat kan niet op een drijvend vlot. Aan meren dus, maar dat klinkt eenvoudi ger dan het is. We peddelen, punteren en vloeken ons drie slagen in de rond te voordat we ons bakbeest veilig aan de kant hebben. Maar dan hebben we ook wel meteen een mooi plekje in de vrije natuur met een overweldigend uitzicht op de rivier en de ondergaan de zon. Eten, staren en inhaleren maar. Mooi, zo mooi. De volgende dag gaat het feestje ge woon door. Blauwe hemel, volle zon en voor ons een levend schilderij van water en bossen waar wij met twee km per uur doorheen dobberen. Dom weg gelukkig met niks doen. Maar dan is er ineens stront aan de knikker. Ons vlot zit vast, muurvast op een zandbank. Hup in het water en trekken en sjorren. Maar dat heeft net zo veel effect als vier vliegen die een olietanker van koers willen laten ver- 1. Neem een regenpak, laarzen en voldoende warme kleding mee. 2. Denk aan voldoende leesvoer, compacte spelletjes, walkman. Een dag op een vlot duurt lang. 3. Huur zeker de extra kano. Kost wat, maar is onmisbaar bij het aanmeren en makkelijk voor (sanitaire) stops. 4. Zeker niet doen met kleine kinderen of drukke types. Achttien vierkante meter is klein en buiten het vlot is er niks te beleven. 5. Vergeet de gsm niet. Het kan nodig zijn. Kees. Maar de praktijk is lastiger. De stroming is weer veel te snel en het touw te kort. Het is wederom dankzij hulp van buitenaf dat we aan de kant komen. Dit keer is het een groep Duit se jongeren die we nog kennen van het opbouwen. Met zijn allen rennen ze het koude water in om ons binnen te sleuren. Zo'n vlot verbroedert wel. ,'s Avonds liggen vier van de acht vlot ten weer vrolijk naast elkaar voor weer een nacht in de vrije natuur. Helaas vindt ook Pluvius dit een ge weldig stekkie. De volgende ochtend regent het pijpenstelen. En het is koud en het waait enorm. Alle laagjes die we bij ons hebben (te weinig!), gaan over elkaar heen. Mooi tafereel: vier Michelinpopjes, klappertandend op een vlot want zelfs het dikke zwem vest isoleert niet genoeg. De kinderen liggen als kleine poesjes opgerold tegen elkaar onder het tent je en wij werken ons intussen kapot om het vlot op koers te houden. Door de harde wind stuiteren we als een pingpongballetje van de ene oever naar de andere. Het tentje schuurt daarbij continu tegen de laag overhan gende takken aan. Is ook avontuur maar niet echt wat zochten. Na een dag ploeteren, peddelen en af zien bereiken we onze pleisterplaats, een echte camping waar we onszelf trakteren op een warme stuga-hut mét douche, tv en een echt toilet. Dat hebben we wel nodig om geeste lijk en fysiek te herstellen van een dag vol ontberingen. Ons vlot ziet eruit als of orkaan Wïlma eroverheen is getrok ken. Net voor het afmeren zijn we in volle vaart namelijk nog tegen een bragpijler geklapt. Maar ook deze botsproef doorstaat ons bouwsel glansrijk. Slotetappe De slotetappe is, ondanks ons scheve tentje en overal losse balken en tou- Foto's GPD Wat doe je zo al op een houtvlot? Houtjes snij den. wen, weer overweldigend mooi. Het weer ook. Gelukkig maar want een paar dagen regen en wind op zo'n vlot, wens je zelfs je vreselijkste tante niet toe. Nu is het weer zoals de folder ons voorspiegelde: lekker lezen, beet je hout snijden, wat mijmeren, klet sen en genieten van al het fraais om ons heen. En ons vlot glijdt weer bijna op de automatische piloot glinsterend door het eindeloze groen. De overige families gaan nog een paar dagen door. Wij vinden het mooi ge weest en breken na vier dagen de boel op. Letterlijk wantje vlot moet je ook zelf weer uit elkaar halen. Maar slo pen gaat altijd sneller dan bouwen. In een afgebakende 'punt' in de rivier voegen onze balken zich braaf bij de rest. Klaar om opgevist te worden en weer naar het startpunt gebracht te worden. Daar staan weer nieuwe avon turiers klaar om hun lang gekoester de jongensdroom in vervulling te la ten gaan. Want dat is het. Zo idyllisch kan het zijn. Domweg gelukkig op een houtvlot. anderen. Gele vlotten van de ANWB kennen ze hier helaas niet. Dus hoe krijgen wij dit gevaarte van twee ton in 's hemelsnaam vlot getrokken? We kunnen het speciale noodnum mer draaien maar gelukkig is dat niet nodig. De hulp komt vanzelf voorbij varen. Een Nederlandse familie in ka no's en een Zweedse collega-vlotvaar- der, net in de buurt, springen spon taan overboord en duwen ons gevaar te mee terug in de stroming. Snelle stroming 's Avonds neemt de spanning aan boord weer toe als de ellende van het aanmeren weer in zicht komt. Dit keer besluiten we de truc met de kano toe te passen: touwen vastbinden aan het vlot, vlug naar de kant peddelen, vastknopen aan een boom en klaar is Aan het ein de van de rit wel graag het vlot weer zelf af breken. Ooit gehoord van een 'pingoruïne'? Op blz. 64 van het 'Brabants Vennen- pad' wordt het uitgelegd: een ronde kuil met een aardwal eromheen, ont staan doordat een ldomp ijs de bo dem eerst omhoog drukte, de aarde er vervolgens vanaf viel, het ijs smolt en de kuil overbleef. Voorbeeld van zo'n 'pingoruïne' is het Brandven in het Brabantse Kampina. Deze en nog veel meer wetenswaar digheden lezen we in deze jongste wandeluitgave van het Nïvon. Vroe ger heette de route het Vennelcespad, nu dus Vennenpad, een wandeling door en langs de Kempen, Kampina, Dommel, Leenderbos, de landgoede ren tussen Hilvarenbeek en Bladel en het Land van Van Gogh. Niet alleen een handige en praktische gids voor dagenlang wandelpret in dit deel van Brabant, je steekt er ook nog wat van op. Voor mensen die, zoals wij, niet vertrouwd zijn met de opzet van Nivon-gidsjes is het even puzze len hoe je de routes moet lezen, maar als je dat door hebt, loopt het als van zelf. Het gidsje heeft zes hoofdroutes, variërend in lengte van 27 tot 46 km, die in diverse etappes (minimaal 13 km) gelopen kunnen worden. En in beide richtingen. Let wel: het zijn geen lusroutes, begin- en eindpunt zijn telkens verschillend. Maar weer Frankrijk wel meestal met het openbaar ver voer te bereiken. Of je blijft er slapen - ook dat staat allemaal in de gids. Brabants Vennenpad, uitgave van het Ni- von, 160 blz., 16,40 euro, ISBN 90-70601-88-5, www.nivon.nl Behalve reisgidsen en - boeken zijn ook kaarten en atlassen on misbaar bij een vakantie of de voorbereiding daarvan. Met name voor diegene die met ei gen vervoer reist. Zo hebben bij voorbeeld ANWB en Michelin daarin een naam hoog te houden. Kun je raden wat er van komt indien beide gigan ten samenwerken. Dat deden ze voor het eerst - en uitsluitend voor de Nederlandse markt - bij de jongste editie (2006) van de spiraalatlas voor Frankrijk, al jarenlang zeer populair. Waaruit die samenwerking pre cies heeft bestaan, wordt niet dui delijk - maar het verkoopt lekker. Aangezien de kaarten jaarlijks worden geactualiseerd, is de kans gering dat je voor verrassingen komt te staan. Op een schaal van 1:200.000 ko men ruim 300 pagina's met kaar ten langs en nog eens 75 stadsplat tegronden. Door een brede spiraal handig in het gebruik al zul je al tijd zien dat je net dat kruispunt moet hebben onder het spiraaltje. Overlappingen zitten er namelijk niet in. Afijn, niettemin voor een beetje Francofiel een 'must have'. ANWB LtogE Editip 7006 Spiraalatlas Frankrijk 2006, uitgave van ANWB Michelin, 410 blz., 19,95 euro, ISBN 2-06-712031-X, www.anwb.nl of www.ViaMjd£ lin.com GERARD®

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 48