jongensdroom
houtvlot
op een
PZC
JliJ
ReisjDoeken
Brabants Vennenpad
Spiraalatlas Frankrijk
Frankrijk
zaterdag 14 januari 2006
De beschreven tocht is op de rivier de
w /SS Klaralven in de provincie Varmland (in de
ggü1 buurt van het plaatsje Gunnerud).
Er is keus uit een 4-daagse en een 7-daagse
tocht. Voor een vierdaagse trip beginnen de prijzen
bij ongeveer 206 euro per persoon; kinderen (6-14
jaar) betalen de helft. Eigen kook- en kampeer-
spullen meenemen kan maar deze spullen zijn -te
gen meerprijs- ook te huur. Ook eten en drinken en
slaapzakken kunnen vooraf gereserveerd worden.
Een extra kano huren kost ongeveer 82 euro voor
vier dagen. Onderweg slaap je in de vrije natuur.
Maar er zijn ook een paar echte campings en dorpjes
waar boodschappen gedaan kunnen worden.
www.vildmark.se
Voor algemene informatie over Zweden: Zweeds Bu-'
reau voor Toerisme, Flevolaan 4,1382 JZ Weesp. Tel.
00 800 - 3080 3080 (info en brochure aanvragen)
en www.visit-sweden.com
Elk jongetje droomt ervan. Een groot houtvlot bouwen
en daarmee het water op. In Zweden wordt die
jongensdroom werkelijkheid. Een puur natuuravontuur
voor de hele familie. Maar laatje niks wijsmaken door
alle idyllische folders en foto's van dobberende
drijfhuisjes. Vlot varen is vreselijk leuk maar soms ook
gruwelijk afzien.
Vakantie in
een Pipowagen
Vrij Uit biedt in Frankrijk een vakantie in
heuse 'Pipo-woonwagen' aan. Volgensde^
organisator is er een groeiende behoefte aat
bijzondere vakanties, 'waarbij het hele gej-
geniet en de vakantie een ervaring is diezij
niet snel zal vergeten'. De nieuwe vakantie^
blijven (in totaal 35 stuks) staan in de Frans;
Dordogne, nabij het landelijke dorpje Char,
ret. 'Les Roulottes de Monédières', zoals hei
woonwagenpark in Frankrijk heet, heeft
typische Pipo de Clown-uitstraling, inclusief
trappetje. De woonwagens zijn van allege
ken voorzien en comfortabel ingericht. Zo ij.
een tweepersoonsbedstee, een badkamerm?
douche en toilet, een kitchenette en eenwo-
gedeelte met eethoek en twee eenpersoons-
slaapbanken waarvan één met onderschuif
bed. Ze bieden ruimte aan maximaal 4 vol\p
senen en 1 kind tot 12 jaar. Een 8-daagseva
lcantie in een woonwagen is er vanaf 394 en-
Voor meer informatie zie de ANVR reisburp'
of tel. 0900-874 5848.
Vakantie in een heuse Pipo-woonwagen. foioi?
Meer veiligheid
voor wadlopers
Voor wadlopers zijn er sinds eind vorigjaar
nieuwe aanbevelingen om de veiligheid teve
beteren. Dit veiligheidsdocument is bedoeld
voor gidsen die met groepen het wad opgaz
en moet ertoe leiden dat gidsen en hulp-en
reddingsdiensten nog béter weten wat ze va
elkaar mogen verwachten in geval van eenc-
lamiteit. Het veiligheidsprotocol is een vant
uitkomsten van een in september 2004 geois
niseerde reddingsoefening. Zo schrijft hetpr:
tocol voor om het aantal lopers in een groep
vooraf te tellen, om deelnemers te informere
over de rol en de herkenbaarheid van de gij
sen en om te communiceren via een bepaald
marifoonkanaal. Het protocol geeft ookaank
zingen over aan wie melding gemaakt moet
worden van eventuele problemen.
Fietswebsite Wales
Om het de fietsliefhebber nog makkelijkerte
maken, heeft de Wales Tourist Board een wé
site ontwikkeld speciaal voor fietsvakantiesc
Wales. De nieuwe site, www.cycling. visite
les.com, geeft onder meer 'een uitgebreid ove
zicht van korte- en lange fietsroutes dooris.'
Wales. Naast de routes biedt de site ooktijs
voor accommodaties en bezienswaardigheid
onderweg/Tevens zijn er gratis brochures te
bestellen met fietsroute-informatie. Als fiesa
bied is Wales het ruigere broertje van Ierland
en Engeland; de heuvels zijn net wat steilere
cle hellingen net wat pittiger. Het is een leuk;,
manier om het land op een andere maniene
leren kennen, aldus het Wales Verkeersbu
reau.
Duurzame reizen
Travelsense.nl is een nieuw reisportaal. Uit ha
totale aanbod van Nederlandse reisorganisa
ties die meedoen, verzamelt Travelsense.nl re
zen met een duurzaam karakter. Ze worden o:
www.travelsense.nl geplaatst waar een bezoe
ker makkelijk kan zoeken naar zijn of haam
ale vakantie. Boeken gebeurt rechtstreeks bij
de reisorganisatie zelf. Travelsense.nl richt
zich op mensen die een leuke vakantie zoe
ken, met oog voor milieu, natuur en cultuur.
Volgens initiatiefnemer Ruud Klep is een
groeiend aantal reizigers zich ervan bewust
'dat vakanties en reizen het milieu en onze
leefomgeving beïnvloeden. Dit betekent niet
dat men niet meer op vakantie gaat, maarwd
dat mensen steeds vaker kiezen voor duur
zaamheid.'
www.travelsense.nl
Vacansoleil in Italië
Met de opening van een kantoor in Italië heeft
Vacansoleil nu acht verkoopkantoren in acht
landen. Er zijn kantoren in Nederland (hoofó
kantoor en verkoopkantoor), België, Denema-
ken, Duitsland, Frankrijk, Polen en in het Vere
nigd Koninkrijk. De keuze van een nieuw ka
toor in Italië is voor de reisorganisator een Ik
sche stap: Italië is de op één na grootste reisbe-
stemming van het bedrijf.
www.vacansoleil.nl
door HANS VAN ALEBEEK I
Je tante op een houtvlot? Zou ze
willen. Met het eigen gezinnetje
is veel leuker. Heerlijk een paar
dagen doelloos dobberen op een
Zweeds riviertje. Beetje niksen,
beetje vissen en veel beetjes relaxen
op je zelfgebouwde vlot.
Tot zo ver de theorie uit de fraaie fol
der. Maar dan nu de praktijk.
Het regent, nee het zeikt.
Mijn God, waar zijn we aan begon
nen. Vijf uur in de morgen en de
buien roffelen al uren op ons koepel
tentje. Alles is nat, alles is klam en ons
grote vlotavontuur moet nog begin
nen. Leuk hoor. Zaten we nu maar op
die zonnige camping in Frankrijk.
Maar er is geen weg terug: er moet en
zal vandaag een houtvlot gebouwd
worden, weer of gëen weer.
We zijn niet de enige vlotvaarders die
een zware nacht achter de rug heb
ben. In de bus, op weg naar het start
punt annex de bouwplaats, hangt een
sfeertje alsof we zojuist iemand heb
ben begraven. Maar wat wil je, het re
gent nog steeds ouwe (Zweedse) wij
ven en ons is verteld dat het een hele
dag duurt om het vlot te bouwen. Hou
er dan de moed maar eens in!
Avontuur
Maar Thor en zijn makkers zijn ons
goedgezind. Bus en regen stoppen vrij
wel tegelijkertijd, het avontuur kan
beginnen. Acht families moeten aan
de rand van de rivier elk hun eigen
vlot in elkaar fröbelen. Hout is er zat
want de dikke stammen van exact
drie meter lang liggen met bosjes op
ons te wachten. We zijn niet de eer
sten die dit gaan doen, dat is duide
lijk.
Anika en Sebastian, twee enthousias
te instructeurs, helpen gelukkig een
handje met knopen en knutselen
want het is natuurlijk niet de bedoe
ling dat we met een drijvend mika
do-hoopje op pad gaan. Dit wordt vier
dagen ons huis en boot tegelijk, dus
graag wel een beetje degelijk. Er
wordt gebouwd, gesjouwd en gekletst
en al snel worden de eerste contouren
van de vlotten zichtbaar. Drie lagen
balken moeten er op elkaar voordatje
droge voeten houdt. We knopen als
boeren (net zo lang als er touw is)
want in totaal moeten er twee van die
megatabletten van 3 bij 3 aan elkaar
gefröbeld worden. Daarop komt dan
een soort tentje van vrachtautozeil;
net groot genoeg voor onze drie survi-
valkisten en wijzelf, voor als het
mocht gaan regenen. Dit is ons primi
tieve drijfhuis voor de komende vier
dagen.
Tegen de avond kiest de ene na de an
dere familie het ruime sop. Ook wij
voegen ons, vrolijk groetend naar de
rest, in de file op de traag voortkabbe
lende rivier. Hondsmoe, de rug krom
van het sjouwen en de handen kapot
van het knopen, genieten we van de
overdonderende schoonheid en rust
om ons heen.
Maar niet voor lang.
Aanmeren
Er moet immers overnacht worden en
dat kan niet op een drijvend vlot. Aan
meren dus, maar dat klinkt eenvoudi
ger dan het is. We peddelen, punteren
en vloeken ons drie slagen in de rond
te voordat we ons bakbeest veilig aan
de kant hebben. Maar dan hebben we
ook wel meteen een mooi plekje in de
vrije natuur met een overweldigend
uitzicht op de rivier en de ondergaan
de zon. Eten, staren en inhaleren
maar. Mooi, zo mooi.
De volgende dag gaat het feestje ge
woon door. Blauwe hemel, volle zon
en voor ons een levend schilderij van
water en bossen waar wij met twee
km per uur doorheen dobberen. Dom
weg gelukkig met niks doen.
Maar dan is er ineens stront aan de
knikker. Ons vlot zit vast, muurvast
op een zandbank. Hup in het water en
trekken en sjorren. Maar dat heeft net
zo veel effect als vier vliegen die een
olietanker van koers willen laten ver-
1. Neem een regenpak, laarzen en voldoende
warme kleding mee.
2. Denk aan voldoende leesvoer, compacte
spelletjes, walkman. Een dag op een vlot
duurt lang.
3. Huur zeker de extra kano. Kost wat, maar
is onmisbaar bij het aanmeren en makkelijk
voor (sanitaire) stops.
4. Zeker niet doen met kleine kinderen of
drukke types. Achttien vierkante meter is
klein en buiten het vlot is er niks te beleven.
5. Vergeet de gsm niet. Het kan nodig zijn.
Kees. Maar de praktijk is lastiger. De
stroming is weer veel te snel en het
touw te kort. Het is wederom dankzij
hulp van buitenaf dat we aan de kant
komen. Dit keer is het een groep Duit
se jongeren die we nog kennen van
het opbouwen. Met zijn allen rennen
ze het koude water in om ons binnen
te sleuren. Zo'n vlot verbroedert wel.
,'s Avonds liggen vier van de acht vlot
ten weer vrolijk naast elkaar voor
weer een nacht in de vrije natuur.
Helaas vindt ook Pluvius dit een ge
weldig stekkie. De volgende ochtend
regent het pijpenstelen. En het is
koud en het waait enorm. Alle laagjes
die we bij ons hebben (te weinig!),
gaan over elkaar heen. Mooi tafereel:
vier Michelinpopjes, klappertandend
op een vlot want zelfs het dikke zwem
vest isoleert niet genoeg.
De kinderen liggen als kleine poesjes
opgerold tegen elkaar onder het tent
je en wij werken ons intussen kapot
om het vlot op koers te houden. Door
de harde wind stuiteren we als een
pingpongballetje van de ene oever
naar de andere. Het tentje schuurt
daarbij continu tegen de laag overhan
gende takken aan. Is ook avontuur
maar niet echt wat zochten.
Na een dag ploeteren, peddelen en af
zien bereiken we onze pleisterplaats,
een echte camping waar we onszelf
trakteren op een warme stuga-hut
mét douche, tv en een echt toilet.
Dat hebben we wel nodig om geeste
lijk en fysiek te herstellen van een dag
vol ontberingen. Ons vlot ziet eruit als
of orkaan Wïlma eroverheen is getrok
ken. Net voor het afmeren zijn we in
volle vaart namelijk nog tegen een
bragpijler geklapt. Maar ook deze
botsproef doorstaat ons bouwsel
glansrijk.
Slotetappe
De slotetappe is, ondanks ons scheve
tentje en overal losse balken en tou-
Foto's GPD
Wat doe je zo
al op een
houtvlot?
Houtjes snij
den.
wen, weer overweldigend mooi. Het
weer ook. Gelukkig maar want een
paar dagen regen en wind op zo'n
vlot, wens je zelfs je vreselijkste tante
niet toe. Nu is het weer zoals de folder
ons voorspiegelde: lekker lezen, beet
je hout snijden, wat mijmeren, klet
sen en genieten van al het fraais om
ons heen. En ons vlot glijdt weer bijna
op de automatische piloot glinsterend
door het eindeloze groen.
De overige families gaan nog een paar
dagen door. Wij vinden het mooi ge
weest en breken na vier dagen de boel
op. Letterlijk wantje vlot moet je ook
zelf weer uit elkaar halen. Maar slo
pen gaat altijd sneller dan bouwen.
In een afgebakende 'punt' in de rivier
voegen onze balken zich braaf bij de
rest. Klaar om opgevist te worden en
weer naar het startpunt gebracht te
worden. Daar staan weer nieuwe avon
turiers klaar om hun lang gekoester
de jongensdroom in vervulling te la
ten gaan.
Want dat is het.
Zo idyllisch kan het zijn. Domweg gelukkig op een houtvlot.
anderen. Gele vlotten van de ANWB
kennen ze hier helaas niet. Dus hoe
krijgen wij dit gevaarte van twee ton
in 's hemelsnaam vlot getrokken?
We kunnen het speciale noodnum
mer draaien maar gelukkig is dat niet
nodig. De hulp komt vanzelf voorbij
varen. Een Nederlandse familie in ka
no's en een Zweedse collega-vlotvaar-
der, net in de buurt, springen spon
taan overboord en duwen ons gevaar
te mee terug in de stroming.
Snelle stroming
's Avonds neemt de spanning aan
boord weer toe als de ellende van het
aanmeren weer in zicht komt. Dit
keer besluiten we de truc met de kano
toe te passen: touwen vastbinden aan
het vlot, vlug naar de kant peddelen,
vastknopen aan een boom en klaar is
Aan het ein
de van de rit
wel graag
het vlot
weer zelf af
breken.
Ooit gehoord van een 'pingoruïne'?
Op blz. 64 van het 'Brabants Vennen-
pad' wordt het uitgelegd: een ronde
kuil met een aardwal eromheen, ont
staan doordat een ldomp ijs de bo
dem eerst omhoog drukte, de aarde
er vervolgens vanaf viel, het ijs smolt
en de kuil overbleef. Voorbeeld van
zo'n 'pingoruïne' is het Brandven in
het Brabantse Kampina.
Deze en nog veel meer wetenswaar
digheden lezen we in deze jongste
wandeluitgave van het Nïvon. Vroe
ger heette de route het Vennelcespad,
nu dus Vennenpad, een wandeling
door en langs de Kempen, Kampina,
Dommel, Leenderbos, de landgoede
ren tussen Hilvarenbeek en Bladel en
het Land van Van Gogh.
Niet alleen een handige en praktische
gids voor dagenlang wandelpret in dit
deel van Brabant, je steekt er ook nog
wat van op. Voor mensen die, zoals
wij, niet vertrouwd zijn met de opzet
van Nivon-gidsjes is het even puzze
len hoe je de routes moet lezen, maar
als je dat door hebt, loopt het als van
zelf. Het gidsje heeft zes hoofdroutes,
variërend in lengte van 27 tot 46 km,
die in diverse etappes (minimaal 13
km) gelopen kunnen worden. En in
beide richtingen. Let wel: het zijn
geen lusroutes, begin- en eindpunt
zijn telkens verschillend. Maar weer
Frankrijk
wel meestal met het openbaar ver
voer te bereiken. Of je blijft er slapen -
ook dat staat allemaal in de gids.
Brabants Vennenpad, uitgave van het Ni-
von, 160 blz., 16,40 euro, ISBN
90-70601-88-5, www.nivon.nl
Behalve reisgidsen en - boeken
zijn ook kaarten en atlassen on
misbaar bij een vakantie of de
voorbereiding daarvan.
Met name voor diegene die met ei
gen vervoer reist.
Zo hebben bij voorbeeld ANWB
en Michelin daarin een naam
hoog te houden. Kun je raden wat
er van komt indien beide gigan
ten samenwerken.
Dat deden ze voor het eerst - en
uitsluitend voor de Nederlandse
markt - bij de jongste editie (2006)
van de spiraalatlas voor Frankrijk,
al jarenlang zeer populair.
Waaruit die samenwerking pre
cies heeft bestaan, wordt niet dui
delijk - maar het verkoopt lekker.
Aangezien de kaarten jaarlijks
worden geactualiseerd, is de kans
gering dat je voor verrassingen
komt te staan.
Op een schaal van 1:200.000 ko
men ruim 300 pagina's met kaar
ten langs en nog eens 75 stadsplat
tegronden. Door een brede spiraal
handig in het gebruik al zul je al
tijd zien dat je net dat kruispunt
moet hebben onder het spiraaltje.
Overlappingen zitten er namelijk
niet in. Afijn, niettemin voor een
beetje Francofiel een 'must have'.
ANWB LtogE
Editip 7006
Spiraalatlas Frankrijk 2006, uitgave
van ANWB Michelin, 410 blz., 19,95
euro, ISBN 2-06-712031-X,
www.anwb.nl of www.ViaMjd£
lin.com
GERARD®