Het knusse schooltje verdwijnt mm mf I 1 fusies in het in fl Gun de oude garde haar nostalgie De roomse blijheid maakt het verschil En weer staat er een grote scholenfusie op stapel. Deze week werd bekend dat het katholieke Sint Willibrordcollege en het protestants-christelijke Buys Ballot College, beide in Goes, per 1 augustus 2007 worden samengevoegd. Daardoor ont staat een school met ruim 2500 leerlingen, waarmee de fusieschool straks tot de gro tere in Zeeland behoort. De afgelopen jaren hebben zich in het algemeen voortgezet onderwijs talloze fusies voltrokken. Op deze pagina een overzicht én gesprekken met twee oud-gedienden. „Goeie hemel, samenwerken met die roomsen?" ÉlH ■i Mi' 3iii:ni:iii7Ji foto's Willem Mieras Calvijn College Pontes Scholengroep Goes, Zierikzee, 3200 leerlingen Iwoo, vmbo, havo, atheneum, gymnasium, vwo-(2-talig) Ontstaan in 1999 uit: Groot Stelle, Goes Scholengemeenschap Schouwen-Duiveland, Zierikzee RSG Pieter Zeeman, Zierikzee Goese Lyceum, Goes Buys Ballot College Goes, 1220 leerlingen vmbo, havo, atheneum, gymnasium Ontstaan in 1996 uit: Ter Welle, Goes Buys Ballot College, Goes Sint Willibrordcollege Goes, 1400 leerlingen vmbo, havo, vwo Ontstaan in 1968 uit: R.K. HBS St. Willibrord College, Goes R.K. Ulo, Goes Scholengemeenschap Scheldemond Vlissingen, 1150 leerlingen Iwoo, vmbo, havo, vwo Ontstaan in 1994 uit: VBO Weyevliet, Vlissingen Scheldemond, Vlissingen Nehalennia Middelburg, 1469 leerlingen Iwoo, vmbo, havo, atheneum, gymnasium Ontstaan in 1996 uit: Stedelijke Scholengemeenschap, Middelburg (SSGM) DeWellinge, Middelburg Christelijke Scholengemeenschap Walcheren Middelburg, 2819 leerlingen Iwoo, vmbo, havo, atheneum, gymnasium Ontstaan in 1995 uit: CSW, Middelburg Delta College, Middelburg Bestevaermavo, Vlissingen Zwin College Oostburg, 1175 leerlingen vmbo, havo, atheneum, gymnasium Ontstaan in 1985 uit: St.-Eloy, Oostburg Rijksscholengemeenschap Koningin Wilhelmina, Oostburg in 1995 gefuseerd met scholengemeenschap Oostdijke, Oostburg Zeldenrust-Steelantcollege Terneuzen, 1233 leerlingen vmbo, mavo, havo, vwo Ontstaan in 1995 uit: Zeldenrustcollege,Terneuzen Steelantmavo,Terneuzen Stedelijke Scholengemeenschap De Rede Terneuzen, 1350 leerlingen Iwoo, vmbo, havo, atheneum, gymnasium Ontstaan in 1994 uit: Petrus Hondius,Terneuzen De Vaart,Terneuzen in 2002 gefuseerd met De Schans,Terneuzen Reynaert College Hulst, 1557 leerlingen Iwoo, vmbo, havo, atheneum, gymnasium Ontstaan in 1995 uit: De Rietvliet, Hulst Het Ravelijn, Hulst Jansenius S.G., Hulst Als er bij iemand Sint Willi- brord-bloed door de aderen stroomt, dan is het de 64-jarige Jan Li- monard uit Vlissingen wel. Hij zat op de toen nog piepjonge katholieke HBS in Goes. Dat was in een tijd dat de pa ters van de Heilige Harten nog op het bord stonden te krijten. Niet veel latei- keerde hij als docent Frans terug in de schoot van zijn vertrouwde middelba re school. Hij bleef het Sint Willi brordcollege tot aan zijn pensioen trouw. Glimmend: „Het is een soort familie." De Limonards waren rasechte Vlissin- gers, nou ja, wel met Franse genen. Meegereisd met de marine van Napo leon zetten de Limonards in 1800 voet op Zeeuwse bodem. Zij vonden het er zo aangenaam dat zij er maar bleven. Bijna vanzelfsprekend hingen zij het katholieke geloof aan. Het was dan ook niet verwonderlijk dat vader Li- monard hechtte aan onderwijs in de sfeer van de heilige kerk. Om die reden boemelde zoon Jan in 1953 met een schooltas en een pakje boterhammen naar Goes. „Het Sint Willibrordcollege in Goes, opgericht in 1950, was toen de enige katholieke HBS in Zeeland. Mijn vader zat in be sturen van de lagere school en de kerk en het bestond niet dat ik naar een openbare of protestants-christelijke school zou gaan. Dus moest ik spo ren." Geen verkeerde keus, kijkt Jan terug. „Het was een knus schooltje aan de Singelstraat, het gebouw waarin nu het museum huist. Een lokaal met een potkachel, die de conciërge om de paar uur met kolen bijvulde. Paters van de Heilige Harten uit Sint Oeden- rode gaven er les. Natuurlijk speelde de katholieke identiteit een rol. We openden de dag met een gebed, en dat is nu nog zo op het Willibrord, we had den heilige missen in de kerk aan de overkant, maar het was nooit zo dat je de hele dag met God werd geconfron teerd." Carnaval Integendeel, de paters waren altijd in voor een potje pingpongen in de pau ze. Met carnaval hosten zij mee door de gangen en zij stonden dansavonden in Slot Ostende toe. Een sportieve pater bepaalde het be roepsmatige lot van Limonard, die door zijn docenten was aangespoord MO Frans te doen. „Ik gaf als stagiair les op het Willibrord. Op een dag had ik net mijn trein naar Vlissingen ge mist. Komt er een hijgende pater aan: 'Jan, de docent Frans heeft ontslag ge nomen'. Zo keerde ik terug op het Sint Willibrordcollege. Als docent." Zo betrokken als de paters waren, zo gaf ook Limonard zijn ziel en zalig heid aan het Sint Willibrordcollege, dat eind jaren zestig sterk was ge groeid doordat mavo en havo waren toegevoegd. De laatste jaren is de school buitengewoon populair en dijt ze sterk uit. Zelfs ouders uit westelijk Schouwen sturen hun kinderen naar Goes. „Betrokkenheid is een kenmerk van het Sint Willibrord, alleen zal die er op andere scholen ook zijn. Er hangt een bijzondere sfeer, maar waardoor, tja, ik kan er niet precies de vinger op leggen. Aandacht, respect, tolerantie, het is moeilijk te definiëren. Docenten zijn buiten de lessen heel actief. We hadden de lerarenband The Willies, ik zat in de cabaretgroep De Frustraat- zangers. We organiseerden brugklas shows en afscheidsfeesten. Zongen we: 'Dag lief Sint WC, vreugd van al die jaren, neem ik met mij mee'. Het leuke is dat de jongere generatie do centen het stokje overneemt. Je ziet diezelfde inzet tijdens open dagen. Dan wordt het gehele docentenkorps ingeschakeld om informatie te geven en met mensen te praten. Kennelijk ontstaat bij ouders en kinderen daar door de indruk: 'dit is een goede school'." Kolos Hij weet van het voornemen het Sint Willibrordcollege en Buijs Ballot Col lege te fuseren. Limonard heeft daar over een niet al te uitgesproken me ning. „Liever niet, maar als het finan cieel en organisatorisch voordelen op levert, moet de fusie maar. Al wordt het dan wel een kolos, terwijl ze lande lijk gezien juist terugkomen van enor me scholengemeenschappen. Op een kleine school ken je elkaar nog. Een docent kan leerlingen ook meer aan dacht geven, en, niet onbelangrijk, in de gaten houden." Een grote groep (oud-)collega's voelt niets voor een fusie met het Buijs Bal lot College. Zij vrezen dat met de ver menging van onderwijssecties de Willi- brord-sfeer verwatert. Die weerstand kan Limonard wel plaatsen. „De school is natuurlijk lang niet meer zo katholiek als vroeger, dus be houd van identiteit speelt geen hoofd rol, vermoed ik. De identiteit is voor ouders ook zelden een argument; die kiezen gewoon voor een goede school, Ik denk wel dat de roomse blijheid, de levenslust, het durven lachen en spot ten over jezelf ons toch wel onder scheidt van calvinisten. Daar zit mis schien het belangrijkste cultuurver schil." Nu het bestuur, de Stichting Christe lijk Onderwijs Zeeland waaronder bei de scholen vallen, de fusie doorzet, hoeft Leiden niet per se in last te zijn, denkt Limonard. „Zolang het maar een goede school blijft." Anders moet de Alberti-hit van De Frustraatzan- gers weer uit de kast worden getrok ken: 'Niemand stuurt zijn eigen kind daarheen'. Frank Balkenende Met grote passen, wapperende jas panden én een versleten lederen aktetas spoedde hij zich altijd over het schoolplein. Op weg naar het klas lokaal. Om zijn leerlingen te onderwij zen in grammatica; om ze de weg te wijzen naar hoofd- en bijzinnen; om ze te vertellen over plof- en wrijfklan- ken, maar óók om op opgetogen wijze te verhalen over Marsman en Guido Gezelle. Bijna veertig jaar was A. P. Cornet le raar Nederlands op het Christelijk Ly ceum voor Zeeland te Goes. Kort voor dat het lyceum fuseerde (in 1985) met de Casembrootmavo tot het Buys Bal lot College, ging hij met pensioen. Tot zijn groot verdriet. Want had hij ooit geen ingezonden stuk in het leraren- blad geschreven, waarin hij zich 'gru welijk ergerde aan het gezucht en ge steun over al die leraren die opge brand zijn en snakken naar het einde dat de vut hen aanbiedt'? Cornet moest niet aan de vut dénken, kon zich niet voorstellen dat ook hij eens gepensioneerd zou raken. „Maar het was onvermijdelijk natuurlijk. Het heeft jaaaren geduurd voordat ik er overheen was. Het is een rouwproces geweest. De leerlingen, die miste ik het meest. Ach, dat goeie ouwe Christelijk Ly ceum voor Zeeland. Aan de Bergweg stond het. Op dezelfde plek waar het nieuwe Buys Ballot verrees. Cornet schreef er destijds een vers over: Het oud gebouw verdween En een nieuw massief verscheen Alle betrokkenen, zie: Gelukgewenst maal drie Doch gun de oude garde Dat ze zwelgt in nostalgie. Gevoelens van nostalgie heeft Cornet (85 jaar inmiddels) nog steeds. Als hij terugdenkt aan Kootje Traas bijvoor beeld. Ko ('een schrandere vent') zou later ook in het onderwijs terechtko men, maar in zijn jonge jaren was hij een 'klier van een jongen; altijd dwars, altijd vervelend'. Cornet ver telt het met een glimlach: „Ik had de gewoonte om in de vierde Idas een op stel te laten maken, waarbij leerlin gen konden kiezen uit tien onderwer pen. Een van die onderwerpen was: Onze leraar Nederlands. Veel leerlin gen dachten: 'Als ik nu maar een aar dig stukje schrijf over meneer Cornet, dan is het wel in orde'. Zo niet Ko Traas. Hij leverde een werkstuk af met weinig vleiende kwa lificaties aan het adres van zijn do cent Nederlands. Die nam er met ge fronste wenkbrauwen kennis van, knikte vervolgens waarderend en be loonde het opstel ('er zaten hier en daar een paar kleine fouten en ontspo- rinkjes in') met een mooie negen. Zó'n type leraar was A. P. Cornet. Toen hij nog in korte broek liep, wist hij al dat hij leraar Nederlands zou worden. „De Nederlandse taal was voor mij je-van-het. En het was na tuurlijk ook een makkelijke studie. Dacht ik. Later bleek dat niet het ge val. Maar ja, je had de tanden in de korst brood gezet en je moest kauwen tot je het doorgeslikt had." In 1947 kreeg hij zijn aanstelling bij het Christelijk Lyceum voor Zeeland. Het was kort na de Tweede Wereldoor log en de accommodatie was vrij ge brekkig. „We hebben in allerlei gebou wen en gebouwtjes gezeten, overal werd les gegeven: op een zolder, in een kerk." Tachtig leerlingen en een stuk of twin tig leerkrachten telde het lyceum des tijds. „Op elke vier leerlingen één le raar. Dat was bijna individueel onder wijs." Hoe anders was dat toen hij de school definitief verliet: om en nabij de dui zend leerlingen zaten er toen op het Christelijk Lyceum voor Zeeland. Cornet woont nog steeds vlakbij het huidige Buys Ballot, in de Jasmijn straat. Van daaruit heeft hij altijd zicht gehouden op de school. Letter lijk en figuurlijk. Intiem karakter Uiteraard heeft hij de berichten ge volgd over de voorgenomen fusie van het Buys Ballot College en het St. Wil librordcollege. En vanzelfsprekend heeft hij zo zijn eigen opvattingen over fusiegolven en mammoetscholen. „Verschrikkelijk. De school verliest het intieme, zorgende en aandachtge- vende karakter. De sfeer waarin een leerling stof tot zich moet nemen en verwerken is ongelooflijk belangrijk. Als de sfeer goed is, dan gaat het opne men en verwerken gemakkelijker." „Een klas met 32 leerlingen kan ik ook nog wel met de sjambok regeren. Maar de vertrouwelijkheid, die ont breekt vaak in een grote klas; waarom zit Piet in zo'n grote klas altijd hele maal achterin? Omdat Piet daar uit het zicht van de leraar is en boter kaas eieren kan spelen met zijn vriendjes." Het heeft Cornet enigszins verbaasd: leerkrachten op het (katholieke) Willi brordcollege hebben grote moeite met de voorgenomen fusie, onder meer om dat zij vrezen dat hun school haar identiteit verliest, docenten van het (christelijke) Buys Ballot hebben daar kennelijk minder moeite mee. „De identiteit speelt op het Buys Ballot kennelijk geen rol meer. Maar als zich in mijn tijd iets dergelijks zou hebben voorgedaan, dan zou ik hebben ge dacht: 'Goeie hemel, samenwerken met die roomsen? Het fundament waarop je staat, heb je bewust geko zen. Je kunt Rome en Dordt niet sa men op een bank zetten'." Willem van Dam Jertentié-exploitatie: Kd en Midden-Zeeland: 0113-315520; £s Vlaanderen: 0114-372770; tonaal: 020-4562500. aterdag 14 januari 2006 Olav gaat zijn grootvader Thor Heyerdahl achterna Middelburg, Goes, Krabbendijke,Tholen, 2970 leerlingen Praktijkonderwijs, vmbo, havo, vwo Ontstaan in 1994 uit: Voetiuscollege Scholengemeenschap, Goes Ds. B. Smijtegeldtmavo, Middelburg Rehoboth Scholengemeenschap, Krabbendijke,Tholen V

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25