Lectoraat voor ondernemers pzc Kwark krijgt ruime subsidies Bijzondere stukken uit ie Gentse poëziecollectie ELCHT Bij een picknick gaat er niets boven zelfgemaakte mayonaise 17 Kenniseconomie Commando's in rampmuseum Waterschap maakt kindersite Bushalte bij Draaibrug moet terug Gewond door slippartij lunst vrijdag 13 januari 2006 jnnrRené Schrier De landen van de EU hebben in 2000 in de gelijknamige stad de Lissabon Strategie afgesproken. Een strategie die ook wel bekend staat als het Lissabonakkoord. Een van de af spraken in die strategie is dat tegen 2010 de EU de meeste competitieve en dynamische kenniseconomie van de wereld zou moeten zijn. En Nederland heeft daar voor zichzelf een doelstel- ling aan toegevoegd; het wil op dat ter- te; i rein bij de Europese top horen. Ie li aar p Daarbij is een belangrijke rol toege kend aan de hogescholen. Die moeten aai j onder meer hun lectoraten daarvoor inzetten. Een lectoraat bestaat uit lec toren (docenten) met daaromheen een :tiïj kenniskring (medewerkers, (gast)do- ~as centen en externe deskundigen). De I lectoraten voeren onafhankelijk we- etn tenschappelijk onderwijs uit en dra- feng gen bij aan de ontwikkeling van het re- ipir; gulier onderwijs. De Hogeschool Zeeland kent vier lecto- De kennis die in het Nederlandse onderwijs wordt opgedaan, moet bij ondernemers terechtkomen, daarom moeten stu denten meer als ondernemers leren denken. foto Dirk-Jan Gjeltema raten en aan de vijfde wordt gewerkt. Die vier zijn Ondernemen en Innove- eni ren, Duurzaamheid en Water, Onder gronds Ruimtegebruik en Veiligheid. De vijfde die er moet komen is het lec toraat Kusttoerisme. Het lectoraat Ondernemen en Innove ren is de jongste loot aan de stam. Offi cieel is het 1 januari begonnen met Brouwer als lector Integrale Inno vatie. Brouwer: „Die aandacht voor lectora- heeft ook te maken met de zoge- alnaamde Dutch Paradox. Dat wil zeg- dat Nederland wel in staat is op niveau kennis en techno- te ontwikkelen, maar niet in die naar de markt te vertalen, iet JHet bedrijfsleven kan en doet er te wei nig mee. En er is gezegd, dat is een taak voor de hogescholen, omdat die veel dichter bij het bedrijfsleven staan, dan bijvoorbeeld de universitei ten." In de praktijk komt dat er voor de Ho geschool Zeeland op neer dat de school zo veel mogelijk - liefst alle - studenten kennis wil laten maken met het ondernemerschap. Dat heeft weer als doel dat de studenten ondernemen de kennismedewerkers worden in de bedrijven waar ze terecht komen. Of dat ze met bedrijven innovatieve pro ducten ontwikkelen. Of dat ze zelf in novatieve ondernemingen oprichten. En bij dat laatste kan de HZ hen hel pen. Dat mag zelfs al in het vierde en laatste leerjaar. Op zich is dat niet zo nieuw, vertelt W. Ausems projectleider ondernemer schap van de HZ. De hogeschool ken de al mini-ondernemingen, die tegen woordig student companies heten. En dat concept slaat aan bij de Vlissingse school. De HZ heeft, vergeleken met de overige hogescholen in Nederland, veruit de meeste student companies. Maar het nieuwe is dat dit idee zo breed mogelijk in de school wordt op gepakt, dus niet alleen in de economi sche en technische afdelingen, doch ook bij de onderwijzersopleiding pa bo, de verpleegkunde (waar overigens grote belangstelling is voor onderne men) en bij bijvoorbeeld de afdeling communicatie. Het is de bedoeling de leerlingen ken nis te laten maken met het onderne merschap. Mede omdat 80 procent van de leerlingen die op de HZ komt, op dat moment nog niet weet wat ze exact willen worden. Detailhandel Ausems: „Als ze er voor kiezen voor zichzelf te beginnen is het niet de be doeling dat ze een detailhandel ope nen, al mag dat natuurlijk best. Het moeten juist kennisintensieve bedrij ven worden. Wij willen hen helpen als ondernemer te kijken, ze daarvoor ook te faciliteren." Het potentieel is er volgens hem. Hij rekent even voor dat 200 tot 250 men sen beginnen, waarvan er misschien 60 verder gaan richting ondernemer schap. Dat zou hij op zich geen slechte score vinden op een totaal van 800 tot 900 studenten. Zijn collega Brouwer geeft aan dat het wel de bedoeling is dat de activiteiten van het lectoraat als het even kan ook innovatief is en dat alle betrokken par tijen er van leren. Dat geldt dus voor de student, de docent en het betrok ken bedrijf. Alleen zo kan een eind ge maakt worden aan die Dutch Para dox. En als het nodig is haalt de hoge school daar externe deskundigen voor in huis. De contacten met het bedrijfsleven moeten intensiever worden, vinden Ausems en Brouwer, hoewel de HZ momenteel al min of meer regelmatige contacten heeft met 1600 bedrijven binnen en buiten Zeeland. Met gepas te trots laat Brouwer het resultaat van één projectweek zien. In die week heb ben 37 groepjes studenten aan even zo veel projecten voor bedrijven gewerkt. Op maandagochtend kregen ze te ho ren wat de opdracht was en vrijdag moest het af zijn. En daar waren op drachten bij in de sfeer van 'ontwerp een handling- en transportsysteem voor het volgieten van keramische vor men in een verloren was gieterij', of 'zoek een oplossing voor het verwijde ren van ongewenste vaste delen in var- kensdrijfmest die gebruikt wordt voor het omzetten naar biogas', of 'bedenk een aanpassing van het rupsvoertuig om ook kleinere reddingboten in zee te lanceren' (voor de reddingmaat schappij), of 'onderzoek welke rol zon- ne-energie kan spelen voor de voeding van nevengebruikers op reis en stads bussen. Kan zonne-energie bij parke ren in een remise ook energie leveren aan het openbare net?' Dat is slechts een greep uit de verzoeken die hoge school bereiken. „Maar", waarschuwt Brouwer, „de HZ is geen ingenieursbu reau. Het bedrijf moet actief meedoen, zodat we er met z'n allen wat van kun nen leren." Het nieuwe lectoraat is nog bezig met de opbouw van de kenniskring. Onder deel daarvan moet bijvoorbeeld een klankbordgroep zijn met daarin men sen uit het bedrijfsleven die meeden ken. In voorkomende gevallen kunnen die ook colleges geven. Ook docenten moeten warm gemaakt worden. In het geval van de HZ zijn er zelfs twee die binnen het lectoraat aan hun promotie bezig zijn. De school is druk doende de contacten met de ROC's aan te halen, want op een of andere manier is het bedrijfsle ven eerder geneigd bij het MBO van de ROC's aan te kloppen dan bij het HBO. En als er serieus werk moet wor den gemaakt van het op de markt bren gen van kennis moet de HZ dus de kop peling met de ROC's maken, vindt Brouwer. Omdat de HZ al een poos in die rich ting werkt zullen de eerste studenten die meer ondernemersgericht opgeleid zijn na het volgend schooljaar op de markt komen. Brouwer:„Als het goed is zullen die meer een ondernemers- blik hebben. Ik denk dan aan studen ten die techniek of engineering heb ben gedaan of de bachelors of health." OUWERKERK - Het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk gaat zich in het nieuwe seizoen specifiek richten op de in zet van het Korps Commandotroepen. Leden van deze eli te-eenheid waren tijdens de ramp van 1953 zestien dagen actief in Zeeland en wisten veel mensen te redden. Het museum heeft van betrokken militairen uit die tijd en van het Commandomuseum nooit eerder gepubliceerde verha len en foto's ter beschikking gekregen. Dit materiaal, aan gevuld met filmbeelden, moet een idee geven van hun be tekenis voor de reddingsoperaties. Ook de verhalen van bewoners die door de commando's zijn gered komen in de nieuwe overzichtstentoonstelling aan bod. Het Waters noodmuseum is nog op zoek naar andere zaken die te ma ken hebben met de inzet van het korps in februari 1953. Het museum gaat op 1 april weer open voor publiek. MIDDELBURG - Droppie Water gaat volgende week woensdag het internet op. Het stripfiguurtje is al jaren de vertegenwoordiger van de waterschappen voor kinderen. Op een eigen website leert Droppie basisschookinderen over omgaan met water. De site is een initiatief van tien waterschappen, waaronder Waterschap Zeeuwse Eilan den. De deelnemende instanties kunnen op de pagina ook eigen informatie kwijt. Droppies website, verdeeld in drie leeftijdsniveaus, is te vinden op www.droppiewater.nl. DRAAIBRUG - De omstreden bushalte aan de parallel weg bij Draaibrug moet zo snel mogelijk terug naar het dorp, vinden de Sluise raadsleden A. Rosendaal (Nieuw West) en L. Baarends (Dorpsbelangen en Toerisme). De nieuwe plek van de bushalte zorgt voor veel ergenis bij be woners van Draaibrug en chauffeurs van Connexxion. Bussen denderen over smalle parallelwegen, buspassa gier-s stappen in de modder en brommers slalommen tus sen de overstekende passagiers. „Het was al bekend dat verplaatsing van deze bushalte geen verbetering was. Nu is echter duidelijk dat een on houdbare situatie is ontstaan", stelt Rosendaal. Een van de argumenten destijds om de bushalte te verplaatsen was dat er geen aansluiting zou komen van de weg door- Draaibrug en de parallelweg. „Dit besluit is later terugge draaid. Er is nu wel een aansluiting op de parallelweg.", aldus Rosendaal. Volgens wethouder L. Wille worden bei de raadsleden op hun wenken bediend. „We nemen zo snel mogelijk contact op met Connexxion om een oplos sing te vinden. Onze insteek is de bushalte terug naar de oude plek. Als dat niet mogelijk is, dan moet de situatie bij de bushalte worden verbeterd." Een woordvoerder van Connexxion zei gisteren al met de gemeente naar een oplossing te zoeken. RILLAND - Een 25-jarige automobilist uit Reimerswaal is woensdagavond omstreeks twaalf uur gewond geraakt, nadat hij op de Oude Rijksweg in Rilland in een sloot was beland. De man werd met lichte ver-wondingen per ambu lance naar het ziekenhuis gebracht. Zijn auto werd geheel vernield. De automobilist kwam vanuit de richting Krab- bendijke, raakte door onbekende oorzaak in de berm, slip te en reed vervolgens de bermsloot in. door Rolf Bosboom BDDELBURG - Het Poëziecen- ruin Gent beschikt over een om vangrijke collectie dichtbun dels. Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan, vorig jaar, is mooie tentoonstelling sa- Mgesteld met bijzondere stuk- fn uit de verzameling. De expo sitie was eerder te zien in Gent zelf en in Brussel, maar doet nu ook de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg aan. Iet Poëziecentrum is in 1980 aortgekomen uit de Poëzie- rant waarmee Willy Tibergien 11976 begon. Het centrum, nu evestigd in het Toreken op de ijdagmarkt in Gent, werd al il geprofessionaliseerd met 8js voornaamste activiteiten het gpbouwen van een poëziecollec tie en het bieden van een docu mentatiecentrum. Daarnaast is Kn eigen uitgeverij opgericht tn worden poëzieactiviteiten ge le primaire collectie van het [oëziëcentrum telt ruim 14.000 lundels en een groot aantal bloemlezingen. Het centrum is iset m de eerste plaats op zoek Bar speciale en bibliofiele uit een, maar streeft vooral naar Volledigheid. Toch telt de rza- neling onvermijdelijk een groot iantal bijzonderheden, waaruit l°°r de expositie een keuze is ge maakt. jje tentoonstelling, met als f fraaie titel Vaarwel, wat lelijk bestrijkt vrijwel de complete '•/twintigste eeuw en biedt daar mee tegelijkertijd een helder verzicht van de moderne Neder- ge literatuurgeschiede- rs;van de vernieuwingen in de Poëzie na de Eerste Wereldoor- togtot en met het postmodernis me in de laatste decennia van de «uw. y°or bibliofielen valt er veel te «wonderen. Op een enkele uit- ng na zijn het, uiteraard, vernaai eerste dr-ukken. Een jji® de topstukken is een zeer gpzaam exemplaar van Het (1918) van Paul van Waijen, met linosnedes van Flo- 1 Jespers. Het getoonde exem plaris van Van Ostaijens vrien- bmmeke Clement geweest. dichter is ook zijn de- y-Music Hall (1916) en Bezet- f rtad (1921) in de tentoonstel- Ruime aandacht is daarnaast voor tijdschriften die veelal een bepalende rol hebben gespeeld in de literatuurhistorie, zoals De Vrije Bladen, Forum, Tijd en mens, Het woord, Gard Sivilc en Barbarber. Van Barbarber zijn twee pagina's van een nummer- uit 1963 te zien met daarop uit sluitend lege kaders: 'qua for maat bruikbare, maar niet voor radige Barbarber-items'. Op de expositie komen diverse kleine, maar bijzondere uitgeve rijen aan bod, zoals Mansarde Pers, die illegaal tijdens de oor logsjaren opereerde met onder anderen Bert Bakker in de gele deren. Zeven uitgaven zagen het licht, waarvan Tweespalt (1943) van Ed. Hoornik is geselecteerd. Ruim vertegenwoordigd is uitge verij A.A.M. Stols, met onder meer Janus Bifrons (1932) van J. Greshoff en de bekende bloemle zing Atonaal (1951). Ook opmerkelijk zijn Piano (1924) van Gaston Burssens, X gedichten (1950) van Maurice Gilliams, Apocrief (1952), het door de dichter zelf geïllustreer de debuut van Lucebert, en Frankenstein. Nagelaten gedich ten (1973) van Paul Snoek. Het zijn uitgaven die steeds blijk ge ven van een grote liefde voor het boek. Het aantal curiosa is be perkt, al trekken de 'poëzieobli- gaties' (1968) van het tijdschrift Revolver en de letterlijk Gebot telde gedichten van Marcel van Maele wel de aandacht. Dat dichters en uitgevers hech ten aan de boekvorm, blijkt wel uit het beperkte gebruik van nieuwe media. De bundel Stoa (1997) van Lucas Hüsgen, uitge geven op diskette, bevestigt als uitzondering de regel, maar toont meteen ook aan hoe snel nieuwe media ouderwets wor den en hoezeer het papier van al le tijden is. Expositie: 'Vaarwel, wat lelijk is', bijzondere stukken uit de collectie van het Poëziecentrum Gent, t/m 4 februari in de Zeeuwse Biblio theek in Middelburg. Bij de ten toonstelling hoort een fraaie cata logus, samengesteld door Stefaan Goossens. Te koop voor €35,-. door Rolf Bosboom MIDDELBURG - De komende productie van Theater Kwark, Leeuwenhart!, kan rekenen op ruime financiële steun. Het lan delijke Fonds voor de Podium kunsten is bereid 41.000 euro in het project te steken. De provin cie verstrekt daarnaast een sub sidie van 25.000 euro. Cultuurgedeputeerde H. van Wa- veren maakte dat gistermiddag bekend bij een bezoek aan een repetitie van Kwark, in het tijde lijke eigen onderkomen van Kwark aan de Vlasmarkt in Mid delburg. Hij werd, als dank, daarbij op theatrale wijze ge kroond tot 'beschermheer' van het gezelschap. Kwark maakt op professionele wijze theater voor jongeren van af ongeveer tien jaar. Er zijn twee vaste spelers: Oscar Poste- ma en Francis Vervaet. Daar naast wordt gebruik gemaakt van gastspelers. Watersnoodramp De afgelopen drie jaar heeft Kwark met veel succes Storm kracht opgevoerd, een voorstel ling over de watersnoodramp. In juni gebeurt dat voor het laatst. De productie, in 2004 uit geroepen tot beste educatieve voorstelling van het jaar, is dan Kwark repeteert Leeuwenhart!, met (vlnr) Jorick Jochims, Francois Vervaet en Oscar Postema. foto Ruben Oreel verspreid over het hele land bijna tweehonderd keer ge speeld. De laatste openbare voorstelling is op 17 februari (om 20.15 uur) in het Vlissingse theater Vestzak99. Aan de nieu we voorstelling, die vanaf ko mend seizoen gaat draaien, wordt volop gewerkt. Het is een stuk op basis van De Gebroe ders Leeuwenhart, een klassie ker uit de jeugdliteratuur-. Patri cia Kuiper heeft de tekst be werkt, Andrea Fiege is gevraagd als regisseur, terwijl Jorick Jo chims is aangetrokken als derde speler. Op 6 februari geeft Kwark in Utrecht een presenta tie voor vertegenwoordigers van theaters en schooleducatieve diensten. Met de subsidie van de provin cie negeert gedeputeerde Van Waveren het negatieve advies van de Raad voor de Cultuur', die onder meer vond dat Kwark te weinig zichtbaar is. Hij acht een bijdrage echter juist van groot belang. „We steken nogal wat geld in het consumeren van cultuur-, in het versterken van de bereikbaarheid. Maar het is ook belangrijk om groepen te steunen die zelf produceren. Op dat gebied gebeurt in Zeeland, behalve door het Zeeland Nazo mer Festival, niet zoveel. In die zin onderscheidt Kwark zich van anderen in de provincie." Van Waveren noemde Storm kracht een 'excellente produc tie'. „Die verdient echt een ver volg." De gedeputeerde citeerde ook uit een toelichting van het Fonds voor de Podiumkunsten, waaruit blijkt dat het volop ver trouwen heeft dat het gezel schap opnieuw een 'belangwek kende voorstelling' weet neer te zetten, gezien de vorige produc tie, de bewezen kwaliteit van de aangetrokken regisseur en het niveau van de speeltekst. Een topstuk is een zeldzaam exemplaar van Het sienjaal (1918) van Paul van Ostaijen. GOES, De Mythe Nieuwjaarsconcert Het Zeeuws Or kest, met werk van Mozart, Tsjai- kovski en Grieg. Dirigent: Joan Berkhemer. Acteur/verteller: Her wig De Weerdt. door Rolf Bosboom Bekende melodieën, muzika le grapjes, verrassende ele menten. Ze hóren bij nieuws- jaarsconcerten en zeker bij die van Het Zeeuws Orkest. De 2006-serie van wat inmiddels een mooie traditie is geworden, werd gisteravond ingeluid in Goes. Het was de eerste keer dat het orkest in De Mythe speelde. De zaal is weliswaar in akoestisch opzicht niet helemaal toegesne den op een groot symfonisch or kest, maar dat bleek gisteren in elk geval geen groot bezwaar te zijn. De aandacht ging daarvoor te veel uit naar andere zaken. Vóór de pauze bracht het orkest vakkundig delen van twee klas- siekers onder de klassiekers: eerst, als opmaat tot het Mo- zart-jaar, de ouverture van Die Zauberflöte met haar statige ak koorden, gevolgd door de be kendste stukken uit het sprook jesachtige Zwanenmeer van Tsjaikovski, die Joan Berkhe mer af en toe bijna dansend diri geerde. Het slotdeel werd - onver-mijde- lijk - ludiek gebracht, met con certmeester Carlo Nabbe die na een uitgebreide verkleedpartij de rol van dirigent overnam en Berkhemer die zogenaamd op diens viool dreigde te gaan zit ten, maar even later als solist ook andermaal aantoonde een meesterviolist te zijn. Na de pauze volgde het hoogte punt van de avond, met een com binatie van muziek en gespro ken woord. Acteur-verteller Her wig De Weerdt bracht zijn ver haal Ilaski, voor deze gelegen heid geschreven, terwijl het or kest de Peer Gynt-suite van Grieg speelde. Het verhaal bleek een wonder lijk hedendaags sprookje te zijn over een familie 'zoals je d'r der tien hebt in een dozijn', die op een dag aan het eind van okto ber besluit te gaan picknicken. Het gezelschap belandt op een idyllische plek, waar het eet en danst totdat de vermeende eige naar van de grond verschijnt. Hij heeft de loslopende hond van de familie, Ilaski, doodge schoten, en maant de ongenode gasten onmiddellijk te vertrek ken. Het is de aanzet tot haast apocalyptische taferelen, diepe smart, zoete wraak ('dit zal niet ongestraft gebeuren') en, uiter aard, een goede afloop. Het verhaal laat zich beluiste ren als een moderne allegorie, al zal iedereen er zijn eigen uitleg en betekenis aan geven: van het goed dat het kwaad toch over wint tot en met zelfs een ode aan de mobiele telefoon. Directe verbanden met het oorspronke lijke Peer Gynt-verhaal van Ib sen zijn moeilijk te leggen en het lijkt erop dat De Weerdt dat ook niet heeft geprobeerd. Hij gebruikt vooral de sfeer van de muziek om zijn verhaal drama tisch kracht bij te zetten. Dat lukt veelal goed, al past het opgewekte deel uit Griegs suite gevoelsmatig niet echt bij het ge welddadigste deel van het ver haal. Aanvankelijk leek de stem van de verteller op sommige mo menten ook niet opgewassen te gen het geweld van het orkest achter hem, maar bijtijds werd een goede balans gevonden. De Weerdt verstaat hoe dan ook de kunst van het vertellen en weet een verhaal dat op papier wat vlak blijft, volledig tot le ven te wekken. Mooi is de mayo naise die steeds in het verhaal te rugkeert en die hij ter plekke be reidt. „Want bij etentjes in de openlucht en in de vrije natuur gaat er niets boven zelfgemaak te mayonaise." Een verrassende, want niet aangekondigde, bij drage is er van sopraan Saskia Gerritsen, die 'Solveigs lied' voor haar rekening neemt. Hoewel niet iedereen de combi natie van muziek en tekst zal waarderen, verdienen het orkest en De Weerdt lof voor de moed om een dergelijk experiment aan te gaan. Vanavond is het nieuivjaarscon- cert ook in de Sint Jacobskerk in Vlissingen (20.15 uur), morgen in de Sint Baafskerk in Aardenburg (20.00 uur). Beide uitverkocht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 35