Schoolbestuur zet fusieplan door Axel Devries wil naar Eurovisie Songfestival PZC N57 wel sneller voor vrachtauto Schijnveiligheid bij een zebrapad (3 Sint Willibrord en Buys Ballot College Goes gaan per augustus 2007 samen Rechter wil klaarheid over afgemaakte hond Zeeuwse avond in Ellewoutsdijl Gospelkoor geel optreden in Goe vrijdag 13 januari 2006 door Willem van Dam GOES - Ondanks het verzet van personeelsleden van het Sint Willibrordcollege tegen een fu sie met het Buys Ballot College zet de Stichting Christelijk On derwijs Zeeland haar fusieplan nen door. Het bestuur van de stichting waaronder beide Goe- se scholen vallen, heeft dat giste ren bekendgemaakt. De fusie tussen het protes tants-christelijke Buys Ballot College en het katholieke Willi brordcollege moet op 1 augustus 2007 een feit zijn. Daarop voor uitlopend zullen de twee scho len op tal van terreinen (zoals onderwijs, financiën, inkoop) sa menwerking zoeken. Met de fusie ontstaat straks een school met ruim 2500 leerlin gen, ongeveer 200 docenten en nog eens 100 personeelsleden in de ondersteunende sector. De fu sie kost elf volledige arbeids plaatsen. De personeelsinkrim ping gebeurt via natuurlijk ver loop. Beide scholen beschikken nu in totaal over vier locaties. Die worden gehandhaafd. Volgens waarnemend voorzitter R. Blacquière van de Stichting Christelijk Onderwijs Zeeland is een fusie noodzakelijk om in Goes 'een sterk christelijk voort gezet onderwijs te behouden en uit te breiden'. Het bestuur heeft het personeel van de be trokken scholen gisteren schrif telijk geïnformeerd over zijn be slissing. In de brief meldt het be stuur dat de 'huidige financiële situatie van dien aard is, dat er ingrijpende maatregelen nodig zijn'. Adviesbureau Als een verrassing komt het be sluit niet. Bijna drie maanden geleden kondigden bestuur en directies van het Buys Ballot en het Sint Willibrord een fusie aan. De plannen leidden tot veel reacties bij ouders en docenten. Vooral personeelsleden van het Willibrordcollege verzetten zich. Daarom besloot het be stuur een extern adviesbureau (Imago) in te huren om alle voor- en nadelen van een fusie nog eens op een rij te zetten. Hal verwege vorige maand kwam het bureau met zijn rapportage. Het adviesbureau concludeerde dat een volledige fusie de enige oplossing is. Niet alle personeelsleden van het Sint Willibrordcollege zijn daarvan overtuigd. Onlangs nog stuurden zo'n veertig medewer kers (zowel docenten als onder- wijs-ondersteunend personeel) een brief, waarin zij kritiek uit ten op het externe onderzoek. Zij vrezen onder meer dat de specifieke sfeer en de identiteit van hun school verloren gaan bij een fusie. Teleurgesteld Wiskundedocent A. Schenk, ini tiatiefnemer van de protest actie, reageerde gisteren teleur gesteld op de beslissing van het schoolbestuur. „Het is erg jam mer. We hebben geprobeerd de besluitvorming te beïnvloeden en dat is niet gelukt." Of het per soneel van het Willibrord nog verdere acties tegen de fusie on derneemt, kon hij niet zeggen. Schenk wil daarover eerst de mening van zijn collega's peilen. Rector J. Brand is niet bang dat de bezwaren die onder een deel van zijn personeel leven, leidt tot sfeerveriies op zijn school. „Het Sint Willibrord is een hech te gemeenschap en een pittig ge sprek gaan wij niet uit de weg." Op het Buys Ballot College ont moeten de fusieplannen nauwe lijks weerstand. Rector P. Fa- vier: „Wij zijn klaar om het pro ces in te stappen." door Aector Dooms MIDDELBURG - Een 24-jari- ge Middelburger wist het ze ker: de hond was geen pit bull. Het Openbaar Ministe rie (OM) had echter eerder al beslist dat de hond moest wor den afgemaakt. Zo geschied de het vorig jaar. De man werd verweten de (pitbull-achtige) hond, die hij had gefokt en als puppy had verkocht, in strijd met de wet telijke regeling agressieve die ren te hebben gehouden. De strafzaak diende gisteren in Middelburg, maar werd door de economische politierechter G. van Unnik aangehouden voor het horen van een getui- gedeskundige van de Algeme ne Inspectie Dienst (AID). Twijfels Die had eerder zijn twijfels over het type hond in een rap port vastgelegd. Er werd niet uitgesloten dat de hond ken merken heeft van een Ameri kaanse buldog. Dat zou betekenen dat het OM voorba rige conclusies heeft getrok ken. De aanleiding tot het afma ken van de hond was volgens de officier van justitie ingege ven door een deskundige bij de politie, die de hond vol doende kenmerken van het type van een pitbullterrier had meegegeven. De politierechter achtte het van belang dat de AID-des- kundige wellicht meer helder heid kan verschaffen. De Mid delburger voelt zich des te meer gedupeerd, omdat zijn eigen hond (een reu) vanwege de kenmerken van een pitbull eveneens is afgemaakt. Ook de hond van zijn ex is om de zelfde reden afgemaakt. Strafzittingen Eind deze maand en in februa ri zijn er strafzittingen over de honden, of ze al of niet de kenmerken van de pitbull heb ben. Daarover zal de politie rechter een beslissing moeten nemen. Al is het mosterd na de maaltijd, want de honden krijgen de baasjes er niet mee terug. door Selma Osman SEROOSKERKE (W) - Rijkswa terstaat baseert zich op verkeer de gegevens om aan te tonen dat de snelwegen rond Zeeland snel ler zijn voor het vrachtverkeer dan de nieuwe N57. Dat zegt J. Vergroesen van het Platform N57. Het bureau Goudappel Coffeng heeft in opdracht van Rijkswa terstaat onderzocht welke rou tes de voorkeur hebben van het vrachtverkeer tussen Rotterdam en Gent: de nieuwe Dammenrou- te, de Midden-Zeelandroute (via de Zeelandbrug, Goes en de Wes- terscheldetunnel) of de hoefij zer-constructie rond Zeeland (A16 en A4). Daaruit blijkt dat het vrachtver keer zal kiezen voor de snelwe gen rond Zeeland. Die route is weliswaar 39 kilometer langer dan de Dammenroute, maar wel negentien minuten sneller. Het bureau baseert zich daarvoor op de routeplanner Easytravel. Vergroesen meent een fout te hebben ontdekt in de berekenin gen. Hij zegt dat die neerkomen op een gemiddelde snelheid van 98,5 kilometer per uur. „Dat kan helemaal niet. In Nederland mag geen enkele vrachtwagen harder rijden dan 80." Hij vindt dat de overheid zich baseert op gekleurde informatie. „Er wordt bewust naar een oplos sing toe gewerkt. „Als je uitgaat van een gemid delde snelheid van de maximale tachtig kilometer per uur, zijn de routes via Goes en Middel burg nu al sneller", zegt Ver groesen. Als de nieuwe weg op Walcheren er ligt, wordt de reis tijd minstens een kwartier kor ter, denkt hij. „Dan ga je bij Nieuw- en Sint Joosland zo een vierbaans weg op." Hij voorspelt dat straks per et maal tweeduizend vrachtwa gens meer over Walcheren zul len rijden. „Onder het mom van een weg om verschillende eilan den met elkaar te verbinden, wordt gewoon een doorgaande vrachtroute gecreëerd." Transportondernemer J. Volmer uit Middelburg bevestigt dat de route Gent-Maasvlakte v AI6 niet in twee uur kan,, den afgelegd. „Dat is erg J tief gedacht. Kunnen die onj zoekers zelf niet rekenen?" \:J mer denkt dat een vrachtvvan er al gauw drie uur over Een flinke file bij de Moeit heeft hij dan nog niet meeg; kend. Zelf rijdt hij over" Zeeuwse eilanden. „Dat is f stuk korter. Ik denk dat it een goeie twee uur. over doe een half uur naar de Wes scheldetunnel en vanaf de: nel in anderhalf uur naai Maasvlakte." De bezwaren,; het platform tegen de aad van de N57 worden in febrj; door de Raad van State bek deld. Daarom wil projectie H. Koevoets van Rijkswat staat nu niet op de zaak ingaa Wel geeft hij aan dat op het n port van Goudappel Coffeng; het verleden een second opiï is uitgevoerd door TNO. J heeft het rapport goedgek© Ik kan me niet voorstellen: ook deze specialisten een fos hebben gemaakt." ELLEWOUTSDIJK - 't R van Ellesdiek (Ellewoulsdi biedt vrijdagavond 20 janc een Zeeuwse avond met als tl ma 'Van varrewig en dichtebit De presentatie is in handen;; Engel Reinhoudt, die ookenh van zijn liedjes zal zingen. Het programma begint ong uur. GOES - Gospelkoor Testima treedt zondag op in de Mara thakerk aan de Bergweg tl! Goes. Het optreden maakt deel uit; een welkomstdienst die w geleid door F. van der Rhee.l spreekt over het thema B verzekerd van goede zor[ dienst begint om tien uur 'se gens. Axel Devries uit Sluiskil hoopt straks, begeleid door zijn vriendin Sabina den Hartog, mee te doen aan het Eurovisie Songfestival. foto Camile Schelstraete door René van Stee SLUISKIL - De carrière van de Vlaamse zanger Axel Devries uit Sluiskil staat nog in de kin derschoenen. Hij heeft in zijn ge boorteland al een artiestencon tract bij Ars Productions, het grootste onafhankelijke platen label in Vlaanderen. Maar deel name aan de Belgische voorron de van het Eurovisie Songfesti val moet voor de zo vurig ge wenste doorbraak zorgen. „Eurosong wordt mijn vuur doop op de Belgische televisie. Heel spannend en tegelijkertijd een enorme uitdaging. Want de beoordeling van de vakjury is niet mals. Dat bleek al tijdens de audities. Vooral ten opzichte van hen hoop ik er ongeschon den uit te komen", vertelt De vries (31). Voor Eurosong heeft Devries sa men met zijn neef Ronald Van- huffel het nummer 'Alleen jij' opgenomen, een popachtig lied over de liefde en zielsverwan ten. Vanhuffel werkte in het ver leden als producer mee aan cd's van onder meer Bief en Volu- mia. Mede daardoor beschikte hij over de juiste ingangen. „Vanhuffel is ook mijn mana ger. We zijn bezig met opnames voor een single die van de zomer moet uitkomen. Ik zing uitslui tend Nederlandstalig. De num mers schrijf ik bijna allemaal zelf." Devries kan tijdens zijn optre den voor Eurosong niet alleen re kenen op zijn begeleidingsband, ook zijn (Nederlandse) vriendin Sabina den Hartog doet mee. Zij begeleidt haar partner tij dens de competitie op akoesti sche gitaar en als achtergrond zangeres. „Dat maakt alles extra speciaal. Vooral ook omdat we elkaar leerden kennen bij Never too late, een band waarin ik nog steeds speel. En hoewel alles om Axel draait, ben ik trots dat ik een steentje mag bijdragen", al dus Den Hartog. De concurrentie tijdens Euro song is zwaar. Want Devries neemt het in de voorronde op te gen artiesten als Kate Ryan en Peter Everard, de eerste win naar van het Vlaamse Idols. Bo vendien kan hij moeilijk inschat ten of zijn Hollandse tongval goed zal vallen bij de jury. Het kijkerspubliek bepaalt in be langrijke mate wie verder gaat. Vanuit Nederland is sms'en ech ter niet mogelijk. Devries vreest dat hij daardoor een hoop stem men mist. Concurrentie „Dat schiet dus niet echt op. Ver der is er ook de concurrentie van Engelstalige liedjes. Het Ne derlands wordt dan al gauw af gedaan als oubollig. Maar ik ben nergens bang voor, want ik ben niet voor niets de audities doorgekomen." Devries doet mee aan de derde van vier voorrondes met in to taal 28 deelnemers. Per voorron de gaan de nummers één tot en met drie verder naar de halve fi nale. Er zijn ook twee wild cards. De winnaar van grote fi nale verdedigt de eer van België tijdens Eurosong in Athene. Devries en Den Hartog hebben nu al razend druk, maar naarma te Eurosong met rasse schreden nadert, wordt het allemaal nog hectischer. In Sluiskil en Sas van Gent is in middels een promotiefilmpje ge maakt. Daarnaast kost het repe teren veel tijd. Dat gebeurt voor al in de avonduren en het week einde. „We moeten het naast ons werk doen. Het kost heel veel snipper dagen, maar tot nu toe loopt het gesmeerd. Helaas zit er een kink in de kabel, want ik ben herstel lende van een griep. Daarom doe ik het nu even rustig aan. Zenuwachtig word ik daar trou wens niet van. In gedachten heb ik het optreden al honderd keer gedaan. Het kan eigenlijk niet meer misgaan." Axel Devries en Sabina den Har tog zijn zondag 22 januari te zien op de VRT. De uitzending begint om 20.20 uur in de stu dio's van Studio 100 in Schelle, onder meer bekend van K3, Samson en Gert, Kabouter Plop en Piet Piraat. door Edith Ramakers VLISSINGEN - Of ze zich veilig voelt op het zebrapad halverwe ge de Scheldestraat in Vlissin- gen? „Nee, absoluut niet. Het is een onoverzichtelijke oversteek plaats. Ik laat mijn kinderen (5 en 7 jaar) hier nooit alleen over steken", zegt Renate Jansen uit Vlissingen. Ze staat niet alleen in die me ning. Voetgangers in de Schelde straat spreken van schijnveilig heid. „Misschien zou het zelfs beter zijn als er hier helemaal geen oversteekplaats zou zijn. Want nu denk je dat je veilig bent", zegt ze. „Fietsers en be drijfsauto's zijn het ergst. Ze trekken zich weinig van de ze bra's aan", merkt Renate op. Het is drie uur: basisschool de Branding aan de Bouwen Ewout- straat is uit. Kinderen hollen naar de oversteekplaats in de Scheldestraat. Ze zijn ongedul dig, willen naar huis. „Het is een eng gezicht", zegt Renate. „Eigenlijk moet je met een been op de straat gaan staan om opgemerkt te worden door automobilisten. Dat kunnen wij doen, maar kleine kinderen na tuurlijk niet." De discussie is gaande over de onveiligheid van zebrapaden. Enkele gemeenten spelen met de gedachten om alle zebra's af te schaffen. Voetgangers zijn dan wel wettelijk beschermd op een zebra, maar in de praktijk blijkt dat oversteekplaatsen lang niet altijd veilig zijn. De gemeenten Vlissingen en Middelburg houden vast aan de zebra's. R. Kosters van de ge meente Middelburg: „De zebra's op bijvoorbeeld de Kaaienroute zijn niet significant verkeerson- veilig. Over de kaaien rijden da gelijks 12.000 motorvoertuigen. De zebrapaden zijn bedoeld om voetgangers te helpen bij het oversteken." Henny Schaapman staat op de stoep van de Londensekaai bij een zebra. „Mijn ervaring is dat je niet moet aarzelen om over te steken. Gewoon rechtop lopen; dan stoppen de automobilisten wel." Het werkt. Ze bereikt vei lig de andere kant. „Deze zebra paden mogen ze nooit weghalen. Daarvoor is het hier veel te druk." Dat vindt ook het echt paar Gerrits uit Middelburg. „Maar ik vind wel dat automobi listen hier te hard rijden. Ik ben altijd blij als ze stoppen." Gesprek Terug naar de Vlissingse Schel destraat. De directeur van de Branding, Rob Bongaards, en een paar bezorgde ouders gaan binnenkort in gesprek met onde- re anderen wethouder verkeer, P. van der Maden over de ver keerssituatie in de Schelde straat. „Ouders hebben mij er op gewezen dat het vaak net goed afloopt bij het oversteken. Het zijn onoverzichtelijke zebra paden, omdat er ook veel gela den en gelost wordt." Sommige automobilisten wor den verrast door de zebrapaden in de Scheldestraat. Ze remmen hard, omdat ze de oversteek plaats te laat zien. „Misschien zouden de zebrapaden verhoogd moeten worden", oppert Rena te. In het rapport Duurzaam Veilig waarin het ministerie van ver keer toekomstplannen voor vei lig verkeer heeft geregeld, wordt een aantal aanbevelingen gedaan. Kleine vluchtheuvels in het midden van de weg zouden de veiligheid vergroten. De wit te strepen van de zebra moeten ook doorgetrokken worden op de fietsstroken en er zouden rib beltegels vlak bij de zebrapaden gelegd kunnen worden. NIERSTICHTING Ze kennen elkaar door en door. Toch weten ze iets niet van elkaar. NIERDONOR JA/NEE weetuhetalvanelkaar.nl i\

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 34