Schoolbestuur zet fusieplan door
Axel Devries wil naar
Eurovisie Songfestival
PZC
N57 wel sneller
voor vrachtauto
Schijnveiligheid bij een zebrapad
(3
Sint Willibrord en Buys Ballot College Goes gaan per augustus 2007 samen
Rechter wil klaarheid
over afgemaakte hond
Zeeuwse avond
in Ellewoutsdijl
Gospelkoor geel
optreden in Goe
vrijdag 13 januari 2006
door Willem van Dam
GOES - Ondanks het verzet van
personeelsleden van het Sint
Willibrordcollege tegen een fu
sie met het Buys Ballot College
zet de Stichting Christelijk On
derwijs Zeeland haar fusieplan
nen door. Het bestuur van de
stichting waaronder beide Goe-
se scholen vallen, heeft dat giste
ren bekendgemaakt.
De fusie tussen het protes
tants-christelijke Buys Ballot
College en het katholieke Willi
brordcollege moet op 1 augustus
2007 een feit zijn. Daarop voor
uitlopend zullen de twee scho
len op tal van terreinen (zoals
onderwijs, financiën, inkoop) sa
menwerking zoeken.
Met de fusie ontstaat straks een
school met ruim 2500 leerlin
gen, ongeveer 200 docenten en
nog eens 100 personeelsleden in
de ondersteunende sector. De fu
sie kost elf volledige arbeids
plaatsen. De personeelsinkrim
ping gebeurt via natuurlijk ver
loop. Beide scholen beschikken
nu in totaal over vier locaties.
Die worden gehandhaafd.
Volgens waarnemend voorzitter
R. Blacquière van de Stichting
Christelijk Onderwijs Zeeland
is een fusie noodzakelijk om in
Goes 'een sterk christelijk voort
gezet onderwijs te behouden en
uit te breiden'. Het bestuur
heeft het personeel van de be
trokken scholen gisteren schrif
telijk geïnformeerd over zijn be
slissing. In de brief meldt het be
stuur dat de 'huidige financiële
situatie van dien aard is, dat er
ingrijpende maatregelen nodig
zijn'.
Adviesbureau
Als een verrassing komt het be
sluit niet. Bijna drie maanden
geleden kondigden bestuur en
directies van het Buys Ballot en
het Sint Willibrord een fusie
aan. De plannen leidden tot veel
reacties bij ouders en docenten.
Vooral personeelsleden van het
Willibrordcollege verzetten
zich. Daarom besloot het be
stuur een extern adviesbureau
(Imago) in te huren om alle
voor- en nadelen van een fusie
nog eens op een rij te zetten. Hal
verwege vorige maand kwam
het bureau met zijn rapportage.
Het adviesbureau concludeerde
dat een volledige fusie de enige
oplossing is.
Niet alle personeelsleden van
het Sint Willibrordcollege zijn
daarvan overtuigd. Onlangs nog
stuurden zo'n veertig medewer
kers (zowel docenten als onder-
wijs-ondersteunend personeel)
een brief, waarin zij kritiek uit
ten op het externe onderzoek.
Zij vrezen onder meer dat de
specifieke sfeer en de identiteit
van hun school verloren gaan
bij een fusie.
Teleurgesteld
Wiskundedocent A. Schenk, ini
tiatiefnemer van de protest
actie, reageerde gisteren teleur
gesteld op de beslissing van het
schoolbestuur. „Het is erg jam
mer. We hebben geprobeerd de
besluitvorming te beïnvloeden
en dat is niet gelukt." Of het per
soneel van het Willibrord nog
verdere acties tegen de fusie on
derneemt, kon hij niet zeggen.
Schenk wil daarover eerst de
mening van zijn collega's peilen.
Rector J. Brand is niet bang dat
de bezwaren die onder een deel
van zijn personeel leven, leidt
tot sfeerveriies op zijn school.
„Het Sint Willibrord is een hech
te gemeenschap en een pittig ge
sprek gaan wij niet uit de weg."
Op het Buys Ballot College ont
moeten de fusieplannen nauwe
lijks weerstand. Rector P. Fa-
vier: „Wij zijn klaar om het pro
ces in te stappen."
door Aector Dooms
MIDDELBURG - Een 24-jari-
ge Middelburger wist het ze
ker: de hond was geen pit
bull. Het Openbaar Ministe
rie (OM) had echter eerder al
beslist dat de hond moest wor
den afgemaakt. Zo geschied
de het vorig jaar.
De man werd verweten de
(pitbull-achtige) hond, die hij
had gefokt en als puppy had
verkocht, in strijd met de wet
telijke regeling agressieve die
ren te hebben gehouden. De
strafzaak diende gisteren in
Middelburg, maar werd door
de economische politierechter
G. van Unnik aangehouden
voor het horen van een getui-
gedeskundige van de Algeme
ne Inspectie Dienst (AID).
Twijfels
Die had eerder zijn twijfels
over het type hond in een rap
port vastgelegd. Er werd niet
uitgesloten dat de hond ken
merken heeft van een Ameri
kaanse buldog. Dat zou
betekenen dat het OM voorba
rige conclusies heeft getrok
ken.
De aanleiding tot het afma
ken van de hond was volgens
de officier van justitie ingege
ven door een deskundige bij
de politie, die de hond vol
doende kenmerken van het
type van een pitbullterrier
had meegegeven.
De politierechter achtte het
van belang dat de AID-des-
kundige wellicht meer helder
heid kan verschaffen. De Mid
delburger voelt zich des te
meer gedupeerd, omdat zijn
eigen hond (een reu) vanwege
de kenmerken van een pitbull
eveneens is afgemaakt. Ook
de hond van zijn ex is om de
zelfde reden afgemaakt.
Strafzittingen
Eind deze maand en in februa
ri zijn er strafzittingen over
de honden, of ze al of niet de
kenmerken van de pitbull heb
ben. Daarover zal de politie
rechter een beslissing moeten
nemen. Al is het mosterd na
de maaltijd, want de honden
krijgen de baasjes er niet mee
terug.
door Selma Osman
SEROOSKERKE (W) - Rijkswa
terstaat baseert zich op verkeer
de gegevens om aan te tonen dat
de snelwegen rond Zeeland snel
ler zijn voor het vrachtverkeer
dan de nieuwe N57. Dat zegt J.
Vergroesen van het Platform
N57.
Het bureau Goudappel Coffeng
heeft in opdracht van Rijkswa
terstaat onderzocht welke rou
tes de voorkeur hebben van het
vrachtverkeer tussen Rotterdam
en Gent: de nieuwe Dammenrou-
te, de Midden-Zeelandroute (via
de Zeelandbrug, Goes en de Wes-
terscheldetunnel) of de hoefij
zer-constructie rond Zeeland
(A16 en A4).
Daaruit blijkt dat het vrachtver
keer zal kiezen voor de snelwe
gen rond Zeeland. Die route is
weliswaar 39 kilometer langer
dan de Dammenroute, maar wel
negentien minuten sneller. Het
bureau baseert zich daarvoor op
de routeplanner Easytravel.
Vergroesen meent een fout te
hebben ontdekt in de berekenin
gen. Hij zegt dat die neerkomen
op een gemiddelde snelheid van
98,5 kilometer per uur. „Dat
kan helemaal niet. In Nederland
mag geen enkele vrachtwagen
harder rijden dan 80." Hij vindt
dat de overheid zich baseert op
gekleurde informatie. „Er
wordt bewust naar een oplos
sing toe gewerkt.
„Als je uitgaat van een gemid
delde snelheid van de maximale
tachtig kilometer per uur, zijn
de routes via Goes en Middel
burg nu al sneller", zegt Ver
groesen. Als de nieuwe weg op
Walcheren er ligt, wordt de reis
tijd minstens een kwartier kor
ter, denkt hij. „Dan ga je bij
Nieuw- en Sint Joosland zo een
vierbaans weg op."
Hij voorspelt dat straks per et
maal tweeduizend vrachtwa
gens meer over Walcheren zul
len rijden. „Onder het mom van
een weg om verschillende eilan
den met elkaar te verbinden,
wordt gewoon een doorgaande
vrachtroute gecreëerd."
Transportondernemer J. Volmer
uit Middelburg bevestigt dat de
route Gent-Maasvlakte v
AI6 niet in twee uur kan,,
den afgelegd. „Dat is erg J
tief gedacht. Kunnen die onj
zoekers zelf niet rekenen?" \:J
mer denkt dat een vrachtvvan
er al gauw drie uur over
Een flinke file bij de Moeit
heeft hij dan nog niet meeg;
kend. Zelf rijdt hij over"
Zeeuwse eilanden. „Dat is f
stuk korter. Ik denk dat it
een goeie twee uur. over doe
een half uur naar de Wes
scheldetunnel en vanaf de:
nel in anderhalf uur naai
Maasvlakte." De bezwaren,;
het platform tegen de aad
van de N57 worden in febrj;
door de Raad van State bek
deld. Daarom wil projectie
H. Koevoets van Rijkswat
staat nu niet op de zaak ingaa
Wel geeft hij aan dat op het n
port van Goudappel Coffeng;
het verleden een second opiï
is uitgevoerd door TNO. J
heeft het rapport goedgek©
Ik kan me niet voorstellen:
ook deze specialisten een fos
hebben gemaakt."
ELLEWOUTSDIJK - 't R
van Ellesdiek (Ellewoulsdi
biedt vrijdagavond 20 janc
een Zeeuwse avond met als tl
ma 'Van varrewig en dichtebit
De presentatie is in handen;;
Engel Reinhoudt, die ookenh
van zijn liedjes zal zingen.
Het programma begint ong
uur.
GOES - Gospelkoor Testima
treedt zondag op in de Mara
thakerk aan de Bergweg tl!
Goes.
Het optreden maakt deel uit;
een welkomstdienst die w
geleid door F. van der Rhee.l
spreekt over het thema B
verzekerd van goede zor[
dienst begint om tien uur 'se
gens.
Axel Devries uit Sluiskil hoopt straks, begeleid door zijn vriendin Sabina den Hartog, mee te doen aan het Eurovisie Songfestival.
foto Camile Schelstraete
door René van Stee
SLUISKIL - De carrière van de
Vlaamse zanger Axel Devries
uit Sluiskil staat nog in de kin
derschoenen. Hij heeft in zijn ge
boorteland al een artiestencon
tract bij Ars Productions, het
grootste onafhankelijke platen
label in Vlaanderen. Maar deel
name aan de Belgische voorron
de van het Eurovisie Songfesti
val moet voor de zo vurig ge
wenste doorbraak zorgen.
„Eurosong wordt mijn vuur
doop op de Belgische televisie.
Heel spannend en tegelijkertijd
een enorme uitdaging. Want de
beoordeling van de vakjury is
niet mals. Dat bleek al tijdens
de audities. Vooral ten opzichte
van hen hoop ik er ongeschon
den uit te komen", vertelt De
vries (31).
Voor Eurosong heeft Devries sa
men met zijn neef Ronald Van-
huffel het nummer 'Alleen jij'
opgenomen, een popachtig lied
over de liefde en zielsverwan
ten. Vanhuffel werkte in het ver
leden als producer mee aan cd's
van onder meer Bief en Volu-
mia. Mede daardoor beschikte
hij over de juiste ingangen.
„Vanhuffel is ook mijn mana
ger. We zijn bezig met opnames
voor een single die van de zomer
moet uitkomen. Ik zing uitslui
tend Nederlandstalig. De num
mers schrijf ik bijna allemaal
zelf."
Devries kan tijdens zijn optre
den voor Eurosong niet alleen re
kenen op zijn begeleidingsband,
ook zijn (Nederlandse) vriendin
Sabina den Hartog doet mee.
Zij begeleidt haar partner tij
dens de competitie op akoesti
sche gitaar en als achtergrond
zangeres.
„Dat maakt alles extra speciaal.
Vooral ook omdat we elkaar
leerden kennen bij Never too
late, een band waarin ik nog
steeds speel. En hoewel alles om
Axel draait, ben ik trots dat ik
een steentje mag bijdragen", al
dus Den Hartog.
De concurrentie tijdens Euro
song is zwaar. Want Devries
neemt het in de voorronde op te
gen artiesten als Kate Ryan en
Peter Everard, de eerste win
naar van het Vlaamse Idols. Bo
vendien kan hij moeilijk inschat
ten of zijn Hollandse tongval
goed zal vallen bij de jury.
Het kijkerspubliek bepaalt in be
langrijke mate wie verder gaat.
Vanuit Nederland is sms'en ech
ter niet mogelijk. Devries vreest
dat hij daardoor een hoop stem
men mist.
Concurrentie
„Dat schiet dus niet echt op. Ver
der is er ook de concurrentie
van Engelstalige liedjes. Het Ne
derlands wordt dan al gauw af
gedaan als oubollig. Maar ik
ben nergens bang voor, want ik
ben niet voor niets de audities
doorgekomen."
Devries doet mee aan de derde
van vier voorrondes met in to
taal 28 deelnemers. Per voorron
de gaan de nummers één tot en
met drie verder naar de halve fi
nale. Er zijn ook twee wild
cards. De winnaar van grote fi
nale verdedigt de eer van België
tijdens Eurosong in Athene.
Devries en Den Hartog hebben
nu al razend druk, maar naarma
te Eurosong met rasse schreden
nadert, wordt het allemaal nog
hectischer.
In Sluiskil en Sas van Gent is in
middels een promotiefilmpje ge
maakt. Daarnaast kost het repe
teren veel tijd. Dat gebeurt voor
al in de avonduren en het week
einde.
„We moeten het naast ons werk
doen. Het kost heel veel snipper
dagen, maar tot nu toe loopt het
gesmeerd. Helaas zit er een kink
in de kabel, want ik ben herstel
lende van een griep. Daarom
doe ik het nu even rustig aan.
Zenuwachtig word ik daar trou
wens niet van. In gedachten heb
ik het optreden al honderd keer
gedaan. Het kan eigenlijk niet
meer misgaan."
Axel Devries en Sabina den Har
tog zijn zondag 22 januari te
zien op de VRT. De uitzending
begint om 20.20 uur in de stu
dio's van Studio 100 in Schelle,
onder meer bekend van K3,
Samson en Gert, Kabouter Plop
en Piet Piraat.
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - Of ze zich veilig
voelt op het zebrapad halverwe
ge de Scheldestraat in Vlissin-
gen? „Nee, absoluut niet. Het is
een onoverzichtelijke oversteek
plaats. Ik laat mijn kinderen (5
en 7 jaar) hier nooit alleen over
steken", zegt Renate Jansen uit
Vlissingen.
Ze staat niet alleen in die me
ning. Voetgangers in de Schelde
straat spreken van schijnveilig
heid. „Misschien zou het zelfs
beter zijn als er hier helemaal
geen oversteekplaats zou zijn.
Want nu denk je dat je veilig
bent", zegt ze. „Fietsers en be
drijfsauto's zijn het ergst. Ze
trekken zich weinig van de ze
bra's aan", merkt Renate op.
Het is drie uur: basisschool de
Branding aan de Bouwen Ewout-
straat is uit. Kinderen hollen
naar de oversteekplaats in de
Scheldestraat. Ze zijn ongedul
dig, willen naar huis.
„Het is een eng gezicht", zegt
Renate. „Eigenlijk moet je met
een been op de straat gaan staan
om opgemerkt te worden door
automobilisten. Dat kunnen wij
doen, maar kleine kinderen na
tuurlijk niet."
De discussie is gaande over de
onveiligheid van zebrapaden.
Enkele gemeenten spelen met de
gedachten om alle zebra's af te
schaffen. Voetgangers zijn dan
wel wettelijk beschermd op een
zebra, maar in de praktijk blijkt
dat oversteekplaatsen lang niet
altijd veilig zijn.
De gemeenten Vlissingen en
Middelburg houden vast aan de
zebra's. R. Kosters van de ge
meente Middelburg: „De zebra's
op bijvoorbeeld de Kaaienroute
zijn niet significant verkeerson-
veilig. Over de kaaien rijden da
gelijks 12.000 motorvoertuigen.
De zebrapaden zijn bedoeld om
voetgangers te helpen bij het
oversteken."
Henny Schaapman staat op de
stoep van de Londensekaai bij
een zebra. „Mijn ervaring is dat
je niet moet aarzelen om over te
steken. Gewoon rechtop lopen;
dan stoppen de automobilisten
wel." Het werkt. Ze bereikt vei
lig de andere kant. „Deze zebra
paden mogen ze nooit weghalen.
Daarvoor is het hier veel te
druk." Dat vindt ook het echt
paar Gerrits uit Middelburg.
„Maar ik vind wel dat automobi
listen hier te hard rijden. Ik ben
altijd blij als ze stoppen."
Gesprek
Terug naar de Vlissingse Schel
destraat. De directeur van de
Branding, Rob Bongaards, en
een paar bezorgde ouders gaan
binnenkort in gesprek met onde-
re anderen wethouder verkeer,
P. van der Maden over de ver
keerssituatie in de Schelde
straat. „Ouders hebben mij er
op gewezen dat het vaak net
goed afloopt bij het oversteken.
Het zijn onoverzichtelijke zebra
paden, omdat er ook veel gela
den en gelost wordt."
Sommige automobilisten wor
den verrast door de zebrapaden
in de Scheldestraat. Ze remmen
hard, omdat ze de oversteek
plaats te laat zien. „Misschien
zouden de zebrapaden verhoogd
moeten worden", oppert Rena
te.
In het rapport Duurzaam Veilig
waarin het ministerie van ver
keer toekomstplannen voor vei
lig verkeer heeft geregeld,
wordt een aantal aanbevelingen
gedaan. Kleine vluchtheuvels in
het midden van de weg zouden
de veiligheid vergroten. De wit
te strepen van de zebra moeten
ook doorgetrokken worden op
de fietsstroken en er zouden rib
beltegels vlak bij de zebrapaden
gelegd kunnen worden.
NIERSTICHTING
Ze kennen elkaar
door en door.
Toch weten ze iets
niet van elkaar.
NIERDONOR
JA/NEE
weetuhetalvanelkaar.nl
i\