Fiesta blijft een ingetogen feestji
IMW's salon-station kostje meer dan je denkt
Vraag antwoord
TEST
TEST
vrijdag 13 januari 2006 23
Waarom gebeuren er zo vaak ongelukken op de
vluchtstrook, zoals afgelopen maandag bij de A12?
Albert Sloetjes van de Onderzoeksraad voor Veiligheid: .,In
2003 hebben wij onderzoek verricht en gebleken is dat
de gemiddelde automobilist niet weet hoe te handelen
op de vluchtstrook. Van het ongeluk van maandag heb
ik begrepen dat zich twee mensen in de auto bevonden.
De hoofdboodschap is: ga altijd uit de auto en wacht ach
ter de vangrail op hulp. Vrachtwagens overschrijden
met de rechterwielen vaak de kantlijn tussen rijbaan en
vluchtstrook. Ze rijden nu eenmaal veel op de rechter-
rij strook en zitten door hun breedte dicht tegen die
kantlijn aan. Doordat ze vaak in colonne rijden is hun
gezichtsveld beperkt. Wij hebben het ministerie van Ver
keer en Waterstaat aanbevolen de rechterkantlijn te
voorzien van ribbeltjes. Een bestuurder wordt dan ge
alarmeerd door trillen. Er bestaan auto's met elektroni
sche waarschuwingssystemen (o.a. de Citroen C4), maar
die houden het gevaar in dat de bestuurder minder alert
wordt."
Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia nl
Meer antwoorden op de website van de krant, rubriek Auto
is mooi van vorm-
eving, heel rap en
ijdt erg lekker. Ook
ie stiekem meegereis-
ie politie vond het
ien dijk van een auto.
leBMW 325i Tou-
ing.
Ik Rien van der Steen
MW vindt met de nieuwe 3-se-
i? alweer aardig de weg naar
et succes. Zoals gewoonlijk,
ouden we bijna zeggen. Intus-
31 is de stationwagon, de Tou-
D°' gearriveerd en wij kregen
an BMW Nederland de 325i te
sn. Een snelle auto. Zo snel
at we de politie op de hielen
adden vooraleer we goed en
'el thuis waren.
e agenten in de onopvallende
fveillanceauto waren vol be
kering nadat ze ons tot stdl-
'and hadden gebracht: „Me
ow, wat heeft u daar een geweldi-
'f De rest van het ge-
jPrck was minder complimen
ts. We noemen als lcernbe-
nppen proces-verbaal, ge-
e.ukt ego en rijbewijs aan een
fjden draadje. Dan weet u het
wel.
I| ^plezier, daar staat BMW des-
lnks voor. En voor afwer-
- en kwaliteit. Deze 3 Tou-
Ijtg vormt weer geen uitzonde-
o- Ook niet qua verbazing-
e nd prijskaartje. Want
wat zijn dit soort au
to s duur.
Ons testexemplaar bracht het
met een reeks extra's tot 66.000
euro.
Niet voor de bakker
De techniek van de 3 Touring is
dezelfde als van de sedan, even
als de wielbasis en belangrijke
andere maten. Hetgeen dus in
houdt dat hij alleen wat zwaar
der is dan de sedan, maar niet
gek veel ruimte biedt. Wel heel
nette ruimte, maar geen bak
ker of andere besteller die er
geestdriftig over zal verhalen.
Een echte salonstationcar dus.
Wel is de ruimte wat toegeno
men in vergelijking met het
oude model. De achterruit kan
separaat open. Het afdekzeiltje
gaat automatisch mee omhoog,
ook als je de achterklep in zijn
geheel opent.
Haakjes
Net als de kleine 1 staat de 3
Touring op run flat-banden. Zo
dat de ruimte die gewoonlijk
voor het reservewiel geldt ge
bruikt kan worden als extra
bergvak. Verder is het koffer-
ruim keurig ingericht met haak
jes, maar geen bevestigings
ogen op de vloer om zwaarder
spul vast te sjorren. De tildrem-
pel is prettig laag en je kunt
rechtop onder de klep staan ten
zij je twee meter lang bent.
Een elektrisch uitschuifbare
trekhaak is voorradig. Niet ie-
Q) BMW 325i Touring
Uitrusting: alarm, zes airbags, elektronisch geregelde stabiliteit, airco,
radio/cd, dakreling.
Motor/techniek: zescilinder lijnmotor naar BMW-traditie in lengte
gemonteerd, vier kleppen per cilinder, 218 pk, 250 Nm; achterwielaan
drijving.
Lxbxh: 4,25 x 1,82 x 1,42 m
Wielbasis: 2,76 m
Draaicirkel: 10,50 m
Bagageruim: 460/1.385 liter
Tankinhoud: 64 liter
Gewicht: 1.550 kg
Aanhanger: max. 1.600 kg geremd
Verbruik: 1:9,5
Prijs: Touring 325i 44.500 euro
318i 35.900
318d 40.800
Conclusie: De BMW 325i Touring
rijdt geweldig en de motor is een
(redelijk zuinig) zonnetje.
Kostbaar is hij ook, zeker gezien
zijn magere kwaliteiten als
stationwagon.
Voor Weg- en rijgedrag
Stuurprecisie
Nette inrichting
Tegen Prijs
Bagageruimte
Sleutel én startknop
Cijfer: 8
De BMW heeft een contactslot én
startknop.
De elegante maar dure 325i Tou
ring trekt graag de aandacht.
Foto GPD
dereen hoeft immers te weten
dat je achter deze sierlijke auto
wel eens een karretje vuilig
heid naar de milieustraat trekt.
Basismodel
Nog geen halfjaar na de pre
mière van de BMW 3 Touring
komen er nu twee nieuwe basis
modellen: de 318i Touring en
de 318d Touring. De levering be
gint in maart. Hoewel de aan
duiding 318 is worden beide
modellen aangedreven door
een 2.0 liter krachtbron met
129 pk (de 318i) en 122 pk (de
318d).
BMW grossiert in mooie moto
ren. We noemen de 330d maar
even, die een verwoestend mo
torkoppel van 500 Nm te berde
brengt. Maar de 325i waarmee
wij de politie wisten te boeien
kan er ook wat van. Gekoppeld
aan een fijne vijftraps auto
maat, comfortabel en bijna
zacht geveerd, plus een fijn
sportief motorgeluid.
We kunnen nog altijd niet stuk
zijn van dat i-Drive systeem van
BMW waarmee je audio, ventila-
tie-instellingen en eventueel na
vigatie bedient. Het werkt wel,
maar het is te ingewikkeld om
snel te doorgronden. En dat mo
derne gedoe met een startknop
is omslachtig, als je eerst de
sleutel in een gleuf moet from
melen. Het handigste systeem
is nog altijd een contactsleutel
die in het dashboard in plaats
van de stuurkolom gaat.
Berg
Onze versie had een enorm pa
noramadak dat uit twee delen
bestaat en over een lengte van
bijna een meter kan schuiven.
Leuk als je ervan houdt of als je
nog rookt. Dat soort extra's
kost bij BMW een berg geld.
Maar dan heb je wel een status
symbool van onbesproken kwa
liteit en voorbeeldig afgewerkt.
De 318i en 318d Touring die in maart
komen hebben standaard airco,
radio/cd, boordcomputer, lederen
stuurwiel, Isofix bevestigingssysteem
voor kinderzitjes, dynamische stabili-
teits controle, runflatbanden en ban
denspanningswaarschuwing.
Mégane blijft even even duur
Oude brommers Autotron
In Autotron Rosmalen wordt zaterdag en zondag een
oldtimerbeurs voor motoren en brommers gehouden.
Samen met de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW)
geeft Autotron tijdens de beurs uitleg over het nieuwe
kenteken voor de (klassieke) bromfiets. Volgens Koen
Peeters van de RDW is het meestal geen probleem om
een kenteken voor een bejaarde Berini of Zündapp te
verkrijgen, ofschoon veel eigenaren er nogal tegenop
zien. Bezoekers kunnen hun eigen oldtimer voor een
kort vooronderzoekje aan de RDW-medewerkers laten
zien.
Oldtimerbeurs Autotron Rosmalen; za 14 en zo 15 januari,
10.00-17 00 uur; entreeprijs 9 euro.
loorRob van Ginneken
Hoe moet je de
nieuwe Fiesta in
schalen tussen al
le andere betaal
bare gezins
aio's? Een belangwekkende
raag, zeker als je weet dat kers-
erse aanwinsten als de Fiat
lande Punto en de nieuwe
enault Clio de lat net een stuk
oger hebben gelegd. En de gro-
tre nieuwe Corsa komt er aan.
(et hun 'uitgeklopte formaat'
n middenldassertechniek, ne
men ze in feite de rol over van
e modellen in de As-
se. Ook letterlijk. Als
iet om de ruimte gaat, doet
Grande Punto zeker niet
Oder voor zijn grote broer Sti-
Gezien de steeds klimmende
utoprijzen is dat een prettige
ntwikkeling. Vooral voor de
articuliere automobilist die
et allemaal zelf moet betalen,
innen dat kader moet de pas
•lanceerde Fiesta zijn kunsten
lis gaan vertonen. Pakt het gro-
Ford-concem daarom eens
kker uit? Niet echt. De nieu-
gaat de volgende fase
van zijn leven zelfs met relatief
bescheiden aanpassingen in.
Glimmende verlichtingsblok-
ken met helder glas rondom,
guitige glasbolletjes op de kop
lampen zoals op de Nissan Mi-
cra, bijgepunte bumperspoilers
en een honingraat-grille met
het bekende 'glimlach-design'.
Geen geglibber
Binnenin is de stap groter. Zo
noteren we hoogwaardige intè-
rieurmaterialen en een vrolijk
dashboard. In de testauto steen
rood, donkergrijs en antraciet.
Het oogt modem, voelt ook
goed aan - geen plastic geglib
ber - en alles is overzichtelijk
geplaatst. Alsof je in een veel
grotere en kostbaarder auto zit.
Wat dat betreft, vangt Ford de
klap die zijn nieuwste concur
renten de afgelopen maanden
hebben uitgedeeld aardig op.
Dat wil niet zeggen dat het al
leen maar feest is. Je kunt er
met vier volwassen mensen
heel aardig in zitten, maar over
matig veel beenruimte biedt de
Fiesta niet. Ook het instappen
achterin verloopt niet ideaal. Je
moet over een nogal hoge drem-
O Ford Fiesta 1.4 16V Futura
Uitrusting: vier airbags, airco, elektrisch bediende zijruiten en buiten
spiegels, in hoogte verstelbaar stuurwiel en bestuurdersstoel, radio/cd.
Motor/techniek: 1.4 16V viercilinder 80 pk, 124 Nm; (McPherson)
onafhankelijke voorwielophanging en torsieas achter.
Lxbxh: 3,92 x 1,68 x 1,43 m
Bagageruim: 284 liter Voor Rijdt sportief
Oogt aardig
Tankinhoud: 45 liter Materialen
Gewicht: 1.102 kg
- Tegen Rijgeluiden
Aanhanger: max. 900 kg geremd Niet echt zuinig
Verbruik: 1:11,4 Krapjes voorin
Cijfer: "J
Prijs: 1.4 16V Futura 5drs. 15.845 euro
1.3 Style 3drs. 12.295
2.0 16VST 20.845
Conclusie: De opgefriste Ford Fiesta is sportief, keurig afgewerkt en, als
Futura-editie, goed uitgerust. Dat de jaren gaan tellen merkt alleen de
klant die een proefrit maakt met een modernere concurrent.
pel stappen en blijft met een
beetje pech aan de zwengel van
de raambediening hangen.
Voorin zitten wat breder ge
schouderde personen bijna te
gen de middenraamstijl aan en
de leefruimte tussen console en
deur is beperkt. De eerder aan
gehaalde nieuwe generatie con
currenten lijkt weliswaar niet
veel groter, maar een paar centi-
metertjes tellen in deze klasse
zwaar door. En dat merkje.
Nu we het toch over details heb
ben: we vragen ons af wat we
met de bergvakjes en legbakjes
in het dashboard aan moeten.
Onder het rijden valt alles er su
biet uit. Wel heeft deze Futu-
ra-versie een heel fatsoenlijke
uitrusting: onder andere airco
en een radio met cd-speler. Gek
genoeg ontbreken hogeto-
nen-luidsprekertjes bovenin de
deuren, zodat de muziek nogal
'plat' klinkt. Aardig is de aan-
sluitmogelijkheid voor een
walkman of mp3-speler via een
plugje bij de schakelpook, zo
dat je via de geluidsinstallatie
kunt luisteren.
Voor 400 euro extra bestel je
bluetooth plus voicecontrol van te
lefoon en klimaatregeling. Dat
laatste is merkwaardig, want
klimaatregeling kan in een Fu
tura helemaal niet besteld wor
den. Gekke jongens, die Brit
ten. Wie een geschikt mobieltje
heeft, kan daarmee in elk geval
wel telefoneren zonder het
ding uit de binnenzak te halen.
Die optie stembediening klinkt
hightech, maar stelt weinig
voor. Onze taal spreekt de Fie
sta helaas niet. Veel te veel ge
doe.
Soepel
Onderweg gedraagt de Fiesta
zich volwassen, bijna sportief.
De vering is stevig en rillen in
het wegdek komen een tikkel
tje enthousiast door. Op de gro
te weg rijdt hij stabiel, maar
wel met bovengemiddeld ban
den- en onderstelgeruis op ruw
wegdek.
Het schakelen verloopt prima
en de 80 pk sterke 1.4-16v mo
tor - de op een na lichtste in de
reeks - komt redelijk soepel en
stil tot fatsoenlijke prestaties.
Toch merk je dat er elfhonderd
kilo moet worden meegesleept.
Ons gemiddeld brandstofver
bruik beloopt 1 op 11,4 en dat
hebben we zuiniger meege
maakt.
Houdbaarheidsdatum
Bij elkaar genomen vinden we
Fords missie om de bijna vijf
jaar oude Fiesta nieuw leven in
te blazen redelijk geslaagd. Hij
moet hiermee nog zeker twee
jaar aan de bak. Ford is traditio
neel nogal afwachtend. Toch
kun je je afvragen of dat deze
keer wel zo wijs is. De houd
baarheidsdatum van deze auto
lijkt te naderen en bij de con
currentie komt steeds meer ver
se waar in de schappen liggen.
Het goede nieuws: je kunt er de
klok op gelijkzetten dat Ford
op de valreep een blik actieuit
voeringen opentrekt.
Kia verlaat bekend terrein
Voor de vierde maal houdt Kia Nederland een Dri
ving Experience. In april vormt het woeste land
schap van de Picos de Europa in Spanje acht dagen lang
het strijdtoneel voor vijf geselecteerde teams en hun au
to's. De tocht wordt afgelegd in vierwielaangedreven
Sportages en Sorento's. De tocht gaat over ruim 4.000 ki
lometer, voor een groot deel ook off road door Frank
rijk. In februari worden de teams geselecteerd.
Inschrijven voor de Driving Experience kan tot en met 22 januari via
www.kiadrivingexperience.nl.
Daihatsu verjongt Cuore
Sinds vorige
vernieuwde Cuore f i4 ^8}
hatsu-dealer. Hij
heeft nog altijd de j ms* A A
1.000 cc 12v benzi- gT3* -
nemotor en kost
500 euro meer: De vernieuwde Daihatsu Cuore.
7.998 euro. Hij
heeft een nieuwe voorbumper en grille. Het interieur is
grijs en zwart voor de driedeurs en beige voor de vijf-
deurs versie. De motor aan kooldioxide niet meer dan
109 gram per km uit, waarmee hij de schoonste en zui
nigste benzineauto van Nederland wordt.
Autobushistorie te boek
Bij uitgeverij Aprilis in Zaltbommel is Van Kloek tot Ca
ravan verschenen, een boek van Hans van der We
reld over het wagenpark van Maarse Kroon tussen
1923 en 1973. Daaruit leren we dat het complete wagen
park van autobusondememing Maarse Kroon in vijftig
jaar uit bijna vijfhonderd bussen bestond die reizigers
vervoerden op lijndiensten en naar vakantiebestemmin
gen. Het bedrijf uit Aalsmeer vervoerde personen in de
streek tussen Amsterdam, Utrecht, Leiden en Haarlem.
Het begon allemaal met een verbouwde GMC-bus met
de bijnaam De Kloek en eindigde in 1973 met toerbussen
voor Amerikaanse toeristen in Europa.
Van Kloek tot Caravan, Hans van der Wereld, uitgever Aprilis; 120
pagina's, 110 foto's in zwart-wit; isbn 90 5994 098 9, prijs 22,50 eu
ro.
Drie miljoen Boxers en Ducato's
)e nieuwe Fiesta,
;egt Ford. Maar wat
ieet nieuw? Zelf hou-
lenwe het op een bij-
repunte en technisch
ipgewaardeerde ver-
je. Of dat goed ge-
loegis voor nog een
laar jaartjes? Op stap
jet de Fiesta 1.4 16V
Jitura.
In de Italiaanse Sevel fa
briek waarin Fiat en het
Franse PSA samen bedrijfs
wagens bouwen is de drie-
miljoenste auto van de
band gerold. Fiat en PSA
(Peugeot/Citroën) maken al
sinds 1978 samen bedrijfs
wagens, sinds 1981 in de fa- genfabriek worden Duca-
briek in Val di Sangro. to's in elkaar gezet.
Naast de Fiat Ducato wor
den er twee vergelijkbare modellen (Boxer en Jumper)
voor PSA gebouwd. Sevel is de grootste productiefacili
teit voor bestelwagens in Europa.
Renault heeft
besloten dat
de gefacelifte Méga
ne die vanaf half fe
bruari bij de dealer
staat de eerste drie
maanden dezelfde
prijs blijft houden
als het huidige mo
del. De Série Limitée
Business Line met au- De Renault Mégane voor 2006.
tomatisch geregel
de airco en radio/cd kost 20.395 euro. De Tech Line met
xenon koplampen en parkeerhulp achter kost 23.695 eu
ro. De 2.0 dCi is leverbaar vanaf 31.045 euro.