Fiesta blijft een ingetogen feestji IMW's salon-station kostje meer dan je denkt Vraag antwoord TEST TEST vrijdag 13 januari 2006 23 Waarom gebeuren er zo vaak ongelukken op de vluchtstrook, zoals afgelopen maandag bij de A12? Albert Sloetjes van de Onderzoeksraad voor Veiligheid: .,In 2003 hebben wij onderzoek verricht en gebleken is dat de gemiddelde automobilist niet weet hoe te handelen op de vluchtstrook. Van het ongeluk van maandag heb ik begrepen dat zich twee mensen in de auto bevonden. De hoofdboodschap is: ga altijd uit de auto en wacht ach ter de vangrail op hulp. Vrachtwagens overschrijden met de rechterwielen vaak de kantlijn tussen rijbaan en vluchtstrook. Ze rijden nu eenmaal veel op de rechter- rij strook en zitten door hun breedte dicht tegen die kantlijn aan. Doordat ze vaak in colonne rijden is hun gezichtsveld beperkt. Wij hebben het ministerie van Ver keer en Waterstaat aanbevolen de rechterkantlijn te voorzien van ribbeltjes. Een bestuurder wordt dan ge alarmeerd door trillen. Er bestaan auto's met elektroni sche waarschuwingssystemen (o.a. de Citroen C4), maar die houden het gevaar in dat de bestuurder minder alert wordt." Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia nl Meer antwoorden op de website van de krant, rubriek Auto is mooi van vorm- eving, heel rap en ijdt erg lekker. Ook ie stiekem meegereis- ie politie vond het ien dijk van een auto. leBMW 325i Tou- ing. Ik Rien van der Steen MW vindt met de nieuwe 3-se- i? alweer aardig de weg naar et succes. Zoals gewoonlijk, ouden we bijna zeggen. Intus- 31 is de stationwagon, de Tou- D°' gearriveerd en wij kregen an BMW Nederland de 325i te sn. Een snelle auto. Zo snel at we de politie op de hielen adden vooraleer we goed en 'el thuis waren. e agenten in de onopvallende fveillanceauto waren vol be kering nadat ze ons tot stdl- 'and hadden gebracht: „Me ow, wat heeft u daar een geweldi- 'f De rest van het ge- jPrck was minder complimen ts. We noemen als lcernbe- nppen proces-verbaal, ge- e.ukt ego en rijbewijs aan een fjden draadje. Dan weet u het wel. I| ^plezier, daar staat BMW des- lnks voor. En voor afwer- - en kwaliteit. Deze 3 Tou- Ijtg vormt weer geen uitzonde- o- Ook niet qua verbazing- e nd prijskaartje. Want wat zijn dit soort au to s duur. Ons testexemplaar bracht het met een reeks extra's tot 66.000 euro. Niet voor de bakker De techniek van de 3 Touring is dezelfde als van de sedan, even als de wielbasis en belangrijke andere maten. Hetgeen dus in houdt dat hij alleen wat zwaar der is dan de sedan, maar niet gek veel ruimte biedt. Wel heel nette ruimte, maar geen bak ker of andere besteller die er geestdriftig over zal verhalen. Een echte salonstationcar dus. Wel is de ruimte wat toegeno men in vergelijking met het oude model. De achterruit kan separaat open. Het afdekzeiltje gaat automatisch mee omhoog, ook als je de achterklep in zijn geheel opent. Haakjes Net als de kleine 1 staat de 3 Touring op run flat-banden. Zo dat de ruimte die gewoonlijk voor het reservewiel geldt ge bruikt kan worden als extra bergvak. Verder is het koffer- ruim keurig ingericht met haak jes, maar geen bevestigings ogen op de vloer om zwaarder spul vast te sjorren. De tildrem- pel is prettig laag en je kunt rechtop onder de klep staan ten zij je twee meter lang bent. Een elektrisch uitschuifbare trekhaak is voorradig. Niet ie- Q) BMW 325i Touring Uitrusting: alarm, zes airbags, elektronisch geregelde stabiliteit, airco, radio/cd, dakreling. Motor/techniek: zescilinder lijnmotor naar BMW-traditie in lengte gemonteerd, vier kleppen per cilinder, 218 pk, 250 Nm; achterwielaan drijving. Lxbxh: 4,25 x 1,82 x 1,42 m Wielbasis: 2,76 m Draaicirkel: 10,50 m Bagageruim: 460/1.385 liter Tankinhoud: 64 liter Gewicht: 1.550 kg Aanhanger: max. 1.600 kg geremd Verbruik: 1:9,5 Prijs: Touring 325i 44.500 euro 318i 35.900 318d 40.800 Conclusie: De BMW 325i Touring rijdt geweldig en de motor is een (redelijk zuinig) zonnetje. Kostbaar is hij ook, zeker gezien zijn magere kwaliteiten als stationwagon. Voor Weg- en rijgedrag Stuurprecisie Nette inrichting Tegen Prijs Bagageruimte Sleutel én startknop Cijfer: 8 De BMW heeft een contactslot én startknop. De elegante maar dure 325i Tou ring trekt graag de aandacht. Foto GPD dereen hoeft immers te weten dat je achter deze sierlijke auto wel eens een karretje vuilig heid naar de milieustraat trekt. Basismodel Nog geen halfjaar na de pre mière van de BMW 3 Touring komen er nu twee nieuwe basis modellen: de 318i Touring en de 318d Touring. De levering be gint in maart. Hoewel de aan duiding 318 is worden beide modellen aangedreven door een 2.0 liter krachtbron met 129 pk (de 318i) en 122 pk (de 318d). BMW grossiert in mooie moto ren. We noemen de 330d maar even, die een verwoestend mo torkoppel van 500 Nm te berde brengt. Maar de 325i waarmee wij de politie wisten te boeien kan er ook wat van. Gekoppeld aan een fijne vijftraps auto maat, comfortabel en bijna zacht geveerd, plus een fijn sportief motorgeluid. We kunnen nog altijd niet stuk zijn van dat i-Drive systeem van BMW waarmee je audio, ventila- tie-instellingen en eventueel na vigatie bedient. Het werkt wel, maar het is te ingewikkeld om snel te doorgronden. En dat mo derne gedoe met een startknop is omslachtig, als je eerst de sleutel in een gleuf moet from melen. Het handigste systeem is nog altijd een contactsleutel die in het dashboard in plaats van de stuurkolom gaat. Berg Onze versie had een enorm pa noramadak dat uit twee delen bestaat en over een lengte van bijna een meter kan schuiven. Leuk als je ervan houdt of als je nog rookt. Dat soort extra's kost bij BMW een berg geld. Maar dan heb je wel een status symbool van onbesproken kwa liteit en voorbeeldig afgewerkt. De 318i en 318d Touring die in maart komen hebben standaard airco, radio/cd, boordcomputer, lederen stuurwiel, Isofix bevestigingssysteem voor kinderzitjes, dynamische stabili- teits controle, runflatbanden en ban denspanningswaarschuwing. Mégane blijft even even duur Oude brommers Autotron In Autotron Rosmalen wordt zaterdag en zondag een oldtimerbeurs voor motoren en brommers gehouden. Samen met de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) geeft Autotron tijdens de beurs uitleg over het nieuwe kenteken voor de (klassieke) bromfiets. Volgens Koen Peeters van de RDW is het meestal geen probleem om een kenteken voor een bejaarde Berini of Zündapp te verkrijgen, ofschoon veel eigenaren er nogal tegenop zien. Bezoekers kunnen hun eigen oldtimer voor een kort vooronderzoekje aan de RDW-medewerkers laten zien. Oldtimerbeurs Autotron Rosmalen; za 14 en zo 15 januari, 10.00-17 00 uur; entreeprijs 9 euro. loorRob van Ginneken Hoe moet je de nieuwe Fiesta in schalen tussen al le andere betaal bare gezins aio's? Een belangwekkende raag, zeker als je weet dat kers- erse aanwinsten als de Fiat lande Punto en de nieuwe enault Clio de lat net een stuk oger hebben gelegd. En de gro- tre nieuwe Corsa komt er aan. (et hun 'uitgeklopte formaat' n middenldassertechniek, ne men ze in feite de rol over van e modellen in de As- se. Ook letterlijk. Als iet om de ruimte gaat, doet Grande Punto zeker niet Oder voor zijn grote broer Sti- Gezien de steeds klimmende utoprijzen is dat een prettige ntwikkeling. Vooral voor de articuliere automobilist die et allemaal zelf moet betalen, innen dat kader moet de pas •lanceerde Fiesta zijn kunsten lis gaan vertonen. Pakt het gro- Ford-concem daarom eens kker uit? Niet echt. De nieu- gaat de volgende fase van zijn leven zelfs met relatief bescheiden aanpassingen in. Glimmende verlichtingsblok- ken met helder glas rondom, guitige glasbolletjes op de kop lampen zoals op de Nissan Mi- cra, bijgepunte bumperspoilers en een honingraat-grille met het bekende 'glimlach-design'. Geen geglibber Binnenin is de stap groter. Zo noteren we hoogwaardige intè- rieurmaterialen en een vrolijk dashboard. In de testauto steen rood, donkergrijs en antraciet. Het oogt modem, voelt ook goed aan - geen plastic geglib ber - en alles is overzichtelijk geplaatst. Alsof je in een veel grotere en kostbaarder auto zit. Wat dat betreft, vangt Ford de klap die zijn nieuwste concur renten de afgelopen maanden hebben uitgedeeld aardig op. Dat wil niet zeggen dat het al leen maar feest is. Je kunt er met vier volwassen mensen heel aardig in zitten, maar over matig veel beenruimte biedt de Fiesta niet. Ook het instappen achterin verloopt niet ideaal. Je moet over een nogal hoge drem- O Ford Fiesta 1.4 16V Futura Uitrusting: vier airbags, airco, elektrisch bediende zijruiten en buiten spiegels, in hoogte verstelbaar stuurwiel en bestuurdersstoel, radio/cd. Motor/techniek: 1.4 16V viercilinder 80 pk, 124 Nm; (McPherson) onafhankelijke voorwielophanging en torsieas achter. Lxbxh: 3,92 x 1,68 x 1,43 m Bagageruim: 284 liter Voor Rijdt sportief Oogt aardig Tankinhoud: 45 liter Materialen Gewicht: 1.102 kg - Tegen Rijgeluiden Aanhanger: max. 900 kg geremd Niet echt zuinig Verbruik: 1:11,4 Krapjes voorin Cijfer: "J Prijs: 1.4 16V Futura 5drs. 15.845 euro 1.3 Style 3drs. 12.295 2.0 16VST 20.845 Conclusie: De opgefriste Ford Fiesta is sportief, keurig afgewerkt en, als Futura-editie, goed uitgerust. Dat de jaren gaan tellen merkt alleen de klant die een proefrit maakt met een modernere concurrent. pel stappen en blijft met een beetje pech aan de zwengel van de raambediening hangen. Voorin zitten wat breder ge schouderde personen bijna te gen de middenraamstijl aan en de leefruimte tussen console en deur is beperkt. De eerder aan gehaalde nieuwe generatie con currenten lijkt weliswaar niet veel groter, maar een paar centi- metertjes tellen in deze klasse zwaar door. En dat merkje. Nu we het toch over details heb ben: we vragen ons af wat we met de bergvakjes en legbakjes in het dashboard aan moeten. Onder het rijden valt alles er su biet uit. Wel heeft deze Futu- ra-versie een heel fatsoenlijke uitrusting: onder andere airco en een radio met cd-speler. Gek genoeg ontbreken hogeto- nen-luidsprekertjes bovenin de deuren, zodat de muziek nogal 'plat' klinkt. Aardig is de aan- sluitmogelijkheid voor een walkman of mp3-speler via een plugje bij de schakelpook, zo dat je via de geluidsinstallatie kunt luisteren. Voor 400 euro extra bestel je bluetooth plus voicecontrol van te lefoon en klimaatregeling. Dat laatste is merkwaardig, want klimaatregeling kan in een Fu tura helemaal niet besteld wor den. Gekke jongens, die Brit ten. Wie een geschikt mobieltje heeft, kan daarmee in elk geval wel telefoneren zonder het ding uit de binnenzak te halen. Die optie stembediening klinkt hightech, maar stelt weinig voor. Onze taal spreekt de Fie sta helaas niet. Veel te veel ge doe. Soepel Onderweg gedraagt de Fiesta zich volwassen, bijna sportief. De vering is stevig en rillen in het wegdek komen een tikkel tje enthousiast door. Op de gro te weg rijdt hij stabiel, maar wel met bovengemiddeld ban den- en onderstelgeruis op ruw wegdek. Het schakelen verloopt prima en de 80 pk sterke 1.4-16v mo tor - de op een na lichtste in de reeks - komt redelijk soepel en stil tot fatsoenlijke prestaties. Toch merk je dat er elfhonderd kilo moet worden meegesleept. Ons gemiddeld brandstofver bruik beloopt 1 op 11,4 en dat hebben we zuiniger meege maakt. Houdbaarheidsdatum Bij elkaar genomen vinden we Fords missie om de bijna vijf jaar oude Fiesta nieuw leven in te blazen redelijk geslaagd. Hij moet hiermee nog zeker twee jaar aan de bak. Ford is traditio neel nogal afwachtend. Toch kun je je afvragen of dat deze keer wel zo wijs is. De houd baarheidsdatum van deze auto lijkt te naderen en bij de con currentie komt steeds meer ver se waar in de schappen liggen. Het goede nieuws: je kunt er de klok op gelijkzetten dat Ford op de valreep een blik actieuit voeringen opentrekt. Kia verlaat bekend terrein Voor de vierde maal houdt Kia Nederland een Dri ving Experience. In april vormt het woeste land schap van de Picos de Europa in Spanje acht dagen lang het strijdtoneel voor vijf geselecteerde teams en hun au to's. De tocht wordt afgelegd in vierwielaangedreven Sportages en Sorento's. De tocht gaat over ruim 4.000 ki lometer, voor een groot deel ook off road door Frank rijk. In februari worden de teams geselecteerd. Inschrijven voor de Driving Experience kan tot en met 22 januari via www.kiadrivingexperience.nl. Daihatsu verjongt Cuore Sinds vorige vernieuwde Cuore f i4 ^8} hatsu-dealer. Hij heeft nog altijd de j ms* A A 1.000 cc 12v benzi- gT3* - nemotor en kost 500 euro meer: De vernieuwde Daihatsu Cuore. 7.998 euro. Hij heeft een nieuwe voorbumper en grille. Het interieur is grijs en zwart voor de driedeurs en beige voor de vijf- deurs versie. De motor aan kooldioxide niet meer dan 109 gram per km uit, waarmee hij de schoonste en zui nigste benzineauto van Nederland wordt. Autobushistorie te boek Bij uitgeverij Aprilis in Zaltbommel is Van Kloek tot Ca ravan verschenen, een boek van Hans van der We reld over het wagenpark van Maarse Kroon tussen 1923 en 1973. Daaruit leren we dat het complete wagen park van autobusondememing Maarse Kroon in vijftig jaar uit bijna vijfhonderd bussen bestond die reizigers vervoerden op lijndiensten en naar vakantiebestemmin gen. Het bedrijf uit Aalsmeer vervoerde personen in de streek tussen Amsterdam, Utrecht, Leiden en Haarlem. Het begon allemaal met een verbouwde GMC-bus met de bijnaam De Kloek en eindigde in 1973 met toerbussen voor Amerikaanse toeristen in Europa. Van Kloek tot Caravan, Hans van der Wereld, uitgever Aprilis; 120 pagina's, 110 foto's in zwart-wit; isbn 90 5994 098 9, prijs 22,50 eu ro. Drie miljoen Boxers en Ducato's )e nieuwe Fiesta, ;egt Ford. Maar wat ieet nieuw? Zelf hou- lenwe het op een bij- repunte en technisch ipgewaardeerde ver- je. Of dat goed ge- loegis voor nog een laar jaartjes? Op stap jet de Fiesta 1.4 16V Jitura. In de Italiaanse Sevel fa briek waarin Fiat en het Franse PSA samen bedrijfs wagens bouwen is de drie- miljoenste auto van de band gerold. Fiat en PSA (Peugeot/Citroën) maken al sinds 1978 samen bedrijfs wagens, sinds 1981 in de fa- genfabriek worden Duca- briek in Val di Sangro. to's in elkaar gezet. Naast de Fiat Ducato wor den er twee vergelijkbare modellen (Boxer en Jumper) voor PSA gebouwd. Sevel is de grootste productiefacili teit voor bestelwagens in Europa. Renault heeft besloten dat de gefacelifte Méga ne die vanaf half fe bruari bij de dealer staat de eerste drie maanden dezelfde prijs blijft houden als het huidige mo del. De Série Limitée Business Line met au- De Renault Mégane voor 2006. tomatisch geregel de airco en radio/cd kost 20.395 euro. De Tech Line met xenon koplampen en parkeerhulp achter kost 23.695 eu ro. De 2.0 dCi is leverbaar vanaf 31.045 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23