2006 nieuws in Stortvloed van Volkswagen JETTA is de Golf van Mexico voorbij TEST 23 Skoda Roomster. De Dodge Calibur. I De automerken moe- Iten zich steeds harder inspannen om kopers te interesseren. Steeds sneller ook vol gen modellen elkaar daarom op. Een wille keurige greep uit het nieuws voor 2006. Door Rien van der Steen Een merk dat hard aan de weg timmert en daar bovendien succes mee heeft is Volvo. In Detroit laat het de 'kleine' C30 zien, een sportief gelijnde, tweedeurs au to die vooral bedoeld is voor al leenstaanden en stellen zonder kinderen. Zijn lijnen zijn ont leend de eerdere Safety Con cept Car van Volvo. De glazen achterklep toont grote verwant schap met die van de de klassie ke sportauto PI 800 ES en de in middels ook al neo-klassieke 480. De C30 moet het gaan op nemen tegen jeugdige model len als de A3 van Audi, de BMW 1-serie en de Alfa 147. De auto komt eind dit jaar op de marlet. Hij is ontworpen door de Neder lander Fedde Talsma, die ook verantwoordelijk is voor de ko mende C70, de tweede editie van Volvo's grote cabriolet die nu een stalen vouwdak krijgt. De C30 heeft vier losse stoelen en leent zijn onderstel van dat waar het duo S40/V50 zo'n suc ces mee heeft. Hij wordt ge bouwd in Genk en is voor het merk belangrijk om het doel, 600.000 auto's per jaar, te reali seren. Volvo komt dit jaar bo vendien met een nieuwe S80 en een facelift van de grote suv, de XC90. Caliber Het Amerikaanse Daim- ler-Chryslermerk Dodge keert deze zomer terug naar Neder land. De bedoeling is dat het merk met iets scherpere prij zen net onder de Chrysler-mo- dellen komt. De primeur is voor de Caliber, een sportief ogende mpv die er gaat komen met benzinemotoren, maar ook met een bij Volkswagen in gekocht dieselaggregaat. Overi gens kenden we al wel de fraaie en snelle sportwagen Dodge Vi per in ons land, maar die lcom je bepaald niet op iedere straat hoek tegen. Belangrijk nieuws bij BMW vormen de Z4 Coupé, die het op moet nemen tegen onder meer de totaal herziene TT Coupé van rivaal Audi, en de 3-serie Coupé. Verder komt er een cosmetische ingreep voor de X3, een M6 Cabrio en, eind van het jaar, alweer een nieuwe Mini. Bij Daihatsu staat er in april een opvolger klaar voor de Terios, die mogelijk de naam Be-Go krijgt. Het rechtse stuur van de vrolijke vestzak-cabrio Copen verhuist in april einde lijk naar links, waarmee de au to voor veel mensen een stuk aantrekkelijker zal worden. In augustus komt een nieuw su perkleintje van de Toyo-Japan- ners dat Mira Gino heet, al is het de vraag of die naam hier behouden blijft. Hyundai heeft vanaf eind februari een nieuwe suv Santa Fe en een nieuwe Ac cent. Mitsubishi dat blij is met zijn goed scorende Colt komt met een cabrio-coupe-versie daar van. De Colt CC is afgeleid van een prototype uit 2003 en zal bij zijn ontwerper, Pininfarina in Turijn, gebouwd worden. De nieuwe krijgt een stalen vouw dak. Bij Nissan heerst schijn baar volstrekte rust, want daar staat als enig nieuws de Note op het programma, want de op volger van de Almera komt vol- De Volvo C30 wil jonge klanten binnenhalen. gend jaar pas. De Note is ge bouwd op dezelfde bodem als de Renault Modus maar aan zienlijk groter. Skoda komt rond augustus waarschijnlijk met de Rooms ter, een midi-mpv van het Tsje chische VW-merl< en een tegen hanger van de Renault Scénic en in eigen VW-stal de Touran. De Volvo C30 wil jonge klanten binnenhalen. Circus Formule 1 te boek Het draagt de nogal oubollige titel 'Het officiële F1 jaarboek 2005' en pretendeert het complete ver haal van het Formule I kampioenschap te behelzen. Ver schenen bij De Alk, 256 kleurige pagina's dik, draait om de coureurs, merken, teambazen en alle hoogte- en diep tepunten van het voorbije seizoen. Met een blik achter de schermen en een persoonlijke ldjk van de coureurs op hun seizoen. F1 Jaarboek 2005; isbn 9060132793; prijs 29,95 euro. Hyundai's hoop heet diesel Hyundai rust de Sonata 2.0 CRDi VGT uit met een moderne dieselmotor, de eerste voor dit grote mo del. De auto staat vanaf 12 januari tien dagen op Het 84ste Salon van Brussel. Het Koreaanse merk wil met de Sonata diesel eindelijk voet aan de grond krijgen in het moeilijke segment van de zakendiesels. De auto staat in april bij de Nederlandse dealers. Naast de Sonata diesel komt in februari de uitvoering met 2.0 benzinemotor. De Hyundai Sonata 2.0 CDRi VGT diesel levert 135 pk, krijgt standaard een handbediende transmissie met zes versnellingen, een roetfilter en een katalysator. Shell mengt bio-spul Shell mengt sinds 1 januari een deel van haar Euro 95 benzine met een biocomponent. Biobrandstoffen helpen mee om de C02-uitstoot door het wegverkeer te verminderen. De kwaliteit van benzine met biocompo nent is dezelfde als de gewone Euro 95; ook de prijs aan de pomp is hetzelfde. Shell is de eerste brandstoffenleve- rancier die anticipeert op eisen die de overheid vanaf volgend jaar stelt aan bijmenging van brandstoffen met biocomponenten. Shell mengt de component Etbe (ethyl tertiar butyl ether) bij in haar Euro 95. De compo nent is gebaseerd op ethanol, gemaakt uit plantaardige grondstoffen. Dankzij de accijnsverlaging in 2006 van de Nederlandse overheid kan de benzine met biobe- standdeel zonder meerprijs worden aangeboden aan de klant. Handel op kleine schaal Nieuwe kansen brengt het nieuwe jaar wellicht voor verzamelaars. Zaterdag 7 januari houdt de minia tuurautoclub Namac een ruilbeurs in het Euretco-ge- bouw te Houten. Namac-ruilbeurs, za 7 januari. Meidoornkade 24, Houten. Open 10.00-15 00 uur; info 0165-53 70 54 t De opvolger van de Daihatsu Terios. Mitsubishi Colt CC. De BMW Z4 Coupé. Hij wordt gebouwd in Mexico, maar zonder i peper of andere hitsi ge ingrediënten. (Volkswagen schotelt ons een onvervalst Duitse Jetta voor: een stevige portie auto, j zonder liflafjes. i Door Rien van der Steen Beschrijving van VW's nieuwe jetta in één woord? No nonsen- ise. Een nette auto zonder frat sen. Dit is er nou zo eentje die zakelijk gereden moet worden. Leasemaatschappijen zouden hem grootscheeps op het menu moeten zetten. Want hij is mhn, rijdt verdienstelijk en 7 met zijn ietwat bonkige TDI-die- '6 sel is hij enorm zuinig. I De nieuwe Jetta staat gewoon op de Golf-basis en is weer een tikje gegroeid. Bij het rijden voelt hij desondanks aanhou- dend als een kleine Passat, ter wijl hij in wezen toch een Gólf-met-kont is. Het is alweer de vijfde generatie van het model, dat hier allang geen Jetta meer genoemd werd, maar eerst Ven- to en toen Bora. Blijkbaar is VW daar mee klaar, want nu is Jetta weer terug. In de VS is de naam al die tijd aangehouden en daar doet de Jetta ijzersterk werk. De Amerikanen zijn er gek op: compact en luxe. Vooral nu de Hij is een stuk ruimer en liefst 18 centimeter langer dan zijn voor ganger Bora: de nieuwe VW Jet ta. benzineprijzen daar flink stij gen, lift deze VW mee. Uitgebalanceerder Hij heeft een mooie, duidelijke vormgeving, voor en achter nogal sportief en uitgesproken. Misschien zelfs wat uitgebalan ceerder dan de Passat sedan, die met dezelfde led-verlichting achteraan duidelijk zijn grote broer speelt. De Jetta pronkt Q) Volkswagen Jetta 1.9 TDI Uitrusting: zes airbags, airco, actieve hoofdsteunen voor, cruise control, boordcomputer, in hoogte verstelbare bestuurderstoel, Motor/techniek: 1.9 8v viercilinder turbodiesel TDI, 105 pk, 250 Nm. Lxbxh: 4,55 x 1,78 x 1,46 m Bagageruim: 525 I Tankinhoud: 55 I Gewicht: 1.320 kg Aanhanger geremd: 1.400 kg Verbruik: 1:17 Prijs: 1.9 TDI 30.035 euro 1.6 v.a. 23.995 Voor Zuinig Bagageruimte Afwerking v" Tegen Motor- en windgeluid Hakerig schakelen Motor gevoelig voor toerental Cijfer: 8,5; Conclusie: De VW Jetta is in veel opzichten geslaagd. Hij is niet te duur, rijdt voorbeeldig en is met 1.9 turbodiesel prachtig zuinig. net als zijn voorgangers met een enorme kofferruimte. Hij heeft een keurig dashboard, de ergonomie is goed en het meu bilair deugt. Net als de Passat kreunt hij wat onder windge ruis. Het onderstel is stevig, maar wordt nooit te hard en zeker niet te zacht. De auto is gerief lijk en dat komt voor een groot deel door de toegenomen stijf heid van de carrosserie en de grotere wielbasis van 2.58 me ter. In de buitenspiegels zitten heel mooi richtingaanwijzers ver werkt. De versnellingsbak scha kelt niet geweldig, de dieselmo tor is steeds goed hoorbaar en gevoelig voor op tijd schakelen. Bij weinig toeren in de tweede versnelling slaat hij graag af. Extra ruimte In de VS zijn er van de populai re Jetta, die in de vroegere Ke- verfabriek in het Mexicaanse Pueblo in elkaar gezet wordt, tot dusver 2,2 miljoen ver kocht. De nieuwe Jetta is liefst 18 cm langer, een stuk breder en een tikje hoger dan zijn voorganger. Dat heeft veel extra binnenruimte tot gevolg, vooral achterin. De bagageruim te is fantastisch, vooral als de bank (gedeeld) plat gaat. Hoge ogen Het onderstel met multilink op gehangen achteras en verbeter de voorwielophanging geeft ook in bochten geen krimp. De auto neigt niet naar overhellen en de snelheidsafhankelijke, elektromechanische stuurbe krachtiging doet voortreffelijk werk. Zo zie je dat zo'n moder ne bekrachtiging, bedoeld om het systeem goedkoper te ma ken, goed kan werken - als de fabrikant maar genoeg energie steekt in de juiste afstelling. VW heeft dat gedaan, net zoals die in de rest van dit model veel tijd gestoken heeft. Dat zie je en dat merkje. Ook al is Nederland geen sedan- land, deze Jetta verdient het om hoge ogen te gooien. Want hij is veel meer dan zomaar een Golf van Mexico met een kont. Keuze uit verschillende motoren is bij VW nooit een probleem. Voor de Jetta kun je kiezen uit vier benzine- en twee dieselkrachtbronnen van 1.6/102 pk, 1.6 FSI/115pk, 2.0 FSI/150 pk, 2.0 FSI Turbo/200 pk en de 1.9 TDI/105 pk of 2.0TDI/140 pk. vrijdag 6 januari 2006 Vraag antwoord Waar dienen die kleine meetpalen voor die ik vaak langs de snelweg zie staan? Mark van der Vusse van Rijks waterstaat: „Die palen vormen samen met sensoren in de weg het gladheidsmeldsysteem. Het werd in 1990 in Nederland geïn troduceerd. De witte ronde weerhutten, waarvan er zo'n 270 door heel Nederland staan, meten op 1,5 meter hoogte de luchttemperatuur, vochtigheid en neerslag. De sensoren, die vlakbij de weerhutten zijn aangebracht, meten de tem peratuur van het wegdek en de aanwezigheid van vocht en zout op het asfalt. De hutten staan met name bij via ducten en bruggen omdat daar grondwarmte ontbreekt en de kans op kou en gladheid groter is. Maar ook we gen die de hele dag in de schaduw liggen of in waterrij ke gebieden zijn extra riskant. Als er inderdaad gladheid kan optreden, waarschuwt het systeem volautomatisch en ruim van tevoren. De wegbeheerder kan dan een pre ventieve strooiactie laten uitvoeren." Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Meer antwoorden op de website van de krant, rubriek Auto Suv-coupé van Mazda Op de show van Detroit onthult Mazda twee pri meurs: de Kabura, een studie van een compacte sportcoupé en de definitieve productieversie van de CX-7, een crossover. De CX-7 met 5 zitplaatsen is een va riant op de traditionele suv's. Hij ziet er sportief uit en biedt flinke prestaties met zijn direct ingespoten 2.3 tur bobenzinemotor met intercooler en 244 pk. De auto ver schijnt in het voorjaar van 2006 in de Amerikaanse showroom. De latere Europese versie zal iets anders uit gerust worden. Op de stand staat ook een hybride stu die, aangedreven door een rotatiemotor, geschikt voor zowel waterstof als benzine. Mazda komt met de CX-7.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 67