2006
nieuws in
Stortvloed van
Volkswagen JETTA is de Golf van Mexico voorbij
TEST
23
Skoda Roomster.
De Dodge Calibur.
I
De automerken moe-
Iten zich steeds harder
inspannen om kopers
te interesseren.
Steeds sneller ook vol
gen modellen elkaar
daarom op. Een wille
keurige greep uit het
nieuws voor 2006.
Door Rien van der Steen
Een merk dat hard
aan de weg timmert
en daar bovendien
succes mee heeft is
Volvo. In Detroit laat
het de 'kleine' C30 zien, een
sportief gelijnde, tweedeurs au
to die vooral bedoeld is voor al
leenstaanden en stellen zonder
kinderen. Zijn lijnen zijn ont
leend de eerdere Safety Con
cept Car van Volvo. De glazen
achterklep toont grote verwant
schap met die van de de klassie
ke sportauto PI 800 ES en de in
middels ook al neo-klassieke
480. De C30 moet het gaan op
nemen tegen jeugdige model
len als de A3 van Audi, de BMW
1-serie en de Alfa 147. De auto
komt eind dit jaar op de marlet.
Hij is ontworpen door de Neder
lander Fedde Talsma, die ook
verantwoordelijk is voor de ko
mende C70, de tweede editie
van Volvo's grote cabriolet die
nu een stalen vouwdak krijgt.
De C30 heeft vier losse stoelen
en leent zijn onderstel van dat
waar het duo S40/V50 zo'n suc
ces mee heeft. Hij wordt ge
bouwd in Genk en is voor het
merk belangrijk om het doel,
600.000 auto's per jaar, te reali
seren. Volvo komt dit jaar bo
vendien met een nieuwe S80 en
een facelift van de grote suv, de
XC90.
Caliber
Het Amerikaanse Daim-
ler-Chryslermerk Dodge keert
deze zomer terug naar Neder
land. De bedoeling is dat het
merk met iets scherpere prij
zen net onder de Chrysler-mo-
dellen komt. De primeur is
voor de Caliber, een sportief
ogende mpv die er gaat komen
met benzinemotoren, maar
ook met een bij Volkswagen in
gekocht dieselaggregaat. Overi
gens kenden we al wel de fraaie
en snelle sportwagen Dodge Vi
per in ons land, maar die lcom
je bepaald niet op iedere straat
hoek tegen. Belangrijk nieuws
bij BMW vormen de Z4 Coupé,
die het op moet nemen tegen
onder meer de totaal herziene
TT Coupé van rivaal Audi, en de
3-serie Coupé. Verder komt er
een cosmetische ingreep voor
de X3, een M6 Cabrio en, eind
van het jaar, alweer een nieuwe
Mini. Bij Daihatsu staat er in
april een opvolger klaar voor de
Terios, die mogelijk de naam
Be-Go krijgt. Het rechtse stuur
van de vrolijke vestzak-cabrio
Copen verhuist in april einde
lijk naar links, waarmee de au
to voor veel mensen een stuk
aantrekkelijker zal worden. In
augustus komt een nieuw su
perkleintje van de Toyo-Japan-
ners dat Mira Gino heet, al is
het de vraag of die naam hier
behouden blijft. Hyundai heeft
vanaf eind februari een nieuwe
suv Santa Fe en een nieuwe Ac
cent.
Mitsubishi dat blij is met zijn
goed scorende Colt komt met
een cabrio-coupe-versie daar
van. De Colt CC is afgeleid van
een prototype uit 2003 en zal
bij zijn ontwerper, Pininfarina
in Turijn, gebouwd worden. De
nieuwe krijgt een stalen vouw
dak. Bij Nissan heerst schijn
baar volstrekte rust, want daar
staat als enig nieuws de Note
op het programma, want de op
volger van de Almera komt vol-
De Volvo C30 wil jonge klanten
binnenhalen.
gend jaar pas. De Note is ge
bouwd op dezelfde bodem als
de Renault Modus maar aan
zienlijk groter.
Skoda komt rond augustus
waarschijnlijk met de Rooms
ter, een midi-mpv van het Tsje
chische VW-merl< en een tegen
hanger van de Renault Scénic
en in eigen VW-stal de Touran.
De Volvo C30 wil jonge klanten
binnenhalen.
Circus Formule 1 te boek
Het draagt de nogal oubollige titel 'Het officiële F1
jaarboek 2005' en pretendeert het complete ver
haal van het Formule I kampioenschap te behelzen. Ver
schenen bij De Alk, 256 kleurige pagina's dik, draait om
de coureurs, merken, teambazen en alle hoogte- en diep
tepunten van het voorbije seizoen. Met een blik achter
de schermen en een persoonlijke ldjk van de coureurs
op hun seizoen.
F1 Jaarboek 2005; isbn 9060132793; prijs 29,95 euro.
Hyundai's hoop heet diesel
Hyundai rust de Sonata 2.0 CRDi VGT uit met een
moderne dieselmotor, de eerste voor dit grote mo
del. De auto staat vanaf 12 januari tien dagen op Het
84ste Salon van Brussel. Het Koreaanse merk wil met de
Sonata diesel eindelijk voet aan de grond krijgen in het
moeilijke segment van de zakendiesels. De auto staat in
april bij de Nederlandse dealers. Naast de Sonata diesel
komt in februari de uitvoering met 2.0 benzinemotor.
De Hyundai Sonata 2.0 CDRi VGT diesel levert 135 pk,
krijgt standaard een handbediende transmissie met zes
versnellingen, een roetfilter en een katalysator.
Shell mengt bio-spul
Shell mengt sinds 1 januari een deel van haar Euro 95
benzine met een biocomponent. Biobrandstoffen
helpen mee om de C02-uitstoot door het wegverkeer te
verminderen. De kwaliteit van benzine met biocompo
nent is dezelfde als de gewone Euro 95; ook de prijs aan
de pomp is hetzelfde. Shell is de eerste brandstoffenleve-
rancier die anticipeert op eisen die de overheid vanaf
volgend jaar stelt aan bijmenging van brandstoffen met
biocomponenten. Shell mengt de component Etbe
(ethyl tertiar butyl ether) bij in haar Euro 95. De compo
nent is gebaseerd op ethanol, gemaakt uit plantaardige
grondstoffen. Dankzij de accijnsverlaging in 2006 van
de Nederlandse overheid kan de benzine met biobe-
standdeel zonder meerprijs worden aangeboden aan de
klant.
Handel op kleine schaal
Nieuwe kansen brengt het nieuwe jaar wellicht voor
verzamelaars. Zaterdag 7 januari houdt de minia
tuurautoclub Namac een ruilbeurs in het Euretco-ge-
bouw te Houten.
Namac-ruilbeurs, za 7 januari. Meidoornkade 24, Houten. Open
10.00-15 00 uur; info 0165-53 70 54
t
De opvolger van de Daihatsu Terios.
Mitsubishi Colt CC.
De BMW Z4 Coupé.
Hij wordt gebouwd in
Mexico, maar zonder
i peper of andere hitsi
ge ingrediënten.
(Volkswagen schotelt
ons een onvervalst
Duitse Jetta voor: een
stevige portie auto,
j zonder liflafjes.
i Door Rien van der Steen
Beschrijving van VW's nieuwe
jetta in één woord? No nonsen-
ise. Een nette auto zonder frat
sen. Dit is er nou zo eentje die
zakelijk gereden moet worden.
Leasemaatschappijen zouden
hem grootscheeps op het menu
moeten zetten. Want hij is
mhn, rijdt verdienstelijk en
7 met zijn ietwat bonkige TDI-die-
'6 sel is hij enorm zuinig.
I De nieuwe Jetta staat gewoon
op de Golf-basis en is weer een
tikje gegroeid. Bij het rijden
voelt hij desondanks aanhou-
dend als een kleine Passat, ter
wijl hij in wezen toch een
Gólf-met-kont is. Het is alweer de
vijfde generatie van het model,
dat hier allang geen Jetta meer
genoemd werd, maar eerst Ven-
to en toen Bora. Blijkbaar is VW
daar mee klaar, want nu is Jetta
weer terug. In de VS is de naam
al die tijd aangehouden en daar
doet de Jetta ijzersterk werk.
De Amerikanen zijn er gek op:
compact en luxe. Vooral nu de
Hij is een stuk ruimer en liefst 18
centimeter langer dan zijn voor
ganger Bora: de nieuwe VW Jet
ta.
benzineprijzen daar flink stij
gen, lift deze VW mee.
Uitgebalanceerder
Hij heeft een mooie, duidelijke
vormgeving, voor en achter
nogal sportief en uitgesproken.
Misschien zelfs wat uitgebalan
ceerder dan de Passat sedan,
die met dezelfde led-verlichting
achteraan duidelijk zijn grote
broer speelt. De Jetta pronkt
Q) Volkswagen Jetta 1.9 TDI
Uitrusting: zes airbags, airco, actieve hoofdsteunen voor, cruise control,
boordcomputer, in hoogte verstelbare bestuurderstoel,
Motor/techniek: 1.9 8v viercilinder turbodiesel TDI, 105 pk, 250 Nm.
Lxbxh: 4,55 x 1,78 x 1,46 m
Bagageruim: 525 I
Tankinhoud: 55 I
Gewicht: 1.320 kg
Aanhanger geremd: 1.400 kg
Verbruik: 1:17
Prijs: 1.9 TDI 30.035 euro
1.6 v.a. 23.995
Voor
Zuinig
Bagageruimte
Afwerking
v" Tegen Motor- en windgeluid
Hakerig schakelen
Motor gevoelig voor
toerental
Cijfer: 8,5;
Conclusie: De VW Jetta is in veel opzichten geslaagd. Hij is niet te duur,
rijdt voorbeeldig en is met 1.9 turbodiesel prachtig zuinig.
net als zijn voorgangers met
een enorme kofferruimte. Hij
heeft een keurig dashboard, de
ergonomie is goed en het meu
bilair deugt. Net als de Passat
kreunt hij wat onder windge
ruis.
Het onderstel is stevig, maar
wordt nooit te hard en zeker
niet te zacht. De auto is gerief
lijk en dat komt voor een groot
deel door de toegenomen stijf
heid van de carrosserie en de
grotere wielbasis van 2.58 me
ter.
In de buitenspiegels zitten heel
mooi richtingaanwijzers ver
werkt. De versnellingsbak scha
kelt niet geweldig, de dieselmo
tor is steeds goed hoorbaar en
gevoelig voor op tijd schakelen.
Bij weinig toeren in de tweede
versnelling slaat hij graag af.
Extra ruimte
In de VS zijn er van de populai
re Jetta, die in de vroegere Ke-
verfabriek in het Mexicaanse
Pueblo in elkaar gezet wordt,
tot dusver 2,2 miljoen ver
kocht. De nieuwe Jetta is liefst
18 cm langer, een stuk breder
en een tikje hoger dan zijn
voorganger. Dat heeft veel
extra binnenruimte tot gevolg,
vooral achterin. De bagageruim
te is fantastisch, vooral als de
bank (gedeeld) plat gaat.
Hoge ogen
Het onderstel met multilink op
gehangen achteras en verbeter
de voorwielophanging geeft
ook in bochten geen krimp. De
auto neigt niet naar overhellen
en de snelheidsafhankelijke,
elektromechanische stuurbe
krachtiging doet voortreffelijk
werk. Zo zie je dat zo'n moder
ne bekrachtiging, bedoeld om
het systeem goedkoper te ma
ken, goed kan werken - als de
fabrikant maar genoeg energie
steekt in de juiste afstelling.
VW heeft dat gedaan, net zoals
die in de rest van dit model veel
tijd gestoken heeft. Dat zie je
en dat merkje.
Ook al is Nederland geen sedan-
land, deze Jetta verdient het
om hoge ogen te gooien. Want
hij is veel meer dan zomaar een
Golf van Mexico met een kont.
Keuze uit verschillende motoren is bij
VW nooit een probleem. Voor de Jetta
kun je kiezen uit vier benzine- en twee
dieselkrachtbronnen van 1.6/102 pk,
1.6 FSI/115pk, 2.0 FSI/150 pk, 2.0 FSI
Turbo/200 pk en de 1.9 TDI/105 pk of
2.0TDI/140 pk.
vrijdag 6 januari 2006
Vraag antwoord
Waar dienen die kleine meetpalen
voor die ik vaak langs de snelweg
zie staan?
Mark van der Vusse van Rijks
waterstaat: „Die palen vormen
samen met sensoren in de weg
het gladheidsmeldsysteem. Het
werd in 1990 in Nederland geïn
troduceerd. De witte ronde
weerhutten, waarvan er zo'n
270 door heel Nederland staan,
meten op 1,5 meter hoogte de
luchttemperatuur, vochtigheid
en neerslag. De sensoren, die
vlakbij de weerhutten zijn aangebracht, meten de tem
peratuur van het wegdek en de aanwezigheid van vocht
en zout op het asfalt. De hutten staan met name bij via
ducten en bruggen omdat daar grondwarmte ontbreekt
en de kans op kou en gladheid groter is. Maar ook we
gen die de hele dag in de schaduw liggen of in waterrij
ke gebieden zijn extra riskant. Als er inderdaad gladheid
kan optreden, waarschuwt het systeem volautomatisch
en ruim van tevoren. De wegbeheerder kan dan een pre
ventieve strooiactie laten uitvoeren."
Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Meer antwoorden op de website van de krant, rubriek
Auto
Suv-coupé van Mazda
Op de show van Detroit onthult Mazda twee pri
meurs: de Kabura, een studie van een compacte
sportcoupé en de definitieve productieversie van de
CX-7, een crossover. De CX-7 met 5 zitplaatsen is een va
riant op de traditionele suv's. Hij ziet er sportief uit en
biedt flinke prestaties met zijn direct ingespoten 2.3 tur
bobenzinemotor met intercooler en 244 pk. De auto ver
schijnt in het voorjaar van 2006 in de Amerikaanse
showroom. De latere Europese versie zal iets anders uit
gerust worden. Op de stand staat ook een hybride stu
die, aangedreven door een rotatiemotor, geschikt voor
zowel waterstof als benzine.
Mazda komt met de CX-7.