PZC
Auto
Muisstil plankgas in je jongensdroom
Auto van het jaar!
in samenwerking met AutoTrack.nl
Wij wensen u een
voorspoedig
Dobló zonder overall is een royale mpv
Bijdehand
12-34-AI
Redactie bijlagen: 0113-315680
www.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 6 januari 2006
Uw partner in
mobiliteit
(p) AUTO POPPE
www.oulopoppe.nl
Vltssingen
Tal. (0118)424000
Temeuzen
Tal. (0115) 647333
Hulst
Tel, (0114) 370100
De Porsche Cayman S
is een fabelachtige au
to. Bloedsnel, speeltje
van toch al gauw mid
delbare heren met
succes in het leven.
Hoe ervaart een 20-ja-
rige deze jongens
droom, wanneer hij
er - zo hard als hij wil
- Duitsland mee in
mag.
„Hij moet 275 kunnen", fluistert hij bedeesd bij 262 km per uur, „maar ik denk dat ik het zo wel mooi vind."
Foto Wout van Assendelft
Door Rien van der Steen
Hij had er al vaak
om gezeurd. Of
we een keer met
een echte Porsche
naar een plek kon
den waar je zo hard kunt als je
wilt. Het werd Duitsland dus.
Mijn zoon Peter van 20 vindt,
zoals de meeste van zijn soort
genoten, Ferrari's leuk. Masera-
ti's ook, maar bij een Porsche
vallen al die exoten in het niet.
Op zijn vijfde had hij al eens op
het nietige achterbankje van
een 911 gezeten. Sinds zijn rij
bewijs heeft hij enkele rijvaar-
digheidscursussen gedaan bij
Gijs van Lennep. Denkt dat hij
onder leeftijdsgenoten de aller
beste coureur is, en pocht nu
onder vrienden over onder
stuur en slappe vering.
Achter het stuur van de Por
sche wordt hij stil. Muisstil. De
verstelbare schokbrekers staan
op de tweede stand, die van kei
hard. Een ander knopje heeft
het kleine spoilertje achter
doen oprijzen. De Cayman S
produceert een imposante brul
bij het accelereren. Tussen
Kamp Lintfort en Neuss op een zo
goed als verlaten Autobahn tikt
de wijzer 262 km per uur aan.
Peter zegt helemaal niets. Zijn
lippen strak op elkaar, klemt
j hij het stuurwiel in de knuis-
ten. De motor huilt. Als hij het
gas weer loslaat voel ik de op
luchting. „Hij moet 275 kun
nen", fluistert hij zacht. „Maar
ik vind het denk ik zo wel
mooi."
Hij zat al ooit in een dubbeldek
ker die een looping maakte,
maar dat haalt het niet hierbij.
Hij stelt vast dat snelheid wel
heel erg vlug went. Bij 160 km
is de sensatie er gauw vanaf.
„Ik kan me voorstellen dat men
sen met dit soort auto's onver
antwoord hard rijden", denkt
hij plots filosofisch hardop.
„Omdat ze niet meer beseffen
hoe hard ze gaan."
Precisie
In een Maserati had ilc hem
eens laten voelen wat het is om
meer dan 200 kilometer per
uur te rijden. Nu zit hij zelf ach
ter het stuur van misschien wel
een van de beste sportwagens
van het moment. Langzaam rij
dend door een boerendorpje,
voortsnellend op de Autobahn,
gezapig toerend over de A61
met al zijn Baustellen. Het stuur-
gevoel verbaast, de bediening
van de zesversnellingsbak ple
ziert, het onderstel verrast door
precisie en goedmoedigheid. Ei
genlijk is deze vierde modellijn
van Porsche een Boxster Coupé.
CjD Zo hard gaat Porsche
Professor Ferdinand 'Butzi' Alexander Porsche
(foto), die vorig jaar 70 werd, ontwierp niet alleen
de 911 die sinds 1964 wordt gemaakt. Uit zijn studio
Porsche Design komen ook horloges, brillen en
schrijfgerei. Inspiratiebron voor de succesvolste
Porsche was de VW Kever.
Het gaat buitengewoon goed met Porsche. Medio
2005 sloot het bedrijf uit Zuffenhausen een recordjaar af met een winst
na belastingen van 779 miljoen euro.
Duitslands kleinste automerk heeft zich ingekocht in de grootste
autobouwer van Europa: Porsche wordt voor een kwart eigenaar van
het VW-concern, met de merken Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti en
Lamborghini.
In 2006 denkt importeur Pon in Nederland duizend Porsches te
verkopen: 150 Caymans, 100 Boxsters, 350 911 's en 400 Cayennes. In de
jaren negentig verkocht Pon maar enkele tientallen stuks.
Porsche verzint ook technische oplossingen voor Mercedes, Audi,
Harley-Davidson en vliegtuigbouwer Airbus.
Voor 2009 staat een vierdeurs sportwagen, de Panamera, op stapel.
Bij het instappen lacht hij nog.
Op snelheid wordt Peter muis
stil. Foto GPD
Waar een gesloten auto norma
liter het voorbeeld vormt voor
de cabriolet, deed Porsche pre
cies het tegenovergestelde. Na
de open Boxster kwam een dich
te, de Cayman. Met stoelen die
als gegoten zitten, een eenvou
dig maar prachtig instrumenta
rium, goede bedieningselemen
ten, een fabelachtig stel rem
men en een bouwkwaliteit
waar veel concurrenten een
punt aan kunnen zuigen.
Zo'n nieuwe Cayman kost 82
mille. Dat is 20 mille duurder
dan een Boxster, maar 27 mille
goedkoper dan levende legende
911. Het is de allereerste
niet-911 uit de Porsche-stal die
het eeuwige icoon van Zuffen
hausen zo dicht benadert. Iets
goedmoediger dan die staartlas-
tige geweldenaar, omdat de mo
tor verder naar het midden ligt.
De boxermotor ligt in het mid
den voor de achteras, zodat dit
model voor- en achterin een
hoop bergruimte heeft. Een ach
terbankje als in de 911 ont
breekt, maar achter de stoelen
kun je boven op de motor kle
ding en andere spulletjes onder
een net kwijt.
Rode oortjes
Het blikkerige motorgeluid ver
dwijnt zodra er vermogen ge
vraagd wordt. De Cayman S
heeft 'maar' 295 pk (een 911 S
heeft er 355), maar spreidt wel
een hoogst prettig motorkop
pel ten toon. Als je een beetje
door wilt rijden blijf je lekker
schakelen met het dikke zesver-
snellingspookje. De zescilinder
3,4 liter boxer laat de Cayman S
in 5,4 seconde naar de honderd
razen. Krachttermen kende
mijn zoon nog niet, toen hij als
vijfjarige met rode oortjes voor
het eerst in een Porsche zat.
Maar ook dat verandert in vijf
tien jaar, ondervinden we tel
kens als de splinternieuwe Cay
man S er spinnend vandoor
gaat. Hou het gas ingedrukt en
dertien seconden later zit je
aan de twééhonderd, een snel
heid waarbij alle bomen één
lange plank worden. Dus daar
komt dat woord plankgas van
daan. Of, zoals mijn zoon het
uitdrukte: „In de achteruitkijk
spiegel kijkje niet meer, omdat
je je niet kunt voorstellen dat
er iets bestaat dat harder gaat.
Het Duitse bier smaakt voortref
felijk, die avond. Als we de vol
gende dag weer thuis zijn, hoor
ik Peter wegsputteren met zijn
bejaarde Mazda 323.
Een paar uur later ontvang ik
een sms'je. Zoon: „Wat is de
koppeling van zo'n Mazda licht.
Ik dacht dat hij kapot was toen
ik vanochtend thuis wegreed!"
Ik meld hem dat we een mooi
verbruik van 1:9 gehaald heb
ben. „Zie je wel! Ruil die Volvo
van je maar in tegen een Cay
man!"
Bijna vergeten! Er moet na
tuurlijk nog een auto van
het jaar 2005 gekozen
worden. En de trouwe lezer
weet dat 1 op 14 daarbij niet
over één nacht ijs gaat. Dus
werd de lat extra hoog gelegd,
is het fijne kammetje ter hand
genomen en mocht niets aan
het toeval overgelaten worden.
Als uitgangspunt werd gekozen
voor:Dat hebben we al héél lang
niet gezien!'Want klaagt men in
autominnend Nederland niet
steen en been dat het meer en
meer eenheidsworst is wat we
op de boterham krijgen en dat
er bijna geen vervoermiddel
wordt geproduceerd waarin je
je nog kunt onderscheiden?
Dus werden folders doorgespit,
dealers bezocht, websites beke
ken en autobladen aangeschaft.
Dat leverde bitter weinig op.
Het meeste was een kroket en
als het een beetje groter uitviel
een frikadel. Allemaal hetzelf
de lakense pak dat nét niet lek
ker past terwijl het toch geen
hobbezak is. Totdat we opeens
weer oog in oog stonden met
die Chinese suv: de Landwind.
Super groot, met overal leer,
knopjes, bekerhouders en vol-
plastic houtinleg. Maar dan
voor de prijs van een kwaliteits-
fïets met tien versnellingen. De
ze aanvulling op het Aso-bak-arse-
naal had een botsproef moeten
ondergaan. En deze niet hele
maal zonder kleerscheuren
doorstaan. Alles wat minimaal
min of meer op de plaats moet
blijven zitten was alle kanten
op geschoten en had bij voor
keur richtingen gekozen die al
le vitale lichaamsdelen die een
bestuurder dierbaar zijn, mee
dogenloos zouden fileren en/of
perforeren! In prachtige slow
-motion beelden viel te zien hoe
het dashboard zodanig omhoog
kwam dat er een heel nieuwe di
mensie aan het woord koppen
snellen werd toegevoegd. Maar
het allermooiste werd voor het
laatst bewaard. In de afsluiten
de beelden zagen we hoe mede
werkers aan de botsproef de
crashtest dummies afvoerden. Of
liever, de restanten van de on
fortuinlijke proefpoppen. Want
alles wat er van overgebleven
was, bleek maar moeilijk onder
twee armen te proppen. Ze ston
den bij het wrak met een slordi
ge hoeveelheid schots en scheef
uitstekende armen en benen
terwijl een collega hoogstwaar
schijnlijk nog liep te zoeken
naar het hoofd. En dat hadden
we al héél lang niet meer ge
zien. Daarom is de Landwind
wat 1 op 14 betreft Auto van
het Jaar 2005! Eindelijk een
SUV waarin je jezelf doodrijdt
in plaats van een argeloze me
deweggebruiker.
Door Rien van der Steen
Er is een trend naar goedkope
re, maar vooral ook betaalbare,
praktische auto's. Fiat mikt op
het no-nonsense publiek met
zijn vernieuwde Dobló. Die is
vooral veiliger en comfortabe
ler gemaakt. Hij is te koop met
geel kenteken, maar ook als
Cargo voor bestelwerk. Onlangs
kreeg die Dobló Cargo de titel
International Van of the Year
2006, Besteller van het Jaar.
Het gamma van de Cargo is uit
gebreid met de Maxi, een lange
re versie die vier kubieke meter
kan verstouwen, ruim een
kuub meer dan de korte versie,
met een gewicht van 850 kg,
ook weer 100 kg meer
De veiligheidskooi is versterkt,
aanpassingen aan de wielophan
ging voor en achter hebben rij-
comfort en wegligging verbe
terd. De Dobló Cargo is er met
een 1.4/77 pk benzinemotor, en
Multijet diesels van 75 en 105
pk. Alternatief is de 1.6 Natural
Power, die zowel aardgas als
benzine slikt.
We reden een paar dagen met
De Dobló iseen kameleon met zowel mpv- als besteltalenten.
de 1306 kilo zware 1.9 diesel
van 105 pk. Een fijne, redeljk
stille dieselmotor voor deze au
to, die met gemak tot een ver
bruik van 1:14 komt. Minder ge
lukkig waren we met het wazi
ge gevoel in het koppelingspe
daal, waarvan het aangrijp mo
ment niet duidelijk is. Ook het
schakelen verloopt hakerig.
Leuk is dat de Fiat de ruimte
van een mpv biedt binnen een
concept dat in een totaal ande
re klasse thuishoort. Een soort
ruimteauto die zijn overall
heeft uitgetrokken. Bij de perso
nenautoversie valt vooral de
grote voorruit en het vele glas
rondom op. Voor gezinnen zit
achter de bank 750 liter aan ba
gageruimte. Zonder die bank
wordt dat 3.000 liter. De perso-
nen-Doblö is er in vijf- of zeven-
persoons uitvoering.
Dobló Cargo, 8 120 euro exclusief
btw/bpm Inclusief belastingen, dus
voor de particulier, begint de prijs bij
11.782 euro. De goedkoopste diesel
komt op 9.985 euro, ind. belastingen
16.712 euro.
De Peilstok
Een nieuw jaar is bij uitstek de periode
om goede voornemens gestalte te
geven. U gaat natuurlijk meer bewegen en
stoppen met roken. Maar heeft u ook goede
voornemens op autogebied: laat u de auto
wat vaker staan? Haalt u 'm vaker door de
wasstraat, gaat u nu echt minder hard rijden?
Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Waar u vol van was
Vorige week vroegen we wat u het
meest opvallende autonieuws van 2005
vond. Bijna een op de drie stemmers koos
voor de torenhoge brandstofprijzen van
medio 2005. Ook de afschaffing van het
grijze kenteken voor particulieren scoort
hoog.
Hét
autonieuws
van 2005?
O Prijsrecord brandstof
O Afschaffing grijs kenteken voor particulier 15%
0 Chaos door sneeuw eind november 11%
De autosupermarkt (Cardoen) 10%
Uitstoot auto's verhindert bouwprojecten 10%
0 Besluit rekeningrijden 7%
80 km/u rond vier grote steden 5%
Q Start Chinese invasie (Landwind) 5%
Trio Citroën Cl, Toyota Aygo en Peugeot 107 3%
D e Auto van het Jaar: Renault Clio 2%
Shell-woordvoerder Chiel Seinen: „Hoge brandstof-
prijzen voelt men direct in de portemonnee, dus
daarom is het niet raar dat dit nieuwsfeit het meest leeft
onder de lezers. Dergelijke prijzen worden alleen bereikt
in uitzonderlijke situaties, zoals met de orkanen van
afgelopen jaar. Ook de Golfoorlog van 1991 is een goed
voorbeeld. Het lijkt me sterk dat we komend jaar
opnieuw geconfronteerd worden met zo'n prijspeil, al
kan ik natuurlijk niet in de toekomst kijken."
9
Zotbjirostt smiVtikii
M/12/ÖT1 (dd/mm/j|)
O Ut hoor (5 mevrouw
voorletters no.im
""W 1 lookmeldmg
Zoekplaatje
Kentekenplaat
kwijt of er juist
één gevonden? Surf
dan eens naar Vind-
mijnplaat.nl, een onli
ne registratiebank
voor gevonden en ver
loren nummerplaten.
Een nieuw kenteken
verkrijgen kost via de
normale weg de nodi
ge tijd maar vooral
veel geld, al gauw dik
80 euro. Dat moet
sneller en goedkoper
kunnen dacht Paul Ruisendaal, opzetter van de nieuwe
site. Als een kentekenplaat wordt teruggevonden be
taalt de rechtmatige eigenaar 19,95 euro, waarvan vijf
euro als vindersloon wordt afgedragen aan de eerlijke
vinder. De rest is de vergoeding voor administratiekos
ten. Om misbruik te voorkomen worden de gegevens
ten minste een jaar bewaard. Ruisendaal: „We moeten
de mensen niet aanmoedigen om nummerplaten los te
schroeven en deze als gevonden aan te melden. Veelple
gers vallen ons al snel op."
Info- www.vindmijnplaat.nl
Glazen Opeis
Opel pioniert met glas. De Astra en Tigra Twin Top
hebben tweedelige glazen schuifdalcen, de Zafira is
er met een glazen panoramadak en na de zomer komt
de Astra GTC met panoramische voorruit. De gelami
neerde ruit van bijna twee vierkante meter is ruim een
halve centimeter dik. Door de folie erin kan de ruit niet
splinteren.
Soul voor actieve mensen
Op de autoshow van Detroit presenteert Kia volgen
de week een nieuwe concept car voor actieve men
sen. De Kia Soul is een cross-over met elementen van een
suv en een sportieve personenauto. De auto heeft een pa
noramische voorruit, stijlvolle koplamp-armaturen en
een aflopende daklijn. De achterklep heeft een comparti
ment voor natte en vuile spullen zoals een wetsuit (duik-
of surfpak) of schoenen. In 2008 komt Kia met een extra
suv, naast de huidige Sportage en Sorento. Die zal onge
twijfeld veel op deze studie lijken.
De Soul heeft de vorm van een toekomstige derde suv
van Kia.