PZC Auto Muisstil plankgas in je jongensdroom Auto van het jaar! in samenwerking met AutoTrack.nl Wij wensen u een voorspoedig Dobló zonder overall is een royale mpv Bijdehand 12-34-AI Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 vrijdag 6 januari 2006 Uw partner in mobiliteit (p) AUTO POPPE www.oulopoppe.nl Vltssingen Tal. (0118)424000 Temeuzen Tal. (0115) 647333 Hulst Tel, (0114) 370100 De Porsche Cayman S is een fabelachtige au to. Bloedsnel, speeltje van toch al gauw mid delbare heren met succes in het leven. Hoe ervaart een 20-ja- rige deze jongens droom, wanneer hij er - zo hard als hij wil - Duitsland mee in mag. „Hij moet 275 kunnen", fluistert hij bedeesd bij 262 km per uur, „maar ik denk dat ik het zo wel mooi vind." Foto Wout van Assendelft Door Rien van der Steen Hij had er al vaak om gezeurd. Of we een keer met een echte Porsche naar een plek kon den waar je zo hard kunt als je wilt. Het werd Duitsland dus. Mijn zoon Peter van 20 vindt, zoals de meeste van zijn soort genoten, Ferrari's leuk. Masera- ti's ook, maar bij een Porsche vallen al die exoten in het niet. Op zijn vijfde had hij al eens op het nietige achterbankje van een 911 gezeten. Sinds zijn rij bewijs heeft hij enkele rijvaar- digheidscursussen gedaan bij Gijs van Lennep. Denkt dat hij onder leeftijdsgenoten de aller beste coureur is, en pocht nu onder vrienden over onder stuur en slappe vering. Achter het stuur van de Por sche wordt hij stil. Muisstil. De verstelbare schokbrekers staan op de tweede stand, die van kei hard. Een ander knopje heeft het kleine spoilertje achter doen oprijzen. De Cayman S produceert een imposante brul bij het accelereren. Tussen Kamp Lintfort en Neuss op een zo goed als verlaten Autobahn tikt de wijzer 262 km per uur aan. Peter zegt helemaal niets. Zijn lippen strak op elkaar, klemt j hij het stuurwiel in de knuis- ten. De motor huilt. Als hij het gas weer loslaat voel ik de op luchting. „Hij moet 275 kun nen", fluistert hij zacht. „Maar ik vind het denk ik zo wel mooi." Hij zat al ooit in een dubbeldek ker die een looping maakte, maar dat haalt het niet hierbij. Hij stelt vast dat snelheid wel heel erg vlug went. Bij 160 km is de sensatie er gauw vanaf. „Ik kan me voorstellen dat men sen met dit soort auto's onver antwoord hard rijden", denkt hij plots filosofisch hardop. „Omdat ze niet meer beseffen hoe hard ze gaan." Precisie In een Maserati had ilc hem eens laten voelen wat het is om meer dan 200 kilometer per uur te rijden. Nu zit hij zelf ach ter het stuur van misschien wel een van de beste sportwagens van het moment. Langzaam rij dend door een boerendorpje, voortsnellend op de Autobahn, gezapig toerend over de A61 met al zijn Baustellen. Het stuur- gevoel verbaast, de bediening van de zesversnellingsbak ple ziert, het onderstel verrast door precisie en goedmoedigheid. Ei genlijk is deze vierde modellijn van Porsche een Boxster Coupé. CjD Zo hard gaat Porsche Professor Ferdinand 'Butzi' Alexander Porsche (foto), die vorig jaar 70 werd, ontwierp niet alleen de 911 die sinds 1964 wordt gemaakt. Uit zijn studio Porsche Design komen ook horloges, brillen en schrijfgerei. Inspiratiebron voor de succesvolste Porsche was de VW Kever. Het gaat buitengewoon goed met Porsche. Medio 2005 sloot het bedrijf uit Zuffenhausen een recordjaar af met een winst na belastingen van 779 miljoen euro. Duitslands kleinste automerk heeft zich ingekocht in de grootste autobouwer van Europa: Porsche wordt voor een kwart eigenaar van het VW-concern, met de merken Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti en Lamborghini. In 2006 denkt importeur Pon in Nederland duizend Porsches te verkopen: 150 Caymans, 100 Boxsters, 350 911 's en 400 Cayennes. In de jaren negentig verkocht Pon maar enkele tientallen stuks. Porsche verzint ook technische oplossingen voor Mercedes, Audi, Harley-Davidson en vliegtuigbouwer Airbus. Voor 2009 staat een vierdeurs sportwagen, de Panamera, op stapel. Bij het instappen lacht hij nog. Op snelheid wordt Peter muis stil. Foto GPD Waar een gesloten auto norma liter het voorbeeld vormt voor de cabriolet, deed Porsche pre cies het tegenovergestelde. Na de open Boxster kwam een dich te, de Cayman. Met stoelen die als gegoten zitten, een eenvou dig maar prachtig instrumenta rium, goede bedieningselemen ten, een fabelachtig stel rem men en een bouwkwaliteit waar veel concurrenten een punt aan kunnen zuigen. Zo'n nieuwe Cayman kost 82 mille. Dat is 20 mille duurder dan een Boxster, maar 27 mille goedkoper dan levende legende 911. Het is de allereerste niet-911 uit de Porsche-stal die het eeuwige icoon van Zuffen hausen zo dicht benadert. Iets goedmoediger dan die staartlas- tige geweldenaar, omdat de mo tor verder naar het midden ligt. De boxermotor ligt in het mid den voor de achteras, zodat dit model voor- en achterin een hoop bergruimte heeft. Een ach terbankje als in de 911 ont breekt, maar achter de stoelen kun je boven op de motor kle ding en andere spulletjes onder een net kwijt. Rode oortjes Het blikkerige motorgeluid ver dwijnt zodra er vermogen ge vraagd wordt. De Cayman S heeft 'maar' 295 pk (een 911 S heeft er 355), maar spreidt wel een hoogst prettig motorkop pel ten toon. Als je een beetje door wilt rijden blijf je lekker schakelen met het dikke zesver- snellingspookje. De zescilinder 3,4 liter boxer laat de Cayman S in 5,4 seconde naar de honderd razen. Krachttermen kende mijn zoon nog niet, toen hij als vijfjarige met rode oortjes voor het eerst in een Porsche zat. Maar ook dat verandert in vijf tien jaar, ondervinden we tel kens als de splinternieuwe Cay man S er spinnend vandoor gaat. Hou het gas ingedrukt en dertien seconden later zit je aan de twééhonderd, een snel heid waarbij alle bomen één lange plank worden. Dus daar komt dat woord plankgas van daan. Of, zoals mijn zoon het uitdrukte: „In de achteruitkijk spiegel kijkje niet meer, omdat je je niet kunt voorstellen dat er iets bestaat dat harder gaat. Het Duitse bier smaakt voortref felijk, die avond. Als we de vol gende dag weer thuis zijn, hoor ik Peter wegsputteren met zijn bejaarde Mazda 323. Een paar uur later ontvang ik een sms'je. Zoon: „Wat is de koppeling van zo'n Mazda licht. Ik dacht dat hij kapot was toen ik vanochtend thuis wegreed!" Ik meld hem dat we een mooi verbruik van 1:9 gehaald heb ben. „Zie je wel! Ruil die Volvo van je maar in tegen een Cay man!" Bijna vergeten! Er moet na tuurlijk nog een auto van het jaar 2005 gekozen worden. En de trouwe lezer weet dat 1 op 14 daarbij niet over één nacht ijs gaat. Dus werd de lat extra hoog gelegd, is het fijne kammetje ter hand genomen en mocht niets aan het toeval overgelaten worden. Als uitgangspunt werd gekozen voor:Dat hebben we al héél lang niet gezien!'Want klaagt men in autominnend Nederland niet steen en been dat het meer en meer eenheidsworst is wat we op de boterham krijgen en dat er bijna geen vervoermiddel wordt geproduceerd waarin je je nog kunt onderscheiden? Dus werden folders doorgespit, dealers bezocht, websites beke ken en autobladen aangeschaft. Dat leverde bitter weinig op. Het meeste was een kroket en als het een beetje groter uitviel een frikadel. Allemaal hetzelf de lakense pak dat nét niet lek ker past terwijl het toch geen hobbezak is. Totdat we opeens weer oog in oog stonden met die Chinese suv: de Landwind. Super groot, met overal leer, knopjes, bekerhouders en vol- plastic houtinleg. Maar dan voor de prijs van een kwaliteits- fïets met tien versnellingen. De ze aanvulling op het Aso-bak-arse- naal had een botsproef moeten ondergaan. En deze niet hele maal zonder kleerscheuren doorstaan. Alles wat minimaal min of meer op de plaats moet blijven zitten was alle kanten op geschoten en had bij voor keur richtingen gekozen die al le vitale lichaamsdelen die een bestuurder dierbaar zijn, mee dogenloos zouden fileren en/of perforeren! In prachtige slow -motion beelden viel te zien hoe het dashboard zodanig omhoog kwam dat er een heel nieuwe di mensie aan het woord koppen snellen werd toegevoegd. Maar het allermooiste werd voor het laatst bewaard. In de afsluiten de beelden zagen we hoe mede werkers aan de botsproef de crashtest dummies afvoerden. Of liever, de restanten van de on fortuinlijke proefpoppen. Want alles wat er van overgebleven was, bleek maar moeilijk onder twee armen te proppen. Ze ston den bij het wrak met een slordi ge hoeveelheid schots en scheef uitstekende armen en benen terwijl een collega hoogstwaar schijnlijk nog liep te zoeken naar het hoofd. En dat hadden we al héél lang niet meer ge zien. Daarom is de Landwind wat 1 op 14 betreft Auto van het Jaar 2005! Eindelijk een SUV waarin je jezelf doodrijdt in plaats van een argeloze me deweggebruiker. Door Rien van der Steen Er is een trend naar goedkope re, maar vooral ook betaalbare, praktische auto's. Fiat mikt op het no-nonsense publiek met zijn vernieuwde Dobló. Die is vooral veiliger en comfortabe ler gemaakt. Hij is te koop met geel kenteken, maar ook als Cargo voor bestelwerk. Onlangs kreeg die Dobló Cargo de titel International Van of the Year 2006, Besteller van het Jaar. Het gamma van de Cargo is uit gebreid met de Maxi, een lange re versie die vier kubieke meter kan verstouwen, ruim een kuub meer dan de korte versie, met een gewicht van 850 kg, ook weer 100 kg meer De veiligheidskooi is versterkt, aanpassingen aan de wielophan ging voor en achter hebben rij- comfort en wegligging verbe terd. De Dobló Cargo is er met een 1.4/77 pk benzinemotor, en Multijet diesels van 75 en 105 pk. Alternatief is de 1.6 Natural Power, die zowel aardgas als benzine slikt. We reden een paar dagen met De Dobló iseen kameleon met zowel mpv- als besteltalenten. de 1306 kilo zware 1.9 diesel van 105 pk. Een fijne, redeljk stille dieselmotor voor deze au to, die met gemak tot een ver bruik van 1:14 komt. Minder ge lukkig waren we met het wazi ge gevoel in het koppelingspe daal, waarvan het aangrijp mo ment niet duidelijk is. Ook het schakelen verloopt hakerig. Leuk is dat de Fiat de ruimte van een mpv biedt binnen een concept dat in een totaal ande re klasse thuishoort. Een soort ruimteauto die zijn overall heeft uitgetrokken. Bij de perso nenautoversie valt vooral de grote voorruit en het vele glas rondom op. Voor gezinnen zit achter de bank 750 liter aan ba gageruimte. Zonder die bank wordt dat 3.000 liter. De perso- nen-Doblö is er in vijf- of zeven- persoons uitvoering. Dobló Cargo, 8 120 euro exclusief btw/bpm Inclusief belastingen, dus voor de particulier, begint de prijs bij 11.782 euro. De goedkoopste diesel komt op 9.985 euro, ind. belastingen 16.712 euro. De Peilstok Een nieuw jaar is bij uitstek de periode om goede voornemens gestalte te geven. U gaat natuurlijk meer bewegen en stoppen met roken. Maar heeft u ook goede voornemens op autogebied: laat u de auto wat vaker staan? Haalt u 'm vaker door de wasstraat, gaat u nu echt minder hard rijden? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Waar u vol van was Vorige week vroegen we wat u het meest opvallende autonieuws van 2005 vond. Bijna een op de drie stemmers koos voor de torenhoge brandstofprijzen van medio 2005. Ook de afschaffing van het grijze kenteken voor particulieren scoort hoog. Hét autonieuws van 2005? O Prijsrecord brandstof O Afschaffing grijs kenteken voor particulier 15% 0 Chaos door sneeuw eind november 11% De autosupermarkt (Cardoen) 10% Uitstoot auto's verhindert bouwprojecten 10% 0 Besluit rekeningrijden 7% 80 km/u rond vier grote steden 5% Q Start Chinese invasie (Landwind) 5% Trio Citroën Cl, Toyota Aygo en Peugeot 107 3% D e Auto van het Jaar: Renault Clio 2% Shell-woordvoerder Chiel Seinen: „Hoge brandstof- prijzen voelt men direct in de portemonnee, dus daarom is het niet raar dat dit nieuwsfeit het meest leeft onder de lezers. Dergelijke prijzen worden alleen bereikt in uitzonderlijke situaties, zoals met de orkanen van afgelopen jaar. Ook de Golfoorlog van 1991 is een goed voorbeeld. Het lijkt me sterk dat we komend jaar opnieuw geconfronteerd worden met zo'n prijspeil, al kan ik natuurlijk niet in de toekomst kijken." 9 Zotbjirostt smiVtikii M/12/ÖT1 (dd/mm/j|) O Ut hoor (5 mevrouw voorletters no.im ""W 1 lookmeldmg Zoekplaatje Kentekenplaat kwijt of er juist één gevonden? Surf dan eens naar Vind- mijnplaat.nl, een onli ne registratiebank voor gevonden en ver loren nummerplaten. Een nieuw kenteken verkrijgen kost via de normale weg de nodi ge tijd maar vooral veel geld, al gauw dik 80 euro. Dat moet sneller en goedkoper kunnen dacht Paul Ruisendaal, opzetter van de nieuwe site. Als een kentekenplaat wordt teruggevonden be taalt de rechtmatige eigenaar 19,95 euro, waarvan vijf euro als vindersloon wordt afgedragen aan de eerlijke vinder. De rest is de vergoeding voor administratiekos ten. Om misbruik te voorkomen worden de gegevens ten minste een jaar bewaard. Ruisendaal: „We moeten de mensen niet aanmoedigen om nummerplaten los te schroeven en deze als gevonden aan te melden. Veelple gers vallen ons al snel op." Info- www.vindmijnplaat.nl Glazen Opeis Opel pioniert met glas. De Astra en Tigra Twin Top hebben tweedelige glazen schuifdalcen, de Zafira is er met een glazen panoramadak en na de zomer komt de Astra GTC met panoramische voorruit. De gelami neerde ruit van bijna twee vierkante meter is ruim een halve centimeter dik. Door de folie erin kan de ruit niet splinteren. Soul voor actieve mensen Op de autoshow van Detroit presenteert Kia volgen de week een nieuwe concept car voor actieve men sen. De Kia Soul is een cross-over met elementen van een suv en een sportieve personenauto. De auto heeft een pa noramische voorruit, stijlvolle koplamp-armaturen en een aflopende daklijn. De achterklep heeft een comparti ment voor natte en vuile spullen zoals een wetsuit (duik- of surfpak) of schoenen. In 2008 komt Kia met een extra suv, naast de huidige Sportage en Sorento. Die zal onge twijfeld veel op deze studie lijken. De Soul heeft de vorm van een toekomstige derde suv van Kia.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 65