Lufthansa vliegt al tachtig jaar fZwarte goud wordt betaalbaar Drinken met losse handen De valkuil van gespreid betalen I» TYinken' k°e m°et ^at vraagt j printer fabrikanten niet blij met opmars van hervullers van printercartridges Nederlands bedrijf komt in wereldtop zakenreismarkt Alstom stapt uit scheepsbouw Minder verlies voor Berna Biotech ABN Amro schikt hypotheekzaak Nutreco sluit nieuwe lening af Eneco breidt uit naar Brussel profijt donderdag 5 januari 2006 21 e< J door Dick van Willigen FRANKFURT - Het is morgen P'J tachtig jaar geleden dat de Duit- 31 se luchtvaartmaatschappij Luft hansa het levenslicht zag. De eerste jaren na de Eerste Wereld- oorlog telde Duitsland rond de sic dertig luchtvaartondernemin- gen die elkaar op leven en dood j beconcurreerden. Daar bleven ér uiteindelijk twee van over, se- Deutsche Aero Lloyd AG en Jun- s kers Luftverkehr AG. Die twee gingen op 6 januari 1Ö26 op in Deutsche Luft Hansa AG. Aero Lloyd bracht de kraan vogel als logo in, de kleuren geel H: en blauw kwamen van Junkers. 61 In april van hetzelfde jaar vloog qe maatschappij met 162 vlieg tuigen op 57 bestemmingen in bet binnenland en op vijftien be- pff stemmingen in het buitenland. Er werden in dat hele jaar 56.258 passagiers vervoerd. Vo- Irig jaar november namen 4,1 miljoen passagiers een vliegtuig van Lufthansa. [Het oprichtingsjaar was ook meteen goed voor de eerste nachtvlucht ter wereld met pas sagiers. De route van Berlijn naar Moskou was 'verlicht'. Peil apparatuur was er nog niet, maar om de 30 a 35 kilometer wezen oranje schijnwerpers op de grond de piloten de weg. Postvluchten In 1934 begon Lufthansa met postvluchten over de Atlan tische Oceaan. In de jaren daar na werd het routenet almaar uit gebreid, met bestemmingen tot aan Bangkok en Santiago toe. In de Tweede Wereldoorlog wer den nagenoeg alle vluchten ge schrapt en in 1945 ging de maat schappij failliet. Aan het begin van de jaren vijf tig werkte de regering aan de hervatting van het Duitse lucht verkeer. Onder leiding van het Büro-Bongers, geleid door en ge noemd naar een oud-directeur van de luchtvaartmaatschappij, kwam de Aktiengesellschaft für Luftverkehrsbedarf (Luftag) van de grond. Die werd al snel omgedoopt in Deutsche Lufthan sa Aktiengesellschaft. In 1960 begon voor Lufthansa Boeing 737-300 Sindelfingen Lufthansa mag dan tachtig jaar worden, de oudste nog bestaande luchtmaatschappij van Europa is het niet. Die eer is voorbehouden aan KLM, dat in 1919 werd opgericht. foto Patrik Stollarz/ANP het tijdperk van de straalmoto ren, met vliegtuigen van het type Boeing 707. Het laatste gro te propellervliegtuig, een Vickers Viscount, werd in 1971 opgedoekt. Voor het eerst na 45 jaar kon de maatschappij in 1990 weer op Berlijn gaan vliegen, dankzij de eenwording van de twee Duits- landen. In de jaren negentig werd Lufthansa geprivatiseerd. De laatste fase daarvan vond plaats in 1997 en was goed voor omgerekend ongeveer 2,4 mil jard euro. Lufthansa mag dan tachtig jaar zijn geworden, de oudste nog bestaande luchtmaat schappij van Europa is het niet. Die eer is voorbehouden aan KLM, dat in 1919 werd opge richt. KLM vloog al in 1921 op Duitsland, toen Lufthansa nog niet bestond. ANP/DPA 0 i lui kJzelfs een pasgeboren baby zich met af. Maar er is een groep consumen- iten die het er in een bepaalde periode ui het leven wat moeilijker mee heeft. Men noemt deze groep ook wel de jon- geren. Een jongere moet dansen. En drinken. Dat kan niet tegelijk en die problematiek, daar zit geld in. Wat moet een drankenkoopman op de niarkt brengen waarmee een jongere ge hoon kan doordansen tijdens het drin- vi ken en andersom? laren geleden vond ik op een levensmid- dclenbeurs in Keulen een zakje honing. Het was gemaakt van sterk folie en er Zat een ventiel op. Het was niet de eer ste slappe verpakking voor een vloei baar product, maar nieuw er aan was "et ventiel. De Italiaanse fabrikant van het nieuwigheidje vertelde dat de zak jes honing onder andere door Italiaan se wielrenners gebruikt worden. Een lik honing onderweg geeft een stoot nieuwe energie waarop vrolijk verder gefietst kan worden. Maar je kunt moei lijk even afstappen om een potje open te schroeven, lepeltje er in, lepeltje er uit, de honing er afsabbelen en weer op stappen. Eten en drinken, plassen en poepen, alles doen wielrenners op de fiets. Daar zijn foto's van en filmpjes. Fietsers hadden al een bidon met een tuitje voor het drinken, maar honing is voor een bidon te dik. Zo kwam men op het zakje met ventiel. Een hand aan het stuur, een hand om het zakje te pak ken. Met je tanden trek je het ventiel open. Een kneep in het zakje en de ho ning gulpt je mond in. Het ventiel heeft inmiddels in varianten de wereld vero verd. Soms is het een sluiting die met een gebit wordt opengetrokken, soms is het gewoon een lurktuitje met een dop je. De tepel van plastic. Het zit op fris drankflessen, op zakjes zoete yoghurt- drank van Friesche Vlag en op zakjes appelmoes voor kinderen. Maar nu de jongeren, de appelmoes en de mierzoete yoghurt voorbij. Een paar jaar geleden werd opeens limonade met rum of andere sterke drank razend po pulair onder vooral jonge consumen ten. Breezers van Bacardi van Martini. Drank in een gewone glazen fles met een kroonkurk. Knap onhandig als je tijdens het drinken van een breezer door wilt fietsen of met dansen niet even wil stoppen. Je hebt voor de fles al je handen nodig, de kroonkurk krijg je er met je tanden niet af. Menig onderne mer droomt van een succesvolle intro ductie van de opvolger van de breezer. In Amsterdam wordt de jaarlijkse Hore- cava gehouden, vakbeurs voor caféhou ders, eethuiskoks en de dansbranche. Tijdens de beurs worden Innovation Awards uitgereikt voor vondsten en vindingen die de wereld een stap ver der helpen. Genomineerd voor de Horecava Inova- tion Award 2006 is onder meer een pak bevroren aardappelpuree, een lolly van chocola om door warme melk te roeren zodat het chocolademelk wordt (jury: 'geeft het product een herkenbare meer waarde'), plakken ambachtelijke koek uit 's-Hertogenbosch en een apparaat om een gaatje in een kroonkurk te ma ken zodat er een rietje doorheen kan. En dan is er het ding voor de danser die drinken wil en dansen tegelijk. De jury nomineerde voor een award deze 'han dige gimmick voor bedrijven met veel jong publiek die omzetverhogend kan werken; zeker geschikt voor discothe ken'. En wat is het? De ontwerper werd geïnspireerd door een fopspeen aan een touwtje. Hij bedacht een lurkzakje aan een haakje aan een lintje om je nek. Er wordt gevuld met suikerwater en wod ka, alcoholgehalte net geen 15 procent. Je drinkt uit de tepel op het zakje. Het moet de markt nog veroveren maar een persbericht van de Horecava juicht al: 'Een wodkacocktail, verpakt in een knijpzakje met keycord. Kan gedragen worden op de dansvloer, op het strand, in een druk café of een luie loungebar. Hygiënisch.' En dan komt het: 'Handsfree drinking'. Als een baby. Wouter Klootwijk lid Met Inkstation voorop, schieten i oj de hervullers van printercar- tridges in Nederland als padde- ero stoelen uit de grond. Tot onge- ïnoegen van de printerfabrikan ten, die niet verdienen op de ver- m. koop van de printer, maar op de mverkoop van het zwarte goud: ■Hinkt. m: is Hnor Thomas Olivier Ge DEN HAAG - Met een soepele n ss beweging drukt Edgar Schiferli mede injectienaald in de plastic n ([cartridge. Hij spuit de inkt het moi patroon in, stopt de naald terug in de plastic fles met rode inkt pakt behendig de volgende kleur. „Het wordt een handig- 5 va heidje", verklaart hij het gemak ?ni- waarmee hij de lege printercar- W8 tridges bijvult. Ki art] Het loopt storm bij Inkstation. Binnen een half uur komen ze- zes mensen de zaak binnen oh met een leeg printerpatroon. ?M,Dat kan de hele dag doorgaan, .vee Soms heb ik dertig mensen in voiPeen uur", zegt Schiferli. Even bijvullen. Klaar terwijl u wacht. Minder dan vijf minuten heeft hij nodig voor het hervullen. „Al is het ene patroon makkelij ker dan het andere." Inkstation verovert Nederland. De franchiseonderneming, die als eerste Nederlandse hervulier in 2004 in Maastricht begon, telt inmiddels tachtig winkels door heel het land. Maar ook an dere ketens met namen als Car tridge World en Vulpunt duiken op in het straatbeeld. En dan zijn er nog de vele internetbe drijf jes. Zij kopen lege patronen in en laten die vullen in de fa briek. De opmars van de inktvullers is niet verwonderlijk. Met de toe nemende populariteit van de di gitale camei'a en de gekopieerde dvd, neemt het afdrukken in kleur een sprong. En printerinkt is duur. De prijs van sommige ink jetprinters ligt met een paar tientjes niet ver van de bijbeho rende orginele patronen. De kleurencartridges van grote mer ken als Lexmark, Epson en HP kosten al gauw meer dan dertig euro. Hervullen is voordeliger. Bij Inkstation variëren de prij- van onze redactie economie ZEIST - Met een verwachte jaar- Lin omzet van 9 miljard dollar (7,5 a o miljard euro) treedt het Neder- etü landse bedrijf BCD Holdings dit jaar toe tot de wereldwijde top drie van zakenreisondernemin- gen. ila de Eigenaar John Fentener van eiè Vlissingen: „Ik ben er trots op aai dat een Nederlands bedrijf, dat al internationaal opereerde, nu nt nog internationaler is gewor- den.'' BCD Holdings maakte "td. dinsdag al bekend dat het twee D; andere zakenreisondernemin- 20; gen wil overnemen. Het gaat om TQ3, een dochteronderneming tub van het Duitse TUI-concern, en het Britse familiebedrijf The Travel Company. Over de prijs van de overnames wilde Fente ner van Vlissingen gistermorgen geen uitspraken doen. De omzet van BCD Holdings schiet dooi de overnames omhoog met 80 procent. In 2005 lag de omzet nog op 5 miljard dollar, met een bedrijfsresultaat van 90 miljoen dollar. Komend jaar zal het be drijfsresultaat volgens de eige naar 'fors hoger' zijn. Wereldwijd BCD Holdings wil dit bereiken door onder meer een verbeterde, efficiëntie en kostenbesparin gen door de grotere schaal van de onderneming. De overnames zorgen ervoor dat BCD wereld wijde dekking krijgt. De onder neming heeft straks vestigingen op alle continenten en in alle be langrijke zakencentra. ANP zen van 3,50 tot 15 euro voor een cartridge, afhankelijk van de hoeveelheid inkt en de moei lijkheidsgraad voor het navul- len. Dagelijks verbruik De printerfabrikanten hebben hun businessmodel enkele jaren geleden veranderd, licht Steven Haaksma van Inkstation toe. Hij houdt zich onder andere be zig met de inkoop van inkt voor de vier filialen van Inkstation in Den Haag. „Eerst waren de prin ters heel duur en de inkt goed koop. Tot de fabrikanten dach ten: hé ik kan beter op het dage lijks verbruik verdienen en inkt duurder maken." Nu halen de printerfabrikanten alles uit de kast om het de 'prin terpiraten' moeilijk te maken. Om de haverklap veranderen ze de samenstelling van de inkt en het ontwerp van de cartridge. Wie de inkt of de cartridge te goed kopieert, kan op een aan klacht rekenen, want de inkt en de cartridges zitten vol paten ten. In de Verenigde Staten heeft printerfabrikant Lex mark, die de helft van de winst uit de verkoop van inktpatronen haalt, een eerste succes via de rechter behaald. Een Ameri kaanse rechtbank verbood het hergebruik van patronen die voor eenmalig gebruik verkocht zijn. De Europese hervullers hoe ven zich geen zorgen te maken. Tot nu verloren fabrikanten alle rechtszaken in Europa. Sinds 1 januari van dit jaar zijn ze zelfs verplicht hun inktpatronen her- vulbaar te maken. De reden: inktresten zijn milieuvervui lend. Metza'n 450 miljoen ver kochte cartridges per jaar in Eu ropa zijn de inktpatronen een grote milieubelasting. Toch be grijpt Haaksma van Inkstation de fabrikanten wel. „Wat wij doen is niets anders dan kraken. Die patronen zijn tot nu toe niet gemaakt om nagevuld te wor den. We bedreigen het bestaans recht van de producenten." Rou wig is hij daar niet om. „Er win nen drie partijen. Het milieu is beter af, de consument is beter af en wij zijn beter af." GPD Inkstation aan de Frederik Hendriklaan. Hervulling van cartridges voor printers. foto Bram Lammers/GPD OSLO - Het Franse conglomeraat Alstom wil uit de scheepsbouw stappen. Het concern maakte gisteren be kend dat het zijn scheepsbouwactiviteiten onderbrengt in een gezamenlijke onderneming met Aker Yards. Dit Noor se bedrijf krijgt 75 procent van de aandelen en kan het resterende belang van Alstom in 2010 kopen. Aker Yards betaalt in eerste instantie 50 miljoen euro aan zijn partner. In 2010 kan nog een betaling van maximaal 125 miljoen euro volgen. De nieuwe onderneming wordt eigenaar van de scheepswerven in Saint-Nazaire en Lori- ent. ANP/AFP LEIDEN - Berna Biotech, overnamedoelwit van het Leid- se biotechbedrijf Crucell, heeft zijn verlies fors terugge bracht. Dat meldde het Zwitserse vaccinbedrijf gisteren. Het verlies liep in de eerste negen maanden terug van 25,6 miljoen Zwitserse frank tot 7,4 miljoen frank (4,7 mil joen euro). Berna heeft de betere resultaten te danken aan lagere kos ten voor onder meer onderzoek en productontwikkeling en meer winst uit licentieovereenkomsten. ANP AMSTERDAM - ABN Amro heeft gisteren een schikking getroffen met de Amerikaanse overheid inzake vermeen de onregelmatigheden bij het afsluiten van duizenden hy potheken. ABN Amro zou de hypotheken in aanmerking hebben laten komen voor een verzekering van de Federal Housing Administration (FHA). Deze instantie is onder deel van het ministerie van Huisvesting en Stedelijke Ver nieuwing. Een maand geleden moest de bank een boete betalen van 80 miljoen dollar, omdat het kantoor van ABN Amro in New York onvoldoende toezicht hield op de naleving van de regels van de controledienst Ofac van het Amerikaanse ministerie van Financiën. ANP AMERSFOORT - Marine Harvest, de gezamenlijke onder neming van Nutreco en het Noorse Stolt-Nielsen, heeft een nieuwe kredietfaciliteit afgesloten van 300 miljoen eu ro. De lening heeft een looptijd van vijf jaar en vervangt twee aandeelhoudersleningen van 150 miljoen en 50 mil joen euro, meldde Nutreco gisteren. Eerder deze week maakte de zalmkweker en het diervoe- derbedrijf bekend dat Marine Harvest zijn zalmkweekac- tiviteiten aan de Canadese oostkust verkoopt. ANP BRUSSEL - Energieleverancier Eneco breidt zijn dien sten in België uit. Het bedrijf heeft van het Brussels ge west toestemming gekregen om voortaan ook bedrijven in de hoofdstad stroom te leveren. Brussel is met een miljoen inwoners de grootste stad van de Benelux. Eneco levert al elektriciteit in Vlaanderen. Het concurreert er met Belgische bedrijven als Electrabel en SPE-Luminus. Eneco, dat in Rotterdam is gevestigd, voorziet in eigen land ongeveer vier miljoen mensen van stroom en gas. ANP door Mathijs Rotteveel In de dure decembermaand komt ABN Amro met een goed getimede aanbieding: 'Gespreid betalen bij uw cre ditcard!'. De bank doet hier mee een stap in Amerikaanse richting, waar creditcard schulden uitgegroeid zijn tot een nationaal probleem. In Nederland waren credit cards tot voor kort eigenlijk 'debitcards': elke maand wer den de creditcarduitgaven van de lopende rekening afge boekt, waardoor de schuld op de kaart niet al te hoog kon oplopen. Met het gespreid be talen op de creditcard-schul den - ook Rabo, ING en For- tis bieden het gespreid aflos sen aan - komt daar verande ring in. Want eigenlijk is het 'gespreid betalen' gewoon een extra kredietfaciliteit met een erg hoog rentepercen tage, bij ABN Amro maar liefst 16 procent! Houders van een creditcard, die de uitgaven daarop ge woonlijk aan het einde van de maand van hun lopende rekening betalen, krijgen de mogelijkheid om die afbeta lingen nu onbeperkt uit te stellen. ABN Amro om schrijft het als volgt: „Op dit moment worden uw credit carduitgaven elke maand di rect van uw rekening afge schreven. Maar misschien komt dat niet altijd even gele gen. Bijvoorbeeld tijdens de dure decembermaand. Daar om attenderen wij u graag op Gespreid Betalen: een aan trekkelijke faciliteit op uw creditcard." Aantrekkelijk voor de bank, ja. Want het negatieve saldo op de kaart blijft staan, ten zij de zelf aangegeven krediet limiet wordt overschreden. Dan pas grijpt de bank in. Van het negatieve saldo op de creditcard incasseert de bank iedere maand 3 procent aan rente en aflossingen auto matisch van de betaalreke ning. Van die 3 procent is 1,24 procent de maandelijkse rente, waardoor er voor aflos sing van de schuld dus maar 1,76 procent overblijft. Dat betekent dat het 56 maanden, ofwel 4 jaar en 8 maanden, duurt voordat de creditcard uitgaven van één maand afge lost worden. En dat is zonder de creditcard uitgaven van de maand daarop en de maand daarop. Ofwel: men sen die hun creditcard regel matig gebruiken en overstap pen op het 'Gespreid Betalen' moeten zelf heel goed hun schulden in de gaten houden. Als zij dat niet doen, dan heb ben ze hun kredietlimiet snel bereikt en wordt hun kaart waardeloos. Dat ziet er niet positief uit voor de creditcardhouders en de vraag is dan ook waarom de bank deze faciliteit aan biedt. Het is een feit dat het uitstellen van betalingen in trek is bij veel Nederlanders, vooral jongeren. En een rente percentage van 16 procent is niet mis. Eerder dit jaar deed het Ni- bud, het Nationaal Instituut Budgetvoorlichting, onder zoek naar 'roodstaan' en cre ditcards. Van de door het Ni- bud ondervraagde mensen had 41 procent één of meer creditcards. En volgens de AFM, de Autoriteit Finan ciële Markten, is het markt aandeel van de creditcards in de kredietverlening van 1998 tot 2003/2004 gestegen van 13 naar 25 procent. De 16 procent rente van de ABN Amro is geen uitzonde ring, terwijl een persoonlijke lening ongeveer de helft kost. En, aldus de AFM, de kapi taalmarktrente is nu nog vrij laag. „De rente in Nederland is laag, waardoor de rente op consumptief krediet de laat ste jaren ook laag is geweest. Een stijging van de rente zal echter ook een stijging van de rente op consumptief kre diet met zich meebrengen, waardoor het risico op schuldproblemen onder 'be paalde groepen' wordt ver groot." Het Nibud waar schuwt voor het gevaar van creditcards, vooral als ze ge bruikt worden om andere schulden af te betalen: „Als je in de problemen zit moet je niet het ene gat met het ande re vullen. Dat is wat er dan vaak gebeurt. En: op een pin pas zit een 'halt', met de cre ditcard kun je veel dieper in de min." GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21