PZC Matige groei havens Schadeclaims dreigen voor Aegon Doek valt voor Enna in Dokkum Een budget voor schoonheid 21 Oliver helpt bedrijf ten gronde Meer vrouwen aan het werk Diesel populairste merk Ook dit jaar meer lege kantoren Gedupeerden door rechter in het gelijk gesteld over nalatigheid verzekeraar Aantal vakanties stagneert Waken voor vrijende stelletjes om smelten te voorkomen Redactie: 0113-315649 www.pzc.nl E-mail:redactie<s' pzc.nl Postbus 31, 4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. donderdag 5 januari 2006 Even vullen en klaar is je nieuwe goedkope inktpatroon LONDEN - Een campagne van de Britse televisiekok Ja- mie Oliver om op scholen betere voeding aan te bieden, dreigt het voedingsbedrijf Canterbury naar de ondergang te leiden. liet bedrijf, dat vooral actief is in de fastfoodin- dustrie, heeft last van dalende verkoopcijfers en ziet zich gedwongen een bewindvoerder aan te stellen. Canterbury is onder meer producent van worstjes en ham burgers. Het bedrijf zag de halfjaaromzet sterk dalen en wijt dat onder meer aan de inspanningen van Jamie Oli ver, die de kwaliteit van het voedsel dat scholieren voorge schoteld krijgen beneden de maat vindt. ANP LUXEMBURG - Het aantal werkende vrouwen is verder toegenomen in de Europese Unie. Het verschil met de mannen wordt alsmaar kleiner, aldus het Europees statis tisch bureau Eurostat gisteren. Van de vrouwen in de EU heeft 56,3 pocent een baan, te gen 71,2 procent van de mannen. Bij de vrouwen is dat 0,8 procent punt hoger dan een jaar geleden en bij de man nen slechts 0,5 procentpunt. Het onderzoek is halverwege 2005 gehouden onder 15- tot en met 64-jarige inwoners van de Europese Unie. ANP AMSTERDAM - Het kledingmerk Diesel is in 2005 in Ne derland tot populairste merk gekozen. Google is dat in Eu ropa, zo blijkt uit de jaarlijks terugkerende CoolBrands Publiekverkiezing. Diesel neemt hiermee de toppositie over van Apple, dat in 2004 het hoogst eindigde. In Nederland staat Google op nummer drie, net onder iPod. Opvallend is dat het merk Monsterboard op een achtste plaats in de Nederlandse toptien is opgenomen, hoewel dat feitelijk een busi- ness-to-businessmerk is. ANP AMSTERDAM - De Nederlandse kantorenmarkt ver toont de eerste tekenen van herstel. Toch zal het aantal le ge kantoren ook dit jaar nog toenemen. Pas in 2007 daalt de enorme leegstand, verwacht DTZ Zadelhoff. De be- drijfsmakelaar presenteerde gisteren zijn visie op de vast goedmarkt. „De leegstand neemt toe omdat bedrijven en organisaties na een verhuizing meer ruimte achterlaten dan zij nieuw huren", aldus onderzoeker B. Louw van DTZ. Samen met de bouwdrift van de afgelopen jaren heeft dat ervoor ge zorgd dat er eind 2005 liefst 6,3 miljoen vierkante meter kantoorruimte te huur stond. Dat komt overeen met bijna 14 procent van alle kantoren in Nederland. ANP Overslagcijfers zeggen op zich weinig. Hoeveel ton vracht van een schip op de kade wordt getild en anders om is niet van belang. Het gaat om de banen die ermee gemoeid zijn en het geld dat ermee wordt verdiend. Toch maken de havens kort voor de jaarwisseling veel werk van de presentatie van hun overslagcijfers. door Ben Jansen Vooral bij de kleinere havens, zoals Vlissingen en Terneuzen, speelt het toeval een grote rol. Een onderhoudsstop van een groot bedrijf dat zijn grondstof fen of eindproducten per schip transporteert, is onmiddellijk in het overslagresultaat te zien. Ook is van invloed of die ene grote kolencarrier nog net voor 1 januari binnenkomt. Hoe betrekkelijk de groeicijfers in het geval van de kleinere ha vens ook zijn, het is voor een ha venbeheerder vanzelfsprekend prettiger te kunnen pronken met een overslaggroei van 9 pro cent (Zeebrugge), dan melding te moeten maken van een afna me met hetzelfde percentage (Gent). Die laatste haven stak de tegenvaller op het ontbreken van een goede toegangsweg naar zee. In de ogen van de Gent se havenbestuurders zijn de krappe afmetingen van de zee- vaartsluis in Terneuzen een be lemmering voor de ontwikke ling van maritieme activiteiten. Het is opmerkelijk dat Zeeland Seaports dit argument niet heeft genoemd als verklaring voor de daling van overslag in het Terneuzense havengebied (met 2 procent), dat gedeeltelijk ook achter deze sluis ligt. Dat Zeeland Seaports vorig jaar toch nog is uitgekomen op een groei van 2 procent, is te danken aan de toename van de overslag in Vlissingen-Oost. Daar werd 5 procent meer vracht behandeld. Deze toename komt overeen met de groeipercentages van Rotter dam en Antwerpen. Behalve de ontwikkeling van de groei zijn ook de totale overslag cijfers van de Nederlandse en Vlaamse havens veelzeggend. Rotterdam is veruit de grootste: 369 miljoen ton. Antwerpen is ruim de helft kleiner (160 mil joen ton). Op grote afstand volgt dan Amsterdam (53,5 miljoen ton). Gent is vorig jaar op 38,2 miljoen ton blijven steken. Zee- brugge groeide naar 34,6 mil joen ton. De Zeeuwse havens be handelden in het Scheldegebied de geringste hoeveelheid goede ren (Vlissingen 16,2 miljoen ton, Terneuzen 14,2 miljoen ton; sa men 30,4 miljoen ton). Antwerpen rekent erop dat de ingebruikname van de Deurganckcontainerhaven me dio vorig jaar duidelijk van in vloed zal zijn op de overslagcij fers van 2006. Zeebrugge is be zig met een ingrijpende vernieu wing en uitbreiding die de groei er ongetwijfeld in zal houden. Rotterdam rekent op een groei- analyse spurt vanaf 2012, wanneer de eerste fase van Maasvlakte 2 in gebruik kan worden genomen. Gent doet er alles aan de regerin gen van Nederland en Vlaande ren te bewegen weldra een be sluit te nemen over een grotere sluis bij Terneuzen en een ver breding en verdieping van het kanaal, zodat de kwijnende Gentse haven andermaal tot bloei kan komen. In al deze pogingen om goede renstromen te laten groeien, doet Zeeland Seaports mee met de herkansing voor de Wester- schelde Container Terminal in Vlissingen-Oost. Daarbij wordt niet de indruk gewekt dat de voorbereidingen voor de WCT met buitengewoon veel voortva rendheid gepaard gaan. Voorzit ter P. S winkels van de Bra bants-Zeeuwse Werkgeversvere niging sprak deze week: zonder containerterminal blijft Vlissin gen-Oost een kleine haven. Ha venschap Zeeland Seaports leek twee weken geleden dik tevre den met een groei van de over slag in 2005 met 2 procent. In middels zijn de cijfers van de an dere havens bijna allemaal be kend. In vergelijking daarmee is de score van de Zeeuwse havens aan de matige kant. In een periode van bespiegeling, van de zwevende kerstengelen langzaam ontwakend naar de knallende vuurpij len, heb ik mijn gedachten eens laten gaan over de oogst aan ideeën van het afgelopen jaar. Er zijn in 2005 mooie gedachten uitgebroed en op sommige daarvan zal ik nog wel terugkomen. Ik wil het nu eerst hebben over een idee van professor Carl Koopmans. Hij doet het voorstel om 'belevingswaarden op le nemen in een maatschappelijke kos- ten-batenanalyse'. Simpeler gezegd: we moeten bij openbare projecten de waarde van de schoonheid optellen als we willen weten of een project renda bel is of niet. Ik las er over in het tijd schrift van de Stichting voor Econo misch Onderzoek waaraan hij verbon den is. Onbedoeld wordt de betekenis van dat idee treffend geïllustreerd door het blad zelf. Voorop staat een foto van de rommel op het Rokin: schreeuwende re clames die de toerist in de vestibule van de Amsterdamse binnenstad moe ten verlokken om vraat- en goklust acuut te bevredigen. Binnenin, boven het bewuste artikel, prijkt een foto van een brug van grote schoonheid. De twee dragende bogen van de overspan ning staan niet stijf naast elkaar maar gaan in het midden van de rivier zwie rig in elkaar over, de daling van de ene boog zet zich voort in de stijging van de andere, fijne lijnen als het oerbeeld van een vogel hoog in de lucht. Een brug als een glimlach. Alles wat zich in de openbare ruimte bevindt heeft invloed op wie zich daar beweegt. Misschien brengt zo'n brug inderdaad een blij gevoel aan filekrui pers, zoals ik zelf altijd met intens ple zier uit het raam kijk als mijn trein bij Culemborg aan de Lek oversteekt en Marsmans 'Herinnering aan Holland' aan beide kanten majestueus wordt uit gebeeld. Ik ging naar Bommel om de brug te zien. Gebouwen, bruggen, windmolens, de hele infrastructuur in de open lucht wekt gevoelens op zoals het meubilair in je huiskamer dat doet. De gangbare procedure bij openbare projecten is pri mair een afweging van kosten en baten. Als verschillende uitvoeringen tot ver schillen in kosten leiden, moeten de ver antwoordelijke politici de afweging ma ken. Mag de brug wat duurder zijn om dat het een brug met een glimlach is? Mag de school wat extra kosten omdat het gebouw zo feestelijk is? Kan er extra geld worden uitgegeven voor een gemeentehuis waar de burger trots op kan zijn? Die beslissingen zijn nu af hankelijk van het lef en de verbeel dingskracht van politici. Meten van de waarde van schoonheid geeft de politi cus een steuntje in de rug. Met eenvou dige enquêtering kan worden nagegaan wat de burger wil betalen. Er worden afbeeldingen getoond van verschillen de ontwerpen en per ontwerp wordt vermeld hoeveel de lokale belasting zal stijgen. De bekoring van een publiek bouwwerk is dat je er zo goedkoop van kan genieten. Als honderdduizend in woners een tientje extra per jaar willen betalen, kan er 15 miljoen extra wor den uitgegeven. Daar kun je heel wat moois mee doen. Het grote voordeel van het meten van de waarde van schoonheidsbeleving is het verhelderen van de besluitvorming. Een politicus hoeft niet in vaagheid te beweren dat mooier nu eenmaal duur der is, en daarbij verder op zijn eigen inschatting vertrouwen. Hij kan verwij zen naar de specifieke bedragen die burgers er zelf voor willen betalen. De methode lost natuurlijk niet alle proble men op. Burgers kunnen nog steeds ge dwongen worden mee te betalen aan iets wat zij lelijk vinden. Er blijft een risico dat de smaak van de meerder heid, voor een minderheid een gruwel is. Maar de winst schuilt vooral in het opnemen van een expliciet budget voor mooie dingen in onze openbare ruimte. Van mij mogen we onze rijkdom ook be steden aan luxe in de openbare ruimte. Het mooiste zou natuurlijk zijn als uit de enquêtering blijkt dat de Nederland se burger nog meer wil uitgeven aan spectaculaire projecten, dan Franse pre sidenten met zonnekoning-neigingen. Maat ietsje minder lijkt me ook al prachtig. Joop Hartog van onze redactie economie DEN HAAG - Grootschalige schadeclaims dreigen voor Ae gon, omdat de verzekeraar deel nemers aan een spaarbeleggings- product niet vooraf op de risi co's heeft gewezen. De recht bank in Utrecht bepaalde giste ren dat Aegon-dochter SpaarBe- leg hiermee de wettelijke zorg plicht heeft geschonden door vooraf niet te informeren over de risico's van het aandelenlea- seproduct SprintPlan. Vereniging Consument Geld zaken: „Dit vonnis biedt hier mee een basis om nu schadever goedingen te gaan claimen bij Spaarbeleg." De belangenorga nisatie spande eind 2003 de zaak aan tegen de Aegon-doch- ter. Volgens de rechter heeft Spaar beleg onrechtmatig gehandeld door bewust af te zien van het inwinnen van informatie bij de deelnemer. Daarbij valt te den ken aan de financiële positie, er varing met beleggen en beleg gingsdoelstellingen. Tussen eind 1997 en halverwege 2002 werden volgens de vereni ging meer dan 120.000 contrac ten van het zogeheten aandelen- leaseproduct 'SprintPlan' afge sloten. Alle deelnemers aan de beleggingsconstructie verloren (nagenoeg) hun hele inleg. Volgens Anton Weenink, juri disch adviseur van de Vereni ging Consument Geldzaken, probeert de vereniging inmid dels voor 20.000 beleggers hun contracten in het aanclelenlease- product terug te draaien. In to taal schat hij dat ongeveer 60.000 tot 70.000 beleggers zijn gedupeerd door het beleggings product. De schikking die wij len Wim Duisenberg eind vorig jaar bereikte in de rel rond de aandelenlease, gaat voor hen niet op. Die gold voor een kleine groep Dexia-gedupeerden, al dus Weenink. De belangrijkste klacht van de vereniging, namelijk dat Spaar beleg niet de juiste papieren had om beleggingen met ge leend geld aan de man te bren gen, werd gisteren door de rech ter verworpen. Geld terug Hiermee hadden de beleggings contracten nietig kunnen wor den verklaard, waardoor de be leggers hun geld zouden terug krijgen. Ook werd de beschuldi ging van de vereniging aan het adres van Spaarbeleg dat die zich zou hebben bediend van misleidende reclame, door de rechter verworpen. De Vereniging van Consument Geldzaken verwacht dat de verzekeraar in hoger beroep gaat bij het gerechtshof. Vol gens een woordvoerder van Ae gon is er met de uitspraak van de rechter niets nieuws onder de zon. „De uitspraak is op hoofd lijnen een bevestiging van wat wij altijd al hebben gezegd Er is geen sprake van misleiding en er is geen collectieve vaststel ling van wanprestatie." Volgens de verzekeraar zal de verplichting tot schadevorde ring alleen in individuele geval len worden vastgesteld. De ver zekeraar is het niet eens met de uitspraak dat Aegon de zorg plicht heeft verzaakt bij de ver koop van Sprintplan. Sprint plan kent geen restschuld. Nie mand kan dus met een schuld blijven zitten. „Deelnemers lo pen alleen risico over hun maan delijkse rentebetalingen. Hier te gen gaan we dan ook in hoger beroep", aldus de woordvoer der. ANP DEN HAAG - De ANWB ver wacht dat in 2006 het aantal va kanties niet zal groeien. Het aan tal korte en lange vakanties komt met 34,4 miljoen op het zelfde aantal uit als vorig jaar, meldde de organisatie gisteren. Vrijwilligers Rob Daaleman, Willy Tacq en Cor Lauret (v.l.n.r.) lachen zich een bult op de mobiele ijsbaan in Terneuzen. door Raymond de Frel TERNEUZEN - Voor het grootste ge deelte doen apparaten het werk op de mobiele ijsbaan op de Terneuzense Markt, maar sommige zaken blijven nu eenmaal om mensenhanden en opletten de ogen vragen. Rob Daaleman (60) en Cor Lauret (64) uit Terneuzen en Axelaar Willy Tacq (65) steken tot en met zondag, samen met tien andere vrijwilligers de handen uit de mouwen. Toezichthouders Daale man en Tacq doen dat met een felge kleurd hesje aan op de baan zelf. Lau ret houdt in zich in een keet bezig met de verkoop van toegangskaarten, drank en zoetigheden en de verhuur van schaatsen. „Wij maken de baan schoon, sproeien water met een flinke slang en als het moet gaan we de baan te lijf met sneeuwschuivers. Verder praten we wat met de vrouwtjes en als het moet sturen we stoute jongens van de baan", grapt Daaleman. „Gisteren stond hier nog een stelletje op het ijs te vrijen. Dat kan natuurlijk niet, hè. Op den duur gaat het ijs daar van smelten!Het zal duide lijk zijn: de drie vrijwilligers volbren gen hun tijdelijke job met een flinke do sis humor. Is het niet op de ijsbaan, dan wel in de knusse keet, die is opgedeeld in twee ruimtes. Lauret ontfermt zich in een hokje van drie bij drie over de kassa. In de tweede, wat grotere ruimte worden de huurschaatsen uitgedeeld. Tweehonderdvijftig paar ijzers wach ten daar in een rek om te worden onder foto Peter Nicolai gebonden. Daaleman en Tacq houden het zelf bij schoenen met een goede grip- zool, zodat ze op het ijs niet bij het min ste geringste op hun snufferd gaan. „Of ik zelf al heb geschaatst? Nee. Of ja, toch... op de scheve schaats van en naar café Du Commerce, hier net naast", lacht Daaleman. Zondag kunnen schaatsliefhebbers voor het laatst te recht op de ijsbaan in Terneuzen. Van daag is er op het ijs een kinderdisco. Dit is de laatste aflevering van de ru briek Werkplek. van onze redactie economie Zij constateert dat het aantal boekingen achterblijft bij vorig jaar. De Nederlandse consu ment beslist steeds later wat hij gaat doen. Dat heeft volgens de ANWB te maken met de onze kerheid over de economie. Nederland blijft de populairste bestemming. De helft van de va kanties vindt plaats in eigen land. In het buitenland doet Frankrijk het goed. Nederlan ders trekken massaal met de bus, trein of auto naar dat land. De populairste vliegbestemming is Turkije. De Verenigde Staten zijn in trek als verre bestem ming en Oostenrijk is de eerste keus voor een wintersportvakan tie. De Canarische Eilanden zijn in de wintermaanden het popu lairst bij zonzoekers. De ANWB verwacht dat kam peerders dit jaar op zoek gaan naar meer luxe of juist de na tuur opzoeken. Ook houden ze waarschijnlijk rekening met het WK voetbal. Mensen die eind juni of begin juli met vakantie gaan, zullen mogelijk sneller ge neigd zijn een camping met bij voorbeeld kabeltelevisie uit te zoeken ANP DOKKUM - Het einde van En- na Aerosols in Dokkum is nabij. Het kantongerecht in Leeuwar den stemt niet in met het ont slag van 66 medewerkers bij het spuitbussenbedrijf. Directeur Andreas Trost had voor de rechtszaak aangegeven dat hij bij een dergelijk besluit zelf het faillissement van het familiebe drijf zou aanvragen. Als Trost alsnog afziet van een faillissementaanvraag zullen de bonden deze stap nemen. „De lo nen over december en de einde jaarsuitkering zijn niet betaald. We kunnen dus niet anders", al dus FNV-bestuurder Dick de Valk. Enna Aerosols wilde een forse reorganisatie doorvoeren om een doorstart te maken met 26 medewerkers. Het spuitbus senbedrijf heeft in 2005 een re cord verlies van ruim twee mil joen euro geboekt. Ook 2003 was zwaar verliesgevend. De rechter heeft niettemin de ontslagverzoeken afgewezen, omdat Enna de voorschriften bij een reorganisatie heeft gene geerd. Zo heeft de onderneming het advies van de ondernemings raad niet afgewacht. Trost wijt de malaise aan de te ruggelopen orderstroom. Vol gens de bonden is Enna Aero sols, waar in de goede jaren ruim 150 mensen werkten, zwaar gedupeerd door mismana gement van de directeur. Het verhes aan opdrachten zou voor al het gevolg zijn van falend per soneelsbeleid. Daarnaast zorg den hoogoplopende geschillen over de vut- en pensioenrege ling en reorganisaties voor veel onrust in het bedrijf.' GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 19