PZC
Matige
groei havens
Schadeclaims dreigen voor Aegon
Doek valt voor Enna in Dokkum
Een budget voor schoonheid
21
Oliver helpt bedrijf ten gronde
Meer vrouwen aan het werk
Diesel populairste merk
Ook dit jaar meer lege kantoren
Gedupeerden door rechter in het gelijk gesteld over nalatigheid verzekeraar
Aantal
vakanties
stagneert
Waken voor vrijende stelletjes
om smelten te voorkomen
Redactie: 0113-315649
www.pzc.nl
E-mail:redactie<s' pzc.nl
Postbus 31, 4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770;
Nationaal: 020-4562500.
donderdag 5 januari 2006
Even vullen
en klaar is je
nieuwe goedkope
inktpatroon
LONDEN - Een campagne van de Britse televisiekok Ja-
mie Oliver om op scholen betere voeding aan te bieden,
dreigt het voedingsbedrijf Canterbury naar de ondergang
te leiden. liet bedrijf, dat vooral actief is in de fastfoodin-
dustrie, heeft last van dalende verkoopcijfers en ziet zich
gedwongen een bewindvoerder aan te stellen.
Canterbury is onder meer producent van worstjes en ham
burgers. Het bedrijf zag de halfjaaromzet sterk dalen en
wijt dat onder meer aan de inspanningen van Jamie Oli
ver, die de kwaliteit van het voedsel dat scholieren voorge
schoteld krijgen beneden de maat vindt. ANP
LUXEMBURG - Het aantal werkende vrouwen is verder
toegenomen in de Europese Unie. Het verschil met de
mannen wordt alsmaar kleiner, aldus het Europees statis
tisch bureau Eurostat gisteren.
Van de vrouwen in de EU heeft 56,3 pocent een baan, te
gen 71,2 procent van de mannen. Bij de vrouwen is dat
0,8 procent punt hoger dan een jaar geleden en bij de man
nen slechts 0,5 procentpunt. Het onderzoek is halverwege
2005 gehouden onder 15- tot en met 64-jarige inwoners
van de Europese Unie. ANP
AMSTERDAM - Het kledingmerk Diesel is in 2005 in Ne
derland tot populairste merk gekozen. Google is dat in Eu
ropa, zo blijkt uit de jaarlijks terugkerende CoolBrands
Publiekverkiezing.
Diesel neemt hiermee de toppositie over van Apple, dat in
2004 het hoogst eindigde. In Nederland staat Google op
nummer drie, net onder iPod. Opvallend is dat het merk
Monsterboard op een achtste plaats in de Nederlandse
toptien is opgenomen, hoewel dat feitelijk een busi-
ness-to-businessmerk is. ANP
AMSTERDAM - De Nederlandse kantorenmarkt ver
toont de eerste tekenen van herstel. Toch zal het aantal le
ge kantoren ook dit jaar nog toenemen. Pas in 2007 daalt
de enorme leegstand, verwacht DTZ Zadelhoff. De be-
drijfsmakelaar presenteerde gisteren zijn visie op de vast
goedmarkt.
„De leegstand neemt toe omdat bedrijven en organisaties
na een verhuizing meer ruimte achterlaten dan zij nieuw
huren", aldus onderzoeker B. Louw van DTZ. Samen met
de bouwdrift van de afgelopen jaren heeft dat ervoor ge
zorgd dat er eind 2005 liefst 6,3 miljoen vierkante meter
kantoorruimte te huur stond. Dat komt overeen met bijna
14 procent van alle kantoren in Nederland. ANP
Overslagcijfers zeggen op
zich weinig. Hoeveel ton
vracht van een schip op de
kade wordt getild en anders
om is niet van belang. Het
gaat om de banen die ermee
gemoeid zijn en het geld dat
ermee wordt verdiend. Toch
maken de havens kort voor
de jaarwisseling veel werk
van de presentatie van hun
overslagcijfers.
door Ben Jansen
Vooral bij de kleinere havens,
zoals Vlissingen en Terneuzen,
speelt het toeval een grote rol.
Een onderhoudsstop van een
groot bedrijf dat zijn grondstof
fen of eindproducten per schip
transporteert, is onmiddellijk in
het overslagresultaat te zien.
Ook is van invloed of die ene
grote kolencarrier nog net voor
1 januari binnenkomt.
Hoe betrekkelijk de groeicijfers
in het geval van de kleinere ha
vens ook zijn, het is voor een ha
venbeheerder vanzelfsprekend
prettiger te kunnen pronken
met een overslaggroei van 9 pro
cent (Zeebrugge), dan melding
te moeten maken van een afna
me met hetzelfde percentage
(Gent). Die laatste haven stak
de tegenvaller op het ontbreken
van een goede toegangsweg
naar zee. In de ogen van de Gent
se havenbestuurders zijn de
krappe afmetingen van de zee-
vaartsluis in Terneuzen een be
lemmering voor de ontwikke
ling van maritieme activiteiten.
Het is opmerkelijk dat Zeeland
Seaports dit argument niet
heeft genoemd als verklaring
voor de daling van overslag in
het Terneuzense havengebied
(met 2 procent), dat gedeeltelijk
ook achter deze sluis ligt.
Dat Zeeland Seaports vorig jaar
toch nog is uitgekomen op een
groei van 2 procent, is te danken
aan de toename van de overslag
in Vlissingen-Oost. Daar werd 5
procent meer vracht behandeld.
Deze toename komt overeen met
de groeipercentages van Rotter
dam en Antwerpen.
Behalve de ontwikkeling van de
groei zijn ook de totale overslag
cijfers van de Nederlandse en
Vlaamse havens veelzeggend.
Rotterdam is veruit de grootste:
369 miljoen ton. Antwerpen is
ruim de helft kleiner (160 mil
joen ton). Op grote afstand volgt
dan Amsterdam (53,5 miljoen
ton). Gent is vorig jaar op 38,2
miljoen ton blijven steken. Zee-
brugge groeide naar 34,6 mil
joen ton. De Zeeuwse havens be
handelden in het Scheldegebied
de geringste hoeveelheid goede
ren (Vlissingen 16,2 miljoen ton,
Terneuzen 14,2 miljoen ton; sa
men 30,4 miljoen ton).
Antwerpen rekent erop dat de
ingebruikname van de
Deurganckcontainerhaven me
dio vorig jaar duidelijk van in
vloed zal zijn op de overslagcij
fers van 2006. Zeebrugge is be
zig met een ingrijpende vernieu
wing en uitbreiding die de groei
er ongetwijfeld in zal houden.
Rotterdam rekent op een groei-
analyse
spurt vanaf 2012, wanneer de
eerste fase van Maasvlakte 2 in
gebruik kan worden genomen.
Gent doet er alles aan de regerin
gen van Nederland en Vlaande
ren te bewegen weldra een be
sluit te nemen over een grotere
sluis bij Terneuzen en een ver
breding en verdieping van het
kanaal, zodat de kwijnende
Gentse haven andermaal tot
bloei kan komen.
In al deze pogingen om goede
renstromen te laten groeien,
doet Zeeland Seaports mee met
de herkansing voor de Wester-
schelde Container Terminal in
Vlissingen-Oost. Daarbij wordt
niet de indruk gewekt dat de
voorbereidingen voor de WCT
met buitengewoon veel voortva
rendheid gepaard gaan. Voorzit
ter P. S winkels van de Bra
bants-Zeeuwse Werkgeversvere
niging sprak deze week: zonder
containerterminal blijft Vlissin
gen-Oost een kleine haven. Ha
venschap Zeeland Seaports leek
twee weken geleden dik tevre
den met een groei van de over
slag in 2005 met 2 procent. In
middels zijn de cijfers van de an
dere havens bijna allemaal be
kend. In vergelijking daarmee is
de score van de Zeeuwse havens
aan de matige kant.
In een periode van bespiegeling, van
de zwevende kerstengelen langzaam
ontwakend naar de knallende vuurpij
len, heb ik mijn gedachten eens laten
gaan over de oogst aan ideeën van het
afgelopen jaar. Er zijn in 2005 mooie
gedachten uitgebroed en op sommige
daarvan zal ik nog wel terugkomen. Ik
wil het nu eerst hebben over een idee
van professor Carl Koopmans. Hij doet
het voorstel om 'belevingswaarden op
le nemen in een maatschappelijke kos-
ten-batenanalyse'. Simpeler gezegd:
we moeten bij openbare projecten de
waarde van de schoonheid optellen als
we willen weten of een project renda
bel is of niet. Ik las er over in het tijd
schrift van de Stichting voor Econo
misch Onderzoek waaraan hij verbon
den is.
Onbedoeld wordt de betekenis van dat
idee treffend geïllustreerd door het
blad zelf. Voorop staat een foto van de
rommel op het Rokin: schreeuwende re
clames die de toerist in de vestibule
van de Amsterdamse binnenstad moe
ten verlokken om vraat- en goklust
acuut te bevredigen. Binnenin, boven
het bewuste artikel, prijkt een foto van
een brug van grote schoonheid. De
twee dragende bogen van de overspan
ning staan niet stijf naast elkaar maar
gaan in het midden van de rivier zwie
rig in elkaar over, de daling van de ene
boog zet zich voort in de stijging van de
andere, fijne lijnen als het oerbeeld van
een vogel hoog in de lucht. Een brug als
een glimlach.
Alles wat zich in de openbare ruimte
bevindt heeft invloed op wie zich daar
beweegt. Misschien brengt zo'n brug
inderdaad een blij gevoel aan filekrui
pers, zoals ik zelf altijd met intens ple
zier uit het raam kijk als mijn trein bij
Culemborg aan de Lek oversteekt en
Marsmans 'Herinnering aan Holland'
aan beide kanten majestueus wordt uit
gebeeld.
Ik ging naar Bommel om de brug te
zien. Gebouwen, bruggen, windmolens,
de hele infrastructuur in de open lucht
wekt gevoelens op zoals het meubilair
in je huiskamer dat doet. De gangbare
procedure bij openbare projecten is pri
mair een afweging van kosten en baten.
Als verschillende uitvoeringen tot ver
schillen in kosten leiden, moeten de ver
antwoordelijke politici de afweging ma
ken. Mag de brug wat duurder zijn om
dat het een brug met een glimlach is?
Mag de school wat extra kosten omdat
het gebouw zo feestelijk is? Kan er
extra geld worden uitgegeven voor een
gemeentehuis waar de burger trots op
kan zijn? Die beslissingen zijn nu af
hankelijk van het lef en de verbeel
dingskracht van politici. Meten van de
waarde van schoonheid geeft de politi
cus een steuntje in de rug. Met eenvou
dige enquêtering kan worden nagegaan
wat de burger wil betalen. Er worden
afbeeldingen getoond van verschillen
de ontwerpen en per ontwerp wordt
vermeld hoeveel de lokale belasting zal
stijgen. De bekoring van een publiek
bouwwerk is dat je er zo goedkoop van
kan genieten. Als honderdduizend in
woners een tientje extra per jaar willen
betalen, kan er 15 miljoen extra wor
den uitgegeven. Daar kun je heel wat
moois mee doen.
Het grote voordeel van het meten van
de waarde van schoonheidsbeleving is
het verhelderen van de besluitvorming.
Een politicus hoeft niet in vaagheid te
beweren dat mooier nu eenmaal duur
der is, en daarbij verder op zijn eigen
inschatting vertrouwen. Hij kan verwij
zen naar de specifieke bedragen die
burgers er zelf voor willen betalen. De
methode lost natuurlijk niet alle proble
men op. Burgers kunnen nog steeds ge
dwongen worden mee te betalen aan
iets wat zij lelijk vinden. Er blijft een
risico dat de smaak van de meerder
heid, voor een minderheid een gruwel
is. Maar de winst schuilt vooral in het
opnemen van een expliciet budget voor
mooie dingen in onze openbare ruimte.
Van mij mogen we onze rijkdom ook be
steden aan luxe in de openbare ruimte.
Het mooiste zou natuurlijk zijn als uit
de enquêtering blijkt dat de Nederland
se burger nog meer wil uitgeven aan
spectaculaire projecten, dan Franse pre
sidenten met zonnekoning-neigingen.
Maat ietsje minder lijkt me ook al
prachtig.
Joop Hartog
van onze redactie economie
DEN HAAG - Grootschalige
schadeclaims dreigen voor Ae
gon, omdat de verzekeraar deel
nemers aan een spaarbeleggings-
product niet vooraf op de risi
co's heeft gewezen. De recht
bank in Utrecht bepaalde giste
ren dat Aegon-dochter SpaarBe-
leg hiermee de wettelijke zorg
plicht heeft geschonden door
vooraf niet te informeren over
de risico's van het aandelenlea-
seproduct SprintPlan.
Vereniging Consument Geld
zaken: „Dit vonnis biedt hier
mee een basis om nu schadever
goedingen te gaan claimen bij
Spaarbeleg." De belangenorga
nisatie spande eind 2003 de
zaak aan tegen de Aegon-doch-
ter.
Volgens de rechter heeft Spaar
beleg onrechtmatig gehandeld
door bewust af te zien van het
inwinnen van informatie bij de
deelnemer. Daarbij valt te den
ken aan de financiële positie, er
varing met beleggen en beleg
gingsdoelstellingen.
Tussen eind 1997 en halverwege
2002 werden volgens de vereni
ging meer dan 120.000 contrac
ten van het zogeheten aandelen-
leaseproduct 'SprintPlan' afge
sloten. Alle deelnemers aan de
beleggingsconstructie verloren
(nagenoeg) hun hele inleg.
Volgens Anton Weenink, juri
disch adviseur van de Vereni
ging Consument Geldzaken,
probeert de vereniging inmid
dels voor 20.000 beleggers hun
contracten in het aanclelenlease-
product terug te draaien. In to
taal schat hij dat ongeveer
60.000 tot 70.000 beleggers zijn
gedupeerd door het beleggings
product. De schikking die wij
len Wim Duisenberg eind vorig
jaar bereikte in de rel rond de
aandelenlease, gaat voor hen
niet op. Die gold voor een kleine
groep Dexia-gedupeerden, al
dus Weenink.
De belangrijkste klacht van de
vereniging, namelijk dat Spaar
beleg niet de juiste papieren
had om beleggingen met ge
leend geld aan de man te bren
gen, werd gisteren door de rech
ter verworpen.
Geld terug
Hiermee hadden de beleggings
contracten nietig kunnen wor
den verklaard, waardoor de be
leggers hun geld zouden terug
krijgen. Ook werd de beschuldi
ging van de vereniging aan het
adres van Spaarbeleg dat die
zich zou hebben bediend van
misleidende reclame, door de
rechter verworpen.
De Vereniging van Consument
Geldzaken verwacht dat de
verzekeraar in hoger beroep
gaat bij het gerechtshof. Vol
gens een woordvoerder van Ae
gon is er met de uitspraak van
de rechter niets nieuws onder de
zon. „De uitspraak is op hoofd
lijnen een bevestiging van wat
wij altijd al hebben gezegd Er
is geen sprake van misleiding en
er is geen collectieve vaststel
ling van wanprestatie."
Volgens de verzekeraar zal de
verplichting tot schadevorde
ring alleen in individuele geval
len worden vastgesteld. De ver
zekeraar is het niet eens met de
uitspraak dat Aegon de zorg
plicht heeft verzaakt bij de ver
koop van Sprintplan. Sprint
plan kent geen restschuld. Nie
mand kan dus met een schuld
blijven zitten. „Deelnemers lo
pen alleen risico over hun maan
delijkse rentebetalingen. Hier te
gen gaan we dan ook in hoger
beroep", aldus de woordvoer
der. ANP
DEN HAAG - De ANWB ver
wacht dat in 2006 het aantal va
kanties niet zal groeien. Het aan
tal korte en lange vakanties
komt met 34,4 miljoen op het
zelfde aantal uit als vorig jaar,
meldde de organisatie gisteren.
Vrijwilligers Rob Daaleman, Willy Tacq en Cor Lauret (v.l.n.r.) lachen zich een bult op de mobiele ijsbaan in Terneuzen.
door Raymond de Frel
TERNEUZEN - Voor het grootste ge
deelte doen apparaten het werk op de
mobiele ijsbaan op de Terneuzense
Markt, maar sommige zaken blijven nu
eenmaal om mensenhanden en opletten
de ogen vragen.
Rob Daaleman (60) en Cor Lauret (64)
uit Terneuzen en Axelaar Willy Tacq
(65) steken tot en met zondag, samen
met tien andere vrijwilligers de handen
uit de mouwen. Toezichthouders Daale
man en Tacq doen dat met een felge
kleurd hesje aan op de baan zelf. Lau
ret houdt in zich in een keet bezig met
de verkoop van toegangskaarten, drank
en zoetigheden en de verhuur van
schaatsen. „Wij maken de baan schoon,
sproeien water met een flinke slang en
als het moet gaan we de baan te lijf met
sneeuwschuivers. Verder praten we wat
met de vrouwtjes en als het moet sturen
we stoute jongens van de baan", grapt
Daaleman. „Gisteren stond hier nog
een stelletje op het ijs te vrijen. Dat kan
natuurlijk niet, hè. Op den duur gaat
het ijs daar van smelten!Het zal duide
lijk zijn: de drie vrijwilligers volbren
gen hun tijdelijke job met een flinke do
sis humor. Is het niet op de ijsbaan, dan
wel in de knusse keet, die is opgedeeld
in twee ruimtes. Lauret ontfermt zich
in een hokje van drie bij drie over de
kassa. In de tweede, wat grotere ruimte
worden de huurschaatsen uitgedeeld.
Tweehonderdvijftig paar ijzers wach
ten daar in een rek om te worden onder
foto Peter Nicolai
gebonden. Daaleman en Tacq houden
het zelf bij schoenen met een goede grip-
zool, zodat ze op het ijs niet bij het min
ste geringste op hun snufferd gaan. „Of
ik zelf al heb geschaatst? Nee. Of ja,
toch... op de scheve schaats van en naar
café Du Commerce, hier net naast",
lacht Daaleman. Zondag kunnen
schaatsliefhebbers voor het laatst te
recht op de ijsbaan in Terneuzen. Van
daag is er op het ijs een kinderdisco.
Dit is de laatste aflevering van de ru
briek Werkplek.
van onze redactie economie
Zij constateert dat het aantal
boekingen achterblijft bij vorig
jaar. De Nederlandse consu
ment beslist steeds later wat hij
gaat doen. Dat heeft volgens de
ANWB te maken met de onze
kerheid over de economie.
Nederland blijft de populairste
bestemming. De helft van de va
kanties vindt plaats in eigen
land. In het buitenland doet
Frankrijk het goed. Nederlan
ders trekken massaal met de
bus, trein of auto naar dat land.
De populairste vliegbestemming
is Turkije. De Verenigde Staten
zijn in trek als verre bestem
ming en Oostenrijk is de eerste
keus voor een wintersportvakan
tie. De Canarische Eilanden zijn
in de wintermaanden het popu
lairst bij zonzoekers.
De ANWB verwacht dat kam
peerders dit jaar op zoek gaan
naar meer luxe of juist de na
tuur opzoeken. Ook houden ze
waarschijnlijk rekening met het
WK voetbal. Mensen die eind
juni of begin juli met vakantie
gaan, zullen mogelijk sneller ge
neigd zijn een camping met bij
voorbeeld kabeltelevisie uit te
zoeken ANP
DOKKUM - Het einde van En-
na Aerosols in Dokkum is nabij.
Het kantongerecht in Leeuwar
den stemt niet in met het ont
slag van 66 medewerkers bij het
spuitbussenbedrijf. Directeur
Andreas Trost had voor de
rechtszaak aangegeven dat hij
bij een dergelijk besluit zelf het
faillissement van het familiebe
drijf zou aanvragen.
Als Trost alsnog afziet van een
faillissementaanvraag zullen de
bonden deze stap nemen. „De lo
nen over december en de einde
jaarsuitkering zijn niet betaald.
We kunnen dus niet anders", al
dus FNV-bestuurder Dick de
Valk. Enna Aerosols wilde een
forse reorganisatie doorvoeren
om een doorstart te maken met
26 medewerkers. Het spuitbus
senbedrijf heeft in 2005 een re
cord verlies van ruim twee mil
joen euro geboekt. Ook 2003
was zwaar verliesgevend.
De rechter heeft niettemin de
ontslagverzoeken afgewezen,
omdat Enna de voorschriften bij
een reorganisatie heeft gene
geerd. Zo heeft de onderneming
het advies van de ondernemings
raad niet afgewacht.
Trost wijt de malaise aan de te
ruggelopen orderstroom. Vol
gens de bonden is Enna Aero
sols, waar in de goede jaren
ruim 150 mensen werkten,
zwaar gedupeerd door mismana
gement van de directeur. Het
verhes aan opdrachten zou voor
al het gevolg zijn van falend per
soneelsbeleid. Daarnaast zorg
den hoogoplopende geschillen
over de vut- en pensioenrege
ling en reorganisaties voor veel
onrust in het bedrijf.' GPD