Kozakken zijn trots De aarde lijdt, de bloemen sterven, ze weent PZC Jeffrey Lee Pierce van virtuoos tot waanzinnig llsraël niet blij met Spielberg Concert in Terneuzen 9 Lives Requiem Paco Pena Ik wist dat ik vrienden zou kwijtraken toen ik dit onder werp aanpakte, zei filmmaker 'Steven Spielberg eind vorige week in een van de weinige in terviews die hij gaf over Mu nich, zijn nieuwste film. Spiel berg zou anti-Israëlisch zijn, of anti-Palestijns, of juist hele maal geen positie innemen. „Ik wist dat het een mijnenveld was." Vorige week ging Munich in de Verenigde Staten in première, in een relatief klein aantal (532) bioscopen. Pas op 6 januari wordt de film breed in de VS uit gebracht, op 26 januari hier in Nederland. Maar al ver voor de première kwam in de VS de dis cussie op gang, want de film gaat over de nasleep van de moord op elf leden van het Israë lisch team tijdens de Olympi sche Spelen in München, in 1972. Israël stuurde er een team op uit van huurmoordenaars, om korte metten met de Palestijnse terro risten te maken. Dat staat al thans in het boek Vengeance van de Canadese journalist Ge orge Jonas, want noch de Israëli sche regering noch de Mossad, de Israëlische inlichtingen dienst, heeft dat toegegeven. Op dat boek is het script van To ny Kushner ('Angels in Ameri ca') gebaseerd: er vallen, heel symbolisch, ook elf Palestijnse slachtoffers. De film gaat vooral óver de morele vraag of het ver standig is om op geweld te reage ren met meer geweld. „Ik ben er altijd voor dat Israël hard terug slaat wanneer het aangevallen wordt", zei Spielberg in het blad Time. „Maar tegelijk lost een reactie op een reactie niets op." Toen de opnamen op Malta en in Boedapest nog gemaakt moesten worden, kwam de stroom kritiek uit Israël al op gang, want Spielberg is niet de eerste de beste en sinds Schind- ler's List is hij nadrukkelijk ook een joodse filmer. De Jerusalem Post vroeg zich in een open brief aan Spielberg af of hij soms bang was voor de reactie als hij een film zou ma- ken over de 'war on terror' die ër nu is in de Verenigde Staten en daarom uitweek naar het Pa lestijns-Israëlische conflict. Mossad Anderen maken zich boos over historische onjuistheden, of de manier waarop de Mossad - wordt geschetst. - Die kritiek was er al op het boek van George Jonas. Munich omzeilt dat, door te melden dat hij „geïnspireerd is door echte gebeurtenissen". Om tegemoet te komen aan de kritiek, huurde Spielberg een pr-man van eerste minister Ariel Sharon in. Kritiek was er ook van de ande re kant. Mohammed Daoud, de man die de aanval in 1972 plan de voor de PLO-splintergroep Zwarte September, vertelde persbureau Reuters woedend te zijn, omdat Spielberg partij kiest voor de joodse staat. „Als hij dit echt bedoeld heeft als een gebed voor vrede, zou hij naar beide kanten van het verhaal moeten luisteren, in plaats van alleen naar de zionistische", meent Daoud. „Spielberg heeft de film aan de weduwes van de Israëlische slachtoffers laten zien, maar de gezinnen van de Palestijnse sloeg hij over. Hoe veel Palestijnse burgers zijn er voor en na München ver moord?" Kathleen Kennedy, de producente van de film, stelt juist dat er veel moeite voor is gedaan om een evenwichtige kijk op de zaak te geven. GPD Moderne kozakken met oude traditie foto GPD et enige echte Don KosakenChor Russ- land is onder lei- ding van de Nederlandse chef-dirigent Marcel Ver- hoeff op tournee in ons land. Zaterdag doet het koor het Scheldetheater in Temeuzen aan. René van der Velden be zocht Verhoeff in Moskou. Een weekendje Moskou be gint en eindigt in een taxi. Dat is logisch. De eerste indruk van Moskou anno 2005 is Ikea, Toyota, Mazda en McDonalds. Buiten vriest het negen graden, binnen stookt de taxichauffeur zijn kachel op tot het maximum. Russen wassen hun auto's nooit. Zal wel geen zin hebben. De Ne derlandse chef-dirigent van het kozakkenkoor, Marcel Verhoeff (49), haalt me op bij het hotel om te gaan eten in een authen tiek houten eethuisje buiten de stad. Zijn GSM brengt goed nieuws: 'Het Concertgebouw is zo goed als uitverkocht.' Voor de gezelligheid heeft Verhoeff ook een paar kozakken uitgeno digd. Nog voor de karaf wodka op tafel staat, pakt bariton Niko- laj Petrenko een kleine accor deon uit een tas en vult het eet huisje zich met kozakkenklan- ken op volume 8. Hij heeft twee uur buiten staan wachten op zijn dirigent, zijn vingers zijn nog te koud voor de knoppen. Andreij Kolesnikov, een boom lange kerel, laat solo zijn 'diep ste bas ter wereld' horen. Hij is net terug uit Korea, waar hij so leerde in zeventien concerten. De mannen praten met respect over hun Nederlandse dirigent en overladen hem met compli menten: „Jij geeft energie, jij bent een theaterbeest, daardoor wordt het een tien en nog iets: het komt recht uit het hart." Een ontroerde Verhoeff: „De eer ste vier jaar werden ze onderbe taald. Sinds ik daar een eind aan gemaakt heb, word ik op handen gedragen. Als we musi ceren gaan onze harten open." En dan klinkt weer het kristal len geluid van botsende wodka glazen onder het uitroepen van 'nasdorovje^, het enige Russi sche woord dat de verslaggever leert dit weekeinde. Verhoeff vertelt over de prettige kennismaking met de nieuwe Nederlandse ambassadeur in Moskou die ochtend. En de man nen steggelen of het nou de elf de of de veertiende tournee naar Nederland wordt. Er volgen toasts. Op het contact, de intimi teit, de vriendschap en het res pect, als artiest en als mens. Nas- dorovje. Als de tent gaat sluiten, verpakt de accordeonist de over gebleven stukken vlees in een servet en stopt ze in zijn jas. Bui ten wachten twee zwarte boli des; de maffia heeft kennelijk een klusje te doen in deze buurt. Tsaar „Kozakken zijn een volk binnen het Russische volk. In de tijd van de tsaar waren ze zeer voor naam, als bewakers van de gren zen. Daarom zijn ze een trots volk. Ten tijde van het commu nisme moesten ze hun kop hou den en werd hun familie ont hoofd. Een kozak is een demo craat, een vrije man", vertelt Verhoeff de volgende dag. Het hele koor bestaat uit veertig leden. Van hen gaan steeds zes tien zangers mee op tournee. Ze worden begeleid door zes musici van het Moscow Festival Ensem ble. „Het is een professioneel koor met solozangers en laurea ten die de cultuur van het land uitdragen. Met een lach en een traan. Met werk van oude en mo derne componisten. Ons koor is het visitekaartje van de Russi sche cultuur. De zangers zijn zeer betrokken. Ze komen vaak zelf met nieuwe werken, teksten uit de kast van oma", aldus Ver hoeff die als dirigent kind aan huis is in onder meer Moskou, Bulgarije, Litouwen, Roemenië en Turkije. „Het koor bezoekt ieder jaar Ne derland, met nieuw repertoire. Altijd omsloten door een aantal bekende werken, zoals -Kalin- ka' aan het eind", aldus Ver hoeff. „Dit keer zit er een blok in met liederen tegen de oorlog. Vanuit de oorlog keren we terug naar de liefde, voor de natuur, voor de mens. Het gaat over res pect." Vijf maanden per jaar is Ver hoeff met zijn kozakkenkoor op pad. In 2006 staan behalve Ne derland ook Israël, Japan. Tur kije (ooit voor 20.000 man) en Oostenrijk op het programma. En Rusland natuurlijk, getuige een groot artikel in de Moscow Times. Tijdens ons bezoek wor den contacten gelegd voor nieu we tournees in Italië en de VS. Het voormalige woonhuis van tsaar Peter de Grote hangt vol recente schilderijen. In elke lege zaal zit een oud vrouwtje in een blauw uniform als suppoost te niksen. Het concert wordt gege ven in de voormalige woonka mer, een ruimte met dertig ra men, fluwelen gordijnen en een balkon, waarop RTL Nieuws op namen maakt. Napoleon Verhoeff had al verteld dat het koor niet statisch op de bühne staat te zingen. „Het koor heeft een verhaal te vertellen en wil wisselwerking met het pu bliek", aldus Verhoeff. Hij heeft niets te veel gezegd. Nikolaj Pe trenko en Andreij Kolesnikov blijken solistische en theatrale hoofdrollen te vervullen bij het Don KosakenChor Russland. In dit gezelschap van onverval ste Russen van middelbare leef tijd is Marcel Verhoeff een van de jongste én een van de klein ste. Dat neemt niet weg dat de expressieve dirigent de ontbe- twiste baas is. Als een ware Na poleon voert hij zijn troepen aan. Hij zingt alle balladen, li turgische gezangen, feest- en volksliederen woordelijk mee. Laat jong en oud in het publiek meezingen en glimt van trots. Na elk lied worden de zangers in hun rode jas en witte bont muts luid toegejuicht. Bij het af scheid van Nikolaj en Andreij drinken we wodka in een plastic bekertje, gevolgd door fruitsap. Nasdorovje, zeggen we vloeiend. En dan is er toch weer die taxi chauffeur, altijd een betrouwba re bron van informatie in het buitenland. „Don KosakenChor Russland? Nooit van gehoord. Wat er in deze stad te doen is, moet u in het hotel vragen. Ik weet het niet." René van der Velden Don KosakenChor Russland Mos cow Festival Ensemble onder leiding van Marcel Verhoeff is op zaterdag 7 januari te zien in het Scheldetheater in Temeuzen om 20.00 uur. woensdag 4 januari 2006 23 Ooit beloofde hij hem dat, als er iets zou gebeuren, hij ervoor zou zorgen dat zijn pla ten 'in de lucht bleven'. En Wil lem Venema, zaakwaarnemer en 'mental coach' van de in 1996 overleden Gun Club-frontman en soloartiest Jeffrey Lee Pier ce, hield woord. Eind november verschenen de eerste twee delen van 9 Lives, een gedegen, negen cd's tellende selectie uit de muzikale nalaten schap van een invloedrijke en ge respecteerde rockmuzikant. Naast begenadigd (bluesgita rist, getalenteerd songwriter en hei-uitvinder van de punk- en ga- ragerock, was Jeffrey Lee Pierce ook een grootverbruiker van al cohol en harddrugs. Die werden hem, na een flamboyant rock-'n-roll-leven, uiteindelijk fataal. De frontman van The Gun Club was vanuit Londen, waar hij elf jaar woonde, terug gegaan naar zijn vader in Salt Lake City (Utah) om af te kic ken, opgelapt te worden en te gaan studeren. Maar hij gleed uit over een stuk zeep, viel, raak te in coma en kwam daar vanwe ge zijn belabberde fysieke ge steldheid niet meer uit. Pierce stierf, 37 jaar oud. op 31 maart 1996. Concertorganisator Willem Venema, die vorig jaar concert bureau The Alternative opzette, was sinds halverwege de jaren tachtig Pierces zaakwaarnemer annex manager. Pierce strandde op zijn kantoor in Delft, be rooid, gedesillusioneerd en op zoek naar iemand die zijn vol gende plaat wilde financieren. Venema nam hem mee naar huis, regelde geld en een studio en wierp zich vervolgens op als zijn financiële en mental coach. „Ik zorgde dat hij zijn geld van het toeren en de plaatverkoop kreeg", vertelt Venema. „Ik gaf hem de mogelijkheid om platen op te nemen en schoot hem geld voor als hij op vakantie wilde. Maar ik kx-eeg er de negatieve kanten van Jeffi-ey's onverant woordelijke gedrag bij. Dan was hij zijn paspoort kwijt, dan had hij zijn vliegtuig naar een vol gend optreden gemist, dan was hij zonder geld gestrand in Ja pan en dan weer opgepakt door de politie. Zijn optredens wer- den steeds slechter." Venema had de nalatenschap van Piei-ce en zijn Gun Club, waaronder de catalogus die hij voi-ig jaar meeki-eeg bij zijn ge dwongen vei-trek bij concertor ganisator Mojo, eerder kunnen uitbrengen. Maar omdat hij vrij wel meteen na diens overlijden werd gebeld door allerlei men sen die probeerden geld los te peuteren, besloot hij te wach ten. „Ik hou niet van aasgieren; die op een dode muzikant dui ken als hij net koud is en de meest vreselijkste bootlegs opi cd zetten. Ik wil geen geld slaan uit iemands dood. Als je een; plaat uitbi*engt. moet je dat doen met passie en respect voor de artiest." Hij had Pierce destijds dan ook; gezegd dat hij geen rotzooi van: hem zou uitbrengen. Maar dat: hij wel wilde laten zien hoe de; platen tot stand kwamen en wel ke nummers ze niet haalden, of hij dat nou leuk vond of niet. En om een beter beeld van de ar tiest te ki-ijgen, bevat het laatste deel van 9 Lives, dat voor begin 2007 gepland staat, live opna-, mes met de minder verheffende' momenten van zijn laatste tour-' nee als solo bluesmuzikant.' „Daar hoor je Jeffi-ey soms in, een deliriumachtige, hallucine-; rende toestand. Maar er is ook een stuk waarin hij in het Ja pans moppen zit te tappen. Door die dingen er bij te zetten,, krijg je een Lenny Bruce-ac'htig'! beeld van die laatste toer. De1 highlights en de dieptepunten. Van vii'tuoos tot waanzin." De selectie van de live opnames en nooit eerder uitgebrachte nummers liet Venema over aan fanclubvoorzitter, Pierce-con-: naisseur en schrijver/ samenstel-, Ier van het interviewboek Wal king With The Beast Gene Te- mesy en geluidsman Edwin Heath van de Gi-oningse roek- tempel Vei-a, waar Pierce kind aan huis was. Producer Peer Ra ve, die met Piei-ce twee albums opnam, remixte en i-emasterde. de opnames. Het Delftse ont- werpbui-eau Fabrique tekende; voor het artwoi'k. En voor het' uitbrengen van de negen cd's,. waaronder vier dubbele, nam, hij het Nederlandse Flow Re- cords in de arm. Tot februari 2007 vei'schijnt om de di*ie maanden een deel van de sei'ie. En dan valt het doek voor een; van de invloedrijkste i'ockmuzi- kanten van de afgelopen 25: jaar. Rob Broere 9 Lives is een samenwerkingsproject van Flow Records en The Alternati ve. De eerste twee delen van de ne gen cd's tellende serie, 'Wildweed' en 'Lucky Jim', verschenen in novem ber. 'Mother Juno' en Danse Kalim- ba Boom' volgen in februari. Jeffrey Lee Pierce, frontman van The Gun Club foto Lex van Rossen/GPD Een knappe flamencodanser ontbreekt in Paco Pena's nieuwste werk. Toch is zijn Requiem In Praise of the Earth flamen co pur sang. „Het is een ode aan de gulheid van de aarde." Applaus voor Paco Pena. Het gelaat van de kleine virtuoos met het grote gitaargeluid, verandert in een bescheiden glimlach. Hij is tevreden. Tei-wijl de leden van het Neder lands Concertkoor hem na de repetitie nog onzeker maar bewonderend toeklappen, lijkt zijn houding te verraden dat hij er alle vertrouwen in heeft: de komende concert tournee kan een succes worden. Het koor heeft de sfeer van zijn Requiem, gecompo neerd volgens de wetten van de flamenco, goed te pakken. Al eerder verraste de flamencogitarist met een mis, die in Nederland volle zalen trok. Ook toen stond het Nederlands Concertkoor hem en zijn musici en solisten terzijde. Maar de spectaculaire danser blijft ditmaal achterwege. „Jammer", vindt een handvol sopranen en alten uit het koor. „Maar he laas, het is niet anders", zegt Pena. „Bij dit Requiem past geen flamencodanser. Hij is veel te 'handsome'." Na het succes van zijn mis had Pena eigenlijk geen zin om weer zo iets te schrijven. „Ik ben nu eenmaal geen gewoon componist. Maar toen het festival Paco Pena foto Roland de Bruin/GPD van Salisbury in Engeland mij vroeg iets te maken ter ere van de aarde, besloot ik het toch maar te doen. De sfeer daar beviel me en de uitvoering gaf me nadei'hand het ge voel dat het werk ook in Nederland een suc ces kan worden. Het is een echt requiem ge worden, in dit geval een dodenmis voor de aarde. Die wordt nu echt serieus bedreigd, door de manier waarop we leven. Maar het is ook een dodenmis die het publiek ervan wil overtuigen dat er nog hoop is." Bezorgdheid Hij spreekt met zachte stem: „Ik wil mijn be zorgdheid graag uitdragen. De een doet dat schrijvend, de ander met theater. Ik doe dat met mijn muziek. Voor mijn Requiem heb ik de oude Latijnse middeleeuwse tekst ge volgd, vei-taald in het Spaans. Daar heb ik vervolgens een aantal eigen ingrediënten aan toegevoegd. Tot het offertorium is de op bouw normaal, want daar geef ik mijn per soonlijke commentaar, daar krijgt de mu ziek een apocalyptisch karakter." Wat hij bedoelt laat hij later horen op de repetitie. Pena begint te spelen, met kleine bi-eekbai-e handen, die alles lijken te kunnen. Met vin gers die eindigen in haast natuurlijke plec tra. Aarzelend zet het koor in, maar al na een paar maten glijdt het als vanzelfspre kend mee in de stroom van noten. Melancho lie zet de toon. Nooit serder klonk deze mu ziek in Nederland, maar de klank van de vol- strekt natuurlijke melodieën is veiTassend vertrouwd. Als het koor zwijgt, valt de com ponist zelf als solozanger in. Hoog en ijl van stem. „Er schuilt verdriet in de ziel", legt hij later uit. „De aarde lijdt, de bloemen steiwen, ze weent. Alles wijst ei'op dat het laatste oordeel niet lang meer op zich zal la ten wachten." Zo moet het straks worden. Dan trakteert hij op een stukje instrumen taal vuurwerk. Zijn ï-echtervoet legt de ba sis voor het ritme. Het vormt de inleiding tot een onrustig Dies Irea, de 'Dag des oor deels'. Smekend zingt het koor dan de bede om vergeving. De haiToonieën zijn schrijnend en dirigent Rob Vermeulen roept de zangers daarbij op te zingen als slagwerkers. In de muziek wordt de naderende apocalyps voelbaar. Vermeulen is blij dat Pena hem door de par tituur leidt, want er staan dan wel noten, maar de complexe ritmes en het tempo waar in moet worden gezongen, zijn soms nog raadselachtig. Pena bedacht dan wel prach tige muziek, het notenschrift beheerst hij niet. „More free", moedigt hij de zangers aan. Ze kijken verschrikt. „De ritmes van de flamenco zijn inderdaad ingewikkeld", zegt Pena verontschuldigend. Niettemin heeft hij alle vertrouwen in het koor en de dirigent. „Samen met mijn eigen musici ont staat er komende week iets moois", belooft de componist. Fascinerend Hollandse zangers en Spaanse flamenco? „Die combinatie is fascinei'end, de klank van een gewoon klassiek getraind Europees koor met de kleuren van een flamenco- groep. Een spannende combinatie van cultu ren: mooie vloeiende melodieën tegenover de vrijheid en improvisatie. Het is dan alsof het volk reageert op de expressie van de een ling, die zijn emotie uitschreeuwt. Ik heb ge probeerd dat te verenigen binnen de wetten van de flamenco met zijn Andalusische, Ara bische en joodse invloeden. Het enige wat ik kan doen is hopen dat bij de uitvoering de geest over de uitvoerenden vaardig wordt. Want pas dan komt het stuk echt tot leven, dan komt het aan bij het publiek." Voor het slot zet de componist een kinder- koor in. „Ik ben dol op die stemmen. Ik heb een tekst voor ze gekozen die ik heb gevon den bij de Griekse dichter Homeius. Het gaat over de aarde als moeder van alles en iedereen. Ze is het fundament voor ons be staan, ze maakt dat de vogels kunnen zin gen, dat de vissen zwemmen en dat de bloe men bloeien. Het is een ode aan de gulheid en de schoonheid van de aarde. Een bede om haar te beschermen." Het stuk is al eerder uitgevoerd in Salisbury en in Cordoba. „Daar woon ik. In een tot ka thedraal geworden moskee viel alles precies op zijn plaats. Sindsdien heb ik nog wel een en ander aan dit werk vei-anderd, vooral in de harmonieën, niet echt veel maar wel ge noeg om de eerste uitvoering van deze nieu we serie op te vatten als een première. Ze ven concerten op een rij is werkelijk een gro te onderneming. Het stuk duurt een uur en twintig minuten en meer moet het ook niet zijn. Want er gebeurt nogal wat in dit stuk. Niet alleen voor ons, maar ook voor het pu bliek." Hans Visser Flamenco Requiem 'In praise of the Earth van Pa co Pena door het Paco Pena Gezelschap, Neder lands Concertkoor en kinderkoor o.l.v. Rob Ver meulen. Voor meer informatie: www.pacope- na.com Tournee (selectie): Den Bosch, De Parade, 15 ja nuari; Eindhoven, Muziekcentrum, 16 januari; Am sterdam, RAI Theater, 22 januari.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23