Fatboy viel erg in de smaak in 2005 PZC Grand café De Fiets is het afstappen waard Jaw Poppen Bamboe I Redactie bijlagen: 0113-315680 lwvw.pzc.nl Umail:redactie@pzc.nl postbus 314460 AA Goes «dvertentie-exploitatie: I Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; 17eeuws-Vlaanderen: 0114-372770; I Nationaal: 020-4562500. zaterdag 31 december 2005 Modeontwerper Percy Irausquin. foto Marco van Hal Er gebeurde veel afgelo pen jaar. 2005 is het jaar vanOp de punt jes is van alles in te vullen. Op consumentengebied tim merden de Fatboy, de lcd-tv en Percy Irausquin nadruk kelijk aan de weg. Juichende recensies, en be langrijker, een contract waar mee zijn ontwerpen ook daad werkelijk in de winkels komen te hangen. 2005 is hét jaar van modeontwerper Percy Iraus quin. De voormalige winnaar van de Frans Molenaar-prijs mag onder eigen naam zowel een couturelijn als prêt-a-por- ter-collectie op de markt bren gen en opent binnenkort een ei gen atelier en winkel in Amster dam. De ontwerpen van Iraus quin, Nederlander met Cubaans bloed, zijn super-vrouwelijk, met veel bloot en glanzende en soepel vallende stoffen als satijn en organza. Fatboy Een uit de kluiten gewas sen poef. Ideaal om op te zitten, te liggen of te slapen. Meer is de Fatboy eigenlijk niet. Of toch? De populariteit van de Fatboy, wereldwijd verkrijgbaar in zo'n tachtig landen, groeide en groei de in 2005. Het succes van de.ste vige nylonzak met piepschuim korrels is zelfs zo groot dat ie dereen er afgelopen jaar een graantje van mee wilde meepik ken. Overigens zijn op internet (googelen op Fatboy) originele exemplaren voor soms nog geen honderd euro verkrijgbaar. Nog goedkopere lookalikes doken af gelopen jaar op in bouwmarkt en woonwinkel. Nieuw van Fat boy zelf is een exemplaar met opvallend dessin van het beken de Finse merk Marimekko. Ook leuk: de Doggylounge, een Fat boy voor honden. Zelfs de vier voeters van Robbie Williams schijnen erop te slapen. LCD-tv Ze zijn niet aan te sle pen, de lcd-tv's. Elk jaar verdub belen de verkochte aantallen zich. Zo komen we dit jaar vol gens marktonderzoeksbureau GfK Benelux uit op 400.000 plat te beeldschermen. In 2004 wa ren dat er 165.000. Het meest 'vliegt' de 26-27 inch over de toonbank, dat is een beelddiago naal van 65 a 67 centimeter. Maar zo meldt GfK: „De 32-33 inch (80-82 cm) is sterk in op komst." Het nummer één-model is een 32 inch, de 32PF9966 van Philips. Sterke troef van het winnend model is Ambilight, een typisch Philips-snuf je. Dat zorgt ervoor dat de muur achter de tv 'meekleurt' met het beeld. Het mag dan hard gaan met de platte tv's, zes van de tien men sen kopen volgens GfK nog steeds een conventionele beeld buis. Crazy Frog Ringtones zijn big business geworden. Alleen al in de VS gaat er een half miljard om in de belmelodietjes, wereld wijd vijf keer zo veel. Kaskra ker voor Jamba was dit jaar de beltoon Axel F van Crazy Frog, een irritante blauwgrijze kik ker. Het Berlijnse bedrijf zou er 25 miljoen mee verdiend heb ben. De saus Neem fritessaus, meng het met frambozen en mosterd Platte tv van Philips met Ambilight. en je hebt 'frambonaise', de saus van het jaar. Annie en Hilda Me- gens van 'Kwalitaria Annie Me- gens', een snackbar in Millingen aan de Rijn, bedachten de saus voor een wedstrijd van sauzenfa- brikant Remia. Website De ene verkiezing zet Google bovenaan, een andere houdt het op de Postbank. Wie heeft er gelijk? Allebei! We 'goo gelen' er met zijn allen zo hard op los, dat de zoekmachine de best bezochte site van Neder land is. Onderzoeksbureau Mul- tiscope noteert voor Google een stijging van drie naar één: Dat gaat ten koste van Startpagi na.nl. De getallen liegen er niet om. Zo'n 7.675.000 internetters raadplegen Google minstens één keer per maand. Vorig jaar scoorde Startpagina 6,5 miljoen gasten. Maar vraag je consumenten naar hun favoriete site, komt er iets anders uit de bus. Via de si te www.websitevanhetjaar.nl maakten 628.007 stemmers hun voorkeur kenbaar. „Met bijna twee keer zoveel stemmen als De uit de kluiten gewassen poef Fatboy. Google en Marktplaats is Post bank, nl de terechte winnaar", concludeert initiatiefnemer Joost Broeren. Auto In 2005 was de hybride Prius van Toyota de Auto van het Jaar, maar zo'n ingewikkeld gedoe met twee verschillende aandrijfvormen schrikt veel mensen af. Het had het jaar kun nen worden van Peugeot of Renault, maar de Franse mer ken zijn net zo snel weer wegge zakt op de verkoopranglijst als ze gekomen zijn. Het wordt toch weer Opel, dat met het markt leiderschap aan de haal gaat, met VW als goede tweede. 1 Het was een jaar waarin Mer cedes met grote kwaliteits problemen te kampen kreeg en klanten verloor aan Audi, BMW en Volvo. Maar de beste marktprestatie wordt waar schijnlijk geleverd door het Ko reaanse Kia, dat de toptiert bin- nenstoomt. En 2005 was voor al het jaar dat de Chinezen de Europese deur op een kier zet ten met hun Landwind. I)VD-videocamera Dvd heeft Nederland de afgelopen jaren vlot veroverd. In het kielzog daarvan laat de videocame- ra zich meesleuren. Sony bracht zo'n dvd- camcor der februari 2004 op de markt. Dit jaar beleefde de camera zijn grote door braak. Populairste model is de DCR-DVD92. Die staat in de top vijf van meest verkochte videocamera's fier op de twee de plaats. Achter de MiniDV DCR-HC17. In omzet rukte de dvd-camera op naar een aan deel van dertig procent van de koek. Ook Canon en Hitachi heb ben zich inmiddels in de strijd geworpen. Van de in totaal 200.000 camera's zullen er dit jaar 40.000 dvd aan boord heb ben. Met bijdrages van Paul Geerts, Maarten van de Rakt, Rien van der Steen en Koos van Wees Crazy Frog Nu vrijwel elke volwassene is voorzien van een zonnebril wordt de focus verlegd naar een andere doelgroep, kinderen. Adi das brengt de Jaw, een zonne bril voor kinderen tussen de 8 en 14 jaar. Met SPX, Vision Ad vantage PC, Climacool en Quick Release scharnieren. Eigen schappen die de bril respectieve lijk extra sterk, krasbestendig, koel (cool) en onbreekbaar ma ken, maar die andere termen klinken beter. De pasvorm is vanwege de smalle neusbrug idé aal voor kleine gezichtjes. Vol gens Adidas is de bril onmis baar voor tere kinderoogjes. Hij kost 79 euro. Informatie: www.adi- dascom/eyewear Het zijn knoertlelijke poppen, maar in de VS knap populair. Ze heten Uglydolls. Debbie Spelt van webwinkel trendy speelgoed.nl laat weten te gelo ven in de 'kracht van deze unie ke, handgemaakte poppen'; „En aangezien Nederland op trend settend gebied altijd wel een jaartje of twee achterloopt, zal hier de tijd voor de Uglydolls nog wel komen." Er zijn negen poppen met, als we de beden kers moeten geloven, een eigen karakter - de beschrijving wordt meegeleverd. Beroemdhe den als Robbie Williams en Jen nifer Aniston zouden er al mee zijn gesignaleerd. De bedenkers verschenen bovendien in NBC Today Dat zijn de kunstenaar David en zijn vriendin Sun-Min. David ondertekende ooit zijn brieven aan haar met lelijk getekende poppetjes. Sun-Min maakte daar een plu che versie van. Dat prille begin mondde uit in de oprichting van een bedrijfje in 2003. De beest jes kosten 29,95 euro en sleutel hangers 8,95 euro. Bij Gucci gaan ze ervan uit dat de clientèle na de kerstdagen nog geld overheeft. En waar schijnlijk is dat ook zo, de klan tenkring van het luxe merk in aanmerking nemend. Voor hen heeft het merk een horloge in de aanbieding, de 'Bamboo Stain less Steel Diamonds', met 26 diamantjes. Basis zijn de op bamboehout geïnspireerde scha kels, en een kast die doet den ken aan een paardenbit, een te rugkerend motief in de wat duurdere Gucci-horloges. Op die kast zijn twee rijen diamant jes aangebracht. Het horloge kost 1945 euro. Een iets eenvou diger model is er voor 695 euro. Een ijle nevel hangt over de duinen. Iel schijnt de zon aan de einder waar zee m lucht elkaar vinden. Twee Zeeuwse trek paarden sjokken bij Dishoek met knikken de hoofden gemoedelijk de polderweg af. Winter op Walcheren. •Goh, wat is het hier rustig", zegt een win- tergast tegen de nieuwe uitbaatster van Grand café De Fiets in Zoutelande. „Ja, dat s'szomers wel anders", is het antwoord. Toch loopt het nog aardig vol, echtparen, fffl enkele eenling als ik en ganse families, allemaal aan de wandel. Na de kerstdagen houden veel mensen het restaurant even voor gezien. Het is heerlijk van al dat ongeregelde eten en drinken «ven bij te komen. Bijvoorbeeld met een ftandwandeling, lekker uitwaaien en de alte zeelucht opsnuiven. Daar krijg je dan toch weer trek van. Niets is aangenamer dan die kleine trek te stillen in een van de vele etablissementen hngs de Walcherse kust. Vandaag is dat in De Fiets, sinds 5 november bestierd door Wouter Goedman en Angela Lievense. Bui ten rust een vélocipède, zo'n voertuig met één heel groot wiel en één heel kleintje te gen de gevel. Het is het oertype van de fiets waarop onze voorvaderen hun balanceer- kunsten vertoonden. Binnen prijken nog een paar miniatuurmodellen op een plank tegen de muur. Voor Wouter en Angela is het ook nog een beetje balanceren, beiden hebben de hotel school in Middelburg met goed gevolg door lopen, maar een eigen zaak runnen is toch heel wat anders. Terwijl Wouter in zijn een tje de bestellingen opneemt en ook de keu ken in moet, dreigt het even fout te gaan. Het paar aan een belendend tafeltje klaagt dat de kroketten van binnen niet warm zijn. Wouter reageert zoals het hoort, hij maakt zijn verontschuldigingen en bakt nieuwe. Die blijken prima te zijn en de gas ten uiten hun tevredenheid. Dan komt An gela het team versterken. Mijn gamalenkro- ketjes zijn niet alleen warm, maar ook lek ker bruin. Blijkbaar heeft Woyter het zeke re voor het onzekere genomen. Het zijn geen handgemaakte superkroketten van de meesters van de Belgische kust, maar ze smaken goed en kosten slechts 6,95. Een eurootje meer en je hebt zo'n superkroket, AAN TAFEL Rien van Reems misschien een tip, want met kwaliteit trek je klanten en wat belangrijker is, je houdt ze vast. Jaren geleden onderbraken we onze winter se strandwandelingen steevast bij een een voudig etablissement waar de uitbaatster zelfgemaakte tomatensoep met handge- draaide balletjes serveerde. Tot zij de zaak overdeed aan een nieuwe ondernemer die tomatensoep uit blik opdiende. We zijn er nooit meer gevyeest. Het zijn de kleine dingen die in de horeca zo heel veel uitmaken. Wouter en Angela ge ven bij de kroketten vers en donker Wald- kombrood, heerlijk is dat. Ze hebben ook grof brood op de kaart staan, dat zijn drie centimeter dikke boterhammen van donker meergranenbrood en je kunt kiezen tussen Old Amsterdam kaas met Zeeuwse mos terd, kruidenroomkaas (beide 3,95) of gei tenkaas, gegratineerd met honing 4,50). De Zeeuwse mosterd is ook basisbestand deel van de romige mosterdsoep 3,95) en tot mijn genoegen zie ik dat de Italiaanse tomatensoep 3,50) uit eigen keuken komt en van verse tomaten is gemaakt. De sandwiches op de kaart, tonijn, gezond en gerookte kip (alle 4.95), worden ge maakt van drie sneetjes Waldkombrood en de salade Nigoise, salade Caprese, salade chèvre en salade Noordzee kunnen als voor gerecht voor 9,95 of als hoofdgerecht voor 12,95 op tafel worden gezet. Er is een keuze uit vier tosti's, waaronder een super tosti die toch maar 3,50 kost en die allemaal vergezeld gaan van een lek kere currydip. De Fiets serveert tal van bor-> relhapjes vanaf 3,50 en een volledige bittergarnituur met drie sausjes, bestaande uit diverse hapjes, kost in kleine vorm 7,50 en groot 12,50. Daar betaalde ik laatst in een Ierse pub in Amsterdam 17,50 voor. De kaart met warme gerechten is beperkt, met onder meer de traditionele uitsmijter 5,25 lasagne Bolognese (€7,25), saté van de haas met kroepoek en atjar 8,75) en gebakken gamba's in knoflookolie 13,95). Dit laatste gerecht blijkt een goed kant-en-klaarproduct: 6 grote garnalen die probleemloos uit hun harnas rollen. De gast heeft keus uit brood of aardappelwed- ges. Garnalen en salade serveren Wouter en Angela op één groot bord, apart zou prakti scher zijn, want de knapperige sla en de knoflookolie combineren niet zo. Een goed idee van De Fiets zijn de verlei delijke cocktails, negen in getal 5,50), die op de voorkant van de spijskaart prijken en Wouter en Angela leggen eer in met de French koffie, met goede slagroom, terwijl de zelfgebakken appeltaart een echte trek ker is. De Fiets is het afstappen waard. Grand café De Fiets Langstraat 15 4374 AN Zoutelande Tel. 0118-566040 Gesloten op woensdag en donderdag Keuken open van 10.00 tot 02.00 uur Creditcards: wordt nog aan gewerkt Vegetarisch: op aanvraag Kinderen: in overleg, kinderstoel Rolstoel: toegankelijk Roken: niet gescheiden Glutenvrij: vooraf melden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 41