PZC Drie Wegen krijgt plek in Oost-Souburg Kledingstijl loopt door in interieurlij n De sfeer in de wijk moet behouden blijven W3 Redactie bijlagen: 0113-315680 «ww.pzc.nl mailrredactie pzc.nl Postbus 31, 4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; 7eeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. zaterdag 31 december 2005 Impressies van het nieuwbouwproject Drie Wegen zijn te zien bij Schinkel De Weerd Makelaardij. De grond ligt er nog kaal bij, maar dat duurt niet meer lang. Tussen de bestaande bebouwing van Oost-Sou burg moet het nieuwbouwproject Drie Wegen verrijzen. Autobedrijf Kuzee heeft met zijn verhuizing plaatsge maakt voor 25 woningen. Toch zijn in het nieuwe plan de garages nog altijd in de meerderheid. De meeste Souburgers wa ren blij dat het autobedrijf Kuzee naar de overkant van de A58 verkaste. Zo kwam er ruim te voor nieuwbouw in het dorp, iets waar Souburg al lang op zat te wachten. Aan de J.I. Sandersestraat, de Zeewijksingel en de Kromme Nieuwstraat komt nu een geva rieerd aanbod van vijfentwintig koopwoningen: 21 gezinswonin gen en vier appartementen. Een project dat wat uitstraling be treft moet passen bij de aangren zende bebouwing die vooral be staat uit oude huizen. Met een rood pannendak, verschillende kleuren baksteen en verspringin gen in de gevels moet de karakte ristieke sfeer in de wijk behou den blijven. Juist om die reden zijn Johan en Bianca Schout (beiden 34 jaar) zo enthousiast over het project Drie Wegen. Zij wonen nog aan de Vlissingsestraat, maar de re serveringsovereenkomst voor een huis in het nieuwe plan is al getekend. Als het goed is, dan wonen zij straks een paar straat jes verderop. „We willen graag in deze buurt blijven wonen, want de sfeer is hier prima. We maken geregeld een praatje met de buren en gaan er af en toe eens langs. Het gaat er gewoon gemoedelijk aan toe." Gehecht Johan en Bianca verhuizen voor al vanwege de ruimte, want ei genlijk zijn ze best gehecht aan hun huidige huisje. „Dit hebben we in 1997 gekocht en compleet verbouwd. We zijn anderhalf jaar bezig geweest. Het is mooi geworden, maar het is niet echt groot." Hun toekomstige wo ning krijgt een ruime woonka mer met openslaande deuren naar de tuin, drie slaapkamers op de eerste verdieping en een zolder die bereikbaar is via een vaste trap. De keuken grenst aan de straatkant, dat sprak Bi anca aan. „Vanachter het aan recht heb je altijd iets te zien en je hebt meer privacy in je zit hoek, omdat die aan de achter kant ligt. Maar als er geen gara ge bij zou zitten, dan hadden we het niet gedaan." Daarbij knikt ze met haar hoofd in de richting van haar partner. „Hij kan niet meer zonder schuur." Het project Drie Wegen is hen op het lijf geschreven. Achter de woningen worden maar liefst 59 garages gebouwd. Bij het kavel van Johan en Bianca hoorde al één garage, maar zij hadden de mogelijkheid om er nog een naastgelegen garage bij te ko pen. De muur tussen de twee ga rages laten zij weg, zodat er één grote ruimte ontstaat. Johan en Bianca hebben wel ge luk gehad, want het was een kwestie van loten. Slechts twee van de 21 gezinswoningen be schikken over een aangrenzende garagebox. De andere huizen krijgen een berging achter in de tuin of een parkeerplaats. De toekomstige bewoners krijgen wel de gelegenheid om een gara ge dichtbij hun huis aan te schaf fen, omdat de huizen grenzen aan het garageplein. „Die pleintjes zou je bijna iets van Oost-Souburg kunnen noe men", aldus Els ten Broeke van projectontwikkelaar Marsaki. Volgens haar is dat vooral te wij ten aan de smalle straten waar voor auto's niet veel ruimte is. Hoe dan ook, het loopt storm op de boxen bevestigd Marianne de Weerd van Schinkel De Weerd Makelaardij. Van de 59 garages zijn nog maar zestien in de ver koop. „We hebben vooraf een marktonderzoek gehouden, dan ben je natuurlijk wel op de hoog te van de koperswensen", zegt De Weerd. Naast de behoefte aan garages, klonk vanuit Sou burg de roep om betaalbare, tra ditionele woningen. Het nieuwbouwproject is een ontwerp van WTS-archit^cten uit Vlissingen. Onder de 25 wo ningen zitten twee poortwonin gen. Deze woningen liggen op de eerste en tweede verdieping en de poort op de begane grond verleent toegang tot de garages achter de huizenrij. Verder zijn er drie hoekwoningen, vier ap partementen en twee twee-on- der-een-kap-woningen in het project, de overige woningen zijn ééngezinswoningen. Kopers hebben alvast een in druk kunnen krijgen van het project door middel van een vir tuele tour; van ieder woning type bestaat een 3D-filmpje. In die filmpjes is ook rekening ge houden met de lichtinval en schaduweffecten. Hiermee heeft Schinkel De Weerd Makelaardij naar eigen zeggen de primeur in Zeeland. „Je ziet zoiets wel va ker in Nederland, maar meestal gaat het dan om grote nieuw bouwwijken. Voor zo'n klein project is het uniek." Het waren dan ook niet zo zeer de kopers, als wel de collega-makelaars die aan de telefoon hingen om infor matie te vragen. „Dat vinden wij een hele eer", aldus De Weerd. Het startsein voor de ver koop werd eind november gege ven en het project viel in goede aarde bij het koperspubliek. In middels zijn er nog vijf wonin gen vrij, dat wil zeggen; zonder optie. De prijzen beginnen bij 168.500 en lopen op tot 223.000 euro. De projectontwikkelaar mikte op een gemêleerd gezel schap en dat lijkt gelukt. „Zo wel jong als oud, alleenstaanden als gezinnen hebben zich inge schreven voor Drie Wegen. Het gaat vooral om doorstromers die uit de oudere, kleinere huisjes van Souburg komen, maar er zit ten ook enkele starters bij", al dus De Weerd. Starters Tot die starters behoren ook Marcel van Boven (26) en zijn vriendin Lianne Lorier (24). Zij werden ingeloot voor een twee-onder-één-kap en tekenen binnenkort het reserveringscon tract. „We vinden het vooral heerlijk dat we het kunnen in richten naar wens en dat we de ruimte hebben." Marcel is gebo ren en getogen in Souburg. „Souburg heeft een kleinschalig karakter, maar beschikt wel over alle voorzieningen. Boven dien ligt het centraal tussen twee steden", zegt Marcel en daarom wil hij er graag blijven wonen. Hij en zijn vriendin heb ben eerst gezocht naar een be staand huis in Oost-Souburg, maar zonder resultaat. „Wij wil len een jong huis, want we zijn geen klussers", zegt Lianne. „In Souburg staan wel starterswo- ningen, maar dat zijn meestal oude huisjes." Marcel vult aan dat je voor die huisjes vaak nog een heleboel neer moet leggen. „En als je er dan ook nog wat aan wilt veranderen, is het ver schil met een nieuwbouwhuis niet eens zo gek groot." Anita Janse Verhuizen in een handomdraai Armani, Ralph Lauren, Pra- da, Scapa en Zara. Steeds meer bekende modemerken heb ben inmiddels ook een eigen in- terieurlijn. De inrichting van het huis moet blijkbaar naad loos aansluiten op de kleding stijl. Een populair merk symboli seert een levensstijl waarin men sen zich kunnen herkennen. Vorig jaar opende de Nederland se vestiging van Zara Home in het filiaal Amsterdam Het Spaanse kledingconcern, dat sinds 1975 bestaat, is bekend om haar trendy kleding voor een schappelijk prijs. De doel groep zijn jonge vrouwen.en mannen. De twee belangrijkste concurrenten: Hennes Mau- ritz en Mango. Sinds een jaar is er naast de suc cesvolle kledingformules dus ook een 'living-lijn'. In hetzelf de stijltje zijn ook handdoeken, beddengoed, dekens, bestek, ser viesgoed, kussens en andere woonaccessoires verkrijgbaar. Die zijn minstens net zo mo dieus als de rest van Zara. Steeds meer modemerken brei den hun kledingcollecties uit met meubilair en interieuracces- soires. Die stap is overigens vaak voorafgegaan aan de suc cesvolle lancering van schoe nen, (zonne)brillen, horloges, make-up en verzorgingsproduc ten. Interieur is dan het sluit stuk. Ook het Schotse Scapa lanceer de in 1995 een eigen homecollec tie. „Dat is door de vraag van klanten ontstaan", vertelt Arlet- te van Oost van Scapa. „Onze klanten komen voor de specifie ke Scapa-stijl en vragen om een zelfde stijl voor in hun interi eur." Het bedrijf wil daarin graag tegemoetkomen. „We wil len onze klanten een totale life style bieden. Bovendien kan de homecollectie het modemerk enorm versterken." Het Amerikaanse Gant zette in 2002 de stap naar interieur. „Gant verandert langzaam van kledingmerk tot lifestylemerk", signaleert Katjana Bockweg na mens Gant. „Inmiddels is het een global brand geworden dat over de hele wereld verkocht wordt." Identificatie Populaire merken staan dus niet langer sec voor kleding of voor interieur, maar zij symboliseren een bepaalde levensstijl. Identi ficatie is daarbij het sleutel woord. Het is de kunst om de ei gen stijl van het modemerk her kenbaar terug te laten komen in de interieurlijn. Zoals Zara die erin slaagt om dezelfde trendy stijl, die de kleding zo populair maakt, ook naar het interieur te vertalen. Ook Scapa probeert de interieur- lijn zo naadloos mogelijk te la ten aansluiten bij de kleding. Van Oost: „De tendensen van de kledinglijn worden gevolgd en Scapa streeft naar het gebruik van materialen met dezelfde look. Dat betekent dat we in de homecollectie ook altijd natuur lijke materialen toepassen, zo als linnen, katoen en wol." Scapa Home is daartoe wel opge- Tot de homecollectie van Scapa behoren ook accessoires als doosjes. splitst in twee aparte lijnen voor verschillende doelgroepen. De klassieke collectie voor de oudere Scapa-dragers en Scapa Sports die is verbonden aan de leefwereld van de jongere klant. „Dat werkt, want de homecollec- tie-klanten zijn ook de kleding- klanten bij Scapa." Gant Home is het geesteskind van Klas Kali, één van de twee hoofddesigners van Gant. Hij ge bruikte zijn passie voor stoffen en interieur om een aparte en on derscheidende homecollectie te creëren. „Het is een lifestylecol- lectie voor in huis in de stijl van Gant", weet Bockweg. „Om die reden is gewerkt met katoenen, die geweven en behandeld zijn om ze een satijnachtige glans te geven. Ook zijn bekende motie ven uit de mannen- en jongens collectie gebruikt voor de dekbe dovertrekken, de gebreide plaids en voor de badjassen." Dat de homecollecties aanslaan, blijkt uit de cijfers. Zara Home heeft in ruim een jaar tijd we reldwijd zo'n honderd winkels; zowel aparte winkels als interi eurafdelingen in bestaande Za- ra-filialen zoals in Amsterdam. Ook de Gant-home collectie, die wordt verkocht in de kleinere en betere speciaalzaken, blijkt succesvol. „Het merk is in drie jaar tijd zodanig gegroeid dat het nu verkrijgbaar is in heel Ne derland", aldus Bockweg. Het succes blijkt ook uit de voortdurende uitbreiding van de homecollecties. Scapa Home begon met plaids en kussens en elk seizoen wordt het merk uit gebreid met nieuwe items. Arlet- te van Oost: „Er wordt gewerkt aan een beperkte Scapa meubel- collectie die er ongeveer over een jaar zal zijn." Gant Home voerde in het begin vooral dekbedovertrekken, kus senslopen, handdoeken, badmat- ten en badjassen. In 2005 is de collectie uitgebreid met bestek, glaswerk, zeepjes en kaarsjes. Bockweg: „Gant Home zal hoogstwaarschijnlijk worden uitgebreid met fotoframes, be hang, kleinmeubels en verlich ting." GPD Anja Sparidaans Meer informatie: www.zaraho- me.com en www.scapafashi- on.com www.gant.com Spreien in de Scapa-stijl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 33