\v m 1 J Plussen en minnen met loonstrookje januari De oliebollendoctrine van Nout Wellink r i i:1 1 Nu is er nog een cultuuromslag nodig w Ik geloof niet in energie-subsidies zaterdag 31 december 2005 Dure olie en de vrees voor de opmars van goedkope arbeidskrachten uit het voormalig Oostblok kenmerkten het economisch jaar 2005. Nout Wellink, president van De Nederlandsche Bank, ziet deze ontwikkelin gen niet als een bedreiging. Integendeel. Wellinks recept voor een succesvol nieuwjaar in twee delen. ■f tg Cf m al'' HP V f f ji&ji ras fc. Nout Wellink, president van De Nederlandsche Bank. foto Bas Beentjes/GPD Over dure energie: „We hebben gezien wat de gevolgen voor de olieprijzen zijn van een storm in de Golf van Mexico. Olie zit in re gio's die - laat ik het maar voorzichtig zeggen - hun eigen politieke karakteristieken hebben. Want hoe stabiel zijn de regimes in die regio's? Is Irak in de toekomst wel of geen olieleveran cier? Saoedi-Arabië is het grootste probleem; een niet-democratisch land met veel olie in het Midden-Oosten. We zijn allemaal afhankelijk van hun olie. Stel dat daar een fundamentalis tisch islamitisch bewind komt dat de oliekraan dichtdraait. Zouden de Amerikanen dat aan vaarden? Dat is een directe bedreiging voor de wereldvrede. Willen we het zover laten komen? De oliemarkt is een markt met enorme onzekerheden, maar ook één die fundamenteel is voor het functione ren van onze economie. Want als de olie van de ene op de andere dag opdroogt, dan komt onze economie tot stilstand. Dit lijkt me een belangrijke overweging voor beleidsmakers: in de zestig jaar na de Tweede Wereldoorlog zijn we zo afhankelijk geworden van energie dat we moeten zorgen minder af hankelijk te worden van olie uit politiek insta biele regio's. Dan kom je vanzelf uit bij alternatieven zoals kernenergie. Het is een discussie die we móe ten voeren. De technologie is sterk verbeterd, het is veiliger en de kooldioxide-uitstoot is min der dan bij het gebruik van fossiele brandstof fen." Aardgas „We kunnen in Nederland zeggen: dat is niet nodig, want we hebben ook aardgas; en we dachten altijd dat wind- en zonne-energie de oplossing waren. Nu blijkt dat je wel heel veel molens en panelen nodig hebt om zelfverzor- gend te zijn. Als aan de andere kant van de grens wel kerncentrales staan, dan hebben we alleen de nadelen en niet de voordelen. Een ander alternatief is Canada, dat heeft on gelofelijke hoeveelheden teerzand. Daarin zit net zo veel olie als in heel Saoedi-Arabië. Maar kernenergie is duur en het winnen van olie uit teerzand is gecompliceerd en wordt pas renda bel bij een olieprijs van 35 dollar per vat. Ik ben dan ook niet ongelukkig met de energie prijsstijging: het brengt alternatieven in zicht die anders te duur zouden zijn. En het dwingt ons zorgvuldiger om te gaan met energie. Dat hebben we ook gezien na de oliecrises van 1973 en 1979. Daardoor is de energie-intensiteit in de geïndustrialiseerde wereld gehalveerd. Dat betekent dat we per eenheid nationaal product nog maar de helft van de energie gebruiken. Dat moet ook wel want we produceren steeds meer. Over goedkope arbeid: „Als de Poolse ar beider hier binnenkomt, dan moet onze bouwvakker zich maar laten omscholen zo dat hij iets anders kan gaan doen. Het vrije verkeer van goederen, kapitaal én personen in Europa heeft geleid tot de grootste wel vaartsstijging in de mensheid. In de afgelo pen zestig jaar is het inkomen per hoofd van de bevolking meer gestegen dan in de vijfhon derd jaar ei-voor. Het is een win-win situatie, maar dan moet onze economie wel van structuur verande ren. De Polen krijgen een inkomen, werk en welvaart. De Nederlanders krijgen hun hui zen goedkoper opgeknapt en asperges uit de grond gehaald die anders waren blijven zit ten. Dat levert ons ook weer welvaart op. Je kunt Azië ook als een bedreiging zien. De mensen die daar straatarm waren, maken nu een welvaartssprong zoals wi] dat ook heb ben gedaan. Als zij spullen maken die veel goedkoper zijn, dan krijgen wij onze wasma chines ook goedkoper en dan worden onze televisies ook goedkoper en houden we geld over. Daar zit ook gelijk het knelpunt. We raken werk kwijt in de sectoren waar meer concur rentie komt. Als de Poolse arbeider - als me tafoor voor goedkope buitenlandse arbeid - het werk van de Nederlandse bouwvakker gaat doen, dan moet die bouwvakker zich la ten omscholen. Als een Nederlander zijn baan kwijtraakt, zegt-ie: Wat moet ik nu? Als het een Ameri kaan gebeurt, zegt-ie: Morgen ga ik iets an ders doen. Nederlanders moeten gewoon on dernemender worden en uitzoeken waar be hoefte aan is. Al is het oliebollen bakken voor Nieuwjaar." Kabelnet „Er is nog van alles te doen in Nederland. De infrastructuur kan verbeterd worden en er kan nog een kabelnet door heel Nederland neergelegd worden. De gezondheidszorg kan nog veel beter. Er zijn nog zo veel banen te verzinnen. Dan moet een bouwvakker mis schien in een ziekenhuis aan de slag, dat kan best. Je ziet dat bepaalde sectoren zich verder aan het ontwikkelen zijn. Ieder jaar groeit de dienstensector in Nederland en we worden steeds beter in het maken van hoogwaardige producten. We zijn goed in de technische scheepsbouw en in de bankensector. Stel dat we geen sociale zekerheid zouden hebben. Als je dan je baan kwijtraakt, ga je dan langs de weg liggen creperen? Nee, dan ga je werk creëren. Je moet de behoeften vin den. Als je die niet kunt vinden, dan creëer je een behoefte. We zijn altijd een zeer ondernemend volkje geweest. Nederland kende in de zeventiende en achttiende eeuw groeivoeten van 5 pro cent per jaar en in die tijd was er volledige werkgelegenheid, omdat mensen op zoek gin gen naar dingen die ze konden doen. Als je van het zekerheidsnet een hangmat maakt, dan geef je de verkeerde impulsen. Je moet zorgen dat ze gauw weer aan het werk gaan. Er is in Nederland al heel veel vei-an- derd op dit terrein. Wijzigingen in de WAO die best hard zijn en wijzigingen in de WW. Dat zijn goede ontwikkelingen. Verder hebben we de barrières voor perso nenverkeer afgebroken. De Europese integra tie is moeilijk terug te draaien. Nu is er nog een cultuuromslag nodig en die is ook aan het plaatsvinden. Mijn vader had de crisisjaren in zijn hoofd; die zei: Ga bij het Rijk werken, dan verdien je niet zo veel, maar je hebt altijd werk. Als de baan van mijn kinderen op het spel staat en ik maak me daar zorgen om, dan reageren ze heel anders. Dan zeggen ze: Pap ik ga wel weer iets anders doen, ik vind wel wat. Dat is een heel andere houding. Die cultuuromslag doet soms wel pijn op de korte termijn, maar aan het einde van de dag zijn we allemaal beter af. Het enige alterna tief is dat we de bouwvakker een muur om Nederland laten bouwen, maar dan profite ren we op geen enkele manier meer van de voordelen van internationale arbeidsverde ling. Dat betekent het einde van de wel vaartsstijging. Thomas Olivier en Mathijs Rotteveel „De prijs is het beste mechanisme. Je kunt een ander wel proberen te overtuigen dat kernener gie minder schadelijk voor het milieu is. Dan blijkt dat ze in andere landen nog steeds heel slordig met hun energie omgaan. Tot die prijs zo hoog is dat ze denken: hé ik kan het ook goedkoper doen. Nu zijn er investeringen die bijna niet zijn op te brengen, bijvoorbeeld de bouw van een kern centrale. Daar kan de overheid wel een rol spe len. Maar als die centrale er eenmaal staat, dan moet die wel zichzelf tei'ugbetalen. Ik geloof niet in subsidies. Stel je subsidieert kernenergie op het moment dat de olie heel duur is, wat gebeurt er dan als de olieprijs weer daalt? Dan wordt kernenergie relatief duurder en moet je steeds meer subsidiëren om het in stand te houden. Als de prijs van energie hoog genoeg is, dan komen de alternatieve energiebronnen vanzelf naar boven. Ik mag dan ook hopen dat die energiepiijs op een be hoorlijk niveau blijft. Want als de kou deze winter meevalt en de prijzen weer gaan dalen dan verdwijnt ook de discussie en dan verdwij nen ook investeringsplannen voor alternatie ven weer van de tafel. Dat is ook gebeurd na de jaren zeventig, toen de oliepiijs steeds lager werd. Terwijl we weten dat we de discussie gaande moeten houden." Thomas Olivier en Mathijs Rotteveel Het loonstrookje van 2006 Door ingrijpende wijzigingen in het zorgstelsel, de sociale zekerheid en de belastingen is het voor veel mensen onduidelijk of zij er nu wel of niet op vooruit gaan in 2006. Het ministerie v, Sociale Zaken heeft enkele rekenvoorbeelden gegeven. In de berekeningen wordt niet uitgegaan van loonstijgingen, wel van een gemiddelde pensioen- en zorgpremie. Alleenstaand Alleenstaande ouder Alleenverdiener. 2 kinderen Tweeverdiener, 2 kinderen minimumloon minimumloon modaal inkomen 1,5x modaal 2,5x modaal 2005 2006 Verschil 2005 2006 Verschil 2005 2006 Verschil 2005 2006 Verschil Bruto e 1 264.80 1.272,60 1.264,80 1.272,60 2276,23 2.276,23 1.138,12 2 276,23 1.138,12 2.276,23 1.138,12 4.552,47 1.138.12 4.552.47 Pensioenpremie 19,61 18,68 35,31 33,86 98,04 93,25 41,18 98,04 39.04 93,25 41,18 274,55 39,04 0,98 262,39 VUT/prepensioen 2,19 1,10 2,19 1.10 3,93 1.97 1,97 3,93 0,98 1,97 1,97 7.87 3,93 WW premie 12,76 53,40 47.81 19,78 53,40 47,81 19,78 138,69 124,44 ZFW premie 18,02 17,80 31,53 15,88 31,53 15,88 Loonbelasting 195,92 182,40 190,05 178,65 578,08 557,41 157,97 578,08 147,89 557,41 157,97 1 419,00 147.89 1.417.66 Vergoeding zorgpremie 137.49 Netto loonstrookje 1.029,06 1.070,42 41,36 1.006,70 1.058.99 52,29 1.511,25 1.575,79 64,53 901,35 1.511,25 950,20 1 575,79 113,39 901,35 2.849,85 950.20 2 744,05 56,95 - Zorg Premie 52,91 108,46 55,55 52,91 108,46 105,83 216,93 52,91 52,91 108,46 108,46 52,91 307,22 108,46 108,46 Zorgtoeslag 33.57 33.57 33.57 46.93 Totaalzorg 52,91 74,89 21,98- 52,91 74,89 21,98 - 105,83 170,00 64,17 - 52,91 52,91 108,46 108,46 111,10- 52,91 307,22 108,46 108,46 143,21 Voorlopige teruggaaf Algemene heffingskorting 176,93 178,65 157,83 165,83 Kinderkorting 13,12 51,33 73,09 9,33 Combikorting 19.00 12.17 22,93 51,42 19.00 62,83 12.17 51.42 19.00 62.83 12.17 Totaal VT 190,05 178,65 11,40- 228,17 251,09 51,42 28,33 62,83 12,17 4,75 - 51.42 19,00 62,83 12,17 4,58 OZB gebruikersheffing 8,29 - 8,29 10,31 10,31 12,91 12,91 13,66 13,66 15,77 15,77 Totaal per maand 967,86 995,53 27,67 1.133,53 1.162,75 29,22 1.620,68 1656,88 36,20 886,20 1.486,67 904.57 1.479,50 11,20 884,09 2.561,63 904,57 2.647,76 106,61 anp bron: Mimstene van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Het loonstrookje van januari 2006 zal voor alle werknemers wen nen zijn. Er komen posten bij en er gaan posten af. Door wijzigingen in het zorgstelsel, de sociale zekerheid en belastingen zal de één meer en de ander juist minder netto overhouden. Volgens het ministerie van Sociale Za ken wordt dit echter weer rechtge trokken door maatregelen van het ka binet die niet op het loonstrookje te zien zijn. De meeste wijzigingen op het loonstrookje zijn toe te schrijven aan het nieuwe zorgstelsel, dat het verschil tussen ziekenfonds en parti culier vei-zekerden opheft. Straks wordt op het brutoloon van mensen die nu nog in het ziekenfonds zitten, geen ZFW-premie meer ingehouden. Hierdoor houden zij vaak netto meer over. Daar staat tegenover dat de nieuwe ziektekostenvei-zekeiing voor hen duurder uitvalt, waarvoor zij deels worden gecompenseerd via de zoi'gtoeslag. Het loonstrookje kan vol gens Sociale Zaken ook lager uitval len door het nieuwe zorgstelsel. Zo wordt er belasting ingehouden over de verplichte inkomensafhankelijke bijdrage van de werkgever voor de ziektekosten, die 6,5 procent van het brutoloon bedraagt. Bovendien moeten werknemers die nu particulier verzekerd zijn, er reke ning mee houden dat de huidige vrij willige vergoeding van hun werkge ver voor de zorgpremie vervalt. Mo menteel krijgen volgens Sociale Za ken nog zes op de tien particulier ver zekerde werknemers 40 tot 50 pro cent van de ziektekosten vergoed door de baas. De verwachting is wel dat deze bovenmodale inkomens in het nieuwe stelsel een lagere premie betalen dan nu. Gunstig is weer dat voor veel werkne mers komend jaar een salai*isverho- ging in het vat zit. Het Centraal Plan bureau zei eerder deze maand voor 2006 te rekenen op een contract loonstijging van gemiddeld 1,5 pro cent in de marktsector. Ook wordt het minimumloon verhoogd door een inflatiecoiTectie. Verder wordt de be lasting op loon verlaagd en daalt de WW-premie. Daarnaast wijst Sociale Zaken op financiële voordelen die vooral gezinnen krijgen van het kabi net, maar die niet te zien zijn op het loonstrookje. In 2006 stijgt onder meer de kinderkorting, zijn kinderen tot 18 jaar gratis meeverzekerd in het nieuwe zorgstelsel en is er meer geld voor kinderopvangsubsidie. Sentina van der Meer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 28