Familie is al eeuwenlang in beeld Fotograaf Marieke Dijkhof Schilder Ellen van Oosterbosch 27 zaterdag 31 december 2005 Veel is er niet veranderd. Eeuwen geleden al lieten fami lies die geld te besteden hadden, zich schilderen om dat zij eenheid wilden uitstralen, hun importantie of goede smaak aan de buitenwereld wilden tonen of gewoon als herinnering voor later. Die motieven gelden nog steeds. „Families die zich laten portretteren, willen iets blij vends." Schilders waren verslaggevers van die tijd Zolang de Nederlandse schil derkunst bestaat, worden er familieportretten gemaakt. Vaders, moeders en kinderen - vaak in hun beste kleren - pose ren ernstig of juist ongedwon gen voor de schilder. In de vijf tiende eeuw staan zij op de lui ken van altaarstukken, de zonen bij hun vaders aan de linker kant en de dochters bij de moe ders aan de rechter kant. Vanaf de zestiende eeuw wor den de familieportretten zelf standige schilderijen. Veel wor den er dan nog niet gemaakt. Pas in de zeventiende eeuw groeit de productie onstuimig. In die periode emancipeert het familieportret tot een echt gen re. Wat kwam er eerst, de grote re vraag naar familieportretten of de toename in het aanbod? Dat vraagt kunsthistorica Frau- ke Laarmann zich af in haar on derzoek naar de ontwikkeling van Nederlandse familieportret ten in de eerste helft van de ze ventiende eeuw. Het lijkt er sterk op dat de vraag naar portrettisten zo in omvang groeide dat steeds meer kunstenaars er brood in zagen. In ieder geval kon de burgerij zich dankzij de groei van de wel vaart de aanschaf van schilde rijen en portretten verooiioven. Door zichzelf te laten portrette ren toonden de vooraanstaande families hun nieuw verworven status. Volgens Frauke Laarmann is er meer. Familieportretten werden immers vaak opgehangen in de eigen woning, in de rijkst gestof feerde vertrekken van het hele huis. „Daarmee waren de schil derijen zichtbaar voor bezoe kers van buiten", zegt Laar mann, „en dienden ze ook als communicatiemiddel voor de pu blic relations van de familie." Familiezaak Dat komt Saskia Siebers van het Amsterdamse bedrijf Por tret in opdracht ook regelmatig tegen. „Mensen die bij mij ko men om een portret te laten ma ken, vinden dat van historisch belang. Soms willen ze een por tret laten schilderen om in de en tree van hun bedrijf te hangen. Zo laten ze zien dat ze een echte familiezaak hebben. Vaak wordt een portret gemaakt ter gelegenheid van iets bijzonders: een zoveeljarig huwelijk of een cadeau voor iemand die vijftig wordt." Saskia Siebers merkt dat haar klanten veelal uit bemiddelde kringen komen. Verwonderlijk is dat niet, want een portret dat tot stand komt via haar tussen komst, kost een aardige duit. „De minimumprijs voor één per soon ligt bij mij tussen de 1000 en 1500 euro. Een schilderij ten voeten uit is nog duurder. Tel maar op hoeveel dat kost voor een gezin met veel kinderen." Siebers bemiddelt in portretop drachten voor verschillende kun stenaars. „Sommigen zijn erg ge wild," zegt ze. „Die doen - als ze alles aannemen wat hen wordt gevraagd - alleen maar portret ten. Daar balen ze soms best wel van. Want de meesten maken het liefst hun vrije werk. De por tretten zijn goed voor de inkom sten. Daarmee verdienen de schilders hun brood zodat ze hun eigen werk kunnen bekosti gen." In de zeventiende eeuw was dat al niet anders. Een kunstschil der die populair was, kon ruim schoots opdrachten krijgen. Meestal waren dat niet de grote meesters, maar schilders van tweede of derde rang. Het ma ken van familieportretten stond als genre niet in hoog aanzien. Als een schilder eenmaal naam had gemaakt, dan kon hij het zich vaak ook veroorloven om minder portretten te maken. Samenleving Voor Paul Knollen, conservator Oude Kunst van het Rijksmu seum Twenthe, betekent het fa milieportret nog iets anders. In het voorjaar brengt het museum in Enschede een tentoonstelling rond de schilder Tibout Regters, die in de achttiende eeuw veel familiale portretten maakte. „Door naar zijn portretten te kij ken, leer je veel over de samenle ving van toen," zegt hij. „De familie was in de achttien de eeuw de hoeksteen van de sa menleving - net als nu. Boven dien zie je op de schilderijen van Regters en zijn tijdgenoten heel mooi hoe er tegen kinderen werd aangekeken. In de zeven tiende eeuw werden kinderen neergezet als kleine volwasse nen. Een eeuw later zie je onder invloed van de veranderende pe dagogische opvattingen dat kin deren spelend worden afge beeld. Schilders waren eigenlijk de verslaggevers van die tijd. Zij laten zien hoe modern de achttiende eeuw eigenlijk was." Marjon Kok Bron: Frauke K. Laarmann, Families in beeld. ISBN 90 655 0186 X. De bruiloft. De geboorte van het eer ste kindje. Kinderen in verschillen de levensfasen. Het hele gezin. Marieke Dijkhof (36) uit Hengelo volgt families soms een leven lang. Vooral is de Foto grafe - zoals ze zichzelf officieel noemt - bekend om haar spontane kinderfoto's, die zij bij voorkeur afdrukt op canvas- doek van tachtig bij tachtig centimeter. „Pas als hun oogjes sprankelen, knip ik." Haar vader is fotograaf in Enschede. Dat was voor Marieke Dijkhof lange tijd een goede reden om zelf géén fotograaf te wil len worden. „Ik was zestien en wilde niet verder leren. Ik wilde eigenlijk helemaal niks. Dus vond mijn moeder dat ik dan maar geld moest verdienen. Mijn moeder heeft zich in die periode vreselijke zor gen gemaakt over wat er van mij terecht moest komen." Zo ging Marieke aan de slag bij een fotograaf in Glanerbrug, die haar alle kneepjes van het vak bijbracht. „Bij hem kreeg ik de passie te pakken. Fotograferen werd helemaal mijn vak." Voordat Marieke voor zichzelf begon, werkte zij bij verschillende fotografen. „Ik deed veel bruiloften. Denk erom: jij bent de regisseur van de dag, kreeg ik vaak te horen. Ik wilde eigenlijk hele maal geen regisseur zijn. Ik wil de bruid en bruidegom wel vastleggen op de intie me momenten, maar zij mogen niet mer ken dat ik er ben. Voor mij is een trouw- album pas geslaagd als mensen er hun huwelijksdag opnieuw mee kunnen bele ven, zoals hij was." Eén bruiloft per week. Meer wil Marieke Dijkhof er niet doen. „Meer kan ik ook niet", bekent ze. „Ik leef verschrikkelijk mee met die men sen, beleef zo'n dag erg intens. Na zo'n huwelijksdag ben ik he-le-maal leeg." Kinderen Zo houdt zij voldoende tijd over voor haar favoriete werk: het portretteren van kinderen. Ook dat doet zij op haar - spontane - manier. „Ik houd niet zo van (ie tuttelige foto's, waarop kinderen stijf jes zijn vastgelegd. Ik maak de foto's ook niet in een studio, maar buiten. In een studio zit je altijd met belichting en sta tieven; kinderen moeten lang stilstaan. Dat vinden ze niet leuk en dat zie je op een foto. Kinderen schrikken van flits licht, dus dat gebruik ik niet. Ik ga meest al met ze naar een speelpleintje hier in de buurt. Dan maken we lol, zingen gek ke liedjes en maken grapjes met elkaar." „Ik wacht het moment af dat ze niet meer in de gaten hebben dat ik er ben. Kinderen staan ook nooit strak op mijn foto's. Het is net alsof ik ze betrap op een moment dat ze zichzelf zijn." Ze werkt nog ouderwets, met een 'bakbeest van een fototoestel', een lichtgevoelige film en een snelle sluitertijd. Ze laat de por tretten met de hand afdrukken op grote canvas doeken. Het korrelige effect be paalt voor een deel het resultaat. Muur „Het is een dure methode", bekent ze, „maar wel een die een bepaald soort men sen aanspreekt. Ik krijg veel opdrachten van mensen die ervan houden om bezig te zijn met hun interieur - en geld over hebben voor mooie foto's. Zij hebben vaak een bepaalde muur in gedachten, waar de foto's moeten komen te hangen. Wat ik zo bijzonder vind: ze laten mij he lemaal vrij in wat ik maak." Haar klanten krijgt ze voornamelijk via mond-tot-mondreclame. Hebben ze haar eenmaal gevonden, dan komen ze terug. „Er zijn gezinnen waarvan ik de bruiloft heb meegemaakt, soms de geboorte van een kind heb gefotografeerd èn foto's heb gemaakt van hun kinderen in ver schillende leeftijdsfasen. Mijn foto's hel pen hen om momenten uit hun leven te herinneren. Momenten waar de liefde vanaf straalt." Marjon Kok Ellen van Oosterbosch: „Ze willen een schilderij, omdat ze iets blijvends willen." foto Carlo ter Ellen/GPD Eén keer heeft Ellen van Oosterbosch (59) kinderen laten poseren voor een schilderij. Dat waren haar dochters. „Eens maar nooit weer", lacht de schilde res. „Drie hele ochtenden moesten ze stil zitten. Ze werden er stijf en sacherijnig van." Dat zie je terug op de schilderijen, vindt ze. Ellen van Oosterbosch uit Hengelo be gon zo'n 25 jaar geleden met schilderen. „Het was gewoon een hobby van mij." Pas toen ze les kreeg van de inmiddels overleden Almelose kunstschilder Leo Vierhout, ontdekte ze het portret. „Leo schilderde ook veel portretten en van hem heb ik het geleerd. Portretten zijn ontzettend leuk om te maken. Het is fijn om een schilderij te maken dat iemand graag wil hebben. Bijna alle opdrachtge vers zijn erg gelukkig als ze het resultaat in ontvangst nemen." Zij maakt haar kinderportretten in olie verf of aquarel. Een echte voorkeur heeft ze niet. „Aquarellen zijn spontaner. Ze moeten in één keer goed zijn, anders moet het over. Olieverf is voller en rijker, maar geeft de mogelijkheid om eindeloos te corrigeren. Die neiging heb ik dan ook. Want ik stel één voorwaarde aan mijn portretten: en dat is dat de gelijke nis sprekend moet zijn. Geschilderde por tretten moeten heel erg lijken." Toevoegen Dat is ook precies de reden dat Van Oos terbosch geen portretten kan maken van mensen die niet meer leven. „Ik heb wel eens de vraag gehad om een portret te schilderen van een overleden meisje. De moeder die mij dat vroeg, had een hele mooie foto van haar dochter, waar ze een schilderij van wilde laten maken. Ik heb het niet gedaan en die mevrouw geadvi seerd om de foto te laten uitvergroten. Ik kon er niets aan toevoegen. Die foto was gewoon helemaal goed." Iets toevoegen, dat is wat Ellen van Oos terbosch doet met haar geschilderde por tretten. Wanneer ze een opdracht krijgt, wil ze het kind dat ze gaat schilderen eerst goed leren kennen. „Het contact is erg belangrijk", vindt ze. Dus gaat ze sa men met haar man die de foto's maakt die haar helpen tijdens het schilderen, eerst uitgebreid op de koffie. In zo'n ge sprek observeert ze, kijkt ze goed naar de persoon die ze gaat portretteren. Momentopname „Foto's alleen zijn niet genoeg. Foto's zijn een momentopname. Die leggen vast wat er op dat ene ogenblik is. Een mens is meer: een mens beweegt en maakt con tact. Een kind is vol branie of verlegen, vriendelijk, druk of brutaal, houdt van buitenspelen of van lezen, is knuffelig of zelfstandig. Iedereen is anders. Dat wil ik laten zien in mijn schilderijen." Ellen maakt haar kinderportretten meest al in opdracht van de ouders of grootou ders. Mensen komen bij haar nadat ze een schilderij van haar bij iemand heb ben zien hangen. „Ze willen een schilde rij, omdat ze iets blijvends willen. Een fo to gaat hooguit in een album of wordt he lemaal niet meer afgedrukt. Ik hoor grootouders wel eens klagen dat ze de kiekjes van hun kleinkinderen alleen maar op de computer zien. Even kijken en dan is het weg. Een schilderij is voor altijd." Marjon Kok Marieke Dijkhof: „Ik houd niet zo van die tuttelige foto's, waarop kinderen stijfjes zijn vastgelegd." foto Carlo ter Ellen/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 27