Gedupeerde spaarders zijn woest PZC V&D bouwt eigen merken uit om te overleven •v L> LvLlitliiaj; Meerlo, bakermat van de macaroni Het kiezen van een levensloopregeling 21 Treurige feestdagen voor cliënten van failliete Van der Hoop bankiers profijt donderdag 29 december 2005 Het faillissement van effecten- bank Van der Hoop heeft een écht slachtoffer geëist. Vlak voor Kerstmis pleegde een gedu peerde spaarder zelfmoord. An dere gedupeerden zijn woedend. door Eric de Bie AMSTERDAM - Voor veel ge dupeerde spaarders van Van der Hoop Bankiers stond Kerst mis in het teken van verdriet en ongeloof. Eén klant van de fail liete effectenbank wachtte de feestdagen niet af. De 69-jarige man, die zijn spaarcenten bij Van der Hoop had onderge bracht, pleegde op 22 december zelfmoord. De familie heeft be langenorganisaties verzocht de identiteit van de man niet be kend te maken. Onder andere ge dupeerden gaat het verhaal al dagen rond. „Zeer treurig word je ervan. Op internet heb ik al voorgesteld om samen met alle gedupeerden een mitrailleur aan te schaffen, want uit woede zou je bijna gaan moorden. Maar ook daar voor hebben we geen geld", zegt Jeroen Verburg (51) met een cy nisch lachje. Verburg is een van de 1500 klan ten bij wie op 16 december de schrik om het hart sloeg toen Van der Hoop Bankiers failliet ging. De zelfstandig onderne mer uit Amstelveen had in maart samen met zijn vriendin een rekening geopend bij de sjie- ke Amsterdamse bank. „Ze ver laagden opeens de instapdrem pel van 500.000 naar 250.000 eu ro. Dat geld hadden we wel. In totaal hebben mijn vriendin en ik ruim 300.000 euro op een spaarrekening gezet. Geld dat we eerlijk met hard werken heb ben verdiend en dat was be doeld voor onze oudedagsvoor ziening." Verburgs pensioen ziet er nu op eens stukken somberder uit. „Zaterdag moest ik het pasje van mijn partner lenen om de benzine bij het tankstation te kunnen betalen. Ik heb nog wel geteld 13,21 euro op mijn Post bank-rekening staan. De kerst dagen heb ik me maar opgeslo ten in mijn huis. Ik had nergens zin in. Gekookte aardappelen en een stukje zalm stonden op het menu. Om voorlopig rond te ko men, ga ik een persoonlijke le ning aanvragen. Ik moet name lijk nog enkele kleine belasting aanslagen betalen en de Belas tingdienst heeft al laten weten dat er van uitstel geen sprake kan zijn." Verburg laat de ellende echter niet gedwee over zich heen ko men. Hij heeft al alle leden van de Tweede Kamer bestookt met een boze e-mail en heeft nu re gelmatig contact met CDA-ka- merlid Myra Koomen. „Eind ja nuari zit ik ook zeker op de pu blieke tribune als het Kamerde bat hierover plaatsvindt. Als ze denken dat ik alles zomaar ac cepteer, hebben ze aan mij een slechte. Voor mij bestaan er nog genoeg onduidelijkheden. Zo vraag ik me af waarom De Ne- derlandsche Bank zo laat heeft ingegrepen, terwijl al duidelijk was dat de topman van Van dei- Hoop er een zooitje van maak te." Verburg doelt op een artikel in het septembernummer van het blad Quote. Daarin werd (in middels) ex-directeur Peter van Hooijdonk beschreven als 'een biertonnetje' en dé karikatuur van een bankier: 'kort en dik, en vaak te vinden aan de kostbaar gedekte tafels van kwaliteitsres taurants'. Hij zou meer interesse hebben voor dure wijnen dan voor goede beleggingen. Verburg: „Toch kreeg Van der Hoop deze zomer een noodkre- diet van De Nederlandsche Bank. Terwijl spaarders, die nog altijd vrolijk een rekening openden daarvan niets wisten." Kort na het faillissement van Van der Hoop liet DNB-presi- dent Nout Wellink weten dat de omgevallen bank diverse malen is gewaarschuwd voor de grote financièle risico's die ze liep. Verburg haalt er zijn schouders over op. „Ik weet zeker dat er spelletjes zijn gespeeld. Wellink noemt dit 'marktwerking', maar ik zie het als de dubbele wurg greep van een python. Die ver slindt eerst alles en laat de rest jes voor de kleintjes. In dit geval de spaarders over wier ruggen de banken hun woekerwinsten halen." Verburg vervolgt: „En dan hoor ik in interviews premier Balken ende zeggen dat Nederland rust en vertrouwen nodig heeft. Als je al niet meer een bank kunt vertrouwen! Ik had het geld ge woon moeten verbrassen in de PC Hooftstraat. Ik had moeten stoppen met werken en lekker met mijn volle pens op het strand van Zandvoort moeten gaan liggen. Dan had ik nog een beetje kunnen genieten van mijn geld." GPD Het failliete Van der Hoop Bankiers in Amsterdam. Jeroen Verburg, een van de gedupeerden: „Zaterdag moest ik het pasje van mijn partner lenen om de benzine bij het tankstation te kunnen betalen. Ik heb nog welgeteld 13,21 euro op mijn Postbank-rekening staan." foto Evert ElzingaA/VFA V&D, het zorgenkindje onder de warenhuizen, probeert zich uit de malaise te worstelen. Het voe ren van sterke eigen merken en voor ieder wat wils bieden, wordt de nieuwe strategie. V&D moet vertrouwen op zijn eigen kracht." door Herman Stil AMSTERDAM - We mogen het eigenlijk helemaal niet merken, maar tussen alle merkkleding Mexx, Oliver en Dockers han gen V&D-broeken, -shirts en ■accessoires van het eigen merk. Het doel: de klant mag een V&D-merk niet kunnen onder scheiden van een A-merk. Dat gaat veranderen. De merken die tot voor kort tamelijk door el kaar hingen, worden geleidelijk stnkt onder eigen vlag gebracht. Een hoek Liv - een V&D-huis- merk - naast een hoek Mexx, elk met zijn eigen uitstraling. Liv wat formeler, want daar hangen de pakken. Mexx kleuriger. V&D wil de klant weer verlei den door zelf merken te 'bou wen'. Daarmee denkt het nood lijdende warenhuis zich te kun nen onderscheiden van concur renten. In het kledingassorti- ment voert V&D al langer duide lijk eigen merken. Binnenkort volgen veel meer artikelen: van papierwaren tot speelgoed. V&D is al jaren een zorgenkind je. Volgens criticasters mist het warenhuis de aansluiting bij de klant. V&D heeft te weinig uit straling en onderscheidt zich niet van modewarenhuizen He- ma en De Bijenkorf. Madeleine van der Zwaan, nu zeven maan den directeur marketing en con ceptontwikkeling en daarmee verantwoordelijk voor de uit straling van V&D, wuift die kri tiek weg. „V&D moet vertrou wen op zijn eigen kracht." Vol gens Van der Zwaan, voorheen 'merkenbouwer' bij Unilever in Azië en Noord-Afrika en bij een warenhuis in Zuid-Afrika, moet V&D Nederlands enige 'totaal warenhuis' willen zijn. „Voor ge zinnen, die bij ons alles kunnen vinden wat ze nodig hebben. We moeten er één verhaal van ma ken." Verleiden Bezoekers heeft V&D genoeg. Wekelijks lopen er zo'n twee. drie miljoen mensen in de zestig V&D-filialen. Maar ze kopen te weinig. V&D weet de stroom po tentiële klanten onvoldoende te verleiden. Dat moet veranderen, stelt Van der Zwaan. „Het lek kerste van winkelen is dat je goed slaagt en misschien met iets thuiskomt dat je niet van plan was te kopen. Een waren huis moet een feestje zijn." Neem de zomervakantie. „Als je alles wat je straks op vakantie nodig hebt bij aparte winkels moet halen, ben je zo twaalf za ken verder. V&D moet dat alle maal onder één dak hebben. We moeten iedereen aanspreken." En dat het liefst met prominen te eigen merken. Zo biedt het warenhuis sinds twee maanden ook eigen speelgoed. Zelf ont worpen, zelf bedacht en voor zien van een eigen merk: Frendz. Gebroederlijk naast Le go en Playmobil. „V&D was van oudsher een grote naam op het gebied van speelgoed", zegt Van der Zwaan. „Maar we hebben dat laten versloffen." Zonder A-merken kan ook V&D niet, de klant zal maar voor een doos Le go komen en die niet aantreffen. Maar het merendeel van het as sortiment komt sinds kort uit ei gen stal: knuffels bijvoorbeeld. poppen en blokkendozen, „Ner gens anders te vinden", zegt Van der Zwaan, terwijl ze nog even een hemdje van een knuf felolifant rechttrekt. En niet duur, vindt ze. Dat Hema en Bijenkorf (ook Vendex KBB) ook hun eigen merken vooruitschuiven en het volgens de critici aanmerkelijk beter doen dan V&D, kan Van der Zwaan niet deren. Bij de He- ma is het assortiment veel klei ner. De Bijenkorf heeft maar twaalf vestigingen. „V&D is het enige echte warenhuis." GPD De vestiging van V&D in Goes. Wekelijks bezoeken twee a drie miljoen mensen de zestig winkels in het land, maar ze kopen er te weinig om de Vendex-keten uit het slop te halen. foto Willem Mieras Zuurkool koop je niet in de souvenir winkel. Toch is zuurkool een streekproduct. Omdat het gemaakt wordt ten noorden van Alkmaar, ten westen van Heerhugowaard. Die streek. Daar groeit reusachtige witte kool die Kramer inmaakt. Over zuur kool praat je niet, je eet er van. Dat het ten streekproduct is heeft geen belang, het is overal te koop. Wat zijn eigenlijk streekproducten? Je vroeg het je nooit af. maar er wordt je een verschil opge drongen. Tussen gewone producten en streekproducten. Het is een wonderlijk nieuw marketing- hegrip. Je moet er warm van worden van binnen, het komt niet uit de lucht vallen, het komt uit een streek. Het doet er niet toe hoe de streek heet, het begrip streek is al voldoende. Het doet er ook niet toe wat het is, als het maar ergens vandaan komt. En is om op te eten. Gloeilampen zullen nooit streekpro duct uit Eindhoven en omgeving wor den genoemd en de bloedmooie werk schepen van Damen Shipyards te Har- dinxveld-Giessendam worden niet als streekproduct op de internationale markt aangeboden, maar als geweldig goeie boten. In Noord-Limburg rijden bestelwagens met streekproducten, het staat in grote reclameletters op de auto's. Maar er staat niet bij wat het dan wel voor bij zonders is wat er in vervoerd wordt. Ei eren en macaroni. Nooit gedacht dat macaroni typisch iets van Noord-Limburg is? Is het ook niet. Eieren ook niet. Maar een grote kippenboer uit Meerlo in Noord-Lim burg kwam op hel idee om de eieren uit zijn moderne legbatterij een streekpro duct te noemen. Dan gaan ze beter sma ken en wil men er wat meer voor beta len. Zo werkt dat in onze hersens. Hij bedacht ook een eierpasta en hup, weer een streekproduct uitgevonden. Noord-Limburgse macaroni. Een meel- mengsel voor in de broodmachine? Zet er Limburg op en het is vanzelf een streekproduct. In heel Nederland wordt geitenkaas ge maakt, prima spul. maar aan geen kaas je is te proeven waar het vandaan komt. Toch is het een klassieker in de streekproductenboetiekjes. Ook vruch tensappen en jam, honing en boterlam- metjes worden vaak streekeigen ge noemd. Er worden internationale ver koopbeurzen georganiseerd van streek producten en er is een gidsje van. Het is opwaardering van producten door te suggereren dat ze streekgebon den zijn. Liefst van een oud geheim re cept en door een familiebedrijf met blo te voeten fijngestampt. De kaasfabriek die de beste Gouda van Nederland maakt (Beemster) liet zich er ook toe verleiden. Een kaas uit de Noord-Hollandse fabriek voor de Bel gische markt werd Vlaskaas genoemd. Gemaakt naar oud Vlaams recept dat onlangs is teruggevonden. Zo neemt het management je moeder in de ma ling. De streek van herkomst lijkt de an dere nepkwalificatie 'ambachtelijk' te gaan vervangen. Zijn er dan geen echte streekproduc ten? Jazeker wel. Zuurkool, zoals ge zegd. Maar de zuurkoolfabriek doet niet aan de kul van de streek. De beste gerookte sprot komt uit Monnicken- dam, maar de roker denkt er niet over om de plaatsnaam op zijn visjes te zet ten. En Ouwehand, groot in zure ha ring, groot in zoute en groot in gestoom de makreel doet niet moeilijk met Katwijk en zet net zo makkelijk Zeelan- dia op potjes haring. Er is Drentse droge worst, en Groning se en Friesche. Die verschillen niet per provincie maar per slager en per worst- fabriek. Zou ik een worstengids schrijven die de weg wijst naar de beste slagers, dan zou het om de worst gaan en over de sla ger die hem maakt. Met een adresje er bij. Maar het doet er dan niet toe dat de ene kampioen in Alkmaar zit, de ande re in Wehl en de derde in Heusden. En Nederland is het land van Honig. Wouter Klootwijk Miljoenen kerstkaarten te laat RIJSWIJK - Ondanks een leger aan extra postbodes en sorteerders is TPG Post er niet in geslaagd om ongeveer 10 miljoen kaarten voor Kerstmis te bezorgen. Dagblad De Limburger meldde gisteren dat de landelijke post toe geeft vorige week een achterstand te hebben opgelopen, maar volgens een woordvoerster van het postbedrijf is het probleem inmiddels 'uit de wereld'. Veel kaarten vielen dinsdag pas bij de geadresseerden in de bus, aldus de regionale krant. De achterstand werd vooral veroorzaakt doordat veel mensen de kaarten dit jaar later op de bus hebben gedaan. „Vaak gebeurde dat pas na het weekend voor kerst", aldus de woordvoerster in de Limburgse ochtendkrant. ANP Groenink man van het Jaar AMSTERDAM - Bestuursvoorzitter van ABN Amro, Rijk man Groenink, is door weekblad Elsevier gekozen tot Ne derlander van het Jaar. De 56-jarige Groenink is door het weekblad onderscheiden wegens de overname van de Itali aanse bank Antonveneta. Elsevier noemt de topman een 'lefgozer' die met het open breken van de Italiaanse bankwereld een ondernemings geest toont die doet denken aan het Nederland van de Ver enigde Oost-Indische Compagnie. Daarmee heeft hij de durf gehad om onbegaanbare paden te betreden, schrijft Elsevier op de eigen website. Bij de keuze van Nederlan der van het Jaar laat de redactie van Elsevier zich leiden door de vraag wie gebeurtenissen van het betreffende jaar diepgaand positief of negatief heeft beïnvloed. ANP Deel zorgverzekeraars is te laat AMSTERDAM - Een deel van de werknemers die via hun baas een collectieve ziektekostenverzekering heeft geslo ten, wacht nog steeds op een nieuw aanbod. Verzekeraars hebben voorrang gegeven aan particulier verzekerden. Particulier verzekerden hebben op tijd een aanbieding ge had, bezweren de verzekeringsmaatschappijen. Maar col lectieve polissen, waarover met werkgevers moest worden onderhandeld, zijn nog niet allemaal de deur uit. Volgens de branche wordt het oponthoud ook veroorzaakt door dat bedrijven te lang hebben gewacht met onderhandelin gen over het kortingspercentage GPD UPC stopt met weggeven decoders AMSTERDAM - UPC stopt met het ongevraagd uitdelen van digitale decoders. De kabelaar heeft met de Consu mentenbond afgesproken dat het apparaat alleen nog op aanvraag wordt verstrekt. UPC begon deze maand met de actie. Via de decoder kunnen abonnees tegen bijbetaling extra zenders zien. De kabelaar stuurde het apparaat per koerier naar zijn klanten; die moesten tekenen voor ont vangst terwijl ze niet wisten wat er in het pakket zat. De Consumentenbond vindt het ongevraagd opsturen van producten laakbaar Formeel mogen consumenten zo'n product ook houden zonder dat ze de verzender iets ver plicht zijn. Door ontvangers te laten tekenen voor het pak ket, probeert UPC dat te omzeilen. UPC belooft vanaf nu beterschap: alleen klanten die de decoder aanvragen, krijgen hem nog opgestuurd. Ook zal het kabelbedrijf de proefabonnementen voor digitale tele visie niet ongevraagd omzetten in een gewoon abonne ment. GPD door Brenda van Dam Zo'n 30 procent van de werknemers zal meedoen met de levensloopregeling die per 1 januari van kracht is. Bijna 60 procent houdt vast aan de vertrouwde spaar loonregeling. Verder heeft 12 procent van de werknemers in ons land de keuze nog niet weten te maken. Dat blijkt uit een consumenten-onder- zoek van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS). Als u ook gaat deelnemen aan de nieuwe levensloopre geling - en dus afziet van de spaarloonregeling - staat u voor een nieuwe beslisronde: hoe gaat u uw levensloopkapi taal opbouwen en met wie gaat u in zee? Doet u mee aan de collectieve regeling van uw werkgever of kiest u zelf een aanbieder? Een collectie ve regeling kan zeker voorde lig zijn, omdat daarbij vrij wel altijd een iets hogere ren te geboden kan worden. Werkgevers die zo'n collec tief contract bieden, zullen hun werknemers dankbaar zijn wanneer zij voor het col lectief kiezen. Als werkne mers allemaal verschillende regelingen kiezen, brengt dat administratief veel werk met zich mee. Maar niemand is verplicht om de keuze van de werkgever te volgen. Het staat vrij om zelf een aanbie der en product te kiezen. Dat heeft ook het praktische voor deel dat u de regeling kunt aanhouden, wanneer u van werkgever verandert. Overi gens zal niet iedere werkge ver een levensloopregeling bieden. Wie dan toch wil spa ren voor een periode van ver lof, zal sowieso op zoek moe ten gaan naar een geschikt product. Levensloopregelingen mogen worden uitgevoerd door ban ken, verzekeraars, belegging sinstellingen en dochters van pensioenfondsen. U kunt kie zen voor een levensloopreke ning of een levensloopverze kering. Een levensloopreke ning kan zowel een spaarreke ning of een beleggingsreke ning zijn. Het verschil is tra ditioneel: bij een spaarreke ning is de rente gegaran deerd; bij een beleggingsreke ning loop je meer risico, maar kan er mogelijk een ho ger rendement behaald wor den. Beleggen is vooral een optie bij een langere spaarpe riode. Een combinatie van beide kan ook. Uit een recent onderzoek van de Consumentenbond in De Geldgids blijkt dat het bij de meeste aanbieders ook moge lijk is om tussentijds te swit chen. Het verschilt per aan bieder of daar kosten aan ver bonden zijn of niet. Bij een levensloopverzeke ring worden de bedragen die van uw bruto salaris worden ingehouden, in een speciale verzekering gestort. De rende menten moeten ervoor zor gen dat het kapitaal toe neemt. „Een levensloopverze kering is eigenlijk een gewo ne kapitaalverzekering", ver telt Hennie Zoontjes, woord voerder van het Verbond van Verzekeraars. „Alleen de be stemming - verlof - is anders. Bovendien hebben levens loopproducten het voordeel dat ze fiscaal gefaciliteerd worden door de overheid én dat de werkgever een bijdra ge kan leveren." Maximum Bij de levensloopregeling mag maximaal 210 procent van het bruto salaris ge spaard worden. Als dit maxi mum behaald is, kan er van uit het bruto loon niet meer op de rekening worden ge stort, maar het levenslooppro duct mag wel verder rende ren: rente en rendement mag worden bijgeschreven. Wan neer u van werkgever veran dert, is het in principe moge lijk om het gespaarde kapi taal op te nemen en naar de regeling van de nieuwe werk gever over te hevelen. Daar kunnen soms kosten aan ver bonden zijn. Zeker als het om beleggingen gaat. Wat gebeurt er met het kapi taal bij overlijden? Staat het levensloopkapitaal op een spaarrekening, dan gaat het tegoed naar uw erfgenamen, die daarover successierecht betalen. Bij een verzeke- rings- of een beleggingspro duct is dit afhankelijk van de voorwaarden. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 21