Koken kost nu eenmaal tijd PZC Toetsenborden en muizen klikken lekker weg Wil Bordspel Platte boxen Wijnrek Historie zaterdag 24 december 2005 Miljoenen mensen over de hele wereld doen het, sudoku spelen. Voor wie het niet weet: sudoku zijn puzzels waarbij je cijfers in moet vullen in vakken. De popu lariteit inspireert spelletjesma kers. University Games bijvoor beeld. Dat komt met een bord spel en een reis versie. Jong en oud, ervaren en onervaren, kun nen met en tegen elkaar spelen. Het bordspel kost 14,95 euro. De reisversie is te koop voor 4,95 euro. Ook Ravensburger en 999 Ga mes brengen een Su'doku-bord- spel op de markt. De laatste doet dat in samenwerking met puzzelblad Denksport. Nu is het wachten nog op een cd-romme- tje en sudoku op je mobieltje. De platte tv rukt onmiskenbaar op in de vaderlandse huiska mers. Om de inrichting hele maal af te maken, zou je er ei genlijk mooie platte luidspre kers bij moeten hebben. Die ge dachte is ook bij B&W opgeko men. Hun nieuwe luidsprekers, Flat Panel Monitoren van negen centimeter diep, gaan volledig op in het interieur. Ze zijn er in drie kleuren, geborsteld zilver, antraciet en geborsteld zwart. Ook binnenin zit het wel snor. B&W heeft naar eigen zeggen technische hoogstandjes ver werkt. Zo is het bijgeluid van de luchtstroom door de basreflex- poorten vrijwel onhoorbaar. De platte luidsprekers kosten 400 euro. Zie ook www.bwspeak- ers.nl Comfort Cu rve Keyboard 2000 Natural Ergonomie Keyboard 4000 Cordl ess Desktop SS10 Media R emote Cordless Desktop MX 5000 Las er Comfort Optical Mouse 3000 Laser Mouse 600 0 Wireless Notebook Optical Mouse 4000 MX 610 Las er Cordl ess Mous e fabrikant Microsoft Microsoft Logitech Logitech Fabrikant Microsoft Microsoft Microsoft Logitech Sneltoetsen 10 29 27 27 Krwjspen Ond 4 5 4 10 Draadloos Nee Nee Ja (Bluetooth) Ja (Bluetooth) Draadloos Nee Nee Ja (radiografisch) Ja (radiografisch) Oplaadbaar N.v.L Nvt Nee (Toetsenbord en muis werken elk met 2 AA batterijen Af standsbediening met 2 AAA batterijen Le vensduur batterijen: 6 maanden. Deels (muis wel. toetsenbord werkt met 2 AA batterijen Levensduur batterijen: 6 maanden. Oplaadbaar batterij. Levensduur batterijen: 6 Nee, werkt met 2 AA batterijen Levens - duur batterijen: 6 maanden Met muls Nee Nee Ja Ja Techiek Optisch User Optisch Laser Waterbe stendlg, gebogen toetsen - bordindeling voor meer comfort Ergonomische toetsenbordindeling en-standaard Afstandsbediening en media center soft LCD-scherm met extra functies, aanraakgevoelige zoomcontrole strip Extra functies Programmeerbare knoppen Vanwege precisie gechikt voor gamen. Programmeerbare knoppen Programmeerbare knoppen Mail en MSN-N- notificatie. Programmeerbare knoppen Aansluitin g PS/2 USB PS/2 USB USB USB Aansluitin g PS/2 USB PS/2 USB PS/2 USB PS/2 USB Systeemeisen Windows XP/Media Edition/2000/Mac OSX 10.3 of hoger Windows XP/Media Center Edition/2000/Mac OSX 103 of hoger Windows XP Windows XP/Media Center Edition Systeemeisen Windows XP/Media Center EdHK.n/2000/Mac OSX 103 of hoger Windows XP/Media Center Edition/2000/Mac OSX 103 of hoger Windows XP/Media Edition/2000/Mac OSX 103 of hoger Windows XP/2000/Me/98 Garantie 3 jaar 3 jaar 3 jaar 3 jaar Garantie 2 jaar 3 jaar 3 jaar 3 jaar Prijs 24.95 54,9S 89,99 169,99 Prijs 25,95 44,95 44,95 59.99 Oordcel Oordeel werp van het nieuwste mailtje bijvoorbeeld, of je favoriete af- speellijst. De communicatie tus sen pc en toetsenbord gaat erg langzaam en het aanraakgevoeli- ge schuifsysteem voor het volu me is te gevoelig. De meegelever de muis is enkel door rechtshan- digen te gebruiken, maar werkt verder prima. De Logitech MX 610 Cordless Laser Mouse ligt lekker in de hand, maar is wat zwaar. De muis lijkt wat zenuwachtig te reageren op beweging maar als je wat extra aandacht schenkt aan het instellen van de eigen schappen is het prima werken met de MX610. Groot voordeel is het aantal voorkeurstoetsen die allemaal naar wens en func tie instelbaar zijn. Slecht geposi tioneerd zijn de twee toetsjes bo venop. Deze openen standaard nieuwe MSN- en mailberichten, en geven licht zodra er een nieu we boodschap is. De subtopper in de Microsoft muizenlijn voor komend jaar is de Microsoft Laser Mouse 6000. De muis ligt prettig in de hand en is niet te zwaar. De vijf pret tig werkende knoppen kunnen via de meegeleverde IntelliMou- se-software elke gewenste func tie krijgen toebedeeld. Nieuw zijn de handige vergroot glas-functie, de speciale ga- ming-toggle, waarmee je snel van wapens kunt wisselen in schietspellen en de precis ion-toggle, waarmee je de aan wijzer als je op een muisknop drukt extra precies kunt laten werken. De Microsoft Comfort Optical Mouse 3000 is een low bud get-uitvoering van de Laser Mouse 6000. In plaats van de du re lasertechnologie werkt deze muis met een optische sensor. De 3000 heeft een knopje min der dan de 6000 en wordt gele verd met dezelfde software. De Comfort Optical Mouse is een stuk lichter dan zijn duurdere broer en dat maakt hem lastig handelbaar. De knoppen zijn wat stroef. Microsoft Wireless Notebook Optical Mouse 4000 is een klei ne draadloze optische muis voor onderweg. Het aanwijsbeestje ligt voor een notebookmuis aan genaam in de hand, maar de knoppen zijn net als bij de Opti cal Mouse 3000 wat weerbar stig. Een ervan doet op ons test model zijn werk onder proteste rend gepiep. De ontvanger kan opgeborgen worden in de muis en dient zo meteen als aan/uit-schakelaar. Jasper Wigleven Waarom moet wijn liggend wor den bewaard? Zo kan de wijn de kurk raken en vochtig houden. Dat voorkomt krimpen van de kurk zodat er geen lucht de fles kan binnenkomen. Bovendien is het voor de smaak niet goed als het bezinksel naar de bodem zakt. De Duitse firma Zack, dat handelt in mooie edelmetaal spulletjes voor in huis, heeft een fraai flessenrek ontworpen dat luistert naar de naam Fonare. Er passen zes flessen in. Als dat te weinig is, kun je meer rekken naast elkaar zetten. De prijs is wellicht bezwaarlijk. 85 euro voor een rekje is niet niks. Kun je ook een dozijn of wat mooie flessen voor kopen en gewoon plat leggen. Alle hoogte- en dieptepunten van de Nederlandse geschiede nis. De dvd-box Beeld van Ne derland, een uitgave van Streng- holt Multimedia, brengt die alle maal gedetailleerd in beeld. Dik twintig uur beeldmateriaal uit het Polygoon- en NOS-journaal rakelt de historie op van 1920 tot 2000. De komst van de auto en tram, de watersnoodramp en Deltawerken, rock&roll, oliecri sis, kernenergie en Bijlmer ramp, alles passeert de revue. De dvd-box bevat vijf schijfjes. Commentaar bij de originele ver slaggeving komt van Ingrid Dris- sen en Charles Groenhuijsen. De box kost 39,95 euro. Jaarlijks verschijnen er sta pels toetsenborden en mui zen. Een korte test van de nieuw ste exemplaren van Logitech en 10 Microsoft. Het Microsoft Natural Ergono mie Keyboard 4000 werkt van wege de ergonomische knik-in- 5 deling en de speciale verhoging - alleen prettig als je in staat bent met tien vingers blind te tikken. De vele, makkelijk program meerbare sneltoetsen en de pri- ma gepositioneerde zoom-scha- - keiaar maken dit ergonomisch keyboard helemaal af. Het Microsoft Comfort Curve Keyboard 2000-toetsenbord is een extra plat toetsenbord met 7 een gebogen toetsindeling. De Comfort Curve tikt lekker weg i- en er zijn wat sneltoetsen aanwe zig voor het bedienen van een mediaspeler. Het bord kan te gen een per ongeluk gemorste jQ slok koffie. Speciale gootjes voe ren vloeistoffen snel af. Een per fect kantoortoetsenbord. De Logitech Cordless Desktop s510 Media Remote werkt voor- 12 al goed in combinatie met de meegeleverde media center-soft ware. Even een briefje tikken in Word met de s510 op je knieën gaat prima. De draadloze muis ligt lekker in de hand, en de af- 10 standsbediening doet het goed. Met behulp van de Mediali- fe-software kun je je toegang verschaffen tot alle multime- dia-bestanden op je harde schijf. Alleen wanneer je een 15 dvd in je dvd-drive stopt, kan de Medialife-software die niet altijd meteen vinden. De nieuwe Logitech Cordless Desktop MX 5000 desktopcom binatie heeft een schermpje 19 waarop allerlei nuttige informa tie wordt getoond. Het onder- Een keer per jaar doen we iets wat we niet kun nen en wat we niet willen: koken. Nederlanders beste den er steeds minder tijd aan, maar met Kerstmis wa gen we ons - onder grote so ciale druk - plotseling aan de meest ingewikkelde re cepten. Gevolg: stress in de supermarkt, stress in de keu ken. Chef-kok Ren van de Vijfeijke Allereerst maar de ham vraag: hoe slecht zijn we nu werkelijk in koken? Belab berd, stelt professor Gertjan Schaafsma van de sectie Huma ne Voeding van de Wageningen Universiteit. Diepvriesmaaltij den zijn vaak van betere kwali teit dan wat de mensen thuis zelf in elkaar knutselen. In de fabriek hebben ze gewoon meer verstand van het behouden van de voedingsstoffen. Voor veel mensen is koken niets meer dan een creatieve bezigheid op z'n tijd, maar onze kookkunsten zijn slechts zeer beperkt. Redenen: een overvolle agenda en ernstig tekortschietende pro ductkennis. Wie weet er nog wat hangop, klapstuk of schen kel is? Koken werd vroeger stan daard op de huishoudschool ge leerd, maar nu krijgt bijna nie mand meer kookles. En de moe ders leren hun dochters niet meer koken omdat zij er ook geen tijd meer voor hebben. Veertig jaar geleden wérd er nog vijf kwartier aan het berei den van de wanne maaltijd,be steed, nu minder dan twintig mi nuten. Gevolg: we verpesten onze smaak. „De jeugd groeit op met McDonald's en kant-en-klaar- maaltijden die allemaal hetzelf de smaken", zegt chef-kok Ren van de Vijfeijke. „Op deze ma nier weet niemand meer hoe de producten echt horen te sma ken. Dat is zonde." Ook hij heeft niet bepaald een hoge pet op van de Nederlandse Ook in restaurants is tijd geld, zodat er slechts zelden ouderwets de tijd voor een gerecht wordt genomen. kookkunsten. In plaats van zelf rode kool klaar te maken, gooien we een potje leeg, doen er wat suiker bij en klaar. Het zelfde geldt voor bijvoorbeeld spinazie. Het kost zo weinig moeite om dat lekker klaar te maken, maar we kopen het lie ver a la crème uit een diepvries- pak. Het liefst in kleine blokjes; dan kan wat over is weer terug^ in de vriezer. Heel Nederlands. Schuld „Nederlanders willen wel ko ken, maar alleen al het inkopen doen kost enorm veel tijd", zegt publicist Gerard Rutte, gespecia liseerd in winkelformules en marketingcommunicatie. „Het is de schuld van de supermark ten dat er minder gekookt wordt. Probeer maar eens een willekeurig receptje uit de Aller hande te maken. Man, je loopt van hot naar her, je zoekt je hele maal rot en rent voortijdig gil lend weg." Rutte noemt als voorbeeld pesto: de benodigde ingrediën ten voor dit eenvoudige gerecht liggen door de hele supermarkt verspreid. Basilicum en knof look op de groenteafdeling, de Parmezaanse kaas bij zuivel, de pijnboompitten bij de noten en de olijfolie en het zout ergens in het midden. Waarom nou toch? „Supermarkten zijn in Neder land helemaal ingericht op zo veel mogelijk verkopen", zegt Rutte. Er wordt niet gedacht vanuit de consument, maar er wordt gedacht in productgroe pen. Verschillende inkopers rich ten hun eigen stukje van de su permarkt in, zodat je er als con sument knettergek van wordt. Waarom worden de ingrediën ten van één recept niet gemakke lijk bij elkaar in een koelmeubel gezet? Menu en bereidingswijze erbij, pakken en wegwezen, klaar. Zo werken veel super markten in de Verenigde Staten. Daar is de consument de baas. „In Nederland is dat echter niet anders", stelt Mark Bertrand, verkoopmanager bij een Albert Heijn XL. „We denken met de klant mee. De klant is alles." Hij legt uit dat de winkel zo overzichtelijk mogelijk is inge deeld volgens de verschillende eetmomenten van de dag: alles voor ontbijt (bijvoorbeeld zui vel), koffietijd (inclusief chocola de en koekjes), de hoofdmaaltijd en snackmomenten (frisdrank jes, bier, chips) staat bij elkaar. Speedcooking Ook aan het problematische the ma koken heeft AH uitgebreid nagedacht. Bertrand: „Mensen willen op zich wel koken, maar er niet te veel tijd aan besteden. Wie wil er nog twee uur in de keuken staan? De nieuwe trend is speedcooking." En alhoewel er gemiddeld min der tijd wordt besteed aan ko ken, is het Bertrand opgevallen dat er soms juist bewust voor ge kozen wordt. '„Mensen vinden het leuk om de ene dag uitge breid te koken om dan de volgen de dag gemakkelijk een kant-en-klaar-maaltijd te ne men. Als ze koken, weten ze wat ze willen. Via receptkaartjes, in structies op de verpakking en kookdemonstraties in de winkel wordt de ontbrekende kookken- nis snel bijgespijkerd. Verder trainen we onze 340 medewer kers om de klant snel aan de be nodigde producten te helpen." En dat is hoognodig ook, want volgens Bertrand wordt het tota le aanbod van producten in de supermarkten steeds groter en diverser, ondanks de aanhouden de prijzenslag in de branche. Dat is opmerkelijk, omdat een op de vier Nederlanders zegt zich te ergeren aan producten die uit het assortiment zijn ge haald. Dat blijkt althans uit re cent onderzoek van het Erasmus Food Management Instituut in Rotterdam in opdracht van het Centraal Bureau Levensmidde lenhandel. Vervanging Bertrand: „Het idee bij de consu ment is kennelijk: door de prij zenoorlog zal het aanbod wel verschralen, het geld moet toch ergens vandaan komen. Maar voor de prijzenoorlog hadden we 38 soorten thee, en nu nog steeds 38 soorten. Natuurlijk, nu en dan verdwijnen er produc ten, maar samen met de klant zoeken we naar vervanging," Volgens Ronald Laureijsen van het bedrijf Information Re source - dat landelijk onderzoek doet naar wat er in de schappen ligt - is het aanbod in de win- foto Catrinus van der Veen/GPD kels de afgelopen twee jaar door de supermarktoorlog wel veran derd. „Aanvankelijk liep het aanbod terug, en werden er min der verschillende producten ver kocht. Inmiddels is het aanbod weer aangetrokken, alhoewel het wel opvallend is dat er min der A-mei'ken verkocht worden. Die hebben plaatsgemaakt voor huismerken, waar een ruimere marge op zit." Ruimere winstmarges, de indivi dualisering, geen tijd, geen zin; het zijn allemaal bedreigingen voor het ouderwetse koken. En niet alleen thuis in de keuken: ook in restaurants is tijd geld. Chef-kok Van de Vijfeijke: „Op veel plaatsen draait het er om hoe we zo duur mogelijk genept kunnen worden. In weinig res taurants wordt soep nog ouder wets getrokken, en de hazepe- per ligt kant-en-klaar bij de Sli- gro omdat het zelf marineren drie dagen kost. Dat vind ik zo zonde. Met een beetje moeite kan het zoveel lekkerder en ge zonder. En iedereen kan koken, daar ben ik van overtuigd." Jan Speelman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 41