Auto
3
PZC
Een miljoen per jaar voor Le Dakar
"C
Auto Poppe knalt het jaar uit!
Ik wens U géén White Christmas Zo z't ^at met baby- en kinderzitjes
kdactie bijlagen: 0113-315680
„w.pzc.nl/auto
Pfflaitredactie@pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
voord-en Midden-Zeeland: 0113-315520
7SUWS-
i-Vlaanderen: 0114-372770
ïationaal: 020-4562500
vrijdag 23 december 2005
in samenwerking met(3 AutoTrack.nl
Spectaculaire kortingen
op gebruikte en _$ï\N^v'7
nieuwe auto's!
(P) AUTO POPPE
www.oufopoppe.n V g
Vlissingen
Tel. (0118) 424000
Terneuzen Hulst
Tel. (0115) 647333 Tel. (0114) 370100
Op nieuwjaarsdag vertrekt een recordaantal
avonturiers voor Le Dakar. Onder hen Hans
Bekx, met het grootste privé-truclcteam. Het
iszijn achtste rally en tevens de eerste die hij
winnen...
irRien van der Steen
e avonturiers ko-
men uit alle hoe-
ken en gaten van
Europa, maar elk
jaar vertrekken
opvallend veel Brabanders naar
Afrika voor Le Dakar, voorheen
grijs-Dakar. Ze rossen temid-
van bijna 750 deelnemers
iet motoren, jeeps, vrachtwa
gens en fabrieks-rallyauto's
dwars door woestijnen, rivie
ren en donkere bossen. Op 1 ja
nuari start de 28ste editie van
Le Dakar vanuit de Portugese
hoofdstad Lissabon. Eén van de
kleurrijkste deelnemers is Hans
Bekx uit Mariaheide. De
DAF-trucks van zijn team zijn
de afgelopen maanden weer ge
reedgemaakt voor de monster-
tocht van meer dan 9.000 wilde
kilometers.
De DAF's - wegen acht ton en
worden aangedreven door zesci
linder motoren met 830 pk, het
geen betekent dat ze ruim 100
pk per ton gewicht hebben. Als
het moet halen ze een snelheid
van ruim 180 km per uur, maar
dat.„is. in. dg rally „verboden.
„Door de dorpen rijden we te
gen de 50, op de piste maxi
maal 150 per uur", zegt Hans
Bekx.
Onheus
Binnen de afdeling trucks is
Bekx het enige volledig privé-
team en tevens het grootste.
Bekx is 49 jaar, renteniert al ja
ren, maar is helemaal gek van
de rally naar Afrika. Hoewel hij
vorig jaar gediskwalificeerd
werd en pas als laatste knarset
andend het podium op mocht
rijden. Nog altijd vindt hij, dat
hij als tweede eindigde in zijn
klassement, maar door de orga
nisatie onheus bejegend is. Ra
zend op de organisatie was hij,
wilde een rechtszaak aanspan
nen. Maar Bekx wil niet in ran
cune omzien. Hij. is nu extra ge
motiveerd om dit keer eerste te
worden bij de trucks. „Nu moet'
het er maar eens van komen.
We zijn dit jaar aan winnen
toe. Met die reglementen zul
len ze me niet meer vangen en
ik ga niet meer zo strategisch
te werk als vorige keer."
Het team Bekx rijdt met in to
taal vier vrachtwagens, waar
van twee aan de rally zelf deel
nemen. De andere zijn voor on
dersteuning. Met de onderne
ming is alles bij elkaar een mil
joen euro gemoeid. „En dan tel
ik al het werk natuurlijk niet
mee, want dan kunnen we be
ter vandaag ophouden", zegt
Bekx, die een stuk of dertig
sponsors achter zich weet.
„Dan kost het me zelf nog een
hoop geld, maar zonder spon
sors red je dit nooit."
Want Le Dakar is in vet Bra
bants dan ook 'nie normaal!', al
dus Bekx.
Gat dichthouden
Het wordt de achtste Dakar
voor Bekx, die samen met
Edwin Willems - 'iedereen
denkt dat hij mijn zoon is' - en
de Belgische navigator Tony
Maessen in de auto zit. „Elk
jaar wordt het voor ons moeilij
ker vanwege nieuwe regeltjes",
aldus Bekx, die Marcel van Vliet
aanzocht om de tweede rally
truck te besturen. Van Vliet die
van Bekx 'op zijn achterbum
per moet blijven zitten en al
wat-ie kan het gat dichthou
den', wordt bijgestaan door na
vigator Michel van Herpen en
monteur Jaap de Wit.
Bekx verwacht dit keer snelle
pistes door de savanne en bos
rijk gebied met smalle paden
en zwiepende takken. Hij heeft
daarom de laadbak versmald,
en de kooi rond de cabine ver
ruimd. Kapotte ruiten heeft hij
ingecalculeerd. Kwestie van bij
leren. Vorig jaar waren er keer
op keer problemen met de ac
cu. „Intussen weten we waar
het aan lag: een te stijve kabel
die steeds de accupool loswrik
te."
Internet: www.ledakar com, www
hansbekxteamsport nl
Foto's Team Bekx
Sneeuw en ijs, prachtig op
een kerstkaart maar een
gruwel wanneer je nog de
^gop moet. Ik ben er in ieder
S«valgeen liefhebber van. Mijn
wste ervaring met ijzel beleef-
fcikin een, achterwiel aange
geven, chocoladekleurige Ford
tounus. Met vinyl dak. Die zie
^tegenwoordig niet meer. En
Women terecht. Het was niet
illeen een benzine en olie ver
slindend onding, maar bij ijzel
Meek het een levensgevaarlijk
ongeleid projectiel. Een voor-
nchtigpoepje gas bleek al vol
gende om hem twee keer een
pirouette te laten draaien en
Int enige wat ik daarna kon
ton was smeken en bidden
to ik, al draaiend, niets dat
tornt zou raken.
Jto sneeuw is het al niet veel
toer. Lang geleden, op bezoek
familie in Arnhem, leek het
^spannend een piepklein
%*rtje te maken. Dus hup,
oet op de rem en maar zien
I het schip strandt. Tegen
Ifcstoeprand dus. Die gretig
I1® forse taartpunt uit mijn
Door Maks Mulder
velg vrat. Een paar jaar terug
vierden we Kerstfeest bij de zus
van mijn verloofde die toenter
tijd op een heus landgoed er
gens in de Achterhoek woonde.
En er lag een flink pak sneeuw!
Zoveel zelfs dat we, toen het
tijd werd om naar huis te gaan,
geconfronteerd werden met
doelloos ronddraaiende wielen
en een veertienhonderd kilo we
gende Honda die geen centime
ter van zijn plaats kwam. Die
Honda was een automaat. En
terwijl ik uitstapte om een op
lossing voor dit probleem te be
denken had ik hem in de D la
ten staan. Van Drive! Dat bleek
een fout. Want mijn uitstappen
betekende ongeveer zestig kilo
minder ballast. Voldoende om
de Honda alsnog in beweging te
krijgen. Inclusief slaperig doch
tertje en oma die we thuis zou
den brengen. Vastberaden be
gon ons automobiel het dertig
meter verderop gelegen, be
hoorlijk diepe ven op te zoeken
waarop we die middag nog ge
schaatst hadden.
Ik wist niks beters te bedenken
dan aan het portier gaan han
gen in een volkomen nutteloze
poging het zaakje tot stilstand
te dwingen. Gelukkig dook
mijn verloofde aan de andere
kant de auto in om de handrem
te gebruiken. De schade bleef
daardoor beperkt tot een om
ver gereden rieten schutting.
We zijn daarna héél voorzichtig
naar huis gereden.
Sindsdien vier ik iedere Witte
Kerst lekker thuis! En wens ik
iedereen die met Kerst nog van
huis moet géén White Christ
mas!
Door Rien van der Steen
Kinderen tot 1,35 meter moe
ten vanaf 1 maart 2006 ver
plicht in een kinderzitje, zowel
voor- als achterin de auto. Proe
ven door de ANWB wijzen uit
dat er meer veilige kinderzitjes
dan ooit op de markt zijn. Voor
elke leeftijdsgroep zijn goede
zitjes te koop. In het januari
nummer van de Kampioen
staat een testoverzicht. Er is ge
test op veiligheid, gebruiksge
mak en comfort.
De beste kinderzitjes volgens
de test:
Tot 13 kg: Maxi Cosi Cabrio en Ca-
brioFix (Isofix), Romer Baby Safe
Plus Isofix (Isofix), Romer Baby Safe
Plus, Baby Relax Mimas, Bébé Con-
fort Creatis en Recaro Young Profi.
Baby's en peuters gecombi
neerd tot 18 kg: Ellermeyer
Royal XL Fix (Isofix).
Kleintjes en peuters van 9 tot
18 kg: Romer Duo Plus (Isofix),
Maxi Cosi Priorifix (Isofix), Römer
King TS, Romer King TS Plus. HTS
Foto links: de Ellermeyer Royal XL Fix, voor baby's tot 18 kilo. Rechts
de Maxi Cosi Cabrio voor baby's tot 13 kilogram.
Besafe iZi Comfort.
Kinderen 15 tot 36 kg: Maxi-Co-
si Rodi XP, Römer VIP, Römer Kid.
Gordels
Op 1 maart gaan nieuwe regels
in voor het gebruik van veilig
heidsgordels. Dat betekent:
-Kinderen kleiner dan 1,35 meter
moeten in een goedgekeurd kinder
zitje of een zittingverhoger. Wie gro
ter is moet de gordel gebruiken.
-De driepuntsgordel als heupgordel
gebruiken mag niet meer.
-Kinderen jonger dan drie jaar mo
gen niet vervoerd worden in een au
to zonder gordels achterin.
-In touringcars moeten kinderen
ouder dan drie jaar de gordel om,
kinderen tot driejaar mogen los ver
voerd worden.
orgen?^^^^^
aan Verkeersveiligheid
ze om bij voorkeur
De Peilstok
O Hoe zou u de
veiligheid van
oudere automobilisten*
beter willen waarborgen?
Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid
Friesland adviseert ze om bij voorkeur
buiten de spits te rijden. Er zijn andere
maatregelen denkbaar: verplichte opfriscur
sussen, meer en betere keuringen boven de
65 jaar. Wat zou u doen?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Lijntje met je auto
- Vorige week vroegen we hoe u
autodiefstallen te lijf zou gaan.
Ruim 40 procent van de stemmers vindt het j|
installeren van een voertuigvolgsysteem de
beste remedie. Startbeveiliging via vinger- j
afdruk, stem of oogscan lijkt bijna
20 procent de oplossing.
Wat te doen tegen autodiefstal?
Voertuigvolgsystemen 41%
Startbeveiliging door vingerafdruk, stem of oogscan 19%
O Startonderbrekers goedkoper maken 16%
Chassisnummers in alle auto-onderdelen 13%
O Kentekenregisters EU-staten koppelen 11%
O Guus Wesselink, Stichting Aanpak Voertuigcrimi-
naliteit: „Alarmcentrales kunnen gestolen auto's
met ingebouwd voertuigvolgsysteem via de satelliet
traceren. De politie hoeft dan alleen nog maar een goed
moment te kiezen om toe te slaan. Bij een proef werden
52 auto's met een volgsysteem gestolen. Binnen één dag
had de politie 48 auto's teruggevonden. Het systeem kost
900 a 1000 euro maar wordt goedkoper. Ik denk dat het
uiteindelijk standaard wordt in elke auto.'"
Muurvast
Het Amerikaanse legervoer
tuig Humvee spreekt
door zijn flinke omvang al tot
de verbeelding. Maar zelfs een
versie van 30 centimeter lang
doet het hart sneller kloppen.
Die rijdt namelijk recht tegen
de muur op. Zolang het be- De mini-Humvee.
hang strak zit, houdt een
krachtige ventilator met zuigkracht het speelgoed tegen
de muur aangedrukt. Dezelfde kracht houdt raceauto's
in bochten aan de grond. De mini-Humvee is op afstand
bestuurbaar en via internet te bestellen voor ruim 80 eu
ro. Bij aankoop van twee exemplaren betaal je maar 146
euro. Hopelijk steekt achter die aanbieding geen twijfel
over de muurvastheid van deze kleefmobiel.
Info: www.sharperimage com, zoek op Humvee
Yamaha in uniform
De Koninklijke Mare
chaussee heeft 120 mo
toren van Yamaha besteld.
Ze heten FJR1300K en ze
gaan waardetransporten en
militaire konvooien begelei
den, grenzen bewaken en po
litietaken uitoefenen. De in
tentie is om er de komende
vier jaar 300 van te bestel
len. Voor de zichtbaarheid
worden led-flitsers gemon
teerd. De FJR1300 is ook in
gebruik bij politiekorpsen in
onder andere Duitsland, Bel
gië, Engeland en Portugal.
Gortige Phaeton
Pal voor de feestdagen pakt Volkswagen uit met een
conceptcar voor de hele familie. Een zeer welgestel
de familie dan, want het is de Phaeton Lounge met een
king size-lengte van bijna zeven meter. Volkswagen
toonde dit paleis op wielen vorige week op de luxe auto
show in Dubai. Fabrikant van de ellenlange Phaeton is
VW Individual, die Volkswagens op bestelling exclusief
maakt. Af en toe brengt Individual op eigen initiatief
een gortig model uit om aan te tonen waar de afdeling
toe in staat is. Het interieur doet denken aan de busi
ness class van een bovenmaatse vliegtuigmaatschappij.
Rijden kan deze Phaeton ook.
De Yamaha FJR1300K.
De Phaeton in Dubai-uitvoering.
H ANSÖEKXTEAM SP O R T. NL
START
Portugal J
31 december
jK vering: versterkt, twee regelbare
Reiger-dempers per wiel.
Imb' remmen: trommels met grote koelsleuven.
Schijven zijn te kwetsbaar door hitte en zand.
K> en verder: bandenspanning regelbaar vanuit
de cabine, aluminium dieseltank voor 750 liter,
P1 extra grote oliekoelers, hydraulische lifts,
stalen uitlaatsysteem
FINISH!
DAKAR j
Senegal
15 januari
Q) Le Dakar DAF van Hans Bekx
type: DAF CF
motor: 12,9 liter Paccar MX 6 cilinder met ruim 800 pk,
gebaseerd op hetzelfde blok dat DAF gebruikt voor zijn 530 pk diesels.
Gewijzigde nokkenas, aangepast motormanagement
transmissie: 6-versnellingen ZF-bak, transferbak Steyr
aandrijving: cardanas Sisu
acceleratie: 0 naar 150 km/u in 12 seconden
banden: 1400x20, Michelin.
Le Dakar trekt vanaf Lissabon naar Malaga en via Marokko, Mauritanië, Mali en Guinee
via een grote lus naar Senegal over een totale afstand van 9.043 kilometer.
De rally telt 750 deelnemer met 240 motorfietsen, 188 auto's en 80 trucks,
bijgestaan door 240 assistentievoertuigen.
LISSABON
BR-NH-64
Hans Bekx vindt dat het deze
achtste keer maar eens moet ge
beuren: een prominente plek
op het podium.