Auto 3 PZC Een miljoen per jaar voor Le Dakar "C Auto Poppe knalt het jaar uit! Ik wens U géén White Christmas Zo z't ^at met baby- en kinderzitjes kdactie bijlagen: 0113-315680 „w.pzc.nl/auto Pfflaitredactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: voord-en Midden-Zeeland: 0113-315520 7SUWS- i-Vlaanderen: 0114-372770 ïationaal: 020-4562500 vrijdag 23 december 2005 in samenwerking met(3 AutoTrack.nl Spectaculaire kortingen op gebruikte en _$ï\N^v'7 nieuwe auto's! (P) AUTO POPPE www.oufopoppe.n V g Vlissingen Tel. (0118) 424000 Terneuzen Hulst Tel. (0115) 647333 Tel. (0114) 370100 Op nieuwjaarsdag vertrekt een recordaantal avonturiers voor Le Dakar. Onder hen Hans Bekx, met het grootste privé-truclcteam. Het iszijn achtste rally en tevens de eerste die hij winnen... irRien van der Steen e avonturiers ko- men uit alle hoe- ken en gaten van Europa, maar elk jaar vertrekken opvallend veel Brabanders naar Afrika voor Le Dakar, voorheen grijs-Dakar. Ze rossen temid- van bijna 750 deelnemers iet motoren, jeeps, vrachtwa gens en fabrieks-rallyauto's dwars door woestijnen, rivie ren en donkere bossen. Op 1 ja nuari start de 28ste editie van Le Dakar vanuit de Portugese hoofdstad Lissabon. Eén van de kleurrijkste deelnemers is Hans Bekx uit Mariaheide. De DAF-trucks van zijn team zijn de afgelopen maanden weer ge reedgemaakt voor de monster- tocht van meer dan 9.000 wilde kilometers. De DAF's - wegen acht ton en worden aangedreven door zesci linder motoren met 830 pk, het geen betekent dat ze ruim 100 pk per ton gewicht hebben. Als het moet halen ze een snelheid van ruim 180 km per uur, maar dat.„is. in. dg rally „verboden. „Door de dorpen rijden we te gen de 50, op de piste maxi maal 150 per uur", zegt Hans Bekx. Onheus Binnen de afdeling trucks is Bekx het enige volledig privé- team en tevens het grootste. Bekx is 49 jaar, renteniert al ja ren, maar is helemaal gek van de rally naar Afrika. Hoewel hij vorig jaar gediskwalificeerd werd en pas als laatste knarset andend het podium op mocht rijden. Nog altijd vindt hij, dat hij als tweede eindigde in zijn klassement, maar door de orga nisatie onheus bejegend is. Ra zend op de organisatie was hij, wilde een rechtszaak aanspan nen. Maar Bekx wil niet in ran cune omzien. Hij. is nu extra ge motiveerd om dit keer eerste te worden bij de trucks. „Nu moet' het er maar eens van komen. We zijn dit jaar aan winnen toe. Met die reglementen zul len ze me niet meer vangen en ik ga niet meer zo strategisch te werk als vorige keer." Het team Bekx rijdt met in to taal vier vrachtwagens, waar van twee aan de rally zelf deel nemen. De andere zijn voor on dersteuning. Met de onderne ming is alles bij elkaar een mil joen euro gemoeid. „En dan tel ik al het werk natuurlijk niet mee, want dan kunnen we be ter vandaag ophouden", zegt Bekx, die een stuk of dertig sponsors achter zich weet. „Dan kost het me zelf nog een hoop geld, maar zonder spon sors red je dit nooit." Want Le Dakar is in vet Bra bants dan ook 'nie normaal!', al dus Bekx. Gat dichthouden Het wordt de achtste Dakar voor Bekx, die samen met Edwin Willems - 'iedereen denkt dat hij mijn zoon is' - en de Belgische navigator Tony Maessen in de auto zit. „Elk jaar wordt het voor ons moeilij ker vanwege nieuwe regeltjes", aldus Bekx, die Marcel van Vliet aanzocht om de tweede rally truck te besturen. Van Vliet die van Bekx 'op zijn achterbum per moet blijven zitten en al wat-ie kan het gat dichthou den', wordt bijgestaan door na vigator Michel van Herpen en monteur Jaap de Wit. Bekx verwacht dit keer snelle pistes door de savanne en bos rijk gebied met smalle paden en zwiepende takken. Hij heeft daarom de laadbak versmald, en de kooi rond de cabine ver ruimd. Kapotte ruiten heeft hij ingecalculeerd. Kwestie van bij leren. Vorig jaar waren er keer op keer problemen met de ac cu. „Intussen weten we waar het aan lag: een te stijve kabel die steeds de accupool loswrik te." Internet: www.ledakar com, www hansbekxteamsport nl Foto's Team Bekx Sneeuw en ijs, prachtig op een kerstkaart maar een gruwel wanneer je nog de ^gop moet. Ik ben er in ieder S«valgeen liefhebber van. Mijn wste ervaring met ijzel beleef- fcikin een, achterwiel aange geven, chocoladekleurige Ford tounus. Met vinyl dak. Die zie ^tegenwoordig niet meer. En Women terecht. Het was niet illeen een benzine en olie ver slindend onding, maar bij ijzel Meek het een levensgevaarlijk ongeleid projectiel. Een voor- nchtigpoepje gas bleek al vol gende om hem twee keer een pirouette te laten draaien en Int enige wat ik daarna kon ton was smeken en bidden to ik, al draaiend, niets dat tornt zou raken. Jto sneeuw is het al niet veel toer. Lang geleden, op bezoek familie in Arnhem, leek het ^spannend een piepklein %*rtje te maken. Dus hup, oet op de rem en maar zien I het schip strandt. Tegen Ifcstoeprand dus. Die gretig I1® forse taartpunt uit mijn Door Maks Mulder velg vrat. Een paar jaar terug vierden we Kerstfeest bij de zus van mijn verloofde die toenter tijd op een heus landgoed er gens in de Achterhoek woonde. En er lag een flink pak sneeuw! Zoveel zelfs dat we, toen het tijd werd om naar huis te gaan, geconfronteerd werden met doelloos ronddraaiende wielen en een veertienhonderd kilo we gende Honda die geen centime ter van zijn plaats kwam. Die Honda was een automaat. En terwijl ik uitstapte om een op lossing voor dit probleem te be denken had ik hem in de D la ten staan. Van Drive! Dat bleek een fout. Want mijn uitstappen betekende ongeveer zestig kilo minder ballast. Voldoende om de Honda alsnog in beweging te krijgen. Inclusief slaperig doch tertje en oma die we thuis zou den brengen. Vastberaden be gon ons automobiel het dertig meter verderop gelegen, be hoorlijk diepe ven op te zoeken waarop we die middag nog ge schaatst hadden. Ik wist niks beters te bedenken dan aan het portier gaan han gen in een volkomen nutteloze poging het zaakje tot stilstand te dwingen. Gelukkig dook mijn verloofde aan de andere kant de auto in om de handrem te gebruiken. De schade bleef daardoor beperkt tot een om ver gereden rieten schutting. We zijn daarna héél voorzichtig naar huis gereden. Sindsdien vier ik iedere Witte Kerst lekker thuis! En wens ik iedereen die met Kerst nog van huis moet géén White Christ mas! Door Rien van der Steen Kinderen tot 1,35 meter moe ten vanaf 1 maart 2006 ver plicht in een kinderzitje, zowel voor- als achterin de auto. Proe ven door de ANWB wijzen uit dat er meer veilige kinderzitjes dan ooit op de markt zijn. Voor elke leeftijdsgroep zijn goede zitjes te koop. In het januari nummer van de Kampioen staat een testoverzicht. Er is ge test op veiligheid, gebruiksge mak en comfort. De beste kinderzitjes volgens de test: Tot 13 kg: Maxi Cosi Cabrio en Ca- brioFix (Isofix), Romer Baby Safe Plus Isofix (Isofix), Romer Baby Safe Plus, Baby Relax Mimas, Bébé Con- fort Creatis en Recaro Young Profi. Baby's en peuters gecombi neerd tot 18 kg: Ellermeyer Royal XL Fix (Isofix). Kleintjes en peuters van 9 tot 18 kg: Romer Duo Plus (Isofix), Maxi Cosi Priorifix (Isofix), Römer King TS, Romer King TS Plus. HTS Foto links: de Ellermeyer Royal XL Fix, voor baby's tot 18 kilo. Rechts de Maxi Cosi Cabrio voor baby's tot 13 kilogram. Besafe iZi Comfort. Kinderen 15 tot 36 kg: Maxi-Co- si Rodi XP, Römer VIP, Römer Kid. Gordels Op 1 maart gaan nieuwe regels in voor het gebruik van veilig heidsgordels. Dat betekent: -Kinderen kleiner dan 1,35 meter moeten in een goedgekeurd kinder zitje of een zittingverhoger. Wie gro ter is moet de gordel gebruiken. -De driepuntsgordel als heupgordel gebruiken mag niet meer. -Kinderen jonger dan drie jaar mo gen niet vervoerd worden in een au to zonder gordels achterin. -In touringcars moeten kinderen ouder dan drie jaar de gordel om, kinderen tot driejaar mogen los ver voerd worden. orgen?^^^^^ aan Verkeersveiligheid ze om bij voorkeur De Peilstok O Hoe zou u de veiligheid van oudere automobilisten* beter willen waarborgen? Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Friesland adviseert ze om bij voorkeur buiten de spits te rijden. Er zijn andere maatregelen denkbaar: verplichte opfriscur sussen, meer en betere keuringen boven de 65 jaar. Wat zou u doen? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Lijntje met je auto - Vorige week vroegen we hoe u autodiefstallen te lijf zou gaan. Ruim 40 procent van de stemmers vindt het j| installeren van een voertuigvolgsysteem de beste remedie. Startbeveiliging via vinger- j afdruk, stem of oogscan lijkt bijna 20 procent de oplossing. Wat te doen tegen autodiefstal? Voertuigvolgsystemen 41% Startbeveiliging door vingerafdruk, stem of oogscan 19% O Startonderbrekers goedkoper maken 16% Chassisnummers in alle auto-onderdelen 13% O Kentekenregisters EU-staten koppelen 11% O Guus Wesselink, Stichting Aanpak Voertuigcrimi- naliteit: „Alarmcentrales kunnen gestolen auto's met ingebouwd voertuigvolgsysteem via de satelliet traceren. De politie hoeft dan alleen nog maar een goed moment te kiezen om toe te slaan. Bij een proef werden 52 auto's met een volgsysteem gestolen. Binnen één dag had de politie 48 auto's teruggevonden. Het systeem kost 900 a 1000 euro maar wordt goedkoper. Ik denk dat het uiteindelijk standaard wordt in elke auto.'" Muurvast Het Amerikaanse legervoer tuig Humvee spreekt door zijn flinke omvang al tot de verbeelding. Maar zelfs een versie van 30 centimeter lang doet het hart sneller kloppen. Die rijdt namelijk recht tegen de muur op. Zolang het be- De mini-Humvee. hang strak zit, houdt een krachtige ventilator met zuigkracht het speelgoed tegen de muur aangedrukt. Dezelfde kracht houdt raceauto's in bochten aan de grond. De mini-Humvee is op afstand bestuurbaar en via internet te bestellen voor ruim 80 eu ro. Bij aankoop van twee exemplaren betaal je maar 146 euro. Hopelijk steekt achter die aanbieding geen twijfel over de muurvastheid van deze kleefmobiel. Info: www.sharperimage com, zoek op Humvee Yamaha in uniform De Koninklijke Mare chaussee heeft 120 mo toren van Yamaha besteld. Ze heten FJR1300K en ze gaan waardetransporten en militaire konvooien begelei den, grenzen bewaken en po litietaken uitoefenen. De in tentie is om er de komende vier jaar 300 van te bestel len. Voor de zichtbaarheid worden led-flitsers gemon teerd. De FJR1300 is ook in gebruik bij politiekorpsen in onder andere Duitsland, Bel gië, Engeland en Portugal. Gortige Phaeton Pal voor de feestdagen pakt Volkswagen uit met een conceptcar voor de hele familie. Een zeer welgestel de familie dan, want het is de Phaeton Lounge met een king size-lengte van bijna zeven meter. Volkswagen toonde dit paleis op wielen vorige week op de luxe auto show in Dubai. Fabrikant van de ellenlange Phaeton is VW Individual, die Volkswagens op bestelling exclusief maakt. Af en toe brengt Individual op eigen initiatief een gortig model uit om aan te tonen waar de afdeling toe in staat is. Het interieur doet denken aan de busi ness class van een bovenmaatse vliegtuigmaatschappij. Rijden kan deze Phaeton ook. De Yamaha FJR1300K. De Phaeton in Dubai-uitvoering. H ANSÖEKXTEAM SP O R T. NL START Portugal J 31 december jK vering: versterkt, twee regelbare Reiger-dempers per wiel. Imb' remmen: trommels met grote koelsleuven. Schijven zijn te kwetsbaar door hitte en zand. K> en verder: bandenspanning regelbaar vanuit de cabine, aluminium dieseltank voor 750 liter, P1 extra grote oliekoelers, hydraulische lifts, stalen uitlaatsysteem FINISH! DAKAR j Senegal 15 januari Q) Le Dakar DAF van Hans Bekx type: DAF CF motor: 12,9 liter Paccar MX 6 cilinder met ruim 800 pk, gebaseerd op hetzelfde blok dat DAF gebruikt voor zijn 530 pk diesels. Gewijzigde nokkenas, aangepast motormanagement transmissie: 6-versnellingen ZF-bak, transferbak Steyr aandrijving: cardanas Sisu acceleratie: 0 naar 150 km/u in 12 seconden banden: 1400x20, Michelin. Le Dakar trekt vanaf Lissabon naar Malaga en via Marokko, Mauritanië, Mali en Guinee via een grote lus naar Senegal over een totale afstand van 9.043 kilometer. De rally telt 750 deelnemer met 240 motorfietsen, 188 auto's en 80 trucks, bijgestaan door 240 assistentievoertuigen. LISSABON BR-NH-64 Hans Bekx vindt dat het deze achtste keer maar eens moet ge beuren: een prominente plek op het podium.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23