Goede fantasy moetje geloven PZC Ondertussen wordt de tango gedanst Te kritisch om naar eigen muziek te luisteren The Chronicles of Narnia Sonny Rollins a de drie films op basis van J.R.R. Tol- kiens boeken The Lord of the Rings, is het nu de beurt aan C.S. Lewis, ge ruime tijd een goede vriend van Tolkien, net als Tolkien professor in Oxford en net als Tolkien schrijver van fantasy- verhalen. Deze week gaat de Disney-film The Chronicles ofNamia: The Lion, the Witch and the Wardrobe in première. Christenen in Ame rika en Engeland zijn laaiend enthousiast en spreken over The Passion of the Christ voor kinderen. The Inklings noemden ze zich, het groepje mannen dat bijna twintig jaar lang twee keer per week bijeenkwam om hun passie voor fantasyverhalen te delen en elkaar uit eigen werk voor te lezen. Op dinsdag troffen ze elkaar in de pub The Eagle Child, op donderdag in de kamer van professor Clive Sinclair Lewis in de Universi teit van Oxford. Bier, whisky en port onder handbereik bediscus sieerden ze eikaars ideeën en werk en moedigden ze elkaar aan toch vooral door te gaan met schrijven. Al kwam het ook voor dat er weinig hoffelijk werd uitgeroepen: 'Oh fuck, niet weer een elf!J.R.R. Tolkien en C.S. Lewis zouden - in ieder ge val voor het nageslacht - de be kendste leden van The Inklings worden. Lewis en Tolkien, die op dezelf de dag aan het werk gingen in Oxford, hadden veel gemeen. Le wis verloor zijn moeder op ne genjarige leeftijd en Tolkien ver loor beide ouders toen hij nog jong was. Beiden zochten troost in het lezen van boeken en bei den lijken hun jeugdige verdriet min of meer te hebben gecom penseerd door voor altijd een soort schooljongens te blijven, compleet met bijnamen. Tolkien noemde Lewis 'Jack', Lewis noemde Tolkien 'Tollers', Tij dens een legendarische wande ling langs Addison's Walk op het universiteitsterrein zou de katholieke Tolkien uit Birming ham Lewis weer op het spoor zetten van diens protestantse ge loof uit zijn jeugdjaren in Belfast. In latere jaren was Tol kien niet meer erg gelukkig in zijn huwelijk; Lewis leefde met een neurotische vrouw die bijna dertig jaar ouder was dan hij en eerder als een soort moederfi guur gold. Lewis gaf hoog op van het werk van Tolkien, dat begon met The Hobbit uit 1937. Tolkiens bio graaf A.N. Wilson zou later zelfs schrijven: „We zouden The Lord of the Rings nooit hebben gekregen, als CSL niet zo nieuwsgierig tot het einde toe was blijven lezen." Maar toen Lewis in 1948 begon te schrij ven aan het boek The Lion, the Witch and the Wardrobe, dat uit eindelijk zou uitgroeien tot de zevendelige serie The Chroni cles of Narnia, veroordeelde Tol kien het boek tegenover de ande re Inklings als een raar allegaar tje aan beelden. En ook de alle gorische verwijzingen naar het Bijbelverhaal vielen bij Tolkien niet in goede aarde. De vriend schap was kort nadien ten ein de. Kerstman The Lion, the Witch and the Wardrobe werd in de Angelsaksi sche wereld een klassiek jeugd boek. In het verhaal worden de vier kinderen Pevensie - Peter, Susan, Edmund en Lucy - we woensdag 21 december 2005 Anna Popplewell in de film The Chronicles of Namia gens de Blitzkrieg uit Londen gestuurd om in het herenhuis op het platteland van een oude pro fessor een veilig onderdak te krijgen. In één van de vele ka mers van het huis staat alleen een enorme klerenkast. Als Lu cy nieuwsgierig naar binnen stapt komt ze eerst tussen een enorme verzameling oude bont jassen terecht, maar als ze in de verte licht ziet schijnen loopt ze almaar verder de eindeloos diep lijkende kast in om tenslotte in een besneeuwd bos te belanden. Daar ontmoet ze mr. Tumnus, een faun, bosgod. Hij vertelt dat Lucy terecht is gekomen in het land Namia 'waar het altijd win ter is, maar waar het nooit Kerstmis wordt' sinds de Witte Heks Jadis er de kwade scepter zwaait en tegenstanders omto vert in stenen beelden die rond om haar huis staan. Eerst gelo ven de andere kinderen het ver haal van Lucy niet erg, maar dan belandt ook broertje Ed mund in Narnia. Hij stuit niet op de vriendelijke mr. Tumnus, maar op de Witte Heks, die hem met zoveel Turks Fruit verwent dat hij zich aan haar zijde schaart. Zeker nadat ze hem be looft dat hij op een dag de ko ning van Narnia zal zijn. Ze dringt er bij Edmund op aan dat hij zijn oudere broer Peter en zijn twee zussen Susan en Lucy naar het land moet lokken. Natuurlijk heeft ze boze bedoe lingen met hen, maar die gaan vooralsnog aan Edmund voor- bij. Inderdaad stappen op een gege ven moment de twee broers ('de zonen van Adam') en de twee zussen ('de dochters van Eva') gezamenlijk Narnia binnen, waar ze stuiten op meneer en mevrouw Bever, die hen het he le verhaal van Namia en de komst van de Witte Heks uit de doeken doen, maar hen ook wij zen op de komst van Asian, de leeuw, de 'Koning van het bos en de zoon van de grote Kei- zer-aan-de-andere-kant-van- de-Zee', die Narnia op een dag moet verlossen van de Witte Heks. Als dan ook nog de Kerst man onverwachts opduikt, die de kinderen van allerlei soorten wapens en andere hulpmiddelen voorziet om de onvermijdelijke strijd tegen het kwaad aan te gaan, wordt het duidelijk dat de macht van de Witte Heks tanen de is. Er moet nog wel een heroïsche veldslag worden geleverd, waar aan tientallen goede en slechte creaturen meedoen, dieren, half- mensen, saters en gruwelijke wolven. De leeuw Asian sneu velt aanvankelijk door de hand van de Witte Heks, maar hij weet even later gelukkig uit de dood te herrijzen. Na vele jaren van omzwervingen - die in het echte leven hooguit een seconde duren - keren de kinderen via de klerenkast terug in het huis van de professor. Ze zullen, zo houdt hij hen voor, zeker op een dag naar Namia terugkeren, maar niet langs dezelfde weg. Een gruwelijk land dat Kerst mis moet missen, Edmund als Judas, Asian als Jezus, dat is waar de christelijke bioscoop- gangers in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië, waar de Disney-film naar het verhaal van C.S. Lewis op 10 december uitkwam, de afgelopen weken hevig op hebben gekickt. Hoe wel Douglas Gresham, de stief zoon van C.S. Lewis die volop aan het ontstaan van de film heeft meegewerkt, onlangs luid en duidelijk zei: „Kerken in Groot-Brittannië en Amerika promoten de film als een christe lijke film, maar dat is het niet... en de Namia-boeken zijn geen christelijke romans." Maar gelukkig voor de gelovi gen dook kort voordat de film uitkwam een onbekende brief van C.S. Lewis op, waarin hij in 1961 aan een jeugdige fan uitleg de: „Het hele Namia-verhaal gaat over Christus." C.S. Lewis wordt al lange tijd in met name de christelijk-conser- vatieve hoek van de VS gevierd als een soort evangelische heili ge. Een kerk in het Californi- sche Monrovia heeft zelfs een ge brandschilderd raam aan hem gewijd. En het moet gezegd, wie de boeken als volwassene leest met in het achterhoofd die chris telijke insteek, ontkomt er op een gegeven moment niet aan om er inderdaad een allegori sche vertelling van het Bijbelver haal in te zien. Tegen het slot van het laatste deel uit de Nar- nia-reeks, The Last Battle, wordt Asian als Hij met een hoofdletter aangemerkt en ko men de kinderen (op Susan na die niet meer in kinderspelletjes gelooft en alleen nog maar bezig is met 'nylons en lippenstift en uitnodigingen') in de hemel te recht na een treinongeluk. „Het schoolsemester is voorbij: de va kantie is begonnen. De droom is uit: dit is de morgen", vertelt Asian hen. En C.S. Lewis doet nog een laatste duit in het zakje: „Nu begonnen ze eindelijk aan Hoofdstuk Eén van het Grote Verhaal, dat niemand op aarde heeft gelezen: dat altijd voort duurt: waarin ieder hoofdstuk beter is dan het vorige." In Amerika is The Lion, the Witch and the Wardrobe al beti teld als The Passion of the Christ (van Mel Gibson) voor kinderen. In het Californische Newport schafte het christelijke genootschap Mosaic alle kaart jes voor drie voorstellingen van de film aan. Een ander kerkge nootschap boekte zelfs dertien voorstellingen voor zijn 20.000 volgelingen. En het Billy Gra ham Centre liet weten: „Wij ge loven dat God het evangelie van Jezus Christus via deze film laat horen. De Leeuw van Juda gaat brullen." In Groot-Brittannië zijn de gelo vigen niet achtergebleven. Het christelijke radiostation Pre mier riep kerken en scholen op Narnia-activiteiten te organise ren als feestjes en familiedien sten onder de titel Het Evange lie volgens Narnia. Een metho distische organisatie heeft een speciale Narnia-preek voor zijn kerken vervaardigd. In de Amerikaanse en Britse kranten hebben ook de filmre censenten stilgestaan bij het reli gieuze aspect, maar de meesten waren het erover eens dat The Lion, the Witch and the Wardro be gewoon een flitsende actie film voor kinderen is. Aly Knol The Chronicles of Namia The Lion, the Witch and the Wardrobe is te zien in Vlissingen, Hulst, Bergen op Zoom, Rotterdam en Vlaanderen. Elsje de Wijn is in feite de aanstichtster van de voor stelling Dorst, waarvoor de tekst is geschreven door Tjeerd Bischoff. „Ik speelde in Loulou bij het Nationale Toneel, en toen bedacht regisseur Johan Doesburg dat het leuk zou zijn om na de pauze de tango in te zetten. Daar kwam toen ook een professionele tangojuf aan te pas. Ik dacht: wat is dit gewel dig leuk, ik ga op tangoles." Ze vroeg een collega-actrice als danspartner. „Twee actrices die samen de tango dansen, dat vond ik mooi. Ook om op het to neel iets mee te doen." Aanvankelijk was Dorst een be scheiden productie speciaal voor het Amsterdamse theater Bellevue - met naast Laseur en De Wijn ook acteur Theo de Groot - maar nu reist het gezel schap met een complete voorstel ling langs de theaters. De Wijn is in het stuk de ex-actrice Ber- nadet, Laseur haar werkster Antje. Ze zijn vriendinnen, maar in een ongelijkwaardige verhouding: Bernadet voelt zich verheven boven Antje, die zich dat laat aanleunen. Ze delen wel hun passie voor de tango Zoals ook buschauffeur Rikus (Theo de Groot) zich een echte tanguero waant en daarbij war me belangstelling aan de dag legt voor zowel Bernadet en Antje. Totdat Trudy de Jong haar entree maakt als Manja. Zij is vanuit Argentinië terugge keerd na het overlijden van haarman. Tangodiva vindt De Jong een groot woord voor Manja. „Maar ze heeft wel van het grote leven geproefd, ja. En met haar man ook op niveau gedanst." Zij brengt kortom de echte tangowe reld binnen, waardoor onderlin ge relaties weer in een ander licht komen te staan. Rikus valt als een blok voor Manja, maar ook de verhouding tussen Berna det en Antje verandert. Argeloos Het mooie aan de tekst van Bischoff is dat hij, zoals Petra Laseur benadrukt, op een subtie le manier ook het verleden van de personages laat doorscheme ren. „Ze zijn aardig, argeloos, niet geraffineerd. Maar je voelt dat er een achterkant zit aan de ze mensen. Je snapt hun traag heid en lulligheid, je begrijpt waarom ze zo zijn." Bischoff laat het heel mooi samenvallen, vinden de actrices: „Kleine, alle daagse mensen die toch hun hartstochten hebben." Het zit al lemaal in dat ene titelwoord, stelt Laseur vast: „Ze dorsten naar het leven." Stumpers In de tango ligt het leven beslo ten, de dans die lust en oorlog in zich verenigt. Maar bij alle hartstocht en hunkering naar spanning is er ook de eenvoudi ge behoefte aan geborgenheid „Dat is ook een mooi aspect, dat mensen elkaar nodig hebben, el kaar opzoeken, maar dat het daar ook kan misgaan." Herken baar ook, vindt Trudy de Jong. „Vriendschappen en relaties worden beëindigd. En elke keer begin je toch opnieuw. Maar die herkenning biedt ook een zekere troost, denk ik. That's life. We zijn allemaal stumpers die op zoek zijn. Als je geen twintiger meer bent en een heel leven ach ter de rug hebt, ga je ook anders om met liefde en lust." Elsje de Wijn, beslist: ..En ook weer niet. Je trapt ook wel weer in dezelf de val En ondertussen wordt in Dorst dus de tango gedanst. Na een intensieve training in techniek en choreografie, onder leiding van twee profs. „Het is misschien niet mooi wat we doen, maar het klópt wel", zegt Petra Laseur. „We staan niet maar wat te flansen." Van Tru dy de Jong mag het wel een tik keltje minder bescheiden: „Nee, Petra, het is écht goed." Het publiek wordt vriendelijk verzocht zich van commentaar te onthouden, althans tijdens de voorstelling. Want dat is wel een nadeel van de keuze voor kleinere theaters, stellen de ac trices vast. „Dat je zo dicht op het publiek zit dat mensen gaan meepraten." Laseur, berustend: „Het is het tv-publiek." De Jong: „Soms denk ik wel eens, het is een scène op zich, vijf van die dames op de eerste rij die zit ten te discussiëren over een jurk je op het toneel." Maar verder niets dan tevredenheid over de zelfgekozen kleinschaligheid van dit project. lngrid Bosman Dorst is vrijdag te zien in Het Arse naaltheater in Vlissingen om 20.15 uur Elsje de Wijn in de nieuwe tragikomedie Dorst, foto Annina Romita/GPD Samen met Charlie Parker en John Col- trane behoort hij tot de meest invloedrij ke saxofonisten uit de jazzgeschiedenis. Maar Sonny Rollins heeft één ding voor op sjn collega's. Hij leeft nog. Onlangs ver scheen er een cd, een live-concert dat hij "er dagen na de aanslagen op het WTC ?eelde. „Zelf luister ik nooit naar zo'n cd." het aan tenorsaxofonist Sonny Rollins a) had gelegen, had hij het concert hele maal niet gespeeld. En dan was zijn nieuw- ï*ed Without a Song dus nooit verschenen. ant het betreft een registratie van een op- ^dcn op 15 september 2001. Daarom is de ondertitel The 9/11 concert. Zijn vrouw, tevens manager Lucille, vond hat hij het concert niet mocht annuleren, o'lins zelf verkeerde door de terroristische aanslag op het WTC in een shocktoestand, hij wilde niet spelen. Het was nota bene bij hem om de hoek. Op de cd zegt Rollins dat muziek een van de mooie dingen des levens is. Misschien dat de muziek een beetje helpt in deze moeilijke tijden. Zijn vrouw heeft de release van het album niet meer meege maakt. Ze overleed in november vorig jaar. Achtenveertig jaar waren ze samen. Hij mist haar. In zijn woning in New York zegt hij dat hij zich goed voelt. „Voor zover je dat natuur lijk kunt zeggen in deze wereld. Het is moei lijk om van jezelf te zeggen dat het goed gaat als je naar de wereld om je heen kijkt." Zijn nieuwste cd is goed ontvangen. Maar zelf luistert hij er nooit naar. „Ik ben heel kritisch op mezelf. Een beetje enthousiasme opbrengen voor zo'n cd, dat kan ik echt niet. Maar begrijp me goed, ik stel het op prijs dat ik er complimenten over krijg. Ik vind het een mooie gedachte dat mensen ple zier beleven aan mijn muziek. Maar zelf zal ik er niet naar luisteren. Dat geldt ook voor oudere muziek van mij. Ik heb ook lang niet alles wat ik heb opgenomen. Wat ik heb, staat verspreid door het huis. Ik luister er al leen naar als ik daartoe word gedwongen. Als ik me in een ruimte bevind waar ze mijn muziek draaien en ik kan niet ontsnappen, dan wel." Wat hij als zijn beste werk beschouwt? Hij heeft een hekel aan dat soort vragen, zegt hij. „Ik denk dat ik mijn beste werk nog steeds niet heb gemaakt Al mijn muziek hoort bij een bepaalde periode. We leven nu in een nieuwe tijd. En daar hoort nieuwe muziek bij. Ik heb weer wat geschreven, waarvan ik hoop dat het 't zelfde niveau heeft als mijn oudere werk. Maar het zou me veel liever zijn, als het beter is." Hij volgt nog wel wat er op saxofoongebied gebeurt. Op de vraag wie hij in deze tijd goed vindt spelen noemt hij de namen met Joshua Redman, James Carter, Kenny Gar rett, David S.Ware en Ron Holloway „Deze jongens vind ik goed. Maar ik heb niet echt de gelegenheid om veel naar saxofonisten te gaan luisteren. Ik ben niet de man die 's nachts naar clubs gaat. Nooit geweest ook En ik heb er nu de leeftijd ook helemaal niet voor. Maar als ik op een festival speel, hoor ik ze wel. En ik krijg nog wel cd's opge stuurd. Zo blijf ik op de hoogte. Sonny Rollins is zelf een van de groten uit de jazz. Zijn manier van spelen is van in vloed geweest op hele generaties saxofonis ten. Wie hij zelf tot. zijn invloeden be schouwt? „Coleman Hawkins", klinkt het. „En Louis Jordan, Don Byas, Ben Webster, Lester Young natuurlijk. En de pianisten Fats Waller en Art Tatum. Dat zijn de men sen op wier schouders ik ben gaan staan. Maar er is een aantal mensen met wie ik heb gespeeld die direct van invloed op mij wa ren. Dan denk ik aan: Miles Davis, Charlie Parker, Bud Powell, Thelonious Monk en J.J. Johnson. Geweldige muzikanten om mee te werken. Heb ik heel veel van geleerd. Ze waren van directe invloed op mij in de tijd dat ik zelf een eigen stijl aan het vor men was. Maar je kunt het wel over vroeger hebben, ik sta nog steeds open voor invloe den. Daarom oefen ik elke dag nog een paar uur op die sax. Als ik iets op de radio hoor wat me bevalt, zoek ik het uit. Ik sta open voor alle muziek, waarvan ik het idee heb dat ik het kan gebruiken voor mijn eigen jazzexpressie. Dat is echt niet beperkt tot jazz. Dan kan van alles zijn: klassiek, hip hop, dixieland, religieuze muziek. Dat is het mooie van jazz. In de jazz kun je allerlei mu ziek integreren." Ton Ouwehand Sonny Rollins: Without a song, The 9/11 Concert - Milestone/ZYX. Op 8 mei speelt Rollins in het Concertgebouw in Amsterdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 27