Eb en vloed in artistiek Vancouver Hedendaagse kunst in Antwerpen jjedactie bijlagen: 0113-315680 Üww.pzc.nl to,bus 31,4460 AA Goes drivertentie-exploitatie: f!d. en Midden-Zeeland: 0113-315520; Euws-Vlaanderen: 0114-372770; Sonaal: 020-4562500. woensdag 21 december 2005 Sneeuwwitje tot leven gewekt. 25 ancouver, aan de westkust van Cana da, heeft de afgelo pen decennia opmerkelijk veel kunstenaars van interna tionale faam voortgebracht. Nog steeds drijft nieuw ta lent boven met werk dat van groot belang wordt geacht en van wie de naam eveneens met de havenstad kan wor den verbonden. Het Museum van Hedendaagse Kunst Ant werpen (Muhka) heeft de Vancouver Art van nu bijeen gebracht in een tentoonstel ling die de verre metropool dichterbij weet te brengen, die niet alleen toont wat de kunstenaars bindt maar ook wat hen van elkaar onder scheidt. Rodney Graham, Linden Ronse, 1989 Bart De Baere, directeur van het Muhka, somt moeite loos het rijtje op: Stan Douglas, Rodney Graham, Ken Lum, Jeff Wall, Ian Wallace. „Dat zijn alle maal heel bekende kunstenaars. Maar waar leven ze? Dat is veel minder bekend. Dan blijkt dat ze met elkaar zijn verbonden, in Vancouver. Dat is op zich al fas cinerend. Als je daarheen gaat, ontdek je dat er nog veel meer belangwekkende kunst is." Aan de expositie, de eerste bui ten Canada met de Vancou ver-scene als uitgangspunt, is vier jaar van voorbereiding voor afgegaan. Het Muhka wil nu een maal niet alleen bijzondere he dendaagse kunst tonen, maar ook de historische en culturele context schetsen en die toegan kelijk maken voor een breder pu bliek, zonder in simplificaties te vervallen. De Baere: „We willen respect tonen voor de kunste naar, maar ook voor het pu bliek." Het is vaak verleidelijk maar niet altijd terecht om te zeggen dat kunstenaars hoe dan ook een groep vormen, alleen maar omdat ze in dezelfde omgeving wonen of werken. Toch gaat de eenheid in Vancouver verder dan dat. De stad zelf - ondanks of juist doordat die zo geïso leerd ligt - speelt een meer dan gebruikelijke rol in het werk van een groot aantal kunste naars, ze hanteren veelal verge lijkbare technieken en uitgangs punten en bovendien reageren ze regelmatig op eikaars werk. In de aanloop van de tentoon stelling is veel onderzoek ver richt. Het Antwerpse museum werkte daarbij nauw samen met Scott Watson, directeur van The Morris and Helen Belkin Art Gallery van de universiteit van British Columbia en groot ken ner van de lokale kunstgemeen schap. Hij trad met Dieter Roel- straete van het Muhka op als cu rator van de tentoonstelling In- tertidal: Vancouver Art Ar tists en samen redigeerden ze de gelijknamige, Engelstalige essay bundel waarin het artistieke landschap van de stad in kaart wordt gebracht. Fotokunst Wie de expositie bezoekt, krijgt eerst een historische introduc tie. Aan de hand van, veelal bij zondere, documenten schetst Watson een beeld van het kunst klimaat in Vancouver in de late jaren zestig en de vroege jaren zeventig. In die periode ontstaat daar de beweging van concep tuele fotokunst. Het getoonde drieluik La mélancolïe de la rue (1973) van Ian Wallace kan bijna als een manifest daarvan 1. Tim Lee, The Jerk - Carl Reiner, 2004 Scott McFarland, Inspecting - Allen O'Connor Searches for Botrytis Cine- rea, 2003 Vikky Alexander, Model Suite, 2005 zwart-witfoto's van onder meer zwerfvuil, autowrakken en een dode kraai in Downtown East- side, de meest verloederde buurt van Canada, overwoekerd door misdaad, drugshandel en prosti tutie. Arden toont de schaduw zijde van de stad die in 2003 een prijs kreeg voor de hoogste le venskwaliteit op het Amerikaan se continent. Het is de betonnen jungle in wat op het eerste oog een paradijs lijkt te zijn. Een 'wereldprimeur' is Ardens videowerk Supernatural (2005), een meer dan ironische verwij zing naar de reclamekreet 'Su pernatural BC', waarmee het na tuurschoon van British Colum bia aan de toerist wordt ver kocht. De fragmentarische film toont de ernstige rellen die in 1993 in stad uitbraken, niet van wege een schrijnende politieke of maatschappelijke misstand maar slechts omdat de ijshock eyers van de Vancouver Ca nucks weer eens hadden verlo ren. Nog beklemmender is de thea trale video-installatie The Na med and The Unnamed (2002) van de Amerikaans-Indiaanse kunstenares Rebecca Belmore, die als vrouw en vanwege haar 'allochtone' afkomst in dubbel opzicht een positie in de marge van het kunstklimaat in Vancou ver inneemt. De film, geprojecteerd op een scherm waarin brandende lamp jes zijn gemonteerd, laat Belmo re in - wederom - Downtown Eastside zien. Ze wandelt naar een plek, die ze eerst grondig rei nigt door die te vegen en te schrobben. Daarna schreeuwt ze luid een voor een de namen die op haar armen staan geschre ven, waarbij ze telkens een bloem met haar tanden in één beweging van haar bladeren ont doet. De namen uit de litanie zijn die van de tientallen vrouwen, veel drugsgebruiksters en prosti tuees, die in de jaren negentig in de wijk verdwenen. Justitie trad lange tijd laks op, totdat de ont zielde lichamen werden opgegra ven op de boerderij van varkens fokker en seriemoordenaar Ro bert Pickton. Belmore bewijst de vaak verwaarloosde en verge ten vrouwen op uiterst indrin gende wijze de laatste eer. Aan het slot klinkt It's a Man's Man's Man's World van James Brown. Kippenvel. Rolf Bosboom Expositie: Intertidal: Vancouver Art Artists, t/m 26 februari in Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen, Leuvenstraat 32, Antwerpen. Naast genoemde kunstenaars is werk te zien van Judy Radul, Geoffrey Far mer, Brian Jungen, Liz Magor en Ron Terada. Geopend: dagelijks, be halve op maandag, 10-17 uur. Op 25 december en 1 januari gesloten. Zie ook: www.muhka.be. Boek: IntertidalVancouver Art Artists'met tekstbijdragen van Mi chael Turner. Scott Watson, Ian Wallace, William Wood, Reid Shier, Monika Szewczyk, Stepherd Steiner en Dieter Roelslraete. Uitgave van Muhka en The Morris and Helen Bel- kin Art Gallery (The University of British Columbia, Vancouver). Prijs: 25 euro. Rebecca Belmore, The Named and The Unnamed (still), 2002 McFarland is onmiskenbaar schatplichtig aan Jeff Wall, maar kent ook zijn klassiekers. Steeds opnieuw blijkt de Van couver-school uitstekend thuis te zijn in de kunstgeschiedenis, terwijl er ook onderling veel dwarsverbanden zijn te vinden. De bekende omgekeerde foto's van bomen van Rodney Gra ham, waarvan er drie worden getoond, keren op de tentoon stelling bijvoorbeeld recht streeks terug in de verzameling X-Mas Trees (2005) van Steven Shearer. Het omgekeerde zelf portret van Tim Lee (The Jerk, Carl Reiner, 2004) doet dat indi rect ook, terwijl tegelijkertijd de invloed van de Duitse foto graaf Thomas Ruff herkenbaar is. Bij Damian Moppett zijn de ver wijzingen nog meer verborgen. Op de hoogste verdieping van het Muhka-gebouw draait zijn film 1815/1962 (2003). We zien de kunstenaar die door de bos sen van Vancouver Island dwaalt, begeleid door indringen de natuurgeluiden. Hij bouwt een merkwaardige val, die blijkt te zijn geïnspireerd op een sculp tuur van de Engelse beeldhou wer Anthony Caro. Een model ervan is in het museum te zien. Innerlijke tegenstellingen, voor al die tussen natuur en cultuur, keren terug in veel werken. De titel van de tentoonstelling, In tertidal, is daar het allesomvat tende symbool van. Zij verwijst naar het spectaculaire getijden- verschil aan de kust van British Columbia. De kunstenaars voe ren vaak een innerlijk debat tus sen uitersten, tussen geestelijk eb en vloed. Kelly Wood werkt sterk concep tueel, in de vorm van The Conti- nous Garbage Project. Vijf jaar lang fotografeerde ze haar huis houdelijk afval. In Antwerpen is het vierde jaar, van maart 2001 tot maart 2002 te zien: 55 bijna steriele foto's van vuilniszak ken, wellicht te beschouwen als een alternatief, eigenzinnig zelf portret of een milieustatement, in de stad die immers de baker mat van Greenpeace is. Schaduwzijde Roy Arden is niet minder docu mentair actief. Zijn aandeel in de tentoonstelling omvat gelden. Veel hedendaagse kun stenaars borduren er nog steeds op voort, of geven er in elk geval blijk van zich bewust te zijn van de traditie waarin zij staan, al zijn hun opvattingen meestal minder streng-intellectueel dan die van hun voorgangers. De tentoonstelling omvat over wegend fotografie en video kunst, naast enkele installaties. Alleen van Steven Shearer zijn tekeningen en schilderijen te zien. Twee van de artistieke kwartiermakers in Vancouver, Stan Douglas en Rodney Gra ham, tonen ook recent werk. Daarvan maakt vooral Douglas' video-installatie Nu*tka*(1996) indruk. Zoals bij veel Vancou- ver-kunstenaars speelt het over weldigende natuurschoon van British Columbia een belangrij ke rol. Terwijl de omgeving als ongerept paradijs - hoewel wat technisch vervormd - in beeld wordt gebracht, vertellen twee stemmen de minder fraaie kolo niale voorgeschiedenis van Van couver. De Britse en de Spaanse versies en visies klinken door el kaar, waardoor ze onverstaan baar worden. Af en toe komen de verhaallijnen samen en is er, heel even, harmonie. De bijzondere omgeving domi neert ook de foto's van Vikky Alexander, van wie Model Suite (2005) is te zien. Het vierluik toont een krap bemeten, kunst matig ogend appartement vol spiegelingen, met in elk raam een compleet ander uitzicht op een deel van Vancouver. Het lij ken reclamefoto's waarvan de commerciële kracht volledig wordt geput uit wat British Co lumbia en Vancouver zelf te bie den hebben. Het interieur is zichtbaar ondergeschikt. Ertegenover in dezelfde ruimte hangt, niet toevallig, het foto werk van Scott McFarland van de tuinen in de rijkeluisbuurten van Vancouver. Het zouden lust hoven moeten zijn, maar ze doen kunstmatig en wat onge makkelijk aan. In alle tuinen wordt bovendien driftig ge werkt door personeel, wat de idylle alleen maar verder ver stoort. Het roept het gevoel op van een geforceerd en royaal ge financierd geluk, dat het niet haalt bij de natuur die veelal op de achtergrond sluimert. Stan Douglas, Nu*tka* (still), 1996

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23