0340
Succes van een alterego
PZC
ALBUM
Voorhoede van dance op Innercity
Scheiden Britney!
W13
Garagerock van Black Lips
Bots nog altijd even kritisch
Eminem hecht aan gezin
EMIN3M
k
zaterdag 17 december 2005
1 Madonna - Hung Up (1)
2 Bob Sinclar - Love Generation (2)
3 Katie Melua - Nine Million Bicy
cles (9)
I Shakira-Don't Bother (5)
Robbie Williams-Trippin (3)
t Anouk - One Word (8)
7 The Black Eyed Peas - My Humps
|4|
8 Coldplay - Talk (25)
9 The Pussycat Dolls - Stickwitu
(22)
m sugababes - Push The Button (6)
,1 James Blunt - You're Beautiful (7)
II Christian Walz - Wonderchild (12)
13 Direct Ft Wibi Soerjadi - Blind For
You (13)
u Sugababes- Ugly (-)
15 Robbie Williams - Make Me Pure
16 Lange Frans Baas B - Mee Naar
Diemen-zuid (21)
i; Anastacia - Pieces Of A Dream
(10)
18 Faith Evans - Mesmerized (17)
19 lucieSilvas - Nothing Else Matte-
rs 131)
20 Jan Smit -Laura (16)
21 Kane - All I Can Do 18)
22 Lange Frans Baas B - Het Land
Van (14)
23 DM Ft. Edmee - Listen To Your
Heart (19)
21 Racoon - Laugh About It (33)
25 Mariah Carey - Get Your Number
1201
26 Kus-Topje Van M'n Zus (24)
27 Racoon - Love You More (23)
2! Jamie Cullum - Mind Trick (39)
29 Kanye West Ft Jamie Foxx - Gold
Digger (27)
Gavin Degraw - Follow Through
(29)
31 Kelly Clarkson - Behind These Ha
zel Eyes (28)
32 James Blunt - Goodbye My Lover
H
33 Guus Meeuwis - De Weg (26)
31 Rowwen Heze - De Peel In Brand
35 Krezip -1 Apologize (30)
38 Xander De Buisonje - Waarom'
H
37 Jamiroquai - (don't) Give Hate A
Chance (37)
38 50 Cent - Window Shopper (-)
39 The Rasmus - Sail Away (38)
10 Liset Alea - No Sleep (40)
1 Katie Melua - Piece By Piece (1)
2.Robbie Williams - Intensive Care
J Madonna - Confessions On A Dan-
ceSoor (2)
4 JlOivo - Ancora (3)
ffnya-Amarantine (5)
6. Guus Meeuwis - Wijzer (6)
7 Lucie Silvas - Breathe In (-)
8JanSmit-Jansmit.com (9)
9.Shakira - Oral Fixation Vol. 2 (7)
ID Bzn-The Singles Collection
1965-2005 (8)
Rowwen Heze - T Beste Van 20
Joar-Kilomeaters (11)
12.Spinvis - Dagen Van Gras, Dagen
Van Stro (17)
13. Frans Bauer - Om Van Te Dromen
(13)
14. Anastacia - Pieces Of A Dream
(12)
15James Blunt - Back To Bedlam
(16)
16 Kate Bush - Aerial (15)
17.Eminem - Curtain Call - The Hits
(•I
Kus-Allereerste Kus (10)
19. Anouk-Hotel New York (26)
20.Eros Ramazzotti - Calma Appa-
rente (22)
21.Robbie Williams - Greatest Hits
123)
22 Frans Bauer -10 Jaar Hits (19)
23. Supertramp - Retrospectacle: Su
pertramp Anthology (24)
24 Jamie Cullum - Catching Tales
(25)
25 Alicia Keys - Unplugged (20)
26 De Club Van Sinterklaas - De Lied-
jesvd Club Van Sinterklaas (14)
27 Lange Frans Baas B - Het Land
Van(-)
28 Acda En De Munnik - Adem - Het
Beste Van (18)
23 Guus Meeuwis -10 Jaar - Levens
echt (-)
30 Dire Straits Mark Knopfler - Pri
vate Investigations: The Best Of
(28)
31 Racoon - Another Day (35)
32 Trijntje Oosterhuis - See You As I
Do(30)
33 Coldplay - X&y (37)
34. Van Kooten De Bie - Koot Bie
Audiotheek (32)
35 Andre Hazes - Het Complete Hit-
overzicht (29)
36K3-Kuma He (21)
37 Kom - See You On The Other Si-
del-)
36 The Black Eyed Peas - Monkey
Business (38)
35 Kane Fearless (39)
40 Rammstein - Rosenrot (31)
Guus Meeuwis
denkt aan
Derde concert
Guus Meeuwis geeft in juni
mogelijk drie in plaats van
^ee concerten in het Philips
^dion in Eindhoven
De vraag naar kaartjes voor de
concerten van 9 en 10 juni is na-
Tdijk zo groot dat wordt beke-
ien 01 derde optreden op 11
f"1 avond van de WK-voet-
j wedstrijd Nederland-Servië
"Montenegro) haalbaar is.
•Dat de kaartverkoop zo goed
'«at.iswel kicken", zegt Meeu-
•«Maarwe moeten het nuch
as'blijven bekijken. Want je
met zomaar een derde keer
stadion vol En dat is dan
de bedoeling." Per optreden
jjjn 32.000 kaarten te koop.
De Franse DJ lonkt on
der zijn artiestennaam
Bob Sinclar al enkele we
ken naar de eerste plaats in
de hitlijsten met de single
Love Generation. Deze
week staat hij tweede. Lo
ve Generation is anders dan
wat mensen van mij gewend
zijn. Het is zeker dancemu-
ziek, maar het komt vanuit
een heel andere basis." Een
blik in de wortels van Bob
Sinclar.
In de tijd dat Madonna haar
entree maakt in de wereld
van de popmuziek, ontdekt
Frankrijk de aanstekelijke wer
king van funk en zwarte mu
ziek. „Ontzettend laat dus", ver
telt Chris Le Friant over de eer
ste kennismaking met zijn ware
liefde voor muziek. „Ik kan me
herinneren dat pas ergens in
1984 de officiële radiostations
funkmuziek begonnen te
draaien. Earth Wind and Fire,
D-Train, Prince, de echte klas
siekers. Voor mij was het een
ontdekking."
Enkele jaren later volgt de hip
hop, overgewaaid uit Amerika.
De inmiddels mid-dertiger ver
liest zichzelf direct in de wereld
van het 'scratchen'. In zijn slaap
kamer oefent Chris de kneepjes
van het vak op de draaitafels.
„Maar altijd bij wijze van hob
by. Ik maakte voor mezelf mix
tapes, en organiseerde begin ja
ren negentig hiphop- en acid
jazz feesten in Parijs." Hiermee
maakt de Fransman de eerste
stap van hiphop naar de meer
housegerelateerde scene, waar
bij hij trouw blijft aan de 'zwar
te' invloeden. „Acid jazz komt
net zo goed voort uit zwarte mu
ziek. Vanuit deze richting ging
mijn stijl langzaam over op trip
hop. Housemuziek kwam pas la
ter, toen ik zag hoe nieuwe ar
tiesten hiphop en house, en nog
meer stijlen, begonnen tec-ombi1
neren. Voorheen kende Parijs
een echte tweedeling met ener
zijds de housescene en ander
zijds de hiphopscene. Later zag
je de stijlen steeds meer samen
komen."
Homowijk
Dat Chris al vroeg in aanraking
komt met de house- en discomu-
ziek, is niet verwonderlijk.'Hij
groeit op in Le Marais, de homo-
wijk van Parijs. „Absoluut de
spil van het Parijse uitgaansle
ven." Samen met vriend en hui
dige zakenpartner DJ Yellow
staat Chris aan het begin van de
stroming die later, met een knip
oog, wel de Baguette Beat wordt
genoemd. Het tweetal richt in
1994 een productiemaatschap
pij op voor nieuwe Franse
draaitalenten. Kort erna zal de
typisch Franse elektrosound een
begrip worden in de wereld van
dancemuziek. Op dat moment
heeft Chris Le Friant totaal
geen ambitie om zichzelf op de
voorgrond te plaatsen. „Ik wilde
gewoon nummers produceren
voor anderen, en vond die plek
Bob Sinclar heeft op het moment een megahit met Love Generation, een nummer dat is ingezongen
door Gary Pine, sinds 1998 de leadzanger van Bob Marley and the Wailers. foto GPD
achter de schermen meer dan
prima. Ik zag mezelf niet als ar
tiest en had nooit gedacht mijn
gezicht op televisie, in een club
of tegenover een journalist te
zien."
Het vefandert in 1998, als Chris
zijn alterego tot leven brengt:
Bob Sinclar. De naam ontleent
de dj aan het personage 'Bob
Saint-Clair' uit een Franse spio-
nagefilm Le Magnifique uit
1973. In dit verhaal creëert een
schrijver, de hoofdrolspeler, het
p.ersonage Bob als alterego in
zijn spionageboeken Bob Sin
clar is in zijn fantasiewereld 's
werelds grootste geheim agent,
die er een uitgesproken levens
stijl op nahoudt. Een playboy
met een mysterieus verleden.
Voor Chris Le Friant, voorheen
ook wel Chris Le French Kiss ge
noemd, vormt Bob sindsdien het
perfecte alibi voor een carrière
in de schijnwerpers. Bob is dege
ne waar de oorspronkelijk Fran
se producer zich achter schuilt.
Bob doet de interviews, Bob
maakt er een gelikte show van,
Bob is verslaafd aan de camera,
de aandacht, de vrouwen. En
Bob heeft succes. Zijn eerste gro
te clubhit scoort Chris kort erna
met GymTonic, een nummer ge
baseerd op een oude jaren tach
tig aerobicsplaat van Jane Fon
da. De fitnessgoeroe protesteer
de echter tegen het gebruik van
haar stem op deze plaat, en het
nummer mag niet op single wor
den uitgebracht.
In 2000 heeft de deejay meer ge
luk met zijn single I Feel For
You, van zijn tweede album
Champs Elysées. Die zomer
groeit het nummer uit tot
feestanthem van Ibiza waar de
dancewereld elkaar jaarlijks
ontmoet. Chris wil zijn tijdgeno
ten steeds een stapje voor zijn.
Hij wil niet meegaan in de explo
sieve stroom van artiesten die
hun nummers samenstellen
puur op grond van samples,
stukjes muziek van bestaande
platen. „In die tijd werd aan de
lopende band 'gesampled'. Ik
wilde de klassiekers weer tot le
ven brengen, en werken met live
muzikanten in plaats van samp
les."
Zwarte muziek
De liefde voor de zwarte invloe
den in muziek, vormt nog steeds
de basis voor zijn elektronische
creaties. Met regelmaat brengt
hij een nieuwe editie uit van
zijn Africanism albumserie, een
project waarbij hij zijn house-
mixen volledig baseert op de
Afrikaanse 'groove'. „Ik kan de
aantrekkingskracht van zwarte
muziek niet verklaren. Maar ik
verwacht dat het voor altijd
door m'n aderen zal stromen."
Ook zijn huidige grote hit, Love
Generation, bevat het 'zwarte'
geluid. Hoewel het anders is
dan fans van Bob Sinclar ge
wend zijn. De basis komt voort
uit de wereld van een andere
Bob. Bob Marley. Niet alleen
het ritme en de sfeer van reggae-
muziek zijn vertegenwoordigd.
Gary Pine, sinds 1998 de lead
zanger van Bob Marley and The
Wailers, leende zijn stem voor
het nummer. Sterker nog, hij
schreef er spontaan aan mee.
„Ik was nog niet helemaal tevre
den over het resultaat, en op dat
moment stapte Gary Pine de stu
dio binnen", vertelt Chris. „Ik
zei hem dat ik niet zeker wist
wat ik ermee aan moest. Ik floot
een melodietje. Gary trok zich
vervolgens een uur terug, stapte
achter de microfoon en zong Lo
ve Generation." Voor Chris Le
Friant ging een nieuwe deur
opep. „Het is zeker een dance-
nummer, maar gebaseerd op een
ander soort energie. Normaal
heeft een clubtrack een vaste
structuur met een pauze waarna
je weer terug komt bij de mu
ziek. Zo geef je de mensen
steeds nieuwe energie om het
vol te houden op de dansvloer.
Love Generation heeft een heel
andere basis. Het ontstond bij
toeval, vanuit het hart, vanuit
een gevoel. Fantastisch om mee
te maken."
Kyra Goede
Dancefestival Innercity
slaat een nieuwe weg in.
Het evenement, dat vandaag in
de RAI in Amsterdam plaats
vindt, laat tijdens de achtste edi
tie de 'hapklare brokken' links
liggen. Commerciële stromin
gen in de dansmuziek als trance
en hardstyle blijven achterwe
ge, alle aandacht gaat uit naar
de voorhoede, de vernieuwers
vut techno, elektro, minimal, ur
ban en hiphop.
Dat levert een affiche op met na
men als De Jeugd van Tegen
woordig, Dave Clarke, Tiga,
Sander Kleinenberg, om enkele
van de meer dan dertig acts te
noemen. Hoe dan ook moet de
artiest weer centraal staan en
niet, zoals de afgelopen jaren,
het thema. In 2004 was de RAI
omgetoverd in 'Las Vegas'. Met
als gevolg dat alle aandacht uit
ging naar de aankleding en niet
naar de artiesten, zegt program
meur Olga Zegers van organisa
tor ID&T. „We voelen ons ver
plicht te vernieuwen om zo toon
aangevend en dus de voorloper
in de markt te blijven." Dus zal
een frisse wind door het
RAl-complex waaien.
Met zes zalen en zeven podia,
heeft het festival een kleinere,
intiemere opzet. Bezoekers hoe
ven geen 'kilometers gang' meer
af te leggen om van de ene naar
de andere ruimte te komen, het
wordt overzichtelijker met voor
elke stijl een podium. Vijftien
tot twintigduizend bezoekers
worden verwacht, meldt Ze
gers.
De organisatie van Innercity kiest dit jaar voor een kleinere, intie
mere opzet. foto Toussaint KIuiters/ANP
Mensen die geïnteresseerd zijn
in de nieuwe dingen, in alles
wat er zoal gist in de clübs
waar dance geboren wordt.
Zegers: „Vernieuwing heeft al
tijd hoog in het vaandel van In
nercity gestaan, maar we willen
nu echt een platform worden
waar nieuwe dingen aan bod
kunnen komen. We willen men
sen bereiken die daarvoor open
staan. Dat klinkt misschien wat
serieus, het moet evengoed een
feest worden. Er zijn genoeg ar
tiesten die daarvoor zullen gaan
zorgen."
Wat bevindt zich momenteel in
de voorhoede? De stroming 'mi
nimal' bijvoorbeeld, een zeer pu
ristische vorm van dance. Ze
gers: „Al is die stroming ook
niet meer zo 'piep'. Veel dj's grij
pen terug op de geluiden van
vroeger, ze gaan terug naar de
basis. Je hoort veel invloeden
van elektro in allerlei vormen
van dance. Actueel is ook new
acid, platen waarin acid in een
nieuw jasje is gestoken. Jonge
mensen worden beïnvloed door
bestaande dingen. Dat kan niet
anders, dance is alweer twintig
jaar oud."
Berlijn
In de Nederlandse clubs gebeu
ren momenteel weer interessan
te dingen, merkt Zegei's, maar
voor de belangrijkste nieuwe
ontwikklingen moet je op dit
moment in Berlijn zijn. Tijdens
Innercity zijn daarom Booka
Shade te zien, twee Duitsters
die met hun kale ritmes een re
presentant zijn van de 'mini-
mql'-stroming. Totaal iets an
ders dus dan de hiphop van bij
voorbeeld De Jeugd van Tegen
woordig, die het afgelopen jaar
de tongen losmaakte. „Ze zijn
het boegbeeld van de Neder
landstalige hiphop en blijken
zeker geen 'one hit wonder' te
zijn.
Hiphop kan niet ontbreken, in
heel veel stedelijke clubs is het
belangrijke muziek en de jeugd
is er erg mee bezig." Maar heeft
hiphop niet een andere doel
groep dan dancestromingan als
elektro of techno? Zegers meent
dat dat wel meevalt. „Jongeren
denken niet zo in hokjes. Wie
van hiphop houdt, kan ook elek
tro wel waarderen." Het is een
illusie te denken dat je alle stro
mingen kunt belichten, zegt Ze
gers. Bands die dance-invloe-
den gebruiken, een veel voorko
mende vorm van crossover, zijn
niet overdadig geprogram
meerd. Bij een groep als Puppet
Mastaz zal men wel een theater
achtige act zien, voorspelt Ze
gers. Wellicht gaan ze volgend
jaar meer aan bands doen, de
ommezwaai was dit jaar al be
hoorlijk.
Mark Minnema
Innercity: vandaag in de RAI
Amsterdam.
Mick Collins, zanger van
The Dirtbombs en wijlen
de legendarische Gories, strak
ooit: „Black Lips is de enige ga
rageband die er toe doet." Met
Let It Bloom heeft Black Lips
een sound en een onbesuisde
charmante onschuld op plaat ge
vangen die je zelden hoort. Het
is de sound van de garagerock
uit de jaren zestig die de tand
des tijds beter doorstaat dan de
talloze overstuurde garage
bands en -golven die volgden. In
essentie onweerstaanbaar lieve
popliedjes die vanwege gebrek
kige apparatuur, onkunde van
de band en gierende hormonen
niet zo netjes op de plaat terecht
zijn gekomen en daardoor al
leen nog maar ontroerender wor
den. Dat Black Lips in dit gedi
gitaliseerde tijdperk hetzelfde
geluid produceert is natuurlijk
geforceerd, maar zo klinkt het
op Let It Bloom nergens.
Maaike Borsl
Black Lips: Let it Bloom - In
The Red/Konkurrent, 40.06
Het gratis cd'tje van de Mu-
zieklOdaagse deed het erg
ste vrezen: de klassieker Zeven
Dagen Lang van Bots leek in de
bewerking van de onvermijdelij
ke Ali B eerder op een parodie
dan op een duet. Helaas staat
het gedrocht ook op Botsproe-
ven, het eerste album van Bots
in bijna anderhalf decennium.
In de overige dertien nummers
toont de band zich nog even
geëngageerd, kritisch en actueel
als vroeger. Dat zal zanger Hans
Sanders waarschijnlijk zelfs
ook niet hebben gedacht, toen
hij Bots in 1974 oprichtte als af
studeerproject aan de Sociale
Academie. Onbetwist hoogte
punt is de stevige nieuwe versie
van Rechts: 'We laten ons door
leugenaars regeren door Fari
zeeërs en mooipraters frustre
ren Dus hou je taai, vertel het
aan je maten Blijf nou maar
links, met rechts valt niet te pra
ten'.
Martin Groenewolc
Bots: Botsproeven - River/Pitar,
65.15 min.
Of Eminem met Curtain Call
- The Hits inderdaad als
uitvoerend artiest afscheid
neemt van het wereldtoneel zal
de toekomst uitwijzen. Het voor
nemen van de populairste blan
ke rapper om meer tijd aan zijn
herenigde gezin te besteden
klinkt in elk geval serieus. Op
de nieuwe single When I'm Go
ne, één van de drie nieuwe num
mers op deze verzamelaar, geeft
de 33-jarige grootbek Marshall
Mathers III berouwvol aan doch
ter Hailie toe te weinig thuis in
Detroit te zijn geweest. Na The
Eminem Show en Encore kon
het doek dus echt wel eens val
len voor het alter ego Slim Sha
dy. Dan is deze compilatie niet
alleen een mooi kerstcadeautje,
het is met hits als Stan, My Na
me Is en Cleanin' Out My Closet
CURTAIN CALL.
'V
ook een uitstekend overzicht
van het werk van de succesvol
ste rapper ooit.
Peter van der Heide
Eminem: Curtain Call - The
Hits - Shady/Interscope/
Universal, 77.57 min.
Britney wordt door haar fans aangemoedigd om te scheiden van Ke
vin Federline. foto GPD
De site DivorceKevm.com
liegt er niet om. Duizen
den fans van Britney Spears heb
ben hun digitale handtekening
gezet onder een petitie voor hun
idool. Het geldt als extra zetje
in de rug voor Britney om van
haar man Kevin Federline te
scheiden.
Onlangs kreeg de pers al lucht
van een naderende breuk tussen
de kersverse ouders Britney en
Kevin.
De zangeres had manlief op
straat gezet, nadat hij weer eens
feestend thuiskwam met een on
welkome makker. Zelf is Brit
ney nog niet van plan om echte
stappen te ondernemen. En daar
zijn haar fans het niet mee eens.
Ze richtten de protestsite
www.divorcekevin.com op. Een
plek waar fans hun protest kun
nen laten horen door middel
van een petitie, waar Kevin's
mindere trekken nog eens extra
worden uitvergroot, waar hun
zoon Sean zijn mening geeft
over het geheel, en waar je aller
lei Divorce Kevin producten
kunt kopen om de campagne te
ondersteunen. De anti-Kevin be
weging komt op een erg ongun
stig moment voor Kevin. Zijn
eerste album, waarop hij zijn de
buut maakt als rapper, staat op
de planning voor 2006.
Kyra Goedi