0340 Succes van een alterego PZC ALBUM Voorhoede van dance op Innercity Scheiden Britney! W13 Garagerock van Black Lips Bots nog altijd even kritisch Eminem hecht aan gezin EMIN3M k zaterdag 17 december 2005 1 Madonna - Hung Up (1) 2 Bob Sinclar - Love Generation (2) 3 Katie Melua - Nine Million Bicy cles (9) I Shakira-Don't Bother (5) Robbie Williams-Trippin (3) t Anouk - One Word (8) 7 The Black Eyed Peas - My Humps |4| 8 Coldplay - Talk (25) 9 The Pussycat Dolls - Stickwitu (22) m sugababes - Push The Button (6) ,1 James Blunt - You're Beautiful (7) II Christian Walz - Wonderchild (12) 13 Direct Ft Wibi Soerjadi - Blind For You (13) u Sugababes- Ugly (-) 15 Robbie Williams - Make Me Pure 16 Lange Frans Baas B - Mee Naar Diemen-zuid (21) i; Anastacia - Pieces Of A Dream (10) 18 Faith Evans - Mesmerized (17) 19 lucieSilvas - Nothing Else Matte- rs 131) 20 Jan Smit -Laura (16) 21 Kane - All I Can Do 18) 22 Lange Frans Baas B - Het Land Van (14) 23 DM Ft. Edmee - Listen To Your Heart (19) 21 Racoon - Laugh About It (33) 25 Mariah Carey - Get Your Number 1201 26 Kus-Topje Van M'n Zus (24) 27 Racoon - Love You More (23) 2! Jamie Cullum - Mind Trick (39) 29 Kanye West Ft Jamie Foxx - Gold Digger (27) Gavin Degraw - Follow Through (29) 31 Kelly Clarkson - Behind These Ha zel Eyes (28) 32 James Blunt - Goodbye My Lover H 33 Guus Meeuwis - De Weg (26) 31 Rowwen Heze - De Peel In Brand 35 Krezip -1 Apologize (30) 38 Xander De Buisonje - Waarom' H 37 Jamiroquai - (don't) Give Hate A Chance (37) 38 50 Cent - Window Shopper (-) 39 The Rasmus - Sail Away (38) 10 Liset Alea - No Sleep (40) 1 Katie Melua - Piece By Piece (1) 2.Robbie Williams - Intensive Care J Madonna - Confessions On A Dan- ceSoor (2) 4 JlOivo - Ancora (3) ffnya-Amarantine (5) 6. Guus Meeuwis - Wijzer (6) 7 Lucie Silvas - Breathe In (-) 8JanSmit-Jansmit.com (9) 9.Shakira - Oral Fixation Vol. 2 (7) ID Bzn-The Singles Collection 1965-2005 (8) Rowwen Heze - T Beste Van 20 Joar-Kilomeaters (11) 12.Spinvis - Dagen Van Gras, Dagen Van Stro (17) 13. Frans Bauer - Om Van Te Dromen (13) 14. Anastacia - Pieces Of A Dream (12) 15James Blunt - Back To Bedlam (16) 16 Kate Bush - Aerial (15) 17.Eminem - Curtain Call - The Hits (•I Kus-Allereerste Kus (10) 19. Anouk-Hotel New York (26) 20.Eros Ramazzotti - Calma Appa- rente (22) 21.Robbie Williams - Greatest Hits 123) 22 Frans Bauer -10 Jaar Hits (19) 23. Supertramp - Retrospectacle: Su pertramp Anthology (24) 24 Jamie Cullum - Catching Tales (25) 25 Alicia Keys - Unplugged (20) 26 De Club Van Sinterklaas - De Lied- jesvd Club Van Sinterklaas (14) 27 Lange Frans Baas B - Het Land Van(-) 28 Acda En De Munnik - Adem - Het Beste Van (18) 23 Guus Meeuwis -10 Jaar - Levens echt (-) 30 Dire Straits Mark Knopfler - Pri vate Investigations: The Best Of (28) 31 Racoon - Another Day (35) 32 Trijntje Oosterhuis - See You As I Do(30) 33 Coldplay - X&y (37) 34. Van Kooten De Bie - Koot Bie Audiotheek (32) 35 Andre Hazes - Het Complete Hit- overzicht (29) 36K3-Kuma He (21) 37 Kom - See You On The Other Si- del-) 36 The Black Eyed Peas - Monkey Business (38) 35 Kane Fearless (39) 40 Rammstein - Rosenrot (31) Guus Meeuwis denkt aan Derde concert Guus Meeuwis geeft in juni mogelijk drie in plaats van ^ee concerten in het Philips ^dion in Eindhoven De vraag naar kaartjes voor de concerten van 9 en 10 juni is na- Tdijk zo groot dat wordt beke- ien 01 derde optreden op 11 f"1 avond van de WK-voet- j wedstrijd Nederland-Servië "Montenegro) haalbaar is. •Dat de kaartverkoop zo goed '«at.iswel kicken", zegt Meeu- •«Maarwe moeten het nuch as'blijven bekijken. Want je met zomaar een derde keer stadion vol En dat is dan de bedoeling." Per optreden jjjn 32.000 kaarten te koop. De Franse DJ lonkt on der zijn artiestennaam Bob Sinclar al enkele we ken naar de eerste plaats in de hitlijsten met de single Love Generation. Deze week staat hij tweede. Lo ve Generation is anders dan wat mensen van mij gewend zijn. Het is zeker dancemu- ziek, maar het komt vanuit een heel andere basis." Een blik in de wortels van Bob Sinclar. In de tijd dat Madonna haar entree maakt in de wereld van de popmuziek, ontdekt Frankrijk de aanstekelijke wer king van funk en zwarte mu ziek. „Ontzettend laat dus", ver telt Chris Le Friant over de eer ste kennismaking met zijn ware liefde voor muziek. „Ik kan me herinneren dat pas ergens in 1984 de officiële radiostations funkmuziek begonnen te draaien. Earth Wind and Fire, D-Train, Prince, de echte klas siekers. Voor mij was het een ontdekking." Enkele jaren later volgt de hip hop, overgewaaid uit Amerika. De inmiddels mid-dertiger ver liest zichzelf direct in de wereld van het 'scratchen'. In zijn slaap kamer oefent Chris de kneepjes van het vak op de draaitafels. „Maar altijd bij wijze van hob by. Ik maakte voor mezelf mix tapes, en organiseerde begin ja ren negentig hiphop- en acid jazz feesten in Parijs." Hiermee maakt de Fransman de eerste stap van hiphop naar de meer housegerelateerde scene, waar bij hij trouw blijft aan de 'zwar te' invloeden. „Acid jazz komt net zo goed voort uit zwarte mu ziek. Vanuit deze richting ging mijn stijl langzaam over op trip hop. Housemuziek kwam pas la ter, toen ik zag hoe nieuwe ar tiesten hiphop en house, en nog meer stijlen, begonnen tec-ombi1 neren. Voorheen kende Parijs een echte tweedeling met ener zijds de housescene en ander zijds de hiphopscene. Later zag je de stijlen steeds meer samen komen." Homowijk Dat Chris al vroeg in aanraking komt met de house- en discomu- ziek, is niet verwonderlijk.'Hij groeit op in Le Marais, de homo- wijk van Parijs. „Absoluut de spil van het Parijse uitgaansle ven." Samen met vriend en hui dige zakenpartner DJ Yellow staat Chris aan het begin van de stroming die later, met een knip oog, wel de Baguette Beat wordt genoemd. Het tweetal richt in 1994 een productiemaatschap pij op voor nieuwe Franse draaitalenten. Kort erna zal de typisch Franse elektrosound een begrip worden in de wereld van dancemuziek. Op dat moment heeft Chris Le Friant totaal geen ambitie om zichzelf op de voorgrond te plaatsen. „Ik wilde gewoon nummers produceren voor anderen, en vond die plek Bob Sinclar heeft op het moment een megahit met Love Generation, een nummer dat is ingezongen door Gary Pine, sinds 1998 de leadzanger van Bob Marley and the Wailers. foto GPD achter de schermen meer dan prima. Ik zag mezelf niet als ar tiest en had nooit gedacht mijn gezicht op televisie, in een club of tegenover een journalist te zien." Het vefandert in 1998, als Chris zijn alterego tot leven brengt: Bob Sinclar. De naam ontleent de dj aan het personage 'Bob Saint-Clair' uit een Franse spio- nagefilm Le Magnifique uit 1973. In dit verhaal creëert een schrijver, de hoofdrolspeler, het p.ersonage Bob als alterego in zijn spionageboeken Bob Sin clar is in zijn fantasiewereld 's werelds grootste geheim agent, die er een uitgesproken levens stijl op nahoudt. Een playboy met een mysterieus verleden. Voor Chris Le Friant, voorheen ook wel Chris Le French Kiss ge noemd, vormt Bob sindsdien het perfecte alibi voor een carrière in de schijnwerpers. Bob is dege ne waar de oorspronkelijk Fran se producer zich achter schuilt. Bob doet de interviews, Bob maakt er een gelikte show van, Bob is verslaafd aan de camera, de aandacht, de vrouwen. En Bob heeft succes. Zijn eerste gro te clubhit scoort Chris kort erna met GymTonic, een nummer ge baseerd op een oude jaren tach tig aerobicsplaat van Jane Fon da. De fitnessgoeroe protesteer de echter tegen het gebruik van haar stem op deze plaat, en het nummer mag niet op single wor den uitgebracht. In 2000 heeft de deejay meer ge luk met zijn single I Feel For You, van zijn tweede album Champs Elysées. Die zomer groeit het nummer uit tot feestanthem van Ibiza waar de dancewereld elkaar jaarlijks ontmoet. Chris wil zijn tijdgeno ten steeds een stapje voor zijn. Hij wil niet meegaan in de explo sieve stroom van artiesten die hun nummers samenstellen puur op grond van samples, stukjes muziek van bestaande platen. „In die tijd werd aan de lopende band 'gesampled'. Ik wilde de klassiekers weer tot le ven brengen, en werken met live muzikanten in plaats van samp les." Zwarte muziek De liefde voor de zwarte invloe den in muziek, vormt nog steeds de basis voor zijn elektronische creaties. Met regelmaat brengt hij een nieuwe editie uit van zijn Africanism albumserie, een project waarbij hij zijn house- mixen volledig baseert op de Afrikaanse 'groove'. „Ik kan de aantrekkingskracht van zwarte muziek niet verklaren. Maar ik verwacht dat het voor altijd door m'n aderen zal stromen." Ook zijn huidige grote hit, Love Generation, bevat het 'zwarte' geluid. Hoewel het anders is dan fans van Bob Sinclar ge wend zijn. De basis komt voort uit de wereld van een andere Bob. Bob Marley. Niet alleen het ritme en de sfeer van reggae- muziek zijn vertegenwoordigd. Gary Pine, sinds 1998 de lead zanger van Bob Marley and The Wailers, leende zijn stem voor het nummer. Sterker nog, hij schreef er spontaan aan mee. „Ik was nog niet helemaal tevre den over het resultaat, en op dat moment stapte Gary Pine de stu dio binnen", vertelt Chris. „Ik zei hem dat ik niet zeker wist wat ik ermee aan moest. Ik floot een melodietje. Gary trok zich vervolgens een uur terug, stapte achter de microfoon en zong Lo ve Generation." Voor Chris Le Friant ging een nieuwe deur opep. „Het is zeker een dance- nummer, maar gebaseerd op een ander soort energie. Normaal heeft een clubtrack een vaste structuur met een pauze waarna je weer terug komt bij de mu ziek. Zo geef je de mensen steeds nieuwe energie om het vol te houden op de dansvloer. Love Generation heeft een heel andere basis. Het ontstond bij toeval, vanuit het hart, vanuit een gevoel. Fantastisch om mee te maken." Kyra Goede Dancefestival Innercity slaat een nieuwe weg in. Het evenement, dat vandaag in de RAI in Amsterdam plaats vindt, laat tijdens de achtste edi tie de 'hapklare brokken' links liggen. Commerciële stromin gen in de dansmuziek als trance en hardstyle blijven achterwe ge, alle aandacht gaat uit naar de voorhoede, de vernieuwers vut techno, elektro, minimal, ur ban en hiphop. Dat levert een affiche op met na men als De Jeugd van Tegen woordig, Dave Clarke, Tiga, Sander Kleinenberg, om enkele van de meer dan dertig acts te noemen. Hoe dan ook moet de artiest weer centraal staan en niet, zoals de afgelopen jaren, het thema. In 2004 was de RAI omgetoverd in 'Las Vegas'. Met als gevolg dat alle aandacht uit ging naar de aankleding en niet naar de artiesten, zegt program meur Olga Zegers van organisa tor ID&T. „We voelen ons ver plicht te vernieuwen om zo toon aangevend en dus de voorloper in de markt te blijven." Dus zal een frisse wind door het RAl-complex waaien. Met zes zalen en zeven podia, heeft het festival een kleinere, intiemere opzet. Bezoekers hoe ven geen 'kilometers gang' meer af te leggen om van de ene naar de andere ruimte te komen, het wordt overzichtelijker met voor elke stijl een podium. Vijftien tot twintigduizend bezoekers worden verwacht, meldt Ze gers. De organisatie van Innercity kiest dit jaar voor een kleinere, intie mere opzet. foto Toussaint KIuiters/ANP Mensen die geïnteresseerd zijn in de nieuwe dingen, in alles wat er zoal gist in de clübs waar dance geboren wordt. Zegers: „Vernieuwing heeft al tijd hoog in het vaandel van In nercity gestaan, maar we willen nu echt een platform worden waar nieuwe dingen aan bod kunnen komen. We willen men sen bereiken die daarvoor open staan. Dat klinkt misschien wat serieus, het moet evengoed een feest worden. Er zijn genoeg ar tiesten die daarvoor zullen gaan zorgen." Wat bevindt zich momenteel in de voorhoede? De stroming 'mi nimal' bijvoorbeeld, een zeer pu ristische vorm van dance. Ze gers: „Al is die stroming ook niet meer zo 'piep'. Veel dj's grij pen terug op de geluiden van vroeger, ze gaan terug naar de basis. Je hoort veel invloeden van elektro in allerlei vormen van dance. Actueel is ook new acid, platen waarin acid in een nieuw jasje is gestoken. Jonge mensen worden beïnvloed door bestaande dingen. Dat kan niet anders, dance is alweer twintig jaar oud." Berlijn In de Nederlandse clubs gebeu ren momenteel weer interessan te dingen, merkt Zegei's, maar voor de belangrijkste nieuwe ontwikklingen moet je op dit moment in Berlijn zijn. Tijdens Innercity zijn daarom Booka Shade te zien, twee Duitsters die met hun kale ritmes een re presentant zijn van de 'mini- mql'-stroming. Totaal iets an ders dus dan de hiphop van bij voorbeeld De Jeugd van Tegen woordig, die het afgelopen jaar de tongen losmaakte. „Ze zijn het boegbeeld van de Neder landstalige hiphop en blijken zeker geen 'one hit wonder' te zijn. Hiphop kan niet ontbreken, in heel veel stedelijke clubs is het belangrijke muziek en de jeugd is er erg mee bezig." Maar heeft hiphop niet een andere doel groep dan dancestromingan als elektro of techno? Zegers meent dat dat wel meevalt. „Jongeren denken niet zo in hokjes. Wie van hiphop houdt, kan ook elek tro wel waarderen." Het is een illusie te denken dat je alle stro mingen kunt belichten, zegt Ze gers. Bands die dance-invloe- den gebruiken, een veel voorko mende vorm van crossover, zijn niet overdadig geprogram meerd. Bij een groep als Puppet Mastaz zal men wel een theater achtige act zien, voorspelt Ze gers. Wellicht gaan ze volgend jaar meer aan bands doen, de ommezwaai was dit jaar al be hoorlijk. Mark Minnema Innercity: vandaag in de RAI Amsterdam. Mick Collins, zanger van The Dirtbombs en wijlen de legendarische Gories, strak ooit: „Black Lips is de enige ga rageband die er toe doet." Met Let It Bloom heeft Black Lips een sound en een onbesuisde charmante onschuld op plaat ge vangen die je zelden hoort. Het is de sound van de garagerock uit de jaren zestig die de tand des tijds beter doorstaat dan de talloze overstuurde garage bands en -golven die volgden. In essentie onweerstaanbaar lieve popliedjes die vanwege gebrek kige apparatuur, onkunde van de band en gierende hormonen niet zo netjes op de plaat terecht zijn gekomen en daardoor al leen nog maar ontroerender wor den. Dat Black Lips in dit gedi gitaliseerde tijdperk hetzelfde geluid produceert is natuurlijk geforceerd, maar zo klinkt het op Let It Bloom nergens. Maaike Borsl Black Lips: Let it Bloom - In The Red/Konkurrent, 40.06 Het gratis cd'tje van de Mu- zieklOdaagse deed het erg ste vrezen: de klassieker Zeven Dagen Lang van Bots leek in de bewerking van de onvermijdelij ke Ali B eerder op een parodie dan op een duet. Helaas staat het gedrocht ook op Botsproe- ven, het eerste album van Bots in bijna anderhalf decennium. In de overige dertien nummers toont de band zich nog even geëngageerd, kritisch en actueel als vroeger. Dat zal zanger Hans Sanders waarschijnlijk zelfs ook niet hebben gedacht, toen hij Bots in 1974 oprichtte als af studeerproject aan de Sociale Academie. Onbetwist hoogte punt is de stevige nieuwe versie van Rechts: 'We laten ons door leugenaars regeren door Fari zeeërs en mooipraters frustre ren Dus hou je taai, vertel het aan je maten Blijf nou maar links, met rechts valt niet te pra ten'. Martin Groenewolc Bots: Botsproeven - River/Pitar, 65.15 min. Of Eminem met Curtain Call - The Hits inderdaad als uitvoerend artiest afscheid neemt van het wereldtoneel zal de toekomst uitwijzen. Het voor nemen van de populairste blan ke rapper om meer tijd aan zijn herenigde gezin te besteden klinkt in elk geval serieus. Op de nieuwe single When I'm Go ne, één van de drie nieuwe num mers op deze verzamelaar, geeft de 33-jarige grootbek Marshall Mathers III berouwvol aan doch ter Hailie toe te weinig thuis in Detroit te zijn geweest. Na The Eminem Show en Encore kon het doek dus echt wel eens val len voor het alter ego Slim Sha dy. Dan is deze compilatie niet alleen een mooi kerstcadeautje, het is met hits als Stan, My Na me Is en Cleanin' Out My Closet CURTAIN CALL. 'V ook een uitstekend overzicht van het werk van de succesvol ste rapper ooit. Peter van der Heide Eminem: Curtain Call - The Hits - Shady/Interscope/ Universal, 77.57 min. Britney wordt door haar fans aangemoedigd om te scheiden van Ke vin Federline. foto GPD De site DivorceKevm.com liegt er niet om. Duizen den fans van Britney Spears heb ben hun digitale handtekening gezet onder een petitie voor hun idool. Het geldt als extra zetje in de rug voor Britney om van haar man Kevin Federline te scheiden. Onlangs kreeg de pers al lucht van een naderende breuk tussen de kersverse ouders Britney en Kevin. De zangeres had manlief op straat gezet, nadat hij weer eens feestend thuiskwam met een on welkome makker. Zelf is Brit ney nog niet van plan om echte stappen te ondernemen. En daar zijn haar fans het niet mee eens. Ze richtten de protestsite www.divorcekevin.com op. Een plek waar fans hun protest kun nen laten horen door middel van een petitie, waar Kevin's mindere trekken nog eens extra worden uitvergroot, waar hun zoon Sean zijn mening geeft over het geheel, en waar je aller lei Divorce Kevin producten kunt kopen om de campagne te ondersteunen. De anti-Kevin be weging komt op een erg ongun stig moment voor Kevin. Zijn eerste album, waarop hij zijn de buut maakt als rapper, staat op de planning voor 2006. Kyra Goedi

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 39