Kerstkaart blijft in beeld Zo'n feest kan ook zonder boom sfeer hebben Vliegen Kaas Cocktails zaterdag 17 december 2005 Een kerstcadeautje voor de su perrijken onder ons: een abonne ment op Netjet, een vliegservice met privé-jet, gebaseerd op 25 vlieguren. Voor een schijntje, 119.000 euro, heb je de beschik king over een zevenpersoons Ci tations Bravo, een van de popu lairdere vliegtuigen in dit seg ment. Voordeel: het gaat een stuk sneller dan via lijndien sten, omdat je geen twee uur van tevoren hoeft in te checken. Bovendien maakt de privé-jet gebruik van kleinere vliegvel den die dichter bij de stadscen tra van Londen en New York lig gen. Meer informatie: tel. 070 - 416 1616,'of www.netjetseuro- pe.com. Bij het kerstdiner hoort kaas, vindt kaas- en delicatessenim- porteur Verbakei Seggelink. En om die stelling kracht bij te zetten heeft het bedrijf de redac tie van het blad Wining Di ning zo ver weten te krijgen een aparte kaasspecial te vervaardi gen. In die special niet alleen aandacht voor kaas, want, aldus de samenstellers „een evenwich tig kerstdiner bestaat nooit uit kaas alleen". Wie het blad wil hebben kan terecht in de kaas speciaalzaak en delicatessenwin- kel, voor 1 euro. In deze donkere dagen-tijd pre senteert Sagatiba vier feestelij ke 'fresh fruit cocktails' die de zon weer laten schijnen. Sagati ba? Dat is een producent van ca- chaca, een sterke drank die in Europa nauwelijks bekend is maar wereldwijd behoort tot de top drie. Cachaca is vooral be kend als basisingrediënt van de Caipirinha cocktail. Sagatiba doet enkele handige suggesties aan de hand. De Fresh Mary bij voorbeeld is een mix van cherry tomaatjes en limoenen, Sagati ba Pura, Tabasco, Worcester Sauce en vergruisd ijs. Of de Old Passion, met frisse passie vruchten, Sagatiba Velha, sui kerwater en ijs. Sinds kort niet alleen in de exclusieve clubs en hotels, maar gewoon bij de slij ter voor 16,99 euro. Meer info: www.sagatiba.com Een sms'je op eerste kerstdag of een kunstig exemplaar in 3D. Vorig jaar vlogen iets meer dan een half miljoen kerstkaarten over de digitale snelweg en bezorgden de postbodes er in Nederland 200 miljoen. Ooit was het zo heerlijk een voudig. Je kocht een stapel tje kaarten met een afbeelding van kerstboom, kaars of engel tje; krabbelde je naam er op en hooguit een kleine persoonlijke wens. Dan kon de postzegel er op en de PTT deed de rest. Zo eenvoudig kan het nu nog, want de dozen met die kaarten zijn bij warenhuis, drogist of op de markt nog altijd te koop (zes dozen a tien kaarten voor vijf eu ro), maar er wordt tegenwoor dig toch wat meer creativiteit van de afzender verwacht. KPN vaart wel bij de kerstkaar ten. In 2003 verwerkte het be drijf in de kerstperiode nog 210 miljoen kaarten en dat terwijl er hele nieuwe mogelijkheden zijn om elkaar het beste toe te wensen. Met de opkomst van in ternet heeft het versturen van kaarten per e-mail een vlucht genomen. Er is een speciale startpagina, waarop de meeste sites zijn samengebracht (www.kerstkaarten.pagina.nl). Mobiel En wat te denken van de moder ne mobiele telefoons. Mét sms of mms is van alles mogelijk en je hoeft niet weken van te voren je wensen te versturen. Het kan ge woon op eerste kerstdag nog. Kaarten met muziek, van goede doelen zoals Unicef of Artsen zonder Grenzen, stoute kaarten, kinderkaarten en puzzelkaarten liggen al weer een aantal jaren in de schappen. Dit jaar is daar de chocoladekaart bijgekomen. Bedacht door chocolatier Eric Zets uit Maastricht. „Ik wilde iets nieuws toevoegen aan de kersttraditie en kwam in de zo mer op het idee van een chocola de kerstkaart." Het is een doos je geworden van 15 bij 10 centi meter en een centimeter dik. Ex- Kerstwensen, met lichtjes, met chocolade, voor het goede doel of gewoon nostalgisch. is keus uit vijf verschillende bo venkanten met variërende kerst taferelen. In het doosje zit een stukje chocolade met de tekst: prettige feestdagen. Het tablet is klein gehouden om het totaal gewicht van de kaart niet boven de 100 gram te laten uitkomen. Nu voldoen drie postzegels. De kaart kost 2,99 euro en laat je deze versturen door de chocola terie dan ben je 3,95 euro per kaart kwijt. Ineke Stroucken, dii-ecteur van het Centrum voor Volkscultuur uit Utrecht, is verrukt van de chocokaart. „Met een nieuwig heid is het ook allemaal begon nen. In de negentiende eeuw schreven mensen elkaar met Kerstmis altijd een brief. Tot sir Henry Cole in Engeland daar geen tijd meer aan wilde beste den en hij tekenaar John Call- cott Horsley opdracht gaf een aantal kaarten voor hem te teke nen." De eerste kerstkaart die werd verstuurd toont een kerst viering van een gezin. Het is dan december 1843. Als de druk kunst verder ontwikkelt, komen kerstkaarten massaal in produc tie. Eerst in Amerika en later in Europa. Stroucken vermoedt dat in Nederland de eerste kerst kaart rond 1880 is verstuurd. Stroucken ziet ook dat in de ja ren zeventig van de vorige eeuw de kerstkaart een gigantische vlucht heeft genomen. Het is vol gens haar een soort statussym bool geworden. Mensen verstu ren volgens Stroucken vaak kerstkaarten naar vage kennis sen om zelf maar veel kaarten terug te krijgen. „Mensen tellen regelmatig het aantal kaarten en na de kerst verdwijnen ze in plakboeken." De kaarten wor den op een in het oog springen de plek in de huiskamer gehan gen. Als een versiering. Stroucken denkt dat de digitale kerstkaart daarom nooit zo po pulair wordt als het gedrukte exemplaar. Vorig jaar vlogen iets meer dan een half miljoen kaarten en wen sen over de digitale snelweg en bezorgden de postbodes in Ne derland 200 miljoen kaarten, een aantal dat gelijk is aan het aantal dat in 1995 via de post werd verstuurd. Wat aan het toe nemen is, zijn de kaarten waar van de opbrengst voor een deel gaat naar goede doelen zoals Unicef, Amnesty International en War Child. Henk Snijders Meer info: www.kerstkaart.nl; www.chococard.nl; www.kerst- kaarten.pagina.nl T) omantische tafereeltjes, huisjes ii Ustijl van Dickens en nostalgie ver in de vertinn en de ouderwetse kerststal. Met of zonder boom, Kerstmis 2005 drijft binnenshuis vooral op traditie. Nee, een trend mag het niet heten.. Nog steeds vinden de eerste weken van decem ber honderdduizenden kerstbomen een be stemmingbinnenshuis. En toch kiepen heel wat huishoudens tegenwoordig de kerst boom het huis uit. Omdat ze met de feestda gen de deui' uit zijn, omdat ze de naalden beu zijn of om meer principiële redenen. Eigenlijk wil Susan von Hebei, inkoper bij Blokker, het niet gezegd hebben. Bij haar bomt al enkele jaren geen boom meer in buis. Waarmee nadrukkelijk niet is gezegd bat ze niet houdt van de kerstsfeer. Integen deel. Volgens haar kan de woning ook op een andere manier worden omgetoverd tot «asfeervol plekje waar het tijdens de feest een goed toeven is. Met veel decoratieve dementen verspreid door de woning. Warmte Maar Blokker is vooral van de ballen. En ban ook nog van exemplaren die overgoten 3]n met een flinke portie traditie. „Rood, goud, crème. Het zijn de bekende kleuren die dit jaar in de winkel opduiken en die po pulair zijn", aldus Von Hebei. Volgens haar lobben modekleuren als lime en aqua nau welijks invloed op de kersttrend. „Omdat ra te kil zijn. Mensen kiezen in deze tijd l'an het jaar voor wannte. Vandaar dat de traditionele kleuren het ieder jaar weer goed doen." Eerst is sfeer, kopt ook Kwantum, de woon- Wukel dié qua kerstaanbod niet onderdoet Ballen maken in de boom plaats voor sieraden en pegels. Zoals blikken engeltjes, die ook voor het dressoir gebruikt kunnen worden. Ook 'bling bling' zilverkleui-ige kandelaars behoren nog steeds de populaire kerstversieringen. voor de tuincentra. En qua sfeer spiegelt Nederland zich dit jaar aan Amerika, aldus manager inkoop Rob Bems. De bomen han gen overvol en ook de rest van de woning ondergaat een metamorfose. „Een boom vol glinsterende ornamenten en massa's kaar sen - in matte ijskleuren of als grappige kerstfiguurtjes - die het huis een behaaglij ke intimiteit geven", stelt het woonwaren- huis. Waarbij 'glinsterende' voor de gelegen heid synoniem is voor 'bling bling'. Hoewel de consument massaal terugvalt op de traditionele kleuren, is volgens Berns wel degelijk sprake van een trend. Hip zijn 'chocolade' en 'parel', tinten die aansluiten bij de traditionele kleuren. Voor ballen is dit jaar volgens Von Hebei wat minder plek. Een ervaring die Berns deelt, hoewel de kunststof exemplaren die tegenwoordig niet meer van echt te onderscheiden zijn en het volgens hem gigantisch goed doen. Maar eei'der kiest de consument voor aller lei rare figuurtjes, zegt Von Hebei. „Hij hangt van alles in.de boom." En hij beperkt zich zoals gezegd niet alleen tot de kerst boom. „Hij doet er alles aan om de volledi ge woning in kerstsferen te hullen." Sneeuwmannen op dressoirs, winterse tafe reeltjes op tafeltjes, een kerstman in de hoek of een rendier voor het raam. „Ook leuk voor de kinderen", aldus de inkoper van Blokker. Omdat de afgelopen jaren vooral is geïnves teerd in de aankleding van de tuin, heeft het volgens Von Hebei iets van een inhaal slag. „Er wordt nog steeds veel verlichting voor buiten verkocht, maar de consument concentreert zich toch weer meer op het in terieur." Net als buiten begon het ook daar met verlichting. „Eerst kwamen de snoeren met lampjes aan de muur of in het raam", zegt Berns. „Die worden nu aangekleed met ballen en ornamenten." Opvallend is dat de traditionele kerststal steeds vaker plaats maakt voor miniatuurtaferelen in de sfeer van Charles Dickens. Deze romanti sche decors zijn ovei'gewaaid uit Amerika. Dat spreekt ook uit de kerstcollectie van Villeroy Boch die is opgebouwd rondom het thema 'Kerstmis in Amerika'.'Met ver schillende miniaturen is het Amerikaanse kerstverhaal - dat van Santa Claus en zijn rendieren - nagebootst. Soortgelijke tafe reeltjes zijn ook terug te vinden bij tuincen tra, Blokker en Kwantum. Maar of we van God los zijn? Ook al heeft Kwantum dit jaar geen originele kerststal in het assorti ment, Bems waagt dat te betwijfelen. Hij vermoedt dat Jezus, Jozef en Maria over een aantal jaren een revival zullen beleven. Maar de echte trendsetters, die kiezen dit jaar voor een kerstinterieur in zwart en wit. Dat zijn volgens Bems de kleuren die vol gend jaar veelvuldig zullen opduiken. Nog een nieuwtje: in Amerika zijn kerstbomen die ondersteboven hangen dit jaar een trend. Compleet met verlichting. Handig voor de kerstman die zo onder de boom aan zienlijk meer pakjes kwijt kan. Bestellen? Via de website www.christmastreefor- hie.com is een exemplaar voor zo'n 450 eu ro te koop. En dan maar hopen dat de boom nog voor de kerstdagen bezorgd wordt. Paul Geerts

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 35