Scheldehemd nader dan Maasrok
Haat van ouder op kind
PZC
Alleen een wonder kan
Peter R. de Vries redden
Naam hoofdstad
verdeelt Tsjetsjenië
Zeeland mag Antwerpen niet veronachtzamen bij havensamenwerking met Rotterdam
te gast
16 december 1955
psffiM&eoD edssG to
vrijdag 16 december 2005
door Henk Licher
Ruzie, misverstanden, een
verziekte sfeer. Zo trof de
nieuwe topman Hans Smits van
het Rotterdamse havenbedrijf
de relatie met Zeeland Seaports
aan, aldus de PZC van 9 decem
ber. Daarom is hij een charmeof
fensief begonnen, te beginnen
bij de verantwoordelijke Zeeuw
se gedeputeerde Maria le Roy.
En. zegt hij, het zelfstandig bin
nenloodsen van een grote vesti
ging (het Vlaamse Sea-invest/
Zuidnatie) had natuurlijk wel
eerst besproken moeten worden
in het samenwerkingsverband
(Exploitatiemaatschappij Schel-
de-Maas), maar zand erover.
En- omdat de eerste bemidde
laar niet zo goed bleek te val
len, hebben we liefst twee nieu
we bemiddelaars aangesteld om
de relatieproblemen op te los
sen.
En; zijn er problemen met het
goederenspoor of de
milieueffectrapportage? Rotter
dam helpt. Zij zal haar relaties
met de spoorwegen gebruiken.
En heeft Rotterdam onlangs
niet een gecompliceerde mi
lieu-effectrapportage (mer)
voor de Maasvlakte afgerond?
Vergeten is even dat juist de
Rotterdamse spoorambitie via
de Betuweroute en de
HSL-zuid zoveel extra investe
ringen vergt dat er niet veel
overschoot voor secundaire lij
nen. Een goederenaansluiting
van Zeeland op de noord-zuid
railverbindingen is daarin be
paald geen Rotterdamse priori
teit gebleken. En juist de Maas-
vlakte-mer is tot aan de Raad
van State toe zeer moeizaam
verlopen.
Maar. geen kinnesinne, de uitge
stoken hand moet natuurlijk
worden gewaardeerd. Maar tot
in welke mate?
In de relatie tussen Rotterdam
en Vlissingen speelt een belang
rijke derde mee, en wel Antwer
pen. Rotterdam is een grote spe
ler in de internationale trans
portverhoudingen en wil zijn
plaats behouden. Daarom stelt
Rotterdam zich strategisch op
en koestert haar geopolitieke be
langen. Zo ook doet Antwerpen
dat en ook daarin speelt Vlissin
gen een niet onbelangrijke rol.
Niemand kan eromheen dat
Vlissingen een strategische posi
tie inneemt, omdat het geogra
fisch gezien een natuurlijke en
goed bereikbare voorhaven van
het Scheldebekken vormt.
Is Smits een goede strateeg?
Dat is hij onbetwist. Hij was
ooit directeur van de Luchtha
ven Schiphol en wist deze
mooie luchthaven van een klein
land hoog op de internationale
ranglijst te houden. Ondanks
een moordende concurrentie.
En ook in eigen land vergat hij
de kleintjes niet. Zo was hij als
Schipholdirecteur betrokken
bij de overname van een kleine
luchthaven nabij Lelystad.
Rijkswaterstaat wilde dat vlieg
veld kwijt en bood het aan de
net gestichte provincie Flevo
land en de gemeente Lelystad
aan.
Die waren er ook verlegen mee
en speelden met de stoutmoedi
ge gedachte een buitenlandse
luchtvaartmaatschappij te inter-
resseren, die daarmee, hoe be
scheiden ook, een voet tussen
de deur zou kunnen krijgen.
Maar voordat dit ook maar iets
meer dan een gedachte zou kun
nen worden meldde zich Schip
hol om de deze luchthaven in
spe over te nemen.
Interessante positie
Speelt zoiets nu ook in de rela
ties tussen Rotterdam, Vlissin
gen en Antwerpen? Ongetwij
feld, en er is ook niets mis mee
om de eigen positie goed in het
oog te houden. Maar dat mag
Vlissingen óók. Dat moet het
zelfs doen. want het neemt tus
sen deze twee giganten een inte
ressante positie in. Zeker als
met Temeuzen en Gent goed
wordt samengewerkt en afge
stemd. Er ontstaat dan in het
Scheldebekken een bijzonder
aantrekkelijke propositie voor
het scheepvaarttransport in
combinatie met goed spoor- en
wegvervoer: Antwerpen, Gent.
Temeuzen en Vlissingen. In dit
conglomeraat zijn allerlei diffe
rentiaties en specialisaties mo
gelijk en Rotterdam heeft er
dan toch een stevige mededin
ger bij als transitohaven voor
Europa. En dat vlak naast de
deur.
Dit alles wordt nog eens extra
gecompliceerd doordat zich een
landsgrens tussen deze havens
bevindt. Alle Europese integra
tie ten spijt bleek de betekenis
hiervan nog eens goed in de on
derhandelingen over de Schelde-
verdieping, waarin Nederland
rijkelijk brutaal de Nederland
se HSL-Zuid belangen (meer
stopplaatsen met kostenverho
ging en snelheidsvermindering)
inbracht als tegenprestatie voor
de Scheldeverdieping, op zich
zelf het legititieme uitvloeisel
van een historische overeen
komst over de landsgrenzen.
Weerstand
De weerstand in Zeeland tegen
de gevreesde milieugevolgen
hiervan werd door de regering
als hefboom in deze onderhan
delingen aangewend en tenslot
te afgekocht met een investe
ring in natuurgebieden.
Zeeland kan als zelfstandige be
stuurlijke eenheid een krachti
ge strategische positie innemen.
Daarbij is natuurlijk allesbepa
lend of Zeeland ook een eigen
strategische koers wil uitzetten
in het havenbeleid, dat tevens
ook economisch ontwikkelings
beleid is. De slag om de Wester-
schelde Container Terminal zal
leren of Vlissingen een satel
lietje) van Rotterdam wordt,
een expansievat of een zelfstan
dige voorhaven in het logis
tiek-economisch complex van
het Scheldebekken in samen
hang en samenwerking met Ant
werpen. Temeuzen en. niet te
vergeten. Gent. Met een geza
menlijk beleid voor zee- en bin
nenvaart, kades en bedrijfster
reinen, en toeleidende weg- en
rail-infrastructuur.
Bij dit alles zijn goede verhou
dingen met Rotterdam en Zee-
brugge natuurlijk de gewoonste
zaak van de wereld. Het Schel
dehemd is dan voor Vlissingen
nader dan de Maasrok.
Henk J. Licher is adviseur in ruim
telijk beleid.
door Remco Reiding
Tsjetsjeense rebellen noe
men hun hoofdstad Dzjo-
char. Russen hebben het over
Grozny en bijnamen zijn er
genoeg. Wat te denken van
Grjazny, slechts één letter
verschil in het Russisch? Dat
betekent 'vies' en verwijst
naar de vuile oorlogen die de
stad in een ruïne hebben ver
anderd. Of Poetingrad, van
wege de Russische president
die de opstandige deelrepu
bliek naar zijn hand probeert
te zetten?
Nu dreigt Grozny als zodanig
echt te verdwijnen. Het on
langs gekozen parlement van
Tsjetsjenië wil af van de pijn
lijke herinneringen die kle
ven aan de naam, die 'ver
schrikkelijk' betekent. „Groz
ny heeft het Tsjetsjeense volk
niets goeds gebracht en wordt
geassocieerd met de donker
ste pagina's uit zijn geschiede
nis", zei voorzitter Dukvach
Abdoerachmanov van het
pro-Russische parlement.
De nieuwe benaming?
Achmadkala oftewel Achmad-
stad natuurlijk, als zoveelste
eerbetoon aan de vorig jaar
vermoorde president Achmad
Kadyrov. Tsjetsjeense rebel
len die hem beschouwden als
een marionet van Moskou,
bliezen Kadyrov vorig jaar op
tijdens een militaire parade.
Nota bene op 9 mei, de dag
waarop Rusland de overwin
ning op nazi-Duitsland viert.
De volgende dag al tekende
president Vladimir Poetin
een wet die de autoriteiten
verplichtte de herinnering
aan Kadyrov levend te hou
den. Dat bevel was niet aan
dovemansoren gericht. Sinds
dien lijkt er geen einde te ko
men aan de persoonsverheer
lijking van de 'held' Kadyrov.
Baby's die op zijn verjaardag
ter wereld komen, krijgen een
financiële beloning. Vijftien
straten in Tsjetsjenië, waaron
der het Vrijheidsplein, en één
in de Russische hoofdstad
Moskou dragen inmiddels
zijn naam. De belangrijkste
daad was echter de be
noeming van zijn zoon Ra^.
zan tot vice-prenuer Rh
geldt als de werkelijke lgZ
van het manonettenregin,,
Tsjetsjenië Zijn pro-RKs"
sche legertje van veehtento
zen. dat grotendeels bet»
uit overgelopen rebellen, is bs
rueht. Mensenrechtenorganj.
saties beschuldigen Barna.",
militie van ontvoeringen
verdwijningen.
Critici zien achter de cultus
rond de oud-president dan
ook de hand van zijn zoon. Ze
zien niets in een naamsveran
dering voor Grozny. „Laten
we Grozny dan maar gelijk
Ramzankala noemen",
Dmitri Rogozin van de natio
nalistische partij Rodinj
(Moederland) spottend, „Het
is als het herschrijven van de
geschiedenis", mopperde Za-
mira Koesajeva, een lokale
journaliste. Kennelijk gaan
de pogingen om het bevel van
Poetin zo goed mogelijk uitte
voeren ook Ramzan én Pot-
tins partij te ver. Zij reageer
den negatief op het parlemen-
taire voorstel. „We moeten
die ruïnes nu niet vernoemen
naar een held van Rusland",
zei Abdoel-Hakim Soeltydov.
woordvoerder van Veremgd
Rusland. „Eerst moeten
de hoofdstad herbouwen
Met de grond gelijk
Grozny werd de afgelopei
tien jaar door het Russischs
leger met de grond gelijk ge
maakt tijdens twee oorloge
met vrijheidsstrijders.
De stad ontstond in 18lt
toen kozakken in dienst \z
de Russische tsaar er een gar
nizoensfort stichtten. Mosks
probeerde de hele negentiet-
de eeuw de Kaukasus te kolo
niseren. Tsjetsjeense rebelle
weigeren de naam Gros
daarom te hanteren. Zij spra
ken van Dzjochar. Dzjoek
Doedajev was de eerste pru
dent van Tsjetsjenië die n
het uiteenvallen van de Sov
jet-Unie onafhankelijkha
nastreefde. GPD
Een opiniepeiling bepaalt van
daag de politieke toekomst van
Peter R. de Vries. De kansen
staan slecht voor de misdaadver
slaggever. „Alleen een wonder
kan hem redden.
door Frank Hendrickx
Als Remco Frerichs van
onderzoeksbureau TNS
Nipo 'gewoon naar het lijntje
kijkt', dan dicht hij Peter R. de
Vries weinig kansen toe. De
misdaadverslaggever wil dat
minstens 41 procent van de kie
zers hem een aanwinst voor de
politiek vindt, maar de afgelo
pen zeven weken schommelde
hij consequent rond de 25 pro
cent. Soms iets lager, soms iets
hoger, maar nooit kwam de
noodzakelijke 41 procent in
zicht.
Frerichs: „Als onderzoeker
denk je dan: dat gaat niet meer
lukken, opeens zo'n sprong om
hoog. Maar je weet het natuur
lijk nooit."
De Vries' Partij voor Rechtvaar
digheid, Daadkracht en Vooruit
gang (PRDV) gaat in de laatste
dagen en uren 'tot het gaatje',
verzekert perechef Wytze de
Back.
Er zijn folders uitgedeeld, er is
nog een notitie geschreven over
criminaliteitsbestrijding en
Peter R. de Vries trekt onver
minderd van talkshow naar
talkshow. „Het is toch nog
spannend geworden", meent De
Back. „In de laatste peiling
zijn we gestegen naar 28 pro
cent."
De medestanders van De Vries
putten wellicht hoop uit won
derbaarlijke oplevingen uit het
verleden. Pim Fortuyn kwam
met zijn LPF in één klap op tien
zetels terecht en PvdA-leider
Wouter Bos steeg na een goed
televisiedebat van 27 procent
naar 42 procent in de peilingen.
Recent bereikte wethouder
Marco Pastore van Leefbaar Rot
terdam ongekende hoogten in
de peilingen nadat hij uit het
Rotterdamse college was ge
gooid.
Stille hoop
In stilte hoopt de PRDV dat de
tv-uitzending van De Vries over
de gevonden diskettes vol ge
heimen van de AIVD een verge
lijkbare impuls zal geven, maar
opiniepeiler Maunce de Hond
heeft daar weinig vertrouwen
in.
„Die uitzending zal weinig
invloed hebben. Het is ge
woon niet genoeg om een
kentering teweeg te brengen",
aldus De Hond.
Ook campagnestrateeg Kay van
de Linde vindt dat alleen een
wonder Peter R. de Vries nog
kan redden voor de politiek.
„Als ik zijn campagne zou lei
den, dan zou ik iedere dag met
de AIVD bellen om te vragen
wanneer ze Peter in de hand
boeien slaan wegens het schen
den van staatsgeheimen. Voor
de campagne zou dat geweldig
zijn, een geschenk, Het zou echt
een buzz veroorzaken rond de
PRDV."
Niet genoeg
Die buzz, oftewel opwinding
rond Peter R. de Vries, is de afge
lopen weken uitgebleven, meent
Van de Linde.
„Het is niet genoeg om alleen
maar in talkshows te zitten. Je
moet het land in, campagne voe
ren, je moet zorgen dat er iets ge
beurt waar journalisten op afko
men. Dat is niet gelukt, maar
het is natuurlijk ook heel moei
lijk, zeker als je geen geld hebt."
Opiniepeiler De Hond denkt dat
De Vries zich te veel als een tra
ditionele politicus heeft gepre
senteerd.
„Hij kwam met een programma
van 55 punten; daarmee begaf
hij zich onmiddellijk op het
tihttV
ipiiüj
GPD/RS/Bron: NIPO
terrein van de oude politiek.
Peter had zich moeten concen
treren op het doorbreken van
die politieke cultuur. De kiezers
willen dat er beter naar hen ge
luisterd wordt en niet iemand
die met 55 programmapunten
komt."
Tijdsdruk
Kay van de Linde is het daar
mee eens. „Het gaat niet om de
inhoud. Het gaat om de persoon
en de stijl. De inhoud is irrele
vant."
Perechef De Back van de PRDV
erkent dat er fouten zijn ge
maakt tijdens de campagne,
maar het grootste probleem was
de tijdsdruk, zegt hij. „We moes
ten alles binnen een paar weken
voor elkaar krijgen. Dat is heel
moeilijk, maar Peter wilde het
zo."
De 41 procent is voor Peter R.
de Vries eveneens een keiharde
Eén van mijn studenten, een 19-jari-
ge jongeman, presenteerde on
langs zijn paper voor het vak inleiding
in de psychologie. Hij had als onder
werp het 'parental alienation syndro
me', het oudervervreemdingssyndroom,
gekozen. Toen ik hem aan het eind
vroeg wat hem tot deze keuze gebracht
had, antwoordde hij dat het een per
soonlijk gemotiveerde keuze was.
Zo'n antwoord spreekt boekdelen over
een verontrustend verschijnsel dat in
onze tijd een bijna epidemisch karak
ter heeft en dat toch vrijwel onbespro
ken blijft. Hoewel discutabel is of er
van een syndroom sprake is, is onmis
kenbaar dat het in ernstige gevallen
gaat om een patroon met enkele vaste
kenmerken. Een kind ziet één van zijn
oudere als absoluut goed en de andere
als absoluut slecht, drukt zich voortdu
rend negatief, op het bittere af. over en
tegen die andere ouder uit, en denkt
dat het dat helemaal op grond van ei
gen inzichten en ervaringen doet. Maar
in werkelijkheid denkt het voorname
lijk zo op indoctrinatie van de 'goede'
ouder, de vervreemdende ouder. Het is
ook die ouder die het kind aanmoedigt
voortdurend te zoeken naar argumen
ten om de 'slechte' ouder, de vervreem
de ouder, en diens relaties uit de weg te
gaan en af te wijzen. Het is een patroon
dat al vroeg in het leven van een kind
kan beginnen, vaak rondom het mo
ment van een scheiding, en dat tot in de
jonge volwassenheid of zelfs nog lang
daarna kan doorgaan. Onderzoek in en
kele West-Europese landen, waaronder
Nederland, wijst erop dat het een veel
voorkomend verschijnsel is. Schattin
gen variëren van 30 tot 50 procent van
de kinderen die bij een scheiding be
trokken zijn. Dat betekent dat het in de
Europese Unie in wisselende ernst om
meerdere miljoenen kinderen gaat. Het
is een vreselijk verschijnsel om de vol
gende redenen. Het kan kinderen ern
stig in hun emotionele en sociale ont
wikkeling schaden omdat hun jaren
lang wordt geleerd te haten. En dan
niet zomaar iemand, maar iemand te
haten waar ze zelf uit voortkomen,
waar ze op lijken, waar ze belangrijke
eigenschappen mee delen. Ze leren
daardoor ook een deel van zichzelf ha
ten, wat hen in persoonlijke en collegia
le relaties vaak doet disfunctioneren.
Bovendien zijn het vooral (maar niet al
leen) vaders die het slachtoffer zijn van
die haatgevoelens. Onderdeel van die
haatgevoelens is namelijk het geloof
dat de 'slechte' ouder niet van hen
houdt, een idee dat door de 'goede'
ouder meestal met kracht is inge
stampt. Voor veel zonen betekent dat
een verwrongen beeld van hun eigen
mannelijkheid ('mannen zijn de slechte
re sekse') en voor dochters betekent dat
vaak een gestoord manbeeld ('mannen
kunnen niet liefhebben'). En dan is er
nog het feit dat ze opgevoed zijn door
iemand die hun opzettelijk heeft ge
leerd te haten. Het is moeilijk, zo niet
onmogelijk, om een ouder die je dat zo
veel jaren heeft geleerd, te blijven res
pecteren als je eenmaal zelf volwassen
bent. Tenslotte bestaat er het risico dat
wat met jou als kind gedaan is, later
ook tussen jou en jouw kinderen plaats
vindt. Zoals het risico op scheiding van
generatie op generatie wordt overgedra
gen, zo kan dat ook met oudervervreem
ding en dus ouderhaat het geval zijn.
Kortom, als gevolg van het ouderver
vreemdingssyndroom bestaat er onder
en tussen ons een omvangrijke cultuur
van aanzetten tot haat, waar we als sa
menleving weinig aan doen. Dat is des
te wranger omdat we voortdurend van
politiek en justitie te horen krijgen dat
aanzetten tot haat met kracht bestre
den moet worden en de wet daarvoor
desnoods moet worden aangepast.
Maar we hebben daarbij dan altijd jiha-
disten of neo-nazi's op het oog, en niet
'gewone' ouders van wie toch heel veel
haat in ons land afkomstig is.
Rene F.W. Diekstra
ZWAKKE DIJKEN - Het zal
drie jaar kosten om de zwakke
plekken in de zeewering te ver
beteren. Dat schrijft de minis
ter van Verkeer en Waterstaat
in antwoord op vragen over de
begroting voor 1956.
VERENIGDE NATIES - De
Verenigde Naties zijn met zes
tien leden uitgebreid. Albanië,
Jordanië, Ierland. Portugal,
Hongarije, Italië, Oostenrijk,
Roemenië, Bulgarije, Finland,
Ceylon, Nepal, Libië, Cambod
ja, Laos en Spanje zijn door de
zestig huidige lidstaten geko
zen. Japan werd niet toegela
ten tot de volkerenorganisatie.
GEEN TUNNEL - De minister
van Verkeer en Waterstaat
voelt niets voor de aanleg va-
een tunnel onder de Wester-
schelde. Ook voor het tot siaix
brengen van een spoorwegver-
binding via de Westerschelde-
veren ziet minister
geen aanleiding.
NASSER DREIGT - Naar gas
leiding van een Israëlische aan
val op Syriërs aan de oever
van het Meer van Galilei
heeft de Egyptische president
Nasser gedreigd met een Egy
tisch-Svrische strafexpeditie
tegen Israël. Bij de raid w
den vijftig Syriërs de dood.
voorwaarde. „Als het 40 procent
wordt, doe ik het niet", aldus de
misdaadverslaggever.
Zijn wereld zal niet instorten,
zegt De Vries zelf. Misschien
gaat hij door als misdaad
verslaggever, misschien gaat hij
iets heel andere doen.
Wat? „Ik heb een paar aanbie
dingen. Die ga ik dan eens rus
tig bekijken. De politiek is dan
in elk geval definitief voorbij."
GPD
ftff A
Internet: www.pzc nl
P#i
Internetredactie:
M it J
Postbus 31
sa
4460 AA Goes
E-mail, web@pzc.nl
Hoofdredactie:
A. L Oosthoek
Bezorgklachten:
D. Bosscher (adjunct)
0800-0231231
A L. Kroon (adjunct)
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingsliiden.
Centrale redactie:
zaterdags tot 12.00 uur
Stationspark 28
Postbus 31
Abonnementen:
4460 AA Goes
0800-0231231
Tel'(0113)315500
autom. afschrijving acceptgiro
Fax; (01131315669
per maand: 20,55 n.v.t
E-mail: rodactie@pzc nl
per kwartaal 59.75 i 67.»
per jaar €229 20 233,3»
Lezersredacteur: A J. Snel
Voor toezending per post geldt een
Stationspark 28
toeslag.
Postbus 31
E-mail: lezersservice a pzc.nl
4460 AA Goes
Beëindiging van abonnementen
Tel (01131315660
uitsluitend schriftelijk, 1 maandvootfd
Fax 10113)315609
einde van de betaalperiode
E-mail: lezersredacteunSpzc.nl
PZC, t.a.v. lezersservice,
Postbus 31.4460 AA Goes
Middelburg:
Losse nummers per stuk-
Buitenruslstraat18
maandag t/m vrijdag: 1,25
Postbus 8070
zaterdag: €1.80
4330 E8 Middelburg
Alle bedragen zijn inclusief 6% BW
Tel: (0118)493000
Fax:(0118)493009
Bankrelaties:
E-mail: redwalch@pzc.nl
ABNAMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
Advertenties:
4460 AA Goes
Alle advertentie-orders worden uitgr.o?:
Tel. (0113)315670
overeenkomstig de Algemene
Fax. (0113)315669
Voorwaarden van Wegener NV envc^i
E-mall redgoes@pzc.nl
de Regelen voor het Advertentiewew*
Terneuzen:
Overlijdensadvertenties:
Wlllom Aloxanderlaan 45
maandag t/m vrijdag:
Postbus 145
tijdens kantooruren
4530 AC Terneuzen
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (0115)645769
Tel. (076)5312550
Fax. (0115)645742
Fax. (076)5312340
E-mall: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Tel: (076)5312240
Postbus 62
Fax: (076)5312340
4560 AB Hulst
Rubrieksadvertenties (kleintjes):
Tel: (0114)372776
Fax:(0114)372771
Tel. (076)5312104
E-mail: redhulst@pzc.nl
Fax. (076)5312340
Zierikzee: Grachtweg 23a
Voor gewone advertenties:
Postbus 80
Noord- en Midden-Zeeland
4300 AB Zierikzee
Tel. (0113)315520
Tel: (01111454651
Fax. (0113)315529
Fax: (0111)454657
Zeeuws-Vlaanderen
E-mail: redzzee@pzc.nl
Tel: (0114)372770
Fax:(0114)372771
Opening kantoren
Goes, Zierikzee
Tel: (076)5312277
en hulst:
Fax: (076)5312274
Maandag t/m vrijdag
van 8.30 tot 17.00 uur
Internet: www.pzc.nl/adverleren
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener concern
aan ons vorstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt
(abonnementenadministratie en om u te (laten) Informeren over voor u relevante Dienst*""
ducton van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zotgvuld») 7®=^.
de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt d— Mxinrra.
- i Postbus 31.4460 AA Goes
lit sthrifteli|k melden K 1
Behoort tot -ir WeGeNeR