Zakenkostuum past Pietje Bell goed
PZC
GM Daewoo kan maar Q) Daewoo Gentra
geen namen kiezen
27
TEST
CHEVROLET
Vraag antwoord
vrijdag 16 december 2005
Was de Alfa Romeo
156 in zakelijke
kringen nog een
kwajongensachtige
outsider, opvolger
159 moet het opne
men tegen executives
als Audi en BMW.
De Alfa is er rijp voor.
Vergis u niet in de foto: De Alfa 159 is liefst 23 cm langer en een stuk breder dan zijn voorganger.
Foto Mare Bolsius
Romeo 159 2.2 JTS
Standaard o.a. acht airbags, antiwhiplash-techniek, bandenspannings
meter, voorste zijruiten 5 mm dik, drie jaar of 120.000 km onderhoud
gratis.
Techniek: 2.2 JTS viercilinder 16-kleppen lijnmotor, 185 pk/6500 toeren,
max. koppel 230 Nm/4500 toeren; zesversnellingsbak, schijfremmen
rondom (voor geventileerd), hydraulische stuurbekrachtiging
Lxbxh: 4,66x1,83x1,42 m
Gewicht: 1490 kg.
Tankinhoud: 70 I.
Draaicirkel 11,1 m. 33.200euro
Aanhanger: 1500kg geremd
Verbruik: 1:9,5
Prijzen (euro):
1.9 JTS 31.200
12 JTS 37.450
3.2 JTS 4wd 45.250
1.9 JTDm 8v 32.950
16v 35.200
2.4 JTDm 20v 43.200
Q) De concurrentie
BMW 3-serie
Voor Tegen
afwerking duur
fijne motoren brave vormgeving
stil interieur ruimte achterin
t>
Voor
kwaliteitsbeleving
gratis onderhoud
rijgenoegen
Tegen
zitruimte achterin
zicht naar achteren
kofferknop sleutel
Voor
afwerking
Tegen
ongevoelig stuur
universeel design
ouder concept
Conclusie: Als ooit nog iets een einde kan maken aan de kwaliteitsrepu
tatie van Alfa Romeo, dan is het wel deze 159. Hij rijdt voortreffelijk, is
met liefde ontworpen en maakt een degelijker indruk dan ooit.
Door Joop van der Pol
De 156 van Alfa Ro
meo slaagde er
nooit echt in de
'betere kringen'
van de mobiele
zakenwereld te bereiken. Hij
was net te klein, had niet ge
noeg status en leed nog onder
twijfelachtige trekjesvan voor
gangers met als gevolg: een fik
se afschrijving. Toch mocht hij
dankzij zijn in 1997 opwindend
nieuwe voorkomen even rui
ken aan het succes. Pakweg
drie jaar omarmde de snel ver
veelde leasewereld hem - als
een outsider op sportschoenen
hield hij korte tijd de populaire
en prestigieuze sportsedans
van bijvoorbeeld BMW en Audi
bij.
Opvolger 159 heeft als missie
definitief een plek te veroveren
in de overwegend Duits-Zweed
se managersvloot. Hij is daar
voor in een fraai designkos
tuum gehesen en ziet er hele
maal uit als one of the guys. Een
dikke maat groter dan de 156,
loerende koplampen, een
scherp gesneden grille die de
neus verticaal doorklieft, en-
een 156-achterkant, maar dan
wel een met spierversterkers.
De 17 inch wielen barsten
haast uit hun kasten. De 159 is
lean mean, precies zoals de lea
serijder ze graag ziet.
Het interieur herinnert aan zijn
voorzaat, en dat is goed. De
vorm van het dashboard en het
gevoel dat je de auto aantrekt
als een jas - dankzij de uitste
kend zittende stoelen - zijn ge
bleven. Maar de materialen, de
robuuste maatvoering, de af
werking, het voelt wel anders -
eerder Grundlich en zakelijk.
De enige frivoliteit is het enor
me, glimmende metalen paneel
rond de fraaie middelste klok-
kenwinkel. Opzichtig, je kunt
er bijna je haar in kammen,
maar er zijn zachtere tinten le
verbaar.
Sint-Pieter
Een collega flapte er zoiets uit:
„De 159, is dat niet die Opel
met een Itaüaanse koets?" Voor
een echte Alfist klinkt zo'n op
merking als vloeken in de
Sint-Pieter, en ze snijdt ook
geen hout. Het is wel even het
plan geweest, maar de 156-op-
volger staat niet op dezelfde bo
demplaat als de Opel Vectra of
de jongste Saab 9-5. De bodem-
groep is speciaal voor de 159
ontwikkeld. De benzinemoto
ren, waaronder de 2.2 JTS in de
testauto, komen van GM-merk
Holden in Australië dat ze
bouwt naar Alfa-receptuur, de
diesels zijn van Alfa zelf.
Uit het duim opsteken van
156-rijders onderweg leiden we
af dat die in elk geval de vorm
geving waarderen. Ook het rij
gedrag blijkt rimpelloos: het on
derstel is muisstil, de koets zo
stijf als een plank en het sturen
gaat zo direct en scherp als een
pizzawieltje door een verse Mar-
guerita. En nee, niet één ram
meltje!
Met de strak schakelende zes
versnellingsbak is het lekker
stoeien op de snelweg: in 4, 5 of
6, de smeuïge krachtbron laat
zich gedwee bevelen. Een heer
lijke aandrijflijn.
Wel hadden we geregeld ruzie
met gas- en koppelingspedaal
bij het wegrijden in z'n één: dat
ging óf met een schokje, óf met
slippende koppeling. Mogelijk
dat het hoge koppel in combina
tie met het ultralichte motor
blok daaraan schuld is. Of mis
schien kunnen wij gewoon niet
rijden.
De beroemde Alfa-roffel, al op
z'n retour sinds het verdwijnen
van de boxermotoren, hoor je
eigenlijk niet meer. Doe je
ogen dicht, accelereer, en je
waant je pakweg in welke ande
re hoge middenklasser ook. Of
dat jammer is moet u zelf maar
beoordelen.
De ruimte achterin, het zicht
door de hooggeplaatste achter
ruit en de toegankelijkheid van
de kofferbak zullen bij de Ne
derlandse Vereniging van Huis
vrouwen geen erelidmaatschap
losweken. Maar daarvoor is het
dan ook een sportsedan: in een
BMW 3 gaat het er net zomin
ruim aan toe.
Tandarts
Het kofferdeksel troffen we ove
rigens geregeld niet-afgesloten
aan. Op de baardloze sleutel -
de Alfa heeft zo'n modieuze
startknop - zit de afstandbedie
ning, en vermoedelijk drukten
we die steeds in bij het uitne
men. Moeten ze bij Alfa nog 'ns
naar kijken. Kunnen ze meteen
die deprimerende vrouwen
stem uit het (optionele) naviga
tiesysteem verwijderen. Het
mens klinkt alsof elke rit naar
de tandarts gaat, iets wat je in
deze 159 trouwens nog fluitend
zou doen.
Hij biedt kwaliteit, volwassen
afmetingen, massa's rijplezier
en nog altijd een eigen gezicht.
Dat zou genoeg moeten zijn om
Alfa Romeo onderhand van zijn
Pietje Beïlreputatie te verlossen.
Als slagroom op de koop- of lea
seovereenkomst geeft Alfa drie
jaar of 120.000 km gratis onder
houd. Kortom, die 159 gaat in
derdaad zaken doen.
Qi Suzuki Forenza
DAEWOO
Chevrolet, het uit de puinhopen van Daewoo
herrezen GM-merk, wil terugkomen met kwa
liteit. In Korea staan de Kalos-met-kont en een
■nieuwe suv al klaar. Maar GM Daewoo zou
:iich ook druk kunnen maken over het merk-
vntypebeleid.
-DoorRien van der Steen
„Het
de
Pieter
Het moeilijkste?
vasthouden van
oude klanten."
Stokman van Chevrolet Neder-
,-knd kijkt er wat vermoeid bij.
Hij komt van ver. Drie jaar gele-
-den zei hij het merk Daewoo
vaarwel en sindsdien poogt hij
.hetnieuwe merk Chevrolet aan
jde man te brengen. Maar de
;Daewoo-rijders gingen voor
voordelig, maalden niet om
®ago of uitstraling, dat waar
Chevrolet om draait. Stokman:
"Maat we komen weer terug. In
Europa verkochten we in 2003
;D°g 325.000 auto's, vorig jaar
-was dat gezakt naar 180.000;
nu zitten we weer op ca.
230.000. Vooral in het voormali
ge Oost-Europa draaien we pri-
'ma."
•Het voormalige Daewoo geeft
veel geld uit om zich met Che
vrolet in de picture te rijden op
het World Touring Car Champions
hip fWTCC).
Wielspin
Baas Nick Reilly van GM Dae
woo Auto&Technology - zoals
de Zuid-Koreaanse autofabri
kant sinds de overname door
General Motors heet - beseft
hoe belangrijk autosport is. Het
kost kapitalen, maar als autofa
brikant koop je er bekendheid
mee. een sportief imago en
technische know-how. Chevrolet
doet pas één seizoen mee, maar
zit met zijn drie auto's al in de
top tien. Reilly: „De Chevrolets
hebben te kampen met wiel
spin, waar de achterwielaange-
dreven BMWs aanzienlijk min
der last van hebben. Maar we
boeken vooruitgang."
In Azië blijft de merknaam Dae
woo gewoon gehandhaafd. In
de rest van de wereld was de
naamschade te groot en daar
om werd het grote boek van
GM er eens op nageslagen. Che
vrolet was nog voorradig, het
roemruchte maar lichtelijk in
onbruik geraakte merk uit de
VS.
Namenspoor
GM Daewoo heeft dus de han
den vol met zijn beschadigde
imago. Wat meer duidelijkheid
in naamgeving zou ook al hel
pen. Er wordt bijvoorbeeld ge
werkt aan de opvolger van de
Evanda die in Korea Magnus
heet, maar in juli naar Neder
land komt als Epica.
Dan hebben ze de Aveo, die in
Korea Gentra heet, en die in fei
te niks meer of minder is dan
een Kalos-met-kont. In de VS
heet-ie trouwens Suzuki Forenza.
De Nubira heet in veel landen
Lacetti terwijl de mpv Tacuma el
ders en thuis in Korea weer Rez-
zo genoemd wordt.
Pr-man Pieter Stokman zegt
zelf af en toe ook het namen-
spoor bijster te zijn. Bovendien
heet het merk in Azië nu dus
nog Daewoo, in West-Europa Che
vrolet, in Mexico en Canada Pon-
tiac, in Australië Holden en in de
VS Suzuki. Lees gerust even te
rug als u wil.
De Chevrolet Aveo,
die in feite niets meer of
minder is dan een Kalos
met kont, heet in Korea
Daewoo Gentra en gaat
in de VS door het leven als
Suzuki Forenza.
Q) Chevrolet Aveo
Daewoo wil komend jaar
200.000 Aveo's verkopen in
zo'n 140 landen. In Nederland
arriveert hij in februari, als aan
vulling op de driedeurs Kalos.
Captiva
Topman Reilly voorziet de ko
mende tien jaar vooral een
groeimarkt in China, India en
het eigen Korea. Zijn merk
heeft voor alle segmenten een
model klaar. Er staat nu name
lijk ook een heuse suv op stapel
die Captiva gaat heten. Hij komt
in juni als 5- of 7-zitter met
twee- of vierwielaandrijving.
met vier- en zesciünder benzi
nemotoren, maar ook met een
diesel. De laatste is een 2.0 liter
turbodiesel met common rail
systeem, ontwikkeld door VM
in Italië, naar keuze met 120 of
150 pk. Het merk maakte zich
daar tot voor kort niet druk
om, omdat in het thuisland tot
nu toe geen personenautodie
sels waren toegestaan. En Dae
woo wil in Korea, waar reus
Hyundai bijna de helft van de
markt in handen heeft, meer in
de pap te brokkelen hebben.
Matiz
GM Daewoo zal het vooral moe
ten hebben van de kleine au
to's. Want na de succesvolle Ma
tiz - al komt die slecht uit de Eu-
roNCap veiligheidstesten
heeft de Koreaanse onderne
ming nu van GM opdracht ge
kregen kleine auto's voor het
hele concern te ontwikkelen.
De eerste Matiz kwam van Giu-
giaro, en het is denkbaar dat
Daewoo opnieuw zaken gaat
doen met topontwerpers.
Het ziet er ook niet naar uit dat
GM Daewoo zijn heil moet zoe
ken in het topsegment.
Chevrolet kan groot worden
door klein te blijven. En daar
krijgt de fabriek nu van GM alle
ruimte voor.
Getinte ruiten achter en ach
ter opzij zijn toegestaan
Volgens mijn dealer zijn diep getinte voorste zij- en voorruiten
verboden, klopt dat?
Frans Zuiderhoek van
het Korps Landelijke Po
litiediensten (KLPD):
„Ja, ze belemmeren na
melijk het directe zicht
van de automobilist en
de communicatie met an
dere verkeersdeelne
mers. De achterste zijrui
ten en de achterruit mogen wel getint zijn of een folie
of coating bevatten (zie foto). Als de auto geen rechter-
buitenspiegel heeft, zoals veel oldtimers, mag de achter
ruit geen verkleuring vertonen. In dat geval vervangt de
achteruitkijkspiegel namelijk de buitenspiegel. Bij het
constateren van een overtreding schrijft de politie een
boete uit van 95 euro."
Ook 'n vraag? Mail naar vraagenantwoord@wegenermultimedia nl
Meer antwoorden vindt u op de site van de krant, rubriek Auto
Pickup L200 afgelost
Mitsubishi heeft zijn nieuwe L200, een sports utility
truck, laten zien op de show in Bologna. De
pick-up verschijnt het tweede kwartaal van volgend jaar
op de Nederlandse markt. Sinds 1988 zijn er 700.000 L
200's geëxporteerd vanuit de fabriek in Thailand. Ook
de nieuwe L200 wordt daar geproduceerd. Er komen
drie carrosserievarianten, de dieselmotor is nieuw.
De nieuwe L200.
Toyota RAV4 verrast
De nieuwe RAV4 van Toyota komt te koop voor prij
zen vanaf 28.750 euro, iets minder dan de prijs van
het vorige model. Eind januari staat de RAV4 bij de
dealer. Basisversie is de 152 pk 2.0 16v WT-i met hand-
geschakelde vijfversnellingsbak. De RAV4 2.2 D-4D
D-CAT Clean Power met 177 pk kost 39.950 euro. De die
selversies hebben een handgeschakelde zesversnellings
bak.
De RAV4 wordt iets goedkoper terwijl de uitrusting rijker
Ford helpt met tanken
Ford heeft een oplossing voor het probleem van ver
keerd tanken, dat jaarlijks honderdduizenden over
komt. Het Easy Fuel-systeem bestaat uit een simpele blok
kering in de vulpijp van dieselauto's die maakt dat het
pistool van een benzineslang er niet in kan. Moderne
dieselmotoren met hogedruk-injectiesystemen zijn heel
gevoelig voor verkeerde brandstof. In Engeland is onder
zoek verricht: in 2003 waren er 43.000 kapotte injecties
op 120.000 gevallen van benzine tanken in plaats van
diesel.
Saab spaart de nek
Alle geteste modellen van Saab hebben de hoogste
score behaald op het gebied van nekletselpreventie
bij een test door TTiatcham, een onderzoeksinstituut
van de Britse verzekeraars. De 9-3 Cabriolet, 9-3 Sport
Estate en 9-5 modellen behaalden, net als de 9-3 Sport
Sedan, vier sterren. Uit de tests bleek dat de actieve
hoofdsteunen van Saab probaat zijn tegen whiplash.
Voor meer informatie: www thatcham.org
Motorwegraceboek
Bij de Rooy en Mulders is de 15e uitgave van het Weg-
raceboek over motoren verschenen. Volledig in
kleur, A4-formaat en samengesteld door Henk Keule-
mans en Hans van Loozenoord. Natuurlijk veel aandacht
voor Valentino Rossi, die de GP-klasse bij de motoren
het afgelopen jaar domineerde, maar ook voor andere
coureurs als Capirossi, Hayden en o.a. Melandri en de Ne
derlanders die het seizoen mede kleur gaven. Het klas
sieke merk Bultaco krijgt een apart hoofdstuk.
Wegraceboek, Henk Keulemans en Hans van Loozenoord; isbn 90
809224-3-9:22,50 euro.
Wel of niet een plaatje
Naar aanleiding van de discussie in Auto rond de ken
tekening van klassieke bromfietsen: op internet be
staat de site www.hetisgeenplaatje.nl. De site is een par
ticulier initiatief en beantwoordt tal van vragen van be
zitters. De naam is een parodie op de RDW-site die ishet-
geenplaatje.nl heet.
Info: www.hetisgeenplaatje.nl