Zakenkostuum past Pietje Bell goed PZC GM Daewoo kan maar Q) Daewoo Gentra geen namen kiezen 27 TEST CHEVROLET Vraag antwoord vrijdag 16 december 2005 Was de Alfa Romeo 156 in zakelijke kringen nog een kwajongensachtige outsider, opvolger 159 moet het opne men tegen executives als Audi en BMW. De Alfa is er rijp voor. Vergis u niet in de foto: De Alfa 159 is liefst 23 cm langer en een stuk breder dan zijn voorganger. Foto Mare Bolsius Romeo 159 2.2 JTS Standaard o.a. acht airbags, antiwhiplash-techniek, bandenspannings meter, voorste zijruiten 5 mm dik, drie jaar of 120.000 km onderhoud gratis. Techniek: 2.2 JTS viercilinder 16-kleppen lijnmotor, 185 pk/6500 toeren, max. koppel 230 Nm/4500 toeren; zesversnellingsbak, schijfremmen rondom (voor geventileerd), hydraulische stuurbekrachtiging Lxbxh: 4,66x1,83x1,42 m Gewicht: 1490 kg. Tankinhoud: 70 I. Draaicirkel 11,1 m. 33.200euro Aanhanger: 1500kg geremd Verbruik: 1:9,5 Prijzen (euro): 1.9 JTS 31.200 12 JTS 37.450 3.2 JTS 4wd 45.250 1.9 JTDm 8v 32.950 16v 35.200 2.4 JTDm 20v 43.200 Q) De concurrentie BMW 3-serie Voor Tegen afwerking duur fijne motoren brave vormgeving stil interieur ruimte achterin t> Voor kwaliteitsbeleving gratis onderhoud rijgenoegen Tegen zitruimte achterin zicht naar achteren kofferknop sleutel Voor afwerking Tegen ongevoelig stuur universeel design ouder concept Conclusie: Als ooit nog iets een einde kan maken aan de kwaliteitsrepu tatie van Alfa Romeo, dan is het wel deze 159. Hij rijdt voortreffelijk, is met liefde ontworpen en maakt een degelijker indruk dan ooit. Door Joop van der Pol De 156 van Alfa Ro meo slaagde er nooit echt in de 'betere kringen' van de mobiele zakenwereld te bereiken. Hij was net te klein, had niet ge noeg status en leed nog onder twijfelachtige trekjesvan voor gangers met als gevolg: een fik se afschrijving. Toch mocht hij dankzij zijn in 1997 opwindend nieuwe voorkomen even rui ken aan het succes. Pakweg drie jaar omarmde de snel ver veelde leasewereld hem - als een outsider op sportschoenen hield hij korte tijd de populaire en prestigieuze sportsedans van bijvoorbeeld BMW en Audi bij. Opvolger 159 heeft als missie definitief een plek te veroveren in de overwegend Duits-Zweed se managersvloot. Hij is daar voor in een fraai designkos tuum gehesen en ziet er hele maal uit als one of the guys. Een dikke maat groter dan de 156, loerende koplampen, een scherp gesneden grille die de neus verticaal doorklieft, en- een 156-achterkant, maar dan wel een met spierversterkers. De 17 inch wielen barsten haast uit hun kasten. De 159 is lean mean, precies zoals de lea serijder ze graag ziet. Het interieur herinnert aan zijn voorzaat, en dat is goed. De vorm van het dashboard en het gevoel dat je de auto aantrekt als een jas - dankzij de uitste kend zittende stoelen - zijn ge bleven. Maar de materialen, de robuuste maatvoering, de af werking, het voelt wel anders - eerder Grundlich en zakelijk. De enige frivoliteit is het enor me, glimmende metalen paneel rond de fraaie middelste klok- kenwinkel. Opzichtig, je kunt er bijna je haar in kammen, maar er zijn zachtere tinten le verbaar. Sint-Pieter Een collega flapte er zoiets uit: „De 159, is dat niet die Opel met een Itaüaanse koets?" Voor een echte Alfist klinkt zo'n op merking als vloeken in de Sint-Pieter, en ze snijdt ook geen hout. Het is wel even het plan geweest, maar de 156-op- volger staat niet op dezelfde bo demplaat als de Opel Vectra of de jongste Saab 9-5. De bodem- groep is speciaal voor de 159 ontwikkeld. De benzinemoto ren, waaronder de 2.2 JTS in de testauto, komen van GM-merk Holden in Australië dat ze bouwt naar Alfa-receptuur, de diesels zijn van Alfa zelf. Uit het duim opsteken van 156-rijders onderweg leiden we af dat die in elk geval de vorm geving waarderen. Ook het rij gedrag blijkt rimpelloos: het on derstel is muisstil, de koets zo stijf als een plank en het sturen gaat zo direct en scherp als een pizzawieltje door een verse Mar- guerita. En nee, niet één ram meltje! Met de strak schakelende zes versnellingsbak is het lekker stoeien op de snelweg: in 4, 5 of 6, de smeuïge krachtbron laat zich gedwee bevelen. Een heer lijke aandrijflijn. Wel hadden we geregeld ruzie met gas- en koppelingspedaal bij het wegrijden in z'n één: dat ging óf met een schokje, óf met slippende koppeling. Mogelijk dat het hoge koppel in combina tie met het ultralichte motor blok daaraan schuld is. Of mis schien kunnen wij gewoon niet rijden. De beroemde Alfa-roffel, al op z'n retour sinds het verdwijnen van de boxermotoren, hoor je eigenlijk niet meer. Doe je ogen dicht, accelereer, en je waant je pakweg in welke ande re hoge middenklasser ook. Of dat jammer is moet u zelf maar beoordelen. De ruimte achterin, het zicht door de hooggeplaatste achter ruit en de toegankelijkheid van de kofferbak zullen bij de Ne derlandse Vereniging van Huis vrouwen geen erelidmaatschap losweken. Maar daarvoor is het dan ook een sportsedan: in een BMW 3 gaat het er net zomin ruim aan toe. Tandarts Het kofferdeksel troffen we ove rigens geregeld niet-afgesloten aan. Op de baardloze sleutel - de Alfa heeft zo'n modieuze startknop - zit de afstandbedie ning, en vermoedelijk drukten we die steeds in bij het uitne men. Moeten ze bij Alfa nog 'ns naar kijken. Kunnen ze meteen die deprimerende vrouwen stem uit het (optionele) naviga tiesysteem verwijderen. Het mens klinkt alsof elke rit naar de tandarts gaat, iets wat je in deze 159 trouwens nog fluitend zou doen. Hij biedt kwaliteit, volwassen afmetingen, massa's rijplezier en nog altijd een eigen gezicht. Dat zou genoeg moeten zijn om Alfa Romeo onderhand van zijn Pietje Beïlreputatie te verlossen. Als slagroom op de koop- of lea seovereenkomst geeft Alfa drie jaar of 120.000 km gratis onder houd. Kortom, die 159 gaat in derdaad zaken doen. Qi Suzuki Forenza DAEWOO Chevrolet, het uit de puinhopen van Daewoo herrezen GM-merk, wil terugkomen met kwa liteit. In Korea staan de Kalos-met-kont en een ■nieuwe suv al klaar. Maar GM Daewoo zou :iich ook druk kunnen maken over het merk- vntypebeleid. -DoorRien van der Steen „Het de Pieter Het moeilijkste? vasthouden van oude klanten." Stokman van Chevrolet Neder- ,-knd kijkt er wat vermoeid bij. Hij komt van ver. Drie jaar gele- -den zei hij het merk Daewoo vaarwel en sindsdien poogt hij .hetnieuwe merk Chevrolet aan jde man te brengen. Maar de ;Daewoo-rijders gingen voor voordelig, maalden niet om ®ago of uitstraling, dat waar Chevrolet om draait. Stokman: "Maat we komen weer terug. In Europa verkochten we in 2003 ;D°g 325.000 auto's, vorig jaar -was dat gezakt naar 180.000; nu zitten we weer op ca. 230.000. Vooral in het voormali ge Oost-Europa draaien we pri- 'ma." •Het voormalige Daewoo geeft veel geld uit om zich met Che vrolet in de picture te rijden op het World Touring Car Champions hip fWTCC). Wielspin Baas Nick Reilly van GM Dae woo Auto&Technology - zoals de Zuid-Koreaanse autofabri kant sinds de overname door General Motors heet - beseft hoe belangrijk autosport is. Het kost kapitalen, maar als autofa brikant koop je er bekendheid mee. een sportief imago en technische know-how. Chevrolet doet pas één seizoen mee, maar zit met zijn drie auto's al in de top tien. Reilly: „De Chevrolets hebben te kampen met wiel spin, waar de achterwielaange- dreven BMWs aanzienlijk min der last van hebben. Maar we boeken vooruitgang." In Azië blijft de merknaam Dae woo gewoon gehandhaafd. In de rest van de wereld was de naamschade te groot en daar om werd het grote boek van GM er eens op nageslagen. Che vrolet was nog voorradig, het roemruchte maar lichtelijk in onbruik geraakte merk uit de VS. Namenspoor GM Daewoo heeft dus de han den vol met zijn beschadigde imago. Wat meer duidelijkheid in naamgeving zou ook al hel pen. Er wordt bijvoorbeeld ge werkt aan de opvolger van de Evanda die in Korea Magnus heet, maar in juli naar Neder land komt als Epica. Dan hebben ze de Aveo, die in Korea Gentra heet, en die in fei te niks meer of minder is dan een Kalos-met-kont. In de VS heet-ie trouwens Suzuki Forenza. De Nubira heet in veel landen Lacetti terwijl de mpv Tacuma el ders en thuis in Korea weer Rez- zo genoemd wordt. Pr-man Pieter Stokman zegt zelf af en toe ook het namen- spoor bijster te zijn. Bovendien heet het merk in Azië nu dus nog Daewoo, in West-Europa Che vrolet, in Mexico en Canada Pon- tiac, in Australië Holden en in de VS Suzuki. Lees gerust even te rug als u wil. De Chevrolet Aveo, die in feite niets meer of minder is dan een Kalos met kont, heet in Korea Daewoo Gentra en gaat in de VS door het leven als Suzuki Forenza. Q) Chevrolet Aveo Daewoo wil komend jaar 200.000 Aveo's verkopen in zo'n 140 landen. In Nederland arriveert hij in februari, als aan vulling op de driedeurs Kalos. Captiva Topman Reilly voorziet de ko mende tien jaar vooral een groeimarkt in China, India en het eigen Korea. Zijn merk heeft voor alle segmenten een model klaar. Er staat nu name lijk ook een heuse suv op stapel die Captiva gaat heten. Hij komt in juni als 5- of 7-zitter met twee- of vierwielaandrijving. met vier- en zesciünder benzi nemotoren, maar ook met een diesel. De laatste is een 2.0 liter turbodiesel met common rail systeem, ontwikkeld door VM in Italië, naar keuze met 120 of 150 pk. Het merk maakte zich daar tot voor kort niet druk om, omdat in het thuisland tot nu toe geen personenautodie sels waren toegestaan. En Dae woo wil in Korea, waar reus Hyundai bijna de helft van de markt in handen heeft, meer in de pap te brokkelen hebben. Matiz GM Daewoo zal het vooral moe ten hebben van de kleine au to's. Want na de succesvolle Ma tiz - al komt die slecht uit de Eu- roNCap veiligheidstesten heeft de Koreaanse onderne ming nu van GM opdracht ge kregen kleine auto's voor het hele concern te ontwikkelen. De eerste Matiz kwam van Giu- giaro, en het is denkbaar dat Daewoo opnieuw zaken gaat doen met topontwerpers. Het ziet er ook niet naar uit dat GM Daewoo zijn heil moet zoe ken in het topsegment. Chevrolet kan groot worden door klein te blijven. En daar krijgt de fabriek nu van GM alle ruimte voor. Getinte ruiten achter en ach ter opzij zijn toegestaan Volgens mijn dealer zijn diep getinte voorste zij- en voorruiten verboden, klopt dat? Frans Zuiderhoek van het Korps Landelijke Po litiediensten (KLPD): „Ja, ze belemmeren na melijk het directe zicht van de automobilist en de communicatie met an dere verkeersdeelne mers. De achterste zijrui ten en de achterruit mogen wel getint zijn of een folie of coating bevatten (zie foto). Als de auto geen rechter- buitenspiegel heeft, zoals veel oldtimers, mag de achter ruit geen verkleuring vertonen. In dat geval vervangt de achteruitkijkspiegel namelijk de buitenspiegel. Bij het constateren van een overtreding schrijft de politie een boete uit van 95 euro." Ook 'n vraag? Mail naar vraagenantwoord@wegenermultimedia nl Meer antwoorden vindt u op de site van de krant, rubriek Auto Pickup L200 afgelost Mitsubishi heeft zijn nieuwe L200, een sports utility truck, laten zien op de show in Bologna. De pick-up verschijnt het tweede kwartaal van volgend jaar op de Nederlandse markt. Sinds 1988 zijn er 700.000 L 200's geëxporteerd vanuit de fabriek in Thailand. Ook de nieuwe L200 wordt daar geproduceerd. Er komen drie carrosserievarianten, de dieselmotor is nieuw. De nieuwe L200. Toyota RAV4 verrast De nieuwe RAV4 van Toyota komt te koop voor prij zen vanaf 28.750 euro, iets minder dan de prijs van het vorige model. Eind januari staat de RAV4 bij de dealer. Basisversie is de 152 pk 2.0 16v WT-i met hand- geschakelde vijfversnellingsbak. De RAV4 2.2 D-4D D-CAT Clean Power met 177 pk kost 39.950 euro. De die selversies hebben een handgeschakelde zesversnellings bak. De RAV4 wordt iets goedkoper terwijl de uitrusting rijker Ford helpt met tanken Ford heeft een oplossing voor het probleem van ver keerd tanken, dat jaarlijks honderdduizenden over komt. Het Easy Fuel-systeem bestaat uit een simpele blok kering in de vulpijp van dieselauto's die maakt dat het pistool van een benzineslang er niet in kan. Moderne dieselmotoren met hogedruk-injectiesystemen zijn heel gevoelig voor verkeerde brandstof. In Engeland is onder zoek verricht: in 2003 waren er 43.000 kapotte injecties op 120.000 gevallen van benzine tanken in plaats van diesel. Saab spaart de nek Alle geteste modellen van Saab hebben de hoogste score behaald op het gebied van nekletselpreventie bij een test door TTiatcham, een onderzoeksinstituut van de Britse verzekeraars. De 9-3 Cabriolet, 9-3 Sport Estate en 9-5 modellen behaalden, net als de 9-3 Sport Sedan, vier sterren. Uit de tests bleek dat de actieve hoofdsteunen van Saab probaat zijn tegen whiplash. Voor meer informatie: www thatcham.org Motorwegraceboek Bij de Rooy en Mulders is de 15e uitgave van het Weg- raceboek over motoren verschenen. Volledig in kleur, A4-formaat en samengesteld door Henk Keule- mans en Hans van Loozenoord. Natuurlijk veel aandacht voor Valentino Rossi, die de GP-klasse bij de motoren het afgelopen jaar domineerde, maar ook voor andere coureurs als Capirossi, Hayden en o.a. Melandri en de Ne derlanders die het seizoen mede kleur gaven. Het klas sieke merk Bultaco krijgt een apart hoofdstuk. Wegraceboek, Henk Keulemans en Hans van Loozenoord; isbn 90 809224-3-9:22,50 euro. Wel of niet een plaatje Naar aanleiding van de discussie in Auto rond de ken tekening van klassieke bromfietsen: op internet be staat de site www.hetisgeenplaatje.nl. De site is een par ticulier initiatief en beantwoordt tal van vragen van be zitters. De naam is een parodie op de RDW-site die ishet- geenplaatje.nl heet. Info: www.hetisgeenplaatje.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 27