Auto
1
Het hele wegennet
tegen je ruit geplakt
PZC
Mercedes' grote lobbes GL bulkt van elektronica
Bijdehand
tc3C!iebijlage
pzc.nl/auto
jV^adieepK."1
'fSSdm-ZeM 0113-315520
^Vlaanderen: 0114-372770
■an: 0113-315680
ijdag
16 december 2005
in samenwerking metQAutoTrack.nl
De Peilstok
O Ofschoon er de afgelopen twee jaar
minder auto's zijn gestolen, wisselden
in 2004 toch liefst 16.000 stuks onrechtmatig
van eigenaar. Wat moet er nog meer
gebeuren om autodiefstal terug te
dringen?Auto's starten met vingerafdruk?
Verplichten van een voertuigvolgsysteem?
Uniek chassisnummer aanbrengen? Stem mee
in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Trabant steelt harten
O Vorige week vroegen we u welk
verdwenen automerk u graag terug in
productie zou zien. De uitkomst lijdt geen
twijfel: het Oost-Duitse icoon de Trabant is
de onbetwiste winnaar onder de nostalgische
merken met 34 procent van de stemmen.
Austin is met 23 procent ook populair. Simca
en Rover hoeven van u niet meer.
0 Trabant
0 Austin
0 Triumph
O DAF
0 Borgward
Q NSU
0 Panhard
0 Rover
0 Simca
Welk automerk 2
graag
terug2ien?
34%
23%
14%
4%
3%
OEtienne Busink, Stichting Trabant Club Nederland:
„Misschien is de Trabant zo populair doordat hij in
een aantal recente films voorkomt, zoals 'Goodbye Lenin'
en 'Lepel'. Jongeren vinden de auto grappig. Hij is van
flexibel duroplast gemaakt en heeft een onafhankelijke
vering. De wielen kunnen bijna plat staan en nóg
doorrollen. Maar de vervuilende tweetaktmotor is niet
meer van deze tijd. En een Trabant zonder tweetakt, dat
is geen Trabant meer."
lekunt geen elektronisch hulpje verzinnen of
let zit standaard in de joekel van een suv die
tocedes ten doop houdt. In de GL mag je
nog net zelf sturen.
foor Joop van der Pol
fan Mercedes onlangs meldde
de bonkige G-klasse terrein-
aut0 °°k na 25 productiejaren
«fwoon blijft, was nog niet ge
zegd dat er niks nieuws zou aan
tonen. Tenminste, dat blijkt
ML want het merk kondigt een
axe GL-klasse aan. Het is een
de kluiten gewassen suv,
plaats voor zeven inzitten-
ai en geschikt voor asfalt en
fóreia Hij zit werkelijk bar
stensvol elektronica.
kge ruimtes
%n meerprijs rust Mercedes
e GL uit met het veiligheidssys
teem Presafe, al bekend uit ande
re topmodellen van het merk.
Bij een dreigend ongeluk acti
veert het systeem alle passieve
en actieve voorzieningen, van
gordelspanners tot abs en het
elektronisch stabiliteits pro
gramma esp. Dat systeem
maakt tevens dat een eventuele
aanhanger lekker stabiel achter
de auto hangt.
Aan de voorkant van de GL die
nen lege ruimtes tussen de car
rosserie en motoronderdelen
als deformatiezones, waardoor
voetgangers en fietsers bij een
onverhoopte aanrijding minder
kans op letsel lopen.
De ruim vijf meter lange lobbes
biedt de zeven inzittenden eer
steklas comfort. Als er minder
zitplaatsen nodig zijn, kun je
één of beide stoelen van de der
de zitrij in de vloer wegklap
pen. Met vijf zitplaatsen in ge
bruik is de bagageruimte dan
1240 liter groot, inclusief vlak
ke laadvloer.
De Mercedes is standaard uitge
rust met alle mogelijke terrein
assistenten: permanente vier-
wielaandrijving, luchtvering,
demping die zich aanpast aan
de ondergrond, snelheidsbe
grenzer voor afdalingen, wegrij-
assistent en offroad-abs. Top
punt is de offroad-pro techniek:
een verdeelbak met terreinre
ductie en 100-procent sperdiffe-
rentiëlen voor de verdeeltrans-
missie en de achteras. De be
stuurder kan de bodemvrijheid
verhogen tot maximaal 31 cen
timeter, waarmee de GL door
60 cm diep water kan.
September
Het aanbod van diesels en ben
zinemotoren varieert van 224
pk V6 (320 CDI) tot 388 pk V8
in de GL 500. Alle motorvarian
ten van de GL zijn standaard ge
koppeld aan een zeventraps au
tomaat. Mercedes bouwt de GL
in de DaimlerChrysler-fabriek
in Tuscaloosa, Alabama. Daar ko
men ook al de M- en R-klasse
vandaan.
Op de autoshow van Detroit in
januari beleeft de GL-klasse zijn
wereldpremière. In september
volgend jaar maakt hij de over
steek naar Europa, en dan zul
len pas de prijzen bekend wor
den.
trek in om met kabeltjes en
knopjes te klooien? Een blik in
de toekomst is glashelder, al
thans volgens analist Chris Jo
nes van Canalys: „In 2008 zul
len er in Europa twintig mil
joen navigatiesystemen per
jaar verkocht worden. Niet
voor niets stappen nu opeens
talloze nieuwe merken in. Uit
alle hoeken. Sony kennen we
van consumentenelektronica,
Blaupunkt vooral uit de radio
wereld, HP en Acer als compu-
termerken en VDO Dayton als
navigatiespecialist die tot nu
toe alleen inbouwsystemen le
verde. Het gaat ongelooflijk
snel. Ook minder klinkende su
permarktnamen als Medion,
Typhoon en Yakuma gaan mee
doen. Volgend jaar duikt het
prijspeil - schat ik - al onder de
200 euro."
Saillant detail: die voorspelling
betekent dat er alleen in ons
land tegen die tijd een half mil
joen zuignappen meer aan de
voorruiten gekleefd zitten. De
firma G1 assex kan zich in de han
den wrijven.
Elfjaar geleden bestel-
deje satellietnaviga-
in een BMW 7-se-
ne voor de prijs van
een fonkelnieuwe
SeatMarbella. Over
Mee, drie jaar is een
ducten - bijvoorbeeld de Nav-
man 320 - doorbreken zelfs al de
prijsbodem van 300 euro.
Marktleider TomTom reageert
subiet met een nieuw instapmo
del, de One, voor 399 euro. Voor
TomTom-begrippen een uitge
kleed kastje, voor menig gebrui
ker juist daarom interessant.
De One voldoet bij uitstek aan
de eis die wij met stip willen no
teren: plug and play. In goed Ne
derlands: een echt fijn systeem
haal je uit de doos en zet je des
noods ook met twee linkerhan
den binnen een paar minuten
aan het werk. Vraag daar dus
beslist naar bij een eventuele
aankoop. We ontdekten tijdens
onze expeditie ogenschijnlijk
zeer aantrekkelijke aanbiedin
gen waar bij nadere beschou
wing de complete navigatiesoft-
ware aan ontbrak.
Twintig miljoen
Het goede nieuws is dat steeds
meer merken de Tom-
Tom-koers volgen: makkelijk te
installeren apparaatjes, bijna in
tuïtief te bedienen via een aan-
raak-(touch screenjbeeldscherm.
Een logische trend, want hoe
veel mensen hebben er nog
0"itel r l ,Y
TomTom Go
Heel Europa; 699 euro
Visitekaartje van de marktleider.
Verbluffend simpel.
Verbeterde raambevestiging j
Voorbeeldige werking.
Aanraakscherm.
Ingebouwde bluetooth handsfree kit
Tipkoop microfoontje erbij
Afstandbediening
Ingebouwde harddisk
Oordeel
■fj) -&) fk)
Q Navigatiesystemen
aavigatiekastj e even
IEgoedkoop als een mo-
(iele telefoon.
Door Rob van Ginneken
ind 1994 tikte je
13.922 gulden af
voor een heus satel
lietnavigatiesysteem
in een nieuwe BMW
fcerie. Om de verhoudingen
ante geven: voor zo'n bedrag
[tochtje toentertijd ook een Su
zuki Alto of Seat Marbella. Satel-
lietnavigatie was hightech, on
gelooflijk exclusief en een ide
aal onderwerp voor de borrelta
fel. Eén probleempje maar: Ne
derland was nog amper digitaal
in kaart gebracht en over de
grens hield het subiet op. Een
kniesoor die er op lette.
Stroomversnelling
Inmiddels hebben de software
leveranciers elke gestrekte me
ter plaveisel, elk paaltje, ver
keersbord en huisnummer op
de digitale wegenkaart gezet.
En ze hebben eer van hun
werk, want de populariteit van
met name draagbare navigatie-
systeempjes heeft de ontwikke
lingen in een kolkende stroom
versnelling gebracht. De Tom-
Toms en andere kastjes staan
deze decembermaand op ontel
bare verlanglijstjes. Het gehalte
zuignappen op de vaderlandse
autovoorruiten neemt dag na
dag toe, en dientengevolge de
vieze kringen op het glas.
Er komen steeds meer apparaat
jes op de markt, de prijzen wor
den scherper en de aanbiedin
gen hebben de drogisterijke
tens bereikt. De eerste merkpro-
Navman ICS 320
Benelux, 299 euro
Basismodel van specialist.
Beperkte mogelijkheden
Lastige pijltjestoetsjes.
Vlotte routebegeleiding.
Lage prijs!
0ordeel -U ir -,Y
Oordeel
ViaMichelin X930
fcneta, va. 379 euro
Lekker licht en plat
Beperkte mogelijkheden.
Nadeel: beeldscherm spiegelt.
Sublieme zuignapbevestiging. m
Bediening: beeldscherm en sneltoetsen.
Toeristische adressen uit Michelin-gidsen ingebouwd
Mio A201
Benelux, 449 euro
Palmtop met satellietsensor
Niet snel, wel exact.
Bediening logisch, maar priegelig
Zwakke bevestiging.
Tip 1: bestel hem mét software.
Tip 2: vergeet voorganger Mio 168
TomTom One
Benelux; va. 399 euro
Handzaam
Functionele kleefvoet.
Aanraakscherm
Routebegeleiding snel
Geen thuislader meegeleverd
(S)malle Tango
Hij is getekend via
een lachspiegel,
haalt 240 kilometer per
uur en wordt gereden
door acteur George
Clooney: de Tango T600.
De Amerikaanse makers
zijn zó gefrustreerd
door de spits en smog in
Los Angeles, dat zij een
elektrisch wagentje aan
bieden dat maar de helft van een rijbaan nodig heeft. De
(s)malle Tango is 99 centimeter breed en biedt plaats
aan twee inzittenden achter elkaar. In vier seconden
snelt hij naar 100 km per uur. Een kooiconstructie afge
keken van raceauto's beschermt de inzittenden. De Tan-
go-voor-twee weegt 1400 kilo, bijna het dubbele van een
Smart ForTwo. Vooralsnog is hij alleen in de VS te koop
voor omgerekend 71.000 euro.
Meer informatie www.commutercars.com
Toekomst in Kia World
Tot eind december is de Kia KCV-UI conceptcar te zien
in Kia World, het zogeheten experience-center langs
de A2 bij Utrecht. Het is een compacte coupé-cabriolet
met een uit drie delen bestaand glazen dak met zonne
panelen. Kia is van plan
in 2009 een hierop geba
seerde coupé/cabriolet
aan het modellenpro-
gramma toe te voegen.
Kia World, Meijewetering 39,
industrieterrein Leidsche Rijn,
Utrecht (langs de A2). Open
ma t/m vrij 9-18u, za 9-17u.
Audi aan de start met diesel
Als eerste autofabrikant ter wereld doet Audi ko
mend jaar mee aan de 24 Uur van Le Mans met een
racewagen op diesel. De nieuwe Audi R10, die deze
week in Parijs werd gepresenteerd, beschikt over een
compleet nieuwe 5,5 liter twaalfcilinder TDI-motor met
twee turbocompressors. Met meer dan 650 pk en een
koppel van meer dan 1100 Nm overtreft het prototype
de prestaties van de meeste andere Audi-racewagens tot
dusver, waaronder ook voorganger R8.
De dieselracer van Audi is goed voor 650 pk.