Auto 1 Het hele wegennet tegen je ruit geplakt PZC Mercedes' grote lobbes GL bulkt van elektronica Bijdehand tc3C!iebijlage pzc.nl/auto jV^adieepK."1 'fSSdm-ZeM 0113-315520 ^Vlaanderen: 0114-372770 ■an: 0113-315680 ijdag 16 december 2005 in samenwerking metQAutoTrack.nl De Peilstok O Ofschoon er de afgelopen twee jaar minder auto's zijn gestolen, wisselden in 2004 toch liefst 16.000 stuks onrechtmatig van eigenaar. Wat moet er nog meer gebeuren om autodiefstal terug te dringen?Auto's starten met vingerafdruk? Verplichten van een voertuigvolgsysteem? Uniek chassisnummer aanbrengen? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Trabant steelt harten O Vorige week vroegen we u welk verdwenen automerk u graag terug in productie zou zien. De uitkomst lijdt geen twijfel: het Oost-Duitse icoon de Trabant is de onbetwiste winnaar onder de nostalgische merken met 34 procent van de stemmen. Austin is met 23 procent ook populair. Simca en Rover hoeven van u niet meer. 0 Trabant 0 Austin 0 Triumph O DAF 0 Borgward Q NSU 0 Panhard 0 Rover 0 Simca Welk automerk 2 graag terug2ien? 34% 23% 14% 4% 3% OEtienne Busink, Stichting Trabant Club Nederland: „Misschien is de Trabant zo populair doordat hij in een aantal recente films voorkomt, zoals 'Goodbye Lenin' en 'Lepel'. Jongeren vinden de auto grappig. Hij is van flexibel duroplast gemaakt en heeft een onafhankelijke vering. De wielen kunnen bijna plat staan en nóg doorrollen. Maar de vervuilende tweetaktmotor is niet meer van deze tijd. En een Trabant zonder tweetakt, dat is geen Trabant meer." lekunt geen elektronisch hulpje verzinnen of let zit standaard in de joekel van een suv die tocedes ten doop houdt. In de GL mag je nog net zelf sturen. foor Joop van der Pol fan Mercedes onlangs meldde de bonkige G-klasse terrein- aut0 °°k na 25 productiejaren «fwoon blijft, was nog niet ge zegd dat er niks nieuws zou aan tonen. Tenminste, dat blijkt ML want het merk kondigt een axe GL-klasse aan. Het is een de kluiten gewassen suv, plaats voor zeven inzitten- ai en geschikt voor asfalt en fóreia Hij zit werkelijk bar stensvol elektronica. kge ruimtes %n meerprijs rust Mercedes e GL uit met het veiligheidssys teem Presafe, al bekend uit ande re topmodellen van het merk. Bij een dreigend ongeluk acti veert het systeem alle passieve en actieve voorzieningen, van gordelspanners tot abs en het elektronisch stabiliteits pro gramma esp. Dat systeem maakt tevens dat een eventuele aanhanger lekker stabiel achter de auto hangt. Aan de voorkant van de GL die nen lege ruimtes tussen de car rosserie en motoronderdelen als deformatiezones, waardoor voetgangers en fietsers bij een onverhoopte aanrijding minder kans op letsel lopen. De ruim vijf meter lange lobbes biedt de zeven inzittenden eer steklas comfort. Als er minder zitplaatsen nodig zijn, kun je één of beide stoelen van de der de zitrij in de vloer wegklap pen. Met vijf zitplaatsen in ge bruik is de bagageruimte dan 1240 liter groot, inclusief vlak ke laadvloer. De Mercedes is standaard uitge rust met alle mogelijke terrein assistenten: permanente vier- wielaandrijving, luchtvering, demping die zich aanpast aan de ondergrond, snelheidsbe grenzer voor afdalingen, wegrij- assistent en offroad-abs. Top punt is de offroad-pro techniek: een verdeelbak met terreinre ductie en 100-procent sperdiffe- rentiëlen voor de verdeeltrans- missie en de achteras. De be stuurder kan de bodemvrijheid verhogen tot maximaal 31 cen timeter, waarmee de GL door 60 cm diep water kan. September Het aanbod van diesels en ben zinemotoren varieert van 224 pk V6 (320 CDI) tot 388 pk V8 in de GL 500. Alle motorvarian ten van de GL zijn standaard ge koppeld aan een zeventraps au tomaat. Mercedes bouwt de GL in de DaimlerChrysler-fabriek in Tuscaloosa, Alabama. Daar ko men ook al de M- en R-klasse vandaan. Op de autoshow van Detroit in januari beleeft de GL-klasse zijn wereldpremière. In september volgend jaar maakt hij de over steek naar Europa, en dan zul len pas de prijzen bekend wor den. trek in om met kabeltjes en knopjes te klooien? Een blik in de toekomst is glashelder, al thans volgens analist Chris Jo nes van Canalys: „In 2008 zul len er in Europa twintig mil joen navigatiesystemen per jaar verkocht worden. Niet voor niets stappen nu opeens talloze nieuwe merken in. Uit alle hoeken. Sony kennen we van consumentenelektronica, Blaupunkt vooral uit de radio wereld, HP en Acer als compu- termerken en VDO Dayton als navigatiespecialist die tot nu toe alleen inbouwsystemen le verde. Het gaat ongelooflijk snel. Ook minder klinkende su permarktnamen als Medion, Typhoon en Yakuma gaan mee doen. Volgend jaar duikt het prijspeil - schat ik - al onder de 200 euro." Saillant detail: die voorspelling betekent dat er alleen in ons land tegen die tijd een half mil joen zuignappen meer aan de voorruiten gekleefd zitten. De firma G1 assex kan zich in de han den wrijven. Elfjaar geleden bestel- deje satellietnaviga- in een BMW 7-se- ne voor de prijs van een fonkelnieuwe SeatMarbella. Over Mee, drie jaar is een ducten - bijvoorbeeld de Nav- man 320 - doorbreken zelfs al de prijsbodem van 300 euro. Marktleider TomTom reageert subiet met een nieuw instapmo del, de One, voor 399 euro. Voor TomTom-begrippen een uitge kleed kastje, voor menig gebrui ker juist daarom interessant. De One voldoet bij uitstek aan de eis die wij met stip willen no teren: plug and play. In goed Ne derlands: een echt fijn systeem haal je uit de doos en zet je des noods ook met twee linkerhan den binnen een paar minuten aan het werk. Vraag daar dus beslist naar bij een eventuele aankoop. We ontdekten tijdens onze expeditie ogenschijnlijk zeer aantrekkelijke aanbiedin gen waar bij nadere beschou wing de complete navigatiesoft- ware aan ontbrak. Twintig miljoen Het goede nieuws is dat steeds meer merken de Tom- Tom-koers volgen: makkelijk te installeren apparaatjes, bijna in tuïtief te bedienen via een aan- raak-(touch screenjbeeldscherm. Een logische trend, want hoe veel mensen hebben er nog 0"itel r l ,Y TomTom Go Heel Europa; 699 euro Visitekaartje van de marktleider. Verbluffend simpel. Verbeterde raambevestiging j Voorbeeldige werking. Aanraakscherm. Ingebouwde bluetooth handsfree kit Tipkoop microfoontje erbij Afstandbediening Ingebouwde harddisk Oordeel ■fj) -&) fk) Q Navigatiesystemen aavigatiekastj e even IEgoedkoop als een mo- (iele telefoon. Door Rob van Ginneken ind 1994 tikte je 13.922 gulden af voor een heus satel lietnavigatiesysteem in een nieuwe BMW fcerie. Om de verhoudingen ante geven: voor zo'n bedrag [tochtje toentertijd ook een Su zuki Alto of Seat Marbella. Satel- lietnavigatie was hightech, on gelooflijk exclusief en een ide aal onderwerp voor de borrelta fel. Eén probleempje maar: Ne derland was nog amper digitaal in kaart gebracht en over de grens hield het subiet op. Een kniesoor die er op lette. Stroomversnelling Inmiddels hebben de software leveranciers elke gestrekte me ter plaveisel, elk paaltje, ver keersbord en huisnummer op de digitale wegenkaart gezet. En ze hebben eer van hun werk, want de populariteit van met name draagbare navigatie- systeempjes heeft de ontwikke lingen in een kolkende stroom versnelling gebracht. De Tom- Toms en andere kastjes staan deze decembermaand op ontel bare verlanglijstjes. Het gehalte zuignappen op de vaderlandse autovoorruiten neemt dag na dag toe, en dientengevolge de vieze kringen op het glas. Er komen steeds meer apparaat jes op de markt, de prijzen wor den scherper en de aanbiedin gen hebben de drogisterijke tens bereikt. De eerste merkpro- Navman ICS 320 Benelux, 299 euro Basismodel van specialist. Beperkte mogelijkheden Lastige pijltjestoetsjes. Vlotte routebegeleiding. Lage prijs! 0ordeel -U ir -,Y Oordeel ViaMichelin X930 fcneta, va. 379 euro Lekker licht en plat Beperkte mogelijkheden. Nadeel: beeldscherm spiegelt. Sublieme zuignapbevestiging. m Bediening: beeldscherm en sneltoetsen. Toeristische adressen uit Michelin-gidsen ingebouwd Mio A201 Benelux, 449 euro Palmtop met satellietsensor Niet snel, wel exact. Bediening logisch, maar priegelig Zwakke bevestiging. Tip 1: bestel hem mét software. Tip 2: vergeet voorganger Mio 168 TomTom One Benelux; va. 399 euro Handzaam Functionele kleefvoet. Aanraakscherm Routebegeleiding snel Geen thuislader meegeleverd (S)malle Tango Hij is getekend via een lachspiegel, haalt 240 kilometer per uur en wordt gereden door acteur George Clooney: de Tango T600. De Amerikaanse makers zijn zó gefrustreerd door de spits en smog in Los Angeles, dat zij een elektrisch wagentje aan bieden dat maar de helft van een rijbaan nodig heeft. De (s)malle Tango is 99 centimeter breed en biedt plaats aan twee inzittenden achter elkaar. In vier seconden snelt hij naar 100 km per uur. Een kooiconstructie afge keken van raceauto's beschermt de inzittenden. De Tan- go-voor-twee weegt 1400 kilo, bijna het dubbele van een Smart ForTwo. Vooralsnog is hij alleen in de VS te koop voor omgerekend 71.000 euro. Meer informatie www.commutercars.com Toekomst in Kia World Tot eind december is de Kia KCV-UI conceptcar te zien in Kia World, het zogeheten experience-center langs de A2 bij Utrecht. Het is een compacte coupé-cabriolet met een uit drie delen bestaand glazen dak met zonne panelen. Kia is van plan in 2009 een hierop geba seerde coupé/cabriolet aan het modellenpro- gramma toe te voegen. Kia World, Meijewetering 39, industrieterrein Leidsche Rijn, Utrecht (langs de A2). Open ma t/m vrij 9-18u, za 9-17u. Audi aan de start met diesel Als eerste autofabrikant ter wereld doet Audi ko mend jaar mee aan de 24 Uur van Le Mans met een racewagen op diesel. De nieuwe Audi R10, die deze week in Parijs werd gepresenteerd, beschikt over een compleet nieuwe 5,5 liter twaalfcilinder TDI-motor met twee turbocompressors. Met meer dan 650 pk en een koppel van meer dan 1100 Nm overtreft het prototype de prestaties van de meeste andere Audi-racewagens tot dusver, waaronder ook voorganger R8. De dieselracer van Audi is goed voor 650 pk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25