Paard als economische vernieuwer Zeeuws imago moet veel beter PZC Salarisverwerker verwacht voor veel groepen vooruitgang 25 Commissaris Wim van Gelder breekt lans voor andere campagne het bedrijf donderdag 15 december 2005 ABN Amro zet Bouwfonds in etalage AMSTERDAM - ABN Am ro wil zijn vastgoedonder deel Bouwfonds verkopen. Het onderdeel behoort niet langer tot de kernactivitei ten. liet de bank gisteren «eten. ABN Amro peilt in ":-f het eerste kwartaal vol gendjaar de belangstelling voor Bouwfonds. ABN Amro stootte maan dag al zijn deel in de Hon gaarse K&H Bank af aan het Belgische KBC voor JJ 1510 miljoen euro. Bouw- g fonds houdt zich bezig met :1 vastgoedontwikkeling en de financiering daarvan. In maart gingen de hypothe ken van Bouwfonds over naar ABN Amro Neder land, waarmee de bank in grootte het derde hypo- theekbedrijf van Neder land werd. Bouwfonds behaalde in de eerste negen maanden van dit jaar een nettowinst van 95 miljoen euro en een om zet van 360 miljoen euro. De vastgoedbank ontwik kelt kantoren, winkels en woningen Het onderdeel is actief in Nederland, België, Duitsland, Denemarken, Frankrijk, Spanje, Tsjechië en Slowakije. In 2004 ver kocht Bouwfonds ongeveer 10 000 woningen. ABN Amro. dat Bouw- londs begin 2000 overnam, niet kwijt hoeveel het bedrijfsonderdeel moet op brengen. Bouwfonds staat volgens een woordvoerder voor iets meer dan 1 mil jard euro in de boeken. ABN Amro meldde giste ren ook dat het in augustus van 2004 aangekondigde I besparingsplan, dat de kos- 'on vanaf 2007 met jaar- li hjks 600 miljoen euro moet I verreinderen, goed op sche- I" ma ligt. De bank verwacht nu dat de bezuinigingsope- i ratie vanaf 2008 op ten rrün- j sré 750 miljoen euro uit komt. De bank herhaalde de ver- J-wachting dat de netto- Ij winst, exclusief eenmalige 'L en' over de tweede "elft van dit jaar ten min ste gelijk is aan die in het "erste halfjaar. Toen be- droeg de nettowinst 1,88 T miljard euro. ANP v door Henk Postma RITTHEM - Het paard als hel per in het akkerbouvvbedrijf. Ouderwets? Wie dat denkt, is niet van deze tijd. Want het paard is terug. Als toonbeeld van innovatie. Tuinbouwbedrijf Eindelienge, gelegen tussen Oost-Souburg en Ritthem, heeft daar inmiddels vijfentwintig jaar ervaring mee. In Nederland zijn ze nog op de vingers van één hand te tellen: boeren die de paardentractie in ere herstellen. Maar elders groeit de interesse explosief. Zo als in Duitsland. Daar schoven al meer dan tweehonderd boe ren de tractor aan de kant, om die te vervangen door het paard. Met nostalgie heeft dat niets te maken. Het is een keiharde keus voor rendement, zegt Leo de Vis ser, met echtgenote Mieke de drijvende kracht achter het bio- logisch-dynamisch tuinbouwbe drijf Eindelienge. Dag in dag uit is hij er met zijn paarden in de weer. Ze helpen hem ploegen, zaaien en maaien, hooien, wieden, eggen en bemes ten, oogsten en wat al niet meer. Hij begon daar vijfentwintig jaar geleden al mee. Destijds ver klaarden ze hem voor gek. Te genwoordig geldt hij als lich tend voorbeeld. Koopt De Visser weer eens een nieuw paarden- werktuig, dan krijg hij daar sub sidie voor. Niet vanwege inspan ningen vopr behoud van Zeeuws erfgoed, maar omdat hij de eco nomie van het platteland ver nieuwt. Het Publiciteitscentrum Biologische Landbouw pochte laatst met de resultaten: „Het blijkt dat het bedrijf van Leo en Mieke bij de hoogste opbreng sten en de laagste mestgiften zit." Een groot voordeel is een betere vruchtbaarheid van de grond. Er is veel minder sprake van structuurbederf dan bij het gebruik van tractoren. Rendabel De gangbare landbouw in Ne derland, met hoog energiever bruik, zowel voor kunstmest als machines, is al lang niet meer rendabelBoeren zoeken alterna tieven, en vinden die steeds va ker in de biologische, of zelfs biologisch-dynamische land bouw. Die levert, zegt De Vis ser, gezonder en smaakvoller voedsel op, en is zowel beter voor de grond als voor het mi lieu. Het paard blijkt daarbij bij- Leo de Visser achter de ploeg. Het biologisch-dynamisch tuinbouwbedrijf Eindelienge draait voor een belangrijk deel op paardenkracht. Dat houdt de grond vruchtbaar. Met hoge opbrengsten en lage bemestingskosten als resultaat. foto Lex de Meester zonder geschikt als productie middel. Met dat al is een goed belegde boterham te verdienen, zo wordt op Eindelienge bewe zen. Er zit natuurlijk wel wat meer handwerk aan vast. Maar het geeft voldoening. „Zelfs wanneer de gangbare manier van landbouw aanzienlijk meer geld zou opleveren, dan nog zou ik daar niet mee willen ruilen." De Visser heeft er niet voor door geleerd. Jawel, hij is een telg uit een volbloed boerengeslacht. Maar dat hij in de landbouw z'n brood zou gaan verdienen, dat had hij niet verwacht. „Boeren kregen opdracht zo goedkoop, en zo veel mogelijk voedsel te produceren. Daarmee werd een negatieve spiraal in werking ge zet: steeds meer kunstmest, steeds meer mechanisatie. Het is inmiddels wel duidelijk dat dit uiteindelijk de bodem heeft weg geslagen onder een gezonde be drijfsvoering." De Visser wenste niet in die spi raal terecht te komen. Dus ging hij aan de slag als werktuig bouwkundige. Maar er was één aspect dat hem aan het boeren- Naam: Maatschap Eindelienge Plaats: Ritthem Opgericht: 1980 Aantal medewerkers: 3 Omvang: 9,5 hectare bestaan gebonden hield: zijn lief de voor het paard. Daar hield hij er twee van, niet om mee te boeren, maar voor z'n favoriete sport: de nngrijderij. „Ik had m'n paarden bij anderen in de kost lopen. Tot ik wat grond kon kopen, twee hectare, te veel voor die twee paarden. Dus ge bruikte ik een gedeelte om er wat op te tuinieren." Voor hij het in de gaten had, groeide die liefhebberij uit tot een biolo gisch-dynamisch tuinbouwbe drijf. Er kwam een winkeltje bij, en om dat alles te beheren richtte hij met z'n vrouw de Maatschap Eindelienge op. Harde werkers Het bedrijf beschikt nu over 9,5 hectare grond, verdeeld over vier niet te ver uit elkaar gele gen kavels. Daar horen nu acht paarden bij, oudjes die het rus tig aan mogen doen, jonkies die het vak nog moeten leren, en harde werkers die in de bloei van hun leven zijn. Verder her bergt het bedrijf vijf slachtrun- deren en vijfentwintig kippen. Op het land groeien spinazie, pastinaak, pompoen, vroege aardappelen, groene kool en knolselderij, voornamelijk voor de groothandel, voederbieten voor het vee, en allerlei bijpro ducten als sla, boontjes en to maat voor in de winkel. Ze hebben er de handen vol aan.'s Zomers zo'n tachtig uur, en 's winters altijd nog wel zo'n zestig uur per week. Daarnaast bestiert Leo als voorzitter de Zeeuwse ringrijderij. Mieke doet de boekhouding, de winkel en helpt mee op het land. Eén vaste kracht steekt de helpende hand toe. Het is een arbeidsintensieve be doening. Daar staat tegenover dat de gewassen tegen een stoot je kunnen. „Onze gewassen groeien gelijkmatig op. Ze zijn goed bestand tegen ziekten. Zo nodig gebruiken we natuurlijke bestrijdingsmiddelen. Maar dat kost ons niet meer dan zo'n hon derd tot tweehonderd euro per jaar." Aan klanten geen gebrek. Althans, wanneer we wat verder kijken dan Nederland ..We le ven voor een deel van de export. In Nederland loopt het zo hard nog niet. In Duitsland, Scan dinavië of Engeland wel. Daar is de productie te laag om de ei gen behoeften te dekken." Gerechtshof grijpt in bij Versatel AMSTERDAM - De Ondernemingskamer van het ge rechtshof in Amsterdam heeft gisteren hard ingegrepen bij Versatel. De rechter benoemt drie commissarissen bij het kabel- en telecombedrijf om te voorkomen dat het re gels voor goed ondernemingsbestuur omzeilt. De Ondernemingskamer honoreert daarmee een verzoek van een groep minderheidsaandeelhouders, die zich al en kele maanden verzet tegen de overname van Versatel door Tele2. Volgens de groep wilde Versatel vandaag op een aandeelhoudersvergadering een regel schrappen die de onafhankelijkheid van de commissarissen waarborgt. Dat is in strijd met de code-Tabaksblat voor goed onder nemingsbestuur. ANP Investeringen flink aangetrokken VOORBURG - De Nederlandse industrie heeft dit jaar flink meer geïnvesteerd dan in 2004. Ondernemers gaan ervan uit dat de investeringen 13 procent hoger uitko men. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek gisteren. Voor volgend jaar verwachten de ondernemers een inves teringsniveau dat gelijk is aan 2005. Daarmee zijn ze posi tiever dan in het voorjaar, toen werd uitgegaan van een daling van 17 procent. ANP Werknemers werken langer door DEN HAAG - De omzetting van de VUT naar minder aan trekkelijkere prepensioenregelingen heeft er toe geleid dat werknemers langer doorwerken. Dat concluderen on derzoekers van het Centraal Planbureau in een studie die gisteren is gepubliceerd. Ze bekeken daarvoor het gedrag van medewerkers van pensioenfonds ABP gedurende de periode 1997-2000. Zij waren de eerste werknemers die te maken kregen met de nieuwe prepensioenafspraken. Uit het onderzoek blijkt nu dat werknemers als gevolg van de nieuwe, sobere re gels gemiddeld vier maanden tot negen maanden langer doorwerken. Het kabinet schaft overigens per 1 januari de fiscale faciliteiten voor VUT en prepensioen af. ANP Heijmans reorganiseert DEN BOSCH - Bouwbedrijf Heijmans wil een reorganisa tie doorvoeren bij zijn vastgoedbedrijf Hijbeek uit Zwijndrecht. Het is de bedoeling het onderdeel volgend jaar onder te brengen bij andere vastgoed- en bouwbedrij ven van Heijmans. Gedwongen ontslagen worden niet uit gesloten, zo liet Heijmans gisteren weten. Bij Hijbeek werken negentig mensen. De dochteronderne ming is dit jaar goed voor een omzet van ongeveer 25 mil joen euro. ANP Endemol trekt op naar India AMSTERDAM - Endemol gaat de Indiase markt op. Daar toe heeft het amusementsbedrijf Endemol India opge richt. Met India is Endemol nu actief in 23 landen, zo meldde de onderneming gisteren. Endemol is in onderhandeling met een aantal Indiase tv-zenders om enkele programmaformats te verkopen. Met een zender, SET, is al een tweejarig contract geslo ten. ANP door Maurice Wilbrink DEN HAAG - Veel mensen kun nen het niet geloven, maar het nettoloon van de meesten stijgt volgend jaar. Salarisverwerker ADP stuit op onterecht pessimis me. Uit loonberekeningen blijkt dat veel groepen in 2006 een plus(je) boeken. Dat de meesten dat niet geloven is typerend voor de onzekerheid over de uit werking van overheidsmaatrege len (nieuwe zorgstelsel en koop krachtmaatregelen). Salarisverwerkers als ADP (bijna een miljoen loonstroken per jaar) en LogicaCMG (1,3 mil joen) vergeleken het salaris van 2005 met het te verwachten loon in januari 2006 Ze gaan uit van gemiddelden. Ook is de zorgtoe- slag meegenomen. Die loopt niet via het loon, maar wordt uitge keerd door de fiscus. ADP concludeert dat men er over de hele linie gemiddeld net to op vooruit gaat. LogicaCMG voorziet bij de lage én bij de ho ge inkomens een kleine achter uitgang, de rest staat in de plus. De reden dat de uitkomsten iets van elkaar afwijken, schuilt vooral in de effecten bij uiteenlo pend samengestelde huishou dens. De grootste positieve af wijking van het gemiddelde net toloon doet zich voor als het om een huishouden gaat met kinde ren onder de 18 jaar en waar men nu nog particulier is verze kerd. Ook de inschatting van de kosten van de zorgpolis kan tot kleine nettoverschillen leiden. De berekeningen van ADP en LogicaCMG vallen gunstiger uit als ook CAO-loonstijging wordt meegenomen. Werknemers kun nen ook profiteren van een extra periodiek, een automati sche periodiek of een incidente le meevaller. Er zijn ook maatre gelen genomen die niet via de loonstrook zichtbaar zijn, maar wel de koopkracht raken, zoals het schrappen van lesgeld en het gebruikersdeel ozb, een ho gere tegemoetkoming kosten kinderopvang of een hogere 'kin derkorting'. De grootste netto-effecten wor den veroorzaakt door het nieu we zorgstelsel. Verder wordt het nettoloon in januari beïnvloed door een lagere WW-premie en andere tarieven voor de loonbe lasting. Globale berekeningen van LogicaCMG duiden er op dat de laagste inkomens er netto volgend jaar nauwelijks op voor uit gaan. De middeninkomens (2750 tot 4250 euro bruto per maand) profiteren het meest, de hogere inkomens weer weinig. Als LogicaCMG de salarisbere keningen op sectorniveau maakt, komen er wel opvallende afwijkingen van het gemiddelde naar voren. Dan blijkt dat de prijs van het pensioen ineens zwaar weegt. Zo gaan alle ge meente-ambtenaren er in 2006 op vooruit, omdat hun ABP-pen- sioenpremie daalt. Veel van de ze ambtenaren zullen bovendien maximaal profiteren van de kor ting op de ziektekostenpremie, die hun werkgever uit het vuur sleept. De 341.000 werknemers in de kleinmetaal (loodgieters, instal lateurs, automonteurs) zien hun pensioenkosten juist oplopen. Dat is vooral zuur voor degenen die bruto 1750 tot 2500 euro ver dienen. Zij zien hun nettoloon dalen met enkele euro's tot ruim een tientje. De hoge inkomens worden geconfronteerd met een veel groter nettoverlies. Bijna alle categorieën zieken huispersoneel houden netto meer over, vanaf 2750 euro bru to per maand loopt dat snel op - van enkele tientjes netto per maand (middeninkomens) tot zestig a tachtig euro netto (grootverdieners). De voordelen ontstaan in de pensioensfeer en door een premiekorting voor de zorgverzekering. Alleenverdieners ADP maakte berekeningen voor diverse huishoudtypes. Een ge zin met een verzameld maandin komen van 4600 euro bruto (een fulltimer met 3250 euro bruto, een parttimer met 1350 euro bru to en twee kinderen onder de achttien jaar) ziet het netto maandinkomen met zo'n 110 eu ro toenemen. Ook een gezin met éénverdiener (nu nog particulier verzekerd, met twee kinderen onder de achttien) boekt een ste vige nettowinst: plus 143 euro bij een bruto jaarinkomen van ruim 42.000. Wie nu in het zie kenfonds zit en kinderen heeft merkt weinig. Alleenstaanden boeken een lichte nettowinst of een klein nettoverlies. GPD jjoorRinus Antonisse ghjftgy Kutten nk MIDDELBURG - Zeeland moet een beier imago krijgen. Dat ac& daat nog steeds als een paal bo- 2 naier, vindt commissaris v* tan de koningin Wim van Gel- e:-'t Een imagocampagne blijft "f;t dan ook nodig. „Bij mijn sollici- "1 [alie naar Zeeland in 1992 had ikzelf het verkeerde beeld dat |i nu volop aan hel bestrijden tan Gelder waagt zich niet aan an oordeel over de opzet van de iekritiseerde en op een laag pit- is uezette campagne Welkom in island. De slagzin als zodanig it hij met zo slecht, is alles -0 „thij erover kwijt wil. Wel te- v fce3t hij aan dat de campagne Vervuild' is geraakt met allerlei "toeters en bellen, waardoor het eigenlijke doel uit het oog is ver loren. ten campagne blijll volgens de commissaris noodzakelijk om ge makkelijker nieuwe werkne mers naar Zeeland te kunnen 'trekken, met name de leeftijds- 25-40 jaar. Dat is niet al- ;W nodig vanwege nieuwe kerkgelegenheid, maar zeker jok ter vervanging van de groep rderen die komende jaren uit f mt arbeidsproces stapt. Die po- ÉEtiéle werknemers mijden nu provincie. Een Zeeuwse imagocampagne blijft nodig, vindt commissaris van de koningin Van Gelder, foto's Dirk-Jan Gjeltema en Ruben Oreel 'iue Welcome omdat ze er een verkeerd beeld van hebben, beklemtoont Van Gel- Jk merk bij het bedrijfsleven I I 'tót ze mensen van buiten nodig hebben en er moeite mee heb- I ben die te krijgen, vanwege het verkeerde beeld. Dat werkt r1 ijoor. Ik kan het niet hard ma- v? fen maar ik heb het idee dat inensen clie vanuit Zeeland *7 3oor-solliciteren een handicap hebben", zegt de commissaris. ,£i 'let is daarom nu meer nodig St imago te veranderen dan ïien ik aantrad als commissa- 't1 fensen hebben nog steeds een Uerwets idee van Zeeland, 'denkt hij. ..Het beeld klopt niet 2el de werkelijkheid. Dat is ge- nnnd op de lagere school en niet veranderd. Zeeuwen heb ben ook niet altijd een juiste voorstelling van de provincie. Een verkeerde kijk op Zeeland kan nooit positief uitwerken." Zijn persoonlijke beeld was trou wens snel bijgesteld en sinds dien is hij fanatiek het echte Zeeuwse imago aan het uitdra gen „De grote verrassingen wa ren de economische mogelijkhe den die ik aantrof, met in grote mate het accent op de procesin dustrie: ik dacht dat de nadruk veel meer op water zou liggen. Dan het culinaire aspect waar we echt goed in zijn, wat niet al leen tot uitdrukking komt in aantallen sterren. Veel Zeeuwen beseffen dat niet. En ik had echt niet verwacht dat het culturele klimaat zo goed zou zijn." Initiatief Van Gelder herinnert er fijntjes aan dat Provinciale Staten des tijds zélf.-het initiatief namen voor een imagocampagne, met de nadruk op het naar Zeeland halen van jongere mensen. Gaan deweg zijn er allerlei zaken bij gekomen De campagne moet ook bedrijven aantrekken en pensionado's. Als we toch bezig zijn kan mooi een stukje toeris tische promotie meeliften - was de opvatting in politiek Zee land. De commissaris noemt dat een verkeerde verbreding. Be drijven trek je niet met een ima go-campagne, gericht op (jonge re) potentiële werknemers, bena drukt hij. Ouderen die Zeeland kiezen voor de laatste levensfa se ook niet en evenmin toeris ten Van Gelder: „Welkom in Zeeland wil een reëel beeld ge ven. Een toeristische campagne is vooral illusies verkopen. Ik heb nog nooit een folder gezien met foto's van het strand in de regen." Zeeland moet gewone mensen aan gewone mensen la ten uitleggen waarom het hier goed werken en wonen is, meent de commissaris. „En dat koppe len aan dingen die in Zeeland de moeite waard zijn, zoals natuur en landschap, cultuur, cultuur historie en het culinaire. Je moet geen pretenties toevoegen. Gewoon: je bent welkom hier." De wens om na korte tijd de re sultaten van de campagne te wil len nagaan is verkeerd, stelt Van Gelder. „De effecten van dergelijke campagnes zijn nau welijks te meten en zeker niet binnen drie jaar. Ik ben veel bui ten Zeeland en praat met veel mensen in veel verbanden. Ik loop iedere keer weer tegen die rare stereotypen op De urgentie van een betere beeldvorming is nog steeds erg hoog. Ik hoop dat er een heroverweging komt en dat de campagne aangepast doorgaat De rem om de stap naar Zeeland te doen móet wor den weggenomen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25