PZC Starters gaan bij bosjes onderuit Werven halen meer orders binnen Uithollen naar het pensioen Zeeuwse kust is opnieuw minder in trek leeuws project moet nieuwe zelfstandigen beter ondernemen leren uchtvaart gnaleert pgaande lijn Respect voor vuur en vloeibaar metaal ..it: 0113-315649 SS'cticSpzc.nl £,31,4460 AA ?oes '"SwiX'ieel.nd: 0113.315520, "1Vlaanderen: 0114-372770; gStBMsasoo. londerdag 15 december 2005 fHenkPostma hddELBURG - Steeds meer m gaan zelfstandig aan de als ondernemer, maar het ze vaak niet het hoofd bo- i water te houden. Schrikba- J vaak gooien ze het bijltje bij neer. De Zeeuwse Kamer Koophandel maakt zich pat ernstig zorgen over. Een i fojectgroep gaat proberen het jle keren. jjjks beginnen ruim 1500 teuwen een eigen bedrijfje, jaivan lijden er 600 schip- tuk, bijna 400 al in het eerste ar De Kamer van Koophandel idtdat af uit landelijke cijfers, je sporen aardig met de prak- kavanngen in het Zeeuwse, de indruk van woordvoerder bc Volleman. .Kamer van Koophandel riep deren het project Start/ Door- irtinhet leven. Dit 'voor Ne tland uniek' samenwerkings- iiand moet bevorderen dat -jfctende ondernemers in Zee- ji beter beslagen ten ijs ko- Deelnemers zijn instanties ueacht worden zich daar al ■ja mee bezig te houden: in- Btiecentrum Syntens, de :>!en voor hoger en middel- irberoepsonderwijs, het On- nanersklankbord. midden- kleinbedrijf (MKB), het bws Participatiefonds en linde laatste plaats de Ka- •van Koophandel zelf. kereenkomst fcgenwoordigers van die in- sngen ondertekenden gister- iiag een overeenkomst waar- ize beloven beter met elkaar te werken, zodat Hjstartende ondernemers ge- -EXÈVE - Luchtvaartmaat- ippijen herstellen zich lang ui van de economische neer lig van de afgelopen jaren en hoge olieprijs. Steeds meer (voerders zijn in staat winst hoeken. herstel is echter fragiel, !tde internationale organisa- voorluchtvaartmaatschappij- IATA. De winstgevendheid jft beneden peil. De sterke sagiersgroei van de afgelo- twee jaar vlakt af en een sdinge crisis, zoals een uit- fci van een grieppandemie, de sector weer de rode cij- i a duwen se luchtvaart- ippijen boeken dit jaar iwrlies van 6 miljard dollar, 'it Brian Pearce, hoofd ische zaken bij de IATA. is minder dan het verlies raim 7 miljard dollar waar itie eerder dit jaar vanuit ging. „De laatste ?den van dit jaar is olie ^foper geworden", zei Pear- psteren in Genève. volgend jaar voorziet de »m een verlies van 4,2 mil- dollar. maar voor 2007 <pthi] dat de vervoerders een it boeken van 6,2 miljard Ptf- Daarmee zou een einde aan jaren van verliesge- tid. De opleving vindt ove- alleen plaats in Europa hit ANP makkelijker toegang krijgen tot adviseurs met specifieke deskun digheden. Het project roept daarnaast een 'Startersplein' in het leven: een speciaal loket en een website waar beginnende on dernemers terecht kunnen met al hun vragen. Ook wordt informatie gegeven tijdens beurzen en evenemen ten. Er zijn workshops en cur sussen in de maak, waarmee startende ondernemers hun voordeel kunnen doen. En er wordt een 'startersvoucher' geïn troduceerd: een 'veredeld bon nenboekje' dat de drempel ver laagt naar het inroepen van hulp en het inwinnen van advie zen. Gemakkelijker Het is de afgelopen jaren steeds gemakkelijker geworden als zelf standige aan de slag te gaan. De overheid schrapt namelijk steeds meer vestigingseisen. Uit keringsgerechtigden wordt het binnenkort nog gemakkelijker gemaakt een eigen bedrijfje te beginnen. Met als gevolg dat steeds meer mensen naar de Ka mer van Koophandel snellen om zich als ondernemer te laten in schrijven. Menigeen blijkt daar voor niet in de wieg gelegd, of mist de kennis die nodig is voor goed ondernemerschap. Begin nende ondernemers lopen vaak al snel tegen wetten en regels waarvan ze het bestaan niet wis ten. Vaak blijkt dat ze er niet, of slechts met grote moeite aan kunnen voldoen. Ze missen de vereiste kwalificaties, of hebben eenvoudigweg het geld niet om vereiste voorzieningen te tref fen. Slechte voorbereiding „De belangrijkste oorzaak van falend ondernemerschap is de slechte voorbereiding", zegt KvK-woordvoerder Volleman. „Nogal wat starters nemen niet de moeite eerst een goed onder nemersplan te maken. Ze begin nen out of the blue.Ze kunnen daardoor voor onaangename ver rassingen komen te staan. Volle man somt de meest voorkomen de struikelblokken op: te weinig startgeld; te hoge verwachtin gen; onderschatting van de hoe veelheid werk; een te duur be drijfspand; te weinig oog voor klanten die niet of te laat beta len; een te grote afhankelijkheid van één opdrachtgever. De Kamer van Koophandel laat uitzoeken welke van al die oor zaken de startende ondernemers in Zeeland het meest parten spe len. Medio 2006 zullen de resul taten bekend zijn. Een mal wordt volgegoten bij Precisiewerk Zierikzee. door Inge Heuff ZIERIKZEE - Voorzichtig giet Peter van der Velde het vloeibare metaal in de vorm. Zijn collega Peter de Ruiter plaatst even voorzichtig de gevulde vorm tegen de steun. Met de afstandsbe diening opent Van der Velde de oven zo dat De Ruiter een nieuwe vorm uit de oven kan pakken. En het gietproces her haalt zich. Als er iets is wat je bij de fijngieterij van Precisiewerk in Zierikzee leert, dan is het wel respect voor vuur en vloei baar metaal. Met drie ovens en even zo veel smeltinstallaties is het voorzichtig werken. „Het eerste wat je hier leert, is dat alles wat je aanpakt heet kan zijn", zegt Van der Velde. Ondertussen schept hij metalen korrels in een van de smelt kroezen. Een vonkenregen spat rond. „Er zit blijkbaar wat vocht tussen de korrels", is het commentaar. Als de kroes vol vloeibaar metaal zit, zet hij een donkere bril op en doet hitteweren- de handschoenen aan. Vervolgens brengt hij met een inductiestaaf de tem peratuur in de kroes tot boven de 1600 graden. Met twee stokken schraapt hij vervolgens de slakken (verontreiniging) uit de kroes. Intussen heeft hij De Ruiter gebeld. Die verschijnt met een lange brandwerende jas en handschoenen. De hoofdbedek king heeft een donker glasplaatje waar door hij kan kijken; een boerka is er niets bij. Als Van der Velde de oven op afstand opent, kan De Ruiter met een foto Marijke Folkertsma tang een van de 'bomen' pakken uit de roodgloeiende oven die ruim 1000 gra den meet. De oven sluit zich en de vorm wordt volgegoten. Precisiewerk is een fijngieterij die met de verloren was me thode werkt. Elke boom bestaat uit een giettrechter waarop de kleine modellen zijn bevestigd. Voordat hij in de gieterij komt, heeft de boom een proces doorlo pen waarbij de was gesmolten is en er keramische mallen zijn ontstaan. Door de mallen vol te gieten met vloeibaar metaal ontstaat het gewenste product. door Ron Meershoek ZOETERMEER - De Nederland se werven hebben dit jaar voor 1,5 miljard euro aan orders bin nengekregen voor de bouw van in totaal circa 130 zeeschepen. In 2004 was dat 1,2 miljard eu ro. Dat heeft voorzitter M. Bus ker van de Vereniging Neder landse Scheepsbouw Industrie (VNSI) gisteren bekendge maakt. De kleine scheepsbouw, onder meer binnenvaartschepen en sle pers, is dit jaar goed voor orders met een totale omvang van circa 450 miljoen euro tegen 317 mil joen euro in 2004. Ook de bouw van grote jachten zit in de lift met een orderportefeuille van circa 350 miljoen euro tegen 300 miljoen vorig jaar. De omzet aan reparaties aan zeeschepen stijgt dit jaar met 20 miljoen eu ro naar 250 miljoen euro. De VNSI waagt zich niet aan prognoses voor 2006 omdat nog niet duidelijk is of Nederland zich schaart onder de landen die gebruikmaken van de Europese innovatieregeling. Die staat toe dat nationale overheden binnen de Europese Unie de bouw van vernieuwende schepen subsidië- yatmoet ik dan gaan doen?", I vroeg de stakende Amsterdamse Mweerman. „Parkeermeters contro- fca. Schoffelen?" De brandweerlic- - hebben gestaakt omdat ze niet af - ™van "ittreding op 55 jaar, met fhtig procent van hun salaris tot aan 111 pensioen. Ik kan me goed voorstel- II dat ze dat niet zomaar willen opge klaarde regeling die hen wordt ■geboden is bepaald niet slecht: na ®we een lichtere functie binnen de veer, of een functie bij de ge- ttnle' °f er wordt werk buiten de ge- ^ntegezocht en als dat allemaal niet n kunnen ze uiteindelijk toch «net ontslag. Het lijkt mij een voor- ge regeling, een goed model voor °P ruime schaal moet worden gere ten soepele overgang van de car- opnaar het pensioen. iBeribeh Ie aansluiting tussen carriere- top en volledige pensionering is een ma nier om strijdige eisen met elkaar te verzoenen. Als we na ons 65e langer doorleven, wordt de pensioenperiode langer en dus duurder. Dat pleit voor langer doorwerken. Maar we kunnen niet onbekommerd de laatste werkfase uitrekken. Dat houden de meeste werk nemers simpelweg niet vol. Ons normale carrièrepatroon is klim men tot de hoogst bereikbare positie en vervolgens die meestal zware functie vasthouden tot je met pensioen gaat. Gewoon de pensioendatum opschuiven zou betekenen dat je langer in je top functie blijft zitten. Maar dat wringt met de eisen die banen tegenwoordig stellen. De tijd dat je aan je top goed kunt blijven presteren is korter gewor den. Overal wordt de concurrentie scherper. De omgeving waarin gewerkt wordt verandert sneller dan vroeger en er is dus voortdurend grote inspanning nodig om bij te blijven. Nieuwe produc ten, nieuwe technieken, nieuwe werk methoden en organisatiestijlen vragen voortdurend om aanpassing van de werknemer. Wie ouder wordt, kan dat niet altijd bijbenen. En ook de wil om dat bij te blijven benen wordt vaak min der. We zijn zo rijk en welvarend ge worden dat we van het leven willen ge nieten. Genieten van het leven na en naast het werk, maar ook genieten van het werk zelf. Betrokken blijven, je vak uitoefenen, maar met minder stress. Ve len die vroeg met pensioen gaan zoeken toch weer iets dat op werk lijkt, dat hen uitdaagt, boeit en bezighoudt. De plotselinge 'val' van werken op de top van je kunnen naar het ordenen van de vakantiefoto's past niet meer bij deze omstandigheden. Een overgang per glijbaan past beter. En dat geldt niet alleen voor topfuncties in het be drijfsleven. Het geldt evenzeer voor functies bij de overheid, en net zo goed voor functies onderin de organisatie als bovenin. De argumenten die ik net gaf, gelden namelijk overal. De vraag is natuurlijk hoe we die nieu we situatie gaan bereiken. De brand weerlieden waren het er duidelijk niet meteen mee eens. De uitdaging is om anders over het fenomeen 'loopbaan' te gaan denken. Terugtreden naar een po sitie die beter bij de nieuwe levensfase past moet niet als degradatie worden ervaren, maar juist als een betere aan sluiting tussen wensen en mogelijkhe den. Het moet normaal worden dat de carrièrelijn niet alleen de klim naar de hoogvlakte is, maar daarna onder de top wat meer ontspannen kan worden voortgezet. Dat gebeurt niet door de pensioenleeftijd gewoon op te schuiven Overheid verdient dik aan tunnel VLISSINGEN - Het Rijk en de provincie Zeeland moeten genoegen nemen met minder rendement van de Wester- scheldetunnel. De overheden verdienen dik aan de tolbe- talende Zeeuwen. Dat zei voorzitter B. Maljaars gisteren tijdens de jaarlijk se kerstreceptie van de Nederlandsche Maatschappij voor Nijverheid en Handel departement Zeeland. Rijk en pro vincie eisen een minimale rente van 7,5 procent op hun in gebrachte vermogen. Maar de rente waarvoor de Neder landse bank leent bedraagt 2,5 procent en is de laatste ja ren lager geweest, aldus Maljaars. Met het rentetarief kan ook het toltarief omlaag. Dan blijft geld over om opzij te leggen voor de tunnel bij Sluiskil, zegt Maljaars. Hij vindt dat de Westerscheldetunnel in overheidshanden moet blijven. Ook moet die op termijn weer tolvrij wor den gemaakt. Huizenprijs iets lager APELDOORN - De gemiddelde koopprijs van een woning is van oktober op november gedaald met 0,4 procent tot 224.856 euro. Dat blijkt uit cijfers die het Kadaster giste ren heeft gepubliceerd. Tegenover november vorig jaar zijn de prijzen wel gestegen, met 6,4 procent. Van elk afzonderlijk woningtype stegen de prijzen in no vember wel vergeleken met de maand ervoor. Uitzonde ring is de prijs van een appartement, die zakte met bijna 1,5 procent. Dat drukte het algemene gemiddelde. ANP Passagiersrechten niet nageleefd BRUSSEL - De Europese Commissie gaat vier landen voor het Europese hof slepen die de passagiersrechten niet naleven. Sinds februari dit jaar hebben reizigers recht op compen satie als een vliegtuig vertraging oploopt of vluchten vol ledig geannuleerd worden. Oostenrijk, België, Luxem burg en Zweden hebben hun wetgeving echter niet op or de, waardoor passagiers geen gebruik kunnen maken van de regeling. GPD Fortis sponsort Turks voetbal DEN HAAG - Fortis werkt aan zijn naamsbekendheid in Turkije en hoe kan dat beter dan via volkssport nummer één. De Belgisch-Nederlandse bankverzekeraar sponsort daarom de komende twee jaar het toernooi om de Turkse nationale voetbalbeker. Fortis kocht in april voor één miljard euro de Disbank, de zevende particuliere bank in Turkije. Twee weken gele den vond de naamsverandering plaats. Tegelijk begon een grote reclamecampagne. „Daarin past de sponsoring van de Turkse voetbalbeker," aldus een woordvoerster. GPD ren. Voor de Nederlandse wer ven zou het neerkomen op een bedrag van 30 miljoen euro per jaar. Duitsland, Frankrijk en Spanje kennen deze regeling al. Volgens de VNSI kan Nederland niet op gelijke basis concurre ren als de regeling hier niet wordt ingevoerd. ANP van 65 naar 67. Arbeidscontracten zou den standaard een einddatum moeten hebben ruim vóór de pensioendatum, bijvoorbeeld op de zestigste verjaar dag. En op dat moment moet worden onderhandeld over het vervolg. Soms kan de functie worden voortgezet. Soms volgt aanpassing binnen de orga nisatie, zoals een andere functie, korter werken of wat dan ook. En soms een functie elders. Van belang is dat de lei schoon is als die onderhandelingen be ginnen en de oude rechten niet meer vanzelfsprekend geldig zijn. Voor werk gevers betekent dit dat het pensioen pakket wordt uitgebreid: niet alleen een goed pensioen-inkomen, maar ook een goede plaatsingszorg in de nazo mer van de loopbaan. Voor werkne mers betekent het een nieuwe mogelijk heid wensen te realiseren. Joop Hartog door Jeffrey Kutterink GOES - De Zeeuwse eilanden en de kuststreek hebben dit jaar aanzienlijk minder Ne derlandse vakantiegangers ge trokken dan voorgaande ja ren. Al blijven de kust en de delta populaire binnenlandse vakantiebestemmingen. Dat bbjkt uit het Continu Va kantie Onderzoek, een initia tief van de Nederlandse toeris tenorganisaties. In de bad plaatsen werden acht procent minder vakanties geboekt, op de Zeeuwse en Zuid-Holland se eilanden twintig procent minder. Het bezoek aan de Waddeneilanden nam wel toe, met elf procent. Volgens het Continu Vakan tie Onderzoek daalde het aan tal in het binnenland doorge brachte vakanties met zo'n vier procent. Ook werden er een half procent minder bui tenlandse vakanties geboekt. De dalende koopkracht, op lopende werkloosheid en te genvallend zomerweer in Ne derland worden als belang rijkste oorzaken aangewezen voor de daling. Favoriet Bij de Nederlandse bestem mingen bleven kust en delta ondanks de terugloop, samen met de Veluwe, bovenaan de lijst staan van meest favoriete binnenlandse vakantiebestem ming. Bij de buitenlandse be stemmingen groeide de be langstelling voor Turkije ex plosief: het aantal daar ge boekte vakanties door Neder landers nam met twintig pro cent toe. België blijft zakken in de ranglijst: dit jaar gingen er ne gen procent minder Nederlan ders op vakantie. In geld uit gedrukt werd er zo'n ander half a twee procent minder be steed aan vakanties. In totaal werd er zo'n 12,7 miljard eu ro aan gespendeerd, waarvan zo'n 2,5 miljard in eigen land. De resultaten van het Conti nu Vakantie Onderzoek on derschrijven de bevindingen van het Bureau voor Toeris me Zeeland. Uit de laatste cij fers bleek dat de populairteit van Zeeland vakantieland blijft dalen. Steeds minder mensen vieren hun vakantie in Zeeland. Bovendien verblij ven ze er ook korter, consta teerde het bureau. Daarmee zet de trend van de afgelopen jaren zich door. Dat betekent dat toeristisch Zeeland nu op het mveau van 1998 zit. Het Bureau Toerisme Zee land beschikt nog niet over de exacte cijfers over het hele jaar. Het krijgt die naar eigen zeggen in het begin van vol gend jaar. Maar het Continu Vakantie Onderzoek onderstreept het beeld dat het bureau Toeris me Zeeland al wel heeft. Praten Dat beeld ontlokte voorzitter P. Feijtel van Toeristisch On dernemend Zeeland (TOZ), de uitspraak dat de tijd van praten voorbij is. Ondernemers moeten de hand in eigen boezem steken, niet alleen maar wijzen naar de overheid, het pure eigen be lang laten varen en gezamen lijk optrekken, luidde zijn conclusie in een gesprek met de PZC. Alleen dat kan het Zeeuwse toerisme uit de da lende cijfers halen. De belangenvereniging van het toeristisch bedrijfsleven legde in juli 2004 nog een am bitieus plan op de tafel van toenmalig gedeputeerde G. de Kok (PvdA, economie). In 'Ac tie voor recreatie en toerisme in Zeeland' stond dat Zee land-vakantieland in vijf jaar tijd 700.000 extra toeristen wil trekken. Daarvoor moest het aantal vakantiehuizen met bijna de helft worden uit gebreid. En de hoeveelheid kampeerplaatsen moest met 10 procent stijgen. Van een mislukking wil Feij tel niet weten. Het plan duurt langer dan verwacht, maar de praktijk is weerbarstiger dan die aanvankelijk leek.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23