Saneren bedrijfsterreinen te duur
Koffiehoek is nu Grand Café
HET LIEFST ZIEN WE HAAR
NOOIT MEER TERUG
Protest tegen bouw
stal voor bijna
drieduizend varkens
Vrijliggend fietspad
door De Poel
stapje dichterbij
Rugzak maakt huis tot seniorenwoning
Provincie noch gemeente kan geld opbrengen
woensdag 14 december 2005 |,j/|
door Adri Klinkenberg
DEN HAAG - De Stichting Var
kens Nee en bewoners van de Jo
hanna Mariapolder in Sint-An-
naland verzetten zich bij de
Raad van State tegen een forse
bedrijfsuitbreiding van varkens-
mesterij Cochon BV aan de
Priestermeerweg in Poortvliet.
De varkensmester heeft van het
Zeeuwse provinciebestuur een
milieuvergunning gekregen om
zijn bedrijf met 2800 varkens te
verdubbelen tot ongeveer 5600
mest varkens. Gedeputeerde Sta
ten verleenden begin dit jaar
aan Cochon een milieuvergun
ning voor de bouw van een nieu
we stal waar de 2800 dieren ge
huisvest zullen worden.
Deze vergunning werd gisteren
in een rechtszaak bij de hoogste
bestuursrechtbank in Den Haag
aangevochten door Varkens Nee
en door de familie M. Kooijman,
die vlakbij de varkensmesterij
woont. Kooijman klaagt vooral
over stankoverlast en eist dat
daaraan een einde komt. Var
kens Nee probeert de verleende
milieuvergunning onderuit te
halen door te wijzen op kwetsba
re bloemdijken in de buurt die
een toename van de ammonia-
kuitstoot niet kunnen verdra
gen. Verder stelt Varkens Nee
dat het uitgebreide bedrijf scha
delijk is voor de natuurgebieden
Krabbenkreek en Rammegors
die deel uitmaken van de specia
le beschermingszone (sbz) Oos-
terschelde. Ook heeft provincie
ten onrechte geen milieueffect
rapport geëist van Cochon,
vindt Varkens Nee.
Gedeputeerde Staten wijzen er
op dat de gemeente Tholen geen
bloemdijken heeft aangewezen.
De provincie gaat er van uit dat
er geen kwetsbare bloemdijken
zijn in de buurt de varkensmes
terij. Voorts is de afstand tot het
sbz-gebied Oosterschelde te
groot. Ook een MER is niet no
dig. Volgens de Europese regels
is een MER vereist bij een bezet
ting van 3000 varkens. De uit
breiding blijft onder deze grens.
Volgens de regels hoeft alleen te
worden beoordeeld of de uith»
ding MER-plichtig is, de
staande bezetting telt nietig
Woordvoerder A. van Hoof
Varkens Nee zei gisteren a
Haag dat elke toename van fc
moniakuitstoot in de buurt v»-
een sbz-vogelgebied ontodar
baar is of op zijn minst bk?'
worden onderzocht. VoW
Van Hoof dient de gemeente a
Kleine Dijk en enkele anderec..
ken in de buurt van Cochon
te wijzen als bloemdijken dkt
scherming verdienen.
Uitspraak over enkele weken
Vandalisme op
en rond Veerse
Meer neemt af
MIDDELBURG-Hetaantalve
nielingen en gevallen van vaat
lisme op en rond het V«j
Meer is aanzienlijk gedaald.H;
waterschap Zeeuwse Fila^
schrijft de teruggang toe
meer (preventief) toezicht.
Het waterschap is jaarlijks fc
zenden euro's kwijt aan vart-
lisme, diefstal en illegale ke
peerders. Die laten met afe
rommel achter, maar stoken to
kampvuurtjes.
Om het aantal gevallen van vs
dalisme en vernielingen teiui
dringen, verscherpte het sa
de controles op en rond het W
se Meer. Die opzet is geslas»
De Buitengewoon Opspoig
Ambtenaren (BOA's) hebbes;
jaar 120 zaken behandeld.!
keer schreven zij een proces-,?-
baal uit. Het ging dan omife
le recreatie, het dumpen va:;
val, vernielingen en het stola
van een vuurtje. De ambtena»
deelden ook nog eens 37 wu-
schuwingen uit.
Uit een evaluatie van hetwafc
schap blijkt dat het aantalcè-
dingen spectaculair is gedai;
Er werd bijvoorbeeld de lei
minder afval gevonden. Het®
tal gevallen van vernieling^
de met 75 procent ten opaü
van 2004.
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - Het opknap
pen van verouderde bedrijfster
reinen is bijna onbetaalbaar.
Ruwweg is voor de ongeveer 40
regionale en lokale terreinen die
gesaneerd moeten worden ruim
110 miljoen euro nodig.
Een haast astronomisch bedrag,
dat noch door de gemeenten,
noch door de provincie kan wor
den opgebracht, constateert het
dagelijks provinciebestuur. Zo
heeft de provincie tot en met
2007 een bedrag van 2 miljoen
euro voor het opknappen uitge
trokken. En dat geld is bij voor
keur bestemd voor regionale ter
reinen.
Het dagelijks provinciebestuur
stelt vast dat het saneren van be
drijfsterreinen tot nu toe moei
zaam op gang komt. Gemeenten
geven er bepaald geen voorrang
aan en dat komt mede omdat er
nog voldoende aanbod van nieu
we terreinen is.
De provincie wil echter zorgvul
diger gebruik maken van de
schaarse ruimte en dit betekent
dat nieuwe bedrijvigheid meer
dan nu op bestaande terreinen
moet komen. Die hebben dan
eerst wel een fikse facelift no-
dig.
Onderzocht is hoeveel terreinen
voor sanering in aanmerking ko
men. Met inbegrip van de zeeha
vengebieden zijn er in de provin
cie ruim 250 bedrijventerreinen.
Die kleiner dan vier hectare
zijn, laat de provincie buiten be
schouwing, omdat de te behalen
ruimtewinst daar te gering is.
Dan resteren er negen regionale
en ongeveer 30 lokale terreinen
die hoognodig aangepakt moe
ten worden.
In totaal bestaan er voor 16 ter
reinen tussen nu en drie jaar
plannen voor omvorming. Vijf
van die terreinen worden omge
vormd tot woongebieden (zoals
het havengebied van Goes en
het Scheldeterrein in Vlissin-
gen). Resteren 11 gebieden, sa
men ruim 300 hectare, die tus
sen 2007-2010 op de schop moe
ten.
Een globale kostenberekening
wijst uit dat daarvoor ruim 73
miljoen euro nodig is. Voor de
provincie komt dat neer op een
bijdrage van bijna 30 miljoen eu
ro. Daarbij is ervan uitgegaan
dat een terrein volledig wordt
aangepakt; dat hoeft niet altijd
het geval te zijn. De kosten voor
sanering van terreinen die op
wat langere termijn - na 2010 -
in aanmerking komen voor sane
ring (18 stuks, 211 hectare) zijn
becijferd op bijna 40 miljoen eu
ro. Er staat wel wat tegenover;
vrijkomende ruimte kan op
nieuw verkocht worden. Maar
uit die opbrengsten kan een sa
neringsoperatie nooit helemaal
betaald worden. Met gevoel
voor werkelijkheid geeft het da
gelijks provinciebestuur aan dat
er a) keuzes gemaakt moeten
worden en b) meer geld nodig
kan zijn. Provinciale Staten zijn
daarvoor aan de bak.
GOES - Bewoners van verpleeghuis Ter Valcke in Goes genoten gisteren van een bak
je thee in het gloednieuwe Grand Café. In het verleden, vóór de grootscheepse verbou
wing van Ter Valcke, heette het nog gewoon de 'koffiecorner'.
„Het was een gezellig plekje bij het raam waar bewoners vaak bij elkaar kwamen",
zegt directeur P. Kruidenier over het ontstaan ervan. „Dus op een gegeven moment
hebben we er maar een koffiezetapparaat neergezet." Het Grand Café, dat gisteren
voor het eerst open was, oogt een stuk sjieker en sfeervoller dan de voormalige koffie
hoek en is van alle gemakken voorzien. De bewoners worden er zelfs bediend; iets
wat in de koffiecorner niet het geval was.
Het uitzicht op de ingang is gebleven. Zo kunnen de mensen, genietend van een bakje
koffie of een glaasje wijn, in de gaten houden wie er allemaal naar binnen en naar
buiten gaan. foto Dirk-Jan Gjeltema
door Harmen van der Werf
HEINKENSZAND - De aanleg
van een vrijliggend fietspad
door De Poel is gisteravond een
stapje dichterbij gekomen. M.
Wattel, algemeen bestuurslid
van waterschap Zeeuwse Eilan
den, wil zich er sterk voor ma
ken.
Wattel zei dat gisteravond op
een bijeenkomst in De Stenge in
Heinkenszand van de dorpsra
den van Heinkenszand, Nisse,
's-Heer Abtskerke en 's-Heeren-
hoek en de afdeling Borsele van
de landbouworganisatie ZLTO.
De vijf organisaties presenteer
den een studie naar het verkeer
in en rond De Poel Zij pleitten
onder meer voor voltooiing van
een vrijliggend fietspad door De
Poel, tussen Goes en Heinkens
zand. De toezegging van Wattel
was wel met een 'maar' om
kleed. Ook de gemeenten Goes
en Borsele zullen moeten meebe
talen. Wethouder M. 't Hart van
Goes en zijn collega M. Ver-
mue-Vermue van Borsele gaven
direct aan daar weinig voor te
voelen. Het buitengebied is de
verantwoordelijkheid van het
waterschap, stelden zij. Provin
ciaal bestuurder A. Poppelaars
was scheutiger Hij gaf aan
200.000 euro beschikbaar te wil
len stellen uit provinciaal we-
gengeld dat voor de Bevelanden
is bestemd, 't Hart meldde na af
loop wel bereid te zijn 'mee te
denken', Een deel van de fiets
route, door het Poelbos, ligt op
Goese grond.
Dé oplossing voor veel verkeers
problemen is een aansluiting
van Heinkenszand op rijksweg
A58, was de conclusie van de bij
eenkomst. Die komt er zeer
waarschijnlijk in 2010-2011. Zo
lang die er niet is, blijft de N254
's-Heer Arendskerke-Goes de
belangrijkste route voor auto's.
Die moet volgens de werkgroep
van de dorpsraden en de ZLTO-
afdeling goed berijdbaar blij
ven. Verkeersremmende maatre
gelen, zoals afgelopen vrijdag
zijn getroffen, hebben een ave
rechts effect. „Er rijden sinds
dien al weer meer auto's door
De Poel", zei een omwonende.
„Het verkeerslicht bij de krui
sing N254-Deltaweg remt te
veel af." Een provincieambte
naar ontkende niet dat dit in het
begin zo was, maar de verkeers
lichten zijn volgens hem inmid
dels weer zo afgesteld dat auto's
niet meer onnodig hoeven te
wachten vanaf de N254 richting
Goes.
Het mooiste moment is als we ze uitzwaaien. Soms na twee maanden, soms
langer. Zoals Cootje. Zij was in een net gezwommen. Een diepe wond van
het touw. Gelukkig genezen zeehonden snel bij goede verzorging en krijgen
ze na een tijdje weer zin om zelf vis te vangen. Cootje kreeg daar pas geleden
weer zin in. Daarom brachten we haar terug naar zee en zwaaiden haar uit.
Met een beetje geluk heeft ze onze hulp nooit meer nodig.
Lenie 't Hart
ZEEHONDENCRÈCHE PIETERBUREN
Naam
Adres
Postcode/plaats
E-mail
STEUN DE ZEEHONDENCRECHE
Stuur deze bon in een ongefrankeerde envelop naar Stichting Zeehondencrèche
Pieterburen, antwoordnummer 959. 9950 WL Pieterburen. U ontvangt dan een blanco
acceptgiro thuis. Direct storten kan ook. GIRO 8020
eerst aanbieden aan Wemelding-
se huurders in de Molenstraat,
Patrijsweg en Spoorlaan. Dat
zijn allemaal woningen van het
zelfde type. Die hebben het voor
deel dat de gevelkleding van de
eerste verdieping van hout is.
Volgens RWS-projectmanager
K. Meuldijk is de verbouw daar
om een fluitje van een cent. „De
houten delen zijn er zo af en de
houten uitbouw wordt kant en
klaar aangeleverd. Het is alleen
nog maar een kwestie van erin
schuiven. De woningverbetering
duurt daarom maar zo'n zes da
gen."
Leien
Per woning kost zo'n badkamer
erker 17.000 euro. Huurders
kunnen zelf bepalen of ze daar
per maand twintig euro extra
huur voor over hebben. Ook
mensen die een huurwoning heb
ben gekocht van de RWS, kun
nen meedraaien in het verbete
ringsproject, maar ze moeten
dan wel de uitbouw zelf beta
len. Bij de afwerking van de er
ker kan worden gekozen uit ver
schillende materialen. Bij de
proefwoning is gebruik ge
maakt van leien, maar ook hou
ten delen of platen zijn moge
lijk. Het is de bedoeling om na
Wemeldinge ook in andere plaat
sen woningen van deze erkers te
voorzien. Bekker schat dat met
deze aanpassing de levensduur
van de jaren zestig-woningen
met twintig jaar wordt ver
lengd.
Maandagavond konden huur
ders een kijkje nemen in de
proefwoning. Volgens Bekker
waren de reacties overwegend
positief.
De erker maakt dit huurhuis aan de Molenstraat in Wemeldinge niet alleen levensloopbestendig, maar
doorbreekt ook de monotonie van de rijtjeswoningen uit de jaren zestig. foto Dirk-Jan Gjeltema
een uitkomst. Bekker: „Doordat
er nu ook boven een toilet is,
hoeven ze eigenlijk maar twee
keer per dag de trap op en af. In
combinatie met het oppluspak-
ket, dat bestaat uit een extra
trapleuning, zeer lage drempels
en een handiger raamsluiting,
wordt zo'n woning een heel eind
levensloopbestendig.
Een bijkomend voordeel is dat
de badkamer ruim wordt: twee
bij twee meter. Daarbij vergele
ken is de oorspronkelijke natte
cel een claustrofobisch hokje.
De RWS wil de uitbouw aller
door Frank Balkenende
WEMELDINGE - Hoe maak je
een veertig jaar oud huurhuis ge
schikt voor senioren? Simpel. Je
bouwt er een erker aan, zodat
de badkamer twee keer zo groot
wordt en er plaats is voor een
toilet. Dan nog een extra trap-
leuninkje, wat lage drempels en
klaar is Kees.
De Regionale Woningbouwver
eniging Samenwerking (RWS)
beproeft het rugzak-principe
aan de Molenstraat in Wemel
dinge. Het is geen primeur,
want zo'n uitbouw is al eens in
Arnhem toegepast.
Toch denkt sectormanager
woonservice H. Bekker dat deze
aanpassing aan gaat slaan. „De
vraag naar echte seniorenwonin
gen is zo groot dat we daar als
corporatie niet tegenop kunnen
bouwen. We zullen gezien de
vergrijzing dus ook iets moeten
doen met bestaande huurwonin
gen. Dit is een aardig alterna
tief."
Vooral voor ouderen die slecht
ter been zijn, lijkt de uitbouw