Indonesia betovert Kamers vol filmdromen 27 Oorlogsbuit Blinkend goud Ben van Os woensdag 14 december 2005 e expositie Indone sia: ontdekking van het verleden in de Nieuwe Kerk in Amsterdam opent met een stier van 2000 kilo, rijdier van de hin doe-god Shiva. Een paar stap pen verder zit de Nachtwacht van Indonesië, de elegante go din van de opperste wijsheid Prjanaparamita, zedig glimla chend in haar nis. Ze werd ge maakt in de 13e eeuw en is een meesterwerk van hin doe-boeddhistische beeld houwkunst uit het Singasa- ri-rijk op Java. Andere hoogtepunten onder de 330 objecten zijn schitte rende gouden sieraden uit de Wonobovo-schat en de Boeddha Amitabha van de wereldberoem de tempel Borobudur die on doorgrondelijk in de verte staart. Naast de gouden wierook- doosjes met robijnen die Wilhel- mina in 1908 ten geschenke kreeg van een Balinese vorst, is er bovendien de versierde sche del van een voorouder uit Nieuw-Guinea, in 1916 meege nomen door W.K.H. Feuilletau de Bruyn. De geschiedenis van de Indische archipel begon al zó ver voor de komst van de eerste Hollandse schepen in 1596, dat deze presentatie niet anders dan een opwindende mengelmoes van religies en culturen kon wor den. De expositie, die zaterdag wordt geopend door koningin Beatrix, is een van de resultaten van de samenwerking tussen het Rijksmuseum voor Volkenkun de (RMV) in Leiden en het Natio naal Museum van Indonesië (MNI) in Jakarta om de geschie denis van het verzamelen en ver- Knop van priesterstaf, Minahasa, Sulavesi, verzameld door G.F. Riedel, 1905. delen van Indisch erfgoed in kaart te brengen. Het weten schappelijk onderzoek 'achter de schermen' leverde bijvoor beeld op dat twee houten voor- ouderbeelden uit de Molukken uit de RMV-collectie weer zijn verenigd omdat uit een foto van het MNI bleek dat ze naast el kaar stonden in het dorpje Gela- riit. De Indische verzamelgéschiede- nis begon structuur te krijgen toen de gouverneur-generaal in 1822 verordonneerde dat alle ar cheologische vondsten moesten worden afgestaan aan het Bata- viaasch Genootschap. Door de overheid opgericht in 1778, was dit genootschap de oudste kolo niale wetenschappelijke instel- lingjn Azië. Ook werd bepaald dat het erfgoed voortaan zou worden verdeeld tussen het Et nografisch Museum in Leiden (voorganger van het RMV) en het museum van het Batavi- aasch Genootschap in Batavia, voorganger van het huidige MNI. De meest waardevolle 'In dische' kostbaarheden worden ergens in Nederland bewaard in een kluis, voor de rest beschikt het RMV over een perfect gekli- matiseerd depot in 's-Graven- zande. Het museum heeft een collectie van 200.000 voorwer pen, waarvan er rond de 68.000 uit het voormalige Neder- lands-Indië afkomstig zijn. Bij het MNI zijn de bewaaromstan digheden nog verre van opti maal, maar er zijn plannen voor de bouw van een modem depot. De beelden, goudvondsten, wa- jongpoppen, batikdoeken, mas kers en grote variatie aan ande re voorwerpen in de Nieuwe Kerk werden bijeengebracht door een groot aantal individue le verzamelaars, onder wie ook zendelingen als Albertus Christi an Kruyt en Nicholas Adriani. Ere wie ere toekomt: naast hun bekeringsarbeid ten behoeve van het protestantisme op Sula wesi publiceerden ze rond 1912 ook een driedelig standaard werk over land, volk, taal en lite ratuur van de Toraja's. Voor de aanwas van het Indische erf goed waren ook wetenschappe lijke en militaire expedities bij zonder lucratief. De samenstel lers van de expositie hebben zich moeten inhouden: er wor den objecten uit 30 collecties ge toond, maar dat hadden er ge makkelijk meer kunnen zijn. De presentatie omvat 170 stukken uit Nederland en 160 uit Indone sië. Frangoise Ledeboer De expositie Indonesia, ontdekking van het verleden in de Nieuwe Kerk Amsterdam duurt van 17 december tot en met 17 april. Voor meer infor matie: zie www.nieuwekerk.nl. Als voorbereiding op het bezoek is via de ze site een 'Thuis Tour' te beluisteren die is ingesproken door Willem Nij- holt en Marion Bloem. De Nachtwacht van Indonesië, de elegante godin van de opperste wijsheid Prjanaparamita. foto Harmen de Jong/GPD Gouverneur-generaal Van der Wijck schreef op 22 mei 1894 aan minister van koloniën Bergsma dat de Nederlands-Indi sche regering zich ging inzetten om het lot van de inwoners van Lombok te verbeteren. De lokale Sasak-bevolking zuchtte onder het schrikbewind van het van oorsprong Baline se vorstenhuis van Mataram-Cakranegara en had om ingrijpen gevraagd. Uiteraard speel den bij de koloniale heersers ook de gebruike lijke handelsbelangen mee. Ten koste van duizenden doden en gewonden werd het vorstendom in december 1895 op de knieën gedwongen. De oorlogsbuit van de Ne derlanders: 230 kilo goud, 7000 kilo zilver, sieraden en edelstenen. De schatten kwamen onder de hoede van het Bataviaasch Genoot schap en werden op bevel van de minister van koloniën eind 1896 doorgestuurd naar Nederland. Daar werden ze in 1897-1898 ten toongesteld in het Rijksmuseum in Amster dam, een expositie die meer dan 20.000 bezoe kers trok. Het Bataviaasch Genootschap kreeg een deel van de schat in 1897 terug. Dankzij een akkoord tussen beide overheden kon het Nationaal Museum in Jakarta in 1977 nog eens 243 gouden en zilveren stuk ken uit Lombok aan de collectie toevoegen. Onder de hoogtepunten die nu weer voor even in Nederland zijn, is de oorknop van goud en edelstenen die in 1894 als oorlogs buit in Nederlandse handen viel. Oorknop, Lombok, buitgemaakt tijdens militaire expe ditie in 1894. In een gehucht nabij het Javaanse dorp Wo- noboyo werd in 1990 een schat van specta culaire omvang aangetroffen. De eigenaresse van een rijstveld liet de grond afgraven om een betere bevloeiing te krijgen. In een dikke laag lava van 2,75 meter werden daarbij in een bronzen doos en vijf Chinese potten 7000 gouden en zilveren munten, dia demen, kettingen, armbanden, gordels, siera den, hoofddeksels, onderdelen van wapens, waterscheppen, schalen, aangetroffen. De da tering van dit Indonesische 'Pompeji'-goud is eind negende, begin tiende eeuw. De vinders werden zoals gebruikelijk be loond, waarna de Wonoboyo-schat terecht kwam in de collectie van het Nationaal Mu seum in Jakarta. Op de expositie is voor het eerst een deel van de schat in Nederland te zien. Het bijzonderste stuk is de uitbundig versierde schaal met episoden uit het Ramya- na-heldengedicht. Op de expositie blinkt nog meer goud. Bij het bewerken van een stuk land werden in het Ja vaanse dorpje Muteran in 1881 in een grote metalen pot zevenentwintig gouden en zilve ren voorwerpen gevonden. De schat omvatte godenbeeldjes, sieraden, een zilveren schaal en een aantal andere voorwerpen uit vermoe delijk de eerste helft van de tiende eeuw. De objecten werden volgens de geldende regels verdeeld tussen de musea in Batavia en Lei den en zijn nu voor het eerst weer verenigd. tomer van Girl With a Peal Earring et weelderige kussens, zware kande laars en dikke tapijten kleedde hij aan als Orlando. Girl With A Pearl -irnng en Eline Vere. Dat leverde art direc tor Ben van Os twee Oscarnominaties op. In- cedels heeft de 61-jarige Hagenaar zijn carnère in de filmindustrie beëindigd. Het "aa8s Gemeentemuseum wijdt nu een ten toonstelling aan zijn werk. 0? de met rood fluweel beklede stoel slinge- fen wit satijnen handschoenen. Een donker routen kastje ligt vol met haarborstels, ver slende witte waaiers en make-up kwas- ien- Met een beetje inlevingsvermogen kun ie je voorstellen dat Couperus' negentiende (®wse personage Eline Vere hier luttele mo frenten geleden met haast uit haar boudoir 15 vertrokken De kamer in het Haags Ge- fneentemuseuni is door Ben van Os inge ënt met oog voor detail. En juist die de- tor's maken het geheel zo levendig en écht. e tentoonstelling Gebouwde luchtkastelen jseen laatste ode aan het werk van Van Os. eexPositie in het Gemeentemuseum dankt 01' aan de Ouborgpnjs 2005, de Haagse stadsprijs die flke twee jaar wordt uitge reikt aan een kunstenaar die lokaal en natio naal veel heeft betekend. De prijs en de bij behorende tentoonstelling markeren meteen het afscheid van Van Os van de internationa le filmwereld. The Libertine met Johnny Depp uit 2004 was de laatste film die Van Os kon aankleden. Inmiddels heeft de ziekte van Parkinson hem zo geveld dat hij nauwe lijks nog kan lopen, laat staan decors bou wen. Ben van Os begon zijn loopbaan als binnen huisarchitect, in 1969 richtte hij zijn eigen interieurbureau op. In 1981 ging de onderne ming failliet en werd hij tijdelijk huisman. Hij kwam in aanraking met film toen hij door een vriend werd gevraagd voor het in richten van een huis voor een film van Eric de Kuyper. De eigenaar van het pand dat in gericht moest worden, bleek echter niet in gelicht over de opnames en gaf geen toestem ming voor het draaien van de film. Dus moest het hele huis nagebouwd worden. Van Os hielp mee en zo was zijn carrière als decorbouwer geboren. In het Gemeentemuseum zijn drie ruimtes ingericht, geïnspireerd op films waarvoor Van Os de aankleding verzorgde. Naast de Kamer van ZOO Nederlandse film Eline Vere zijn dat Peter Greenaway's ZOO en Girl With a Pearl Ear ring, over het leven van Johannes Vermeer. Van Os gebruikte voor de inrichting van de kamers zogeheten 'props' - rekwisieten - die ook in de originele films te zien zijn en daar naast objecten uit de collectie van het Ge meentemuseum. Op televisieschermen vóór de verschillende ruimtes ziet de bezoeker de bijbehorende film. zodat duidelijk wordt hoe de gecreëerde sfeer is vertaald in film beelden. Jammer genoeg zijn de films alleen te zien en niet te horen. Het geluid had nét dat beetje extra sfeer opgeleverd om hele maal te kunnen wegdromen in de luchtkas telen van Van Os. De drie zorgvuldig ingerichte kamers vor men overigens slechts een glimp van het werk van de art director. De afgelopen twin tig jaar ontwierp hij decors en aankleding voor meer dan zestig speelfilms. Internatio nale bekendheid verwierf Van Os vooral door zijn samenwerking met de eigenzin nige regisseur Peter Greenaway, met wie hij onder meer The Cook, The Thief, His Wife And Her Lover (1989) en Prospero's Books (1990) maakte. Daarin valt vooral op dat Van Os een meester is in het neerzetten van de bizarre, surrealistische sfeer die zo ken merkend is voor Greenaways werk. De kamer in het Gemeentemuseum die geba seerd is op Greenaway's ZOO, lijkt zo uit de jaren tachtig geplukt. Op een kubistisch vloerkleed staan stoelen met chromen frame en twee glazen tafels. Aan de muur hangen replica's van Mondriaan. Het fel verlichte, strakke interieur vormt een contrast met de voorraad antieke boeken die in een hoek ligt opgestapeld. Een vervreemdend detail, zoals je dat bij Van Os wel meer tegenkomt. Het derde vertrek, geïnspireerd op Girl With A Pearl Earring (2002), is donker en staat vol schilderijen, onder meer replica's van Vermeers Melkmeisje. Op een houten bureau liggen dikke witte veren. Op het tele visiescherm is toevallig net een scène uit de film te zien waarin Vermeer - gespeeld door Colin Firth - een tekening maakt met zo'n zelfde veer. Die kleine puntjes van herkenning maken de combinatie van videobeelden en écht in gerichte kamers boeiend. Beelden Tegen de wanden van de tentoonstellings ruimte worden levensgroot beelden uit on der meer Orlando en The Cook, The Thief, His Wife And Her Lover geprojecteerd. De beelden, die gevuld zijn met rijkelijk aange klede buffetten, barokke balzalen en met bloemen volgebouwde zitkamers, doen ver moeden dat de door Ben van Os ontworpen decors een vermogen hebben gekost. Het te gendeel blijkt waar: de art director staat er juist om bekend dat hij met weinig budget heel veel kon neerzetten. Vrienden en fami lieleden vroeg hij tijdens het maken van films om spullen. Van Os had een fotografisch geheugen waar door hij precies wist waar hij bepaalde voor werpen vandaan kon halen. Als hij één keer bij iemand in huis was geweest, kon hij een half jaar later nog opbellen om te vragen of hij die ene witte vaas mocht gebruiken voor een filmset. Voor de film ZOO kreeg hij het zelfs voor elkaar dat hij een opgezette goril la met één been kon lenen uit het Museum voor Volkenkunde - gratis. Zijn bijzondere werkwijze leverde Van Os twee Oscarnominaties op. De eerste keer in 1994, voor Orlando. Vorig jaar was hij voor de tweede maal in de race voor het roem ruchte beeldje, voor zijn werk in Girl With A Pearl Earring. Beide nominaties werden echter niet in een Oscar omgezet. De eerste keer vond Van Os dat niet erg, 'anders blijf ik voor altijd die man met de Oscar'. De tweede keer had hij hem wel graag willen winnen, maar ook dat ging niet door. Geluk kig heeft Van Os met deze tentoonstelling in het Gemeentemuseum tóch nog een mooie kroon op zijn werk gekregen. Anneke Stoffelen De tentoonstelling Gebouwde Luchtkastelen is nog te zien in het Gemeentemuseum Den Haag tot en met 12 februari 2006.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 27