PZC «c King Kong wordt weer verliefd Heldinnen leven lang f „jitlie bijlagen: 0113-315680 WWW.pïC.fl ïïus 31,4460 AA Goes Ï^SSSen'Swïand: 0113-315520; Ews-Vlaandoren: 0114-372770; National; 020-4562500. woensdag 14 december 2005 Pippi dendert door theaters e reuzengorilla King Kong bovenop het Empi re State Building in New York vliegtuigjes van zich af mep pend, het is een van de meest klas sieke beelden uit de filmgeschiede nis. Het is tevens het tafereel dat het startpunt vormde voor de film waarmee Merian Cooper en Ernest Schoedsack een sensatie creëerden in 1933 en die Peter Jackson, ma ker van het drieluik Lord of the Rings, inspireerde tot de 'remake' die deze maand de grote kersthit moet worden. Producent Merian Cooper droomde begin jaren dertig van een giganti sche aap die vernietigend huishield op Manhattan en was zo wijs geweest bij het wakker worden dat visioen onmid dellijk vast te leggen op papier. Later verzon hij er een verhaal bij samen met regisseur Ernest Schoedsack en diens echtgenote Ruth Rose. Cooper Schoedsack waren buiten beentjes in het Hollywood van de eer ste geluidsfilms. Ze waren 'brothers in arms' geweest. Schoedsack (gebo ren in 1893) had tijdens de Eerste We reldoorlog gediend als cameraman bij het Amerikaanse leger. In 1920 was hij in Polen bevriend geraakt met de vier maanden jongere Merian Cooper die toen deel uitmaakte van een squa dron vrijwilligers dat luchtsteun gaf aan het Poolse leger in de grensoorlog (1920-1921) met Sovjet-Rusland. Terug in de VS gingen Cooper en Schoedsack samen films maken, aan vankelijk vooral documentaires, wat eigenlijk ook is af te zien aan King Kong. Dat de film destijds zo'n diepe indruk maakte, kwam vooral doordat het fantastische verhaal er zo realis faY Wray speelde in 1933 Ann Darrow, de vrouw die King Kongs hart stal. foto GPD/Filmmuseum tisch uitzag als het verslag van een echte ontdekkingsreis van Carl Den ham (Robert Armstrong) samen met zijn verloofde Ann Darrow (Fay Wray) naar een tropisch eiland waar woeste inboorlingen woonden, prehis torische monsters en een onthutsend grote aap. Deernis Tegen de tijd dat men gewend was aan de voor 1933 superieure trucages, volgde een nieuwe geniale vondst: King Kong blijkt menselijke trekjes te bezitten en wordt verliefd op de hel din. Achteraf valt te grinniken om de woorden waarmee indertijd Fay Wray, nog onbekend met het script, door Cooper was benaderd voor de vrouwelijke hoofdrol: „Als tegenspe ler krijg jij de grootste donkere acteur van heel Hollywood." Meesterlijk is ook zoals de film erin slaagt om met die aap in New York weer een geheel nieuw spectaculair hoofdstuk open te slaan met dubbelzinnige lading. Het amok makende beest dreigt de wereld stad te verpulveren en dient dus door leger en luchtmacht te worden geveld. Tegelijkertijd word je als kijker over vallen met deernis voor het monster dat zo'n gevoelige rakker was geble ken en het ook niet kon helpen dat hij door avonturiers naar de beschaafde wereld was gebracht. De oorspronkelijke King Kong-film is altijd pal overeind gebleven, ondanks De Britse actrice Naomi Watts is terug tussen de wolkenkrabbers waar ze vijf jaren geleden onder regie van Dick Maas een hoofdrol speelde in Down, de Amerikaanse 'remake' van De Lift. Voor het oog althans. Want voor de 'remake' van King Kong werd New York nagebouwd in de stu dio's van Peter Jackson in Wellington. Voor de 'Amerikaanse remake' van zijn eigen Nederlandse film De Lift, was Dick Maas wel degelijk neerge streken op Manhattan. De blauwogige blondine lacht een beetje zuur als ze wordt herinnerd aan Down, de laatste film die ze maak te als nog onbekende actrice in hetzelf de jaar (2001) dat ze voor het eerst in ternationale aandacht trok via Mui holland Drive, van David Lynch. Haar rollen nadien in de Amerikaanse versie van The Ring en vooral in 21 Grams hebben haar faam gebracht. En nu door King Kong zal ze echt een ster worden. De film van Dick Maas zegt ze nooit te hebben gezien. En ze is er ook nooit nieuwsgierig naar geweest. „Laat ik er twee dingen over zeggen. Het uitein delijke scenario stelde teleur. Maar ik heb goede herinneringen aan de opna men in Amsterdam." Met Fay Wray, die de heldin van King Kong speelde in 1933, heeft Naonv Watts vorig jaar alle na-aperij die niet kon uitblijven. Schoedsack en Cooper zelf hebben na mens filmstudio RKO nog binnen een jaar bij het eerste succes willen inha ken met Son of Kong en in 1949 nog eens met Mighty Joe Young. In de eer ste film wordt Carl Denham verant woordelijk gesteld voor alle door King Kong in New York aangerichte schade en maakt hij zich schielijk uit de voeten om op Skull Island troost te vinden bij een kleinere en lievere goril la. Ook aan Mighty Joe Young werd zestien jaar later nog meegewerkt door acteur Robert Armstrong en de geniale specialist in beeldtrucages Wil lis 'O Brien. Hier slaat een vier meter hoge gorilla op hol die werd geëxploi teerd in een variété-theater in Hol lywood. Met deze twee 'sequels' werd de kwali teit van de eerste King Kong-produc- tie op geen stukken na benaderd. Dat is evenmin het geval geweest met tallo ze monster-films die er buiten Ameri ka tot stand werden gebracht, voorna melijk in Japan. Daar werd door Soya Kumgai eind jaren dertig al een 'mon ster movie' vervaardigd met de titel Edo Ni Arawareta Kingu Kongu, ofte wel: King Kong Arriveert In Edo. Het verhaal was gesitueerd in de zeven tiende eeuw, toen Tokio nog Edo heet te. Van deze Kingu Kongu zijn helaas alleen een paar foto's overgebleven. Toen na de oorlog de Japanners hun filmindustrie weer opbouwden en ook weer trek kregen in grote griezels, gre pen ze niet terug naar Kingu Kongu maar naar het door de reuzenaap ver slagen brontosaurus-achtige beest uit de eerste film. Ze doopten het Gojira, wat in het Engels om een of andere re den Godzilla moest heten. In 1954 lan ceerde Ishiro Honda de eerste film in de Gojira-reeks die uiteindelijk 47 ti tels zou opleveren. Ook deze kolos ging meestal wel een keer stampend rond in een dicht bevolkte agglomera tie, maar hij moest tevens tegenstan ders krijgen van formaat. Hij heeft het aan de stok gehad met griezelbees ten uit de ruimte en de diepzee, maar er bestaan ook films met intrigerende titels als Godzilla meets Bambi en Godzilla Vs The Netherlands. Robot-versie In 1962 kon het niet langer uitblijven of maestro Honda liet Godzilla weer in het krijt treden tegen Kingu Kon gu. En in 1967 liet dezelfde regisseur de Japanse super-aap vechten tegen een robot-versie van zichzelf. In een Bollywood-variant uit 1965 kreeg King Kong te maken met Tarzan en in de Koreaanse film Ape (1976) maakt een huizenhoge gorilla gestampte muisjes van Seoul. Tot de thans actuele 'remake' van Peter Jackson was John Guillermin in 1976 de enige die een serieuze poging ondernam om de oorspronkelijke King Kong op kwaliteit te kloppen. Het is onder fanatieke cinefielen usan ce deze productie van Dino de Lauren- tiis af te zeiken als een magere imita tie van het origineel, ondanks sterk verbeterde technische mogelijkheden. Dat is onterecht. Allereerst is Guillermins King Kong gedenkwaardig door het filmdebuut van fotomodel Jessica Lange als de heldin. Fay Wray is nooit de status van 'scream queen' ontstegen, maar Lange is een top-actrice geworden. Ook Jeff Bridges als haar Indiana Jo- nes-achtige verloofde is allerminst fout. Interessant is hoe het oorspron kelijke scenario vrijwel op de voet werd gevolgd en tegelijkertijd talrijke accenten meekreeg die typerend wa ren voor dat tijdsgewricht; onmiddel lijk na 'Vietnam', na 'Watergate' en na de eerste oliecrisis. Extra saillant was dat de King Kong van 1976 zich in de finale verschanste op het dak van het World Trade Cen ter en aan alle kanten werd beschoten door Amerikaanse vliegtuigen. Vroe ger, in de dagen van Schoedsack Cooper, hadden die Twin Towers er nog niet gestaan. Nu in de dagen van Peter Jackson zijn ze uit Manhattan verdwenen. Pieter van Lierop King Kong draait met ingang van morgen in de bioscopen pagina 31 recensie De Britse actrice Naomi Watts is Ann Darrow in de nieuwste King Kong. nog een ontmoeting gehad. „Het was een vrouw met erg veel humor. Toen we afscheid namen was ze zo aardig om me toe te vertrouwen dat ze zeker wist dat Ann Darrow bij mij in goede handen was gekomen." „Fay vertelde me ook dat ze in hetzelf de jaar dat ze in King Kong speelde nog een dozijn andere rollen had moe ten doen. Dus aanvankelijk was de rol van Ann Darrow haar ook niet bijge bleven als iets bijzonders. Het was in de jaren dertig voor een filmactnce echt buffelen, als je niet tot de top be hoorde. Voor het invullen van de rol van Ann Darrow heb ik niet zo zeer in spiratie gezocht bij wat Fay destijds heeft gespeeld, maar bij wat Fay zelf toen geweest had kunnen zijn." Een paar maanden na de ontmoeting tus sen de oude en de nieuwe Ann Darrow kwam Fay Wray te overlijden. Tot bij zonder leedwezen van Naomi Watts: „Van iedereen die bij de eerste King Kong-film betrokken was geweest, was zij ten tijde van onze ontmoeting de enige overlevende.''

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23