Kaarsen mogen het licht zien PZC Katseveer met ster kookt nuchter verder Stalletjes Packard Bell Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl E-mail:redactie@ pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. zaterdag 10 december 2005 Sinds de Romeinen hun 'can- delae' (gemaakt van in vet gedrenkte papyrus) gebruikten om hun bezigheden bij te lich ten, zijn kaarsen een bloeiende business. Of het nou gaat om waxinelichtjes, tafelkaarsen, sier- of geurkaarsen. Vooral in wat noordelijker gelegen landen is de lichtbron populair. Hoe meer, hoe gezelliger. Volgens Arjen Meijer, directeur van kaarsenproducent Molca, is het opmerkelijk om te zien hoe er tegen deze Nederlandse 'gezel ligheid' wordt aangekeken. „In Spanje bijvoorbeeld snappen ze er niks van wanneer je vertelt dat je voor de lol kaarsen brandt. Dat gebeurt daar hoog uit als de stroom uitvalt." En Jolanda Verbruggen van Bol- sius weet dat er ook genoeg kaar sen zijn die nooit het licht zien. „In Duitsland gebruikt men ze vaak puur voor de sier. Met kerst mogen ze op de schoor steenmantel, daarna worden ze weer mooi ingepakt tot volgend jaar." En in ons land? De 3,3 kilo die we gemiddeld per persoon per jaar verstoken, gaat nu vooral op aan rustieke kaarsen. Al een jaar of twee duiken ze overal op. De brede exemplaren met hun wat ruwe oppervlak zijn ver krijgbaar in allerlei maten en kleuren. „In Nederland zijn mensen graag met hun huis bezig. Dank zij populaire woonprogramma's en woontijdschriften wordt zo'n trend gauw overgenomen", zegt Verbruggen. Volgens haar duurt dat nog wel eventjes. Een plotse linge herwaardering van bijvoor beeld de eenvoudige dompel kaars ziet ze niet zo gauw. „Ik verwacht eerder dat rustieke kaarsen anders afgewerkt zul len worden: meer patronen en andere vormen. En in plaats van een groep van dezelfde stomp- kaarsen bij elkaar mogen nu ook allemaal verschillende exemplaren op een blad." Bij Rustik Lys (letterlijk ver taald 'rustiek licht'), een van oorsprong Deens 'kaarsenmerk', is men blij met de huidige kaar sentrend. „Wij produceren ze al tien jaar. Sinds drie jaar loopt het echt storm", zegt Gardy de Rapper van Rustik Lys. „Er ko men nu inderdaad steeds meer variaties, dus wij zijn niet bang dat die trend weer wegebt." Woonbeurzen Volgens producenten hangt de kaarsentrend vooral samen met ontwikkelingen in het interieur. Vandaar dat voortdurend woon beurzen worden bezocht om te kunnen bepalen welke kleur en vorm dit jaar populair zullen zijn. Maar met Kerstmis is het altijd net even anders. Of tradi tioneler, zoals Jolanda Verbrug gen opmerkt. Een kerstkaart om op te eten. Dat bedacht Eric Zetz. „De tra ditionele kerstkaart kennen we zo onderhand wel. Zo'n chocola de kerstkaart valt enorm op. Wie hem krijgt, laat hem gega randeerd zien aan vrienden en kennissen. Vaak staat de kaart te pronken voor-ie wordt opge geten." De chocolade kaart zit in een kartonnen envelop met een mooi kerstmotief. Het aan bod blijft overigens niet beperkt tot de feestdagen. Ook voor an dere gelegenheden zijn er smul- kaarten. Te koop via de website: www.chococard.nl en in Schip- hol-winkels. Prijs: 3,95 euro. m Met onder meer papier maché, crèpepapier, stro en mos knutsel den wij vroeger een kerststal in elkaar. Voor de doe-het-zëlver is er deskundige hulp. Aan de hand van duidelijke stap-voor-stap foto's en tekenin gen laat Anton Nieuwenhuis zien hoe men met eenvoudige middelen een kerststal maakt. Dat doet hij in het boek 'Kerst stallen zelf maken', uitgegeven door Tirion. Eerst legt Nieuwen huis wat technieken uit om de stalletjes oud te laten lijken. Daarna passeren enkele voor beelden de revue, van een boe renstal met hooizolder tot woes tijngrot met palmen. Alles komt aan bod, zoals hoe je dakpannen lijmt en oude muurtjes 'metselt'. ISBN 9021334852, prijs 17,95 euro. Handige handelsgeesten stop pen hun producten in geschenk verpakkingen. Packard Bell komt met het 'ideale cadeau voor alle mp3-liefhebbers'. In dit zogeheten SoundPack zitten vier handige accessoires, onder andere een stijlvolle draagbare speakerset plus een adapter. Een extra hoofdtelefoon is toege voegd omdat blijkt dat mp3-be- zitters deze vaak als eerste ver vangen of extra aanschaffen. Het draagtasje kan aan de arm, broekriem of schoudertas beves tigd worden. Het SoundPack kost 29,99 euro. Meer info: www.packardbell.nl „Je ziet dit jaar vooral veel na- tuurtinten, maar ook goud en an traciet. Algemene trends in kleu ren zijn bijvoorbeeld lemon, oranje, aubergine en fuchsia." Volgens Arjen Meijer van Molca blijven rood- en wittinten zeker met kerst altijd populair. „Om dat ze mooi kleuren bij het groen van boom en kerststuk ken." Ieder jaar verzint men bij Molca - dat naast kaarsen ook servet ten produceert - weer andere va riaties op het kerstthema. „Glow is bijvoorbeeld onze nieu we serie rode kaarsen. Met de zelfde kleuren kun je steeds weer andere dingen verzinnen, in tinten en patronen." Overi gens bespeurt Meijer ook een nieuwe trend: de terugkeer van de gotische kaars. „Bij het Arse naal van Jan Des Bouvrie zag ik veel hoge kaarsen met een afge ronde top." Welke kleur of vorm ze dan ook mogen hebben, min dere periodes kent de kaarsen branche amper. Al is het in de zomer logischerwijs wat rusti ger. Caroline Göttgens Meer informatie: www.bol- sius.com; www.molca.com; www.rustiklys.nl Hoe vroeger de nacht, hoe meer kaarsen er branden. In Nederland weten we er wel weg mee: per jaar gaat er jaarlijks zo'n dikke drie kilo kaars per persoon in rook op. Vooral de 'rustieke kaars' blijft populair, ook tijdens de feestdagen. Want vooral tij dens het feest van licht vervullen kaarsen een hoofdrol. Ruim twee jaar geleden namen Rutger en Jessica van der Weel het roer over in Restaurant Katseveer en nu al hebben zij een Michelin-ster. Beiden zijn er Zeeuws nuchter onder gebleven. Rutger: „We gaan op de oude voet verder." Jessica vindt de on derscheiding wat vroeg gekomen: „We heb ben nog zoveel te doen, de kuipstoeltjes ver engen en de ruimte van de keuken bij het restaurant trekken. Nu hebben de koks het mooiste uitzicht, te gek toch?" Net als twee jaar geleden krijg ik het mooi ste plekje bij het raam en net als toen ziet net strand voor de deur zwart van de gan zen. Aan de overkant van het water ligt Noord-Beveland, met boerderijdaken en boompartijen in voortdurend veranderende tinten. Het paarsachtige silhouet - omlijst door het aubergine van de gordijnen - levert ®on volmaakt schilderij op. e keuken lijkt door het landschap geïnspi reerd, want ook op tafel verschijnt het ene plaatje na het andere. Nuchter en ingetogen js de manier waarop Rutger van der Weel ®>okt, met grote verfijning. Naast mij op de vensterbank prijkt een even ingetogen en smaakvolle bloemencomposi- tie met kaartje: 'Jannis en Claudia Brevet namens het team van Inter Scaldes'. Rutger en Jessica werkten er beiden, Rutger als sous-chef en - noblesse oblige - het is te mer ken, ofschoon hij op elk gerecht een eigen stempel drukt. Jessica serveert het huisaperitief, champag ne met een miniem scheutje Génépi de Tra dition, een elixir uit de Franse Alpen ge maakt van het bergkruid génépi dat de mon niken van Chartreuse ook in hun kostelijke keuken toepassen, fris, zuiver en subtiel, de papillen op scherp stellend. Het borrelhapje bestaat uit gemarineerde zwarte olijfjes, een toastje met smeltend zacht herten vlees en ganzenlever en een minuscuul puntzakje amandeltjes. Een ster heeft voor een restaurant altijd gro te gevolgen, de schittering trekt gasten maar kan ook verstarrend werken in die zin dat mensen denken dat nu de prijzen wel zullen stijgen. Rutger en Jessica van der Weel zijn vastbesloten de drempel van Kat seveer laag te houden. Zij bewijzen dat door de prijs van het lunchmenu van drie gan gen, waarvoor ik deze middag kies, op 35,- te handhaven. De samensteling wis selt regelmatig en met een bijpassend wijn arrangement is het representatief voor de Katseveerse keuken. Rutgers repertoire is in wezen klassiek maar hij geeft aan alles een persoonlijke draai, die het eten in het voormalige veer- 'O AAN TAFEL Rien van Reems huis op de dijk tot een spannend gebeuren maakt. Een greep, te beginnen met koude en warme voorgerechten: een half dozijn Zeeuwse plat te oesters, naturel of gegratineerd 18,-), gemarineerde ganzenleverterrine, vijgencompote en balsamico-karamel 18,50), dun gesneden, gerookte Proven- Waalse kalfsmuis, peterselie-pesto en Parme zaanse kaas 13,-), gemarineerde tonijn met soja en sesam, meloen en krokante gam bastaartjes 14,50), gegratineerde Zeeuw se mosselen met oude kaas en knoflook 12,-), witlofsoepje geparfumeerd met truf fel, gegrilde St. Jacobsmosselen en champig nons 15,50), lichtgegaarde, lauwwarme zeebaars met citrusvruchten en kardemom- vinaigrette 14,50). A la carte beperkt Katseveer zich tot acht hoofdgerechten, vijf vis en drie vlees. Op nieuw een greep: met laurier gebakken zee baarsfilet, groene asperges en schaaldie- ren-kokossaus 22,50), gebakken St. Jacobsmosselen, canneloni van knolselderij met kreeft en chorizo-emulsie 24,-), in olijfolie gegaarde zalmfilet met artisjok en vinaigrette met spekjes 22,-), gebakken toumedos met geconfijte uitjes en een jus met zachte knoflook 24,-) en gebakken kalfszwezerik met aardappel/ truffelpuree, champignons en kalfsjus met kaneel 24,50). Elk gerecht krijgt optimaal aandacht, daar om serveren Rutger en Jessica per tafel maximaal vier verschillende hoofdgerech ten. Wie zich wil laten verrassen kieze het Menu van de chef, vier gangen voor 45,- en vijf gangen voor 51,50. Het lunchmenu mag er ook wezen, na een amuse in de vorm van een glaasje met zach te mosselmousse, waarop garnaaltjes met saffraan, concassé van komkommer, be kroond met een zwierige reep gefrituurde schorseneer, serveert de gastvrouw op een plat vierkant bord - met een excentrisch ver diept gedeelte - dun gesneden coquilles op een bloemkoolmousse met eendenlever, Par- mezaankrullen, truffelolie en peterselie- pesto. Daarbij een glas Colbaraca, een dro ge Soave gemaakt van de Gargenegadruif de Italiaanse Sauvignon Blanc. Producent is Masi, een grote naam in Veneto. Het hoofdgerecht is in olijfolie gegaarde zee baars op gebraiseerde prei met daarop een crostini met artisjokpuree en tomaat, geflan keerd door een groene asperge uit Peru en apart geserveerd een juskom met chori zo-emulsie. De gastvrouw schenkt er een glas Chileense chardonnay, Casa Lapostolle bij. Eigenaresse van het domein, Alexandra Mamier-Lapostolle is een telg uit het Grand Mamiergeslacht. Als fris slot een gepocheerde Doyenne du Cornice in een soepje van champagne met koriander, een bolletje vamlle-ijs en een strip gemarineerde chocolade met een glas Moscato d'Asti. We begonnen met bubbel tjes en met bubbeltjes sluiten we af. Als echt slot nog een kopje Darjeeling-thee van de speciale koffie en theekaart met huisgemaakte lekkernijen. Restaurant Katseveer Katseveerweg 2 4475 PB Wilhelminadorp Tel. 0113-227955 Fax 0113-232047 www.katseveer.nl e-mail: info@katseveer.nl Zondag en maandag gesloten Keuken open van 12.00 tot 14.00 uur (behal ve zaterdag) en van 18.00 tot 21.00 uur Creditcards: Visa, Mastercard en Amex Kinderen: in overleg Vegetarisch: op aanvraag Rolstoel: trap naar toilet of met auto omrij den Roken; niet gescheiden Glutenvrij: op aanvraag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 37