'Een leukere kleine auto bestaat niet'
RDW: kenteken oude brommer is geen probleem
Driften met 612 pk en 2700 kilogram Maybach
Renault vernieuwt zijn Mégane. Zowel de 3-als de
5-deurs, de sedan, de stationwagon Grand Tour. de
coupé-cabriolet en de Sport krijgen een nieuwe look. De
koplampen, grille en voorbumper zijn gewijzigd en het
interieur kreeg nieuwe bekleding. De regen- en lichtsen
sor zijn verbeterd. De 2.0 dCi diesel met 150 pk is
nieuw, de 1.9 dCi heeft voortaan een roetfilter en een ho
ger vermogen van 130 pk. De Mégane is er voortaan ook
met 1.5 dCi motor met 85 of 105 pk.
REACTIE
Vraag antwoord
vrijdag 9 december 2005
Haal waterstof in huis!
Honda heeft een energiestation voor thuis ontwik
keld dat aardgas gebruikt om waterstof te genere
ren. Die is vervolgens bruikbaar als autobrandstof en
om het huishouden van stroom en warm water te voor
zien. Het apparaat doet bij stroomuitval dienst als nood-
aggregaat. Een ingebouwde brandstofcel gebruikt dan
de waterstofvoorraad om een vermogen van 5 kilowatt
te leveren.
Motorscooter van Honda
Samen in de olie
De nieuwe Nederlandse PPO Associatie (NPPOA) wil
het gebruik van Pure Plantaardige Olie (PPO) bevor
deren ter verduurzaming van de maatschappij. Hein Ab-
erson van Solar Oil Systems is de voorzitter. De vereni
ging vindt het grote voordeel van PPO als biobrandstof,
zoals koudgeperste koolzaadolie, dat het hernieuwbaar
en milieuvriendelijk is. De NPPOA vindt dat de overheid
biobrandstof moet vrijstellen van accijns. Voor het che
misch bewerkte biodiesel is dat al het geval.
Informatie: www.nppoa.nl
Vehikel boordevol
De Veemarkt in Utrecht staat vandaag, morgen en
zondag boordevol van de beurs Vehikel. De oldti
merbeurs biedt 16.000 vierkante meter en meer dan 700
stands gewijd aan motoren, auto's, brommers en fiet
sen, en alles wat daar ooit mee samenhing.
Vehikel, Veemarkthallen Utrecht, Sartreweg 1-3. Entree: 10 euro,
kinderen onder 1 meter gratis, tot 12 jaar 6 euro, 65+ 8 euro, www
vehikel com
Opfrisser voor Mégane
Mijn navigatiesysteem geeft een hele andere snelheid aan dan
de snelheidsmeter van mijn auto. Welke heeft er nu gelijk?
Marian Holties van TomTom, fabrikant van navigatie
systemen: „De snelheid die wordt weergegeven door
een TomTom-systeem is op de milliseconde nauwkeurig
de werkelijke snelheid. Met behulp van satellieten
wordt de afstand berekend die een auto in een bepaalde
tijd heeft afgelegd. Uit die berekeningen volgt de exacte
snelheid. De (niet geijkte) snelheidsmeter in een auto
geeft vrijwel altijd een hogere waarde aan, al is dat wel
per automodel verschillend. Wij adviseren onze klanten
toch zich aan de snelheidsmeter van de auto te houden.
De kans op snelheidsboetes is dan vaak aanmerkelijk
kleiner."
Mail uw vraag naar vraagenanrwoord@wegenermultimedia.nl
Meer antwoorden op de website van de krant, rubriek Auto
Grote VW-bus heet Crafter
yijfel kwam er bij
Jichiel van Schooten
jet aan te pas toen
jjnbaas hem in 2002
rog wat hij als auto
an de zaak wilde rij
ten: een Mini natuur-
ijk! 120.000 kilome-
er verder levert de-
lelfde vraag nog
teeds hetzelfde ant
ivoord op.
OCCASION
Gert te Lintelo
olgens Michiel, als
creative werkzaam
op een reclamebu
reau, had zijn keu
ze voor een Mini
Ine niets met hippe trends te
iken: „Een Mini was voor mij
meest logisch. Ik woon in
ijn eentje en ik had dus geen
auto nodig. Wel zo han
ig als je in Amsterdam woont,
laar hij moest wel leuk zijn en
een eigen gezicht hebben, ook
van binnen. Dat miste ik bij an
dere kleine auto's. Verder
moest hij betaalbaar blijven en
voorin lekker ruim zijn. Be
trouwbaarheid was ook belang
rijk."
Ehh, wacht eens even Van
Schooten: misschien niet altijd
terecht, maar de oude Mini had
de reputatie van een door een
dronken olifant in elkaar ge
sleuteld kermisklokje. Was het
dan geen enorme gok blinde
lings in zee te gaan met zijn op
volger? „Nee, ik had er wel ver
trouwen in omdat BMW erach
ter stond. Ik kon me niet voor
stellen dat de Duitsers eraan wa
ren begonnen als ze niet zeker
waren van hun zaak."
In de war
We zijn benieuwd of Michiels
vertrouwen is beschaamd,
want helemaal vlekkeloos is de
start van de New Mini niet ver
lopen. „Ik heb nooit problemen
gehad. Een collega van me zou
vast een ander verhaal vertel
len. Die heeft heel wat keren
bij de dealer gestaan, meestal
vanwege elektrische storingen.
Zijn boordcomputer bijvoor
beeld is chronisch in de war en
spreekt een heel andere taal
dan hij in de fabriek heeft ge
leerd."
Drie jaar en 120.000 kilometers
moeten voldoende zijn om ook
de minder sterke punten van
een auto te leren kennen. „Na
delen? O ja, zonder meer, maar
dat wist ik van tevoren. Als je
iets wilt vervoeren dat groter is
dan een koffer, heb je een pro
bleem. Koop je een stoel, mag
je hopen dat de meubelzaak
een bezorgservice heeft. Ik heb
ook heel leüjke dingen geroe
pen toen ik in een zware regen
bui een lekke band kreeg. Geen
reservewiel, alleen zon stomme
noodfles. Wat een gehannes!"
Hendel
Voor de (vast Duitse...) inge
nieurs die zich bezig houden
met de ontwikkeling van de op
volger van het huidige model,
heeft Van Schooten een prakti
sche tip: „Ik snap het best, ze
rijden in Engeland links, met
het stuur rechts. Dat moeten ze
vooral zo houden, maar als je
zo'n auto dan aanpast voor de
rest van de wereld, moet je ook
aan kleinigheden als de motor
kaphendel denken. Die zit nog
steeds ergens diep rechtsonder,
je vindt 'm nooit zonder instruc
tieboekje!"
Dergelijke bijkomstigheden zul
len de reclameman er niet van
weerhouden opnieuw voor een
Mini te kiezen als zijn baas
vindt dat de huidige aan vervan
ging toe is. „Maar dan het liefst
een Cooper of Cooper S, als het
zou kunnen", voegt hij er met
een grijns aan toe. „Want een
leukere kleine auto is er nog
steeds niet!"
t Nederland zijn er sinds begin 2003 zegge
schrijve 16 Maybachs verkocht. Maar van
|e nieuwe 57S zijn er al vijf besteld, ondanks
ijn prijs van 593.000 euro. Het is een mam-
noetop fluwelen poten.
tooi fiien van der Steen
ijds drie jaar wordt het oude
apermerk Maybach van Merce-
es weer gebouwd. Wilhelm
laybach was de man die ooit
e eerste automobiel met de
aam Mercedes bouwde. De
neeste gaan naar de VS, maar
iet succes is matig. Omdat de
mto bedacht is in de welvaren-
e .aren negentig en niemand
tbij stilstond dat de economie
i elkaar zou donderen. Zo
heeft Volkswagen ook de ver
koop van zijn prestigieuze Phae
ton in de VS gestaakt.
Er bestaat een Maybach van
6.20 meter, maar ook een hand
zame versie, de 57. De eerste
kost 616.000 euro, de tweede
523.500 euro. Nu komt er ook
nog een sportieve versie van
het minst lange exemplaar, de
57S. Hij kost 593.000 euro, dus
alleen voor de meerprijs zou je
een dik aangeklede E-ldasse
kunnen aanschaffen. Daimler-
Chrysler Nederland nam ons
mee naar Spanje voor een ken
nismaking met het nieuwste
product van Maybach Manufak-
tur op het circuit.
„Kapot gaan ze nooit", zegt
Jürgen Weiss ing, ontwikkelings
chef van het Duitse topmerk.
Hij gooit de 57S driftend in een
reeks bochten op het privécir-
cuit van Nederlander Klaas
Zwart bij Ronda. Spectaculair:
in een auto die 2.700 kilo weegt
met ruim 200 km per uur op
een haakse bocht afstuiven,
remmen en volledig dwars de
weg vervolgen. „De remschij-
ven lopen nu minstens naar
650 graden Celsius. Maar daar
kunnen ze tegen", aldus de kwa
jongensachtige Weissing, waar
je bij dit merk eerder een type
Balkenende zou verwachten.
De knots glijdt muisstil in 5.0
seconden van 0 naar honderd.
De monumentale Maybach 75S dr
Een Maybach heeft een 12-cilin-
der motor met een inhoud van
6.0 liter en een vermogen van
550 pk. Voor de 57S is dat door
tuner AMG opgeschroefd naar
612 pk en een verschroeiend
t over het circuit als was het een li(
koppel van 1.000 Nm..
Het is alsof of je in een moder
ne versie van een Duesenberg
of een Hispano Suiza achter het
stuur zit. De Michelinbanden
(per stuk een kleine 1.000 euro)
tvoetige sportwagen.
huilen, maar de motor hoor je
in de verte niet, hoewel er twee
dikke uitlaten onder de 57S uit-
priemen. „Vermogen hoeft
geen herrie te maken", is de
nuchtere mededeling.
De Mégane Grand Tour
Historie: Herfst 2001 kwam de New Mini op de markt.
Uitvoeringen zijn de One (90 pk), Cooper (115 pk) en
Cooper S (2002, 163 pk); Coopers met 'Works'-kit tot 210
pk; cabriolet (2003).
Aankooptips: Vooral Mini's van 2001/2002 vertonen
elektrische storingen, gerammel (schokdemperlagers
achter, achterklep, stoelen) en schokkerig rijgedrag.
Prijzen: Vanaf ca. 13.000 euro. Uitvoering en uitrusting
van grote invloed op de prijs.
Club: www.minisevenclub.nl
torige week spuide redacteur Cok van den
leuvel van het blad Bromfiets op deze plek
ïitiek op de kentekening van klassieke brom
fietsen. Woordvoerder Koen Peeters van keu-
ingsinstantie RDW reageert: „Het is he
lemaal niet lastig om een kenteken voor het
brommend cultuurgoed te krijgen."
tonraan moet een klassieke brom-
voldoen zodat die kan blij-
m yden? Geen kenteken betekent
Ageert verzekering.
^omfietsen die nu legaal
'P de weg zijn, krijgen een ken-
en- Dat betekent dat ze een
tfsbaar en correct framenum-
ner het 'paspoort' van de
Wmmer - en een geldige type-
^keuring hebben. En uiter-
ard mag een brommer niet
diefstal afkomstig zijn. Heb-
(n twee bromfietsen hetzelfde
^enummer. dan is de kans
m dat eentje gestolen is en
er gerommeld is met het num
mer. Datzelfde geldt voor een
brommer waarvan het frame
nummer weg is."
Maar er blijken dus veel oude brom
mers te bestaan zonder zo'n type
goedkeuring.
„Klopt. De typegoedkeuring
geeft aan dat de bromfiets bij
zijn geboorte van een technisch
goedgekeurd en veilig type was.
Voor moderne brommers is dat
geen probleem. Klassiekers heb
ben sinds 1958 ook zo'n type
goedkeuring, maar dat num-
De RDW stuitte op archieffoto's van brommers die er ooit te gast waren voor de officiële typegoedkeuring:
links een NSU, type NL B9039 rechts een voor zijn tijd futuristische DKW Hummel (NL B0011
mer stond vaak op een sticker.
Na al die jaren is het stickertje
vaak weg of onleesbaar. Daar
om krijgen bromfietsen met
een bouwjaar van voor 1974
ook zonder typegoedkeuring
een kenteken. We maken dus
een uitzondering. Bijkomend
voordeel is dat oude bromfiet
sen uit het buitenland die je tot
nu toe hier niet mocht rijden,
nu ook een kenteken kunnen
krijgen. Zo kunnen een Franse
Zündapp of een Duitse Mobylet-
te zonder Nederlandse type
goedkeuring blijven rijden. Ei-
genaren van zo'n klassieke
bromfiets moeten wél zelf aan
tonen dat ze voor de uitzonde
ring in aanmerking komen."
Hoe gaat dat dan?
„Per brief vraagt de RDW hen
bewijzen op te sturen dat de
brommer van voor 1974 is, én
geen motorfiets. Een foto van
de bromfiets of het typeplaatje
is vaak voldoende. Ook een
handleiding, aankoopnota, ver
melding in de Bromfietsencyclo
pedie of een bouwjaartabel
wordt geaccepteerd. Weet de
RDW van een type bromfiets al
dat hij altijd van voor 1974 is,
dan wordt het kenteken zelfs
meteen opgestuurd."
Waarom loopt het dan soms toch
mis?
„Tegenover 100.000 afgegeven
kentekens staan 700 afwijzin
gen. Daaronder zaten 28 gesto
len brommers en 85 motorfiet
sen. In de meeste gevallen rea
geerde de aanvrager niet op
een brief van de RDW. En in
driehonderd gevallen bleek de
bromfiets niet klassiek te zijn
en kan de eigenaar via een keu
ring alsnog een kenteken krij
gen."
Een keuring?
„Bromfietsen zonder typegoed
keuring van na 1973 kunnen
vaak via een importkeuring aan
een kenteken komen. Hiervoor
moet het model exact overeen
komen met een Nederlands
type of moet de brommer een
registratiedocument uit een
EG-land hebben. Bij deze techni
sche keuring meet de keur
meester op de rollenbank de
snelheid en controleert hij de
geluidproductie. De keuring is
wel duurder dan de administra
tieve weg: zo'n 109 euro."
Informatie www ishetgeenplaatje nl
0 New Mini 2001-heden
Op komst: een stationwagon
Cabriolet
sinds 2003
Voor Eigen gezicht
Waardevastheid
Weggedrag
Afwerking
Tegen Prijs
Ruimtegebrek
Weinig dealers
Volkswagen in
troduceert de
Crafter als opvol
ger van de LT-serie.
VW is marktleider
bij de bestelwagens
in Nederland, voor
al dankzij de Caddy
en de Transporter
De vermogens van
de 2.5 vijfcilinder
TDI-motor lopen
uiteen van 89 tot
164 pk. De grote be- dealer,
steller heeft stan
daard een roetfilter en zes zesversnellingen met joystick
bediening Er zijn drie wielbases, vier laadlengtes en drie
dakhoogtes. Het laadvolume nam toe tot maximaal 17
kubieke meter.
Op de Bologna
Motor Show
die tot en met 11
december gehou
den wordt onthult
Honda een nieuwe
scooter, de PS125i
en PS150i. De scoo
ters hebben een
vloeistofgekoelde
viertakt eencilin
der motor met elek
tronische brand
stofinjectie. In Ne- De Honda PS.
derland komt hij
alleen in de 150cc uitvoering met katalysator.