'Een leukere kleine auto bestaat niet' RDW: kenteken oude brommer is geen probleem Driften met 612 pk en 2700 kilogram Maybach Renault vernieuwt zijn Mégane. Zowel de 3-als de 5-deurs, de sedan, de stationwagon Grand Tour. de coupé-cabriolet en de Sport krijgen een nieuwe look. De koplampen, grille en voorbumper zijn gewijzigd en het interieur kreeg nieuwe bekleding. De regen- en lichtsen sor zijn verbeterd. De 2.0 dCi diesel met 150 pk is nieuw, de 1.9 dCi heeft voortaan een roetfilter en een ho ger vermogen van 130 pk. De Mégane is er voortaan ook met 1.5 dCi motor met 85 of 105 pk. REACTIE Vraag antwoord vrijdag 9 december 2005 Haal waterstof in huis! Honda heeft een energiestation voor thuis ontwik keld dat aardgas gebruikt om waterstof te genere ren. Die is vervolgens bruikbaar als autobrandstof en om het huishouden van stroom en warm water te voor zien. Het apparaat doet bij stroomuitval dienst als nood- aggregaat. Een ingebouwde brandstofcel gebruikt dan de waterstofvoorraad om een vermogen van 5 kilowatt te leveren. Motorscooter van Honda Samen in de olie De nieuwe Nederlandse PPO Associatie (NPPOA) wil het gebruik van Pure Plantaardige Olie (PPO) bevor deren ter verduurzaming van de maatschappij. Hein Ab- erson van Solar Oil Systems is de voorzitter. De vereni ging vindt het grote voordeel van PPO als biobrandstof, zoals koudgeperste koolzaadolie, dat het hernieuwbaar en milieuvriendelijk is. De NPPOA vindt dat de overheid biobrandstof moet vrijstellen van accijns. Voor het che misch bewerkte biodiesel is dat al het geval. Informatie: www.nppoa.nl Vehikel boordevol De Veemarkt in Utrecht staat vandaag, morgen en zondag boordevol van de beurs Vehikel. De oldti merbeurs biedt 16.000 vierkante meter en meer dan 700 stands gewijd aan motoren, auto's, brommers en fiet sen, en alles wat daar ooit mee samenhing. Vehikel, Veemarkthallen Utrecht, Sartreweg 1-3. Entree: 10 euro, kinderen onder 1 meter gratis, tot 12 jaar 6 euro, 65+ 8 euro, www vehikel com Opfrisser voor Mégane Mijn navigatiesysteem geeft een hele andere snelheid aan dan de snelheidsmeter van mijn auto. Welke heeft er nu gelijk? Marian Holties van TomTom, fabrikant van navigatie systemen: „De snelheid die wordt weergegeven door een TomTom-systeem is op de milliseconde nauwkeurig de werkelijke snelheid. Met behulp van satellieten wordt de afstand berekend die een auto in een bepaalde tijd heeft afgelegd. Uit die berekeningen volgt de exacte snelheid. De (niet geijkte) snelheidsmeter in een auto geeft vrijwel altijd een hogere waarde aan, al is dat wel per automodel verschillend. Wij adviseren onze klanten toch zich aan de snelheidsmeter van de auto te houden. De kans op snelheidsboetes is dan vaak aanmerkelijk kleiner." Mail uw vraag naar vraagenanrwoord@wegenermultimedia.nl Meer antwoorden op de website van de krant, rubriek Auto Grote VW-bus heet Crafter yijfel kwam er bij Jichiel van Schooten jet aan te pas toen jjnbaas hem in 2002 rog wat hij als auto an de zaak wilde rij ten: een Mini natuur- ijk! 120.000 kilome- er verder levert de- lelfde vraag nog teeds hetzelfde ant ivoord op. OCCASION Gert te Lintelo olgens Michiel, als creative werkzaam op een reclamebu reau, had zijn keu ze voor een Mini Ine niets met hippe trends te iken: „Een Mini was voor mij meest logisch. Ik woon in ijn eentje en ik had dus geen auto nodig. Wel zo han ig als je in Amsterdam woont, laar hij moest wel leuk zijn en een eigen gezicht hebben, ook van binnen. Dat miste ik bij an dere kleine auto's. Verder moest hij betaalbaar blijven en voorin lekker ruim zijn. Be trouwbaarheid was ook belang rijk." Ehh, wacht eens even Van Schooten: misschien niet altijd terecht, maar de oude Mini had de reputatie van een door een dronken olifant in elkaar ge sleuteld kermisklokje. Was het dan geen enorme gok blinde lings in zee te gaan met zijn op volger? „Nee, ik had er wel ver trouwen in omdat BMW erach ter stond. Ik kon me niet voor stellen dat de Duitsers eraan wa ren begonnen als ze niet zeker waren van hun zaak." In de war We zijn benieuwd of Michiels vertrouwen is beschaamd, want helemaal vlekkeloos is de start van de New Mini niet ver lopen. „Ik heb nooit problemen gehad. Een collega van me zou vast een ander verhaal vertel len. Die heeft heel wat keren bij de dealer gestaan, meestal vanwege elektrische storingen. Zijn boordcomputer bijvoor beeld is chronisch in de war en spreekt een heel andere taal dan hij in de fabriek heeft ge leerd." Drie jaar en 120.000 kilometers moeten voldoende zijn om ook de minder sterke punten van een auto te leren kennen. „Na delen? O ja, zonder meer, maar dat wist ik van tevoren. Als je iets wilt vervoeren dat groter is dan een koffer, heb je een pro bleem. Koop je een stoel, mag je hopen dat de meubelzaak een bezorgservice heeft. Ik heb ook heel leüjke dingen geroe pen toen ik in een zware regen bui een lekke band kreeg. Geen reservewiel, alleen zon stomme noodfles. Wat een gehannes!" Hendel Voor de (vast Duitse...) inge nieurs die zich bezig houden met de ontwikkeling van de op volger van het huidige model, heeft Van Schooten een prakti sche tip: „Ik snap het best, ze rijden in Engeland links, met het stuur rechts. Dat moeten ze vooral zo houden, maar als je zo'n auto dan aanpast voor de rest van de wereld, moet je ook aan kleinigheden als de motor kaphendel denken. Die zit nog steeds ergens diep rechtsonder, je vindt 'm nooit zonder instruc tieboekje!" Dergelijke bijkomstigheden zul len de reclameman er niet van weerhouden opnieuw voor een Mini te kiezen als zijn baas vindt dat de huidige aan vervan ging toe is. „Maar dan het liefst een Cooper of Cooper S, als het zou kunnen", voegt hij er met een grijns aan toe. „Want een leukere kleine auto is er nog steeds niet!" t Nederland zijn er sinds begin 2003 zegge schrijve 16 Maybachs verkocht. Maar van |e nieuwe 57S zijn er al vijf besteld, ondanks ijn prijs van 593.000 euro. Het is een mam- noetop fluwelen poten. tooi fiien van der Steen ijds drie jaar wordt het oude apermerk Maybach van Merce- es weer gebouwd. Wilhelm laybach was de man die ooit e eerste automobiel met de aam Mercedes bouwde. De neeste gaan naar de VS, maar iet succes is matig. Omdat de mto bedacht is in de welvaren- e .aren negentig en niemand tbij stilstond dat de economie i elkaar zou donderen. Zo heeft Volkswagen ook de ver koop van zijn prestigieuze Phae ton in de VS gestaakt. Er bestaat een Maybach van 6.20 meter, maar ook een hand zame versie, de 57. De eerste kost 616.000 euro, de tweede 523.500 euro. Nu komt er ook nog een sportieve versie van het minst lange exemplaar, de 57S. Hij kost 593.000 euro, dus alleen voor de meerprijs zou je een dik aangeklede E-ldasse kunnen aanschaffen. Daimler- Chrysler Nederland nam ons mee naar Spanje voor een ken nismaking met het nieuwste product van Maybach Manufak- tur op het circuit. „Kapot gaan ze nooit", zegt Jürgen Weiss ing, ontwikkelings chef van het Duitse topmerk. Hij gooit de 57S driftend in een reeks bochten op het privécir- cuit van Nederlander Klaas Zwart bij Ronda. Spectaculair: in een auto die 2.700 kilo weegt met ruim 200 km per uur op een haakse bocht afstuiven, remmen en volledig dwars de weg vervolgen. „De remschij- ven lopen nu minstens naar 650 graden Celsius. Maar daar kunnen ze tegen", aldus de kwa jongensachtige Weissing, waar je bij dit merk eerder een type Balkenende zou verwachten. De knots glijdt muisstil in 5.0 seconden van 0 naar honderd. De monumentale Maybach 75S dr Een Maybach heeft een 12-cilin- der motor met een inhoud van 6.0 liter en een vermogen van 550 pk. Voor de 57S is dat door tuner AMG opgeschroefd naar 612 pk en een verschroeiend t over het circuit als was het een li( koppel van 1.000 Nm.. Het is alsof of je in een moder ne versie van een Duesenberg of een Hispano Suiza achter het stuur zit. De Michelinbanden (per stuk een kleine 1.000 euro) tvoetige sportwagen. huilen, maar de motor hoor je in de verte niet, hoewel er twee dikke uitlaten onder de 57S uit- priemen. „Vermogen hoeft geen herrie te maken", is de nuchtere mededeling. De Mégane Grand Tour Historie: Herfst 2001 kwam de New Mini op de markt. Uitvoeringen zijn de One (90 pk), Cooper (115 pk) en Cooper S (2002, 163 pk); Coopers met 'Works'-kit tot 210 pk; cabriolet (2003). Aankooptips: Vooral Mini's van 2001/2002 vertonen elektrische storingen, gerammel (schokdemperlagers achter, achterklep, stoelen) en schokkerig rijgedrag. Prijzen: Vanaf ca. 13.000 euro. Uitvoering en uitrusting van grote invloed op de prijs. Club: www.minisevenclub.nl torige week spuide redacteur Cok van den leuvel van het blad Bromfiets op deze plek ïitiek op de kentekening van klassieke brom fietsen. Woordvoerder Koen Peeters van keu- ingsinstantie RDW reageert: „Het is he lemaal niet lastig om een kenteken voor het brommend cultuurgoed te krijgen." tonraan moet een klassieke brom- voldoen zodat die kan blij- m yden? Geen kenteken betekent Ageert verzekering. ^omfietsen die nu legaal 'P de weg zijn, krijgen een ken- en- Dat betekent dat ze een tfsbaar en correct framenum- ner het 'paspoort' van de Wmmer - en een geldige type- ^keuring hebben. En uiter- ard mag een brommer niet diefstal afkomstig zijn. Heb- (n twee bromfietsen hetzelfde ^enummer. dan is de kans m dat eentje gestolen is en er gerommeld is met het num mer. Datzelfde geldt voor een brommer waarvan het frame nummer weg is." Maar er blijken dus veel oude brom mers te bestaan zonder zo'n type goedkeuring. „Klopt. De typegoedkeuring geeft aan dat de bromfiets bij zijn geboorte van een technisch goedgekeurd en veilig type was. Voor moderne brommers is dat geen probleem. Klassiekers heb ben sinds 1958 ook zo'n type goedkeuring, maar dat num- De RDW stuitte op archieffoto's van brommers die er ooit te gast waren voor de officiële typegoedkeuring: links een NSU, type NL B9039 rechts een voor zijn tijd futuristische DKW Hummel (NL B0011 mer stond vaak op een sticker. Na al die jaren is het stickertje vaak weg of onleesbaar. Daar om krijgen bromfietsen met een bouwjaar van voor 1974 ook zonder typegoedkeuring een kenteken. We maken dus een uitzondering. Bijkomend voordeel is dat oude bromfiet sen uit het buitenland die je tot nu toe hier niet mocht rijden, nu ook een kenteken kunnen krijgen. Zo kunnen een Franse Zündapp of een Duitse Mobylet- te zonder Nederlandse type goedkeuring blijven rijden. Ei- genaren van zo'n klassieke bromfiets moeten wél zelf aan tonen dat ze voor de uitzonde ring in aanmerking komen." Hoe gaat dat dan? „Per brief vraagt de RDW hen bewijzen op te sturen dat de brommer van voor 1974 is, én geen motorfiets. Een foto van de bromfiets of het typeplaatje is vaak voldoende. Ook een handleiding, aankoopnota, ver melding in de Bromfietsencyclo pedie of een bouwjaartabel wordt geaccepteerd. Weet de RDW van een type bromfiets al dat hij altijd van voor 1974 is, dan wordt het kenteken zelfs meteen opgestuurd." Waarom loopt het dan soms toch mis? „Tegenover 100.000 afgegeven kentekens staan 700 afwijzin gen. Daaronder zaten 28 gesto len brommers en 85 motorfiet sen. In de meeste gevallen rea geerde de aanvrager niet op een brief van de RDW. En in driehonderd gevallen bleek de bromfiets niet klassiek te zijn en kan de eigenaar via een keu ring alsnog een kenteken krij gen." Een keuring? „Bromfietsen zonder typegoed keuring van na 1973 kunnen vaak via een importkeuring aan een kenteken komen. Hiervoor moet het model exact overeen komen met een Nederlands type of moet de brommer een registratiedocument uit een EG-land hebben. Bij deze techni sche keuring meet de keur meester op de rollenbank de snelheid en controleert hij de geluidproductie. De keuring is wel duurder dan de administra tieve weg: zo'n 109 euro." Informatie www ishetgeenplaatje nl 0 New Mini 2001-heden Op komst: een stationwagon Cabriolet sinds 2003 Voor Eigen gezicht Waardevastheid Weggedrag Afwerking Tegen Prijs Ruimtegebrek Weinig dealers Volkswagen in troduceert de Crafter als opvol ger van de LT-serie. VW is marktleider bij de bestelwagens in Nederland, voor al dankzij de Caddy en de Transporter De vermogens van de 2.5 vijfcilinder TDI-motor lopen uiteen van 89 tot 164 pk. De grote be- dealer, steller heeft stan daard een roetfilter en zes zesversnellingen met joystick bediening Er zijn drie wielbases, vier laadlengtes en drie dakhoogtes. Het laadvolume nam toe tot maximaal 17 kubieke meter. Op de Bologna Motor Show die tot en met 11 december gehou den wordt onthult Honda een nieuwe scooter, de PS125i en PS150i. De scoo ters hebben een vloeistofgekoelde viertakt eencilin der motor met elek tronische brand stofinjectie. In Ne- De Honda PS. derland komt hij alleen in de 150cc uitvoering met katalysator.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 27