Auto
R!
président
Citroën,
monsieur le
2.500,=
Bijdehand
kennismaking
Met 11 keukenapparaten!
C-Airplay studiemodel van Citroën:
ontwerpers spelen met lucht en gaten
t
- Ruirr> €l.0(
voortJee/,
Volkswagen Golf Plus Actie!
Column
Door Maks Mulder
Vlissingen
Tel. (0118)424000
Temeuzen
Tel (0115)647333
JHulsl
Tel (0114)370100
De Peilstok
Nu het Britse MG Rover failliet is, lijkt
het merk toch te herrijzen via een Chi
nese fabrikant. En enkele ex-Rover managers
hebben besloten de Austin Healey nieuw
leven in te blazen Welk verdwenen merk zou
u graag terug in productie zien? De DAF-
personenauto, de Duitse Trabant, de spor
tieve Triumph misschien? Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Weer of geen weer
Vorige week vroegen we u of u weer in
de auto stapt als er opnieuw een weer-
alarm wordt uitgegeven. Ruim 40 procent van
de stemmers zegt zich niet te laten afschrik
ken door een dergelijk alarm. Bijna de helft
blijft thuis of neemt eerst contact op met de
werkgever of de bestemming alvorens de
weg op te gaan.
Ja, ik stap dan toch gewoon achter het stuur 41%
Q Nee, ik blijf en/of werk dan thuis 26%
Misschien, ik overleg eerst met werkgever/
bestemming 23%
(3 Ja< maar alleen buiten de spitstijden 6%
0 Nee, ik kies dan voor het openbaar vervoer 4%
OAdriaan Heino, verkeerspsycholoog bij Centraal
Beheer Achmea: „De uitslag verrast me niet, want
mensen zijn onrealistisch optimistisch. Het is net als bij
kinderen: je blijft pas van de kachel af als je je vingers
hebt gebrand. Het zou een aardig experiment zijn als in
het geval van een weeralarm een extra item komt in het
journaal: na het weer een korte uitleg voor het verkeer,
gelardeerd met pakkende beelden en adviezen. En geef
ze slechts sporadisch af, anders verliezen ze enorm aan
impact."
Dakbehangetje
Niks zo per
soonlijk als
een auto. Dat moet
Mini in Amerika
gedacht hebben
toen het een nieu
we service op zijn
website lanceerde.
Met de zogenoem-
de Mini roofitudio Uitde'roofstudio'.
kan elke bezoeker
een leuk behangetje voor het dak van zijn auto uitzoe
ken. Je kunt kiezen uit tal van afbeeldingen, zoals vlag
gen, tekenfilmfiguren en hippe ruitjes. Daarna kun je
het ontwerp downloaden. Met dat bestand kun je naar
een drukkerij of stickerfirma om het op vinyl en op dak
grootte te laten uitdraaien, compleet met lijmlaag. Na
tuurlijk kunnen de afbeeldingen ook op andere autoda
ken dan die van Mini.
Info www miniusa com/roofstudio
(Advertentie)
Redactie bijlagen: 0113-315680
...v...pic nl-'auto
SnairredactieSptc.nl
postbus 31. «60 M Goes
ffSSSSmd: 0113-316520
7eeuws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 9 december 2005
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
Speciaal voor u ingekocht!^
Nu in de decembermaand
met gratis navigatiesysteem!
N
POPPE
Ford tot de tanden gewapend
Ford onthulde
op de auto
show van Bologna
de fonkelnieuwe
Focus RS World Ral
ly Car. De Focus fi
gureert in het FIA
World Rally Cham
pionship en maakt
zijn debuut in de
Rally van Monte De Focus RS van Ford
Carlo. De rally-Fo
cus wordt gereden door tweevoudig wereldkampioen
Marcus Grönholm en zijn Finse landgenoot Mikko Hirvo-
nen. De auto heeft een 2.0 liter viercilinder Duratec van
Ford. Met turbocharger en tussenkoeler ontwikkelt die
300 pk vermogen.
citroen heeft einde-
lijk zijn nieuwe vlag-
genschip klaar. We re-
jen met de C6 naar
de graftombe van Na-
i, poleon. Daar, hartje
Parijs, brak ooit de
k Franse revolutie uit.
Of de C6 een revolu-
s tie in het topsegment
ft kan bewerkstelligen?
mi.'
of-
k
nu
Het zou beter kunnen
met de autoverkoop las
ik in mijn krant. Het
consumentenvertrouwen is der
mate geslonken dat we ineens
zomaar vier jaar met dezelfde
auto doen in plaats van drie. En
dus verzint iedere dealer stunts
om ons alsnog in een nieuw kar
retje te lokken. Een toeter zit er
standaard al in dus wordt het
in de bellenblazerij gezocht.
Krijgje ervoor niks' een airco
of navigatiesysteem bij. Een tijd
je gratis' benzine en onder
houd is ook een optie. En voor
de mensen die even geen eigen
geld hebben, biedt een lening
■net nul procent rente uit
komst. Er is zelfs een dealer die
maar liefst elf (likeukenappa
raten gratis meelevert! Van het
zelfde merk waar koningin
Juliana er ook vier van had!
Over listig inspelen op de heb
berigheid gesproken. Eén keu
enapparaat is al mooi, want ze
zitten steevast in een lekker
grote doos. Met drie zitje nieu
we bagageruimte zo goed als
soL Met zes kan er niemand
dige koekenpannetjes iedere
keer bij het pakken door je keu
ken stuiteren. Het allerakeligst
is datje het grootste deel van
die apparaten al had. En die
doen het allemaal nog prima.
Zijn misschien zelfs wel van
een beter merk dan de elf nieu
we. Dus moet je nadenken wel
ke je wilt houden. Kies ik voor
ietsje ouder maar betrouwbaar,
of voor nagelnieuw zó uit de
doos? Eigenlijk dezelfde keus
die je qua auto óók al moest ma
ken.
Echt rigoureus is de aanschaf
van een nieuwe, grotere keu
ken. Maar daar is het consu
mentenvertrouwen voor nodig
dat er nu juist even niet is. Dus
het komt er waarschijnlijk op
neer datje, gedreven door heb
zucht, niet alleen een nieuw
karretje voor de deur hebt
staan maar ook nog overal in
huis keukenapparaten tegen
komt. Op zolder, in de schuur,
in de kelder en in de garage.
Stille getuigen die. nieuw in
doos, onherroepelijk tóch ver
ouderen.
Op de Autoshow in Bologna
pakt Citroën uit met een super
mini die door het leven gaat on
der de naam C-Airplay.
Lucht en licht speelden een
hoofdrol in de ontwerpop
dracht. Het dak is volledig van
glas, en samen met transparan
te luchtroosters in de portieren
zorgt dat voor veel licht in het
interieur.
Het dak kan voor een groot
deel open. Het kleintje valt op
door zijn bijzondere stroomlijn
en natuurlijk de 'gaten' in de
zijkant, die de inzittenden een
nieuwe, dynamische rijsensatie
moeten verschaffen.
Startstopautomaat
Hij past qua afmetingen en ont
werp goed in de lijn van de C3.
De auto is 3,30 meter lang. De
C-AirPlay is voorzien van een
110 pk sterke benzinemotor en
een automatische SensoDrive
versnellingsbak, die de bestuur
der bedient met flippers achter
het stuur.
De C-Airplay heeft wel iets weg van een levensgrote draagbare ra
dio-cassettespeler.
Hij is bovendien uitgerust met
een brandstof en milieu sparen
de startstop-automaat, die bij
voorbeeld voor een rood ver
keerslicht de motor afzet. Zo
dra de bestuurder het gaspe
daal beroert start de auto weer.
1 op 14
meer op de achterbank en dan
ben je nog maar net over de
helft! Dus misschien toch maar
de iets duurdere stationwagon
uitvoering kiezen om niet twee
keer op en neer te hoeven rij
den.
Het volgende probleem doet
zich thuis voor. Want waar laat
je in vredesnaam elf keukenap
paraten? Een tosti-ijzer laat
zich nog wel tussen de vermicel
li en de pasta wringen. Maar
een gourmetstel vraagt al gauw
een half keukenkastje. Tenzij je
het niet erg vindt dat die ellen-
Meerijden in de Citroen C6 is een comfortabel genoegen, maar sturen gaat dankzij de elektrische bekrachtiging nogal belabberd.
bouterbrievenbusje. De beker
houders komen met een knop
je tevoorschijn en zijn wel erg
afgekeken van Saab, de midden
console is geleend van de groot
ste Peugeot en de ventilatieroos-
tertjes lijken afkomstig uit de
magazijnen van VW/Audi. Net
jes hoor, maar niet bijster origi
neel. Maar ja, de hele autowe
reld kopieert zich suf.
Fluweelzacht
Zo'n C6 is heel anders dan een
BMW, een Audi of een Merce
des en dat hoort zijn kracht te
zijn. Met de wegligging is niets
mis, de auto gedraagt zich heel
comfortabel. fluweelzacht
zelfs, ook als je de vering wat
harder instelt. Overhellen blijft
gelukkig beperkt en het meubi
lair zit voortreffelijk.
De C6 is een gewichtige auto -
de eenvoudigste weegt al 1.820
kilo - en dat voel je wel tijdens
het rijden. Het stuurwiel com
municeert daarbij belabberd en
draait wel heel erg licht.
De 2.7 dieselmotor is onbetwist
de winnaar van de twee be
schikbare zescilinder kracht
bronnen. Sneller en stiller dan
de 3.0 benzine, die ook aan een
zestraps automaat vastgebak
ken zit. In de loop van 2006
volgt nog een viercilinder 2.2
diesel uit het PSA-magazijn.
Standaard heeft de auto airco
en negen airbags, waaronder
een voor het onderstel van de
bestuurder.
De auto kost ruim 55.000 euro,
de diesel is een dikke vijf mille
duurder. En dus gaat de verwen
de autokoper wellicht ook eens
bij Audi langs om voor dat geld
naar zo'n aantrekkelijke A6 te
kijken.
De 4,91 meter gestrekte C6
moet nog een hoop hindernis-
Citroën CX 1974-1985
sen nemen om auto's van Mer
cedes, Lexus, BMW en Audi
naar de kroon te steken.
Citroën beseft dat grote Franse
auto's geen kaskrakers zijn. Het
gaat er in 2006 dan ook maar
20.000 maken.
Een revolutie zal hij zeker niet
ontketenen, maar zijn statige
uiterlijk en het comfort zijn als
vanouds troeven die een kopers-
groep aanspreken. Enkele daar
van zullen we zeker terugzien
rond de Franse regeringsgebou
wen. Uw C6 staat gereed, monsieur
le président.
rekte coupévorm die moet her
inneren aan de DS, een opge
kropte achterkant die in de ver
te wat weg heeft van de CX en
de hydractieve vering die de
XM sierde, al is die elektronisch
bij de tijd gebracht. Citroën
onderscheidt zich door dat hy
draulische systeem van de
rest van het topsegment, dat
lucht- of gewoon stalen ve
ring toepast.
Jammer van het wat blikkeri
ge geluid als je de portieren
sluit - past niet bij zo'n auto.
In die portieren zit wel een
fraai opbergvak achter een
schuifklep. Het interieur doet
ruimtelijk aan en ziet er goed
uit, op het minimalistische in
strumentarium na: een digitale
snelheidsaanduiding in een ven
stertje dat eruit ziet als een ka-
Citroen ID-DS 1956-1975
enault heeft zijn
Vel Satis, Peugeot
zijn 607, maar het
heeft lang geduurd
voordat Citroen
het Franse top-trio compleet
maakte. Het PSA-merk had het
naar eigen zeggen veel te druk
met het bij de tijd brengen van
Citroën XM 1989-2000
zijn modelseries. Maar vijf jaar
na het roemloze einde van de
XM is er dan eindelijk een nieu
we grote Citroën, de C6. Hij
komt in maart, ziet er bijzon
der uit en is dat in een aantal
opzichten ook.
Vijftig jaar geleden verscheen
de DS. De tamelijk chauvinisti
sche pr-man van Citroën vindt
dat de C6 daar een waardige op
volger van is. Intussen waren er
ook de CX (1975) en de XM
11989). maar daar heeft bijna
niemand het meer over. Prach
tig gelijnde auto's, maar kwali
tatief nogal belabberd. Hopelijk
zit de nieuwe C6 beter in elaar.
Citroën heeft voor zijn nieuwe
vlaggenschip flink gewinkeld
in de elektronische groothan
del. Want de C6 projecteert ge
gevens over snelheid en naviga
tie in de voorruit - in het Engels
kenden we dat als head-up dis
play, de Fransen blijken dat tête
haute te noemen. De handrem
is elektrisch, uit het kleine kof
ferklepje rijst bij snelheden
rond de 65 Ion per uur automa
tisch een spoilertje.
Handje
Mocht u als argeloze wandelaar
onbedoeld met een C6 in aanra
king komen, dan springt de mo
torkap omhoog, om te voorko
men dat u spijkerhard stuit op
de motor onder die kap. De au
to verwierf dan ook vier sterren
voor voetgangersveiligheid. Ver
der heeft de auto net als de C5
een waarschuwend elektro
nisch handje dat aan je billen
krabt zodra je de wegmarke
ring overschrijdt. Een hulpmid
del om op de snelweg wakker
te blijven. Het is een (prijzige)
optie en je kunt het ook afeet-
ten. Had de DS meedraaiende
koplampen dankzij mechani
sche hefboompjes, de C6 heeft
ze ook, maar nu natuurlijk elek
tronisch geregeld.
De C6 heeft een mooie, langge-
De snelheidsaanduiding zit in een venstertje dat er uitziet als een kabou-
terbrievenbusje (links). Projectie in de ruit kan ook: headup-display.
Op meet dan 100 occasions minimaal
inruil boven de ANWB/BOVAG koerslijst
Zonder inruil megakorting