Auto R! président Citroën, monsieur le 2.500,= Bijdehand kennismaking Met 11 keukenapparaten! C-Airplay studiemodel van Citroën: ontwerpers spelen met lucht en gaten t - Ruirr> €l.0( voortJee/, Volkswagen Golf Plus Actie! Column Door Maks Mulder Vlissingen Tel. (0118)424000 Temeuzen Tel (0115)647333 JHulsl Tel (0114)370100 De Peilstok Nu het Britse MG Rover failliet is, lijkt het merk toch te herrijzen via een Chi nese fabrikant. En enkele ex-Rover managers hebben besloten de Austin Healey nieuw leven in te blazen Welk verdwenen merk zou u graag terug in productie zien? De DAF- personenauto, de Duitse Trabant, de spor tieve Triumph misschien? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Weer of geen weer Vorige week vroegen we u of u weer in de auto stapt als er opnieuw een weer- alarm wordt uitgegeven. Ruim 40 procent van de stemmers zegt zich niet te laten afschrik ken door een dergelijk alarm. Bijna de helft blijft thuis of neemt eerst contact op met de werkgever of de bestemming alvorens de weg op te gaan. Ja, ik stap dan toch gewoon achter het stuur 41% Q Nee, ik blijf en/of werk dan thuis 26% Misschien, ik overleg eerst met werkgever/ bestemming 23% (3 Ja< maar alleen buiten de spitstijden 6% 0 Nee, ik kies dan voor het openbaar vervoer 4% OAdriaan Heino, verkeerspsycholoog bij Centraal Beheer Achmea: „De uitslag verrast me niet, want mensen zijn onrealistisch optimistisch. Het is net als bij kinderen: je blijft pas van de kachel af als je je vingers hebt gebrand. Het zou een aardig experiment zijn als in het geval van een weeralarm een extra item komt in het journaal: na het weer een korte uitleg voor het verkeer, gelardeerd met pakkende beelden en adviezen. En geef ze slechts sporadisch af, anders verliezen ze enorm aan impact." Dakbehangetje Niks zo per soonlijk als een auto. Dat moet Mini in Amerika gedacht hebben toen het een nieu we service op zijn website lanceerde. Met de zogenoem- de Mini roofitudio Uitde'roofstudio'. kan elke bezoeker een leuk behangetje voor het dak van zijn auto uitzoe ken. Je kunt kiezen uit tal van afbeeldingen, zoals vlag gen, tekenfilmfiguren en hippe ruitjes. Daarna kun je het ontwerp downloaden. Met dat bestand kun je naar een drukkerij of stickerfirma om het op vinyl en op dak grootte te laten uitdraaien, compleet met lijmlaag. Na tuurlijk kunnen de afbeeldingen ook op andere autoda ken dan die van Mini. Info www miniusa com/roofstudio (Advertentie) Redactie bijlagen: 0113-315680 ...v...pic nl-'auto SnairredactieSptc.nl postbus 31. «60 M Goes ffSSSSmd: 0113-316520 7eeuws-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 vrijdag 9 december 2005 in samenwerking met Q AutoTrack.nl Speciaal voor u ingekocht!^ Nu in de decembermaand met gratis navigatiesysteem! N POPPE Ford tot de tanden gewapend Ford onthulde op de auto show van Bologna de fonkelnieuwe Focus RS World Ral ly Car. De Focus fi gureert in het FIA World Rally Cham pionship en maakt zijn debuut in de Rally van Monte De Focus RS van Ford Carlo. De rally-Fo cus wordt gereden door tweevoudig wereldkampioen Marcus Grönholm en zijn Finse landgenoot Mikko Hirvo- nen. De auto heeft een 2.0 liter viercilinder Duratec van Ford. Met turbocharger en tussenkoeler ontwikkelt die 300 pk vermogen. citroen heeft einde- lijk zijn nieuwe vlag- genschip klaar. We re- jen met de C6 naar de graftombe van Na- i, poleon. Daar, hartje Parijs, brak ooit de k Franse revolutie uit. Of de C6 een revolu- s tie in het topsegment ft kan bewerkstelligen? mi.' of- k nu Het zou beter kunnen met de autoverkoop las ik in mijn krant. Het consumentenvertrouwen is der mate geslonken dat we ineens zomaar vier jaar met dezelfde auto doen in plaats van drie. En dus verzint iedere dealer stunts om ons alsnog in een nieuw kar retje te lokken. Een toeter zit er standaard al in dus wordt het in de bellenblazerij gezocht. Krijgje ervoor niks' een airco of navigatiesysteem bij. Een tijd je gratis' benzine en onder houd is ook een optie. En voor de mensen die even geen eigen geld hebben, biedt een lening ■net nul procent rente uit komst. Er is zelfs een dealer die maar liefst elf (likeukenappa raten gratis meelevert! Van het zelfde merk waar koningin Juliana er ook vier van had! Over listig inspelen op de heb berigheid gesproken. Eén keu enapparaat is al mooi, want ze zitten steevast in een lekker grote doos. Met drie zitje nieu we bagageruimte zo goed als soL Met zes kan er niemand dige koekenpannetjes iedere keer bij het pakken door je keu ken stuiteren. Het allerakeligst is datje het grootste deel van die apparaten al had. En die doen het allemaal nog prima. Zijn misschien zelfs wel van een beter merk dan de elf nieu we. Dus moet je nadenken wel ke je wilt houden. Kies ik voor ietsje ouder maar betrouwbaar, of voor nagelnieuw zó uit de doos? Eigenlijk dezelfde keus die je qua auto óók al moest ma ken. Echt rigoureus is de aanschaf van een nieuwe, grotere keu ken. Maar daar is het consu mentenvertrouwen voor nodig dat er nu juist even niet is. Dus het komt er waarschijnlijk op neer datje, gedreven door heb zucht, niet alleen een nieuw karretje voor de deur hebt staan maar ook nog overal in huis keukenapparaten tegen komt. Op zolder, in de schuur, in de kelder en in de garage. Stille getuigen die. nieuw in doos, onherroepelijk tóch ver ouderen. Op de Autoshow in Bologna pakt Citroën uit met een super mini die door het leven gaat on der de naam C-Airplay. Lucht en licht speelden een hoofdrol in de ontwerpop dracht. Het dak is volledig van glas, en samen met transparan te luchtroosters in de portieren zorgt dat voor veel licht in het interieur. Het dak kan voor een groot deel open. Het kleintje valt op door zijn bijzondere stroomlijn en natuurlijk de 'gaten' in de zijkant, die de inzittenden een nieuwe, dynamische rijsensatie moeten verschaffen. Startstopautomaat Hij past qua afmetingen en ont werp goed in de lijn van de C3. De auto is 3,30 meter lang. De C-AirPlay is voorzien van een 110 pk sterke benzinemotor en een automatische SensoDrive versnellingsbak, die de bestuur der bedient met flippers achter het stuur. De C-Airplay heeft wel iets weg van een levensgrote draagbare ra dio-cassettespeler. Hij is bovendien uitgerust met een brandstof en milieu sparen de startstop-automaat, die bij voorbeeld voor een rood ver keerslicht de motor afzet. Zo dra de bestuurder het gaspe daal beroert start de auto weer. 1 op 14 meer op de achterbank en dan ben je nog maar net over de helft! Dus misschien toch maar de iets duurdere stationwagon uitvoering kiezen om niet twee keer op en neer te hoeven rij den. Het volgende probleem doet zich thuis voor. Want waar laat je in vredesnaam elf keukenap paraten? Een tosti-ijzer laat zich nog wel tussen de vermicel li en de pasta wringen. Maar een gourmetstel vraagt al gauw een half keukenkastje. Tenzij je het niet erg vindt dat die ellen- Meerijden in de Citroen C6 is een comfortabel genoegen, maar sturen gaat dankzij de elektrische bekrachtiging nogal belabberd. bouterbrievenbusje. De beker houders komen met een knop je tevoorschijn en zijn wel erg afgekeken van Saab, de midden console is geleend van de groot ste Peugeot en de ventilatieroos- tertjes lijken afkomstig uit de magazijnen van VW/Audi. Net jes hoor, maar niet bijster origi neel. Maar ja, de hele autowe reld kopieert zich suf. Fluweelzacht Zo'n C6 is heel anders dan een BMW, een Audi of een Merce des en dat hoort zijn kracht te zijn. Met de wegligging is niets mis, de auto gedraagt zich heel comfortabel. fluweelzacht zelfs, ook als je de vering wat harder instelt. Overhellen blijft gelukkig beperkt en het meubi lair zit voortreffelijk. De C6 is een gewichtige auto - de eenvoudigste weegt al 1.820 kilo - en dat voel je wel tijdens het rijden. Het stuurwiel com municeert daarbij belabberd en draait wel heel erg licht. De 2.7 dieselmotor is onbetwist de winnaar van de twee be schikbare zescilinder kracht bronnen. Sneller en stiller dan de 3.0 benzine, die ook aan een zestraps automaat vastgebak ken zit. In de loop van 2006 volgt nog een viercilinder 2.2 diesel uit het PSA-magazijn. Standaard heeft de auto airco en negen airbags, waaronder een voor het onderstel van de bestuurder. De auto kost ruim 55.000 euro, de diesel is een dikke vijf mille duurder. En dus gaat de verwen de autokoper wellicht ook eens bij Audi langs om voor dat geld naar zo'n aantrekkelijke A6 te kijken. De 4,91 meter gestrekte C6 moet nog een hoop hindernis- Citroën CX 1974-1985 sen nemen om auto's van Mer cedes, Lexus, BMW en Audi naar de kroon te steken. Citroën beseft dat grote Franse auto's geen kaskrakers zijn. Het gaat er in 2006 dan ook maar 20.000 maken. Een revolutie zal hij zeker niet ontketenen, maar zijn statige uiterlijk en het comfort zijn als vanouds troeven die een kopers- groep aanspreken. Enkele daar van zullen we zeker terugzien rond de Franse regeringsgebou wen. Uw C6 staat gereed, monsieur le président. rekte coupévorm die moet her inneren aan de DS, een opge kropte achterkant die in de ver te wat weg heeft van de CX en de hydractieve vering die de XM sierde, al is die elektronisch bij de tijd gebracht. Citroën onderscheidt zich door dat hy draulische systeem van de rest van het topsegment, dat lucht- of gewoon stalen ve ring toepast. Jammer van het wat blikkeri ge geluid als je de portieren sluit - past niet bij zo'n auto. In die portieren zit wel een fraai opbergvak achter een schuifklep. Het interieur doet ruimtelijk aan en ziet er goed uit, op het minimalistische in strumentarium na: een digitale snelheidsaanduiding in een ven stertje dat eruit ziet als een ka- Citroen ID-DS 1956-1975 enault heeft zijn Vel Satis, Peugeot zijn 607, maar het heeft lang geduurd voordat Citroen het Franse top-trio compleet maakte. Het PSA-merk had het naar eigen zeggen veel te druk met het bij de tijd brengen van Citroën XM 1989-2000 zijn modelseries. Maar vijf jaar na het roemloze einde van de XM is er dan eindelijk een nieu we grote Citroën, de C6. Hij komt in maart, ziet er bijzon der uit en is dat in een aantal opzichten ook. Vijftig jaar geleden verscheen de DS. De tamelijk chauvinisti sche pr-man van Citroën vindt dat de C6 daar een waardige op volger van is. Intussen waren er ook de CX (1975) en de XM 11989). maar daar heeft bijna niemand het meer over. Prach tig gelijnde auto's, maar kwali tatief nogal belabberd. Hopelijk zit de nieuwe C6 beter in elaar. Citroën heeft voor zijn nieuwe vlaggenschip flink gewinkeld in de elektronische groothan del. Want de C6 projecteert ge gevens over snelheid en naviga tie in de voorruit - in het Engels kenden we dat als head-up dis play, de Fransen blijken dat tête haute te noemen. De handrem is elektrisch, uit het kleine kof ferklepje rijst bij snelheden rond de 65 Ion per uur automa tisch een spoilertje. Handje Mocht u als argeloze wandelaar onbedoeld met een C6 in aanra king komen, dan springt de mo torkap omhoog, om te voorko men dat u spijkerhard stuit op de motor onder die kap. De au to verwierf dan ook vier sterren voor voetgangersveiligheid. Ver der heeft de auto net als de C5 een waarschuwend elektro nisch handje dat aan je billen krabt zodra je de wegmarke ring overschrijdt. Een hulpmid del om op de snelweg wakker te blijven. Het is een (prijzige) optie en je kunt het ook afeet- ten. Had de DS meedraaiende koplampen dankzij mechani sche hefboompjes, de C6 heeft ze ook, maar nu natuurlijk elek tronisch geregeld. De C6 heeft een mooie, langge- De snelheidsaanduiding zit in een venstertje dat er uitziet als een kabou- terbrievenbusje (links). Projectie in de ruit kan ook: headup-display. Op meet dan 100 occasions minimaal inruil boven de ANWB/BOVAG koerslijst Zonder inruil megakorting

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25