Trillingen geven meeste ergernis PZC SieMatic Parkeren hoog op lijst Goese ondernemers Individueel Design Rillandse vechtersbaas krijgt vijf maanden cel UITVERKOOP Gimbrère Integra tieproj eet Reimerswaal stopt vanwege geldgebrek Vrijwilligerswerk? Dat doe je gewoon! Spoorwegbeheerder ProRail: kans op schade aanvaardbaar klein Nu extra verlaagde jrijzen![^ Speciale bioscoopbus van Borsele naar Vlissingen doet het goed Hippie Redactie. 0113-315649 I www.pzc.nl 5Sr«60AAGoes ^TerMidd^n-Zelland: 0113-315520; Ews Vlaanderen: 0114-372770; Senaat 020-4662500. donderdag 8 december 2005 De campagne is Week van de vrijwilliger 7 t/m 14 december 2005 Informatie: www.servz.nl maakt door financiering van provincie Zeeland editie Bevelanden-Tholen Hoor Harmen van der Werf GOES - Trillingen veroorzaakt door goederentreinen ergeren omwonenden van het Zeeuwse spoor het meest. Spoorwegbe- bcerder ProRail zegt er weinig legen te kunnen doen en spreekt op basis van onderzoek van 'ma tige hinder'. ProRail publiceerde enige tijd geleden een pakket maatregelen om overlast door treinverkeer, met name van goederentreinen, terug te dringen. Op die planbe schrijving Zeeuwse lijn kon wor den ingesproken. Dat is volop gebeurd. ProRail kreeg 99 ver schillende reacties binnen, waar- van 76 afkomstig waren van particulieren en negen van ge meenten. Van de mensen en instanties die hebben gereageerd, vindt meer dan de helft dat er met name iets aan de overlast door trillin gen moet gebeuren. Dat is niet zo vreemd. De aandacht was tot nu toe vooral op geluidshinder gericht, iets waartegen ProRail bij overschrijding van de nor men ook actie moet onderne men. Voor trillingshinder geldt met. Daar is geen wettelijk kader voor. Schade Toch heeft de spoorwegbe heerder een onderzoek laten doen naar trillingen in wonin- langs het Zeeuwse spoor. De resultaten bleken niet alar merend. De maximale trillings niveaus vallen onder de noemer 'matige hinder' en dat blijft zo, als het goederenverkeer verder toeneemt. De kans op schade aan de dragende constructie van de woningen is nu en in de (Advertentie) déDRVKKERY vanavond vanaf 17.30 uur Brasseriemenu met linzensoep, couscous en rijstdessert €12,50 of€io,00 (vegetarisch) reserveren: 0118 - 886 866 za. 10-12,11.00-13.00 uur Verhalen van mensenrechten Amnesty International 15 00-16.30 uur Erik Vandenberge Sleeping in the closet Markt 511 Middelburg T0118 886 886 www.de-drvkkery.nl (Advertentie) LANGE DELFT 16 MIDDELBURG toekomstige situatie 'aanvaard baar klein', aldus spoorwegbe heerder ProRail. Aan wonenden kijken daar gezien de reacties anders tegenaan. ProRail weet ook niet zo goed wat er tegen de trillingshinder kan worden gedaan. De ge plande vervanging van houten door betonnen bielzen helpt 'mo gelijk' Het graven van sleuven tussen spoor en bebouwing biedt zeker soelaas, maar die moeten te diep worden; mini maal tien meter. Een snelheids beperking voor goederentreinen zou voor zowel de geluid- als trillinghinder een oplossing kun nen zijn. ProRail wijst verzoe ken om een snelheidsbeperking, onder meer van de gemeente Kapelle, echter af. Het verlies aan tijd kan niet meer worden ingelopen, waardoor er minder treinen kunnen rijden. Overwe gen zullen bovendien langer dicht blijven. ProRail vreest dat meer weggebruikers de waar schuwingssignalen gaan nege ren. ProRail komt op één punt Goes tegemoet. Goes en de provincie onderzoeken een verdiepte aan leg van het spoor door Goes. Dit spoorde niet met plannen van ProRail om de overlast te beper ken, zoals de plaatsing van ge luidsschermen. De spoorwegbe heerder laat nu weten rekening te willen houden met de Goese plannen, wat de uitvoering kan vereenvoudigen. Alle voorgestelde maatregelen langs het Zeeuwse spoor hebben te maken met de verwachte toe name van het goederenverkeer; van circa tien goederentreinen per richting per dag tot circa dertig. Het is nu aan het ministe rie van Vrom om besluiten te ne men over de uit te voeren maat regelen om de geluidhinder te beperken. Eind 2008 moeten die uitgevoerd zijn, waarna ProRail van 1 januari 2009 jaarlijks gaat controleren of een van te voren vastgesteld geluidsplafond niet wordt overschreden. Bij over schrijding zal ProRail desnoods ingrijpen door te eisen dat over dag of 's avonds wordt gereden of dat stiller materieel wordt in gezet. Ook wordt het afwijzen van een vervoersaanvraag niet uitgesloten. De Ondernemers Organisatie Goes (OOG) wil meer parkeerplaatsen in Goes. Onder meer bij de Oostwal. door Cornelleke Blok GOES - Meer parkeerplaatsen aan de oostkant van de Goese binnenstad en een betere bereik baarheid van de parkeerloca- ties. Dat zijn de grootste wensen van de Goese ondernemers voor de komende jaren. Ondernemers Organisatie Goes (OOG) stelde in de aanloop naai de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 een wensenlijstje op. „We willen de uitvoering van het laatste deel van het master- plan onder de aandacht bren gen", zegt voorzitter R. Berks. OOG is tevreden met de huidige situatie waarin één wethouder de portefeuille binnenstad be heert. „Dat zien we in de volgen de raadsperiode graag terug." De belangrijkste wensen van de Goese ondernemers gaan over parkeerbeleid. Berks: „Het mas- terplan streeft naar 1840 par- keerplaatsen in en rond de bin nenstad. Als er straks een nieu we parkeergarage op het Bleek veld staat, zijn er in totaal 1500." Er moeten dus nog parkeerplaat sen bij. OOG wil graag een even wichtige spreiding tussen de oostkant en de westkant van het centrum. „Je ziet de laatste tijd een groei richting het westen met de Kolveniershof en de Mar conistraat. We willen daarom meer parkeervoorzieningen rond de Oostwal." Hoe die par keervoorzieningen er precies uit moeten zien, is niet helemaal duidelijk. Er zijn verschillende mogelijkheden: een parkeergara ge onder de Oostwal of zelfs één onder de Veste. Naast een uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen, wil OOG meer service bieden aan bezoekers. „De bereikbaarheid van de binnenstad wordt steeds belangrijker. Dat bepaalt of mensen besluiten hun inkopen in Goes gaan doen." OOG wil een soort P-route aanleggen met digitale borden, die aangeven hoeveel parkeerplaatsen nog be schikbaar zijn. „Dat voorkomt zoekverkeer en biedt service aan bezoekers." Om de veiligheid in de binnen stad te waarborgen stelt OOG voor om winkelstraten, vooral 's nachts, af te sluiten door mid del van hydraulische palen, zo dat ze niet meer toegankelijk zijn voor auto's. „Die maatregel is uit het masterplan geschrapt, maar we willen het weer onder de aandacht brengen. Als je de palen op strategische plaatsen neerzet, kan je het hele winkel gebied afsluiten. Zo voorkom je inbraken." De koopzondagen zijn ook een punt van aandacht voor de Goe se ondernemers. „We willen inci denteel in kunnen spelen op de activiteiten van Goes Promotie. foto Mechteld Jansen Het zou leuk zijn als onderne mers bij een groot evenement de mogelijkheid hebben hun win kel te openen." OOG gaat de komende weken lobbyen bij de verschillende po litieke partijen, om ervoor te zor gen dat de wensen meegenomen worden in de verkiezingspro gramma's. Berks is wel realis tisch: „We snappen dat onze wensen soms veel geld kosten en dat de gemeentepot niet onuit puttelijk is." Daarnaast deelt OOG een formu lier uit aan de Goese onderne mers, waarop ze kunnen aange ven welke onderwerpen boven aan hun wensenlijstje staan. Over het parkeerbeleid is vol gens Berks iedereen het wel eens. „Ik denk dat 85 procent meer parkeerplaatsen wil." In februari 2006 houdt OOG een binnenstadsdebat, waarin onder nemers in overleg gaan met de politieke partijen. door Aector Doorns MIDDELBURG - Een 37-jarige inwoner van Rilland zou een kwelling voor zijn dorpsgenoten zijn. De man moest zich gisteren in Middelburg verantwoorden voor een poging tot zware mis handeling en werd hiervoor con form de eis veroordeeld tot vijf maanden gevangenisstraf. AXEL SieMatic Keukenstudio Van Vliet onder dak bij Pot Woninginrichting Nieuwendijk 89,0115-564070 GOES Plieger B.V. (ook voor sanitair), Nansenbaan 15,0113-246464 MIDDELBURG SieMatic Middelburg (naast de Baderie). Industrieterrein Arnestein, Grenadierweg 17a, 0118-62 95 22 TERNEUZEN BouwCenter De Hoop Kennedylaan 32.0115-680612 In de strafmaat nam politierech ter M. Klarenbeek mee dat de Rillander in zijn proeftijd zat en nog maar net uit de gevangenis was toen hij in een plaatselijk café het gezicht van een bezoe ker bewerkte. In een anonieme brief werd ge steld dat de man het dorp terro riseert. Bij de agressiedelicten speelt het alcoholgebruik een rol. Volgens officier van justitie G. Oosterveld had hij die avond als een vechtmachine erop los geslagen Voor de officier stond het vast dat de man geprobeerd had het slachtoffer ernstig te mishandelen. Raadsman D. Olie zag de mishandeling minder ern stig, maar de politierechter be sliste anders. „Hij heeft zes maal met kracht geslagen. Als ze hem er niet vanaf hadden ge haald was hij doorgegaan." De verdachte zei in Rilland geen leven meer te hebben. „Ik ga ver huizen. Ik zal in het vervolg eerst tot zestig tellen, tot tien is niet genoeg." De politierechter zag een ver trek uit Rilland niet als de uit komst, zolang hij zijn proble men niet oplost. Hij wees op het strafblad, waaruit bleek dat de Rillander in korte tijd voor veel geweldsdelicten is veroordeeld (Advertentie) UITVERKOOP Koopzondag 11 december 12.00 uur tot 17.00 uur Jan Gielenplein 6 OUDENBOSCH (naasi de Basiliek) Tel: 0165 - 330620 E-mail: PIM.fashion@planct.nl OPENINGSTIJDEN: di.-do. 9.30-18.00 uur vr. 9.30 - 21.00 uur za. 9.30-17.00 uur door Harmen van der Werf HEINKENSZAND - De Bor- selse bioscoopbus begint aan te slaan. Stapten de eerste keer, in oktober, 36 jongeren in de bus naar CineCity in Vlissingen; in november wa ren dat er al 47. Morgen rijdt de bus voor de derde keer. De jongerenraad Borsele heeft het initiatief genomen voor de zogenaamde Movie Tour-bus. Het was eerst de be doeling films te gaan draaien in De Stenge in Heinkens- zand, maar dat was lastig. De te gebruiken apparatuur is duur en onhandig groot. Over leg met CineCity leverde het idee voor een speciale bios coopbus op en dat blijkt dus te werken. Vooral Borselse jongeren van ongeveer dertien tot achttien jaar maken gebruik van de bus. Zij kunnen voor een tien euro een combikaartje kopen, voor de bus en de film. Het be ginpunt van de Borselse Mo vie Tour is om 17.45 uur in 's-Gravenpolder (bushalte aan de Goesestraatweg bij de verkeerslichten), waarna Ove- zande aangedaan wordt (18.00 uur, dorpshuis) en ver volgens 's-Heerenhoek (18.15 uur, bushalte Molendijk), Heinkenszand (18.30 uur, bus halte Heinkenszandseweg) en de laatste halte in Lewedorp (18.40 uur, bij café De Goede Verwachting). Wie met de bus meegaat, kan in CineCity kiezen uit films die tussen 19.00 en 19.30 uur beginnen. De bus - een dub beldekker met 75 zitplaatsen - vertrekt na de afloop van de laatste film, om uiterlijk 21.15 uur, en rijdt dezelfde route terug. De Movie Tour is maande lijks; morgenavond, 13 janua ri, 10 februari, 10 maart, 14 april, 12 mei en de laatste bus van dit seizoen rijdt op 9 juni. De jongerenraad Borsele houdt er rekening mee dat er 13 januari al een tweede bus moet komen. Geen kritiek nieuwbouw Borssele BORSSELE - Een verhoging van de geluidsnorm van 50 tot 52 decibel om nieuwbouw bij Borssele mogelijk te ma ken stuit bij dorpsbewoners niet op kritiek. De gemeente Borsele bood deze week de mogelijkheid op de voorgenomen verhoging te reageren. Niemand kwam opdagen, waarmee de weg formeel vrij is om een verzoek in te dienen bij de provincie om de geluidsnorm te verho gen. Nieuwbouw is in Borssele, in de nabijheid van haven- en industriegebied Vlissingen-Oost, anders niet mogelijk. De nieuwbouw van samen zesentwintig woningen is gepland aan de zuidkant van Borssele, aansluitend aan de Borszee- straat. De locatie ligt in het dorp het verst van de havens en industrie af. Jeugdsoos De Sik krijgt subsidie KAMPERLAND - Het Oranje Fonds heeft een subsidie van 2500 euro toegekend aan Stichting Instuif Kamper land. oftewel jeugdsoos de Sik. Met het geld gaat de jeugdsoos een koelinstallatie en twin tig nieuwe barkrukken aanschaffen. De jeugdsoos kreeg al eerder subsidie van het Oranje fonds, onder meer voor een voetbalspel, een lichtinstalla tie en een poolbiljart. Verkeersborden Hulst dure zaak HULST - Het vrachtwagenvrij maken van de Tivoliweg in Hulst kost de gemeente minstens 20.000 euro. Volgens wethouder E. de Deckere (Verkeer) is dat het bedrag dat Hulst kwijt is aan de aankoop van verkeersborden die vrachtwagenchauffeurs op de wegen rondom Hulst moe ten wijzen op het inrijverbod. De Deckere vindt dat desondanks geen reden om te stel len dat de verkeersborden er niet komen. „We zoeken naar geld", aldus De Deckere. Klacht over kapotte lampjes Hulst HULST - Met de Hulster kerstmarkt in het verschiet, kan het toch niet zo zijn dat veel van de lampjes in de lichtslin- gers, die boven de Gentse-, Bierkaai- en Steenstraat han gen, kapot zijn. Dit vindt A. de Rechter namens Progressief Hulst. Hij riep burgemeester en wethouders op de lampjes nog voor vrijdag, als de binnenstad in het teken staat van de kerst markt, te laten repareren. De lichtslingers zijn echter niet de verantwoordelijkheid van de gemeente, stelt wethouder E. de Deckere. Die zegt dat het Bezoekersmanagement of leden van de onderne mersvereniging Pluist Reynaertstad de ladder op moeten om de lampjes te vervangen. door Rob Paardekam KRUININGEN - De Turks Kul- turele Vereniging (TKV) in Ril land heeft in overleg met de ge meente Reimerswaal besloten het project Promotieteams stop te zetten. Ze kan het benodigde bedrag van tienduizend euro niet bij elkaar krijgen. Vol ambitie trokken een paar jonge leden van de TKV eind vo rig jaar naar het gemeentehuis in Kruiningen om voor de ge meenteraad een presentatie over hun integratieproject te ver zorgen. M. Celik, één van de ini tiatiefnemers, was toen heel eer lijk: „Onze vereniging is opge richt om de Turkse cultuur te be houden en de Turkse gemeen schap bij elkaar te houden. Inte greren hebben we dus niet ge daan." Daar moest allemaal verande ring in komen met het project 'promotieteams'. Zes jonge men sen van de TKV zouden om te be ginnen enkele jaren op pad gaan om de integratie van Turken in Reimerswaal te bevorderen. De jonge mensen wilden ervoor zor gen dat mensen die slecht Neder lands spraken een cursus zou den gaan volgen, dat mensen zonder baan aan het werk gin gen en zouden gaan bemiddelen bij arbeidsconflicten, omdat veel oudere Turkse werknemers maar moeizaam kunnen commu niceren met hun baas. Als laatste wilden ze praten met Turkse ouders over de school keuze van hun kinderen. Nu is het vaak zo dat ouders bepalen wat kinderen gaan doen, met al le negatieve gevolgen van dien. „We hadden er echt zin in en ik had de indruk dat ook de ge meente enthousiast was", zegt Celik desgevraagd. „Maar we krijgen de financiën niet rond." De TKV heeft een bedrag van tienduizend euro nodig om te kunnen starten. De gemeente wilde uren in het project steken en de provincie kende een subsi die van vijfduizend euro toe. „We hebben ons best gedaan om de andere vijfduizend euro te verkrijgen", zegt Celik. „Onder meer bij het Oranjefonds. Het is helaas niet gelukt. Daarom zet ten we er een punt achter." De gemeente heeft inmiddels een brief naar de provincie ge stuurd waarin ze bekendmaakt dat het project niet doorgaat. De provincie heeft het bedrag van vijfduizend euro dat ze be schikbaar had gesteld daarop in getrokken. (Advertentie) UITVERKOOP NU =►14 j :T' VERLAAGDE PRIJZEN!! WALSTRAAT 199 VLISSINGEN zeeuwse almanak Zij, gezegend met lange blonde lokken, vond het echt tijd worden dat hun zoontje van twee naar de kapper ging. Hij, opgegroeid met de floiver power-jeugdcultuur in de ja ren zestig, zag het nut van een knipbeurt nog lang niet in. In zijn kind herkende hij zichzelf in het hippietijdperk. Tot deze week. De ommekeer kwam bij de slager. Heel eventjes maar was hij zijn zoontje uit het oog verlo ren. Op zijn schouder voelde hij een tikje: 'Als u uw doch tertje zoekt, ze staat daar'. De afspraak met de kapper was snel gemaakt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 27