Trillingen geven meeste ergernis
PZC
SieMatic
Parkeren hoog op lijst
Goese ondernemers
Individueel
Design
Rillandse vechtersbaas
krijgt vijf maanden cel
UITVERKOOP
Gimbrère
Integra tieproj eet
Reimerswaal stopt
vanwege geldgebrek
Vrijwilligerswerk?
Dat doe je gewoon!
Spoorwegbeheerder ProRail: kans op schade aanvaardbaar klein
Nu extra verlaagde
jrijzen![^
Speciale bioscoopbus
van Borsele naar
Vlissingen doet het goed
Hippie
Redactie. 0113-315649
I www.pzc.nl
5Sr«60AAGoes
^TerMidd^n-Zelland: 0113-315520;
Ews Vlaanderen: 0114-372770;
Senaat 020-4662500.
donderdag 8 december 2005
De campagne is
Week van de vrijwilliger
7 t/m 14 december 2005
Informatie: www.servz.nl
maakt door financiering van provincie Zeeland
editie Bevelanden-Tholen
Hoor Harmen van der Werf
GOES - Trillingen veroorzaakt
door goederentreinen ergeren
omwonenden van het Zeeuwse
spoor het meest. Spoorwegbe-
bcerder ProRail zegt er weinig
legen te kunnen doen en spreekt
op basis van onderzoek van 'ma
tige hinder'.
ProRail publiceerde enige tijd
geleden een pakket maatregelen
om overlast door treinverkeer,
met name van goederentreinen,
terug te dringen. Op die planbe
schrijving Zeeuwse lijn kon wor
den ingesproken. Dat is volop
gebeurd. ProRail kreeg 99 ver
schillende reacties binnen, waar-
van 76 afkomstig waren van
particulieren en negen van ge
meenten.
Van de mensen en instanties die
hebben gereageerd, vindt meer
dan de helft dat er met name
iets aan de overlast door trillin
gen moet gebeuren. Dat is niet
zo vreemd. De aandacht was tot
nu toe vooral op geluidshinder
gericht, iets waartegen ProRail
bij overschrijding van de nor
men ook actie moet onderne
men. Voor trillingshinder geldt
met. Daar is geen wettelijk
kader voor.
Schade
Toch heeft de spoorwegbe
heerder een onderzoek laten
doen naar trillingen in wonin-
langs het Zeeuwse spoor.
De resultaten bleken niet alar
merend. De maximale trillings
niveaus vallen onder de noemer
'matige hinder' en dat blijft zo,
als het goederenverkeer verder
toeneemt. De kans op schade
aan de dragende constructie van
de woningen is nu en in de
(Advertentie)
déDRVKKERY
vanavond vanaf 17.30 uur
Brasseriemenu
met linzensoep, couscous en
rijstdessert
€12,50 of€io,00 (vegetarisch)
reserveren: 0118 - 886 866
za. 10-12,11.00-13.00 uur
Verhalen van mensenrechten
Amnesty
International
15 00-16.30 uur
Erik Vandenberge
Sleeping in the closet
Markt 511 Middelburg
T0118 886 886
www.de-drvkkery.nl
(Advertentie)
LANGE DELFT 16 MIDDELBURG
toekomstige situatie 'aanvaard
baar klein', aldus spoorwegbe
heerder ProRail. Aan wonenden
kijken daar gezien de reacties
anders tegenaan.
ProRail weet ook niet zo goed
wat er tegen de trillingshinder
kan worden gedaan. De ge
plande vervanging van houten
door betonnen bielzen helpt 'mo
gelijk' Het graven van sleuven
tussen spoor en bebouwing
biedt zeker soelaas, maar die
moeten te diep worden; mini
maal tien meter. Een snelheids
beperking voor goederentreinen
zou voor zowel de geluid- als
trillinghinder een oplossing kun
nen zijn. ProRail wijst verzoe
ken om een snelheidsbeperking,
onder meer van de gemeente
Kapelle, echter af. Het verlies
aan tijd kan niet meer worden
ingelopen, waardoor er minder
treinen kunnen rijden. Overwe
gen zullen bovendien langer
dicht blijven. ProRail vreest dat
meer weggebruikers de waar
schuwingssignalen gaan nege
ren.
ProRail komt op één punt Goes
tegemoet. Goes en de provincie
onderzoeken een verdiepte aan
leg van het spoor door Goes. Dit
spoorde niet met plannen van
ProRail om de overlast te beper
ken, zoals de plaatsing van ge
luidsschermen. De spoorwegbe
heerder laat nu weten rekening
te willen houden met de Goese
plannen, wat de uitvoering kan
vereenvoudigen.
Alle voorgestelde maatregelen
langs het Zeeuwse spoor hebben
te maken met de verwachte toe
name van het goederenverkeer;
van circa tien goederentreinen
per richting per dag tot circa
dertig. Het is nu aan het ministe
rie van Vrom om besluiten te ne
men over de uit te voeren maat
regelen om de geluidhinder te
beperken. Eind 2008 moeten die
uitgevoerd zijn, waarna ProRail
van 1 januari 2009 jaarlijks gaat
controleren of een van te voren
vastgesteld geluidsplafond niet
wordt overschreden. Bij over
schrijding zal ProRail desnoods
ingrijpen door te eisen dat over
dag of 's avonds wordt gereden
of dat stiller materieel wordt in
gezet. Ook wordt het afwijzen
van een vervoersaanvraag niet
uitgesloten.
De Ondernemers Organisatie Goes (OOG) wil meer parkeerplaatsen in Goes. Onder meer bij de Oostwal.
door Cornelleke Blok
GOES - Meer parkeerplaatsen
aan de oostkant van de Goese
binnenstad en een betere bereik
baarheid van de parkeerloca-
ties. Dat zijn de grootste wensen
van de Goese ondernemers voor
de komende jaren.
Ondernemers Organisatie Goes
(OOG) stelde in de aanloop naai
de gemeenteraadsverkiezingen
van 2006 een wensenlijstje op.
„We willen de uitvoering van
het laatste deel van het master-
plan onder de aandacht bren
gen", zegt voorzitter R. Berks.
OOG is tevreden met de huidige
situatie waarin één wethouder
de portefeuille binnenstad be
heert. „Dat zien we in de volgen
de raadsperiode graag terug."
De belangrijkste wensen van de
Goese ondernemers gaan over
parkeerbeleid. Berks: „Het mas-
terplan streeft naar 1840 par-
keerplaatsen in en rond de bin
nenstad. Als er straks een nieu
we parkeergarage op het Bleek
veld staat, zijn er in totaal
1500."
Er moeten dus nog parkeerplaat
sen bij. OOG wil graag een even
wichtige spreiding tussen de
oostkant en de westkant van het
centrum. „Je ziet de laatste tijd
een groei richting het westen
met de Kolveniershof en de Mar
conistraat. We willen daarom
meer parkeervoorzieningen
rond de Oostwal." Hoe die par
keervoorzieningen er precies uit
moeten zien, is niet helemaal
duidelijk. Er zijn verschillende
mogelijkheden: een parkeergara
ge onder de Oostwal of zelfs één
onder de Veste.
Naast een uitbreiding van het
aantal parkeerplaatsen, wil
OOG meer service bieden aan
bezoekers. „De bereikbaarheid
van de binnenstad wordt steeds
belangrijker. Dat bepaalt of
mensen besluiten hun inkopen
in Goes gaan doen." OOG wil
een soort P-route aanleggen met
digitale borden, die aangeven
hoeveel parkeerplaatsen nog be
schikbaar zijn. „Dat voorkomt
zoekverkeer en biedt service
aan bezoekers."
Om de veiligheid in de binnen
stad te waarborgen stelt OOG
voor om winkelstraten, vooral
's nachts, af te sluiten door mid
del van hydraulische palen, zo
dat ze niet meer toegankelijk
zijn voor auto's. „Die maatregel
is uit het masterplan geschrapt,
maar we willen het weer onder
de aandacht brengen. Als je de
palen op strategische plaatsen
neerzet, kan je het hele winkel
gebied afsluiten. Zo voorkom je
inbraken."
De koopzondagen zijn ook een
punt van aandacht voor de Goe
se ondernemers. „We willen inci
denteel in kunnen spelen op de
activiteiten van Goes Promotie.
foto Mechteld Jansen
Het zou leuk zijn als onderne
mers bij een groot evenement de
mogelijkheid hebben hun win
kel te openen."
OOG gaat de komende weken
lobbyen bij de verschillende po
litieke partijen, om ervoor te zor
gen dat de wensen meegenomen
worden in de verkiezingspro
gramma's. Berks is wel realis
tisch: „We snappen dat onze
wensen soms veel geld kosten en
dat de gemeentepot niet onuit
puttelijk is."
Daarnaast deelt OOG een formu
lier uit aan de Goese onderne
mers, waarop ze kunnen aange
ven welke onderwerpen boven
aan hun wensenlijstje staan.
Over het parkeerbeleid is vol
gens Berks iedereen het wel
eens. „Ik denk dat 85 procent
meer parkeerplaatsen wil."
In februari 2006 houdt OOG een
binnenstadsdebat, waarin onder
nemers in overleg gaan met de
politieke partijen.
door Aector Doorns
MIDDELBURG - Een 37-jarige
inwoner van Rilland zou een
kwelling voor zijn dorpsgenoten
zijn. De man moest zich gisteren
in Middelburg verantwoorden
voor een poging tot zware mis
handeling en werd hiervoor con
form de eis veroordeeld tot vijf
maanden gevangenisstraf.
AXEL
SieMatic Keukenstudio Van Vliet
onder dak bij Pot Woninginrichting
Nieuwendijk 89,0115-564070
GOES
Plieger B.V. (ook voor sanitair),
Nansenbaan 15,0113-246464
MIDDELBURG
SieMatic Middelburg
(naast de Baderie).
Industrieterrein Arnestein,
Grenadierweg 17a, 0118-62 95 22
TERNEUZEN
BouwCenter De Hoop
Kennedylaan 32.0115-680612
In de strafmaat nam politierech
ter M. Klarenbeek mee dat de
Rillander in zijn proeftijd zat en
nog maar net uit de gevangenis
was toen hij in een plaatselijk
café het gezicht van een bezoe
ker bewerkte.
In een anonieme brief werd ge
steld dat de man het dorp terro
riseert. Bij de agressiedelicten
speelt het alcoholgebruik een
rol. Volgens officier van justitie
G. Oosterveld had hij die avond
als een vechtmachine erop los
geslagen Voor de officier stond
het vast dat de man geprobeerd
had het slachtoffer ernstig te
mishandelen. Raadsman D. Olie
zag de mishandeling minder ern
stig, maar de politierechter be
sliste anders. „Hij heeft zes
maal met kracht geslagen. Als
ze hem er niet vanaf hadden ge
haald was hij doorgegaan."
De verdachte zei in Rilland geen
leven meer te hebben. „Ik ga ver
huizen. Ik zal in het vervolg
eerst tot zestig tellen, tot tien is
niet genoeg."
De politierechter zag een ver
trek uit Rilland niet als de uit
komst, zolang hij zijn proble
men niet oplost. Hij wees op het
strafblad, waaruit bleek dat de
Rillander in korte tijd voor veel
geweldsdelicten is veroordeeld
(Advertentie)
UITVERKOOP
Koopzondag 11 december
12.00 uur tot 17.00 uur
Jan Gielenplein 6
OUDENBOSCH
(naasi de Basiliek)
Tel: 0165 - 330620
E-mail: PIM.fashion@planct.nl
OPENINGSTIJDEN:
di.-do. 9.30-18.00 uur
vr. 9.30 - 21.00 uur
za. 9.30-17.00 uur
door Harmen van der Werf
HEINKENSZAND - De Bor-
selse bioscoopbus begint aan
te slaan. Stapten de eerste
keer, in oktober, 36 jongeren
in de bus naar CineCity in
Vlissingen; in november wa
ren dat er al 47. Morgen rijdt
de bus voor de derde keer.
De jongerenraad Borsele
heeft het initiatief genomen
voor de zogenaamde Movie
Tour-bus. Het was eerst de be
doeling films te gaan draaien
in De Stenge in Heinkens-
zand, maar dat was lastig. De
te gebruiken apparatuur is
duur en onhandig groot. Over
leg met CineCity leverde het
idee voor een speciale bios
coopbus op en dat blijkt dus
te werken.
Vooral Borselse jongeren van
ongeveer dertien tot achttien
jaar maken gebruik van de
bus. Zij kunnen voor een tien
euro een combikaartje kopen,
voor de bus en de film. Het be
ginpunt van de Borselse Mo
vie Tour is om 17.45 uur in
's-Gravenpolder (bushalte
aan de Goesestraatweg bij de
verkeerslichten), waarna Ove-
zande aangedaan wordt
(18.00 uur, dorpshuis) en ver
volgens 's-Heerenhoek (18.15
uur, bushalte Molendijk),
Heinkenszand (18.30 uur, bus
halte Heinkenszandseweg) en
de laatste halte in Lewedorp
(18.40 uur, bij café De Goede
Verwachting).
Wie met de bus meegaat, kan
in CineCity kiezen uit films
die tussen 19.00 en 19.30 uur
beginnen. De bus - een dub
beldekker met 75 zitplaatsen
- vertrekt na de afloop van de
laatste film, om uiterlijk
21.15 uur, en rijdt dezelfde
route terug.
De Movie Tour is maande
lijks; morgenavond, 13 janua
ri, 10 februari, 10 maart, 14
april, 12 mei en de laatste bus
van dit seizoen rijdt op 9 juni.
De jongerenraad Borsele
houdt er rekening mee dat er
13 januari al een tweede bus
moet komen.
Geen kritiek nieuwbouw Borssele
BORSSELE - Een verhoging van de geluidsnorm van 50
tot 52 decibel om nieuwbouw bij Borssele mogelijk te ma
ken stuit bij dorpsbewoners niet op kritiek.
De gemeente Borsele bood deze week de mogelijkheid op
de voorgenomen verhoging te reageren. Niemand kwam
opdagen, waarmee de weg formeel vrij is om een verzoek
in te dienen bij de provincie om de geluidsnorm te verho
gen.
Nieuwbouw is in Borssele, in de nabijheid van haven- en
industriegebied Vlissingen-Oost, anders niet mogelijk. De
nieuwbouw van samen zesentwintig woningen is gepland
aan de zuidkant van Borssele, aansluitend aan de Borszee-
straat. De locatie ligt in het dorp het verst van de havens
en industrie af.
Jeugdsoos De Sik krijgt subsidie
KAMPERLAND - Het Oranje Fonds heeft een subsidie
van 2500 euro toegekend aan Stichting Instuif Kamper
land. oftewel jeugdsoos de Sik.
Met het geld gaat de jeugdsoos een koelinstallatie en twin
tig nieuwe barkrukken aanschaffen.
De jeugdsoos kreeg al eerder subsidie van het Oranje
fonds, onder meer voor een voetbalspel, een lichtinstalla
tie en een poolbiljart.
Verkeersborden Hulst dure zaak
HULST - Het vrachtwagenvrij maken van de Tivoliweg
in Hulst kost de gemeente minstens 20.000 euro. Volgens
wethouder E. de Deckere (Verkeer) is dat het bedrag dat
Hulst kwijt is aan de aankoop van verkeersborden die
vrachtwagenchauffeurs op de wegen rondom Hulst moe
ten wijzen op het inrijverbod.
De Deckere vindt dat desondanks geen reden om te stel
len dat de verkeersborden er niet komen. „We zoeken
naar geld", aldus De Deckere.
Klacht over kapotte lampjes Hulst
HULST - Met de Hulster kerstmarkt in het verschiet, kan
het toch niet zo zijn dat veel van de lampjes in de lichtslin-
gers, die boven de Gentse-, Bierkaai- en Steenstraat han
gen, kapot zijn.
Dit vindt A. de Rechter namens Progressief Hulst. Hij
riep burgemeester en wethouders op de lampjes nog voor
vrijdag, als de binnenstad in het teken staat van de kerst
markt, te laten repareren.
De lichtslingers zijn echter niet de verantwoordelijkheid
van de gemeente, stelt wethouder E. de Deckere. Die zegt
dat het Bezoekersmanagement of leden van de onderne
mersvereniging Pluist Reynaertstad de ladder op moeten
om de lampjes te vervangen.
door Rob Paardekam
KRUININGEN - De Turks Kul-
turele Vereniging (TKV) in Ril
land heeft in overleg met de ge
meente Reimerswaal besloten
het project Promotieteams stop
te zetten. Ze kan het benodigde
bedrag van tienduizend euro
niet bij elkaar krijgen.
Vol ambitie trokken een paar
jonge leden van de TKV eind vo
rig jaar naar het gemeentehuis
in Kruiningen om voor de ge
meenteraad een presentatie
over hun integratieproject te ver
zorgen. M. Celik, één van de ini
tiatiefnemers, was toen heel eer
lijk: „Onze vereniging is opge
richt om de Turkse cultuur te be
houden en de Turkse gemeen
schap bij elkaar te houden. Inte
greren hebben we dus niet ge
daan."
Daar moest allemaal verande
ring in komen met het project
'promotieteams'. Zes jonge men
sen van de TKV zouden om te be
ginnen enkele jaren op pad gaan
om de integratie van Turken in
Reimerswaal te bevorderen. De
jonge mensen wilden ervoor zor
gen dat mensen die slecht Neder
lands spraken een cursus zou
den gaan volgen, dat mensen
zonder baan aan het werk gin
gen en zouden gaan bemiddelen
bij arbeidsconflicten, omdat
veel oudere Turkse werknemers
maar moeizaam kunnen commu
niceren met hun baas.
Als laatste wilden ze praten met
Turkse ouders over de school
keuze van hun kinderen. Nu is
het vaak zo dat ouders bepalen
wat kinderen gaan doen, met al
le negatieve gevolgen van dien.
„We hadden er echt zin in en ik
had de indruk dat ook de ge
meente enthousiast was", zegt
Celik desgevraagd. „Maar we
krijgen de financiën niet rond."
De TKV heeft een bedrag van
tienduizend euro nodig om te
kunnen starten. De gemeente
wilde uren in het project steken
en de provincie kende een subsi
die van vijfduizend euro toe.
„We hebben ons best gedaan om
de andere vijfduizend euro te
verkrijgen", zegt Celik. „Onder
meer bij het Oranjefonds. Het is
helaas niet gelukt. Daarom zet
ten we er een punt achter."
De gemeente heeft inmiddels
een brief naar de provincie ge
stuurd waarin ze bekendmaakt
dat het project niet doorgaat.
De provincie heeft het bedrag
van vijfduizend euro dat ze be
schikbaar had gesteld daarop in
getrokken.
(Advertentie)
UITVERKOOP
NU
=►14 j :T'
VERLAAGDE
PRIJZEN!!
WALSTRAAT 199 VLISSINGEN
zeeuwse almanak
Zij, gezegend met lange
blonde lokken, vond het echt
tijd worden dat hun zoontje
van twee naar de kapper
ging.
Hij, opgegroeid met de floiver
power-jeugdcultuur in de ja
ren zestig, zag het nut van
een knipbeurt nog lang niet
in. In zijn kind herkende hij
zichzelf in het hippietijdperk.
Tot deze week. De ommekeer
kwam bij de slager.
Heel eventjes maar was hij
zijn zoontje uit het oog verlo
ren. Op zijn schouder voelde
hij een tikje: 'Als u uw doch
tertje zoekt, ze staat daar'. De
afspraak met de kapper was
snel gemaakt.