Carrière maken? Knip je haar! Horlogemakersvak dreigt verloren te gaan Biefstuk bestaat niet Strenge eisen aan financiële adviseurs Managementcoach legt uit waarom vrouwen geen promotie maken profijt donderdag 8 december 2005 25 Boete voor Microsoft Zuid-Korea SEOUL - Microsoft heeft in Zuid-Korea een boete gekre gen van 32 miljoen dollar (27 miljoen euro), omdat het softwarebedrijf zijn dominante marktpositie heeft mis bruikt. De Amerikaanse onderneming moet van de mede dingingsautoriteiten bepaalde mediasoftware loskoppe len van het besturingssysteem Windows XP. Microsoft moet voortaan in Zuid-Korea twee versies van.' Windows XP te koop aanbieden: een met de chatdienst MSN en de Media Player en een zonder. Volgens de autori teiten heeft de Amerikaanse softwarereus gehandeld in strijd met de regels die eerlijke concurrentie mogelijk moeten maken. Microsoft gaat in beroep. AFP/ANP Tanken goedkoper DEN HAAG - Marktleider Shell heeft gisteren de prijzen van autobrandstof naar beneden gebracht. Het gaat om een prijsverlaging van een cent voor diesel en van 0,4 cent voor de benzines. De adviesprijs voor een liter diesel komt hiermee op 1,035 euro per liter. Super plus kost aan de pomp 1,409 euro per liter en euro ongelood kost 1,355 cent per liter. ANP Akzo Nobel sluit fabriek in VS ARNHEM - Akzo Nobel sluit zijn in de buurt van de Ame rikaanse stad Chicago gevestigde chemische fabriek. Voor de honderd werknemers zoekt het bedrijf vervangen de banen. De productie was al deels verplaatst naar andere chemie fabrieken in de Verenigde Staten. De sluiting wordt naar verwachting in 2007 afgerond, liet het Arnhemse verf-, chemie- en farmaconcern gisteren weten. In de vestiging werden surfactants gemaakt. Dat zijn chemische stoffen die onder meer worden gebruikt in huidverzorgingsartike len, wasmiddelen en reinigingsmiddelen. De sluiting van de fabriek is het gevolg van de felle concurrentie. ANP Ahold verkoopt winkelcentra AMSTERDAM - Het supermarktconcern Ahold verkoopt drie winkelcentra in Polen en Tsjechië aan de vastgoecL poot van bankier ING. De waarde van de transactie be draagt 108 miljoen euro en bestaat uit een combinatie van contant geld en schulden. De verkoop betreft twee winkelcentra in de Poolse steden Bielsko Biala en Elblag en een in Karvina, een stad in Tsjechië. De verkoop wordt in het eerste kwartaal van 2006 afgerond. ANP HVB verkleint belang Munich Re MÜNCHEN - De Duitse bank HypoVereinsbank (HVB), verkoopt 6,9 miljoen aandelen in de Duitse herverzeker aar Munich Re ter waarde van ongeveer 811 miljoen euro. HVB verkleint daarmee zijn belang in Munich Re van 7,9 procent tot 4,9 procent. Dat werd gisteren bekend. HVB wil met de aandelenverkoop profiteren van de koersr stijgingen op de Duitse effectenbeurs dit jaar. Het aan deel Munich Re heeft sinds het begin van dit jaar een winst geboekt van circa 28 procent. Het aandeel heeft nu een waarde van 16,16 euro. De bank verwacht met de ver koop een boekwinst te maken van minstens honderd mil joen euro. ANP/AFP Koop een parelketting, kortwiek je haar en leer simpel dank je' te zeggen. En zie, je carrière gaat als een speer. Ten minste, dat beweert de Ameri kaanse managementcoach Lois Frankel, die 101 fouten op een rij zette waaraan vrouwen zich bezondigen en daardoor geen promotie maken. Hnnr Petra Dircks Dat veel vrouwen geen pro motie krijgen, ligt groten deels aan henzelf. Vrouwen sa boteren onbewust hun carrière door zich afhankelijk op te stel len, door nog steeds gedrag te vertonen dat bij hen paste toen ze jonge meisjes waren. En dat is fout, helemaal fout, vindt Lois Frankel. En zij zegt dat ze het kan weten. Al 25 jaar is Frankel in de VS een succesvol management coach en steunt zij wouwen in hun moeizame weg naar de top. Uit die kwart eeuw erva ring heeft Frankel maar liefst 101 fouten op rij gezet in haar boek'Opzij! Opzij! Opzij!, 101 adviezen om carrière te maken voor vrouwen'. Fouten waar aan vrouwen zich bezondigen en waardoor ze stagneren in hun loopbaan terwijl anderen (lees: mannen) niet te stuiten zijn op weg naar de top. Maar niet getreurd, die top is heel best haalbaar. Sla na elke fout de pagina om en je kunt bij de coachingtips meteen le zen hoe Frankel vindt dat je je fout kunt oplossen, omzeilen, verbeteren, kortom: hoe de weg naar promotie af te leggen is. Eén ding is daarbij essen tieel: quit bein' a girl! Ofwel: hou toch op met dat meisjesge drag! Want daar ligt het vol gens Frankel allemaal aan. Naast coach is Frankel ook psy chotherapeute en dat laat ze in het eerste hoofdstuk weten ook. „Neem nu meteen van me aan dat de carrièrefouten die je maakt niet komen doordat je dom of incompetent bent (ook maar vrouwen nemen deze les veel te serieus. Kom meer voor jezelf op", luidt het credo dan ook. „Dus als je bergen hebt verzet, de geluidsbarrière hebt doorbroken of een wonder hebt verricht en niemand zegt er iets van, dan is het jouw taak anderen erop te wijzen." Het is jammer dat je eerst drie kwart van het boek moet door lezen voordat je aan een van haar beste coachingtips komt „Zeg nooit (nooit! nooit!) meer: 'Het stelde niets voor'. Maar zeg: 'Ik ben er trots op wat ik gedaan heb en ben blij dat jij het ziet'." Ook als je een compliment krijgt, vergoelijk het dan niet, maar zeg simpelweg: 'Dank je.' Ronduit lachwekkend wordt het als Frankel vanaf fout 73 het uiterlijk gaat bespreken. Te vaak glimlachen, te weinig ruimte innemen, hyper of juist sloom zijn en je hoofd schuin houden: niet doen. Wat wel? Heel simpel. „Koop eens een goedkope parelketting of parel- oorknopjes. Die raken nooit uit de mode." Of dat jouw stijl is of niet, dat is niet aan de orde. Het gaat immers om de promo tie. En fout haar kan natuurlijk he lemaal niet. Fout haar? Ja: „De meest voorkomende fout is dat vrouwen te lang haar hebben," Het staat er echt. Maar Fran kel heeft er over nagedacht: „Als je voornamelijk met man nen werkt, is lang haar een han dicap, omdat het je te vrouwe lijk en ongeloofwaardig maakt." En dat zegt een gerespecteerde mevrouw die ervoor doorge leerd heeft. Gelukkig citeert Frankel de wijze woorden van voormalig first lady Eleanor Roosevelt: 'Niemand kan je een minderwaardigheidsgevoel ge ven zonder dat je er zelf mee in stemt'. GPD Opzij! Opzij! Opzij!, 101 adviezen om carrière te maken voor vrou wen, door Lois Frankel, uitg. Are na, ISBN 90 6974 708 1; 17,50 eu ro Volgens managementcoach Lois Frankel is lang haar een handicap voor vrouwen die voornamelijk met mannen werken, omdat het on geloofwaardig maakt. Frankels advies luidt: knip je haar, het helpt promotie te maken. foto GPD al willen anderen je dat doen geloven). Je gedraagt je alleen maar zoals het je geleerd is", stelt de schrijfster, die daar mee doelt op kleine-meisjes-ge- drag. „Als we wel proberen om uit deze rol te breken en ons volwassen gedragen, dan wor den we op onze plaats gewe zen met opmerkingen als: 'Je ziet er zo schattig uit als je boos bent' en 'Wat is er? Ben je ongesteld?'. Dit alles is bedoeld om ons in onze meisjesrol te houden", psychologiseert Fran kel verder. „Als we moeten kie zen tussen vechten of vluchten, dan vluchten we liever. Steeds als we dat doen, zetten we een stapje terug naar onze kinder tijd, en gaan we aan onszelf twijfelen. Zo collaboreren we met degenen die ons het liefst als meisjes blijven zien." Frankel is nu helemaal niet meer te stuiten en komt met haai- standpunt: we moeten zelf de verantwoordelijkheid nemen voor ons falen. Stop met instemmen: quit bein' a girl. Toe maar, en dan moeten de zelftest j?n-He 101 fouten nog komen in het boek, dat in de VS de veel aansprekender ti tel Nice girls don't get the cor ner office meekreeg. Frankel zegt alle voorbeelden in haar boek en alle fouten in haar praktijk meegemaakt te hebben. Daarbij, stelt ze, heb ben de vele coachingtips hor des vrouwen hogerop gehol pen. Vaak valt de coach echter in herhalingen. Veel luisteren, vragen als je iets niet snapt, duidelijk maken dat je iets wel of niet wilt, niet te hard wer ken, ook niet te weinig (tip: sla geen vergadering over), ver trouwen op je instincten en kies de momenten om dingen te vragen zorgvuldig uit. Steeds in andere bewoordin gen komen deze aanbevelingen voorbij. Daar is niet zoveel mis mee, maar van een zo bejubel de coach mag je meer verwach ten. Te bescheiden Bij uitglijder nummer 16 lijkt Frankel wel een kern van waar heid te raken. „Een grote fout is dat vrouwen veelal aardig ge vonden willen worden en veel te bescheiden zijn. Gemiste kansen voor opdrachten of pro moties komen vaak voort uit de aarzeling om te laten zien wat je in huis hebt." „Zowel jongens als meisjes le ren bescheiden te moeten zijn, door Edine Wijnands Horlogemakers hebben er goed de smoor over in. Hoe hard ze ook roepen hoe leuk lmn vak is, bij jongeren heerst het hardnekkige idee dat hel gaat om een stoffig beroep. „En niet alleen bij jongeren", vertelt Pieler Vermeulen van de enige Nederlandse opleiding voor hor logemakers in Schoonhoven. „Herhaaldelijk krijgen wij ver zoeken om op oude ambachten markten het vak te komen de monstreren." Gek wordt hij er van. Het vak is niet saai, kan hij wel van de daken schreeuwen. Niks oubollig, vindt ook horlo gemaker Jos van Kuijck uit Rijs- bergen. Hij vertelt enthousiast: .Het is een beroep waarbij je de fijne mechanica en het vakman schap combineert met flink wat hersenwerk. Prachtig is het om te ontdekken hoe een oud me chaniek werkt, om onderdelen na te maken en zo een klokje weer aan het werk te krijgen. Handwerk is het. Geweldig om te doen." Mooi spul Vermeulen voegt toe: „Hoe saai kan het zijn om sieraden van merken als Cartier, als Rolex on der handen te krijgen. Horloges van soms tienduizenden eu ros." Machtig mooi spul om mee aan de slag te gaan, denkt hij. Maar toch. „Toch lukt het ons niet om jongeren enthousiast te krijgen", zegt Vermeulen. „On danks commercials op MTV en TMF. Jongeren willen er niet aan. We hebben nu nog slechts zeventien studenten op onze op leiding. Vijf in het eerste jaar. Als het zo blijft doorgaan, moe ten we de deuren sluiten." Het vak dreigt te verdwijnen, weten ook de horlogemakers. Dood- en doodzonde, vinden zij. Begrijpelijk? „Dat wel", vindt onder meer Anton Hopsta ken uit Roosendaal. Hij wilde een jaar of vijf geleden stoppen met zijn professie. Maar ja, geen opvolger, veel klanten. „Dus ben ik doorgegaan." Hij is 66 jaar, nog strak van hand en goed van oog. „Ik doe het nog graag." Maar beter was het misschien geweest als hij een jonge opvol ger had gehad. Maar goed, wat moet zo'n jongen, zucht Hopsta ken, als bij de huidige generatie kwarlshorloges de kosten voor reparatie al snel hoger uitvaUen dan die van een compleet nieuw uurwerkje? Eric Corssmit, uurwerkmaker uit Breda, ziet de teloorgang van zijn vak met lede ogen aan. „Het gaat wel over ons cultu reel erfgoed", zegt hij. „Over een bedrijfstak waarmee Neder land internationaal hoge ogen gooit." Die dreigt nu kapot te gaan. „En dan? Tja, dan moeten onze mechanische horloges in het buitenland worden gerepa reerd. In landen als India, Chi na. Want in andere delen van Europa staat het er met het vak niet veel beter voor", aldus Theo Vermeulen van de federa tie Goud en Zilver, de branche-organisatie voor onder meer horlogemakers. Toch houdt hij vast aan zijn optimis me: „Het komt goed. Er is nog flink wat geld te verdienen in dit beroep. Denk alleen maar aan alle oudere mechanische horloges die nog in omloop zijn. Die mensen thuis in een la heb ben liggen. Allemaal werk." Proeflessen Zijn federatie gaat de komende tijd het beroep promoten bij vm- bo-opleidingen. Met proefles sen horlogemaken moet de jeugd enthousiast worden ge maakt. Intussen hoopt de vakop leiding in Schoonhoven leerlin gen te trekken door de samen werking te zoeken met scholen als die voor instrumentenma kers in Leiden. Met een extra mailing aan decanen in het voortgezet onderwijs en een mo gelijkheid om binnen de school te kunnen zappen tussen de goud-, edelsmid- en uurwerken opleidingen, moeten nog meer aspirant horlogemakers warm worden gemaakt Gouden toekomst Zij kunnen uiteindelijk aan de bak komen in de ateliers van de dure merken. Of misschien toch in de werkplaats achter de ei gen zaak. Waar ze volgens Corssmit inderdaad een gouden toekomst tegemoet gaan. „Want ga maar na: er zijn straks nog - Horlogemakers betreuren de impopulariteit van hun vak onder jongeren en beginnen een charme-offen sief. foto Bob Kroon/GPD zo weinig horlogemakers, dat er voor iedereen volop werk is." Exclusief werk, dus duur. „Van daar dat er veel en veel meer studenten moeten komen", zegt Van Kuijck. „Dan is er meer concurrentie, meer kwaliteit en wordt ons werk betaalbaarder voor de klant." GPD Y7ast patroon. Wc laten ons gaan met de feestdagen en lezen in ja nuari wel in de Libelle hoe we weer dun moeten worden. Maar beter zou den we het hele jaar door feest kunnen vieren met minder. Feest met minder? Ja dat kan. Door alleen goed spul te eten. Geeft niet dat het twee keer zo duur is want je wou nou juist minder eten. Maar hoe heet het wat je feest noemt? Een stukje platte bil bijvoorbeeld. Het 'rokt schunnig en weinig mensen we ten wat er mee bedoeld wordt. Noem et vervreemding. Niemand sloopt zelf zijn koe of een stier en we zien het ook oe slager niet meer doen. Supermarkt, 'ookboek en receptenschrijvers verdon- eremanen de onderdelen van het rund en weten alleen van biefstuk. Het is een egvip. wordt nog hier en daar als luxe beschouwd, maar het heeft nauwkeurig bekeken geen betekenis. Schenkelvlees, het onderste spiervlees om de poten, kan een slager moeilijk als biefstuk verkopen. Koeien- of stie- renstaart die ossenstaart genoemd wordt, kan ook niet straffeloos tot bief stuk worden verklaard. Maar verder kan vrijwel alles er mee door. Een lap vlees gaat door een machine die vermalser heet. Het ding maakt ge hakt van een runderlap, maar dan zo dat de stukjes nog net aan elkaar blij ven zitten. Een biefstuk macrameeën zou je het kunnen noemen. Het is jammer dat het woord bestaat, biefstuk. En dat de delen van een zorg vuldig uit elkaar gehaald rund hun na men niet behouden, onderweg tussen slachthuis en huishouden. Want elk deel heeft andere eigenschappen, een iets andere smaak, andere structuur en vraagt om een tikje verschillende aan pak. Er is culinaire lol aan te beleven. Maar onder de gemeenschappelijke noe mer biefstuk zijn alle delen verworden tot vlees dat een klap kreeg en waar je niet te lang bij stil staat. Chefs van goede eethuizen kopen geen biefstukken. Zij noemen de delen rund vlees die ze willen hebben bij de naam. Zo hoorde ik een sterrenkok uit Fries land lekkerbekken over sukade. Leve ranciers van vlees weten precies wat koks bedoelen. Er is veel vleesvakman schap nog, maar wij eenvoudige consu menten komen er nauwelijks meer mee in aanraking. Een paar heren in de vleesbranche, met verdriet over de te loorgang van de kwaliteit van het vlees dat aangeboden wordt in de super markt, richtten dit jaar het Biefstukge nootschap op. Ter bevordering van goe de kwaliteit. Maar stom dan om het ge nootschap zo te noemen. Naar niks: biefstuk. Had ons toch liever nieuwsgie rig gemaakt met de oprichting van de Dienaren van de Dikke Lende of Het Genootschap van het Rijpe Staartstuk. Ik was op reis met Nederlandse specia listen in vlees. Vandaar bovenstaande eigenwijze opmerkingen. Ik kreeg bij les onderweg. De reis ging naar Brazi lië en Uruguay. We bezochten boerde rijen en de pampa's eromheen waar run deren grazen. Schotse vleesrassen en zelfs koeien uit India. We mochten slachthuizen in als we eerst onze han den en voeten wasten en de mannen mochten er zelf het mes zetten. Moet ik nu een ieder aanraden een schijfje van een Braziliaanse bovenbil te vragen aan de slager? Of een mootje Uruguayaanse lende met een randje vet? Ik aarzel. Ook omdat me in Zuid-Amerika -hoe bestaat het- soms een taai stuk vlees werd uitgeserveerd. 'Te jong', riepen dan de Hollandse ken ners om me heen. Het vlees had eerst moeten rijpen. De aardige mannen van het vlees hebben me veel verteld. Ik weet eens te meer dat ik eerst moet we ten waarover ik het heb voor ik Uru guay ga roepen of Brazilië of Argenti nië. Of Schotland danwel de Hollandse uiterwaardenentrecote. Eerst ga ik maar eens stukje haas bakken van een Hollandse vaars. „Dat is geweldig vlees", zei een Hollandse vleesspecia list op de verre reis, „maar weet jij wel wat een vaars is?" Valt nog mee dat hij niet vroeg wat ik weet van een haas. Wouter Klootwijk door Brenda van Dam Als u een financieel pro duct aanschaft, kunt u een financieel risico lopen. Is die lening niet te hoog? Is de beleggingshypotheek die de bemiddelaar adviseert wel zo geschikt voor u? En is die tus senpersoon wel te vertrou wen? Voor consumenten is dat vaak moeilijk in te schat ten. De lang verwachte Wet finan ciële dienstverlening (de Wfd) moet financiële consu menten de nodige bescher ming bieden. De Wfd legt na melijk vast aan welke eisen financiële dienstverlening moet voldoen. En aan welke eisen financieel dienstverle ners zélf moeten voldoen. Het is de bedoeling dat de Wfd op 1 januari 2006 ingaat. De Wfd geldt voor alle finan ciële dienstverleners: zowel aanbieders, bemiddelaars als adviseurs. En ook voor alle financiële producten: betaal- en spaarrekeningen, elektro nisch geld, hypotheken, con sumptief krediet, effecten, be leggingsobjecten, verzekerin gen en combinaties van pro ducten (zoals een beleggings hypotheek). De Wfd bepaalt dat iedereen die in de financiële dienstver lening aan consumenten ac tief is, een vergunning van de Autoriteit Financiële Mark ten (of een vrijstelling voor zo'n vergunning) moet heb ben. De Autoriteit Financiële Markten (de AFM) ziet er op toe of de Wfd-regels worden nageleefd. Als dat niet het ge val is, kan de AFM bijvoor beeld een boete opleggen of zelfs een vergunning intrek ken. „Op de internetsite van de AFM komt straks een over zicht te staan van aHe geregis treerde vergunninghouders", vertelt Seger Pijnenburg, persvoorlichter van de AFM. „Zo kan men vooraf nagaan of een dienstverlener aan de benodigde kwaliteitseisen voldoet." De eisen om voor een vergunning in aanmer king te komen, zijn in feite helemaal niet zo nieuw. Wel nieuw is dat ze straks voor de hele financiële sector gelden. Om welke eisen gaat het dan? Om te beginnen moeten finan cieel dienstverleners betrouw baar en deskundig zijn. Daar naast moet een beroeps-aan sprakelijkheidsverzekering zijn afgesloten en moet de ad ministratieve organisatie op orde zijn. Deze kwaliteitsken merken hebben vooral betrek king op de dienstverleners en hun organisatie zelf. Consu menten zullen er niet zo veel van merken. Dat is veel meer het geval met de eis van zorg plicht die de Wfd oplegt: fi nancieel dienstverleners moe ten handelen in het belang van de klant. Dat begint met het ken-uw-klant-princïpe. Fi nancieel dienstverleners moe ten namelijk in veel gevallen een klantenprofiel gaan op stellen. De hypotheekadvi seur of tussenpersoon moet zich grondig in u als klant verdiepen. Hij moet weten welke financiële doelstellin gen u heeft, welke risico's u wilt nemen, wat uw finan- ciële positie is en of u enigs zins op de hoogte bent van fi nanciële zaken. Al deze za ken moeten worden vastge legd in het klantenprofiel dat de basis vormt voor het ad vies. Bij een relatief eenvoudig pro duct als het openen van een betaalrekening is zo'n klan tenprofiel niet nodig. Bij pro ducten die grotere gevolgen hebben voor uw financiële si tuatie, zoals een levensverze kering, effecten, een lening of een hypotheek juist wél. Consumenten krijgen inzage in hun klantenprofiel. „Ook zijn zij er zélf voor verant woordelijk dat de juiste infor matie in het profiel komt te staan", vertelt Pijnenburg. „Als je verkeerde of onvol doende informatie geeft, kan er niet goed geadviseerd wor den. Als het later dan mis gaat, dan kan een financieel dienstverlener zich beroepen op het feit dat hij niet goed geïnformeerd is." Het klan tenprofiel moet ten minste één jaar bewaard worden. Als een klant een ander finan cieel product aanschaft dan hem op basis van het klanten profiel is geadviseerd, komt dat ook in het profiel te staan. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25