PZC Unilever richting prijsvechters Binnenuit is meer dan boulevard Trein van de toekomst is een amusementsfabriek WTO is jong maar geenszins slagvaardig 23 Topman Cescau wilAldi-klant' niet langer negeren I Op de lange termijn moet de om zetgroei uitkomen op jaarlijks 7 'procent, zei divisietopman A. pagnetti gisteren. Volgens Rag- netti gaat zijn divisie een belang- fejkere bijdrage leveren aan het •gehele Philips-concern. Produc ten als de Senseo en de Perfect Draft moeten daar onder meer 'voorzorgen. het bedrijf donderdag 8 december 2005 SAO PAULO - Unilever, produ cent van A-merken als Knorr, Unox of Dove, heeft veel last van de prijsoorlogen in de West-Europese supermarkt branche. Consumenten nemen steeds vaker genoegen met het goedkopere huismerk, want dat voldoet ook. Unilever-topman Patrick Cescau staat sinds begin dit jaar aan het roer en opent, tijdens een zakentrip in Brazi lië. de tegenaanval. Unilever wil van oudsher niets te maken hebben met prijsvech ters als Aldi en Lidl. Probleem is dal de discounters marktaan deel blijven winnen. Kan Unile ver dat blijven negeren „Nee. Als de klant in West-Euro pa aangeeft dat hij ook bij de I prijsvechters graag inkopen doet. kunnen wij dat niet meer negeren. In Duitsland leveren we° nu al verschillende produc ten aan Lidl en op andere mark ten zijn we onze contacten met hen look Aldi, red.), aan het ver beteren." Dat is een revolutie binnen Uni lever, een jaar geleden was het ondenkbaar dit te zeggen „Nogmaals, wij willen naar de consument luisteren en hem be dienen waar hij zijn boodschap pen doet. Ik kom zelf ook gere geld bij hard-discounters en ik leer altijd weer bij. Het zijn soms best prettige winkels waar je goedkope spullen kunt ko pen." dit dat Unilever er overdenkt om bijvoorbeeld huis merken te gaan maken „Daar zijn we heel terughou dend in. We lopen twee risico's: onze eigen geloofwaardigheid als A-merkfabrikant en ten tweede moeten we oppassen dat we onze huidige klanten niet 'voor het hoofd stoten (onder meer Albert Heijn, red.). Zij voe ren natuurlijk een oorlog met de prijsvechters en kunnen zich juist onderscheiden met onze merken." In onder meer Latijns-Amerika proberen jullie huismerken voor te zijn door nu al drie merken shampoo of wasmiddel in het schap te zetten, van topprijs tot vechtprijs. Dat is een hele ande re strategie dan in Europa. „Dat moeten we in Europa dus ook gaan doen. Ook met A-mer ken kun je met de prijs spelen. Veel consumenten doen hun kle ren na een dag dragen in de was, daar heb je eigenlijk geen volwaardig Omo-product voor nodig. Daar zit veel te veel tech nologie achter om zware vlek ken eruit te krijgen. Dus kun je denken aan een goedkopere va riant die vooral ook lekker ruikt." Onder druk van de prijzenoor log moet Unilever verder in de kosten snijden. Volgens FNV Bondgenoten zouden vijf van de zeven fabrieken in Nederland binnen vijf jaar verplaatst wor den naar lagelonenlanden. U kreeg al een boze brief van de Europese ondernemingsraad van Unilever. Terecht? „Unilever heeft simpelweg te ho ge kosten in West-Europa. Om de concurrentie aan te kunnen, zullen we daar wat aan moeten doen. Want wij moeten groeien. Als onze iet beter en goedkoper kan door uitbesteding, moeten we dat meteen doen. Wij moeten bezig zijn met onze merken en onze marketing. Er is echt heel veel werk te doen. Maar vijf fa brieken dicht in Nederland, is niet aan de orde." Wat is persoonlijk uw favoriete merk van Unilever? „Dove, absoluut. Heeft een beet je met mijn dochter te maken. Ie dere vader vindt zijn eigen doch ter de mooiste van de wereld. Het is dan niet leuk om te zien als jonge meisjes hun zelfver trouwen verliezen doordat ze in de modebladen altijd weer ge confronteerd worden met model len die voldoen aan het zoge naamde schoonheidsideaal. En dat geldt overigens niet alleen voor jonge meisjes, zeventig pro cent van alle mensen die wei eens zo'n blad doorbladert, zijn daarna minder blij met zichzelf. In onze nieuwe Dove-campagne hebben we bewust gekozen voor gewone vrouwen die zich bloot geven. Dan gebruik je je merk ook om iets meer te doen dan al leen maar verkopen. Dat vind ik geweldig." GPD door Dylan de Gruijl DEN HAAG - De NS presenteer den deze week samen met tele- comaanbieder KPN en nieuws zender RTL Nederland de eerste multimediale trein van Neder land. De proeftrein met tv's en draadloos internet pendelt tot eind april op en neer tussen Haarlem en Maastricht en maakt tussenstops in onder meer Utrecht. Den Bosch en Eindhoven. Reizigers kunnen op tv-scher- men aan de bagagerekjes het laatste nieuws en showbizzrod- dels bekijken - zonder geluid, maar met tekst en bewegend beeld - en bij elk station ver schijnen actuele reisinformatie en overstapmogelijkheden in beeld. Wie geen tv wil kijken kan op zijn laptop via WiFi in loggen op het internet. Ook dat is nieuw in de multimediatrein. De verwachtingen van het expe riment blijven ongekend hoog. Dit is wat de reiziger wil, stelt NS-directeur marketing en sa- les, Philippe Smit. „En het staat nog maar in de kinderschoenen. We zijn gaan het idee naar sta tions doortrekken: tv in de wachtruimtes. De perrons zijn nu wel schoon, maar ook saai." Tijdens de proef wordt ook geëx perimenteerd met camerabewa king in de trein. Dankzij de draadloze verbinding kan de conducteur via monitoren in Treinreizigers kunnen vanaf deze week televisie kijken in de trein. Ze krijgen reclame en nieuws- en entertainmentberichten voorgescho teld. Bovendien verschijnt actuele reisinformatie op de schermen. foto Robin Utrecht/ANP zijn 'wachthokje' alle treinstel- steeds belangrijker", stelt Smit. niet alles om punctualiteit van aankomen." Voorwaarde is wel len in de gaten te houden. „De „Als reizigers hun reis nuttig of de trein. Automobilisten plan- dat internet in de trein blijft beleving van de reis wordt prettig kunnen besteden, draait nen ook niet precies hoe laat ze werken. GPD TomTom koopt niet meer bij AND AMSTERDAM - TomTom koopt niet langer wegenkaar ten van AND, een softwarebedrijf dat data verzamelt voor digitale kaarten. AND meldde gisteren dat het con tract voor de levering van digitale wegenkaarten van Oost-Europa aan de producent van navigatiesystemen is opgezegd. TomTom zal de gang van zaken bij AND met interesse blijven volgen, aldus AND. Het softwarebedrijf doet zijn best de digitale wegenkaarten te verbeteren, zodat die vol doen aan de eisen van de afnemers. AND wil zich volledig richten op de markt voor navigatiesystemen. ANP SER wil meer geld voor kennis MAARSSEN - Nederland moet de investeringen in ken nis met 10 miljard euro verhogen. Dat heeft SER-voorzit- ter H. Wijffels gisteren in Maarssen gezegd tijdens het Na tionale Innovatie Event. Volgens Wijffels zal die investe ring ten koste gaan van woonsubsidies en pensioenfacili teiten. Wijffels constateerde dat er als het om innovatie gaat nog lang geen sprake is van een nationaal project. „Nederland was altijd open, nu zijn we defensief. Bang voor de buitenwereld." Volgens premier Balkenende, die het evenement opende, moet Nederland in 2027 een mon diale speler zijn, waarin een rijke cultuur samengaat met een gevoel voor traditie. ANP Bouwers schikken met Schiphol SCHIPHOL - Bouwbedrijven schikken met luchthaven Schiphol in de kwesties die te maken hebben met de bouwfraude. De bedrijven doneren 500.000 euro. Dat geld zet Schiphol Group in voor goede doelen in de omge ving, aldus de partijen gisteren. De luchthaven ziet af van zijn claims voor schadevergoe ding voor het frauduleus handelen van de bouwbedrijven, die bij aanbesteding van projecten onderling prijsafspra ken maakten. ANP Meevaller voor Priority Telecom SCHIPHOL - Priority Telecom kan een eenmalige meeval ler van ongeveer 2 miljoen euro tegemoetzien in het vier de kwartaal. Dat is de schadevergoeding die KPN ver schuldigd is voor het ongeoorloofd geven van kortingen aan zakelijke vastetelefonieklanten, aldus Priority Tele com gisteren. KPN kreeg vorige maand een boete van 17 miljoen euro opgelegd door de telecomtoezichthouder Opta, omdat het zakelijke bellers ongeoorloofd bevoordeeld had in 2003 en 2004. ANP Medewerkers KPN naar Getronics AMSTERDAM - KPN is met Getronics PinkRoccade over eengekomen dat ongeveer 150 IT-medewerkers van de di visie vaste telefonie overgaan naar de automatiseerder. De werknemers wisselen in het eerste kwartaal van 2006 van werkgever, maar behouden dezelfde arbeidsvoor waarden, meldde het telecomconcern gisteren. KPN blijft zelf de technische systemen en applicaties be heren en huurt de medewerkers terug. Het plan wordt nog voorgelegd aan de ondernemingsraden van beide be drijven. ANP Philips verwacht veel van Senseo en huisbiertap j AMSTERDAM - Philips wil de komende jaren zijn divisie huis- rhoudclijke apparaten en per soonlijke verzorging (DAP) sterk laten groeien. Vorig jaar jaar zakte de omzet van DAP nog met 4 procent tot ruim 2 miljard euro. Het onder deel leverde toen 6,7 procent van de totale inkomsten van het Elektronicaconcern. DeDAP-omzet groeide in de eer- Me negen maanden van dit jaar met 8 procent tot 1,41 miljard euro. Philips verklaarde bij de .presentatie van de resultaten •fiver het derde kwartaal dat on der meer de scheerapparaten van het concern in trek waren. Daarnaast werd de tienmiljoen- sie Senseo-koffiemachine ver docht. Philips zet met een recla- fceoffensief nu vooral in op de Verkoop van het biertapsysteem 'Perfect Draft, dat concurreert me' de Beertender van Knips/Heineken. Philips herhaalde gisteren de doelstelling van een winstmarge van 15 tot 16 procent op de om zet van huishoudelijke appara ten en persoonlijke verzorging. 'Het Hof van Beroep in Antwer pen heeft onlangs besloten dat Belgische concurrenten van kof fieproducent Douwe Egberts geen eigen speciale zakjes of pads op de markt mogen bren gen voor het Senseo-koffiezetap- paraat dat samen met Philips is ontwikkeld. Dat meldde giste ren het Belgische vakblad De Ju- Hstenkrant. Het is nog onduide lijk wat de uitspraak betekent .vo°r procedures van Douwe Eg- berts moederconcern Sara Lee vegen concurrenten in andere "Europese landen. hi diverse landen brachten kof- branders eigen goedkopere 2akjes of pads voor de Sen- .«o-machine op de markt. Sara Eee vroeg daarop het Europees -Uctrooibureau om een oordeel. Dat heeft echter nog geen defini te uitspraak gedaan. In de ussentijd stapte Sara Lee naar i6 j er 'n onder meer Neder- 'and. België en Duitsland door Sal Stam HONGKONG - Met grote span ning wordt elke twee jaar uitge keken naar de ministersconfe renties van de Wereldhandelsor ganisatie (WTO). De bijeen komst die volgende week in Hongkong begint, is geen uitzon dering. De geschiedenis van de WTO heeft echter geleerd dat grote verwachtingen misplaatst zijn. Dat heeft vooral te maken met de organisatiestructuur van de WTO. De organisatie is nog jong, maar bepaald niet slagvaardig. „De ef ficiency kan beter", zegt Mary Footer, verbonden aan de facul teit rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam Footer promoveert vandaag aan de Erasmus Universiteit Rotter dam op een onderzoek naar de WTO. Begin volgend jaar wordt ze hoogleraar internationaal eco nomisch recht aan de Britse Uni versity of Nottingham. Het onderzoek van Footer levert een wisselend beeld op over de WTO, die in Genève is geves tigd. Grofweg heeft de organisa tie drie taken: ze stelt regels Vleessector doet beroep op premier in debat ZOETERMEER - Het kabinet moet beter doordrongen raken van de gevolgen van het Europe se standpunt in het WTO-debat voor een vrijere wereldhandel. In een open brief roept voorzit ter J. Ramekers van de Product schappen Vee, Vlees en Eieren (PVE) premier Balkenende 'in dringend' op meer voor de Ne derlandse en Europese vleessec tor op te komen. Volgens de schappen staan momenteel in Europa circa 600.000 banen in de vee-, vlees- en eierensector op de tocht bij een 'al te liberaal WTO-akkoord'. De lage importheffingen, waar de Europese Unie op aanstuurt, zetten de deur open voor goed koop vlees uit niet-Europese lan den. Die producten zullen 'de ei gen producten in hoog tempo van de markt gaan verdringen', schrijft de PVE-voorzitter in de brief, die hij gisteren publiceer de. ANP vast voor de internationale han del, ze ziet toe op de naleving daarvan en ze komt in actie bij geschillen. Dat laatste gaat in de regel vrij goed, maar bij de andere twee taken komt de WTO minder fraai uit de verf. In Hongkong zal onder meer worden gesproken over een reeks spelregels in het interna tionale handelsverkeer. Nu al staat vast dat er hooguit een eer ste stap in die richting zal wor den gezet. In het voorjaar van 2006 moeten er spijkers met kop pen worden geslagen, Het is een moeizaam proces en dat heeft veel te maken met de WTO zelf. Een groot probleem is dat de WTO zijn besluiten bij consen sus neemt. Dat betekent dat alle leden (en dat zijn er inmiddels 148) het eens moeten zijn. Als een land bezwaar heeft gaat een besluit niet door. „Zo'n land kan zich dan makkelijk achter de organisatiestructuur van de WTO verschuilen", zegt Footer. Uitgangspunt in Hongkong is verder dat men het overal over eens moet zijn, en dat er anders geen overeenkomst komt. Bevoegdheden Daar komt bij dat de direc teur-generaal van de WTO (nu is dat de Fransman Pascal Lamy) geen verstrekkende be voegdheden heeft. „De leden wil len hem die macht ook niet ge ven", aldus Footer. Organisaties als het Internationaal Monetair Fonds en de Wereldbank heb ben wel een duidelijke leiding. Ze beschikken over een uitvoe rende macht in de vorm van een bestuur dat namens alle lidsta ten besluiten neemt. De WTO heeft zo'n bestuur niet, wel een secretariaat. De be voegdheden daarvan zijn echter beperkt. Het secretariaat mag of ficieel geen voorstellen doen en is gebonden aan wat de leden op dragen. „De lidstaten mogen zich overal in mengen", zegt Footer. Het probleem rond de organisa tiestructuur is voor een belang rijk deel terug te voeren op de ontstaansgeschiedenis van de WTO, die in 1995 voortkwam uit de Gatt (de Algemene Over eenkomst inzake Tarieven en Handel). De Gatt is een overeen komst die kort na de Tweede We reldoorlog ontstond en waar in de loop der jaren steeds meer in stituties omheen zijn gebouwd. ANP door Jeffrey Kutterink HEINKENSZAND - Ze hadden geen zin in de zoveelste meubel boulevard. Die zijn er veel te veel, vonden de vier onderne mers. Ze kozen ervoor om geza menlijk onder één dak te gaan zitten, maar wel onder keiharde voorwaarden: niet alleen geza menlijke presentatie en promo tie, maar ze maakten ook afspra ken over wie wat verkoopt. De idee kwam van De Jonge Hoek van Dijke; een interieur winkel die middenin het dorp was gevestigd. De winkel groei de letterlijk uit het pand en di recteur Jaap de Jonge ging op zoek naar een andere plek. „We konden verhuizen naar de meu belboulevard in Goes bijvoor beeld. Maar dat zagen we niet zitten. Je kunt je op zo'n boule vard niet onderscheiden en een maal in zo'n pand is het ook las tig om later de winkel uit te brei den. Dat heeft allemaal te ma ken met de gedachte over wat voor soort publiek je wilt trek ken." De gemeente Heinkenszand zag de bui hangen en wilde voorko men dat de Jonge Hoek van Dij ke uit Heinkenszand zou ver trekken. Er kwam grond be schikbaar op bedrijventerrein de Noordzak. Goed zichtbaar vanaf de A58. „Het is grappig hoe dingen dan kunnen lopen", herinnert De Jonge zich. „In het oude pand hadden we op een gegeven mo ment een Rolf Benz week. Daar gaf Louis Hemelaar een demon stratie van B&O audio en televi sies. Hij was ook op zoek naar een ander pand. We raakten in gesprek en de idee ontstond om gezamenlijk verder te gaan." De filosofie van Binnenuit was ontstaan. „Want met het bij el kaar brengen van een paar win kels ben je er niet. We zijn er van overtuigd dat je je specifiek op een bepaalde groep mensen moet richten. In ons geval: het midden en hogere segment." Twee zaken vond de Jonge nog wat karig en na een zoektocht en veel gesprekken sloten Palla- dio buitenmeubelen en Van der Poel zich aan. Op 11 april 2003 ging Binnenuit open. De filosofie gaat uit van een bin dend huishoudelijk reglement. De vier zelfstandige onderne mers binden zich aan afspraken op allerlei gebied. Afspraken gaan over simpele zaken als ope Binnenuit wil meer zijn dan een meubelboulevard. De vier winkels richten zich op specifiek op het hogere segment, foto Mechteld Jansen nings- en sluitingstijden en de verlichting. Iedereen dient zich er aan te houden." Ook gelden afspraken over de promotie en acquisitie. „Er is een huisstijl voor alle winkels. De advertenties hebben dezelf de kenmerken waarbij mensen direct Binnenuit kunnen herken nen. Toch is er binnen grenzen ook ruimte voor de individuele ondernemer om zich te presente ren." Binnenuit heeft een geza menlijk klantenbestand van ruim 10.000 adressen. Elk be drijf legt, afhankelijk van de grootte geld in voor een geza menlijk reclamebudget. „Dat be tekent dat je ook bevoegdheden overdraagt", zegt Come Tempel aars van Palladio. „Je kunt niet meer je eigen advertentie beden ken en plaatsen. Dat is 'part of the deal'." Maar de samenwer king gaat veel verder dan de re gel dat advertenties hetzelfde eruit moeten zien. Dat hangt weer samen met de gedachte achter Binnenuit. Want richten op dezelfde groepen mensen, be tekent ook afstemming over hoe de winkels eruit moeten zien en Naam: Binnenuit Plaats: Heinkenszand ericht: 003 Aantal medewerkers: 30 Omzet: 5 miljoen euro wat er in te koop is. De Jonge: „We hebben onderling afspra ken gemaakt over de te voeren collectie. Want als je je richt op een bepaalde groep mensen, stelt dat eisen aan hetgeen je ver koopt. Dat betekent bijvoor beeld dat als een van ons bepaal de merken of producten wil ver kopen. ze dat in elk geval in de groep moeten voorleggen Op die manier bewaken we de op zet van Binnenuit." De ondernemers vinden het al lesbehalve beperkend. Ze heb ben zelfs ook alle aanleiding te geloven dat de filosofie van Bin nenuit werkt. Tempelaars: „Mensen kopen in de winter geen tuinmeubelen, maar wel meubels. In de zomer is dat an dersom. Dat betekende voor heen dat we in die stille perio des minder mensen zagen dan normaal. Nu lopen mensen al tijd automatisch binnen. Je ver groot de verblijfsduur in het pand. Ze kijken nog eens rond en doen ideeen op." Het principe dus van de meubel boulevard. „Ja, maar daar voe gen we er wel degelijk iets aan toe. De vier winkels richten zich op hetzelfde segment. Dat in te genstelling tot woonboulevards. Daar rijden mensen vaak even langs om een bepaalde winkel binnen te stappen en zijn ze weer weg. Wij proberen juist met vier winkels aan te sluiten bij de smaak van de mensen op wie we ons richten." Centrale balie Natuurlijk blijven er dingen die beter zouden kunnen, erkent De Jonge. „We hebben met gekozen voor een centrale balie in de hal. Dat betekent dat mensen bin nenlopen en zelf rond gaan kij ken. Op zichzelf niets verkeerds aan. Maar dat kan betekenen dat ze in elke winkel apart door verkopers worden aangespro ken. Het ligt natuurlijk aan de manier waarop dat gebeurt, maar dat kunnen mensen wel eens minder prettig vinden." De Jonge en Tempelaars zien het er niet van komen dat de vier zelfstandige winkels fuse ren. „Dan werkt de formule van Binnenuit niet meer", denkt De Jonge. „De eigenheid is en blijft belangrijk. De individuele on dernemers bepalen nog altijd de invulling en daarmee de sterkte of zwakte van de formule."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23