Opera in een Iers jasje PZC Annie voelt de tijdgeest aan Constant geeft de spelende mens ruimte Celtic Tenors in Goes Expositie Den Haag Studenten Orkest in Tweede Kamer rpiidens de 54ste tournee van I het Nederlands Studenten feest (NSO) zal op dinsdag 17 anuari een lunchconcert wor- len gegeven voor de leden en nedewerkers van de Tweede Ka- „er Onder leiding van dirigent )tto Tausk en met pianist Chris- iaan Kuyvenhoven als solist jordt het tweede pianoconcert -an Rachmamnov ten gehorege- racht Met het concert wil het fêO benadrukken hoe belang- ijk het is dat jonge studenten tijd en gelegenheid krijgen om zich tijdens hun studie op cultu reel gebied te ontplooien Het NSO gaat één keer per jaar )p tournee. Tijdens audities wor den telkens de beste studerende nusici uit ons land geselecteerd. )e eerste tien dagen van januari rordt er gerepeteerd op een boerderij in Someren, waarna iet orkest van circa honderd mu sici de grote concertpodia langs gaat. Dit jaar is gekozen voor een romantisch Russisch pro- jramma met Une grande valse 'nllante van Bart Visman, het >ianoco7icert no. 2 in c van Ser gei Rachmaninov en de Symfo nie no. 5 in e van Pjotr Iljitsj rsjaikovsky. Gehandicapten Niet alleen wil het NSO een zo hoog mogelijk niveau bereiken, het speelt ook voor goede doelen als gehandicapte studenten en iluchtelingstudenten. Nadat in 2003 het concert Ongehoord Coed, voor dove jongeren werd [eorgamseerd, geeft het NSO op !1 januari in het Utrechtse Mu- dekcentrum Vredenburg een loncert voor jongeren met een ïisuele handicap onder de titel feel the Music. Met Jeroen (Het Klokhuis) Kra pier als presentator krijgt het mbliek een speciaal gemaakte ilattegrond van het orkest in iraille of grote letter, om zo een beter idee te krijgen van de ver schillende groepen instrumen ten Ook wordt er een ruime or- lestopstelling gekozen, zodat de «zoekers tussen de orkestleden kunnen zitten. Na afloop is er een 'zmtuigenmarkt', waar de in strumenten bevoeld en even tueel bespeeld kunnen worden. De NSO-tournee voert dit jaar naast Den Haag en Utrecht ook langs Enschede, Eindhoven, Groningen, Rotterdam en Am- iterdam. Aly Knol Hella de Jonge schrijft een autobiografie woensdag 7 december 2005 Het waren kommervolle tijden in het Broadway van eind jaren zeventig. Het ooit zo fameuze theaterdistrict in New York was vervallen tot een verlopen hoerenbuurt. Toen kwam daar ineens de musical Annie. De optimistische boodschap van die show had zo zijn effecten. Het duurde even, maar Broad way kreeg zijn oude glorie weer terug. Een soortgelijk effect brengt de nieuwe Ne derlandse versie van Annie teweeg. Acht jaar geleden stuurde Henk van der Meijden de pro ductie al eens op tournee door ons land. Toen beleefden we in economisch opzicht gouden tijden. De musical boerde goed als nostal gisch vehikel. De positieve boodschap ging een beetje aan ons voorbij. Maar nu, nog vol op in de stuiptrekkingen van een economi sche recessie, blijkt de voorstelling de spijker precies op de kop te slaan. De musical vertelt het verhaal van het wees meisje Annie. Zij blijft geloven dat ze ooit haar ouders terugvindt Tot die tijd vertoeft Annie in een weeshuis dat wordt geleid door de tirannieke dronkelap Miss Hannigan. Het meisje met de bos rode haren krijgt de kans om de kersttijd door te brengen bij Oliver Warbucks. Ze brengt vrolijkheid in het leven van de miljardair die in de jaren dertig van de vorige eeuw de gevolgen ondervindt van de toenmalige depressie. De makers van Annie zagen daarin een goede voedingsbodem voor het fabriceren van deze feel good-musical. Ga maar na: een zielig ver haal, veel kinderen op de scène, een handje vol slechterikken en een hond die gewillig zijn rol speelt. En dan hebben we het nog niet over die heerlijke muziek van Charles Strou- se, die onder meer de evergreen 'Tomorrow' voor deze show schreef. In dat nummer zit al les waar het in de musical om gaat. Regisseur John Yost (geboren en getogen in New York) heeft perfect aangevoeld hoe hij deze tranentrekker voor V&V Entertainment spectaculair moest laten herleven. Ging het theaterbedrijf van Albert Verlinde vorig sei zoen finaal de mist in met die andere Broad- way-klassieker Hello Dolly, dit keer vallen al- le stukjes van de puzzel op de goede plek. Het resultaat is een avondje uit van ongekende klasse. Zelden liet een Nederlandse musical zien hoe je dit genre naar grote hoogten tilt. Een swingend orkest in de bak, decors die kloppen en een groep spelers om van te dro men. Loeki Knol zegeviert fenomenaal als de slechte Miss Hannigan en Edwin Rutten geeft Oliver Warbucks een ontwapenende allure mee. Ook alle andere rollen - groot en klein - zijn in één woord af. En de kinderen? Die zingen de sterren van de hemel en spelen overtuigend hun rol. Met als leading lady Robin Virginie die tijdens de pre mière de titelrol vertolkte. Vooral dankzij haar maakt de musical Annie een sensatione le come-back in de Nederlandse theaters. Martin Hermens Musical Anme: vandaag en morgen Stadsschouw burg Middelburg, di. 17 en wo. 18 januari 2006 Stadsschouwburg De Maagd in Bergen op Zoom; do. 9 en vr. 10 maart 2006 Temeuzen Scheldethea- ter. et gaat het Ierse trio The Celtic Te nors aardig voor de wind. Hun nieuwe album We are not Islands wordt opmer kelijk goed verkocht en de he ren hebben net een zwierige handtekening gezet onder een contract met een Ameri kaans boekingskantoor. Constant werd eerder dit jaar gefotografeerd in de hal van het Gemeente museum Den Haag. foto GPD Het Amerikaanse contract betekent dat Matthew Gil- senan, James Nelson en Niall Morris volgend jaar een uitput tende tournee langs tientallen grote steden in de Verenigde Sta ten maken. De zangers kijken er met gemengde gevoelens naar uit, want ze hebben inmiddels hun lesje geleerd als het om Amerika gaat. „Het wordt vlieg tuig in, vliegtuig uit naar alweer een hotelkamer die er precies zo uit ziet als de vorige", voorspelt Gilsenan. „Wat dat betreft is een tournee door Nederland een stuk relaxter. Als we in dit land op pad zijn, hebben we een vas te hotelkamer in Amsterdam en na afloop van onze optredens geeft zo'n vaste stek bijna een gevoel van thuiskomen." The Celtic Tenors hebben alle kans om die twee werelden met elkaar te vergelijken, want ze maken een uitgebreide tournee door Nederland. En als die afge lopen is, vliegen de drie tenoren meteen door naar de VS. En dat allemaal om zo veel mogelijk mensen kennis te laten maken met hun originele mix van Ierse folk en klassieke muziek. Gilsenan: „Ik kom uit een boe renfamilie even buiten Dublin. Mijn vader en moeder zijn ge trouwd in 1960 en sindsdien nooit een dag zonder elkaar ge weest. Ik heb ook een vrouw en' kinderen, maar die zie ik nauwe lijks. Ja, wat dat betreft ben ik niet in de voetsporen van mijn vader getreden. Mijn leven heeft een heel andere draai genomen sinds ik me bij The Ténors aan sloot." Het trio rekent het even na: dat is op de kop af zes jaar geleden. Tot die tijd trokken zo wel James Nelson als Niall Mor ris met diverse operagezelschap pen door de wereld, terwijl Gil senan het beroep van ingenieur uitoefende en alleen in zijn vrije tijd zong. Nelson: „Toen ik met Matthew en Niall ging werken, was ik het echte cliché van een operazanger. Ik was veel te dik en moest nog helemaal leren me zelf vrij te bewegen op een po dium. Ik ben om te beginnen eerst maar eens 70 pond kwijtge raakt en toen viel ik al veel min der uit de toon." Gilsenan: „We hadden ons in eerste instantie laten beïnvloe den door de drie grote tenoren Pavarotti, Domingo en Car- reras, maar we wilden dat verta len naar iets typisch Iers. En zo kwamen we vanzelf op het con cept van Ierse volksliedjes in een operajasje." De tenoren hebben ondanks hun klassieke scholing altijd een gro te affiniteit gehad met de volks muziek van hun land. „We zijn opgegroeid met die liedjes. Onze grootouders en ouders hebben ons dat repertoire als een cultu rele erfenis meegegeven en ik denk dat in Ierland geen enkele klassieke zanger neerkijkt op zulke nummers. Want uiteinde lijk zijn ze er allemaal mee opge groeid." Grenzen Op het nieuwe album We are not Islands geven de Tenors hun muziek trouwens een nieuwe di mensie door zich ook te wagen aan een moderner poprepertoi re. En daarbij krijgen ze vocale assistentie van onder anderen Brian Kennedy en de groep Air Supply. „Want als je zo lang be zig bent, is het gewoon goed af en toe je muzikale grenzen te verleggen", stellen de zangers eensgezind. Moms: ,.We zijn al zo lang met elkaar op pad dat we zelfs een soort groepsgeheugen hebben gekregen. Vergelijk het maar met een echtpaar dat altijd lief en leed heeft gedeeld. Als er een tje wegvalt, is de ander een hele tijd van slag, want beiden heb ben als het ware een lijstje in hun hoofd van elementaire le vensbehoeften. Apart van el kaar kunnen ze zich maar de helft van dat lijstje herinneren. terwijl ze samen alles weten. En zover is het met ons inmiddels ook gekomen. Het zou niet best zijn als een van ons opstapte of wegviel." Nelson: „We steunen ook op el kaar. Toen we voor het eerst het podium van de Royal Albert Hall in Londen opliepen, was dat een overweldigende erva ring die ons bijna van ons stuk bracht. Maar toen realiseerden we ons ineens dat we er niet al leen stonden, we hadden elkaar. En dat gaf ons het nodige zelf vertrouwen." Gilsenan: „En dat zelfvertrou wen hebben we straks wel nodig als we weer naar Amerika gaan. want we hebben tijdens onze vo rige promotietour wel ontdekt dat er het een en ander veran derd is in dat land. Amerikanen worden steeds rechtser en tij dens concerten moet je oppas sen geen provocerende uitspra ken te doen op politiek gebied. Als je dat wel doet, loop je kans je werkvergunning kwijt te ra ken. Je snapt dan ook niet waar om ze in Europa zo hard probe ren de Amerikaanse cultuur te imiteren. Veel Ierse jongeren me ten zich zelfs een Amerikaans accent aan. Is dat niet bizar? Als we niet uitkijken is Europa straks één groot Amerika. En daar ligt dan ook weer een taak voor ons. Wij moeten altijd pro beren onze eigen identiteit in on ze muziek te bewaren. En ook al zingen we op ons nieuwe album dan niet louter op traditionele volksmuziek gebaseerde num mers, het gaat wel om werk dat speciaal voor ons door Ierse com ponisten is gemaakt en waarin duidelijk onze roots door klin ken." Harry de Jong Celtic Tenors: zondag om 14 uur in theater De Mythe in Goes. Vlak voor zijn dood kwam Constant deze zomer nog een keer naar zijn werk in de col lectie van het Gemeentemuseum Den Haag kijken. Bij die gele genheid werd in de hal een foto van de kunstenaar en zijn onaf scheidelijke hondje gemaakt. Constant (1920-2005) glimlacht tevreden, hij moet hebben ge zien dat er goed voor zijn werk wordt gezorgd Het Gemeente museum bewijst dat de komen de maanden in een Ode aan Con stant, een prachtige expositie waarin zijn hele oeuvre aan bod komt. Hans Janssen, conservator mo derne kunst van het Gemeente museum en samensteller, heeft er echter niet naar gestreefd een alomvattend overzicht te ma ken. Zo vlak na het overlijden van de kunstenaar - op 1 augus tus op 85-jarige leeftijd - voelde dat voor hem als te kort dag. Om die reden is er ook geen cata logus gemaakt, maar alleen een geïllustreerd gratis magazine. Lezenswaardig omdat Constant de gave van het woord had, be vat deze publicatie een selectie uit de vele interviews met de kunstenaar die in tientallen ja ren zijn verschenen. De pracht aan verzamelde kunst op deze Ode doet echter verlangen naar meer, zeker omdat de museum winkel alleen nogal prijzige al ternatieven in voorraad heeft. Zonder de doelstelling nu al een retrospectief over Constant sa men te stellen, had Janssen han den en geest vrij om zich niets aan te trekken van de chronolo gie. Zo kwam 'fris van de lever' een expositie tot stand waarin Cobra, Nieuw Babyion en later werk zich prachtig gecombi neerd en voorbeeldig tot elkaar verhouden. Bruiklenen Janssen putte uit de uitgebreide collectie schilderijen, tekenin gen, aquarellen en maquettes uit zijn eigen museum en vulde die aan met gezichtsbepalende bruiklenen. Het Stedelijk Mu seum in Amsterdam, dat in 1995 een overzicht van Constant orga niseerde ter gelegenheid van zijn 75-ste verjaardag, leverde bijvoorbeeld een 'oude' bekende als Verschroeide Aarde uit 1951. Het Instituut Collectie Neder land leende Groeten uit New Ba byion uit, een doek uit 1963. Janssen wijst bij een rondgang door de zalen nadrukkelijk op de vooruitziende blik van oud-directeur Hans Locher. Daardoor heeft het Gemeente museum nu de grootste museale collectie Nieuw Babylon-ma- quettes van Constant in huis In deze utopische stad zou de mens zich dankzij de voortschrijden de techniek in een arbeidsvrij tijdperk kunnen ontplooien tot een homo ludens, een spelende mens. De Haagse gemeenteraad had in 1974 de kans voor 300.000 gul den zo'n achttien grote maquet tes te kopen, maar de idealisti sche jaren zestig waren al voor bij en dat werd té veel geld ge vonden voor kunst die toch maar uit luchtkastelen zou be staan. Door de aankoop te sprei den slaagde Locher er in de loop van een aantal jaren in om in to taal dertien maquettes te ver werven. Een groot aantal maakt nu deel uit van de Ode. Het zijn heerlijke objecten die meteen herinneringen opwekken over hoe spannend het vroeger als kind voelde zelf iets te bouwen. De maquettes ogen te Escher-achtig om ooit in het 'echt' te worden gerealiseerd, maar in de laatste jaren van zijn leven mocht Constant meema ken dat zelfs Nederlands be roemdste architect Rem Kool haas zich schatplichtig aan zijn visionaire project verklaarde. Het is het project waarmee Con stant nog altijd als eerste wordt geassocieerd, alhoewel hij vanaf begin jaren zeventig tot zijn dood ook imponeerde met een indrukwekkende reeks geschil derde aanklachten tegen oorlo gen, volkerenmoorden en ande re ellende. Frangoise Ledeboer Expositie: Ode aan Constant - Ge meentemuseum Den Haag, t/m 26 fe bruari. Zie voor meer informatie: www.gemeentemuseum.nl. Maquette van Constant collectie Gemeentemuseum Den Haag foto GPD The Celtic Tenors Bij uitgeverij Balans ver schijnt in februari 2006 het boek Los van de wereld, waarin leeldend kunstenaar Hella de onge (1949) haar leven be- chrijft. De vrouw van cabare- ier Freek de Jonge groeide op neen Amsterdamse artiestenmi- ieu waar haar vader, tekst- ïhnjver Eli Asser, successen nert Maar de Tweede Wereld- lorlog en de dood beheersen ïog steeds het gezinsleven. lella Asser n Freek de Jonge rouwen in 1971 en krijgen be- |in jaren zeventig drie kinde en. Zoon Jork, het tweede kind, verlijdt na drie maanden. Hel- a merkt dat zelfs een verlies een kind het in de ogen van laar ouders moet afleggen tegen let leed van de oorlog. )p de begrafenis van haar moe- Ier komen de spanningen die al lie jaren in het gezin Asser heb ben gesluimerd tot een uitbars ting Van Freek de Jonge verscheen n 2004 de roman Door de knie- He hoofdpersoon uit dit ver baal is uit het lood geslagen foor de dood van zijn zoontje. fo Knol (rechts) als Miss Hannigan foto Roy Beusker/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25