Aanpak zwakke schakels urgent
PZC
Monniken aan wieg typische vissersschepen
pa
Brandweer moet
creatief zijn
15
Akkoord over scholquotum 2006
Tweede Kamer wil kustverdediging sneller op orde hebben
m
iv/I &/W
ïsepp&iü
zaterdag 3 december 2005
i<nnr Harmen van der Werf
BRUSSEL - De Europese Unie
en Noorwegen hebben gisteren
een akkoord gesloten over het
scholquotum voor volgend jaar.
De maximale hoeveelheid te van
gen schol is voor alle Noord-
zee-landen vastgesteld op
57,500 ton. Internationale visse-
rijbiologen adviseerden half ok
tober nog het scholquotum te
verlagen van 59.000 ton dit jaar
tot 48.000 ton in 2006. Ondanks
dat de verlaging volgens het Eu
ropees-Noorse akkoord binnen
de perken blijft, was voorzitter
B. Daalder van de Federatie van
Visserijverenigingen niet tevre
den. Voor schol is een herstel
plan afgesproken. Ook de
vangstcapaciteit van de vloot
wordt teruggebracht. Alle re
den, aldus Daalder, om het
scholquotum voor 2006 op
60.000 ton vast te leggen. Neder
land heeft formeel bezwaar ge
maakt tegen het akkoord en
zich voorbehouden tijdens de
Europese visserijraad van 19 en
20 december dit ter discussie te
stellen.
Over het voor Zeeuwse vissers
belangrijkere tongquotum on
derhandelt Brussel niet met
Noorwegen. Internationale visse
rijbiologen willen het tongquo
tum verlagen van 18.900 naar
11.600 ton. De Europese Com
missie maakte eerder bekend
niet verder te willen gaan dan
een vermindering met vijftien
procent. Volgens Daalder gaat
minister Veerman van Visserij
zich er sterk voor maken 'de
schade' voor de vissers verder te
beperken. „Hij heeft verklaard
tijdens de visserijraad te gaan
voor stabiele quota." Dat houdt
in dat wat betreft Nederland
voor het tongquotum een verla
ging van hoogstens tien procent
aan de orde kan zijn voor 2006.
rinor Ernst Jan Rozendaal
DEN HAAG - De Tweede Ka
mer wil haast maken met de aan
pak van zwakke schakels in de
kust. De PvdA wil dat ze over
vijf jaar op orde zijn in plaats
van in 2020. Ook WD en CDA
komen met voorstellen versneld
geld beschikbaar te stellen.
Er ligt al een amendement van
Kamerlid Snijder-Hazelhoff
(WD). Zij wil dat het kabinet
50 miljoen euro uit de extra
aardgasbaten toevoegt aan het
budget voor zwakke schakels en
dijkversterking. In Zeeland gaat
het om de kust in West-
Zeeuws-Vlaanderen en op Wal
cheren.
Tot 2020 heeft het Rijk 743 mil
joen euro beschikbaar voor de
aanpak van zwakke schakels.
Op Prinsjesdag heeft staatssecre
taris Schultz-van Haegen (WD,
Verkeer en Waterstaat) daarvan
al 96 miljoen vervroegd uitge
trokken. De Kamer vindt dat
met genoeg.
Twee maanden geleden wist de
Kamer 50 miljoen euro extra los
I te peuteren. VVD, SGP en LPF
hadden om 100 miljoen euro ge
vraagd.
i Via het amendement van Snij-
der wordt komende week tij
dens de begrotingsbehandeling
van Verkeer en Waterstaat ge
probeerd de versnelde 96 mil
joen euro van Schultz alsnog
meer dan te verdubbelen.
Daarbij blijft het niet. De Ka-
i mer wil dat de zwakke plekken
in de kustverdediging veel eer
der dan in 2020 op orde zijn.
Volgens PvdA-Kamerlid Boel
houwer moeten alle zwakke
schakels tussen 2007 en 2010
Uitvinding
waarschuwt
bij te veel water
op plat dak
[door Frank van Cooten
HULST - Toen afgelopen week-
1 einde het dak van de sporthal
van Den Dullaert in Hulst in-
j stortte, krabde Hulstenaar Yves
I denDoelder zich achter de oren.
Met toepassing van zijn uitvin-
ding was deze 'ramp' wellicht te
voorkomen geweest.
Den Doelder is de uitvinder van
een systeem voor het signaleren
van een gevaarlijke hoeveelheid
water op platte daken. Zijn
Roof Warning System werkt
met sensoren. Als er te veel wa-
'er op het dak ligt, gaat een
alarm af. De mensen kunnen
dan op tijd het gebouw uit vluch
ten Tevens kan de eigenaar of
beheerder van een school, sport
hal, supermarkt of meubelboule
vard ervoor zorgen dat het wa
terpeil daalt voordat het dak als
gevolg van het gewicht van het
water instort.
Yves den Doelder is van plan
«ti prototype van zijn uitvin
duig binnenkort te installeren
op het dak van zijn garagebe-
dnjf aan de Absdaalseweg. „Ik
wk nog een bedrijf dat mijn
finding in productie wil ne-
irnen,"
öe Hulstenaar kwam op het
'doe toen hij op school in Drie-
hergen zat. „Deze school heeft
«o plat dak. In de zomer was
het bloedheet. We besloten wa-
'erop het dak te spuiten. We be
ften al vrij snel dat dit best ge-
'aarlijk was vanwege het ge
wicht, De constructie begon te
kaken. Toen ben ik gaan naden
ken over een waarschuwingssys
teem."
Zijn idee kreeg in zijn hoofd ver
der gestalte tijdens een vliegreis
van Spanje terug naar huis. „In
•'•et vliegtuig zag ik platte daken
«ben een schetsje gaan maken.
Het is niet zo moeilijk."
Den Doelder wijst op een recent
rapport van de VROM-inspec-
'ie Daaruit blijkt dat 6345 pu
blieksgebouwen bij hevige re
genval een gevaarlijk plat dak
tiebben. Het gaat om daken van
gebouwen waar veel mensen ko-
®en. Volgens Den Doelder zijn
deze cijfers tekenend. Hij hoopt
''at zijn waarschuwingssysteem
ln productie wordt genomen,
••de moest er toch niet aan den
ken als het dak van de sporthal
v'an Den Dullaert ingestort zou
aln als er mensen aan het spor
en waren."
worden aangepakt. „Als het
fout gaat, kunnen we de burgers
nooit uitleggen dat we wisten
dat er zwakke schakels in de
kust zitten, maar dat er te laat
iets aan is gedaan. Dat wil nie
mand op zijn geweten hebben.
Je hoeft als simpele volksverte
genwoordiger maar op die plek
ken in Zuid-Holland en Zeeland
te gaan staan om de ernst van
het probleem te snappen."
Snijder hoort met genoegen dat
Boelhouwer een motie indient
om de aanpak te versnellen.
„Anders had ik het gedaan."
Dekking
Ook het CDA studeert op een
motie. Kamerlid Haverkamp
zoekt nog naar een financiële
dekking voor een versnelde aan
pak. „Dit is geen kwestie van
partijpolitiek. De hele Kamer is
ervan doordrongen dat het alle
maal sneller moet. Als volgend
jaar een dijk doorbreekt, kun je
niet aan mensen uitleggen dat
de aanpak daarvan nu eenmaal
wat later gepland stond."
De haast van de Kamer is gede
puteerde M. Kramer (PvdA. wa
terkeringen) 'uit het hart gegre
pen".
Op het ogenblik wordt gewerkt
aan planstudies voor de aanpak
van de zwakke schakels in Zee
land en Noord- en Zuid- Hol
land. Begin volgend jaar bieden
de provincies die aan Schultz
aan Dan moet duidelijk zijn
welk project wanneer kan wor
den aangepakt. In West-
Zeeuws-Vlaanderen kan de spa
de bij wijze van spreken morgen
in de grond, de Walcherse situa
tie moet nog nader worden on
derzocht.
„Snelheid is allereerst van be
lang met het oog op de veilig
heid", aldus Kramer. „Maar we
kiezen ook voor een integrale
aanpak waarbij we bijvoorbeeld
de vernieuwing van recreatie
voorzieningen meenemen. In
Zeeuws-Vlaanderen zijn we
daar het verst mee. Het zou bui
tengewoon vervelend zijn als
het plan rond is, maar we vervol
gens op geld moeten wachten."
In het verlengde van het symposium brachten de genodigden een bezoek aan de Timmerfabriek in Vlissingen.
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - De vorm van
historische Zeeuwse vissersche
pen is nauw verwant aan die
van kleine boten in Vlaanderen,
de turfpleyten in Brabant en de
aken van de Kromme Rijn. Dat
komt doordat de oorsprong van
de platbodems dezelfde is en te
ruggaat tot de activiteiten van
de kloosters in de twaalfde
Scheepskenner G Schutten leg
de die stelling gisteren in Mid
delburg op tafel tijdens een sym
posium van de vijftienjarige
Stichting Behoud Hoogaars. Hij
wees op het ontginningswerk
van de monniken in de Lage
Landen en hun inzet voor het
steken van turf als brandstof.
Handzame boten waren daarbij
onontbeerlijk.
De platbodem die toen ontstond
was - met kleine aanpassingen -
eeuwenlang basis voor hoog
aars, hengst, schouw, boeieraak
en aanverwante types. Schutten
gaf aan dat de verschillen voor
al te maken hadden met de aard
van het werk waarvoor de boten
ingezet werden.
Zo waren de schepen voor de
garnalenvisserij (in de woelige
monding van de Wester- en Oos-
terschelde) gericht op zeewaar
digheid en trekkkracht. Sche
pen voor de oester- en mossel
teelt moesten over een redelijke
snelheid (ook destijds werd al
zaad in het noorden gehaald) en
een flink laadvermogen beschik
ken.
J. Annemans van het scheep
vaartmuseum in Baasrode ver
telde dat scheepjes afkomstig
van de rechter Schelde-oever al
verschilden in bouw met die van
de linkeroever: kromme voorste
vens aan de Brabantse kant en
rechte aan de Vlaamse kant.
Vastleggen
Het zijn dergelijke bijzonderhe
den die de Stichting Behoud
Hoogaars wil vastleggen voor
het nageslacht. Dat was ook aan
leiding voor het lustrumsympo
sium: er is over de scheepstypen
die door de eeuwen heen de
Schelde en haar zijrivieren heb
ben bevaren, maar betrekkelijk
weinig bekend en daar moet iets
aan gedaan worden.
Dat de Schelde een rol speelde
in de ontwikkeling van de
scheepsbouw is wel duidelijk.
Logisch, gezien het maritieme
en economische belang van het
gebied tussen de 15e en 18e
eeuw, maakte J. Parmentier van
de Universiteit Gent duidelijk.
Hij stelde dat de Schelde in de
tijd het centrum van de gouden
Delta was, belangrijker dan Am
sterdam, terwijl de Maasmond
pas in de tweede helft van de
18e eeuw opkwam.
De eerste haven die vanaf het
laatste deel van de 13e eeuw tot
grote bloei kwam, was Brugge,
betoogde Parmentier. Kruis
punt van de handelsroutes tus
sen Middellandse Zee, Noordzee
en Oostzee. Hij merkte op dat de
neergang van de stad in de 16e
eeuw met zozeer door verzan
ding van het Zwin veroorzaakt
werd, maar meer door het feit
dat de verwende stedelingen
zich niet aanpasten aan de eco
nomische ontwikkelingen.
Doorgeefluik
Parmentier zei dat de bloei en
neergang van Brugge en Antwer
pen ook de ontwikkelingen van
de Zeeuwse havens beïnvloed
de. Hij omschreef Zeeland voor
al als doorgeefluik van produc
ten en de Zeeuwen als transpor
teurs. Vlissingen werd net als
foto Lex de Meester
Rotterdam meer een werkstad,
Middelburg een sjiekere kooplie-
denstad en Veere een vrijplaats
voor illegale activiteiten als
smokkelen en kaapvaart.
Commissaris van de koningin
W. van Gelder onderstreepte
dat de aandacht voor maritiem
erfgoed voor Zeeland van groot
belang is. Het gaat niet alleen
om schepen, ook om havens,
werven, aanleginrichtingen en
gereedschappen. Hij was blij
met de groeiende belangstelling.
COR DE JONGE
CDA bezorgd over tunnel Sluiskil
MIDDELBURG - Het CDA in de Staten van Zeeland
maakt zich zorgen over de financiering van de tunnelplan
nen bij Sluiskil. Het rendement van de Westerscheldetun
nel, voor zover dat boven 7,5 procent uitkomt, kan'Wör-
den ingezet voor de bouw van een tunnel onder het ka
naal Terneuzen-Gent. Maar wat zijn de gevolgen voorde
tunnel Sluiskil als dat rendement niet wordt gehaald, wil
de fractie van het dagelijks provinciebestuur weten. Deze
vraag is ingegeven door het besluit de tarieven voor de
Westerscheldetunnel extra te verhogen, omdat de aantal
len voertuigen die er gebruik van maken, achterblijven
bij de prognoses. Het CDA is ook benieuwd of bij de ver
koop van de aandelen die het Rijk in de NV Westerschel
detunnel heeft, garanties kunnen worden bedongen over
de tunnel Sluiskil. Bij de gesprekken over die aandelen-
verkoop moet volgens het CDA handhaving van de kor
ting van 25 procent voor vaste klanten van de Wester
scheldetunnel aan de orde worden gesteld.
Duits lintje voor topman Dow
GROEDE - Voorzitter Bart Groot van de raad van com
missarissen bij Dow Benelux heeft gisteren in de Duitse
stad Magdeburg een hoge Duitse onderscheiding gekre
gen: het Kruis van Verdienste van de Bondsrepubliek
Duitsland, kortweg het Bundesverdienstkreuz.
De in Groede woonachtige Dow-man kreeg de onderschei
ding gisterochtend opgespeld door minister-president
Böhmer van de deelstaat Sachsen-Anhalt. Groot dankt
zijn onderscheiding, die vergelijkbaar is met een konink
lijke onderscheiding in Nederland, aan zijn bijdrage aan
de reorganisatie van de chemische en andere industrieën
in voormalig communistisch Oost-Duitsland. Groot was
van 1995 tot 2004 directeur van Dow in Duitsland.
Drankrit goede les voor Goesenaar
MIDDELBURG - De Middelburgse politierechterA.
Gaakeer veroordeelde gisteren een 27-jarige inwoner Van
Goes voor dronken rijden tot 800 euro boete en acht maan
den rijontzegging, waarvan drie maanden voorwaarde
lijk. De Goesenaar werd op 8 september dit jaar in zijn
woonplaats betrapt met een alcoholgehalte van 830 micro
gram: bijna vier keer zoveel als toegestaan. De Goesenaar
zei dat hij zijn lesje wel had geleerd. Hij wordt er nog elke
dag aan herinnerd als hij op zijn fiets naar zijn werk
moet. „Dat klinkt oprecht", vond de politierechter.
Monopolie Casino wankelt
BREDA - Het staatsmonopolie op casino's hangt aan een
zijden draad. De regering kan niet hard maken dat parti
culiere concurrenten geen kans mogen krijgen op de Ne
derlandse markt. Dat heeft de rechtbank in Breda uitge
sproken in een procedure tegen de Staat. De rechtbank
oordeelt dat de regering het casinobezoek eerder lijkt aan
te moedigen dan te beperken. Dat de regering gokversla
ving bestrijdt, blijkt nergens uit, vindt de rechtbank. Op
deze manier is de Staat het monopolie op casino's niet
waard, zo luidt het oordeel van de Bredase rechters.
De procedure tegen de ministers van Justitie en Economi
sche Zaken is aangespannen door een particuliere Franse
casino-exploitant, die vestigingen in Nederland wil ope
nen, te beginnen in Bergen op Zoom. Holland Casino over
weegt een vestiging in Zeeland te openen.
door Emile Calon
REVINGE - Maarten Leune uit
Nieuwerkerk is een van de laat
ste der Mohikanen. Hij is als
vrijwilliger officier bij de brand
weer. Nog niet zo lang geleden
waren zowat alle officieren vrij
willigers. Nu zijn dat er nog
twee. De andere officieren van
de Zeeuwse korpsen zijn alle
maal beroeps.
De oudere zijn veelal opgeklom
men van spuitgast tot officier.
De jongere garde wordt ge
vormd door mannen en vrouwen
die de brandweeracademie ge
volgd hebben.
Leune volgt samen met achttien
beroepsofficieren deze week een
reeks van oefeningen in het
Zuid-Zweedse Revinge. Giste
ren. tijdens de laatste dag,
moest hij voor de vijf maal laten
zien dat hij goed kan samenwer
ken met anderen.
Een van hen, de Goese veilig
heidsambtenaar Maurits van
Belzen, boft als hij het heeft
over de inzet van de vrijwilli
gers. Zij zijn de kurk waarop de
brandweer drijft. Voor het geld
moeten ze het niet doen, weet
hij maar al te goed. Desondanks
offeren wekelijks zo'n duizend
Zeeuwen minimaal een avond
op om goed voor de dag te ko
men als het alarm afgaat.
Leune werd 22 jaar geleden, als
jonge ambtenaar bij de gemeen
te Amemuiden, gevraagd lid te
worden van de vrijwillige brand
weer. Hij had het er snel naar
zijn zin. De kameraadschap,
ook nu nog, daar is hij zeer over
te spreken. En het kunnen hel
pen. Toen hij in '87 verhuisde
naar Duiveland duurde het nau
welijks een maand of hij werd
daar lid van de club. Daar be
sloot hij ook om in zijn vrije tijd
de officiersopleiding te volgen.
Dat betekende een avond in de
week cursussen volgen en een
avond in de week oefenen. Daar
naast moest er natuurlijk gestu
deerd worden.
Verstoord
Hij weet nog goed dat op zijn
werk, de gemeente Duiveland,
niet altijd enthousiast gerea
geerd werd als hij na een alarm
het werk het werk liet. Zeker
zijn naaste collega's keken wel
eens verstoord. Dan vroeg hij
wel eens wat hij zou moeten
doen als een van hun familiele
den bekneld zou zitten na een
ongeval.
Sinds een aantal jaren is hij bui
ten Zeeland werkzaam als be
leidsmedewerker van het Neder
lands Bureau Brandweerexa
mens. Toch is hij nog steeds ver
bonden aan zijn korps, dat van
Oosterland en is hij ook eens in
de vier weken piketofficier. Dan
werkt hij vier van de vijf dagen
thuis zodat hij bij een noodop
roep toch snel ter plaatse kan
zijn. Leune merkt goed dat de
aanwas van nieuwe vrijwilligers
moeilijk verloopt. Er moet ac
tief geworven worden. Hij denkt
dat de tijd met meer veraf is dat
besloten moet worden om vrij
willigers meer rechtszekerheid
te geven en ze parttime in dienst
te nemen. Anders komt er een
moment dat het met meer lukt
een korps op peil te houden.
Centraal punt
Fred Moens van het Korps Sluis
vreest ook dat dat moment met
rasse schreden nadert. Hij
meent dat de gemeente er op ter
mijn niet aan ontkomt een aan
tal beroeps op een centraal punt
te stationeren. Die kunnen dan
te hulp schieten als er in een
van de omliggende dorpen een
calamiteit voordoet. Want zeker
overdag wordt het steeds moei
lijker om een brandweerwagen
met voldoende mensen uit te Ja-
ten rukken. „We moeten dus
creatief zijn en nieuwe oplossin
gen zoeken."
Jongerenkoor
AARDENBURG - Het Jongeren
koor Aardenburg geeft zaterdag
10 december een kerstconcert in
de RK kerk aan de Weststraat in
Aardenburg. Het thema varrdit
jaar is 'Kerst in alle talen': Het
concert, dat onder leiding staat
van dirigent Freddy Moens, be
gint om 19.30 uur.
bij nader inzien
In het artikel over de voortijdige school
verlaters die begeleid worden door de
Regionale Meld- en Coördinatiefunc
ties, stond dat deze RMC s op 8 septem
ber een startconferentie houden. Dat
moet donderdag 8 december zijn.
In het artikel over het jaarverslag van
Stichting AZZ in de krant van vrijdag
werd gemeld dat over twee weken een
nieuwe cliëntenraad wordt geïnstal
leerd; het gaat echter om een jongeren-