Jeffrey beklimt de boksladder Meer dan alleen een potje schelden In mijn boeken loopt het slecht af met pestkoppen Volgens Kinderboekenschrijver Paul van Loon ademt De Griezel bus dezelfde sfeer uit als de films van Dracula. „Romantisch en grie zelig tegelijkertijd." foto Frank Trommelen/GPD Op 7 december gaat de film De Griezelbus officieel in première in Zeist, maar vanaf morgen is hij al te zien in Vlis- singen. De film is losjes geba seerd op de gelijknamige serie van kinderboekenschrijver Paul van Loon. A la Hitchcock speelt hij er zelf ook in, een rolletje van luttele seconden, naast Wil lem Nijholt en Angela Schijf. „Alsof ik door mijn eigen ver haal liep." Op het bordje naast de deur staat een andere naam. Geen Van Loon. Verkeerde deur? Maar nee, de man met de donke re bril doet open. Zwart leren jasje, spooky T-shirt, ketting met een kruis en een doodskop eraan. Onmiskenbaar Paul van Loon, griezelboekenschrijver. In zijn werkkamer is de chaos compleet. Langs twee wanden staan boekenkasten, boordevol eigen werk. Inmiddels 85 kinder boeken in diverse uitgaven en vertalingen. Beentjes, de chauf feur van De Griezelbus, houdt de enige stoel in de ruimte be zet. Dolf je Weerwolfje, de plu chen versie van een van Van Loons andere helden, ligt op de bank. Uiteraard zijn er de twee elektri sche gitaren, waarop de schrij ver speelt in de viermansforma tie Paul van Loon Ander Ge spuis. Een portret van Dracula, het bloed langs de lippen, hangt aan de muur. Hij is gek op de films van Dracula. „Die romanti sche sfeer, beelden van paarden die een koets door mistige bos sen trekken. Opzwepende mu ziek. Ik vind het prachtig. Altijd gevonden." Romantisch Volgens hem heeft de film De Griezelbus eenzelfde sfeer. „Er zijn bij voorbeeld opnamen ge maakt rondom een vervallen kasteel in de Ardennen. Roman tisch en griezelig tegelijkertijd." De film was een idee van produ cent Burny Bos. Van Loon: „Hij wilde eigenlijk een tv-serie ma ken van dertien delen. Maar er was geen omroep die dat finan cieel aandurfde. Toen werd het een speelfilm." Samen met Bos en regisseur Pieter Kuijpers heeft hij aan het script gewerkt. „Een compleet nieuw verhaal, met bekende personages en ele menten uit mijn boeken. Vervol gens heb ik dat script verboekt tot De Griezelbus 6, deel zeven in de serie, want er is ook een deel 0." De nieuwste Griezelbus ligt sinds vorige week in de boekhandel. Een film maken is heel wat an ders dan een boek schrijven, weet Van Loon nu uit eigen erva ring. „In een film zie je dingen direct gebeuren, je hoeft niet uit te leggen dat iemand van A naar B is gegaan, maar er is ook min der tijd voor uitleg over de psy chologie van de personages. In een boek is het zaak dingen dui delijk en logisch te vertellen." Een Griezelbus-boek beslaat 165 pagina's. Het filmscript telt 90 pagina's die elk een minuut van de film vormen. „Bumy Bos heeft ervaring met het schrijven van een script, hij produceerde films als Abeltje, Minoes en Pluk van de Petteflet. Kuijpers denkt als regisseur in scenes. Mijn rol was ervoor te zorgen dat mijn eigen boeken in de film zijn te herkennen, het gaat na tuurlijk wel om mijn geesteskin deren." Hij had veel vertrouwen in de andere twee. „Dat moet ook, want een film maken is een ander vak. Als auteur moet je er niet teveel bovenop willen zit ten, moet je het loslaten. Pieter Kuijpers kan gelukkig heel goed kijken en luisteren. Ik liep op de set rond en dacht regelmatig: 'Dit komt regelrecht uit mijn hoofd'." Naast bekende namen als Wil lem Nijholt en Angela Schijf speelt Van Loon ook een mini- rol. „Luttele seconden ben ik in beeld. Nee, ik vertel niet hoe, al leen dat ik iemand ben die even iets komt doen wat ik normaal ook doe. Inderdaad a la Hitch cock. Die kwam ook altijd even langs in zijn eigen griezelfilms, dan stond hij ergens in de regen onder een paraplu, of dreef rond als lijk." Maar hij is en blijft schrijver. „Dat is mijn passie. Ik ben ie mand die tekent met woorden. Eerst zijn er beelden, alsof ik een tv-scherm in mijn hoofd heb. Dan schrijf ik op wat ik zie. Ik ben visueel ingesteld. Dat komt waarschijnlijk ook door mijn opleiding tot illustrator aan de Kunstacademie in Den Bosch." Vaak krijgt hij de vraag waarom hij zijn boeken niet zelf illustreert. „Maar daar vind ik niets aan, ik heb de beelden im mers al gezien en laat mij liever verrassen door hoe een ander die op papier zet." In alle boe ken in de Griezelbus-reeks staat een tekening van zijn nu zestien jarige dochter Manisha. „In haar herken ik zeker mijn visue le talent." Elk boek is als een reis voor Van Loon. „Ik weet waar ik instap, maar niet wat ik onderweg te genkom. Ik heb geen vast stra mien, een schema dat ik volg. Ik schrijf zoals een lezer leest, hol als het ware achter mijn eigen beelden aan. Dat is vermoeiend, maar het houdt het juist ook spannend. Ik schrijf door omdat ik zelf ook wil weten hoe het af loopt. De winst van jarenlange ervaring in het schrijversvak is dat ik nu weet dat het goed komt. Hoe groot de chaos in mijn hoofd soms ook is, uiteinde lijk valt het boek als een puzzel in elkaar." Van Loon haalt zijn voldoening niet uit waardering van volwas senen. Prijzen zijn leuk, maar zeggen mij toch minder dan een rij stralende kinderen die hun stukgelezen Griezelbussen of Dolfjes-boeken door mij laten signeren. Dat is de prijs waar voor ik het doe." In een boek kun je niet genoeg moraal stoppen, vindt Van Loon. „Ik bedoel daarmee niet dat ergerlijke opgeheven vinger tje, maar in mijn boeken loopt het wel altijd slecht af met pest koppen. Als schrijver kun je de wereld inkleuren zoals je het zelf wil. Dus dat zal ik niet la ten." Arno Heesakkers Een scène uit De Griezelbus. Nee, The Opposites komen niet uit het ghetto. Al zou je het denken als je hun 'rijms' hoort: Big 2 en Willy rappen dè taal van de straat - hard, grof soms. Toch hebben ze hun roots in vriendelijke dorpen als Hei- loo en Noordeinde. Ze willen maar zeggen: alsof je daar niet vreselijk depressief van kimt worden. Big 2 (Twan van Steenhoven) en Willy (Willem de Bruin), bei den 20 jaar, zitten in de lift. Hun nieuwe plaat De fik er in is uit op het hiphoplabel Top- Notch en dan stel je wat voor in de nederhop-scene. Het afgelo pen jaar zijn ze hard gegaan. The Opposites zaten bij Master mind Records toen Lange Frans en Baas B op dat label doorbra ken. „Dat gebeurde naast ons", zegt Twan, die inmiddels zelf het uitdelen van handtekenin gen als een dagelijkse routine mag beschouwen. De clip Fok jou is te zien op de muziekkana len. Beelden voor de tweede clip, Oew oew, zijn al gescho ten. Ze zijn The Opposites omdat Twan lang en wit is en Willy (voor de gein wel 'polderneger' genoemd) klein en donker. Op de Berger Scholengemeenschap maakten ze al samen muziek. Op de hiphop-beats van Twan bijten de twee flink van zich af in pittige Nederlandse raps. Met een knipoog naar Ameri kaanse voorbeelden als Tupac en Eminem. Grotestadsmuziek. Maar dan van het platteland. Willy: „Rap hoeft niet uit het ghetto te komen. Ieder heeft zijn persoonlijke problemen. Ik kom uit het dorp Noordeinde en ik heb echt wel moeten horen dat ik er anders uitzie. Ik heb een goeie jeugd gehad hoor, maar die negatieve dingen zul len altijd boven blijven komen. Vroeger zat ik in een soort iden titeitscrisis: voor de een ben je een Antilliaanse Nederlander, voor de andere een Nederlandse Antilliaan. Kun je depressief van raken, als je niet weet wat je daarmee aan moet." En opgroeien in het door 'Lons- dalers en grijze haren' gedomi neerde Heiloo-Noord, volgens Twan was het geen pretje. „Ik vond het vreselijk, al die sjon- nies. Als Metallica-fan voel je je niet thuis wanneer iedereen naar smurfenhouse luistert." Big 2 en Willy: twee aardige, en thousiaste jongens. Dat beeld contrasteert nogal met de harde taal die ze op hun cd uitslaan. „We horen vaak dat we grof zijn", erkent Willy. „Maar we hebben het over de emoties en frustraties waar veel jongeren mee rondlopen." Twan: „Het klinkt als een cliché, maar het werkt therapeutisch." Een voorbeeld. D'r lekker aan is bij oppervlakkige beluiste ring een keiharde tekst waarin de rapper de volledige staf van een school lijkt te liquideren. Refrein: 'En nu ga jij d'r lekker aan, te slap om op je bek te slaan, voor al die jaren haat en pijn zijn nu de rollen omge draaid, en yo ik maak je klein.' Emotie Twan: „Ik focus me niet op het taalgebruik, maar op de emotie. Als je alleen scheldwoorden hoort, moet je beter luisteren. Er zit ook een boodschap in." Dat klopt. The Opposites heb ben het over discriminatie. Over mensen die zeuren over geldgebrek, terwijl ze het eigen lijk heel goed hebben. En in het sympathieke Slaap behandelen ze op hun eigen wijze allerhan de levensvragen. Maar, zegt Wil ly: „Rappers zeggen nu eenmaal waar het op staat." Mark Minnema zaterdag 3 december 2005 W1 Nummers John Lennon in een nieuw jasje Het nummer is al 34 jaar oud, en nog steeds wordt Imagine be kroond als het internationale vredeslied. Drie jaar geleden gaf Yoko Ono, de weduwe van John Lennon, de rechten van deze we reldhit aan Amnesty Internatio nal. Met hun gelijknamige cam pagne wil deze organisatie het vertrouwen overbrengen dat ie dere wereldburger iets kan bete kenen om deze aardbol een bete re toekomst te geven. Met het oog op de vijfentwintigste sterf dag van John Lennon, vertolken jonge artiesten deze boodschap voor het goede doel. Avril Lavig- ne zingt Imagine om de campag ne te ondersteunen. GPD Voormalig bokskam pioen Gerrie van de Mei prent het Jeffrey Bras ser (15) nog maar eens goed in de oren. „Wegblijven bij de vrouwtjes, niet teveel stappen en goed op je ge zondheid letten." Het aan stormend bokstalent zuigt de woorden met volle teu gen naar binnen. „Mensen als Gerrie zijn waardevol voor een beginnend bokser. Ze kennen het klappen van de zweep en vergeet niet, ik ben nog maar een groentje. Ik ben amper twee jaar be zig en dan kom je echt nog maar pas kijken in de boks- sport." Bokstrainer André Step knikt bevestigend. „Klopt, Jeffrey staat nog maar aan het begin van zijn boksloopbaan. Maar let op hé, hij is wel een groeibriljant. Jeffrey heeft alle eigenschappen in zich om een grote te worden." In de Vlissingse sporthal Bas- kensburg laat Jeffrey - leunend op een tafeltje - alle complimen ten bescheiden over zich heen komen. Onwennig neemt hij de felicitaties van medeboksers in ontvangst na zijn eerste overwin ning als bokser. 'Goed gedaan jochie' en 'op naar de volgende partij' klinkt het enthousiast. Een week na zijn overwinning in Breda beseft Jeffrey nog am per wat er precies is gebeurd. Ja wel, zijn partij in de kadetten- klasse heeft hij gewonnen en hoe! Zenuwzweet Lachend: „Ik zag in de kleedka mer dat het zenuwzweet bij mijn tegenstander op z'n voor hoofd stond. Toen ben ik eerst even achter een muurtje met mijn trainer gaan warmstoten op de patch, een handstootkus sen. Lekker knallen, zodat hij kon 'meegenieten'. Een beetje imponeren hoort er ook bij, toch?" De partij - georganiseerd door boksclub de Bredase Ring - ging over drie ronden van anderhal- Volgens zijn trainer is Jeffrey Brasser een groeibriljant die alles in zich heeft om een groot bokser te worden. foto Ruben Oreel ve minuut. „Binnen vijftien se conden ging hij tegen het can vas, maar doordat ik tegen drie waarschuwingen opliep kreeg ik twee straf punten. In de twee de ronde bokste ik technisch be ter. Niet te wild, ik bleef goed naar boven en beneden stoten, liet mijn dekking niet zakken en zorgde dat mijn hoekstoten goed doorkwamen. Halverwege gaf ik hem een hoek in zijn ge zicht. Joh, hij veerde tegen de touwen en viel in kreukels bijna op de jurytafel. Compleet knock-out. Ik wist even niet wat er gebeurde, maar was wel ver schrikkelijk blij. Liep ik in de euforie nog naar de verkeerde hoek ook Bij knock-out moet je namelijk naar de neutrale hoek. Wist ik veel. Gelukkig was André zo attent om me daarop te wijzen." Bij de uitslag tilde de scheids rechter Jeffrey's arm omhoog. „Dat is kicken hoor, als je daar zo in de ring staat en het ap plaus van het publiek hoort en een beker van een halve meter in ontvangst mag nemen." Nu, een week later, beseft de Souburgse bokser van boksclub DOS dat hij nog maar op het eer ste treetje van de boksladder staat. „Ik train twee keer per week hier op de club en ook thuis draai ik de nodige uurtjes met mijn springtouw. Drie kwar tier springen is geen uitzonde ring. Daarna lekker uitleven op de speedbag, een verende boks bal. Dan ga ik helemaal los. Trai nen met gewichten doe ik abso luut niet. Daar word ik hele maal sloom van. Veel mensen denken, dat boksers spierballen- bonken moeten zijn. Helemaal fout. Alles draait om je techniek en uiteraard je basisconditie." Dat hij ooit nog eens als kick bokser in de ring komt is voor hem uitgesloten. „Dat is hele maal mijn ding niet. Je tegen stander helemaal slopen en in de vernieling stampen, nou nee. Ik hou niet van bluffers of men sen met een grote bek. Gek hé, ik houd niet eens van vechten. Boksen en agressie horen niet bij elkaar. Respect voor je tegen stander, dat is de eerste les die je krijgt als je op boksles gaat. En zo hoort het ook." In de zaal hangen de bokszak ken klaar en klinken de vocale salvo's van trainer André Step. Na vijftig jaar boksen nog zo fit en gedreven als een jonge hond. „Vööööör en achterrrrr!De touwtjes tikken monotoon en synchroon in het rond. „Niet lul len bij het springen, jullie zijn toch geen oude wijven...?" Jeffrey hoort het glimlachend aan. André Step? „Dat is mijn grote voorbeeld. Aan hem heb ik echt alles te danken." Hans Segboer Bijna een kwart eeuw gele den werd John Lennon doodgeschoten. Onder meer Avril Lavigne, Black Eyed Peas en Sum 41 zingen zijn nummers nu opnieuw, voor een goed doel. Volgens Big 2 en Willy van The Opposites gaat het om de emotie achter de harde taal. foto Yamandu Roos/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 38