Eilandje in de aanbieding Schijven Pimp-pas Rompertje Sieraad Kakuro zaterdag De naam is vooral bekend van de supersnelle auto's. Te genwoordig levert Porsche Design in het Oostenrijkse Zeil Am See de meest uiteenlopende ontwerpen. Van acces soires tot meubilair, van digitale camera's tot muziekin strumenten. En niet te vergeten huishoudelijke apparaten. Het tweede deel van de lijn Siemens Designed by FA Por sche is sinds kort te koop. Naamgever professor F. A. De vele wintersporters die jaarlijks afreizen naar Zeil Am See zullen er ongetwijfeld gedachteloos aan voorbij gaan. Tegenover de skilift ligt het kan toor van de man die ooit de be roemde 911 bedacht. Een beetje autoliefhebber spitst bij dat nummer meteen de oren. Het is namelijk verbonden aan het be kendste model Porsche. Niet alleen de supersnelle 911, maar ook de andere modellen die in de jaren zestig de autofa- briek verlaten hebben, zijn ont worpen in de Oostenrijkse win tersportplaats. Want daar zocht de familie Porsche uit Stuttgart in de Tweede Wereldoorlog haar toevlucht. Het originele onder komen is er nog, op een paar honderd meter afstand van het kantoor. De auto's heeft de familie Por sche al jaren geleden achter zich gelaten, de kunst van het ont werpen niet. In 1974 vestigde Ferdinand Porsche zijn design studio in Zeil Am See. Nu is Por sche Design één van de bekend ste designbureaus in Europa. De meest uiteenlopende ontwer pen komen er vandaan. De stu dio buigt zich over camera's, meubilair, gebruiksvoorwerpen, maar ook over badkamerinteri eurs, metrorijtuigen en muziek instrumenten. Porsche Design ontwerpt niet alleen in op dracht, maar brengt onder de naam Porsche Design Drivers Selection een eigen accessoire- lijn op de markt met daarin on der andere brillen, schrijfwa ren, horloges, tassen en schoe nen. Nieuwe blikvanger is de serie huishoudelijke apparaten die is ontworpen in opdracht van Sie mens, een vervolg op een eerde re lijn die in de jaren negentig foto GPD verscheen. De nieuwe lijn be staat uit een waterkoker, een broodrooster en een koffiezetap paraat. Ook is een keukenweeg schaal aan de serie toegevoegd. „We hebben vooral gelet op wat een goed product nog beter kan maken," zegt Christian Schwam- krug, hoofdontwerper van Por sche Design. Zo heeft het koffiezetapparaat nu ook een 'servicefunctie'. De kan komt vanzelf in de 'gebruik- stand' als de koffie klaar is. De broodrooster heeft een geheu genfunctie en een hygiënische schuifdeksel. De waterkoker is voorzien van een nieuwe, soepe le druktoets waardoor hij met een uitschakelt en direct opent als hij van de houder genomen wordt. De apparaten zijn boven dien voorzien van fraai verlich te knoppen. Voor een merk dat zich voorna melijk op mannen richt, is het De door Porsche ontworpen toaster valt op vanwege het eigenwijze uiterlijk. foto GPD Schwamkrug uit, „De ontwerpen zijn gericht op functionaliteit, zonder overbodi ge poespas. Een product moet een bepaalde tijdloosheid uit stralen en lang mee kunnen gaan." Daarbij is de kwaliteit van het materiaal erg belang rijk, aldus de principes van Por sche. Overigens zijn op de ontwerpen nooit grote logo's zichtbaar. Por sche omarmt het minimalisme. En slechts een enkele keer wordt naar de auto's verwezen: zo heeft de kop van de pijp uit de accessoirelijn de vorm van een cilinder. In de smaakvolle, strak en licht ingerichte studio, werken zo'n vijftien mensen. De nu 70-jarige Porsche heeft zich inmiddels uit het bedrijf teruggetrokken, al laat hij zo af en toe zijn gezicht nog zien. „Meneer Porsche kan nog wel zijn veto over een ont werp uitspreken, maar we hoe ven geen goedkeuring meer te vragen. Hij is overigens nooit ie mand geweest die anderen zijn wil oplegt. Porsche heeft vooral goed aangestuurd, waardoor we nu een groep ontwerpers in huis die kunnen denken in de filoso fie van Porsche", vertelt Schwamkrug over de invloed van de 'grote baas'. Zijn kan toor is er nog. Maar daar wordt uit respect nooit zomaar een voet over de drempel gezet. Caroline Göttgens Informatie: www.porsche-de- sign.com. Een Porsche design bistrostoel. wel opvallend dat juist de keu kenproducten zo'n succes zijn. „We hebben bewust gekozen voor een architecturaal ont werp", zegt Christian Schwam krug. „Staan de apparaten naast elkaar, dan hebben ze wel iets van de skyline van New York. Dat spreekt mannen onge twijfeld aan. De apparaten zijn foto GPD ook interessant om te bedienen, het zijn echte mannengadgets." Hoewel de designstudio niets meer met de auto's van doen heeft, zijn er wel degelijk over eenkomsten. Die schuilen voor al in de manier waarop de au to's en de producten ontworpen zijn. „De vorm moet de innerlij ke structuur eer aandoen", legt 3 december 2005 Wil Bij harde schijven ging het tot nu toe om capaciteit en snel heid. Uiterlijk vertoon speelde geen rol. LaCie wilde eens wat meer 'dynamiek op kantoor' en nam daartoe de Franse top ontwerper Ora-ïto in de arm, die eerder werkte voor onder meer Swatch en Nike. De man liet zich inspireren door lego-blokjes en bedacht de kleu rige LaCie Bricks. Deze harde schijven zijn eenvoudig te instal leren en meteen klaar voor ge bruik. Door ze te stapelen zijn extra grote hoeveelheden mu ziek-, foto-, video- en andere be standen op te slaan. De prijzen lopen uiteen van 110 tot 430 eu ro. Zie ook www.lacie.nl tl 234867 12 Mobieltjes, agenda's, alles krijgt heden ten dage een persoonlijke aankleding. Dus waarom het pinpasje niet? Postbank is daar onlangs mee begonnen. Op de website www.postbank.nl is een 'paskamer' te vinden. Daar zijn pasjes op te leuken met bijvoor beeld foto's van vakantie, gelief den, kinderen of met zelfge maakte tekeningen. Voor 9,75 euro wordt de pas 'gepimpt' en thuisbezorgd. De Postbank boekt succes met zijn online ac tie. Ook vroeg Postbank beken de Nederlanders een pasje te ver- Een jurk bezet met Swarovski-kristallen wordt geveild. Menig mannenarm wordt mo menteel gesierd met rubberen bandjes voor een goed doel, maar de echte liefhebber haalt daar natuurlijk zijn neus voor op. Die wil een echte armband. Misschien dat de nieuwe siera- dencollectie van Police wat biedt. Daarin combinaties van leer en staal, met wat etnische invloeden, of strakke schake larmbanden van edelstaal en hout. Bij het Alkmaarse Xplorys heb ben ze de neiging om overal kleertjes in de stoppen. Eerst vulden ze eierdoosjes met sok jes. Nu verpakken ze 'verse' rom- pertjes in melkpakken. Dat ge beurt onder de naam Fresh- Wear. In elk melkpak zit één romper met korte mouwtjes, met drie drukknoopjes aan de onderkant en een flexibele hals. Ze zijn er in drie maten: small, medium en large. De prijs is 12,95 euro. Meer informatie: www.xplorys.com Volgens Bruna dient de volgen de puzzeltrend zich aan: kaku ro. In Engeland waar sudoku groot werd, is kakuro via de kranten aan populariteit aan het winnen. Deze variant die te vergelijken is met het Zweedse kruiswoordraadsel, werkt ook met cijfers. In de puzzel staan getallen die de aanwijzingen vor men voor cijfers die moeten wor den ingevuld. Van de hand van Ruud Kerstens is het puzzelboekje Kakuro (5,95 euro) dat meer dan hon derd puzzels bevat. Hij is direc teur van Puzzelland en schreef eerder ook Sudoku, Tips Trucs. weer een wereldje van diaman tairs, antiquairs, jachtbouwers en beleggersbanken. Samsung, nog niet lang geleden een B-merk, mag mobieltjes tonen. Loewe pronkt met design-tv's. Uitgeputte gasten kunnen zich even neervleien op een Hastens bed. Kortom, de Fair is een bijen korf met een hoog Gert-Jan Dröge-gehalte. Het rijkeluis onderonsje is vol gens de organisator Gijrath Me dia Groep bestemd voor 'verwen de levensgenieters, de rich fa mous, de happy few, en iedereen die zich wil laten inspireren door de luxury lifestyle'. Er zijn wel twee drempels: de toegangs prijs (35 euro p.p.) en de dress-code. Tenue-de-ville luidt het kledinggebod. Dat betekent jasje-dasje voor de heren en man telpakje of geklede jurk voor de dames. De combinatie spijker broek en T-shirt wordt geweerd, zoals ex-zakenman Erik de Vlie ger ooit aan den lijve ondervond, toen hij nog in goeden doen was. Jongensdroom Tot de krenten uit de glamour- pap behoren de auto's die Hes- sing meeneemt naar de RAI. Het gaat om de Arnage T., de Conti nental GT en de Continental Flying Spur uit de Bentley-stal. Ook toont Hessing wat de ultie me jongensdroom wordt ge noemd, de Lamborghini Gallar- do SE. Even in een Rolls Royce Phantom (216.000 euro) zitten, geen punt. Voor een andere 'krent' zorgt Wolford samen met Swarovski, namelijk diamond tattoos. Ze kunnen ter plekke worden aange bracht. Ook wordt een jurk, be zet met kristallen, geveild vanaf 999 euro. Van deze jurk zijn er maar vijf gemaakt. Ook Jura heeft een veiling in petto en wel van een koffiezetapparaat met diamantjes. Met een waarde van 17.500 euro het duurste ter we reld. De opbrengst gaat naar Orange Babies. Die stichting helpt zwangere vrouwen met hiv en hun baby's. Een gewone Im- pressa Z5 Chrome kost overi gens maar 2.200 euro. En wie nog 9 miljoen in een la heeft liggen, en wel eens wat an ders wil: er is nog een opgespo ten eilandje bij Dubai te koop. Het is drie voetbalvelden groot en heet 'Nederland'. Party Vorig jaar trok de Miljonair Fair 33.000 gasten, een groei met 7.000 man. Nu beleeft de gla- mourbeurs zijn vierde editie. Het festijn begint op donderdag 8 december met een Hol lywood-party. Maandag is er voor het eerst een Business Day voor exposanten en hun relaties. Ondertussen lonkt het buiten land en loopt de organisator over van ambitie. Moskou kreeg de primeur van de eerste fair in den vreemde. In 2006 volgen res pectievelijk Shanghai (april), Kortrijk (juni), Cannes (septem ber) en weer Moskou (oktober). Het einde van de glorie is nog niet in zicht. Want onderhande lingen lopen met 'andere sterke landen in de Luxury Industry zo als Engeland en India'. Maarten van de Rakt Miljonair Fair, Amsterdam RAI, 9,10 en 11 december. Open 9 de cember (12-22 uur), 10 en 11 de cember (11-22 uur). Toegang: 35 euro. In Nederland kennen we het kunstje wel. De Miljonair Fair flikt het voor de vierde keer. In 2006 moet de glamourbeurs ook het buitenland veroveren, van Shanghai tot Cannes. Huishoudbeurs voor miljonairs, zo wordt de Miljonair Fair soms omschreven. De lijst exposanten spreekt boekdelen. Hier geen Unox, Honig of Nivea, maar Po- werplate, Butler Academy, Kane- bo, Aston Martin en Mart Visser. De Amsterdam RAI herbergt Koffiezetapparaat met diamanten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 37