D
grijs maar lang niet grauw
Kenteken bedreiging voor klassieke brommers
Vraag antwoord
TEST
MENING
vrijdag 2 december 2005
Door Joop van der Pol
e mond vol heb-
i ben we, over de
individualisering
van de maat
schappij. We wil
len ons onderscheiden van de
massa, heet het. Maar wat doen
we als we een nieuwe auto ko
pen? We bestellen hem in de
kleur-nou ja kleur...- zil-ver-grijs.
Doen we allemaal, behalve een
paar die het niet doen. Licht zil
vergrijs. Grijsachtig zilver. Don
ker zilverachtig grijs. Om gek
van te worden. Grrrrrijs. Brrrr.
Neem het respectabele Hyun
dai: presenteert zijn vernieuw
de Getz. Geen nekkendraaier -
ook niet met zijn nieuwe neus,
lichten en bumpers - maar een
frisse, compacte auto. De wie
len staan stoer op de hoeken en
een kek kontje had hij altijd al.
Om de Breukhoven-behandeling
te vieren hebben ze een First
Edition die een kleurrijk interi
eur met rode of blauwe accen
ten laat zien. Hoera! Ziet er best
fraai uit in combinatie met
diepzwarte, of blauwe, of rode
lak. Maar nee, wat geven ze als
testexemplaar mee? Getzie! Zil
vergrijs! Op een druk parkeer
terrein waanden we hem bijna
kwijt, en in de ochtendmist
dachten we een keer dat-ie van
de inrit gestolen was. Terwijl
Hyundai nog wel 'tal van nieuwe
kleuren' belooft.
Zeuren
Maar goed, voor een relatief on
zichtbare auto doet die Getz
het nog niet zo slecht. In Neder
land rijden er 15.000 rond - de
laatste 4.000 kwamen er dit
jaar nog bij - en wereldwijd zijn
er sinds de introductie in 2002
al 550.000 verkocht.
Er valt dan ook weinig te zeu
ren. Met zijn nieuwe 1.4 liter
benzinemotor komt hij goed
mee in het verkeer. Volgens
Hyundai heeft hij 12 pk meer
Techniek: 1.4 liter 97 pk benzinemotor
met 16 kleppen; max. koppel 126 Nm
bij 3200 toeren; voorwielaandrijving,
geventileerde schijfremmen voor.
Lxbxh: 3,83 x 1,67 x 1,49 m.
Draaicirkel: 10 m.
Bagageruim: 254-977 I.
Tankinhoud: 45 I.
Verbruik: 1:15
Aanhanger: max. 1000 kg. geremd
Prijs: 1.4i First Edition 13.790 euro
1.4iv.a. 12.395
1.1 v.a. 10.495
1.5 diesel 16.495
Voor
compleet
zuinig
- Tegen
interieur (basisuitvoering)
Score 8,5
Conclusie: De Hyundai Getz
stelt in geen enkel opzicht
teleur. Hij rijdt en zit goed,
ziet er in feest-outfit fleurig
uit, is veilig en:
geen cent te duur.
dan de voorheen populairste
1.3, maar toch verlangt ook dit
97 pk sterke exemplaar veel toe
ren om, laten we zeggen, de
vlotte bestuurder te bekoren. In
de vijfde versnelling is de fut er
wel uit als je onder de 100 km
per uur geraakt. Hij deed ons in
elk geval geenszins verlangen
naar de lichtste 1.1-motor met
66 pk.
Het First Edition-interieur in on
ze grijze muis ziet er vrolijk uit
met korenbloemblauwe accen
ten op stoelen, deuren, stuur
en pook, en dat camoufleert
perfect de sobere vormgeving.
Het dashboard is hoekig maar
functioneel, de stoelen lijken
eerst stug maar zitten na wat
gewenning goed.
Wegstopvakjes
De Getz is mooi compleet uitge
rust met zaken als een zonne
brilhouder voor de bestuurder,
genoeg wegstopvakjes, twee be
kerhouders en een flessenhou-
der en elektrisch bedienbare
portierramen voorin. Het zicht
rondom is uitstekend. Ons
exemplaar met zijn brede ban
den (ook in het First Editionpak-
lcet) vertoonde een ietsje stug
maar niet oncomfortabel weg
gedrag. Het stuur laat zich
nauwkeurig 'zetten' en boch
ten rondt hij netjes en voorspel
baar. De rem voelt wat sponzig
aan, maar dat doet aan de wer
king geen afbreuk. Het benzine
verbruik klokten we op een li
ter per vijftien kilometer en dat
mag zuinig heten. Bij de EuroN-
CAP-botstest haalde hij vorig
jaar vier sterren, en ook dat is
zeer verdienstelijk.
400 stuks
Wie geïnteresseerd is geraakt,
doet er beter aan niet te lang te
wachten, want van de kleurrij
ke First Edition-uitvoering zijn
er slechts 400 voorradig. Kom
je te laat, dan zit je weer uiter
mate grijs te wezen, in die geïn
dividualiseerde samenleving
van ons. En dat is toch nergens
voor nodig, in zo'n alleraardig
ste Getz.
Enkele grote bandenbedrijven gaan samen met de overheid 'stil
le banden' promoten. Wat zijn dat voor banden?
Rianne Koops van het overheidsagentschap SenterNo-
vem: „Stille banden bestaan al geruime tijd. al is het gro
te publiek daar maar matig van op de hoogte. Bij snelhe
den boven 60 km per uur overstemt het bandengeluid
de motor. Omwonenden van een snelweg maar ook de
automobilist zelf varen dus wel bij het gebruik van still
ere banden. Ze produceren tot maximaal acht decibel
minder geluid, terwijl ze net zo veilig, milieuvriendelijk
en slijtvast zijn. Ook de prijs ligt op hetzelfde niveau als
die van normale banden. De stille banden zijn te koop
voor personen-, bestel- en vrachtauto's. Er is nog niet
voor elk model een stille band voorhanden.
Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermullimedia.nl
Meer antwoorden' Ga naar de website van de krant, rubriek Auto
Boek voor thuistuners
Liefhebbers van tuning die zelf de handen uit de mou
wen willen steken kunnen veel plezier hebben van
De ultieme gids voor Tuning Styling. Het boek telt 216 pagi
na's en legt aan de hand van duidelijke teksten en foto's
bijvoorbeeld uit hoe je spoilers en zelfs vleugeldeuren
aanbrengt, hoe je het interieur verfraait en de remmen
en het onderstel verbetert. Veiligheid en bedrijfszeker
heid staan bij alle tips voorop.
De ultieme gids voor Tuning Styling, Auto Boeken Service Neder
land en uitgeverij De Koppelenburg, prijs 29,95 euro, bestellen
www.asnbooks.nl of 075 6403541
Honda's huiskamermotor
Honda stelt aan rijscholen en de dealerorganisatie
een speciale motorfietssimulator beschikbaar. De
simulator bestaat uit een combinatie van bedieningsele
menten van een motorfiets en een computer met soft
ware. Beginnende motorrijders kunnen erop oefenen in
het bedienen en beheersen van een tweewieler voordat
zij op een echte motorfiets klimmen.
Mazda-directeur heengezonden
Financieel directeur Michel Cornelissen van AutoBin-
ck Holding heeft tijdelijk de leiding bij Mazda-impor-
teur Auto Palace-de Binclchorst. Algemeen directeur Piet
de Roos is daar de laan uit gestuurd wegens verschil van
mening over het te voeren beleid bij de holding. Naar
verluidt heeft het ontslag van De Roos te maken met de
slechte resultaten van Mazda in Nederland. De Roos
werkte sinds drie jaar bij de Mazda-importeur. Hij was
afkomstig van Mitsubishi en werkte daarvoor bij
Renault en Fiat.
Droom-Ferrari's
Twintig Ferrari's van de toekomst, ontworpen door
designstudenten staan te bewonderen in de Galleria
Ferrari in Maranello. Studio Pininfarina en aluminium-
producent Alcoa schreven een wedstrijd uit voor het ont
werpen van droom-Ferrari's op schaal 1:4. Fiat-baas Luca
di Montezemolo en ontwerper Sergio Pininfarina maakten
de winnaars bekend. Die mogen nu op stage bij Ferrari
of Pininfarina.
Santa Fe groeit
Hyundai heeft een nieuwe Santé Fe gelanceerd. Hij
komt in maart naar Nederland. De eerste dateert
van eind 2000 en in totaal zijn er sindsdien ruim 7.000
in Nederland verkocht. De nieuwe Santa Fe is flink gro
ter en wordt leverbaar met een derde zitrij. De koper
kan kiezen uit een 2.7i V6 benzinemotor en een 2.2 CR-
Di VGT dieselmotor. De benzineversie is er zowel twee
als vierwielaangedreven. Behalve in het Koreaanse
Ulsan wordt hij gebouwd in Montgomery, in de Ameri
kaanse staat Alabama.
Tweede leven voor Sprinter
Komend voorjaar begint Mercedes met de productie
van een nieuwe Sprinter. De besteller bestaat al
tien jaar en er zijn 1.3 miljoen exemplaren gebouwd.
Van de nieuwe komen er versies met drie verschillende
wielbases. vier opbouwlengtcs, drie dakhoogtes en talrij
ke opbouw-opties. Nieuw is ook een variant met een bru
to gewicht van 4.6 ton. De hoge snelheden die onder an
dere de Sprinters kunnen ontwikkelen leidden twee jaar
geleden nog tot Kamervragen.
De nieuwe Mercedes-Benz Sprinter komt in mei.
De compacte Hyundai
Getz is al jaren een
prima karretje, maar
niet watje noemt een
nekkendraaier. Hij
heeft nu een Breukho
ven-behandeling on
dergaan en zowaar: er
verschijnt zelfs kleur
op zijn snuit.
De vernieuwde Getz zet weer wat puntjes op de i van Hyundai. De bumpers, het front en de motor zijn verbeterd.
Foto's Mare Bolsius
30.000 bezitters van klassieke
brommers is groot. Immers,
geen kenteken betekent geen
verzekering, dus niet rijden.
Een man met fiets met hulpmo
tor uit 1952 zonder framenum
mer moest "bij de fabriek om type-
keumummers vragen'. In 1952 wa
ren er nog geen typekeuringen.
De waarheid is dat de RDW een-
Fraaie oldtimers zoals deze Kreid-
ler worden naar stoffige zolders
verbannen als ze geen kenteken
krijgen.
Foto blad Bromfiets
voudig een Voertuig Identificatie
Nummer (VIN) kan inslaan, waar
door de man het voertuig kan
laten schouwen en keuren als
Meer dan 120.000 brommers zijn sinds 1 sep
tember geschouwd voor het nieuwe kente-
ken. Ondanks juichberichten van de RDW
gaat er bij de talloze klassieke bromfietsen
veel mis. Cok van den Heuvel, redacteur van
het blad Bromfiets, schetst de situatie.
fiets-met-hulpmotor.
Cultuurgoed
Brommers die aan alle denkba
re eisen voldoen worden afge
wezen voor een kenteken om
dat men ze bij de RDW 'niet
kent'. Een andere eigenaar, een
politieman met 37 dienstjaren,
schreef: 'Ik ben woest, ik werk vol
gens alle boeken en nóg word ik be
stolen door mijn baas'. Minister
Karla Peijs erkende dat klassie
kers tot het Nederlandse cul
tuurgoed behoren en helemaal
niet voor overlast zorgen. De
RDW had al beloofd de oude
brommers zo soepel mogelijk
door de kentekening te lood
sen. maar in de praktijk liep
dat dus anders. Het blad Brom
fiets heeft, als representant van
de tienduizenden liefhebbers,
de benodigde kennis in huis.
Daarom is uit Bromfiets-gelede
ren alsnog het Platform Klassieke
Bromfietsen opgericht. De RDW
is stevig ter verantwoording ge
roepen, en tot ieders vreugde
reageerden de beleidsmakers
deze keer wel goed op de input.
Inmiddels is een team van 25
mensen aan het werk om als
nog alle onduidelijkheden de
wereld uit te helpen. De inten
tie is om mensen zo soepel als
de regels maar toestaan te hel
pen aan kentekens
info@platformklassiekebrommers.nl,
tel 0344-614545;
sen heeft verplicht, ontstaan
problemen. De buitenlandse
bromfietsen hebben niet de ver
eiste Nederlandse typegoedkeu
ring, en van de buitenlandse is
niks bekend.
De RDW - die de kentekening
uitvoert - maakte wel een in
haalslag met archivering, maar
kreeg uiteraard niet meer de he
le geschiedenis boven water. Fa
brikanten of importeurs zijn er
meestal niet meer, en voor zo
ver ze wel bestaan gaan hun ar
chieven hooguit tien jaar terug.
Kaptein
Eigenaren van oer-Nederlandse
producten als een Berini, Hervo
of Kaptein stuiten nu op proble
men. Omdat de RDW geen ar
chiefbezit, geen merken of fra
menummers, moeten burgers
zelf bewijzen dat ze 'een brom
mer' hebben, terwijl ze die
soms al heel lang bezitten. De
commotie onder de minstens
Uiterlijk 31 oktober 2006 moeten
alle brom- en snorfietsen, dus ook
de oldtimers, op kenteken staan.
exemplaren ontbreken echter
gegevens en Nederlandse
typekeurnummers.
De bromfietshandel noteert van
aangeboden brommers de
framenummers en plaatjes met
gegevens, het zogeheten schou
wen.
De RDW beslist op grond van deze
gegevens of de brommer in
kwestie een kenteken krijgt.
Op veel oude en ingevoerde
Zonder kenteken krijgt de
bezitter zijn brommer niet
verzekerd, waardoor de brommer
van de straat is verbannen.
Bromfietsclubs geven soms
bouwjaarverklaringen af als
service aan hun leden.
Info: o.a. www.fehac.nl,
www.bromfiets.nl
Door Cok van den Heuvel
De eerste brom-
fiets was de So-
lex, in 1946.
Drie jaar later
werd het be
grip officieel in
gevoerd, in het
Verdrag van
I Genève. Maar
afzonderlijke
J Europese lan-
den bedachten daarna hun ei
gen regels en eisen. Nederland
voerde pas in 1958 een maxi
mum-snelheid in voor brom-
1 mers. En pas onlangs, in 1997,
sloot het zich aan bij EU-wetge-
ving, waardoor de lidstaten eik
aars typekeuringen erkennen.
J Een Parijse Mobylette mag daar-
door ook in Amsterdam rijden,
ji Maar bij de ondertekening be-
j seften de beleidsmakers niet
dat je nu een brommer kon im
porteren zoals je dat met een
auto of motorfiets doet. Bij de
kentekening die de overheid
nu voor alle brom- en snorfiet-
C)j Klassieke brommers
De RDW schat dat er
120.000 klassieke
brommers verblijven
in schuurtjes en op
zolders. Verzamelaars
geloven dat het er
minstens vijf keer zo
veel zijn.
blauw
voor
snorfietsen
geel
voor
bromfietsen
Standaard o.a.
stuurbe
krachtiging,
twee airbags,
in delen
neerklapbare
achterbank (40/60),
elektrische ramen voor,
bestuurdersstoel en
stuurwiel in hoogte verstelbaar,
Q Hyundai Getz
1.4i First Edition