D grijs maar lang niet grauw Kenteken bedreiging voor klassieke brommers Vraag antwoord TEST MENING vrijdag 2 december 2005 Door Joop van der Pol e mond vol heb- i ben we, over de individualisering van de maat schappij. We wil len ons onderscheiden van de massa, heet het. Maar wat doen we als we een nieuwe auto ko pen? We bestellen hem in de kleur-nou ja kleur...- zil-ver-grijs. Doen we allemaal, behalve een paar die het niet doen. Licht zil vergrijs. Grijsachtig zilver. Don ker zilverachtig grijs. Om gek van te worden. Grrrrrijs. Brrrr. Neem het respectabele Hyun dai: presenteert zijn vernieuw de Getz. Geen nekkendraaier - ook niet met zijn nieuwe neus, lichten en bumpers - maar een frisse, compacte auto. De wie len staan stoer op de hoeken en een kek kontje had hij altijd al. Om de Breukhoven-behandeling te vieren hebben ze een First Edition die een kleurrijk interi eur met rode of blauwe accen ten laat zien. Hoera! Ziet er best fraai uit in combinatie met diepzwarte, of blauwe, of rode lak. Maar nee, wat geven ze als testexemplaar mee? Getzie! Zil vergrijs! Op een druk parkeer terrein waanden we hem bijna kwijt, en in de ochtendmist dachten we een keer dat-ie van de inrit gestolen was. Terwijl Hyundai nog wel 'tal van nieuwe kleuren' belooft. Zeuren Maar goed, voor een relatief on zichtbare auto doet die Getz het nog niet zo slecht. In Neder land rijden er 15.000 rond - de laatste 4.000 kwamen er dit jaar nog bij - en wereldwijd zijn er sinds de introductie in 2002 al 550.000 verkocht. Er valt dan ook weinig te zeu ren. Met zijn nieuwe 1.4 liter benzinemotor komt hij goed mee in het verkeer. Volgens Hyundai heeft hij 12 pk meer Techniek: 1.4 liter 97 pk benzinemotor met 16 kleppen; max. koppel 126 Nm bij 3200 toeren; voorwielaandrijving, geventileerde schijfremmen voor. Lxbxh: 3,83 x 1,67 x 1,49 m. Draaicirkel: 10 m. Bagageruim: 254-977 I. Tankinhoud: 45 I. Verbruik: 1:15 Aanhanger: max. 1000 kg. geremd Prijs: 1.4i First Edition 13.790 euro 1.4iv.a. 12.395 1.1 v.a. 10.495 1.5 diesel 16.495 Voor compleet zuinig - Tegen interieur (basisuitvoering) Score 8,5 Conclusie: De Hyundai Getz stelt in geen enkel opzicht teleur. Hij rijdt en zit goed, ziet er in feest-outfit fleurig uit, is veilig en: geen cent te duur. dan de voorheen populairste 1.3, maar toch verlangt ook dit 97 pk sterke exemplaar veel toe ren om, laten we zeggen, de vlotte bestuurder te bekoren. In de vijfde versnelling is de fut er wel uit als je onder de 100 km per uur geraakt. Hij deed ons in elk geval geenszins verlangen naar de lichtste 1.1-motor met 66 pk. Het First Edition-interieur in on ze grijze muis ziet er vrolijk uit met korenbloemblauwe accen ten op stoelen, deuren, stuur en pook, en dat camoufleert perfect de sobere vormgeving. Het dashboard is hoekig maar functioneel, de stoelen lijken eerst stug maar zitten na wat gewenning goed. Wegstopvakjes De Getz is mooi compleet uitge rust met zaken als een zonne brilhouder voor de bestuurder, genoeg wegstopvakjes, twee be kerhouders en een flessenhou- der en elektrisch bedienbare portierramen voorin. Het zicht rondom is uitstekend. Ons exemplaar met zijn brede ban den (ook in het First Editionpak- lcet) vertoonde een ietsje stug maar niet oncomfortabel weg gedrag. Het stuur laat zich nauwkeurig 'zetten' en boch ten rondt hij netjes en voorspel baar. De rem voelt wat sponzig aan, maar dat doet aan de wer king geen afbreuk. Het benzine verbruik klokten we op een li ter per vijftien kilometer en dat mag zuinig heten. Bij de EuroN- CAP-botstest haalde hij vorig jaar vier sterren, en ook dat is zeer verdienstelijk. 400 stuks Wie geïnteresseerd is geraakt, doet er beter aan niet te lang te wachten, want van de kleurrij ke First Edition-uitvoering zijn er slechts 400 voorradig. Kom je te laat, dan zit je weer uiter mate grijs te wezen, in die geïn dividualiseerde samenleving van ons. En dat is toch nergens voor nodig, in zo'n alleraardig ste Getz. Enkele grote bandenbedrijven gaan samen met de overheid 'stil le banden' promoten. Wat zijn dat voor banden? Rianne Koops van het overheidsagentschap SenterNo- vem: „Stille banden bestaan al geruime tijd. al is het gro te publiek daar maar matig van op de hoogte. Bij snelhe den boven 60 km per uur overstemt het bandengeluid de motor. Omwonenden van een snelweg maar ook de automobilist zelf varen dus wel bij het gebruik van still ere banden. Ze produceren tot maximaal acht decibel minder geluid, terwijl ze net zo veilig, milieuvriendelijk en slijtvast zijn. Ook de prijs ligt op hetzelfde niveau als die van normale banden. De stille banden zijn te koop voor personen-, bestel- en vrachtauto's. Er is nog niet voor elk model een stille band voorhanden. Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermullimedia.nl Meer antwoorden' Ga naar de website van de krant, rubriek Auto Boek voor thuistuners Liefhebbers van tuning die zelf de handen uit de mou wen willen steken kunnen veel plezier hebben van De ultieme gids voor Tuning Styling. Het boek telt 216 pagi na's en legt aan de hand van duidelijke teksten en foto's bijvoorbeeld uit hoe je spoilers en zelfs vleugeldeuren aanbrengt, hoe je het interieur verfraait en de remmen en het onderstel verbetert. Veiligheid en bedrijfszeker heid staan bij alle tips voorop. De ultieme gids voor Tuning Styling, Auto Boeken Service Neder land en uitgeverij De Koppelenburg, prijs 29,95 euro, bestellen www.asnbooks.nl of 075 6403541 Honda's huiskamermotor Honda stelt aan rijscholen en de dealerorganisatie een speciale motorfietssimulator beschikbaar. De simulator bestaat uit een combinatie van bedieningsele menten van een motorfiets en een computer met soft ware. Beginnende motorrijders kunnen erop oefenen in het bedienen en beheersen van een tweewieler voordat zij op een echte motorfiets klimmen. Mazda-directeur heengezonden Financieel directeur Michel Cornelissen van AutoBin- ck Holding heeft tijdelijk de leiding bij Mazda-impor- teur Auto Palace-de Binclchorst. Algemeen directeur Piet de Roos is daar de laan uit gestuurd wegens verschil van mening over het te voeren beleid bij de holding. Naar verluidt heeft het ontslag van De Roos te maken met de slechte resultaten van Mazda in Nederland. De Roos werkte sinds drie jaar bij de Mazda-importeur. Hij was afkomstig van Mitsubishi en werkte daarvoor bij Renault en Fiat. Droom-Ferrari's Twintig Ferrari's van de toekomst, ontworpen door designstudenten staan te bewonderen in de Galleria Ferrari in Maranello. Studio Pininfarina en aluminium- producent Alcoa schreven een wedstrijd uit voor het ont werpen van droom-Ferrari's op schaal 1:4. Fiat-baas Luca di Montezemolo en ontwerper Sergio Pininfarina maakten de winnaars bekend. Die mogen nu op stage bij Ferrari of Pininfarina. Santa Fe groeit Hyundai heeft een nieuwe Santé Fe gelanceerd. Hij komt in maart naar Nederland. De eerste dateert van eind 2000 en in totaal zijn er sindsdien ruim 7.000 in Nederland verkocht. De nieuwe Santa Fe is flink gro ter en wordt leverbaar met een derde zitrij. De koper kan kiezen uit een 2.7i V6 benzinemotor en een 2.2 CR- Di VGT dieselmotor. De benzineversie is er zowel twee als vierwielaangedreven. Behalve in het Koreaanse Ulsan wordt hij gebouwd in Montgomery, in de Ameri kaanse staat Alabama. Tweede leven voor Sprinter Komend voorjaar begint Mercedes met de productie van een nieuwe Sprinter. De besteller bestaat al tien jaar en er zijn 1.3 miljoen exemplaren gebouwd. Van de nieuwe komen er versies met drie verschillende wielbases. vier opbouwlengtcs, drie dakhoogtes en talrij ke opbouw-opties. Nieuw is ook een variant met een bru to gewicht van 4.6 ton. De hoge snelheden die onder an dere de Sprinters kunnen ontwikkelen leidden twee jaar geleden nog tot Kamervragen. De nieuwe Mercedes-Benz Sprinter komt in mei. De compacte Hyundai Getz is al jaren een prima karretje, maar niet watje noemt een nekkendraaier. Hij heeft nu een Breukho ven-behandeling on dergaan en zowaar: er verschijnt zelfs kleur op zijn snuit. De vernieuwde Getz zet weer wat puntjes op de i van Hyundai. De bumpers, het front en de motor zijn verbeterd. Foto's Mare Bolsius 30.000 bezitters van klassieke brommers is groot. Immers, geen kenteken betekent geen verzekering, dus niet rijden. Een man met fiets met hulpmo tor uit 1952 zonder framenum mer moest "bij de fabriek om type- keumummers vragen'. In 1952 wa ren er nog geen typekeuringen. De waarheid is dat de RDW een- Fraaie oldtimers zoals deze Kreid- ler worden naar stoffige zolders verbannen als ze geen kenteken krijgen. Foto blad Bromfiets voudig een Voertuig Identificatie Nummer (VIN) kan inslaan, waar door de man het voertuig kan laten schouwen en keuren als Meer dan 120.000 brommers zijn sinds 1 sep tember geschouwd voor het nieuwe kente- ken. Ondanks juichberichten van de RDW gaat er bij de talloze klassieke bromfietsen veel mis. Cok van den Heuvel, redacteur van het blad Bromfiets, schetst de situatie. fiets-met-hulpmotor. Cultuurgoed Brommers die aan alle denkba re eisen voldoen worden afge wezen voor een kenteken om dat men ze bij de RDW 'niet kent'. Een andere eigenaar, een politieman met 37 dienstjaren, schreef: 'Ik ben woest, ik werk vol gens alle boeken en nóg word ik be stolen door mijn baas'. Minister Karla Peijs erkende dat klassie kers tot het Nederlandse cul tuurgoed behoren en helemaal niet voor overlast zorgen. De RDW had al beloofd de oude brommers zo soepel mogelijk door de kentekening te lood sen. maar in de praktijk liep dat dus anders. Het blad Brom fiets heeft, als representant van de tienduizenden liefhebbers, de benodigde kennis in huis. Daarom is uit Bromfiets-gelede ren alsnog het Platform Klassieke Bromfietsen opgericht. De RDW is stevig ter verantwoording ge roepen, en tot ieders vreugde reageerden de beleidsmakers deze keer wel goed op de input. Inmiddels is een team van 25 mensen aan het werk om als nog alle onduidelijkheden de wereld uit te helpen. De inten tie is om mensen zo soepel als de regels maar toestaan te hel pen aan kentekens info@platformklassiekebrommers.nl, tel 0344-614545; sen heeft verplicht, ontstaan problemen. De buitenlandse bromfietsen hebben niet de ver eiste Nederlandse typegoedkeu ring, en van de buitenlandse is niks bekend. De RDW - die de kentekening uitvoert - maakte wel een in haalslag met archivering, maar kreeg uiteraard niet meer de he le geschiedenis boven water. Fa brikanten of importeurs zijn er meestal niet meer, en voor zo ver ze wel bestaan gaan hun ar chieven hooguit tien jaar terug. Kaptein Eigenaren van oer-Nederlandse producten als een Berini, Hervo of Kaptein stuiten nu op proble men. Omdat de RDW geen ar chiefbezit, geen merken of fra menummers, moeten burgers zelf bewijzen dat ze 'een brom mer' hebben, terwijl ze die soms al heel lang bezitten. De commotie onder de minstens Uiterlijk 31 oktober 2006 moeten alle brom- en snorfietsen, dus ook de oldtimers, op kenteken staan. exemplaren ontbreken echter gegevens en Nederlandse typekeurnummers. De bromfietshandel noteert van aangeboden brommers de framenummers en plaatjes met gegevens, het zogeheten schou wen. De RDW beslist op grond van deze gegevens of de brommer in kwestie een kenteken krijgt. Op veel oude en ingevoerde Zonder kenteken krijgt de bezitter zijn brommer niet verzekerd, waardoor de brommer van de straat is verbannen. Bromfietsclubs geven soms bouwjaarverklaringen af als service aan hun leden. Info: o.a. www.fehac.nl, www.bromfiets.nl Door Cok van den Heuvel De eerste brom- fiets was de So- lex, in 1946. Drie jaar later werd het be grip officieel in gevoerd, in het Verdrag van I Genève. Maar afzonderlijke J Europese lan- den bedachten daarna hun ei gen regels en eisen. Nederland voerde pas in 1958 een maxi mum-snelheid in voor brom- 1 mers. En pas onlangs, in 1997, sloot het zich aan bij EU-wetge- ving, waardoor de lidstaten eik aars typekeuringen erkennen. J Een Parijse Mobylette mag daar- door ook in Amsterdam rijden, ji Maar bij de ondertekening be- j seften de beleidsmakers niet dat je nu een brommer kon im porteren zoals je dat met een auto of motorfiets doet. Bij de kentekening die de overheid nu voor alle brom- en snorfiet- C)j Klassieke brommers De RDW schat dat er 120.000 klassieke brommers verblijven in schuurtjes en op zolders. Verzamelaars geloven dat het er minstens vijf keer zo veel zijn. blauw voor snorfietsen geel voor bromfietsen Standaard o.a. stuurbe krachtiging, twee airbags, in delen neerklapbare achterbank (40/60), elektrische ramen voor, bestuurdersstoel en stuurwiel in hoogte verstelbaar, Q Hyundai Getz 1.4i First Edition

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25