PZC Auto hej:.:® lust Hummers als ontbijt Spartelend Smart verkoopt Forfour voor tien mille Bijdehand Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 vrijdag 2 december 2005 in samenwerking met Q AutoTrack.nl Q) Fennek Licht Verkennings- en Bewakingsvoertuig (LVB) Standaard o.a: - rookbuslanceerinrichting - dubbellaags bepantsering - airco - bandenspanningregelsysteem met noodloopregeling -zescm dik pantserglas - telescoop met dagzichtcamera, warmtebeeldcamera en laserafstands-meter - uitlaatkoeling - achteruitrijcamera - .50 inch of 12,7 millimeter mitrailleur - HF-radio met wereldbereik, VHF met 30 km. bereik Het interieur. Fennek komt van het Latijn Fennecus Zerda, dat woestijnvos betekent Verbruik: 1 5 (harde weg) Gewicht: 10.400 kg (gevechtsklaar) Topsnelheid: 120 km/u Prijs: ca. 1.000.000 euro Assemblage: Dutch Defence Vehicle Systems Helmond; militaire apparaten geplaatst in Duitsland. De Fennek zal behalve als LVB met andere uitrusting ook verschijnen als - MRAT (Medium Range Anti Tankvoertuig) - AD: voertuig voor algemene doeleinden - TACP (Tactical AirControl Party: tactische luchtgeleider). De Peilstok Twee keer weeralarm kon niet voorkomen dat vorige week vrijdag vrijwel iedereen in de auto stapte. Het gevolg is bekend totale verkeerschaos met een record aan files. Hoe reageert u voortaan op zo'n alarm? Blijft u thuis, overlegt u met uw werkgever/bestemming, stapt u toch weer achter het stuur? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Opzi], opzij opzij i Vorige week vroegen we u hoe de kans op scharende en kantelende vrachtwa gens te verminderen. Ruim eenderde van de stemmers kiest voor een landelijk inhaalver- bod voor vrachtauto's, en nog eens eenderde pleit voor apart gelegen rijstroken speciaal voor vrachtvervoer. Hoe dringen we truck-ongevallen terug? Inhaalverbod vrachtwagens 0 Aparte rijstroken Minder vracht over de weg <3 Rijverbod tijdens de spits Q Alle vracht naar de nacht 9% Q Kleinere trucks 3% i O Esther Vorenkamp van Transport en Logistiek Nederland: „Eerst een misvatting uit de wereld helpen: gemiddeld wordt slechts 1,2 procent van de totale filezwaarte (lengte x duur) veroorzaakt door ongelukken met vrachtauto's. Een landelijk inhaalverbod is niet reëel, want buiten de spits is er wel degelijk voldoende ruimte op de snelweg. Wij zien zelf het meest in 'doelgroepstroken', alleen voor bussen en vrachtwa gens, zoals bij de Van Brienenoord Brug. Door personenauto's en vrachtwagens te scheiden verlaag je de kans op ongelukken en daarmee files aanzienlijk." Zo heerlijk rustig Veel campers, bestelwagens, oldtimers en 4x4-model- len hebben er last van: herrie, veelal afkomstig van trillende platen en de motor. De firma ReGa Parts uit Ede komt met een oplossing. Ze levert geluidsisolatie-sets voor allerlei automodellen, waaronder de Volvo Ama zon, Hymer-campers en de Mercedes Sprinter. De isola tie. die vocht-, olie- en hittebestendig is, varieert van zelf klevende rubber matten en geluiddempende verf tot een motordeken die scherpe metalige motorgeluiden en het nagelen van diesels bestrijdt. ReGa Parts adviseert en monteert, maar u kunt er ook een doehetzelf-set aan schaffen. Info. www.noise-killer.nl sen onder alle omstandigheden buiten worden gehouden. Dat spaart een pollenfilter uit bij el ke 15.000-beurt, maar ook be grafenissen met militaire eer. Twingo „De verkenningsvoertuigen gaan steeds in ploegen van twee opereren", legt ser geant-majoor Ed Vorst uit, een van de technische begeleiders. „Een ervan heeft standaard een uitschuifbare kop met daarin een warmtebeeldcamera, een gewone camera en een laseraf standsmeter. Die kan ook aan een draad veertig meter van het voertuig af op een poot wor den geplaatst. Het andere voer tuig beschikt over grondsenso- ren en grondradar." Na uitvoerige tests konden de rijopleidingscentra eindelijk be ginnen met het opleiden van chauffeurs. Moeilijk? „Valt al- Foto's Mark Friebel, Kon. Landmacht les mee", zegt onze stuurman Breedveld. „Hij stuurt net zo makkelijk als een Renault Twin go. Daarin schuilt tegelijk het linke: je moet geen moment vergeten dat je tien ton onder je stoel hebt. Iets te vrolijk door de bocht en je bent hem finaal kwijt." Varianten Het 11e tankbataljon gaat in de cember met de eerste acht para te Fenneks op oefening in Oost-Duitsland. Nog drie jaar, en de landmacht zal 410 Fen neks in dienst hebben. Ze gaan de LandRovers vervangen, Mer- cedes-jeeps en YPR's die nu voor het verkennen van vijande lijk gebied worden ingezet. Ook komen er varianten voor alge mene dienst, genie en als mor tierdragers. De Duitsers hebben er voorlo pig 202 besteld, en tal van Euro pese landen hebben belangstel ling. Glunderend vertelt Vorst hoe vorig jaar een paar Ameri kaanse legerpiefen kwamen kennismaken naar de Fennek. „Ze wilden hem zó ruilen tegen hun Hummer-jeeps, de beken de Humvee's. Maar dat had ik ze van tevoren al kunnen vertel len." Stilte kun je kopen. Rijtest uitgesteld Als gevolg van het sneeuwdebacle is de Nationale Rij- vaardigheidstest afgelopen zaterdag uitgesteld. Twintig lezers van Auto zouden bij het Safety Experience Center in Rosmalen een training volgen met noodstops en uitwijkmanoeuvres. De rijvaardigheidstest wordt nu in het voorjaar afgenomen. VW Fox krijgt vier sterren De Volkswagen Fox heeft goed gescoord bij de crash- test van EuroNCAP. Hij kreeg vier sterren voor zo wel de bescherming van volwassenen als van kinderen. De Fox kost 10.000 euro en is de goedkoopste auto met vier sterren. De Fox heeft standaard twee airbags, Iso- fix-bevestigingspunten voor kinderzitjes en een waar schuwingssensor bij het niet dragen van de veiligheids gordel. Om de verkopen toch nog een klein beetje op te stuwen heeft Smart de Forfour Glitter ver zonnen. En een goedkope NL-editie. Door Rien van der Steen Bij Smart zijn ze vast van plan te overleven. Het gaat verre van denderend met het kleine DaimlerChrysler-merk en de in Stuttgart geeft Smart nog even tijd om te laten zien dat het auto's kan maken die °ok verkocht worden. De tijd dringt dus. En dan wordt er tra ditioneel gedacht aan actie om de belangstelling aan te wakke ren. Kijk maar naar de verschil lende merken: modellen die een paar jaar oud zijn worden opgekalefaterd, van luxe uitrus ting voorzien en voor 'actieprij zen' aangeboden. Alles stellen de fabrikanten in het werk om auto's aan de man te brengen. Om de verkopen toch nog een klein beetje op te stuwen heeft Smart de Forfour Glitter verzon nen. De in Bom geproduceerde vierzits Smart is er in acht glit- terkleuren en met Italiaanse leersoorten in het interieur. Dat alles kost normaal 3.500 eu ro. maar nu mag de speciale luxe voor krap 500 euro de deur uit. Zolang de voorraad strekt, haasten ze zich bij Smart te zeggen. De Smart Glitter komt er in acht oogverblindende kleuren, waar onder dit modieuze 'posh purple'. Je kunt hetzelfde vierdeurs mo del ook bestellen met extra's als een glazen dak, lichtmeta len wielen en onder meer lede ren interieurdetails, normaal op de prijslijst voor 3.310 euro. Ook daar gaat in deze barre tij den drie mille vanaf. NL Bovendien wil Smart eindelijk wat doen aan het veelgehoorde motto dat een Smart wel leuk, maar tegelijk te duur is: de For four Edition 1.0 NL komt in beeld: tijdelijk voor 9.990 euro, en dat is dus net zoveel als een VW Fox 1.2. De Volkswagen Fox. Techniek o.a: - 5,7-liter Deutz turbodiesel Euronorm-3 motor van 230 pk, koppel 820 Nm bij 1650 toeren - automatische zesbak met koppelomvormer - H-aandrijving: standaard op achterwielen, voorwielen bij te schakelen, spermogelijkheid links en rechts - aluminium romp bekleed met pantserplaten - onafhankelijke wielophanging, schijfremmen rondom - gekoeld uitlaatsysteem Lx bx h: 5,58 x 2,55x 1,80 m. Tankinhoud: 230 I. Als de krijgsmacht gaat inruilen, nou, dan bergje maar. LandRovers en Mercedes-jeeps, maar ook YPR-verkenningsvoertuigen ruimen op grote schaal het veld voor de Fennek. Een gehaaide bak. De Amerikanen willen hem zó ruilen voor hun Humvee's! Tj*® kilogram, wat héét licht - de hel ling en zwoegt zich vastbeslo ten naar boven. We horen Breedveld denken: mocht dat koppel journalisten achterin soms even getwijfeld hebben wat zijn Woestijnvos (fennecus zerdazoal kan, dan is dat nu wel over. En, oké, we hadden gelezen dat deze moeder aller suv's hellingen aankan tot zes tig procent, maar pas wanneer je zelf méé helt snap je wat die 60 procent inhoudt... Kruideniersmagazijn De Fennek is de jongste aan winst van de landmacht, maar zijn verhaal gaat vijftien jaar te rug. Onze legerstaf en die van de Duitsers maakten bijna ge lijktijdig de behoefte aan een nieuw verkenningsvoertuig kenbaar. In 1994 kregen het toenmalige DAF Special Products (SP) en het Duitse Kraus-Maffei Wegman (KMW) daarom de op dracht om zo'n voertuig te ont wikkelen. Het moest uitermate stil zijn, snel, onopvallend, vei lig voor kogels en chemische wapens, sterk en bij machte om vijf dagen lang met drie man aan boord te opereren zon der enige hulp van buitenaf. Een soort Ferrari dus met trac- torwielen en geluiddempers, uitgerust met een kruideniers magazijn en een carrosserie van gewapend beton - maar dan even opvallend als een tien jaar oude muisgrijze Opel Astra in Buitenveldert. Voeg daarbij wat economische tegenslag bij DAF en het later losgeweekte SP en zie: in 2000 is hij klaar, maar in middels komt hij uit de fabriek van DDVS te Helmond, een vol le dochter van het Duitse KMW. Randapparatuur wordt in Duits land gemonteerd. Het motto 'Zien zonder gezien te worden' heeft voor heel wat oponthoud gezorgd. Zo is het verdraaid handig in het terrein wanneer je van binnenuit de bandendruk kunt veranderen. Minder fijn is het wanneer de vijand dat kan horen, aan het sissen van ontsnappende lucht. Dus daar moest wat op gevon den worden. Zo ook bezorgden de geluids- en warmteproductie van de motor veel hoofdbre kens. De motor kreeg een plek diep in het binnenste, de romp is zwaar geïsoleerd en de uit laat wordt standaard gekoeld. Dat, samen met zijn beschei den hoogte van 1,80 meter maakt van de Fennek een echte stealth in het veld. Dankzij mas sieve rubberen sloffen om de velgen kan hij met aan flarden geschoten banden nog doorrij den. Leuk accessoire is het druk- systeem in de cabine waardoor chemische of biologische gas- raakt hij vast in de modder (2, 3). Vrijwel direct komt hij los (4,5) waarna het voertuig de op stuift (6) Door Joop van der Pol en Rien van der Steen Net stoof het ding nog als een dolle stier door het ter rein, maar een die pe, modderige poel smoort het geweld. Chauf feur Breedveld houdt het hoofd koel, schakelt en geeft behoed- I zaam gas. Achterin zoeken on ze blikken elkaar: dat wordt pootjebaden zometeen. Maar in tussen wiegelt Breedveld de Fen- nek net zolang vooruit en terug tot de grote wielen, en ook wij, vertrouwen terugvinden. Opgelucht denken we dat onze j bestuurder het nu wel even I kalm aan zal doen, maar ineens j gromt de 5,7 liter turbodiesel j brutaal naar een enorm talud I links van ons. Met een brul be- I springt het Lichte Verkennings- en Bnvakingswertuig (LVB) - 10.400

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23