PZC
Auto
hej:.:®
lust Hummers als ontbijt
Spartelend Smart verkoopt Forfour voor tien mille
Bijdehand
Redactie bijlagen: 0113-315680
www.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 2 december 2005
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
Q) Fennek Licht Verkennings- en Bewakingsvoertuig (LVB)
Standaard o.a:
- rookbuslanceerinrichting
- dubbellaags bepantsering
- airco
- bandenspanningregelsysteem
met noodloopregeling
-zescm dik pantserglas
- telescoop met dagzichtcamera,
warmtebeeldcamera en
laserafstands-meter
- uitlaatkoeling
- achteruitrijcamera
- .50 inch of 12,7 millimeter mitrailleur
- HF-radio met wereldbereik,
VHF met 30 km. bereik
Het interieur. Fennek komt van het Latijn
Fennecus Zerda, dat woestijnvos betekent
Verbruik: 1 5 (harde weg)
Gewicht: 10.400 kg (gevechtsklaar)
Topsnelheid: 120 km/u
Prijs: ca. 1.000.000 euro
Assemblage: Dutch
Defence Vehicle Systems
Helmond; militaire
apparaten geplaatst in
Duitsland.
De Fennek zal behalve als LVB met andere uitrusting
ook verschijnen als
- MRAT (Medium Range Anti Tankvoertuig)
- AD: voertuig voor algemene doeleinden
- TACP (Tactical AirControl Party: tactische luchtgeleider).
De Peilstok
Twee keer weeralarm kon niet
voorkomen dat vorige week vrijdag
vrijwel iedereen in de auto stapte. Het
gevolg is bekend totale verkeerschaos met
een record aan files. Hoe reageert u
voortaan op zo'n alarm? Blijft u thuis,
overlegt u met uw werkgever/bestemming,
stapt u toch weer achter het stuur? Stem
mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Opzi], opzij opzij
i Vorige week vroegen we u hoe de kans
op scharende en kantelende vrachtwa
gens te verminderen. Ruim eenderde van de
stemmers kiest voor een landelijk inhaalver-
bod voor vrachtauto's, en nog eens eenderde
pleit voor apart gelegen rijstroken speciaal
voor vrachtvervoer.
Hoe dringen we
truck-ongevallen
terug?
Inhaalverbod vrachtwagens
0 Aparte rijstroken
Minder vracht over de weg
<3 Rijverbod tijdens de spits
Q Alle vracht naar de nacht 9%
Q Kleinere trucks 3% i
O Esther Vorenkamp van Transport en Logistiek
Nederland: „Eerst een misvatting uit de wereld
helpen: gemiddeld wordt slechts 1,2 procent van de
totale filezwaarte (lengte x duur) veroorzaakt door
ongelukken met vrachtauto's. Een landelijk inhaalverbod
is niet reëel, want buiten de spits is er wel degelijk
voldoende ruimte op de snelweg. Wij zien zelf het meest
in 'doelgroepstroken', alleen voor bussen en vrachtwa
gens, zoals bij de Van Brienenoord Brug. Door
personenauto's en vrachtwagens te scheiden verlaag je
de kans op ongelukken en daarmee files aanzienlijk."
Zo heerlijk rustig
Veel campers, bestelwagens, oldtimers en 4x4-model-
len hebben er last van: herrie, veelal afkomstig van
trillende platen en de motor. De firma ReGa Parts uit Ede
komt met een oplossing. Ze levert geluidsisolatie-sets
voor allerlei automodellen, waaronder de Volvo Ama
zon, Hymer-campers en de Mercedes Sprinter. De isola
tie. die vocht-, olie- en hittebestendig is, varieert van zelf
klevende rubber matten en geluiddempende verf tot
een motordeken die scherpe metalige motorgeluiden en
het nagelen van diesels bestrijdt. ReGa Parts adviseert en
monteert, maar u kunt er ook een doehetzelf-set aan
schaffen.
Info. www.noise-killer.nl
sen onder alle omstandigheden
buiten worden gehouden. Dat
spaart een pollenfilter uit bij el
ke 15.000-beurt, maar ook be
grafenissen met militaire eer.
Twingo
„De verkenningsvoertuigen
gaan steeds in ploegen van
twee opereren", legt ser
geant-majoor Ed Vorst uit, een
van de technische begeleiders.
„Een ervan heeft standaard een
uitschuifbare kop met daarin
een warmtebeeldcamera, een
gewone camera en een laseraf
standsmeter. Die kan ook aan
een draad veertig meter van
het voertuig af op een poot wor
den geplaatst. Het andere voer
tuig beschikt over grondsenso-
ren en grondradar."
Na uitvoerige tests konden de
rijopleidingscentra eindelijk be
ginnen met het opleiden van
chauffeurs. Moeilijk? „Valt al-
Foto's Mark Friebel, Kon. Landmacht
les mee", zegt onze stuurman
Breedveld. „Hij stuurt net zo
makkelijk als een Renault Twin
go. Daarin schuilt tegelijk het
linke: je moet geen moment
vergeten dat je tien ton onder
je stoel hebt. Iets te vrolijk door
de bocht en je bent hem finaal
kwijt."
Varianten
Het 11e tankbataljon gaat in de
cember met de eerste acht para
te Fenneks op oefening in
Oost-Duitsland. Nog drie jaar,
en de landmacht zal 410 Fen
neks in dienst hebben. Ze gaan
de LandRovers vervangen, Mer-
cedes-jeeps en YPR's die nu
voor het verkennen van vijande
lijk gebied worden ingezet. Ook
komen er varianten voor alge
mene dienst, genie en als mor
tierdragers.
De Duitsers hebben er voorlo
pig 202 besteld, en tal van Euro
pese landen hebben belangstel
ling. Glunderend vertelt Vorst
hoe vorig jaar een paar Ameri
kaanse legerpiefen kwamen
kennismaken naar de Fennek.
„Ze wilden hem zó ruilen tegen
hun Hummer-jeeps, de beken
de Humvee's. Maar dat had ik
ze van tevoren al kunnen vertel
len."
Stilte kun je kopen.
Rijtest uitgesteld
Als gevolg van het sneeuwdebacle is de Nationale Rij-
vaardigheidstest afgelopen zaterdag uitgesteld.
Twintig lezers van Auto zouden bij het Safety Experience
Center in Rosmalen een training volgen met noodstops
en uitwijkmanoeuvres. De rijvaardigheidstest wordt nu
in het voorjaar afgenomen.
VW Fox krijgt vier sterren
De Volkswagen Fox heeft goed gescoord bij de crash-
test van EuroNCAP. Hij kreeg vier sterren voor zo
wel de bescherming van volwassenen als van kinderen.
De Fox kost 10.000 euro en is de goedkoopste auto met
vier sterren. De Fox heeft standaard twee airbags, Iso-
fix-bevestigingspunten voor kinderzitjes en een waar
schuwingssensor bij het niet dragen van de veiligheids
gordel.
Om de verkopen toch nog een klein beetje op
te stuwen heeft Smart de Forfour Glitter ver
zonnen. En een goedkope NL-editie.
Door Rien van der Steen
Bij Smart zijn ze vast van plan
te overleven. Het gaat verre van
denderend met het kleine
DaimlerChrysler-merk en de
in Stuttgart geeft Smart
nog even tijd om te laten zien
dat het auto's kan maken die
°ok verkocht worden. De tijd
dringt dus. En dan wordt er tra
ditioneel gedacht aan actie om
de belangstelling aan te wakke
ren. Kijk maar naar de verschil
lende merken: modellen die
een paar jaar oud zijn worden
opgekalefaterd, van luxe uitrus
ting voorzien en voor 'actieprij
zen' aangeboden.
Alles stellen de fabrikanten in
het werk om auto's aan de man
te brengen.
Om de verkopen toch nog een
klein beetje op te stuwen heeft
Smart de Forfour Glitter verzon
nen. De in Bom geproduceerde
vierzits Smart is er in acht glit-
terkleuren en met Italiaanse
leersoorten in het interieur.
Dat alles kost normaal 3.500 eu
ro. maar nu mag de speciale
luxe voor krap 500 euro de
deur uit. Zolang de voorraad
strekt, haasten ze zich bij
Smart te zeggen.
De Smart Glitter komt er in acht
oogverblindende kleuren, waar
onder dit modieuze 'posh
purple'.
Je kunt hetzelfde vierdeurs mo
del ook bestellen met extra's
als een glazen dak, lichtmeta
len wielen en onder meer lede
ren interieurdetails, normaal
op de prijslijst voor 3.310 euro.
Ook daar gaat in deze barre tij
den drie mille vanaf.
NL
Bovendien wil Smart eindelijk
wat doen aan het veelgehoorde
motto dat een Smart wel leuk,
maar tegelijk te duur is: de For
four Edition 1.0 NL komt in
beeld: tijdelijk voor 9.990 euro,
en dat is dus net zoveel als een
VW Fox 1.2.
De Volkswagen Fox.
Techniek o.a:
- 5,7-liter Deutz turbodiesel Euronorm-3 motor van 230 pk,
koppel 820 Nm bij 1650 toeren
- automatische zesbak met koppelomvormer
- H-aandrijving: standaard op achterwielen, voorwielen
bij te schakelen, spermogelijkheid links en rechts
- aluminium romp bekleed met pantserplaten
- onafhankelijke wielophanging,
schijfremmen rondom
- gekoeld uitlaatsysteem
Lx bx h: 5,58 x 2,55x 1,80 m.
Tankinhoud: 230 I.
Als de krijgsmacht gaat inruilen, nou, dan bergje
maar. LandRovers en Mercedes-jeeps, maar ook
YPR-verkenningsvoertuigen ruimen op grote
schaal het veld voor de Fennek. Een gehaaide bak.
De Amerikanen willen hem zó ruilen
voor hun Humvee's!
Tj*®
kilogram, wat héét licht - de hel
ling en zwoegt zich vastbeslo
ten naar boven. We horen
Breedveld denken: mocht dat
koppel journalisten achterin
soms even getwijfeld hebben
wat zijn Woestijnvos (fennecus
zerdazoal kan, dan is dat nu
wel over. En, oké, we hadden
gelezen dat deze moeder aller
suv's hellingen aankan tot zes
tig procent, maar pas wanneer
je zelf méé helt snap je wat die
60 procent inhoudt...
Kruideniersmagazijn
De Fennek is de jongste aan
winst van de landmacht, maar
zijn verhaal gaat vijftien jaar te
rug. Onze legerstaf en die van
de Duitsers maakten bijna ge
lijktijdig de behoefte aan een
nieuw verkenningsvoertuig
kenbaar. In 1994 kregen het
toenmalige DAF Special Products
(SP) en het Duitse Kraus-Maffei
Wegman (KMW) daarom de op
dracht om zo'n voertuig te ont
wikkelen. Het moest uitermate
stil zijn, snel, onopvallend, vei
lig voor kogels en chemische
wapens, sterk en bij machte
om vijf dagen lang met drie
man aan boord te opereren zon
der enige hulp van buitenaf.
Een soort Ferrari dus met trac-
torwielen en geluiddempers,
uitgerust met een kruideniers
magazijn en een carrosserie
van gewapend beton - maar dan
even opvallend als een tien jaar
oude muisgrijze Opel Astra in
Buitenveldert. Voeg daarbij wat
economische tegenslag bij DAF
en het later losgeweekte SP en
zie: in 2000 is hij klaar, maar in
middels komt hij uit de fabriek
van DDVS te Helmond, een vol
le dochter van het Duitse KMW.
Randapparatuur wordt in Duits
land gemonteerd.
Het motto 'Zien zonder gezien te
worden' heeft voor heel wat
oponthoud gezorgd. Zo is het
verdraaid handig in het terrein
wanneer je van binnenuit de
bandendruk kunt veranderen.
Minder fijn is het wanneer de
vijand dat kan horen, aan het
sissen van ontsnappende lucht.
Dus daar moest wat op gevon
den worden. Zo ook bezorgden
de geluids- en warmteproductie
van de motor veel hoofdbre
kens. De motor kreeg een plek
diep in het binnenste, de romp
is zwaar geïsoleerd en de uit
laat wordt standaard gekoeld.
Dat, samen met zijn beschei
den hoogte van 1,80 meter
maakt van de Fennek een echte
stealth in het veld. Dankzij mas
sieve rubberen sloffen om de
velgen kan hij met aan flarden
geschoten banden nog doorrij
den. Leuk accessoire is het druk-
systeem in de cabine waardoor
chemische of biologische gas-
raakt hij vast in de modder (2, 3). Vrijwel direct komt hij los (4,5) waarna het voertuig de
op stuift (6)
Door Joop van der Pol
en Rien van der Steen
Net stoof het ding
nog als een dolle
stier door het ter
rein, maar een die
pe, modderige
poel smoort het geweld. Chauf
feur Breedveld houdt het hoofd
koel, schakelt en geeft behoed-
I zaam gas. Achterin zoeken on
ze blikken elkaar: dat wordt
pootjebaden zometeen. Maar in
tussen wiegelt Breedveld de Fen-
nek net zolang vooruit en terug
tot de grote wielen, en ook wij,
vertrouwen terugvinden.
Opgelucht denken we dat onze
j bestuurder het nu wel even
I kalm aan zal doen, maar ineens
j gromt de 5,7 liter turbodiesel
j brutaal naar een enorm talud
I links van ons. Met een brul be-
I springt het Lichte Verkennings- en
Bnvakingswertuig (LVB) - 10.400