Bedrijven zijn de nieuwe bush Het schip in met aandelen in scheeps-cv's Schouderfles versus zak met kraantje Een adres voor financiële klachten Antropologen rukken op profijt De tijd is voorbij dat antropologen vooral de bush introkken om pri- mitieve culturen te bestuderen. Tegenwoordig stellen zi] hun kennis ten dienste van internationaal opererende bedrijven. „Er is gigaveel werk te doen. door Dylan de Gruijl DEN HAAG - Nog steeds kijken collega-antropologen Alphons van Marrewijk soms meewarig na als hij in driedelig pak op be drijfsbezoek gaat. In pak naar een directeur? Vreemd, vinden ze. „Antropologen doen nog steeds te weinig méé", vindt Van Mar rewijk, docent aan de Vrije Uni versiteit en mede-directeur van organisatie-adviesbureau Para dox. „Ze zijn te beschouwend. Terwijl het juist zo belangrijk is de power van een organisatie te onderzoeken, een organisatie te hélpen zichzelf te verbeteren." Maar er is verandering op komst. De tijd is voorbij dat an tropologen vooral de binnenlan den introkken op zoek naar on bekende stammen. Jonge antro pologen kiezen steeds vaker voor een carrière in het bedrijfs leven, als onderzoeker, advi seur, manager of trainer. Want als cultuurverschillen er gens spelen, dan is dat op de werkvloer. Zo kan een fusie com pleet mislukken als de oude be drijfsculturen keihard met el kaar botsen. Daarnaast maakt globalisering antropologische kennis onmisbaar. „De markt is heel groot", zegt Van Marre wijk. „Internationale bedrijven vragen zich af: hoe gaan we ei genlijk om met mensen in India en China? Een goudmijn voor an tropologen. Er is gigaveel werk te doen," Hij herinnert zich nog de schok in de beroepsgroep toen Philips begin jaren '90 als eerste bedrijf een vacature voor een antro poloog had. In de antropologie was het absoluut 'not done' om kennis in dienst te stellen van commercie. Van Marrewijk dacht daar andei's over. Als tele- com-ingenieur die in de avondu ren antropologie had gestu deerd, voelde hij zich prima thuis in een commerciële omge ving. „Antropologen zijn er héél goed in om gedragsregels, rituelen en symbolen te observeren. Zij be schouwen een bedrijf als culture le eenheid en de mensen als le den van die stam. Een antropo loog kijkt welke waarden wor den uitgedragen. Een directeur kan bijvoorbeeld zeggen dat zijn bedrijf heel informeel en open is, terwijl hij zijn eigen par keerplek heeft en de kamers al tijd op slot zitten." Philips De sign maakt sinds die eerste vaca ture standaard gebruik van an tropologen bij de ontwikkeling van producten en diensten. Hun onderzoek voedt designers met inspiratie. „Antropologen kij ken op een andere manier naar mensen", zegt Mili Docampo Ra- ma, program director bij Philips Design. „Zij houden de invloed van de directe omgeving in het vizier." Steriel Een voorbeeld van wat antropo logische kennis kan opleveren is Ambient Experience, een con cept om patiënten in ziekenhuis op hun gemak te stellen. Een multimedia-omgeving van ver lichting, muziek en beeld tovert het steriele ziekenhuis om in een rustgevende plek en maakt patiënten vertrouwd met medi sche apparatuur. Antropologen werden ingezet om te onderzoe ken hoe kinderen reageren op ziekenhuizen. Docampo Rama: „We hebben zo onderzocht wat angst betekent voor kinderen en hoe zij het beste leren wat er met hun lichaam gebeurt." Ook consultancybureaus en inter nationals omarmen antro pologische kennis. Joris de Bie. senior consultant bij advies bureau Berenschot, was ooit een van eerste studenten die an tropologie toepaste op het be drijfsleven. „Toen werd er vreemd tegenaan gekeken, nu is dat heel anders. Bedrijven besef fen dat niet alles draait om structuren en strategieën, maar ook om mensen. En dus cultu ren." Culturen Maar ook dan kan het nog mis gaan. Laatst bijvoorbeeld, voeg de een bank - De Bie noemt geen namen - een dorpsfiliaal sa men met het kantoor in de stad. De directie wilde beide culturen behouden, maar uiteindelijk gooiden toch de dorpelingen hun kont tegen de krib. Zij voel den zich bedreigd, ontheemd. „Eigenlijk had iemand van het stadkantoor een tijdje in het dorp moeten zitten. Voelen hoe het daar is, dat had de samen voeging geholpen." Bovendien, stelt De Bie, bedrij ven blijven hardleers. Zo snap pen wij vaak nog steeds niets dat gründliche Duitsers altijd het naadje van de kous willen weten. „Dat geeft dan spraak verwarring. Onze Duitse zaken partners vinden ons te generalis tisch." Om maar te zwijgen van China. Wie bijvoorbeeld niet snapt dat zakendoen in China investeren in een relatie betekent, heeft er weinig te zoeken. „In Azië ben je afhankelijk van je netwerk. Dat is belangrijk om te weten. Wij willen na twee gesprekken zakendoen, maar dat mislukt altijd. Daarna gaan we naar de volgende en doen precies het zelfde. Ik heb nu al vijftien jaar met bedrijven te maken, maar ik zie het telkens weer gebeu ren." GPD donderdag 1 december 2005 24 Playstation 2 over 100 miljoen TOKIO - Sony heeft het honderdmiljoenste exemplaa van zijn spelcomputer Playstation 2 geleverd aan de de tailhandel. Deze mijlpaal is dinsdag bereikt, zo meldd het Japanse elektronicaconcern gisteren. De Playstation 2 kwam in maart 2000 voor het eerst op de markt. De vorige Playstation had 9,5 jaar nodig om de honderd miljoen te halen. Sony is druk bezig met de ont wikkeling van een derde versie, die in 2006 in de winkel; moet liggen. ANP Minder winstwaarschuwingen AMSTERDAM - Het aantal winstwaarschuwingen van beursgenoteerde bedrijven neemt af. Tot en met het derdi kwartaal van dit jaar werd er door beursfondsen tien maal gewaarschuwd voor een tegenvallende winst. Dat bleek gisteren uit onderzoek van adviesbureau Ernst Young. Daarmee zet de dalende lijn in het aantal winstwaarschu wingen ook dit jaar door. In 2001 meldden beursfondsei nog 83 keer dat de winst lager uit zou vallen. Een jaar la-' ter daalde het aantal naar 57, in 2003 kwam dat uit op 4? en in 2004 23. ANP LG.Philips LCD investeert SEOUL - LG.Philips LCD investeert ruim 504 miljard Ko-j reaanse won (412 miljoen euro) in de bouw van een scher-| menfabriek in de buurt van Seoul. Dit heeft de producent van zogeheten liquid crystal displays (LCD) gisteren be- j kendgemaakt. LG.Philips, waarin Philips een belang heeft van circa 40 procent, wil met de fabriek voorzien in de toenemende! vraag naar schermen voor tv's en monitoren. ANP Bod van 10 miljard op TDC KOPENHAGEN - Een groep investeringsmaatschappijen J heeft een bod van 76 miljard Deense kroon (10,2 miljard euro) uitgebracht op TDC, het grootste telecombedrijfl van Denemarken. De directie van TDC adviseert de aan deelhouders erop in te gaan, zo heeft het bedrijf gisteren; meegedeeld. De groep bestaat uit Apax, Blackstone. Kohl-1 berg Kravis Roberts, Permira en Providence. Deze inves- teerders hebben zich voor de gelegenheid verenigd in Nor-1 die Telephone Company. Het bod bedraagt 382 kroon per aandeel. De beurskoers van TDC sloot dinsdag op 362 kroon. ANP Versatel rekent op fiscale meevaller AMSTERDAM - Versatel verwacht zijn resultaten over; het boekjaar 2002 naar boven te kunnen bijstellen, nu het parlement een fiscale maatregel heeft afgeschaft. De geschrapte maatregel betreft artikel 12 van de Wet op de vennootschapsbelasting. Dat bepaalde dat een tijdens een financiële herstructurering in aandelen omgezette schuld moet worden beschouwd als belastbare winst. Het voordeel dat Versatel denkt te kunnen behalen zit niet zo-: zeer in de afschaffing van de maatregel op zich, als wel dat onder strikte voorwaarden terugwerkende kracht kan worden toegestaan. Versatel had al eerder laten weten dat het mogelijk gaat om een 'meevaller' van 115 miljoen euro. ANP Een antropoloog aan het werk in Nieuw-Guinea. De tijd dat antropologen vooral de bush introkken om primitieve culturen te bestuderen is voorbij. Jonge antropologen kiezen steeds vaker voor een carrière in het bedrijfsleven, als onderzoeker, adviseur, manager of trainer. foto archief GPD door Mathijs Rotteveel AMSTERDAM - In Nederland is er ruim twee miljard euro in scheepvaart-cv's belegd, waar van eenderde door particulie ren. Slogans als 'Vaart u mee op ons succes?' en 'Mis de boot niet' plus de voorgespiegelde rendementen van minimaal tien procent, missen hun uitwerking niet. Veel beleggers onderschat ten echter de risico's. „Als je weinig van scheepvaart weet, moet je er niet aan beginnen." „Als gevolg van de enorme be langstelling is de emissie van CV Natasja II Shipping geslo ten", is op de website van Veree- nigde Compagnieën te lezen. En de cv van Natasja is niet de eni ge. De aanbieders van scheep- vaart-cv's hebben over belang stelling van beleggers niet te kla gen. Sinds 1995 is beleggen in com manditaire vennootschappen (cv) voor scheepvaart mogelijk en de constructie is simpel. Een beherende vennoot - bijvoor beeld een rederij - wil een schip aankopen, exploiteren en over een aantal jaren weer verkopen. Daan-oor zoekt hij beleggers die het volledige financiële risico op zich willen nemen. Zij moeten ie der een bedrag van enkele dui zenden euro's inleggen en krij gen jaarlijks een rendement uit gekeerd. Als over, zeg, acht jaar het schip verkocht is, vindt de eindafrekening plaats. Pas dan weten beleggers of ze ook hun in leg terugkrijgen. „De enige ze kerheid die zij hebben, is dat ze achteraf niet hoeven bij te beta len", zegt Johan Wagelaar, ac countant in de maritieme prak tijk van PriceWaterhouseCoo- pers. Volgens Wagelaar waren scheeps-cv's tot 2001 aantrek kelijke beleggingen, omdat een groot deel van het inlegbedrag fiscaal aftrekbaar was. „Sinds dat niet meer het geval is, zijn de opbrengsten heel wisselend. Er is een aantal slechte pro jecten geweest, een paar fail lissementen, maar ook schepen die het beter deden dan ver wacht." Eén van de projecten die weinig succesvol afliepen was een cv op gezet door het Britse Norships en ABN Amro. De verkoopwaar de van twee tweedehands sche pen lag in 2003 veel lager dan vooraf verwacht. Ook ging in 2003 het Rotterdamse Roval Amasus Hansen failliet. Deze re derij had zes cv's lopen en beleg gers daarin waren allemaal hun geld kwijt. Aanbieders Op dit moment zijn er vier grote aanbieders op de Nederlandse markt actief: JR Shipping, MPC Capital, Universal Marine en Vereenigde Compagnieën. Daar naast brengen rederijen als Fee- derlines, Wagenborg en Holwer- da participaties op de markt. Als beleggers al in een scheep- vaart-cv willen stappen, moeten ze dat volgens Wagelaar doen bij een aanbieder met een lange geschiedenis. Jan Hoekstra, di recteur van MPC Capital, is dat uiteraard met hem eens: MPC was een van de eerste aanbie ders in Nederland. „Daarnaast moeten beleggers erop letten dat de uitgever, de reder en zij zelf dezelfde belangen hebben", zegt Hoekstra. „Dat is vooral van belang als de rederij zelf ook vennoot is en zelf het schip wil kopen. Dan heeft de rederij twee petten op: koper en verko per tegelijk. Dan kun je, zonder onafhankelijk oordeel van der den, nooit de belangen van de participanten goed behartigen." Volgens Wagelaar is een goede naam zeker geen garantie voor succes. „Beleggers moeten zich beseffen dat de hoge voorgespie gelde rendementen een afspiege ling zijn van de hoge risico's van investeren in scheepvaart", zegt hij. „Als je geen verstand van de ze markt hebt, moet je niet mee doen. Dat heb ik mijn buurman ook verteld toen hij over de heg aan mij vroeg of zo'n cv niets voor hem was. 'Als je dat al aan mij moet vragen, dan niet', heb ik geantwoord." GPD Containervervoer over de Westerschelde. „De enige zekerheid die beleggers in cv's voor scheepvaart hebben, is dat ze achteraf niet hoeven bij te betalen", zegt Johan Wagelaar, accountant in de maritieme praktijk van PriceWaterhouseCoopers. foto Ronald den Dekker Je bent niet wat je draagt. Je jurk om hult je karakter. Met verpakkingen van producten is dat eender. De doos kan mooier zijn dan wat er in zit. Of de fles. Olijfolie zit in blik of in een pet- fles. Of in een glazen fles met schou ders. Vaak is het dan een duur olietje. Brussel heeft Europees belastinggeld verstookt aan reclame voor olijfolie. Het olijfolicgebruik moest opge schroefd. Eerder had Brussel de produc tie van olie gestimuleerd door olijf- boomboeren te subsidiëren. Zo ont stond een plas olijfolie en moesten nieu we olieconsumenten worden gezocht. Wij in het noorden dan maar. Het is aardig gelukt. Kruideniers heb ben nu olijfolie op het schap. Aldi maar een, maar Albert Heijn lijkt wel een olijfoliespeciaalzaak. Allemaal schou derflesjes op een rij. Over olijfolie wordt nu net zo verheven gesproken en geschreven als over wijn. Maar welke olijfolie is beter? Uit olijven die met de hand zijn geplukt of van olijven die met geweld van de boom zijn gerost en meteen worden geperst? Wie in gespe cialiseerde olijfoliehuizen de verhalen over de bijzondere oiietjes beluistert, kan denken dat olie van voorzichtig ge plukte olijven, op een fluwelen kussen tje naar de pers gedragen, beter is. Er wordt net zo deftig over gedaan als over andere culinaire exclusiviteiten. Maar in Spanje wordt een olijfolie ge produceerd op zo een hypermoderne wijze dat je haast niet geloven kunt dat het goeie olie is. Kijk plaatjes op www.valderrama.nl. Het meest specta culaire aan de oogst is het begin. Een reusachtige machine rijdt wijdbeens over een olijvenboom en slaat met rub beren stokken in 20 seconden de olij ven de boom uit. Ook de rest van de ver werking spreekt tot de verbeelding. Binnen een uur na de pluk is de olie klaar voor gebruik. De nieuwerwetse Spaanse olieboer keerde na een succesvolle carrière in de computerbranche terug naar de boom gaard van zijn familie om het eens hele maal anders aan te pakken. En juist de ze hightecholie van mijnheer Valderra- ma wint prijzen om z'n kwaliteit. Ster renchefs. onder wie Cees Helder in Rot terdam, dwepen er mee. Maar voorbij de fabriek houdt het mo derne op. In Nederland is de olie in aan stellerige flesjes in delicatessenwinkel- tjes te koop. Exclusief en duur. Marke tingstrategie heet het. Nieuwtje: een importeur van rijstolie in Nederland, gaat er ook aan doen. Rijstolie - geperst uit de huid om de rijstkorrel - is in Nederland weinig be kend, maar sinds een paar maanden te koop in een aantal supermarkten. Het is goede olie die helpt tegen dikte en hartziekte en zou net als een choleste- rolsmecrtje van Becel in het zieken fondspakket kunnen. De olie heeft bijzondere eigenschap pen. Hij wordt minder opgenomen door de producten die er in gebakken of ge frituurd worden. Geen vette kledder op je bord maar verfijnde krokante fri tuur. Een culi kan met de olie toveren. Vreemd dat de olie - aanbevolen door de Wereldgezondheidsorganisatie - via Dirk en Jumbo ons land moet verove ren. Je zou hem eerder bij Albert Heijn verwachten. Misschien komt hij daar ook, volgend jaar. Maar dan in een an dere fles. Het naar mijn smaak prachti ge halve-literpetflesje waarin de olie met de merknamen Rizi en Alesie in goedkope supermarkten wordt ver kocht (ik betaal 1.60 euro) is voor som mige winkeliers te ordinair. Misschien wel omdat dit flesje bij Dirk op het schap staat. Daarom wordt de olie nu ook in een kakflcs gedaan. Nog net niet van glas, maar wel met schouders zoals van een fles 'betere' olijfolie. Zelfde rijstolie, nieuwe merknaam: Alfa One. Te koop vanaf begin volgend jaar. Nieu we consumentenprijs: 2,90 euro. Een eurootje voor de schouders. Laatste nieuws: nuchtere olieboeren in Zuid-Europa gaan olijfolie verpakken in handige plastic zakken met een kraantje. En die zakken worden in Bre da gemaakt. Door nuchtere Nederlan ders. Wouter Klootwijk door Brenda van Dam Heeft u problemen met een verzekeraar of hypo theekverstrekker? Bent u on tevreden over een bank of fi nancieel adviseur? Dan kunt u met uw klacht terecht bij een van de vele klachteninsti tuten of geschillencommis sies die ons land rijk is. Maar waar u precies met welk probleem moet aanklop pen, is vaak niet duidelijk. Daar komt verandering in. De financiële sector lanceert vandaag een gezamenlijke website en telefoonnummer om de consument naar de juiste geschilinstantie te ver wijzen. Consumenten die een klacht hebben over een financieel dienstverlener moeten eerst proberen met de dienstverle ner zelf een oplossing te vin den. Lukt dat niet, dan kun nen verdere stappen onderno men worden. Vaak is het voor consumenten onduide lijk waar ze in welke situatie met een probleem terecht kunnen. Branches hebben vaak verschillende regelin gen en instanties. Elk met hun eigen aanspreekpunt en procedure. Wie bijvoorbeeld een probleem heeft met de fi nancier van de hypotheek - bijvoorbeeld over een te hoge boeterente bij oversluiting - kan terecht bij de Geschillen commissie Hypothecaire Fi nancieringen. Tenminste als de financier is aangesloten bij het Contactorgaan Hypo thecaire Financieringen. De Geschillencommissie kan dan - net als de rechter - een bindende uitspraak doen. Be treft het probleem de hypo theekadviseur, dan kunnen consumenten met klachten terecht bij de Stichting Keur merk Hypotheekbemiddeling als de hypotheekverstrekker over het betreffende Keur merk beschikt. Of bij de Stichting Erkenningsrege ling Hypotheekadviseurs (SEH) als de adviseur bij de SEH is aangesloten. De website www.financiele- klacht.nl en het bijbehorende telefoonnummer 0900-FKLACHT is een eerste stap naar één gezamenlijk lo ket voor klachten over finan ciële producten of financieel adviseurs. Op www.financie- leklacht.nl kunnen consumen ten vanaf vandaag nagaan welke instantie bij welke klachten of geschillen bemid delt. Meer informatie over uit spraken en de klachtenproce dure is dan bij de desbetref fende websites te vinden. Wie liever telefonisch contact heeft, kan het gezamenlijke nummer 0900 - FKLACHT bellen en wordt dan via een keuzemenu automatisch door verbonden naar de juiste in stantie. De website en het te lefoonnummer hebben nu al leen nog een doorverwijsfunc- tie en bestaan voorlopig naast de huidige instellingen en regelingen. Het is de be doeling dat per 1 januari 2007 de verschillende instan ties en regelingen worden sa mengevoegd, zodat er daad werkelijk één loket komt waar financiële consumenten terecht kunnen. Verschillen Zover is het echter nog niet. „Daarvoor zijn de verschillen in werkwijze en status op dit moment nog te groot", vertelt Roland Kroes, woordvoerder van het Verbond van Verzeke raars. een van de initiatiefne mers. Kroes noemt ter illus tratie de verschillen tussen Het Klachteninstituut Verze keringen (waar al een hele boel regelingen uit de verze keringswereld onder vallen) en de Geschillencommissie Bankzaken. „Het Klachtenin stituut Verzekeringen heeft een ombudsfunctie. De Om budsman verzekeringen treedt op als bemiddelaar en kan zo zaken tot een goed ein de brengen. De ombudsman kan echter géén bindende uit spraken doen. Dat kan de on afhankelijke geschillencom missie wél." Een klacht indienen bij het Klachteninstituut Verzekerin gen is gratis. Bij de Geschil lencommissie Bankzaken kost dit 35 euro. Meer informatie (per 1 decem ber): www.financiele- klacht.nl" 0900 FKLACHT of 900 355 22 48 (10 ct/minuut)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 24