Klant is koning in showroom Beestachtig goed in feestartikelen studenten wil,en circulatie van kennis en praktijk Eerste kas op aardwarmte in aantocht Autobranche wordt geconfronteerd met ongekende prijzenslag Beste kansen bij studie zorg en techniek het bedrijf donderdag 1 december 2005 BA snijdt in management LONDEN - British Airways (BA) wil zijn personeelskos ten verminderen en schrapt bijna zeshonderd banen bij het management, ongeveer 35 procent van het totaal. On der het hogere personeel verdwijnt bijna 50 procent van de banen, zo heeft de Britse maatschappij gisteren be kendgemaakt. BA denkt hiermee jaarlijks 50 miljoen pond (bijna 74 mil joen euro) te besparen. De maatregel is onderdeel van eer der aangekondigde kostenverlagingen van in totaal 300 miljoen pond (440 miljoen euro) per jaar. Deze besparing moet in 2007 zijn bereikt. ANP Grote merken verliezen terrein ZALTBOMMEL - De grote merken hebben het niet alleen moeilijk in de supermarkten, ook in de drogisterijen ver liezen ze terrein. Het omzetverlies voor de veertig groot ste merken, met L'Oréal als koploper, bedroeg in een jaar tijd 3,4 procent. Dit blijkt uit onderzoek van IRI Nederland over de perio de augustus 2004-augustus 2005, dat gisteren is gepubli ceerd in het blad De Nieuwe Drogist. Een jaar eerder za ten de grootste merken nog in de lift. Liefst 27 merken uit de top veeidig leden omzetverlies. De totale drogisterij markt is in een jaar tijd met 2,3 procent gedaald. De me ting had plaats voor Kruidvat en AH in de 'shampoo-oor- log' verwikkeld raakten .ANP Boete 36,3 miljoen zakkenkartel BRUSSEL - Europees commissaris Kroes (Concurrentie beleid) heeft gisteren drie Nederlandse bedrijven in de verpakkingssector een boete opgelegd van 36,3 miljoen eu ro voor deelname aan verboden kartelvorming op het ge bied van plastic zakken, die vooral zijn bedoeld voor in dustriële toepassingen. Het gaat om de firma's Fardem, Kendrion en Koninklijke Stempher. Branchegenoot Combipac is vrijgesteld van een boete, om dat het Britse moederconcern BPI de zaak zelf aankaartte bij de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU. In totaal legde Kroes vijftien bedrijven uit de hele EU een gezamenlijke boete van 290 miljoen euro op. ANP Breedbandinternet blijft groeien HOUTEN - Breedbandinternet blijft sterk groeien Het aantal aansluitingen steeg in de eerste negen maanden van dit jaar met 677.000 (21 procent) tot 3,84 miljoen, meldde onderzoeksbureau Telecompaper gisteren. ADSL neemt mini 59 procent voor zijn rekening, kabel is goed voor een marktaandeel van 40,6 procent. Volgens Telecompaper beschikte eind september 54 pro cent van de huishoudens over een snelle internetaanslui ting. Dat was eind 2004 bijna 45 procent. Het onderzoeks bureau verwacht dat het aantal aansluitingen dit jaar bo ven de vier miljoen uitkomt. ANP Benzine cent goedkoper DEN HAAG - Marktleider Shell heeft zijn adviesprijzen voor benzines gisteren met 1 cent verlaagd. Als gevolg daarvan kost een liter euro ongelood momenteel 1,339 eu ro. De literprijs voor super bedraagt 1,393 euro. De diesel- prijs is ongewijzigd gebleven op 1,025 euro per liter. ANP van onze redactie economie ZOETERMEER - Dc eerste Ne derlandse kas, die zijn energie uit aardwarmte haalt, is in aan tocht. Een tuinder in Zuid-Hol land hoopt volgend jaar te begin nen met de bouw ervan, maak ten het Productschap Tuinbouw en Glaskracht Nederland giste ren bekend. De kas op aardwarmte vergt een fikse investering van 'enkele mil joenen' aldus P. Jan Smits van het Productschap Tuinbouw. Voor zijn energie heeft de tuin der grondwater van ongeveer 90 graden Celsius nodig. Dat water bevindt zich twee tot drie kilo meter diep in de grond. Waar de eerste aardwarmtekas precies komt te staan, willen de organi saties nog niet kwijt. Alleen dat de tuinder in de zogeheten 3B-hoek - Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en Bleiswijk - in Zuid-Holland is gevestigd. De nieuwe kas maakt deel uit van het project 'Kas als Energie bron'. Het productschap, tuin bouworganisatie Glaskracht Ne derland. LTO Nederland, de mi nisteries van Landbouw. Vrom en Economische Zaken en Wage- ningen Universiteit werken hier in samen aan een milieu- en na tuurvriendelijke glastuinbouw. Het doel van de organisaties is dat kassen, die in 2020 nieuw ge bouwd worden 'energieneu- traal' werken, zegt voorzitter J. van der Veen van het product schap. Glaskracht-voorzitter F. Hoogervorst stelt de doelen echter nog wat scherper en noemt 2010 als streef jaar) De teelt van tomaten bij Themato in de zogenoemde gesloten kas, waarin de overtollige warmte wordt opgeslagen in de bodem om in de koude wintermaanden weer te gebruiken, zorgt voor on geveer 30 procent minder ener gieverbruik. ANP Het gaat slecht met de auto dealers, maar dat is goed nieuws voor de klant. De ene aanbieding is nog gekker dan de ander. „De consument heeft het voor het zeggen." door Dylan de Gruijl DEN IIAAG - Toyota-verkoper Lucien van Veen zucht diep als hij naar zijn beeldscherm kijkt. De site van Cilroën schreeuwt hem toe dat het weer cadeauwe- ken zijn. 'Met duizenden euro's om uit te pakken.' „Ja hoor, ga maar lekker voor Sinterklaas spelen. Kijk, hier verziek je de markt dus mee." Van Veen zakt terug in zijn stoel. De felle concurrentiestrijd die al tijden in de autobranche gaande is, treft hem ook. Laatst weer. Biedt hij een meisje een mooie offerte voor haar inruilau to, komt ze nooit meer terug. De volgende dealer had haar nog eens 500 euro korting gegeven. „Klanten shoppen zich tegen woordig helemaal wezenloos." De autobranche zit in de ver drukking. De verkoop daalt jaar lijks met één of meer procent, de moderne auto is zo degelijk dat het onderhoud minimaal is en nieuwe, goedkope merken uit Azië vechten zich naar binnen. De Nederlandse Dealer Associa tie (NDA) meldde laatst dat au todealers zwaar lijden onder de zwakke economie. Van Veen: „Klanten lopen weg." De branche mag dan klagen, voor de consument is de prijzen slag een genot. Aanbiedingen buitelen over elkaar heen, de een nog gekker dan de ander. Zo strooit Citroën met duizenden euro's cadeaukorting, doet Ford net zoiets met Champion-kortin- gen - 'hééééél veel voordeel. Tot wel 3800 euro!'. Renault geeft een paai- duizend euro inruilkor- ting of een gratis LPG-systeem en Opel biedt een spotgoedkoop Astra-pakket aan met extra's als een boardcomputer en een 'geïntegreerde radio-cd- speler'. Mazda spant de kroon met het aanbod: 'Koop nu 'n Mazda en tank een jaar voor half geld!' De gevestigde merken moeten wel meedoen in de vechtmarkt. Zij kunnen niet achter blijven bij nieuwelingen uit Korea, zo als de Kia - 'X-treme navigatie- voordeelweken' - en straks ook uit China. Achterover leunen op de vertrouwde klantenkring is er niet meer bij. „Het is een markt waarin de concurrentie fel is", zegt Anouk van Vliet, woordvoerster van Citi-oën Ne derland. „Je moet hard werken om je zichtbaar te maken." Niet alleen in de showroom heerst felle prijsconcurrentie. Ook in de garage van de dealers voltrekt zich een kleine revolu tie. Doordat steeds minder au to's voor reparatie of een onder houdsbeurt naar de garage wor den gebracht, hebben de dealers hun prijzen fors verlaagd. „Veel merkdealers zijn nu al net zo goedkoop als de garage om de hoek", weet Martin Huisman, se cretaris van dealersvereniging NDA. „Alleen denken veel men sen nog steeds dat merkdealers een stuk duurder zijn." Huisman juicht die ontwikke ling toe. Meer concurrentie vindt hij pri ma, ook al krijgen dealers het daar soms moeilijk door. „De consument krijgt meer transpa- Het gaat slecht met de autodealers, maar dat is goed nieuws voor de klant. foto Evert-Jan Daniels/GPD rantie in de kostenstructuur en de prijzen worden lager." Dat neemt niet weg dat de NDA zich zorgen maakt over de positie van veel dealers. Hun resultaten staan onder druk. Zo behaalde de branche in het eerste halfjaar van 2005 een gemiddeld rende ment van 1,3 procent. Iets lager dan een jaar eerder. Bovendien draaide ruim 30 procent van de dealers het eerste halfjaar ver lies. Slechts een minderheid - ook 30 procent - behaalde een gezond rendement van 2 pro cent. Overnamegolf „Voor volgend jaar vernacht ik ongeveer hetzelfde aantal verko pen als dit jaar", zegt Huisman. De situatie leidt ook tot een on gekende overnamegolf in de branche. Telde Nederland tien jaar geleden nog drieduizend zelfstandige dealers, inmiddels is dat aantal teruggebracht tot 1750 autobedrijven. „Fabrikan ten en importeurs hebben daar ook de hand in", weet Rob Boon, woordvoerder van de Bo- vag. „Zij zeggen gewoon: wij willen alleen zaken doen met be drijven die meerdere vestigin gen hebben." Het zal de consument ondertus sen allemaal een zorg zijn. Die is goedkoper uit. Toyota-verko per Van Veen zucht nog eens. De prijzenslag in de branche zit hem met lekker. Toyota kan (nog) zonder allerlei stuntaan biedingen het hoofd boven wa ter houden. „Ons merk zit in de lift", zegt Van Veen. „Maar ja, het is tegenwoordig wel zo in de autobranche: de consument heeft het voor het zeggen. "GPD vestiging van Het Feestbeest in Terneuzen. Linda: „In Terneuzen is altijd aanloop." foto Camile Schelstraete MAASTRICHT - Jongeren die in hel jaar 2010 redelijke zeker heid op een baan willen hebben, doen er goed aan een opleiding in de techniek of de zorg te vol gen. Teclmische opleidingen bie den betere perspectieven dan de agrarische, economische en iet-opleidingen. Opleidingen ge richt op zorg en onderwijs zijn gunstiger dan sociaal-culturele en welzijnsberoepen. Dat blijkt uit het gisteren ver schenen rapport 'De arbeids markt naar opleiding en beroep tot 2010' van het Research cen trum voor Onderwijs en Arbeids markt (ROA) van de Universi teit Maastricht. Het ROA voor ziet dat het conjuncturele her stel vooral goed is voor de secto ren bouw en onroerend goed en metaal en elektrotechniek. De onderzoekers raden jongeren min of meer af om opleidingen in landbouw, visserij en voeding te volgen, omdat die sectoren naar verwachting niet profite ren van het herstel. Het ROA voorziet dat de werkgelegen heid de komende vijf jaar gemid deld met 70.000 banen groeit. Uit het onderzoek blijkt dat ruim een vijfde van de afgestu deerden achteraf liever een an dere studie had gevolgd. Ze heb ben vaak spijt door onverwach te wijzigingen in de arbeids marktpositie van een opleiding. Werkgevers voor informaticabe roepen hoeven zich in 2010 geen zorgen te maken over hun perso neelsvoorziening. Ook voor de sociaal-culturele beroepen en de verzorgende en dienstverle nende beroepen worden vrijwel geen knelpunten verwacht. De grootste knelpunten ver wacht het ROA voor beroepen in de industrie, pedagogische be roepen en de openbare orde- en veiligheidsberoepen. Er zijn de komende jaren genoeg leraren voor het basisonderwijs, maar te weinig voor het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Hoger opgeleiden profiteren tot 2010 meer van de banengroei dan lager opgeleiden, onder an dere omdat hun sectoren en be roepen harder groeien. Door de vergrijzing en het kleine aanbod van technisch geschoold perso neel, zullen bedrijven in tech niek en industrie moeilijk aan personeel kunnen komen. Naar medisch en paramedisch ge schoold personeel blijft tot 2010 grote vraag bestaan. ANP door René van Stee Feestgangers verkleden zich tegenwoordig niet alleen bij carnaval. Om de haverklap is er wel ergens een feest waarvoor zowel volwassenen als kinderen zich speciaal moeten uitdossen. Carnaval blijft de topper, maar ook themafeesten zoals Hallo- ween en verkleedpartijtjes voor kinderen met piraten, indianen of prinsessen zitten duidelijk in de lift. Het Feestbeest in Terneuzen en Sas van Gent levert outfits en allerlei andere bijbehorende ac cessoires zoals pruiken, mas kers, schmink, feestneuzen of brillen. De winkel begon tien jaar geleden in een hoekje van de videotheek van Wemer de Coene aan de Weststraat in Sas van Gent. Hij kreeg die moge lijkheid doordat Maas Modes in dezelfde plaats stopte met de verkoop van carnavalsartikelen. „De loop zat er al meteen aardig in, want er is inderdaad altijd wel ergens een feest. Een jaar of vier geleden besloten m'n echtge note en ik de zaken groter aan te pakken. Daarom verhuisde de videotheek naar een ander pand. Sindsdien richten wij ons aan de Weststraat nog uitslui tend op feestartikelen", vertelt Werner de Coene. Vorige maand zette Het Feest beest de (voorlopig) laatste stap. Aan de Axelsestraat in Terneu zen openden Wemer en Linda de Coene een tweede, grotere winkel. Die werd meteen ook de hoofdvestiging. Op het eerste ge zicht lijkt die keuze niet logisch. Want in tegenstelling tot Hulst of Sas van Gent staat Terneuzen niet echt bekend als feeststad. Toch denkt het echtpaar De Coe ne de juiste keuze te hebben ge maakt. „Want in Terneuzen is altijd aanloop. Bovendien is de ligging centraal waardoor we verwach ten meer klanten uit de hele re gio te trekken. Ook kunnen we in ons nieuwe pand een veel bre der assortiment voeren", aldus Linda de Coene. Het Feestbeest levert zowel aan particulieren als bedrijven. In het laatste geval gaat het dan vooral om bedrijfsfeesten die bijna altijd een thema hebben. Ook de organisatie van feesten zoals het zomercarnaval in Sas van Gent en carnavalsverenigin gen in de regio hebben hun weg naar de winkel gevonden. Werner en Linda de Coene in hun Naast carnavalsspullen voert het bedrijf nu ook diverse kle dinglijnen van verschillende fa brikanten. Verder verkoopt de winkel stoffen waarvan crealie velingen zelf hun kostuum kun nen maken. Behalve een paas haas of een pak voor de kerst man doet Het Feestbeest niet aan de verhuur van kostuums. Wemer de Coene: „Dat is puur een zakelijke afweging. Die markt is niet echt lucratief. Het vergt hoge investeringen en heel veel extra werk. Een gemiddel de outfit is ook niet zo verschrik kelijk duur. Dan kun je beter iets kopen. We leveren trouwens wel sinterklazen en pieten." Dat de regio naast een andere winkel in Hulst en het Feest beest niet meer grote feestwin kels telt, vinden Werner en Lin da de Coene niet verwonderlijk. Allereerst vergt het forse inves teringen. Daarnaast is het een redelijk moeilijke branche. Niet alleen op het terrein van markt- verdeling, maar ook om op het juiste moment het juiste artikel in voorraad te hebben. „Het aanvoelen van de markt is Naam: Het Feestbeest Plaats: Terneuzen en Sas van Gent Opgericht: 1995 Aantal medewerkers: 6 dan ook van levensbelang. Dit jaar waren tijdens carnaval oos terse kostuums zoals van sjeiks en buikdanseressen de grote hit. Daar hebben wij er veel van ver kocht. Volgend jaar verwacht ik veel van glitter en glamourdin- gen. Ook reclame op tv of in de krant speelt een grote rol. Zoals die van dat mannetje in zijn gele pakje voor prepaid-telefoons. Daar hebben verschillende men sen al om gevraagd", legt Linda de Coene uit. De bulk van de omzet wordt ge haald uit de verkoop van feest- kostuums. Op jaarbasis zijn dat er enkele duizenden. Maar er is meer. Een jaar geleden zette Het Feestbeest de eerste schreden op het internet. En dat bleek een voltreffer. De omzet via de onli ne-winkel maakt nu al zo'n veer tig procent van de omzet uit. De klanten zijn niet alleen afkom stig uit Nederland en Vlaande ren, maar zelfs uit Israël, Cura sao en Zwitserland. „Eigenlijk ongelooflijk", zegt Linda de Coene. „We dachten voorzichtig te beginnen, maar het was eigenlijk meteen raak. Het is een lucratieve branche, maar ook een stuk lastiger. Je hebt er meer werk aan, omdat de mensen op afstand kopen. Als een artikel tegenvalt, sturen ze het terug. In de winkel heb je dat minder snel." Het Feestbeest verkoopt ook speelgoed. Vuurwerk is alleen verkrijgbaar in Sas van Gent. Terneuzen volgt waarschijnlijk volgend jaar als de benodigde vergunning binnen is en er kan worden verbouwd. Ondertussen omvat het assortiment van Het Feestbeest zo'n 15.000 artike len. Zogenoemde funartikelen zijn sterk in opkomst. Vooral voor jongeren zijn speeltjes zo als bloedpillen, stinkbommetjes of drijvende suikerklontjes nau welijks aan te slepen. Natuurlijk speelt het Feestbeest in op de gekte rond het Neder lands elftal. De ervaring leert dat het enthousiasme echt op gang komt naarmate Oranje ver der komt tijdens een toernooi. „Dat was vorig jaar bij het EK in Portugal ook al zo. Het begon aarzelend, maar de deur werd platgelopen toen ze de halve fi nale haalden. Hoe verder ze vol gend jaar in Duitsland komen, hoe beter dus", aldus Werner de Coene. door René Schrier GOES - Onderwijs, overheid en bedrijfsleven met elkaar in con tact brengen. Met dat doel gaan begin volgend jaar een forum en een database op internet draaien. Het is een project van vijf studenten van de Hoge school Zeeland (HZ), in op dracht van het Groen College in Goes. Op het forum kunnen bedrijven vragen stellen aan het Groen College en de leerlingen van die school. Omgekeerd kunnen stu denten op die manier in contact komen met het bedrijfsleven. Het is de bedoeling dat de drie partijen op die manier een ken nisuitwisseling tot stand bren gen, leggen de HZ studenten uit. Als de opzet slaagt, kunnen be drijven profiteren van de kennis die in de school aanwezig is. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van projecten die de stu denten voor bedrijven uitvoe ren. Ook kan gedacht worden aan stages voor studenten. De HZ-studenten die het pro ject opzetten gaan de komende weken een marktonderzoek hou den om de belangstelling voor het forum en de database te pei len. Dat onderzoek is meteen be doeld om het project bekend te maken bij de bedrijven. Het gaat om ondernemingen in mid den-Zeeland die zich bewegen in dezelfde sector als het Groen College. Gezocht worden bedrijven die van plan zijn samen te werken met studenten en bereid zijn op drachten uit te besteden aan leerlingen. Doelstelling Peter van Alphen, Dielis Blom, Joost Grootjans, Peter Min- derhoud en Adriaan Wattel zijn vierdejaars studenten marke ting, economie en recht (MER). Een van de doelstellingen die ze met het project willen bereiken is instellingen en bedrijven be wust te maken van de voordelen die deze zogenaamde kenniscir culatie biedt. Als de bedrijven er van kunnen profiteren, even als het onderwijs en de over heid, zijn er alleen maar win naars, leggen ze uit. Mochten het forum en de data base een succes worden dan zou het niet beperkt hoeven te blij ven tot het Groen College. Uit eindelijk zou het idee zelfs lan delijk gebruikt kunnen worden sugereren ze. J. van Opstal van het Groen Col lege onderhoudt het contact met de HZ-studenten. Hij licht toe dat zijn school voor de opdracht heeft gekozen omdat enige ken nis van marktwerking nodig was en de studenten van de HZ daarover beschikken. Tevens vindt hij het een goede zaak dat hierdoor contact gelegd wordt tussen het middelbaar beroeps onderwijs en de Hogeschool Zee land. Het bedrijfsleven bij derge lijke opdrachten betrekken is volgens Van Opstal nog een moeizame zaak. maar het is wel nodig, omdat de studenten der gelijke opdrachten nodig heb ben om ervaring op te doen. Het forum en de database zijn begin volgend jaar te benaderen via de website van het Groen College Goes. E-mail beheerst de werkdag LEIDEN - E-mail domineert de werkdag. Meer dan de helft van de werknemers besteedt dage lijks meer dan twee uur per dag aan het lezen en reageren op e-mail. Voor 15 procent is het ge bruik van e-mail toegenomen tot vier uur, een halve werkdag. Dit blijkt uit een enquête van computerbeveiliger Symantec. De steekproef is gehouden on der 1700 werknemers van grote bedrijven in Europa. Driekwart vindt e-mail verslavend en 21 procent zegt daadwerkelijk ver slaafd te zijn. „Zij zoeken dwangmatig contact met hun e-mail", aldus Erik van Veen. medewerker bij Symantec. De e-mailverslaving verlengt boven dien de werkdag. De meeste werknemers controleren voor 9.00 uur 's ochtends en na 17.00 uur 's middags hun zakelijke e-mail. Bovendien loopt nog eens 34 procent bij het opstaan en 30 procent voor het naar bed gaan zijn inbox langs. Bijna driekwart kijkt ook buiten kan toor en buiten werksituaties naar zijn zakelijke elektroni sche post .ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23