Kijk toch eens wat mij overkomt In Holland waren de kinderen Mozart bijna dood 29 Jeroen Krabbé veertig jaar in het vak Brood niet te missen Tournee van een wonderkind woensdag 30 november 2005 1 op de toneelschool begon Jeroen Krab bé met het bijhou den van een plakboek. Om veertig jaar later te kunnen terugkijken op een carrière die Nederland allang is ont stegen. Een rondleiding door het Archief Krabbé. „Kijk toch eens wat mij overkomt. Ik lach me rot." Als je er eenmaal mee be gint, kun je er niet meer mee ophouden. Planken vol plakboeken heeft Jeroen Krab bé (acteur, regisseur, beeldend kunstenaar) en daar kon hij pas nog de recensies inplakken voor zijn rol van Salieri in Amadeus. Zijn terugkeer naar het toneel, veertig jaar nadat hij afstudeer de aan de toneelschool. „Ik heb ook wel gedacht: ik hou ermee op, ik lijk wel gek. Voor wie maak je die plakboeken? Voor niemand. Mijn kinderen zijn er absoluut niet in geïnteres seerd. En wat moet het toneel museum met al die rommel? Maar voor mij is het een per soonlijk naslagwerk. Onlangs was het 25 jaar geleden dat Sol daat van Oranje in première ging. Dan ga ik terug naar mijn plakboeken en de dagboeken die ik op de set bijhield. En dan kan ik zo een interview geven, alsof ik het op dat moment be leef. Verder kijk ik er nooit in. Ik word er zéér melancholisch van. Iedereen lijkt wel dood." Van de gesel van de slechte re censie heeft Krabbé (60) relatief weinig last gehad. Maar ook die vindt haar plaats in het Archief Krabbé. „Ik plak ze dan met af gewend hoofd in. En ik lees ze nooit. Bij filmrecensies kun je er toch niets meer aan doen. Maar toneel! Als er iets staat over een detail van je rol, dan komt elke avond die zin uit die recensie weer rondspoken. Ac teurs zeggen - en het is waar - dat je goeie recensies binnen een week bent vergeten, maar dat je slechte recensies zeven jaar met je meedraagt. Zó snijdt het erin. Als ik zo'n ding tegen kom, zelfs na jaren, dan lees ik hem nog niet. Ik hoef niet de he le tijd te horen dat ik fantas tisch ben, maar ik hoef ook niet te weten hoe erg ik ben. Dat weet ik zelf ook wel." De eerste foto: een piepjonge Krabbé met verband om zijn hoofd in Rouw past Electra. „Eindexamen toneelschool met Marja Kok. Dat had Guus Her mus geregisseerd bij ons in de klas. Guus Hermus, die mijn gro te, grote held was op de toneel school. Hij had me in de tweede klas al een keer apart genomen, voordat we de klas binnengin gen: 'Jij hoeft je geen zorgen meer te maken. Ik neem je onder mijn hoede en ik neem je mee naar Toneelgroep Centrum.' Als of Zeus van de Olympus was af gedaald om me te zegenen!" Vol gende foto. Een jaar na zijn eind examen speelt Krabbé zijn eer ste hoofdrol in Liefde's loze les. Jeroen Krabbé met Renée Soutendijk in De vierde man, 1983. „Mijn eerste rol. Een gigantisch succes. Ik werd bejubeld en mijn naam verscheen in koppen van kranten. Als een raket de lucht in. Ook dat vond ik van zelfsprekend. Dat was mijn jeugd ook, denk ik. Ik was twin tig! Ik vond Shakespeare makke lijk. Je leerde die teksten uit je hoofd en je deed het." Soldaat Een sprong vooruit naar de film carrière van Krabbé. Soldaat van Oranje, 1977: „Die vipruim te achter het doek in Tuschinski is toen gebouwd voor de premiè re. De hele koninklijke familie zou komen. Ik wist dat het bij zonder zou worden, ja. Paul (Verhoeven) was een heel gedre ven iemand. En hij had geen ver stand van acteurs. Nul! Nul! Ac teurs waren hinderlijke dingen die in de weg stonden. En hij schreeuwde naar je door de scè ne heen. Pak je das! Doe je das om! Kijk naar links! Kijk naar rechts! Ga zitten! En dat deed je dan keurig. Hij krijste overal doorheen. Ik speelde elke avond. Dus moest ik elke mid dag om drie uur weg om, zeg maar, in Enschede te spelen en dan kwam ik 's nachts weer te rug op de set en dan werd ik in de Noordzee gegooid." Op de publiciteitsfoto voor De vierde man is het heel jongens achtige is verdwenen. De vierde man heeft alles voor Krabbé be tekend. Veel meer dan Soldaat van Oranje is dit de film waar mee hij is doorgebroken in het buitenland. „Je moet onthouden dat in Soldaat van Oranje de fo cus op Rutger lag en bij De vier de man lag die op mij." Krabbé heeft een advies voor de hele jonge generatie die ervan droomt om in zijn internationa- toen had ik geen goede agent." Hij kreeg een tweede kans toen De vierde man een internatio naal succes werd. Hij regisseer de en speelde in 1983 Het dag boek van Anne Frank, maar had al in zijn contract laten opne men dat hij elk moment dat er een internationale film zou langskomen, van het toneel mocht stappen. „Ik vóelde dat le voetsporen te treden. Hij heeft ze allemaal op de bank ge had. ..En ik heb ze allemaal ge zegd: Lieve schat, het heeft hele maal geen zin dat ik je het adres van mijn agent geef. Ga er naar toe en verwacht helemaal niets." „Want je sluit achteraan in een hele, hele lange rij. De enige ma nier om in Hollywood de deur op een kier te krijgen, is door met een succes binnen te ko men, dat op dat moment speelt. Dan moet je er zijn. Met Soldaat is me dat overkomen - maar die Vierde man belangrijk ging worden. Het staat ook in mijn dagboek: 'Dit wordt 'm.' Dat voelde ik aan mijn water." Kippenvel „Nobelprijswinnaar Harold Pin ter heeft mij eigenlijk ontdekt. Hij had De vierde man gezien en hij had tegen de casting agent Susie Figgis gezegd: 'Die jon gen, die moet in Turtle diary', waaxwoor hij het scenario had geschreven. Ik speelde daarin een heel kleine rol, een vieze Hongaar. Ik weet nog goed hoe foto privé-collectie Jeroen Krabbé het kippenvel op mijn armen stond, toen ze mij belde. Het is toch ongehoord dat iemand van zo'n importantie jou kiest. Of ik een agent had in Londen? Nou, nee." „Tien minuten later werd ik ge beld door Jeremy Conway. Wist ik veel wie die mensen waren. Dat dat de belangrijkste agent van Engeland was. Of ik naar Londen kon komen. Ik vervoeg me bij hem, we zitten een uurtje te praten en hij neemt me mee naar een lunch die hij had geor ganiseerd. Daar zat de tóp van de casting directors die in Lon den waren, ook Amerikanen. Ze ven dames die met me wilden babbelen om te horen hoe mijn Engels was. Ik dacht 'het zal wel'. Ik deed een beetje char mant, gaf ze een handje en vloog weer terug. En van al die men sen heb ik werk gehad. Er zat een vrouw bij die me een half jaar later een van de hoofdrol len in de nieuwe James Bond gaf." Een foto van Krabbé met de Bond du jour Timothy Dalton en Bond girl Maryam D'Abo. Krabbé is de bad guy: Generaal Georgi Koskov, de film heette The living daylights (1987). „Ik krijg nog elke dag twee of drie brieven voor handtekeningen en foto's naar aanleiding van de Bond-film. Ik ben onderdeel van een Bond-kwartet en ik ben een vraag bij Trivial Pursuit. Er hangt een foto van me in de kan tine van de Pinewood Studio. Daar hangen alle Bond-schur- ken op een rij. Bond is een gou den stempel in je acteurs-pas poort. Bond is een diamant op mijn cv." En het was zoals je je filmma ken voorstelt. „Zoals je denkt dat Hollywood werkt: in limousi nes, in privévliegtuigen. Je werd voorgesteld aan koningen, kei zers, premiers, iedereen vond het leuk om op de set te komen. Ik kwam in een wereld terecht: ik wist niet eens dat die be stond. We draaiden in de villa van Forbes in Tanger, waar de Matisses aan de muur hingen. Dat ik ooit nog in een huis zou komen waar Matisse aan de mu ren hangt! Ik zakte door mijn knieën. Ik werd voorgesteld aan de Kennedy's in Washington. Op de première in Engeland werd ik voorgesteld aan Charles en Di. Daarna heb ik haar nog vier keer ontmoet. Heel erg leuk. Je komt in een wereld die Bond ook laat zien. Ik liet het me aanleunen. Kijk toch eens wat mij overkomt! Ik lachte me rot. Wat gebeurt mij nu." Diva's Krabbé met de diva's. Hij speel de de echtgenoot van Barbra Streisand in The prince of tides in 1991 en in datzelfde jaar stond hij in Dynasty: the reu nion tegenover Joan Collins. „Zij is een ontzettend leuk mens. Een heel onzekere vrouw. Wat kan ze nou helemaal? Ze heeft één rol. Een draad, meer is het niet. Die rol bouwt ze uit tot een imperium. Helaas sloot ze een verkeerd contract af, want toen ze bij Dynasty begon, had ze geen werk. Ze zat voor tien jaar vast voor een kutbedrag. Maar goed. Ze zorgde wel dat ze de ster werd. We draaiden on der meer in een van de huizen van Elton John, met, ik wil niet overdrijven, wel veertig kamers. Zó'n bespottelijk huis. Ik belde naar huis: 'Raad nou eens waar ik zit. Het is bespottelijk hier.' Ik geniet daar wel van. Ik kijk ertegen aan met de verwonde ring van iemand die dat is over komen. Ik ben helemaal niet bla sé. Helemaal niet." Na veertig jaar lijkt de carrière met zijn terugkeer naar het to neel helemaal rond. Het begon met zijn presentatie van Alle maal theater, de prestigieuze te levisieserie over de geschiedenis van het Nederlandse theater. „Ik kwam zoveel passie en lief de voor het theatervak tegen! En voor de eerste keer in twin tig jaar ging het bij me knagen. En toen werd ik gebeld door dra maturg Carel Alphenaar. Hij vertelde dat ze bezig waren met Amadeus met Marc Marie Huij- bregts. 'En ze willen jou zo graag voor Salieri.' Ik heb ja ge zegd. Veel later realiseerde ik me pas dat ik in 2005 veertig jaar aan het toneel ben. En toen hebben we er een jubileum voor stelling van gemaakt. Het lijkt allemaal heel logisch, maar het zijn allemaal toevalligheden. Al lemaal toevalligheden." Mark Moorman Wie wil er nou nog een kunstwerk van Herman Brood? Is de markt niet verza digd met goedkope zeefdrukjes? In Arnhem is volgende maand een grote Brood-verkoopexposi- tie. Herman Brood had een droom: kunst verkopen via de Weh- kamp-gids. „Herman wilde in elk Nederlands huis hangen", zegt Koos van Dijk, zijn voorma lig manager en beheerder van Broods kunstzinnige nalaten schap. Vier jaar na de dood van Brood lijkt er iets van die droom uit te komen. Herman ligt vanaf deze week bij de Blokker. Je kunt je koffie drinken uit een Brood-ca- puccino-kopje, whisky en long drinks in Brood-glazen serve ren, slapen onder een Brood- dekbedovertrek, zijn kunst be wonderen op speciale Brood-art- prints. Alles goedgekeurd door de erven Brood en van een kwali teitspredikaat voorzien door Coach Art, de firma van Van Dijk. Daarmee is Brood definitief de weg van zijn kunstcollega Cor- neille opgegaan. Diens werk siert ook etiketten, serviesgoed en pennensetjes. En net als van Corneille vind je de zeefdrukjes van Brood op praktisch elke straathoek, in elke posterzaak en cadeau-artikelen winkel, op eBay en marktplaats.nl. Brood is, als je goed kijkt, alom. Knuffeljunky Het komend jaar zal de aan dacht voor werk en leven van Nederlands voormalige knuffel junky nummer 1 alleen nog maar toenemen. In 2006 is het vijf jaar geleden dat Brood een eind aan zijn leven maakte door van het Amsterdamse Hilton te springen. Als hij dat niet had ge daan zou hij volgend jaar zestig zijn geworden. Op zijn verjaar dag, 5 november, gaat een door Jean van der Velde geregisseer de speelfilm over zijn leven in première. En als klapstuk krijgt Brood een overzichtstentoonstel ling in het Groninger Museum. Brood is niet dood, hij leeft voort. In ieder geval in zijn werk. Wie zou denken dat Ne derland langzamerhand wel een beetje Broodmoe is, heeft het mis. „Herman is nog steeds mijn best verkopende kunstenaar", zegt Richard van den Heuvel van Amadeus Art. Zijn bedrijf, waarin Broods zoon Marcel zijn privécollectie van vaders schilderijen en teke ningen heeft ondergebracht, mag zich naast Coach Art offici eel Brood-dealer noemen. Voor 10 en 11 december heeft Van den Heuvel in congrescen trum Papendal bij Arnhem een verkoopexpositie rond Brood be legd, de 'grootste ooit'. Daar kan het publiek, onder de li ve-klanken van Broods begelei dingsband The Wild Romance '250 verschillende werken' van de kunstenaar kopen. Brood maakte tussen 1985 en het jaar van zijn dood ruim 4.500 schilderijen, een onbe kend aantal tekeningen en ber gen grafiek. Veel werk heeft al zijn weg naar de consument ge vonden. Hans Gulpen Tolgend jaar wordt herdacht dat Wolf- I gang Amadeus Mozart 250 jaar geleden erd geboren. Vooruitlopend daarop ver heen onlangs het boek Mozart op reis. De umee van een wonderkind, 1763-1766. et boek bevat de eerste integrale vertaling n de reisbrieven van vader Leopold en Q reconstructie van alle trajecten van de urnee. De grote componist Mozart was in ederland; in Den Haag liet hij zelfs bijna t leven. opold Mozart was niet alleen vader van talentvolle jeugdige musicus Wolfgang nadeus en zijn oudere zus Nannerl, maar rens hun ambitieuze impresario. Daarom ganiseerde hij een grote tournee die zijn inderkinderen buiten Wenen - in est-Europa - roem zou brengen. Geduren de hele tournee stuurde vader Leopold luw reisverslagen naar een vriend in Salz- J. Door die brieven weten we exact waar familie Mozart destijds geweest is. reis begon op 9 juni 1763 in Salzburg. In n reiswagen die Leopold een half jaar eer- rgekocht had in Bratislava, begonnen va- r Leopold 43, moeder Maria Anna (42), innerl (11) en Wolfgang (7) met een be ende van 18 jaar aan hun grote reis door iropa. Het zou een tocht worden van 1270 gen, waarin alles draaide om interessante tmoetingen, concerten aan hoven en in iziekzalen en vooral om geld, een thema t vader Leopold zeer bezighield, enkele Duitse steden, Brussel, Parijs en inden - waar de jonge Wolfgang als clave- list optrad aan diverse hoven en altijd en eral doorging met componeren - volgde iderland. Na de overtocht Dover-Calais het gezin Mozart over de zogenaamde stroute. een zandweg van Antwerpen ar Rotterdam. De afstand van 80 kilome Het gezin Mozart op reis ter vergde 13,5 uur, onder meer door het ge bruik van vier veerponten: over de Mark, het Hollands Diep, de Oude Maas en de Nieuwe Maas. Over de route Rotterdam-Den Haag deed het gezin 5 uur. Via Delftsche Schie, Noox-d- einde, Haagse Poox*t, Hoogvliet anïveerde men bij de stadsherberg aan het Zieken. Het verblijf in NedexJand was vier weken vertraagd door ziekten van Wolfgang en Leopold in Lille. Nederland stond sowieso niet op het programma. Het plan was om via Milaan en Venetië terug naar Wenen te reizen. Vader Leopold had zich laten oveire- den om naar Den Haag te gaan door de vast houdende Hollandse gezant in Londen. Prin ses Carolina van Nassau-Weilburg, zuster van de Prins van Oranje, stadhouder en zoon van Willem IV, wilde dolgraag het bij zondere kind zien. Door deze historische be slissing was Mozart wel in Nederland en niet in Spanje en Italië. Leopold had achteraf geen spijt. Op 19 sep tember 1765 schrijft hij: 'Nu moet ik u eer lijk zeggen dat het me zou hebben gespeten als ik Holland niet had gezien. Immers in al le steden van Europa die ik gezien heb, is het allemaal zo'n beetje hetzelfde. Maar zowel de Hollandse dorpen als steden verschillen volkomen van de overige Europe se. Het zou te ver voeren daar nu uitvoerig op in te gaan. Ik wil volstaan met de opmer king dat de properheid van de Hollandse plaatsen - die in de ogen van velen van ons te overdreven lijkt - mij heel goed bevalt.' Wat ook meegespeeld zal hebben is dat Nan nerl 'brandde van verlangen' om naar Hol land te gaan. Helaas was het lot haar niet goed gezind. Tijdens haar verblijf in Neder land was ze ernstig ziek: keelontsteking, koorts, mogelijk pokken. Later is haar ziek tebeeld omschreven als buiktyfus. Terwijl Nannerl op haar sterfbed ligt in een huurkamer in Den Haag, zit Wolfgang 'zich in de andere kamer met zijn muziek te ver maken'. Het echtpaar Mozart heeft dan al vijf kinderen in het eerste halve levensjaar verloren. Door een onwrikbaar geloof zijn zij nuchter over de naderende dood. Nannerl is nauwelijks genezen als op 15 no vember ook Wolfgang zwaar ziek wordt. Va der Leopold omschrijft het als 'brandende koorts', het was tyfus. 'Zijn toestand werd in vier weken tijd zo erbarmelijk slecht dat hij niet alleen absoluut onherkenbaar was geworden, maar zo vermagex*d was dat er van hem alleen nog maar zijn tere huid en kleine botten over wax-en.' Wolfgang raakte op 1 december in coma door bloedvergifti- ging. Hij lag acht dagen in bed zonder een woord te zeggen. Bij Leopold ovex'heerste opnieuw hoop en gelatenheid: 'Wat God zendt, moeten we aannemen.' Hij weet zelfs de hoge kosten als bron van aanhoudende zorg te relativeren: 'De koekoek moge mijn geld halen, als wij het vege lijf maar red den.' Via zijn vriend laat hij diverse heilige missen lezen in kerken in Wenen. Of dat heeft geholpen, is nooit opgehelderd, maar vast staat dat beide kinderen als door een wonder hun ziekten hebben overleefd. Ook in Nederland worden concerten gege ven. In Amsterdam waren vanwege de vastentijd alle openbare uitvoeringen streng verboden. Toch mocht er een concert gegeven worden 'omdat de verspreiding van deze wonderbaarlijke gaven tot Gods lof dient'. In de Manege aan de Lijnbaans gracht werden uitsluitend instnimentale werken van Wolfgang zelf uitgevoerd. Vanuit Amsterdam gingen de Mozarts terug naar Den Haag voor de feestelijke inhuldi ging als erfstadhouder van prins Willem V op 11 maart 1766. De prins was drie dagen eerder 18 geworden. Op het installatiefeest in paleis Noordeinde speelde Mozart tijdens een groot banket on der meer klaviervariaties op het popxilaire Oi'angistische lied 'Laat ons juichen Batavie ren', later door vader Leopold afgedaan als 'niemendalletjes'. Voor vader Leopold kreeg de installatie nog een extra feestelijk tintje. Hij ontving de vertaling van zijn Violinschu- le in het Nederlands: 'Grondig onderwijs in het behandelen van de viool'. Tijdens de feestelijkheden kreeg hij een exemplaar aan geboden van zijn tien jaar eerder geschre ven lesmethode door boekdrukker Johannes Enschede uit Haarlem. Wolfgang schreef in Nederland zes sonates voor klavier en viool en enkele aria's voor prinses van Nassau-Weilburg. Tijdens het verblijf in Nederland ontmoette de altijd netwerkende Leopold zoveel men sen 'dat hij er niet over schrijft uit angst voor grootspraak'. Het Nederlandse verblijf is al bij al een zware periode geweest voor de familie Mozart. Aan het eind van het be zoek groet Leopold zijn vriend 'namens mijn drie maanden lang in de kamer gevan gen gezeten vrouw en mijn uit den dode op gestane twee kinderen.' Het gezin verlaat Nederland na bijna acht maanden via Haar lem, Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, over de Maas en een zeearm bij Moerdijk naar Antwerpen op 18 april 1766. Terug in Salz burg was Wolfgang bijna 11, met al een im posante carrièi'e achter zich en een nog veel grotere voor zich. Het verblijf in Nederland duurde bijna acht maanden, van begin sep tember 1765 tot eind april 1766. Behalve een uitgebreid reisverslag aan de hand van de brieven van Leopold bevat het boek van Piet Vexwijmeren de gevolgde rou te, alle medische recepten en alle composi ties die Wolfgang tijdens zijn grote tournee componeerde. René van der Velden Piet Verwijmeren: Mozart op reis. De tournee van een wonderkind, 1763-1766 - Uitgeverij Walburg Pers336 blz., 29,50.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 29