Speelfilm vanuit de langzaamste trein ter wereld n gmcierM 75 express BEST OF PZC Wl Thu"V1 ReisJDoeken Gezichten van de wereld Topspots Topspots! zaterdag 26 november 2005 Glacier Express. De naam suggereert een trein die met grote snelheid langs of desnoods dwars door een landschap van uitsluitend gletsjers dendert. Niet waar. De Zwitsers gebruiken niet voor niets de ondertitel: De langzaamste sneltrein ter wereld. door KFFS VAN DEN BERG I Het is een toeristische trein die in het Zwitserse alpengebied pendelt tus sen de bekende toeristen plaatsen St. Moritz in herioosten en Zermatt in het westen. Hij doet er met zijn gemiddelde snelheid van 35 kilometer per uur iets meer dan ze ven uur over. Het traject voert grotendeels door de dalen van de Rhone en de Rijn en je krijgt dan al het moois te zien wat je in het hooggebergte mag verwach ten: dorpjes, snelstromende beken, kloven, piepkleine stationnetjes, cha lets groot en klein, alpenweiden met of zonder koeien, meertjes, bergen natuurlijk, met of zonder eeuwige sneeuw en misschien ook nog een staartje van een gletsjer. Je kan de reis beginnen in St. Moritz of Zermatt. Wij hebben gekozen voor Zermatt, het kleine dorp met de gro te faam en een vanouds trotse en be scheiden bevolking, natuurmensen die 'het weer in de wolken kunnen le- Pittige berglucht We besloten bovendien een dag eer der te komen om alvast in de juiste stemming te geraken. Het blijkt een schot in de roos. Op het stationsplein (je komt aan per trein, auto's zijn hier taboe) ruik je het meteen: hier geen uitlaatgassen maar onvervalste pittige berglucht. Het feest is helemaal compleet als we op deze extra dag met het treintje van de Gomergratbahn de Alpen tege moet gaan. Het vertrekt van het sta tion, slaat direct rechtsaf en begint aan een moeizame klim van een half uur naar het uitzichtplateau op 3089 meter hoogte. Daar staan we adem loos temidden van het machtige de corvan een dertigtal 'vierduizenders' en wat hebben we geluk met het weer. De staalblauwe hemel en de be sneeuwde bergketens met de niet te missen Matterhorn zijn een betove rend schouwspel: dit kan zó in een brochure. De Matterhorn, die majestueuze Mat terhorn, miljoenen jaren geleden ont- DIJ/tc 4^" %Zürich Biel# Zu9:« •Lausanne X furk Montreux pasjT staan, werd het symbool van het klei ne dorp aan zijn voeten. Merkwaardi gerwijs heeft de berg zelfs een hoofd rol gespeeld in de autovrije status van Zermatt. Gids Amadé Perrig weet er alles van. We boren bij hem een mooie bron van verhalen aan. Hij vertelt over de fantastische belevenissen van Edward Whymper, een jonge Engels man die als eerste de Matterhorn wil de beklimmen. Hadden de Zwitsers dat zelf nooit eens ge probeerd? 'Nee, de relatie van inwo ners met het hooggebergte was er een van angst en bijgeloof, ze gingen niet hoger dan nodig was voor het vee in de zomer. Ze beschouwden de hoge bergen als heilig.' 'Het ging zo ver dat zelfs later op de grafstenen van omgekomen klim mers de naam Matterhorn niet ver meld werd. Maar heilig of niet, Edward wilde naar boven en begon in 1865 de klim met nog zes anderen. Vlak onder de top was zijn drang om als eerste boven te komen zo groot dat hij het touw doorsneed en alleen verder klom. Op de terugweg bleek het reservetouw te dun voor zeven man, het brak en vier leden van de groep stortten naar beneden. Die he le gebeurtenis met dat drama baarde zoveel opzien in het buitenland en St. Mor it? J '930 - 20tf> St. Moritz Davos - Zermatt De Glacier een klassieker onder de beroemde treinreizen. Door het Zwitserse landschap per trein. Foto's Kees van den E speciaal in Engeland dat de mensen nieuwsgierig naar Zermatt kwamen kijken.' 'Het toerisme kwam op gang, maar dat kon in die tijd - negentiende eeuw - alleen nog maar per trein. Door allerlei problemen daarna is er nooit een behoorlijke verkeersweg naar Zermatt aangelegd en nu kun je met je auto alleen tot het naburige Tasch komen en de laatste vijf kilo meter per trein of taxi.' Perrig kijkt vergenoegd in het rond en vindt het allemaal prima, het geeft zijn dorp de unieke status waar toeristen uit de hele wereld op afkomen. Klassieker De volgende dag wordt dan de dag van de Glacier Express, een klassie ker onder de beroemde treinreizen. 'Kom precies om 8 uur 48, want er wordt niet op je gewacht.' Het klopt, precies op de seconde zet de lang zaamste sneltrein ter wereld zich in beweging. We hebben comfortabele plaatsen in de panoramawagen. De le vende cinemascopefilm achter de ra men kan beginnen. Alles uit de brochures schuift aan ons voorbij: groen beboste hellingen, de snelstromende zijrivier van de Rhone in zijn nog jeugdige stadium met de honderdenjaren oude bruggen, be sneeuwde toppen in de verte, alpen weiden, oude Wallische huizen, poes voor het raam, chalet Elfriede, Schrei- nerei und Zimmerei, Hotel Alpen- bliclc (ook hier), af en toe een zicht van 1,20 meter in het halfduister van een tunnel, dan weer boomgaarden met seringen en een akker met een groepje mensen. Die hebben op ons gewacht, op de in drukwekkende rode locomotief en de wagons met het embleem 75 jaar Glacier Express. Unieke happening, we worden druk gefotografeerd. Daarna keer op lceer, op punten waar de trein het mooist in zicht komt in het landschap hebben de spotters zich al opgesteld. Ze fotograferen als bezetenen en zwaaien ons na. Plotseling gaat er een schok door de trein en begint het onder ons te rate len. Er gaat toch niet iets mis met dit on verwoestbare materiaal? Nee, Hans van Lith, medereiziger en allesweter over het spoor waar ook ter wereld: 'Dat geratel komt van de tandwielen NATIONAL GEOGRAPHIC die ingrijpen in de tandradbaan. We zijn zojuist een bord met een A gepas seerd, de A van Anfang. Door de grote helling zouden de wielen gaan slip pen. Dadelijk komt een bord E voor bij, dat is het eind van het tandradge- deelte'. Diepste dal Het eerste stuk tot Brig is een makkie voor de loc; we dalen ongeveer 1000 meter door het diepste dal in het land. Brig heeft een merkwaardig sta tion. Daar stopt de nationale SBB/CFF/FFS bij het hoofdgebouw, ter wijl de Glacier Express op een kopsta- tion terechtkomt tussen twee per rons op het stationsplein. Het is best gezellig zo midden op straat. Voort naar het oosten stijgen we weer, duiken de meer dan 15 kilome ter lange Furlca-Basistunnel in en via Andermatt komen we op het hoogste punt van de reis op 2033 meter over de Oberalppas. Prachtige uitzichten hier over de bergen, dalen, dorpjes, de bergmeren en de toppen met eeu wige sneeuw. De vensters van het pa noramarijtuig - het zijn eigenlijk eta lageruiten - zie je eigenlijk niet. Deze paradox is te danken aan de onuitwis bare schoonmaakdrift van de Zwit sers die hun treinen in een conditie houden of ze zo uit de fabriek ko men. Ze zijn daarmee een metafoor van dit land in al zijn verschijningsvormen. Een en ander werd ooit kort en bon dig samengevat in de mooiste slagzin die ik hoorde over het Zwitserse toe risme: Kies keurig - Kies Zwitserland. Na het traject door de spectaculaire Rheinschlucht ter hoogte van Fhms, ook wel de Zwitserse Grand Canyon genoemd, komt aan het eind van de reis de apotheose als we het in 1902 gebouwde Landwasserviadukt nade ren. Het wordt spannend als de trein vaart mindert en het opvallende bouwwerk in zicht komt, de beroem de brug die op 65 meter hoge poten in een diepe kloof staat. Dat unieke schouwspel moet natuurlijk door ie dereen gefotografeerd worden. Omdat de brug een flauwe bocht maakt kun je trein en brug in volle lengte overzien. Er hangen.dan ook talloze hoofden met; (.camera's aan één kant uit de ramen om dé foto van de reis te maken. De tandradbaan In stijl per trein naar Zwitserland: 's Nachts: CityNightLme naar Zurich, vertrek 20.05 uur. Overdag: 6 verbindingen Amsterdam-Basel: IX direct, vertrek 08.05 uur, 3X met 1 overstap in Keulen en 2X met 2 overstappen in Keulen en Mannheim. Reistijd: Ongeveer 6.45 uur In Basel directe verbinding met heel Zwitserland www.nsintemationaal.nl www.sbb.ch In Zwitserland kan met de Swiss Pass onbeperkt gereisd worden op het hele trein-, bus- en bootnet van het Swiss Travel System, de trams in de meeste steden en be langrijk: ook op de Glacier Express (met verplichte zitplaatsreservering 9-17 Zwitser se Franc, afhankelijk van seizoen). Informatie in Nederland: Zwitserland Toerisme Postbus 75387 1070 AJ Amsterdam, tel: 00800 100 200 30 (gratis) Internet www.MySwitserland.com In Zwitserland: www.qlacierexpress.ch,www.sbb.ch/sts,www.zermatt.ch Kleine hotels De internetsite Weelcendjeweg.nl van B heeft een zekere faam opgebouwd onder sen die zonder daarvoor de luie stoel te verk ten een korte vakanties willen boeken. Dep& pulariteit van het initiatief smaakte naarm« en dus kreeg de site broertjes en zusjes, a Nachtjeweg.nl en Bungalows.nl. Recent volg^ nieuwe gezinsuitbreiding: de site Hotelletje.j] zag het levenslicht. Op Hotelletje.nl worden kleinere hotels aangeboden die zich onder scheiden door sfeer en persoonlijke services gen een redelijke prijs. Het aanbod op de site varieert van knusse familiehotels tot luxe]®, teelhotels, overwegend in eigen land, maar ook in België, Duitsland en Frankrijk. Lijndienst ArkeFly op Aruba De eigen luchtvaartmaatschappij van tourop-, rator TUI, ArkeFly, is van start gegaan met«5 lijndienst op Aruba. Twee keer per week, oj maandag en vrijdag, wordt van Amsterdam naar Aruba en terug gevlogen, als onderdeel van de driehoeksvlucht met Curasao. ArkeFly claimt de goedkoopste te zijn op de route en staat zijn passagiers bovendien toe meerb; ge mee te nemen dan andere airlines: 25 ld in de economy class, 35 ldlo in de comfort class en 45 kilo voor business classpassagieis, Goedkoop naar Gothenburg Goedkoop vliegen naar Gothenburg. Dat kan vanaf 30 maart volgend jaar. Dan gaat de Zweedse low-cost vliegtuigmaatschappij FlyM dagelijks van Amsterdam naar Gothenburg0 terug vliegen. Gothenburg is met 500.000 inwi ners de tweede stad van Zweden. De vlucht 0 naar toe duurt iets minder dan anderhalfuur, Tsjechië populaire skibestemming De ANWB verwacht dat komende winter ongj veer 1,1 miljoen Nederlanders op wintersport vakantie zullen gaan. Deze groep is massaal oj zoek naar goedkopere alternatieven voorde traditionele winter sportlanden, zo conclu deert de bond op grond van het gegeven datöi populariteit van Tsjechië erg snel stijgt. Het lijkt niet onwaarschijnlijk dat dit land Duits land gaat verdringen uit de top-vier van skibe stemmingen. Onbedreigd nummer één is nog steeds Oosten rijk (48 procent), op afstand gevolgd door Frankrijk (22 procent) en Zwitserland (7 pro cent). Bijna 80% van de wintersporters is van plan met de auto naar de sneeuw te reizen. Tién procent kiest voor de bus. Goed voorbereid naar sneeuw De tijd van skiën en snowboarden nadert. Tij ook om aan de voorbereidingen te denken en dus haalt de Nederlandse Ski Vereniging (NS- kiV) weer de succesvolle website www.klaar- voordaar.nl uit de kast. Een informatieve site waar door middel van korte tests en tips ieder een zijn eigen conclusie kan trekken of je er klaar voor bent. Volgens de skivereniging schiet de voorberei ding er vaak bij in. Ten onrechte, wantje li chaam doet die ene week toch dingen waar het normaal niet aan toekomt en bovendien gelden op de pistes spelregels die lang niet ie dereen blijkt te kennen. Daarom spelen d tien tips voor een goede voorbereiding en de testen de hoofdrol van de site. Het gaat hierbij om bekende en minder bekende zaken. Zoals het belang van goed materiaal, voorbereiding in Nederland en ter plekke, veiligheid op en rond de piste, het dragen van een zonnebril01 het belang van veel drinken op grote hoogte, Kaartjes voor Wimbledon Het duurt nog meer dan een halfjaar, maar tennisliefhebbers moeten er snel bij zijn om kaartjes voor Wimbledon in de wacht te sle pen. Gewoon een kaartje aan de kassa kopen is schier onmogelijk, dus zijn de fans overwe gend aangewezen op reisorganisaties die en treebewijzen voor het grootste Grand Slam-ten nistoemooi ter wereld in het groot hebben in gekocht. Een daarvan is Keith Prowse in Am sterdam, die zojuist op de markt is gekomen met zijn nieuwe arrangementen voor het toer nooi dat in 2006 van maandag 26 juni tot en met zaterdag 8 juli wordt gespeeld. De Wimble donarrangementen zijn er vanaf 276 euro. Wie echt het beste van het beste wil hebben kan vast gaan sparen voor het superdeluxe Fina le-arrangement dat 5479 euro kost. Meer informatie: tel. 020 - 201 52 42, e-mail: amsterdam@keithprowse.com. Pakjesavond nadert en boeken in geschenkpapier doen het altijd goed. En de gever kan het zo duur maken als zijn of haar beurs dat toelaat. Diegene die iets meer te besteden heeft, zou eens moeten kijken naar 'Best of National Geographic, ge zichten van de wereld'. Een luxe en zeer fraaie uitgave, samengesteld op basis van het fotoarchief van Na tional Geographic. Het is een reis om de wereld, maar dan gebaseerd op gezichten. 280 Portretten van gewone en minder gewone mensen in hun eigen om geving staan erin en geven op deze manier een mooi en fascinerend beeld van 100 jaar homo sapiens op onze planeet. Werk van tal van beroemde foto grafen zijn gebundeld en alleen dat al maakt aanschaf het overwegen waard. Zijn de meeste foto's op zich al lenap, de combinatie die de eindredactie ervan gemaakt heeft, maakt het nog mooier, bizar soms. Wat te denken van die gemaskerde man, uitrustend van het Veneti- aans carnaval naast die geheel met NATIONAL GEOGRAPHIC modder ingesmeerde kleine man uit Nieuw-Guinea, die een boze geest moet uitbeelden. Een prachtig boek. Wel jammer dat de index ontbreekt. Zoeken op naam, onderwerp of land is helaas niet mogelijk. 'Best of National Geographic, gezich ten van de wereld'. Luxe uitgave van Si rene, 504 blz., »39,95euro, ISBN 90-8537-02-80, www.sirene.nl Ander 'weggevertje' - de helft goedko per dan Geographic - is 'Topspots, 250 reistips en wereldtrips'. Eerlijk gezegd hebben wij het nooit zo op 'tops' en 'tips'. Niet zelden een ratjetoe van alles en niks, geen vis, geen vlees. Nogal per soonsgebonden bovendien en smaken verschillen. Auteurs Mieke Bosman en Hansmaar ten Tromp, (oud-)reisjournalisten, ge ven dat ook toe. Zij kozen voor originaliteit als leidraad en legden zich vervolgens de beper king op per onderwerp niet meer dan tien plekken of tips te noemen. 'Dat dwong ons tot eigenwijze keuzes'. Al hoewel, de Nederlandse dierentuinen aantippend, worden ze allemaal ge noemd Onderverdeeld in 25 thema's, als duik- stekken, filmlocaties, godshuizen, mu- zieksteden, slagvelden en watervallen slingeren zij ons lukraak over de aard bol. Er zitten natuurlijk erg leuke en verrassende tips bij, maar ook obligate. Dat geldt met name ook voor de geogra fische positie van de spots: van dichtbij tot ver weg. De auteurs hopen dat het gidsje een inspiratiebron is voor 'vakan tieplanners en leunstoeltoeristen'. Daar zit 'm een beetje de kneep, want - dat is meestal het nadeel van dergelijke opsommingsboekjes - je vakantie op zo'n 'ratjetoe' plannen wordt lastig. Blijven de leunstoeltoeristen over. Geen idee wie dat zijn, maar het lijkt ons niet zo bevredigend als datje enige doelgroep is. 'Topspots, 250 reistips wereldtrips', door Mieke Bosman en Hansmaarten Tromp. Uit gave van Mo' Media, 218 blz., *14,95,ISBN 90-5767-190-5, www.momedia.nlL GERARD CHEL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 40