Nu staan mijn gerechten vast >ZC Indiase wijn klaar om Europese markt te veroveren Kookboek van Sergio Rijstchips Pannentijd Feestkoken Gemaksjus Ragoutbrood foto Peter Nicolai zaterdag 26 november 2005 lm Sergio Herman: „Het is een droom om ooit iets in Barcelona te beginnen." Het antwoord op de vraag hoe het met hem gaat is voorspelbaar. Druk, druk, druk, topkok Sergio Herman (35) van tweesterrenrestaurant Oud Sluis in Sluis heeft het ontzettend druk. Na tuurlijk met zijn kookkun sten, maar deze dagen ook met tal van journalisten uit binnen- en buitenland. Is het niet vanwege de nieuwe uitverkiezing door Lekker tot beste eetgele genheid in Nederland, dan wel voor een verhaal over de uitgave van zijn tweede kookboek, met de simpele titel Sergio. composition Na het vijf jaar geleden uit gegeven Smaken uit Sluis legden auteur Pieter van Dove- ren en culinair topfotograaf To ny Le Due de verder ontwikkel de kookkunsten van smaakgoo- chelaar Herman opnieuw vast. Niet meer in een doorsnee kook- testament, maar in iets exclu siefs, iets unieks. En dus allesbe halve in een boek voor een breed publiek; de gemiddelde huisvrouw kan er ongetwijfeld in de keuken niet makkelijk mee uit de voeten. Nee, Sergio is een tijdsdocument, dat laat zien wat de Sluisenaar in 2005 in zijn mars heeft. En mede daar door is het ook een prima hand leiding voor aanstormend ta lent. „We wilden een vervolg op het eerste boek, omdat ik in de voorbije jaren zoveel nieuwe ge rechten heb gemaakt. Die din gen wilde ik vastleggen, ook om dat er al zoveel gekopieerd wordt. Nu staan deze gerechten vast, ze zijn 'mijn ding'. Dat neemt niet weg dat koken ook een gevoelskwestie blijft. Je hebt recepten nodig, maar het maken van een saus of het in de oven steken van vis heeft echt met gevoel te maken", vertelt Herman. Driehoeken en een staafje met Hermans favoriete kruidenmix in een chique witte box, te koop voor 125 euro, geven een indruk hoe de perfectionistische chaoóf Herman dagelijks zo minitueus mogelijk te werk gaat. In het deel Sergio Handleiding, dat is geplastificeerd zodat eventuele etensresten na het koken makke lijk kunnen worden verwijderd, geeft hij recepten prijs. Sergio Catalogue bevat foto's van zijn gerechten. „Daarbij heb ik ge probeerd zijn werk zoveel moge lijk als een schilderij in te vul len. Kunst? Nee, vind ik niet. Wij hebben allebei ons am bacht, waarmee we elkaar goed aanvullen", zegt Le Due. Het deel Sergio Portret geeft met zwart-wit.foto's en tal van opvallende uitspraken een beeld van het leven van de kok. Voor dat Herman zichzelf voorstelt met een simpel 'Hoi, ik ben Ser gio Herman, 35 jaar oud en eige naar en chef-kok van restaurant Oud Sluis in Sluis', richt hij zich in het voorwoord met een loftuiting tot zijn dochter Moon. Toen Herman die liefkozing aan het papier toevertrouwde, was het meisje nog niet geboren. Af gelopen zondag zag zij het le venslicht en zorgde onbewust meteen voor een bijzondere ge beurtenis: voor het eerst in vijf tien jaar liet Herman zijn do mein, de keuken, ongemoeid, ter wijl het restaurant gewoon was geopend. Stijl De titel Sergio is overigens geen blijk van gebrek aan creativi teit, maar een bewuste keuze. Herman: „Het gaat om mijn stijl, mijn keuken. Bovendien zeggen veel mensen 'kom, we gaan bij Sergio eten', in plaats van bij Oud Sluis." En in het geval van Zeeuwen is het zelfs meer dan eens 'bie onze Sergio, uut Sluus'. Zeeland is trots op de kunsten van Her man, zeker als er net weer eens een uitverkiezing heeft plaatsge vonden. Zijn opmerking in het boek dat hij geen band heeft met Sluis, is in dat licht mis schien wat wrang. „Maar het is gewoon zo. Ik heb wel een band met Zeeland, maar niet met Sluis", licht hij toe. „Ik werk hier alleen, daar blijft het bij. Ik kom 's morgens naar het restau rant, ga 's nachts weer naar huis en dat was het. Wat moet ik hier verder nog doen? Ik ben meer een stadsmens, daar leeft het veel meer. Neem Barcelona, Hermans favo riete stad. „Het is een droom om daar ooit iets te beginnen. Daar heb je alles voor handen wat no dig is. Mooi weer, een gemoede lijke sfeer, kunst, mode... Maar ik ben ook niet zo wispelturig dat ik nu meteen met al mijn potten en pannen opzout. Zeker is wel dat ik dit niet tot mijn vijf tigste blijf doen. Over vijf jaar ben ik veertig, dan maak ik de balans op." Raymond de Frel Sergio Herman, Tony Le Due en Pieter van Doveren, Sergio. Uit geverij Homarus. Verkrijgbaar in Nederlands en Engels, 125 eu ro, ISBN 9077695354. en een Zinfadel geproduceerd. Met de komst van een derde wijngaard komt de capaciteit op 1,75 miljoen liter per jaar. De wijnmakers organiseren wijntrips en oogstfestivals voor de lokale bevolking. Maar de wijnconsumptie blijft op een laag peil. Men is huiverig de re gelgeving verder te verlichten. In India wordt het drinken van alcohol nog vaak afgekeurd en wordt wijn nog gezien als een luxeproduct. Door de hoge belas tingen en het verbod op de ver koop van wijn in warenhuizen en bij groenteboeren in de mees te steden, wordt de prijs voor een fles wijn opgestuwd. Drie kwart van de lokale wijn wordt verkocht voor tussen de 3,20 en 10,40 euro per fles, vaak te duur voor de lokale bevolking. Maar de wijnproducenten probe ren ook de minder welvarende burgers voor hun product te por ren. Wijnen worden naar dor pen vernoemd, dorpsbewoners krijgen een rondleiding door de wijngaarden en Indage heeft een wijn gelanceerd voor 1,50 euro de fles. „Om groei te be werkstelligen moet je van wijn een betaalbaar en makkelijk ver krijgbaar product maken", al dus de directeur van Indage. Zijn bedrijf startte twintig jaar geleden met de productie van mousserende wijnen en onder het Chateau Indage label wordt tegenwoordig zo'n kwart van de oogst geëxporteerd. Rina Chandran India, bekend om zijn thee soorten en specerijen, wil nu ook met wijn de Europese en Amerikaanse markt veroveren. Door de stijgende welvaart en minder strikte wetgeving grijpt de bevolking steeds vaker naar een glas lokale rode wijn. Loka le bedrijven en buitenlandse fir ma's willen er nu de westerse wereld warm voor maken. Per jaar worden er momenteel zo'n vijf miljoen flessen Indiase wijn verhandeld, wat neerkomt op een fles per tweehonderd In diërs. Maar de verkoop neemt jaarlijks toe met zo'n vijfentwin tig a dertig procent; bijna drie keer zo snel als bier, whisky of rum. „De consument is aan het veran deren", zegt Rajeev Samant, di recteur van Wijngaard Sula in Nashik. „Men beschouwt wijn als het beschaafde en gezondere alternatief voor sterke drank. Het wordt voor vrouwen en jon geren een door de maatschappij geaccepteerde drank." En dat is belangrijk in een land waar meer dan de helft van de ruim een miljard tellende bevolking jonger is dan vijfentwintig. Vijftien jaar lang heeft Kapil Grover zich ingezet om de India se consument aan de wijn te krijgen. Dat zijn La Reserve in het laatste nummer van het wijnblad Decanter uitgeroepen werd tot beste rode wijn uit de Nieuwe Wereld, is de kroon op zijn werk. „Dit heeft Indiase wijn op de wereldkaart gezet", aldus Grover, wiens vader in Indiase wijnboeren staan te trappelen om hun product in Europa aan de man te brengen. foto GPD Merlot of Pinot Noir te produce ren. Maar we zijn nu bezig met de creatie van een typisch Indi aas merk, dat zich zal onder scheiden van andere wijnen uit de Nieuwe Wereld." Wijngaard Sula, in 2000 opge zet, heeft nu honderdtwintig hectare wijnranken en rekent dit jaar op een omzet van ruim een miljoen flessen wijn. Er wordt onder meer een mousse rende wijn, Chenin Blanc, Ca bernet Shiraz, Sauvignon Blanc 1988 de eerste geïmporteerde Franse wijnranken plantte op acht hectare grond in de heu vels van Nandi ten noorden van Bangalore. Nu is de wijngaard ruim tien keer zo groot en wordt er Cabernet Sauvignon, Shiraz, Clairette en Sauvignon Blanc geproduceerd. India kent een eeuwenlange wijngeschiedenis. De Mongool se koningen waren verzot op wijn en door de Britten geprodu ceerde wijnen waren destijds erg in zwang. Voordat in 2002 buitenlandse wijnen de Indiase markt overspoelden, waren de lokale, fruitige wijnen populair. Omdat sinds 2001 in de provin cie Maharashtra de accijns op wijn is opgeheven en de omzet belasting verlaagd, is de vraag naar wijn explosief toegeno men. In Nashik en Pune - geschikt vanwege het wat koelere doch zonnige klimaat - zijn nu ruim twintig wijngaarden gevestigd. „Het is een erg winstgevende in dustrie geworden. Maar toen we in 1999 begonnen met de ex port, waren de Indiase restau ranthouders in Engeland nog ontzettend huiverig", aldus Grover. Internationale wijnexperts me nen dat de tijd nu rijp is om de consument te laten wennen aan de combinatie van Aziatische gerechten met de fruitige, volle Indiase wijnen. „Het is onmoge lijk in India een Chardonnay, Lekker voor de komende feest dagen: zoutjes waar je minder dik van wordt. Hoewel dat na tuurlijk vooral afhangt van hoe veel je er eet. Hoe dan ook, Nam Chow Delites heet het nieuwste rijstzoutje van de firma Food- link. Het zijn rijstchips, die niet worden gefrituurd maar geroos terd, en dus beduidend minder vet bevatten, zo'n tachtig pro cent minder. En wat rest is ook nog eens onverzadigd, meldt Foodlink. De rijstchips zijn er in de smaken Sweet thai chili, Sour cream onion en Mild pep per garlic. Ze worden ver kocht in zakjes van 50 gram voor 99 cent. Het is pannentijd. De feestda gen inspireren tal van fabrikan ten tot nieuwe vondsten. Blijk baar zijn er toch mensen die een pan zo weten te verpakken dat hij past in de zak van sinter klaas en onder de kerstboom. Gelukkig maar, vindt de firma Van Kempen&Begeer, die de Gastronomie introduceert. Een pannenlijn 'voor de ambitieuze thuiskok'. De pannen zijn ge maakt van tri-ply, dat wil zeg gen twee lagen staal met daar tussen aluminium. Het voordeel schijnt een zeer snelle opwar ming te zijn, die zich overal even snel voltrekt, zodat de pan op elke plek even warm wordt. Voor sauspannen wordt een ko peren buitenlaag geadviseerd, die nog net even beter schijnt te werken. Een steelpan van koper (16 cm) is er voor 79 euro, een roestvrijstalen kookpan (24 cm) kost 109 euro. Informatie: www.kempen-begeer.nl. Hoe kom je al thuiskokend de maand december door? Wie even geen inspiratie heeft, kan zijn hart ophalen aan 'De smaak van december' van Albert Heijn. Vanaf het moment dat de schoen wordt gezet tot Drieko ningen (6 januari), de super marktketen heeft voor elk mo ment wel een gerecht voor han den. Zo staat voor Nieuwjaars dag de anti-kater brunch op het programma, voor kerstavond een makkelijk te maken souper en voor sinterklaasavond heuse bisschopswijn. En er zijn kerst diners in alle soorten en maten, vegetarisch, modern, klassiek, of vermomd als hapjes. Tussen door wordt de lezer er aan herin nerd hoe het ooit begonnen is, die behoefte aan feesten, eten en drinken met kerst en Oud en Nieuw. Net als voor de feestda gen zelf geldt voor het boek: met mate tot je nemen. Ook buiten de keuken is het mooi, en sommi ge gerechten vragen dagen voor bereiding. 'De smaak van decem ber' kost 9,99 euro. Gemak dient de mens, en dat dat ten koste gaat van de smaak nemen we maar even voor lief. Want natuurlijk is zelfgemaakte vleesjus lekkerder dan jus uit een potje of zakje. Maar soms maak je helemaal geen vlees. Re- mia brengt met het oog op de Hollandse hap een jus op de markt die na drie minuten in de magnetron direct over de zuur kool- of andijviestamppot kan worden gegoten. De jus is er in twee soorten, met en zonder uitjes. De prijs is 1,19 euro. De schenkjus is vanaf de eerste week van december verkrijg baar. De Van Dobbenkroket is een be grip, maar dat is de Zaanse fa brikant nog niet voldoende. Ne derland moet nu ook aan het ra goutbroodje. Een bladerdeeg broodje van roomboter, gevuld met rundvleesragout. En die laatste is van hetzelfde recept als van de kroketten en bitter ballen die sinds 1945 onder de naam Van Dobben worden ver kocht. De broodjes zijn voorlo pig alleen verkrijgbaar bij lunchrooms en bakkers. Daar kost het broodje ergens tussen de 1,50 en 2,20 euro. Als het een succes wordt, volgen ook de su- permarktschappen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 35