Jonge Zeeuwse kunstgarde slaat op de trom Ex-gevangenisdirecteur Van Huët voelt zich verradei PZC zaterdag 26 november 2005 Ze noemen zich de Zeeuwse Nieuwe. Dertien veelal jon ge, professionele kunstenaars uit de provincie hebben de afgelo pen twee maanden intensief sa mengewerkt. De onderlinge uit wisselingen hebben soms verras sende resultaten opgeleverd, te zien op de eindexpositie die van daag in Goes wordt geopend. Het ziet ernaar uit dat het tijdelijke collectief een meer permanent vervolg krijgt. Het schoolse heeft het veld ge ruimd voor het creatieve. Het pand aan de J.P. Coenstraat in Goes dat tot vorig jaar een vestiging was van het Regionaal Opleidingen Cen trum Zeeland, is nu een artistieke ont moetingsplaats. Buiten, op het plein, staan een aanhangwagen en wat ta fels die hun langste tijd hebben ge had. Een roestige kruiwagen is tegen de gevel gestald. 'Gebouw 5', staat er nog als ROC-reliek bij de deur. Binnen zetelt de kunst. Een machtige aula omarmt de bezoeker en biedt, links en rechts en dankzij de galerij ook boven, uitzicht op de vroegere lo kalen. Het zijn imposante ruimtes, met hoge ramen die het licht alle ruim te gunnen - ideale ateliers voor kunste naars. Waar voorheen onderwijs werd gegeven, wijden zij zich nu aan de ar tistieke zelfs'tudie. Het gebouw is sinds een jaar in ge bruik bij de Goese kunststichting G2A en vormt nu ook het hart van de Zeeuwse Nieuwe. Het is bovendien de plaats waar de afsluitende tentoonstel ling wordt gehouden. Coen Wieman van G2A, tevens een Zeeuwse Nieu we, wit als voorbereiding nog enkele muren. Op de bar ligt een things to do-lijst, voor de laatste dagen tot de opening. Denz de Kroon, ook van zowel G2A als Zeeuwse Nieuwe, loopt wat rond. Hij heeft zijn bijdrage aan de exposi tie gereed. Al vaker was Groei der ele menten te zien, een reeks staande blok ken in verschillende kleuren en hoog ten. Ze vormen een beeldbepalend ele ment in de aula. Aan de muur hangt nieuw werk, onder meer een figuur op gebouwd uit vierkante plaatjes. „Die spanning van geometrische en organi sche vormen vind ik heel interessant." De Kroon is zeer te spreken over de sa menwerking met andere Zeeuwse kun stenaars. „Het werkt heel inspirerend en stimulerend. Je merkt dat je veel kunt leren van anderen. Iedereen is weliswaar op zijn eigen manier bezig, maar allemaal hebben ze een enorme drive. Daardoor gebeurt er ook wat als je dat samenvoegt. Iedereen vult elkaar goed aan en er ontstaan nieuwe dingen." Hij wijst op de bijzondere keramiek van Liesbeth Minderhoud. „Het is totaal anders dan wat ik maak, maar daarom voor mij juist heel interessant." Zeeuwse Nieuwe is een initiatief van CBK Zeeland, voluit het Centrum voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Architectuur. „Het idee is al zo'n drie jaar geleden ontstaan, vanuit de gedachte: wie zijn nu de jonge kunste naars in deze provincie?", zegt direc teur Kathrin Ginsberg. In de zomer van 2003 hield het cen trum een zomeratelier met de jonge kunstenaar Michiel Paalvast, in com binatie met Gust Romijn. Daaruit kwam weer een workshop met Kees de Valk voort, waarvoor jonge kunste naars werden uitgenodigd. Sindsdien heeft Ginsberg geprobeerd regelmatig ontmoetingen tot stand te brengen tussen de jonge kunstgarde in Zeeland. Het idee erachter is vooral Van links naar rechts: Liesbeth Labeur (Sela), Denz de Kroon, Michiel Paalvast, Janneke Rottier, Bianca Runge, Nanda Runge, Coen Wieman, Machteld van der Wijst, Ollo Feenstra, Ellen de Boer (achtergrond) en Danny van Rijt. Liesbeth Minderhoud en Caroline Passenier ontbreken op de opname. foto Willem Mieras De Zeeuwse Nieuwe zijn: Bianca Runge (1967) uit Veere, Caroline Pas senier (1970) uit Middelburg, Coen Wieman (1976) uit Goes, Danny van Rijt (1963) uit Geersdijk, Denz de Kroon (1973) uit Goes, El len de Boer (1980) uit Goes, Janneke Rottier (1949) uit Goes, Liesbeth Labeur/Sela (1975) uit Middelburg, Liesbeth Minderhoud (1975) uit Domburg, Machteld van der Wijst (1974) uit Westkapelle, Michiel Paalvast (1976) uit Veere, Nanda Runge (1970) uit Middelburg en Ollo Feenstra (1959) uit Veere. hen meer onder de aandacht te bren gen, te laten zien wat voor talent in ei gen omgeving actief is. Daarnaast is het doel kunstenaars ervaringen te la ten uitwisselen, ook op praktisch ge bied. „Ze zijn allemaal heel integer met hun werk bezig en willen er ook mee verder", zegt Ginsberg. „Dan moet je ook weten hoe je allerlei pro blemen oplost en hoe je aandacht krijgt voor je werk." Collectieven Een concrete uitvoering liet echter op zich wachten. Beeldend kunstenaar Bianca Runge uit Veere bedacht uit eindelijk het concept zoals dat nu wordt uitgevoerd, onder de naam Zeeuwse Nieuwe. Er werd een groep van dertien professionele en overwe gend jonge kunstenaars samengesteld, met als verbindende factor dat ze alle maal betrokken zijn bij andere, kleine re collectieven: G2A in Goes, Kipvis in Middelburg (voorheen in Sirit Lau rens), Kunstplein Veere en Galerie Pop in Domburg. Behalve dat een gezamenlijke tentoon stelling is voorbereid, is er ook een ex positie in De Drukkerij in Middelburg geregeld, hebben de kunstenaars zich gepresenteerd op bedrijvenbeurs Con- tacta in Goes, hebben twee van hen (Machteld van der Wijst en Liesbeth Labeur) een fraaie catalogus gemaakt van het werk van de Zeeuwse Nieuwe en heeft Bianca Runge korte, opmerke lijke videofilms gemaakt van de ate liers van elke kunstenaar. Deze wer den de afgelopen dagen herhaaldelijk vertoond bij Omroep Zeeland. Zo gaan ze op allerlei manieren de boer op met hun werk, met het etiket Zeeuwse Nieuwe als slim doordacht marketinginstrument. „Om als kunste naar te overleven, móet je wel naar buiten treden", zegt Bianca Runge. „Het is van levensbelang dat je wordt gezien. Je moet blijven knokken om te proberen opdrachten binnen te halen, want het komt niet vanzelf op je af. Als groep heb je een veel groter bereik dan als individu. Je moet daar ook in groeien. De Contacta was in dat op zicht heel spannend. Uiteindelijk was iedereen tevreden over het resultaat. Er zijn veel contacten gegroeid." Het complex tegenover het G2A-pand, de vroegere kappers- school, is sinds kort in gebruik als ate lierruimte, als alternatief voor het af te breken schoolgebouw in de Toma- testraat. Ellen de Boer, de jongste Zeeuwse Nieuwe, is er ook neergestre ken en bereidt haar aandeel in de ex positie voor. Het is een verzameling honingraatvormige schilderijen met afbeeldingen van handen, die ze hori zontaal - op de grond - presenteert. „Ik heb in Breda op de academie geze ten, maar heb besloten om terug naar Goes te komen. Daar liggen uiteinde lijk toch mijn roots, al wil ik over en kele jaren wel naar het buitenland." Financieel overeind blijven als kunste naar is niet eenvoudig, ervaart Ellen: „Galeries zijn erg duur en het aanbod is beperkt. Ik zoek alternatieve exposi tieplaatsen, maar daar komen weer geen kopers. Ik heb wel grote steun aan dit atelier. Het vormt voor mij een goede basis om te werken." Ellen vindt Zeeuwse Nieuwe een waar devol initiatief. „Je raakt betrokken bij andere kunstenaars, bij hun werk wijze. Op exposities leer je lang niet zoveel als wanneer je in iemands ate lier komt en ziet hoe iemand werkt. Er zitten meerdere kunstenaars tus sen die me inspireren." Geluk Denz de Kroon heeft net, samen met Coen Wieman, een opdracht afgerond voor het nieuwe stadskantoor in Goes. „Het is de eerste keer dat ik zodanig wordt betaald voor mijn werk, dat ik er tijdelijk van kan leven. Als je het alleen moet hebben van de schilde rijenverkoop, heb je wel heel veel ge luk nodig." Net als de andere Zeeuwse Nieuwe hecht De Kroon aan Zeeland. „Artis tiek gezien is het voor mij een stimule rend gebied. Ik ben geen stadsmens. Ik heb echt de zee nodig. Voor veel jon geren is de verleiding groot om naar de Randstad te gaan. Je hebt daar ook veel meer mogelijkheden om jezelf als kunstenaar te presenteren, maar tege lijk ben je er een van de velen. In Zee land word je als kunstenaar toch eer der opgemerkt, al is je economische afzetmarkt kleiner." Voedingsbodem Runge vestigde zich enkele jaren gele den in Zeeland. Ze bespeurt volop ta lent en een vruchtbare artistieke voe dingsbodem, al zouden overheden wat haar betreft extra impulsen kunnen geven door bijvoorbeeld te zorgen voor meer atelierruimtes, zoals on langs op het Molenwater in Middel burg is gebeurd. „Dat zou heel erg mooi zijn. Iedereen roept dat kunst heel erg belangrijk is, maar het beleid is er meestal niet op afgestemd." Om dat aan te kaarten komt er vol gend voorjaar een ontmoeting met Zeeuwse bestuurders. Zeeuwse Nieu we krijgt hoe dan ook een vervolg, zegt Runge. „De naam blijft zeker be staan, maar het wordt waarschijnlijk een flexibeler geheel. Misschien dat er ook mensen bijkomen." Zij hoopt vooral meer jonge kunstenaars erbij te betrekken die nauwelijks aan bod komen. CBK-directeur Ginsberg is eveneens van oordeel dat Zeeuwse Nieuwe aan het doel beantwoordt en een vervolg voor de hand ligt. „De kunstenaars zullen elkaar blijven vinden en er zul len andere gezamenlijke activiteiten ontstaan." Het CBK gaat ook probe ren mensen met een Zeeuwse achtei- grond die afstuderen aan de kunstaca demies, in contact te brengen met de groep. Door steeds de aandacht te ves tigen op de activiteiten van de nieuwe garde, ontstaan vanzelf weer nieuwe initiatieven, verwacht Ginsberg. „Je krijgt een vliegwieleffect. Door har der op de trom te slaan, val je meer op." Rolf Bosboom De eindexpositie van Zeeuwse Nieu we in het pand J.P. Coenstraat 5 in Goes wordt vanmiddag om 16.00 uur geopend, met onder meer een optre den van de band Lucid Dream. De tentoonstelling duurt tot en met 11 december en is op vrijdag, zaterdag en zondag geopend, van 12.00 tot 17.00 uur. De expositie in De Drukkerij is nog tot en met 4 december te zien. Duizenden gedetineerden heeft hij voor bij zien komen. Van scheermesjes slik kende kampers tot drugsbaronnen met goe- roestatus en kinderverkrachters. Na drie de cennia als gevangenisdirecteur werd Jac ques van Huët op een zijspoor gezet. „Mij is een loer gedraaid." Slikkers? Die had je dertig jaar geleden ook al in het gevangeniswezen. Alleen waren het toen niet de bolletjesslikkers die tegen woordig met een buik vol coke de strafrecht keten verstoppen. „Tot begin jaren tachtig hadden we heel veel mensen die scherpe voorwerpen inslikten, zoals bestek, glas en scheermesjes", vertelt Van Huët, koffie nip pend in zijn statige woning aan een Haar lemse gracht. „Vooral woonwagenbewoners werkten van alles naar binnen. Uit pure onmacht, om maar uit hun cel te komen, op de zieken boeg. Toen ik directeur was in Schevenin- gen is daar in het gevangenisziekenhuis ie mand wel 26 of 28 keer geopereerd. Die man zijn buik was één grote landkaart ge worden. Hij is op de operatietafel overle den." De econoom Van Huët belandde in de jaren zeventig in een van de veertien directieklas jes, waar het ministerie een nieuwe genera tie gevangenisdirecteuren klaarstoomde. Minder politiecultuur, meer humane bena dering. „Toen ik begon zag je nog mensen in de houding springen als ze het departement aan de lijn hadden. Dan gingen ze keurig met de hakjes tegen elkaar staan." Als onderdeel van de training moest Van Huët nog drie maanden meedraaien, in be wakersuniform. Zo ontwikkelde hij een an tenne voor ondefinieerbare spanning. „Je .voelt of er storm op komst is. Het gedrag van gevangenen ten opzichte van personeel wordt grilliger, er zijn samenscholinkjes, mensen die naar de isoleer willen. Dat is een hele sterke indicator. Mensen hebben iets gezien, gehoord, zijn bang dat er afgere kend gaat worden. Zet mij vannacht maar in de isoleercel, zeggen ze dan." De penitentiaire inrichting (PI) kent haar eigen pikorde. „Aan de top staan de grote vermogenscriminelen, drugsbaronnen die bij het zakendoen niet terugdeinzen voor grof geweld. In de bajes zijn het helden met een goeroestatus. De Holleeders, de Mink K.'tjes, de Jotcha's. Van die lui heb je in de bajes de minste last. Die denken strate gisch, hebben geen belang bij gedoe." Kinderverkrachters Onderaan staan de zedendelinquenten, voor al de kinderverkrachters. „Die moeten enorm uitkijken voor een slag met de ha mer. Continu. Vaak hebben Pi's voor deze gasten een afzonderlijk vleugeltje. Anders komen ze toch vaak gedeukt uit de douche, na weer een afranseling." De bajes heeft zijn eigen tamtam, niet zonder risico. Van Huët herinnert zich een incident, medio ja ren tachtig in Scheveningen, waar toen de crème de la crème van het Europese boeven- dom zat. „Binnen een uur na aankomst had een zedendelinquent al zijn afstraffing ge kregen." Het gevangeniswezen (DJI) is in Huëts drie decennia ingrijpend veranderd. „Door de drugs zijn er steeds meer ordeverstoringen. Het gevangeniswezen is er hectischer door geworden." Mede door de instroom van bui tenlanders - de verhouding met autochtone criminelen in gevangenissen is nu fifty-fifty - zijn er meer brandstichtingen. „De doorge winterde crimineel heeft heel goed door dat brand je grootste vijand is. De categorie bui tenlanders, maar ook gestoorden en verslaaf den, heeft veel minder dat besef." Plet is een hint naar de ramp op Schiphol, waar elf Jacques van Huët: „de doorgewinterde crimineel heeft heel goed door dat brand je grootste vijand is". foto Evert-Jan Daniels/GPD mensen onlangs bij een brand overleden. „Termen als: Bloed aan je handen, Moorde naar; dat verdient ze niet. Zij voert ook maar beleid uit. Laten we wel wezen, 85 pro cent van de asielaanvragen zijn van econo mische gelukszoekers. Daar is de asielproce dure niet voor." Van Huët heeft zich doodgeërgerd over de politieke pleidooien om de 270 overleven den van de Schipholbrand een verblijfsver gunning te geven. „Het lijkt wel een politie ke aflaat. Wat doen we dan als de vleugel van een gewone gevangenis in de fik vliegt? Alle gedetineerden vrijlaten? Als je dat par don verleent heb je een heel gerede kans dat al je vreemdelingencentra tussen nu en een half jaar afbranden." Rapen gaar Meer zegt hij niet over het onderwerp: hij heeft, ook na zijn afscheid, geen zin in een nieuwe rel. De vorige heeft hem al de kop gekost en staat in zijn geheugen gegrift, Het was de radio die hem op zondag 7 maart 's ochtends vroeg uit zijn bed belde. Of het klopte dat hij, destijds tevens voorzitter van de vereniging van gevangenisdirecteuren, had uitgehaald naar het ministerie. „Ik dacht meteen, nou zijn de rapen gaar." Op een afscheidsfeestje van een collega-gevan genisdirecteur zou Van Huët hebben gezegd dat iedereen op het departement de weg kwijt is, van het linnenmeisje tot de secreta ris-generaal, de hoogste ambtenaar. Minis ter Donner bestempelde Van Huët, in de me dia toch al kritisch over diens beleid, prompt als deloyaal ambtenaar die maar be ter naar een andere baan kon uitkijken. Van Huët eiste voor de rechter dat Donner zijn woorden terugnam. Hij verloor het kort geding. En dat niet alleen. De directeur van vijf gevangenissen in Noord-Holland werd verbannen naar Veenhuizen, waar hij het be heer van mensen en middelen in de Pi's van de noordelijke provincies mocht reorganise ren. „Niet mijn keuze. Maar als individu kwam ik tegenover een systeem te staan met ongelimiteerde middelen." Nog steeds wil hij graag weten wie hem heeft verlinkt. „Het kwam het departement wel goed uit. Er is meteen op ingespeeld om mij een loer te draaien." Van Huët was las tig. Hij verzette zich tegen de bezuinigin gen, de komst van meermanscellen, de be perking van dagactiviteiten. Hij is er van overtuigd dat hij als lastpak moest wijken. „Je moet in dit vak straffen ten uitvoer leg gen, maar wel een beetje humaan graag. Feit is dat de meeste gedetineerden uiteinde lijk weer vrijkomen. Dan moet je zorgen dat ze er beter uitkomen dan ze erin zijn ge gaan. De drie w's: woning, werk en wijf. Dat helpt. Anders snij je je als maatschappij in de vingers." In zijn laatste functie zag Van Huët gere geld vrijgelaten gedetineerden voor wie hij zijn hart vasthoudt. „Dan stond er 's och tends in de mist bij de poort van Veenl zen, weer zo'n arme sloeber. Blauwt zijn handje, kaartje voor de trein, en® heg nog steg. Die zien we weer terug,4 ik dan." Managers Van Huë heeft weinig op met de nieuw neratie gevangenismanagers. „Het man niet uit of ze een gevangenis bestieren! een koekjesfabriek. Wij zijn er juistop lecteerd en getraind dat boeven endiet ons niks doen. Anders word je indegev nis op alle mogelijke manieren geraang Die nieuwe managers lijken zich voora gen te maken om hun hachje in de slip stream van de minister, meent Van Hu „Mijn eerste focus is niet de ministerii zadel te houden, al ben ik er ook nieto hem beentje te lichten. In de huidigeci tuur van hypes, hijgerigheid en incidei is het departement vooral bezig met he perken van de schade naar de politiek minister wordt immers overal voor vei woordelijk gesteld." Het gevolg? Kada discipline. „Na mijn aanvaring kwamen menseno| eens niet meer naast me staan op congr sen en vergaderingen. Ook lieden van' wel persoonlijk steunbetuigingen hadg gen, tot op het hoogste niveau. Alsof ik laats was. Stel je voor dat de minister? horen dat ze met mij gezien waren.' Ergens begrijpt Van Huët het wel.-A nog jonger bent en nog een hele carriej gaan hebt, vrouw en kinderen thuis, eh potheek, dan moet je misschien ook wd heulen. Ik ga drie weken naar Cuba, en' na tennissen, bridgen, lezen. Ikdenkm dat ik nog klusjes voor DJI hoef te doel Ferdi Scb

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 24